Anotācija (ex-ante)

23-TA-2416: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Grāmatvedības likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Eiropas Parlamenta un Padomes 2022.gada 14.decembra Direktīva (ES) 2022/2464, ar ko attiecībā uz korporatīvo ilgtspējas ziņu sniegšanu groza Regulu (ES) Nr.537/2014, Direktīvu 2004/109/EK, Direktīvu 2006/43/EK un Direktīvu 2013/34/ES (turpmāk – Direktīva 2022/2464/ES).
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2023. gada 4. jūlija rīkojums Nr.404 "Par konceptuālo ziņojumu "Par vienotā pakalpojumu centra izveidi valsts pārvaldē"" kurā paredzēts, ka Valsts kase grāmatvedības uzskaites pakalpojumu vienotā pakalpojumu centra ietvaros uzsāks ar 2025. gada 1. janvāri.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekta "Grozījumi Grāmatvedības likumā" mērķis ir:
- nodrošināt, lai ārvalstu komersantu filiāles sagatavo, iesniedz un publisko ilgtspējas ziņojumu, kas izriet no Direktīvas 2022/2464/ES un likumprojektā "Ilgtspējas informācijas atklāšanas likums" iekļautām tiesību normām;
- precizēt iestādes vadītāja pienākumus un atbildību saistībā ar plānoto Valsts kases grāmatvedības uzskaites pakalpojumu sniegšanu valsts budžeta iestādēm un no budžeta nefinansētajām iestādēm vienotā pakalpojumu centra ietvaros.
Spēkā stāšanās termiņš
06.07.2024.
Pamatojums
Likumprojektam jāstājas spēkā vienlaikus ar likumprojektu "Ilgtspējas informācijas atklāšanas likums", ar kuru tiek pārņemta Direktīva 2022/2464/ES.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
    1. Grāmatvedības likums nosaka pienākumu par katru pārskata gadu šā likuma subjektam sagatavot gada pārskatu, kura struktūru, apjomu un saturu, kā arī sagatavošanas, pārbaudīšanas un iesniegšanas kārtību nosaka  attiecīgs grāmatvedību reglamentējošais normatīvais akts, ņemot vērā saimnieciskās darbības veidu.
          Attiecībā uz ārvalstu komersantu filiālēm Grāmatvedības likums nosaka, ka ārvalstu komersantu filiālēm un nerezidentu (ārvalstu komersantu) pastāvīgajām pārstāvniecībām grāmatvedības normas  par gada pārskata sagatavošanu piemērojamas tiktāl,  ciktāl tas izriet no attiecīgā reģistrētā saimnieciskās darbības veida un nodokļus reglamentējošajos likumos noteiktajām finanšu pārskatu sagatavošanas prasībām.
          Jāatzīmē, ka uz ārvalstu uzņēmumu filiālēm un pastāvīgajām pārstāvniecībām pamatā attiecas tās pašas  grāmatvedības un nodokļu prasības, kuras attiecas uz iekšzemes uzņēmumiem. Tomēr filiālēm un pastāvīgajām pārstāvniecībām nav jāgatavo pilns gada pārskats, tā vietā ir nepieciešams sagatavot bilanci un peļņas vai zaudējumu aprēķinu uzņēmumu ienākuma nodokļa vajadzībām.

      2. Finanšu un kapitāla tirgus  komisija ar 2023. gada 1. janvāri ir pievienota Latvijas Bankai un veiktas korekcijas Latvijas Bankas likumā, t.i., līdz šim lietotā termina "finanšu un kapitāla tirgus" vietā lietots termins "finanšu tirgus", tādējādi jāveic redakcionāli precizējumi Grāmatvedības likuma attiecīgajos pantos, t.i., 7. panta piektajā daļā, 18. panta pirmajā daļā un 21. panta pirmajā daļā, aizstājot vārdus "finanšu un kapitāla tirgus dalībnieku darbība" ar vārdiem "finanšu tirgus dalībnieku darbība" attiecīgā locījumā.

      3. Atbilstoši Grāmatvedības likumā un pakārtotajos normatīvajos aktos noteiktajam, iestāžu vadītāji kārto grāmatvedību saskaņā ar Grāmatvedības likumā noteikto.
      Ministru kabinets, balstoties uz  konceptuālajā ziņojumā "Par Vienoto pakalpojumu centra izveidi valsts pārvaldē" (Ministru kabineta 2023. gada 4. jūlija rīkojums Nr. 404 "Par konceptuālo ziņojumu "Par vienotā pakalpojumu centra izveidi valsts pārvaldē""), apstiprināja priekšlikumu vienotā pakalpojuma centra izveidei. Viens no Valsts kases pakalpojumiem vienotā pakalpojuma centra ietvaros būs grāmatvedības uzskaites pakalpojums valsts budžeta iestādēm un no budžeta nefinansētajām iestādēm, kuru plānots uzsākt no 2025. gada 1. janvāra.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
     Ņemot vērā, ka vienīgais grāmatvedību reglamentējošais normatīvais akts, kurš attiecas uz ārvalstu komersantu filiālēm, ir Grāmatvedības likums, tad, lai pārņemtu 2022/2464/ES un Ilgtspējas informācijas atklāšanas likuma prasības attiecībā uz ārvalstu komersantu filiālēm, ir jāveic grozījumi Grāmatvedības likumā.  
     Direktīvas 2022/2464/ES prasības ir iestrādātas likumprojektā “Ilgtspējas informācijas atklāšanas likums”, kas tiek virzīts vienlaicīgi ar grozījumiem Grāmatvedības likumā.
Risinājuma apraksts
    Lai pārņemtu Direktīvas 2022/2464/ES prasības ārvalstu komersantu filiālēm, attiecībā uz pienākumu sagatavot, iesniegt un publiskot ilgtspējas ziņojumu Grāmatvedības likumā ir veikti attiecīgi grozījumi.
    Grāmatvedības likuma 18. panta trešā daļa nosaka, ka šā panta pirmās daļas noteikumi par katru pārskata gadu sagatavot gada pārskatu, kura struktūra, apjoms un saturs, kā arī sagatavošanas, pārbaudīšanas un iesniegšanas kārtība noteikta Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likumā, finanšu un kapitāla tirgus dalībnieku darbību reglamentējošajos likumos un uz to pamata izdotos normatīvajos aktos, neatkarīgās vai autonomās valsts iestādes darbību reglamentējošajos likumos vai saskaņā ar Likumu par budžetu un finanšu vadību (turpmāk - LBFV) pieņemtajos normatīvajos aktos, attiecībā uz ārvalstu komersantu filiālēm un nerezidentu (ārvalstu komersantu) pastāvīgajām pārstāvniecībām piemērojami tiktāl, ciktāl tas izriet no attiecīgo saimnieciskās darbības veidu un nodokļus reglamentējošajos likumos noteiktajām finanšu pārskatu sagatavošanas prasībām.
     Minētā 18.panta trešā daļa tiek papildināta ar jaunu otro teikumu, nosakot, ka ārvalstu komersantu filiāles, uz kurām attiecas Ilgtspējas informācijas atklāšanas likuma noteiktie pienākumi, sagatavo, iesniedz un publisko ilgtspējas ziņojumu.
Prasības  par ilgtspējas ziņojumu attiecībā uz trešās valsts sabiedrības  meitas sabiedrībām un trešās valsts sabiedrības filiālēm ir iekļautas Ilgtspējas informācijas atklāšanas likuma IV nodaļā.
    Likumprojektā ir noteikts, ka Grāmatvedības likuma 18. panta grozījumos noteiktās prasības uz ārvalstu komersantu filiālēm sagatavot, iesniegt un publiskot ilgtspējas ziņojumu stājas spēkā Ilgtspējas informācijas atklāšanas likuma pārejas noteikumu 14. punktā noteiktajā kārtībā. Tas nozīmē, ka trešās valsts sabiedrības meitas sabiedrībai vai trešās valsts sabiedrības filiālei pienākumi, kas izriet no Ilgtspējas informācijas atklāšanas likuma IV nodaļas, ir piemērojami, sākot ar 2028. pārskata gadu (pārskata gadu, kurš sākas 2028. gada 1. janvārī vai 2028. kalendāra gada laikā).
      Likumprojektā ir iekļauta arī informatīvā atsauce uz Direktīvu 2022/2464/ES.   
      Vienlaicīgi, ņemot vērā to, ka Finanšu un kapitāla tirgus  komisija ar 2023.gada 1. janvāri ir pievienota Latvijas Bankai un to, ka Latvijas Bankas likumā līdz šim lietotā termina "finanšu un kapitāla tirgus" vietā ir lietots termins "finanšu tirgus", jāveic redakcionāli precizējumi Grāmatvedības likuma 7. panta piektajā daļā, 18. panta pirmajā daļā un 21. panta pirmajā daļā, aizstājot vārdus "finanšu un kapitāla tirgus dalībnieku darbību" ar vārdiem ""finanšu tirgus dalībnieku darbību".
      Grāmatvedības likuma 18. panta trešās daļas otrais teikums, kas nosaka trešās valsts sabiedrības meitas sabiedrības vai trešās valsts sabiedrības filiāles pienākumus, izriet no Ilgtspējas informācijas atklāšanas likuma IV nodaļas un ir piemērojams, sākot ar 2028. pārskata gadu (pārskata gadu, kurš sākas 2028. gada 1. janvārī vai 2028. kalendāra gada laikā).
Problēmas apraksts
   Grāmatvedības likumā noteikts, ka grāmatvedību iestādē kārto iestādes grāmatvedis vai ārpakalpojuma grāmatvedis. Tāpat Grāmatvedības likums atrunā iestādes vadītāja lomu un atbildību grāmatvedības procesā. Ņemot vērā Likuma par budžetu un finanšu vadību 23. panta otrajā daļā noteikto, iestādes, kurai grāmatvedību kārto Valsts kasē valsts pārvaldes vienotā pakalpojumu centra ietvaros, vadītāja pienākumi un atbildība daļēji tiek pārcelta uz vienoto pakalpojumu centru.
     Normatīvajos aktos, kas regulēs grāmatvedības kārtošanu Valsts kasē valsts pārvaldes vienotā pakalpojumu centra ietvaros, atsevišķos gadījumos tiks noteikts no Grāmatvedības likuma atšķirīgs regulējums, tādēļ, lai novērstu tiesību normu kolīziju, tiek veikti grozījumi Grāmatvedības likumā. 
Risinājuma apraksts
     Grāmatvedības likuma 17. pants tiek papildināts ar otro daļu šādā redakcijā: "Uz valsts budžeta iestādes un no budžeta nefinansētas iestādes vadītāju šā panta pirmās daļas prasības attiecas tiktāl, ciktāl Likumā par budžetu un finanšu vadību un uz tā pamata izdotajos normatīvajos aktos par grāmatvedības uzskaites kārtošanu valsts pārvaldes vienotā pakalpojumu centra ietvaros nav noteikts citādi." Minētais grozījums veikts, jo Grāmatvedības likuma 17. pants nosaka termiņu, kādā drīkst veikt pārskata gada slēguma inventarizāciju, t.i., pārskata gada slēguma inventarizāciju drīkst veikt triju mēnešu laikā pirms pārskata gada beigu dienas vai mēneša laikā pēc tās, pārrēķinot inventarizācijas dienā konstatētos atlikumus atbilstoši grāmatvedības datiem pārskata gada pēdējā dienā.
     LBFV 30. panta trešajā daļā noteikts, ka ministrijas un citas centrālās valsts iestādes gada pārskatu vai konsolidēto gada pārskatu iesniedz Valsts kasei līdz pārskata gadam sekojošā saimnieciskā gada 1. aprīlim, tādēļ, lai novērstu gada pārskatu vai konsolidēto gada pārskatu neiesniegšanu LBFV noteiktajā termiņā, LBFV un uz tā pamata izdotajos normatīvajos aktos tiks noteikts īsāks termiņš pārskata gada slēguma inventarizācijas veikšanai iestādēm, kurām grāmatvedību kārto Valsts kasē valsts pārvaldes vienotā pakalpojumu centra ietvaros.

     Grāmatvedības likuma 31. pants, kas nosaka uzņēmuma vadītāja pienākumus grāmatvedības jomā, tiek papildināts ar piekto daļu šādā redakcijā: "Uz valsts budžeta iestādes un no budžeta nefinansētas iestādes vadītāju šā panta prasības attiecas tiktāl, ciktāl LBFV un uz tā pamata izdotajos normatīvajos aktos par grāmatvedības uzskaites kārtošanu valsts pārvaldes vienotā pakalpojumu centra ietvaros nav noteikts citādi."
     Minētais grozījums veikts, lai novērstu pretrunas tiesību normās par grāmatvedības uzskaites kārtošanu, jo valsts budžeta iestādes un no budžeta nefinansētas iestādes, izņemot atsevišķas iestādes, atbilstoši Ministru kabineta 04.07.2023. rīkojumam Nr. 404 "Par konceptuālo ziņojumu "Par vienotā pakalpojumu centra izveidi valsts pārvaldē"" grāmatvedības uzskaiti no 2025. gada 1. janvāra deleģē kārtot Valsts kasei vienotā pakalpojuma centra ietvaros.  

     Grāmatvedības likuma 36. pants tiek papildināts ar otro daļu šādā redakcijā:
    "Valsts kase valsts pārvaldes vienotā pakalpojumu centra ietvaros, kārtojot grāmatvedības uzskaiti saskaņā ar LBFV un uz tā pamata izdotajiem normatīvajiem aktiem, nav uzskatāma par ārpakalpojuma grāmatvedi."
     Minētais pants papildināts ar otro daļu, lai vienādotu Grāmatvedības likuma un LBFV tiesību normas un noteiktu arī Grāmatvedības likuma izpratnē Valsts kasi kā iestādi, kura vienotā pakalpojuma centra ietvaros kārto grāmatvedības uzskaiti, vienlaikus neizvirzot tai ārpakalpojuma grāmatvedim noteiktās likuma prasības. 
      Likumprojektā ir paredzēts pārejas periods, nosakot, ka Grāmatvedības likuma 17. panta otrā daļa, 31. panta piektā daļa un 36. panta otrā daļa stājas spēkā no 2025. gada 1. janvāra. 

      Grāmatvedības likuma 18. panta trešās daļas otrais teikums, kas nosaka trešās valsts sabiedrības meitas sabiedrības vai trešās valsts sabiedrības filiāles pienākumus, izriet no Ilgtspējas informācijas atklāšanas likuma IV nodaļas un ir piemērojams, sākot ar 2028. pārskata gadu (pārskata gadu, kurš sākas 2028. gada 1. janvārī vai 2028. kalendāra gada laikā).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Ilgtspējas informācijas atklāšanas likums ir pamatlikums ar kuru tiek pārņemtas Direktīvas 2022/2464/ES prasības un līdz ar to informācija par provizorisko administratīvo un atbilstības izmaksu monetāro novērtējumu, kā arī informācija par pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējumu, ir sniegta pamatlikumā "Ilgtspējas informācijas atklāšanas likums". Tādējādi, visos pakārtotajos likumprojektos, t.sk., grozījumos Grāmatvedības likumā, netiek norādīts administratīvo/atbilstības izmaksu monetārais novērtējums un informācija par ex-post izvērtējums saistībā ar pienākumu uzņēmumiem sagatavot ilgtspējas ziņojumu.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • 1. Ārvalstu komersantu filiāles 2. Visas nozares ministrijas un to padotības iestādes (Valsts budžeta iestādes un no budžeta nefinansētas iestādes)
Ietekmes apraksts
Likumprojektam būs labvēlīga ietekme, jo tiks sakārtots normatīvais regulējums:
1. attiecībā uz ārvalstu komersantu filiālēm saistībā ar ilgtspējas ziņojumu sniegšanu;
2. grāmatvedības jomā valsts budžeta iestādēs un no budžeta nefinansētās iestādēs, kas kopumā sekmēs efektivitāti, digitālo transformāciju un valsts līdzekļu optimizāciju ilgtermiņā, caur standartizētiem procesiem valsts pārvaldē.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
0,00
1. Ārvalstu komersantu filiāles 2. Visas nozares ministrijas un to padotības iestādes (Valsts budžeta iestādes un no budžeta nefinansētas iestādes)
1. Ņemot vērā to, ka grozījumi Grāmatvedības likumā ir veikti saistībā ar Direktīvu 2022/2464/ES, kā arī likumprojektā "Ilgtspējas informācijas atklāšanas likums" iekļautajām tiesību normām, visas administratīvās izmaksas, kas saistītas ar ilgtspējas ziņojuma sagatavošanu juridiskām personām, tiks norādītas pamatlikumā - Ilgtspējas informācijas atklāšanas likumā. Ārvalstu filiālēm pienākums sagatavot ilgtspējas ziņojumu stāsies spēkā tikai 2028.gadā.
Kopā
0,00

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Visas izmaksas, kas saistītas ar ilgtspējas ziņojuma sagatavošanu juridiskām personām, kas izriet no Direktīvas 2022/2464/ES normām, tiks norādītas pamatlikumā – Ilgtspējas informācijas atklāšanas likums, jo likumprojektā ietvertie grozījumi Grāmatvedības likumā ir veikti saistībā ar Direktīvā 2022/2464/ES un likumprojektā “Ilgtspējas informācijas atklāšanas likums” iekļautajām tiesību normām.

4.1.1. Likumprojekts "Ilgtspējas informācijas atklāšanas likums" (23-TA-3235).

Pamatojums un apraksts
Likumprojektā iekļautas tiesību normas, kas izriet no Direktīvas 2022/2464, kā arī no likumprojektā "Ilgtspējas informācijas atklāšanas likums" virzītajām prasībām.
Lai pārņemtu Direktīvas 2022/2464 prasības, vienlaicīgi tiek virzīts likumprojekts "Ilgtspējas informācijas atklāšanas likums" (23-TA-3235).
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.2. Likumprojekts "Grozījumi Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likumā" (23-TA-3181)

Pamatojums un apraksts
Lai pārņemtu Direktīvas 2022/2464 prasības, vienlaicīgi tiek virzīts likumprojekts  "Grozījumi Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likumā" (23-TA-3181).
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.3. Likumprojekts "Grozījumi Revīzijas pakalpojumu likumā" (23-TA-3278)

Pamatojums un apraksts
Lai pārņemtu Direktīvas 2022/2464 prasības, vienlaicīgi tiek virzīts likumprojekts "Grozījumi Revīzijas pakalpojumu likumā" (23-TA-3278).
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.4. Likumprojekts "Grozījumi Finanšu instrumentu tirgus likumā" (23-TA-3280)

Pamatojums un apraksts
Lai pārņemtu Direktīvas 2022/2464 prasības, vienlaicīgi tiek virzīts likumprojekts "Grozījumi Finanšu instrumentu tirgus likumā" (23-TA-3280).
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.5. Likumprojekts "Grozījumi Kredītiestāžu likumā" (23-TA-3307)

Pamatojums un apraksts
Lai pārņemtu Direktīvas 2022/2464 prasības, vienlaicīgi tiek virzīts likumprojekts "Grozījumi Kredītiestāžu likumā" (23-TA-3307).
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.6. Likumprojekts "Grozījumi Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas likumā" (23-TA-3309)

Pamatojums un apraksts
Lai pārņemtu Direktīvas 2022/2464 prasības, vienlaicīgi tiek virzīts likumprojekts "Grozījumi Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas likumā" (23-TA-3309).
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.7. Likumprojekts "Grozījumi Ieguldījumu brokeru sabiedrību likumā" (23-TA-3298)

Pamatojums un apraksts
Lai pārņemtu Direktīvas 2022/2464 prasības, vienlaicīgi tiek virzīts likumprojekts "Grozījumi Ieguldījumu brokeru sabiedrību likumā" (23-TA-3298).
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.8. Likumprojekts "Grozījumi Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likumā" (23-TA-3287)

Pamatojums un apraksts
Lai pārņemtu Direktīvas 2022/2464 prasības, vienlaicīgi tiek virzīts likumprojekts "Grozījumi Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likumā" (23-TA-3287).
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.9. Likumprojekts "Grozījumi Privāto pensiju fondu likumā" (23-TA-3310)

Pamatojums un apraksts
Lai pārņemtu Direktīvas 2022/2464 prasības, vienlaicīgi tiek virzīts likumprojekts "Grozījumi Privāto pensiju fondu likumā" (23-TA-3310).
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.10. Likumprojekts "Grozījumi Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumā" (23-TA-3259)

Pamatojums un apraksts
Lai pārņemtu Direktīvas 2022/2464 prasības, vienlaicīgi tiek virzīts likumprojekts "Grozījumi Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumā" (23-TA-3259)
Atbildīgā institūcija
Valsts kanceleja
Grozījumiem Grāmatvedības likumā jāstājas vienlaicīgi ar Ilgtspējas informācijas atklāšanas likumu. 
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32022L2464
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 14. decembra Direktīva 2022/2464, ar ko attiecībā uz korporatīvo ilgtspējas ziņu sniegšanu groza Regulu ES Nr.537/2014, Direktīvu 2004/109/EK, Direktīvu 2006/43/EK un Direktīvu 2013/34/ES [publicēta "Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī" L 322, 16.12.2022.].
Apraksts
Direktīvas 2022/2464 normas ir jāpārņem līdz 06.07.2024.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 14. decembra Direktīva 2022/2464, ar ko attiecībā uz korporatīvo ilgtspējas ziņu sniegšanu groza Regulu ES Nr.537/2014, Direktīvu 2004/109/EK, Direktīvu 2006/43/EK un Direktīvu 2013/34/ES [publicēta "Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī" L 322, 16.12.2022.].
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Ar Direktīvas 2022/2464 1. pantu grozītās Direktīvas 2013/34 40.c., 40.d. pants
Grāmatvedības likuma 18.panta trešā daļa
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Tieslietu ministrija, Valsts ieņēmumu dienests, Valsts kanceleja, Valsts kase, Latvijas Banka
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Latvijas Republikas ārpakalpojuma grāmatvežu asociācija", Latvijas Finanšu nozares asociācija, Latvijas Republikas Grāmatvežu asociācija, Latvijas Zvērinātu revidentu asociācija, Latvijas Korporatīvās sociālās atbildības platforma
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Darba grupa/domnīca
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

1. Likumprojekts tika izskatīts un ir konceptuāli saskaņots darba grupā, kas izveidota ar Finanšu ministrijas 2023. gada 16. februāra rīkojumu Nr. 42., jauna likuma "Ilgtspējas informācijas atklāšanas likums" izstrādei (turpmāk – darba grupa). Likumprojekta izstrādes gaitā darba grupas sēdēs iesaistītie Tieslietu ministrijas, Latvijas Bankas, Valsts kancelejas, Valsts ieņēmumu dienesta, Latvijas Republikas Ārpakalpojuma grāmatvežu asociācijas, Latvijas Republikas Grāmatvežu asociācijas, Latvijas Zvērinātu revidentu asociācijas, Latvijas Finanšu nozares asociācijas, biedrības “Latvijas Korporatīvās sociālās atbildības platforma” pārstāvji izvērtēja spēkā esošās Direktīvas 2022/2464 normas un darba grupas sēdēs vai elektroniskā viedokļu saskaņošanā pauda viedokli par likumprojektā iekļaujamo regulējumu. Darba grupā tika panākta vienošanās par visiem jautājumiem. Plānots, ka pēc likuma stāšanās spēkā Finanšu ministrijas pārstāvji sniegs skaidrojumus publiskajā telpā dažāda formāta pasākumos.

2. Sabiedriskā apspriešana projekta izstrādē saistībā ar Valsts kases pakalpojumu sniegšanu vienotā pakalpojuma centra ietvaros valsts budžeta iestādēm un no budžeta nefinansētajām iestādēm, nav veikta, jo projekts neskar sabiedrības tiesības un tiesiskās intereses, būtiski nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts kase
  • Valsts ieņēmumu dienests
  • Finanšu ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi