Anotācija

25-TA-689: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par prasības noteikšanu ieceļošanai tikai ar mehāniskajiem transportlīdzekļiem robežšķērsošanas vietās "Pāternieki", "Terehova" un "Grebņeva" " sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta iekārtas likuma 33. panta pirmā daļa.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ievērojot pašreiz esošo ģeopolitisko situāciju saistībā ar Krievijas Federācijas veikto kara darbību Ukrainā, ir nepieciešams pastiprināt robežapsardzības sistēmu un efektivizēt robežkontroli robežšķērsošanas vietās "Pāternieki", "Grebņeva" un "Terehova".
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 13. oktobra rīkojumu Nr. 674 “Par robežšķērsošanas vietu darbības apturēšanu uz Latvijas Republikas – Krievijas Federācijas valsts robežas” no 2023. gada 16. oktobra tika apturēta Vientuļu un Pededzes robežšķērsošanas vietu darbība. Savukārt Ministru kabineta 2024. gada 6. februāra sēdē tika pieņemts Ministru kabineta rīkojums Nr.97 “Par robežšķērsošanas vietas “Silene” darbības apturēšanu (neatjaunošanu) uz Latvijas Republikas – Baltkrievijas Republikas valsts robežas”, paredzot no 2024. gada 11. februāra apturēt (neatjaunot) Silenes robežšķērsošanas vietas darbību. Minētie Ministru kabineta rīkojumi tika pieņemti, ievērojot Krievijas Federācijas uzsākto karu Ukrainā, lai mazinātu apdraudējumu Latvijas Republikas iekšējai drošībai. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Krievijas Federācijas uzsāktais un Baltkrievijas Republikas atklāti atbalstītais karš pret Ukrainu ir vērtējams kā riska apstāklis un iespējama motivācija Krievijas Federācijai un Baltkrievijas Republikai turpināt centienus destabilizēt situāciju uz valsts robežas ar Latvijas Republiku. Starptautiski ir atzīts, ka Krievijas Federācijas uzsāktais karš Ukrainas teritorijā ir rupjš Ukrainas suverenitātes un teritoriālās integritātes pārkāpums. Savukārt Baltkrievijas Republika sniedz atbalstu Krievijas Federācijas iebrukumam Ukrainā, ļaujot Krievijas Federācijas bruņotajiem spēkiem izmantot Baltkrievijas Republikas teritoriju, infrastruktūru un gaisa telpu uzbrukumu sagatavošanai un īstenošanai. Baltkrievijas Republikas oficiālais režīms arī izmanto hibrīdkara metodes pret kaimiņvalstīm, proti, personu plūsmu organizēšanu pāri Latvijas, Lietuvas un Polijas robežai ar mērķi ietekmēt kaimiņvalstis, būtiski ietekmējot vispārējo drošības situāciju reģionā, tostarp pastiprinot robežas aizsardzībā iesaistīto iestāžu noslodzi. No 2021. gada 1. augusta līdz 2025. gada 16. martam Latvijas valsts robežas aizsardzībā iesaistītās iestādes novērsušas kopumā 28 836 gadījumus trešo valstu pilsoņu mēģinājumiem nelikumīgi šķērsot Latvijas Republikas – Baltkrievijas Republikas robežu.
Svarīgi ņemt vērā Somijas pieredzi saistībā ar jautājumu par Somijas-Krievijas Federācijas valsts robežas slēgšanu. Proti, neilgā laika posmā tika konstatēts personu, kuras nelikumīgi šķērso vai mēģina šķērsot Somijas-Krievijas Federācijas valsts robežu ar velosipēdu vai skrejriteni, pieaugumu skaits. Pamatojoties uz sabiedriskās kārtības, valsts drošības vai sabiedrības veselības nodrošināšanu, Somijas valdība slēdza robežšķērsošanas vietas uz Somijas-Krievijas Federācijas valsts robežas. Tāpat norādāms, ka Somijas un Krievijas Federācijas valsts robežu ir aizliegts šķērsot ar kājām. 
Tādējādi ir būtiski Latvijas Republikai ievērot vienotu rīcību attiecībā uz robežkontroles organizēšanas efektivitāti uz Latvijas Republikas-Baltkrievijas Republikas un Latvijas Republikas-Krievijas Federācijas valsts robežas esošajās robežšķērsošanas vietās, pieļaujot, ka Krievijas Federācija, izmantojot uz valsts robežas ar Somiju izmanto hibrīdkara taktiku, var atkārtot migrācijas krīzes izraisīšanas scenāriju, kāds tas tika pielietots jau uz Baltkrievijas Republikas robežas ar Eiropas Savienības dalībvalstīm. Tāpat arī personu pulcēšanās pie robežšķērsošanas vietām ir vērā ņemams sabiedriskās drošības risks, kas būtiski ietekmē robežšķērsošanas vietas režīma nodrošināšanu, jo pastāv vairāki izaicinājumi attiecībā uz nelikumīgu ārējās robežas šķērsošanu ne tikai caur robežšķērsošanas vietu, bet arī apejot to. Papildus jāņem vērā apstāklis, ka vienlaicīga daudzu personu koncentrēšanās pirms Latvijas Republikas robežšķērsošanas vietām rada augstus riskus, kas var būt vērsti uz masu nekārtībām, ar mērķi apdraudēt robežšķērsošanas vietas režīmu, kas ir tiešs apdraudējums Latvijas Republikas iekšējai drošībai. Norādāms, ka robežšķērsošanas vietu tehnoloģijas, kas ir izstrādātas balstoties uz Latvijas Republikas valsts robežas likuma 22.panta sestajā daļā noteikto, ievērojot katras robežšķērsošanas infrastruktūras īpatnības un riskus, kompetentās iestādes ir noteikušas personu (kājāmgājēju) un visa veida transportlīdzekļu skaitlisko sastāvu, kas vienlaicīgi var atrasties katrā robežšķērsošanas vietā. 
Līdz ar to, ņemot vērā norādītos aspektus (piemēram, no 2021. gada augusta esošais Latvijas Republikas–Baltkrievijas Republikas valsts robežas nelikumīgās šķērsošanas gadījumu skaita straujais pieaugums; Baltkrievijas Republikas atklāti atbalstītais karš pret Ukrainu; Somijas pieredze saistībā ar jautājumu par robežšķērsošanas vietu slēgšanu un atvēršanu uz Somijas-Krievijas Federācijas valsts robežas), ir svarīgi pieņemt piesardzības pasākumus un pārskatīt robežkontroles organizēšanu robežšķērsošanas vietās, lai valsts jau laikus veiktu efektīvus pasākumus, mazinot risku iestāšanos (Satversmes tiesas sprieduma 2020. gada 11. decembra lietas Nr. 2020-26-0106 16.1. apakšpunkts), proti, apzinot un mazinot riskus valsts robežas drošībai. Valsts pamatpienākums ir garantēt nacionālo drošību, attiecībā uz kuras aizsardzību ir piemērojams piesardzības princips. Vienlaikus ir uzsverams, ka projektā noteiktais neietekmē kompetentajām institūcijām robežšķēršošanas vietās normatīvajos aktos noteiktos uzdevumus, piemēram, muitas kontroles un robežpārbaužu veikšanu, patvēruma pieprasīšanas iesniegumu pieņemšanu izskatīšanai.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz, ka, lai pastiprinātu robežapsardzības sistēmu un efektivizētu robežkontroli, no 2025. gada 19. marta Latvijas Republikas-Baltkrievijas Republikas valsts robežu caur robežšķērsošanas vietu "Pāternieki" un Latvijas Republikas-Krievijas Federācijas valsts robežu caur robežšķērsošanas vietu "Terehova" un "Grebņeva" personām atļauts šķērsot, ieceļojot tikai ar mehāniskajiem transportlīdzekļiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Personas, kuras vēlas ieceļot caur robežšķērsošanas vietu "Pāternieki", "Grebņeva" un "Terehova" ne ar mehānisko transportlīdzekli.
Ietekmes apraksts
-
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts


Ministru kabineta rīkojums atbilst Latvijas Republikas valdības un Baltkrievijas Republikas valdības vienošanās par robežas caurlaides punktiem 5.panta nosacījumiem.
Skaidrojums
Ministru kabineta rīkojuma projekts ir iesniedzams izskatīšanai Ministru kabinetā steidzamības kārtībā, tādējādi sabiedrības līdzdalības nodrošināšana nav iespējama.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts robežsardze

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk