Anotācija (ex-ante)

22-TA-3771: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2019. gada 2. jūlija noteikumos Nr. 287 "Valsts robežsardzes koledžas maksas pakalpojumu cenrādis"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
1. Likuma par budžetu un finanšu vadību 5. panta devītā daļa un 5. panta 12.¹ daļa.
2. Ministru kabineta 2011. gada 3. maija noteikumu Nr. 333 "Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība" (turpmāk – Noteikumi Nr. 333) 18. punkts.
3. Ministru kabineta 2021. gada 24. augusta sēdē dotais uzdevums (prot. Nr.57 52.§ “Informatīvais ziņojums “Par valsts budžeta izdevumu pārskatīšanas rezultātiem un priekšlikumi par šo rezultātu izmantošanu likumprojekta “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024. gadam” un likumprojekta “Par valsts budžetu 2022. gadam” izstrādes procesā” 61. punkts) ministrijām atbilstoši informatīvajā ziņojumā norādītajam par maksas pakalpojumu cenrāžu aktualizāciju veikt izvērtējumu un nepieciešamības gadījumā sagatavot grozījumus normatīvajos aktos.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir pārskatīt un aktualizēt Valsts robežsardzes koledžas (turpmāk - Koledža) sniegtos maksas pakalpojumus un to cenas atbilstoši faktiskajām izmaksām, palielināt Koledžas sniegto maksas pakalpojumu klāstu ar jauniem maksas pakalpojumiem, kā arī izslēgt tos maksas pakalpojumu veidus, pēc kuriem nav pieprasījuma.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Ministru kabineta 2006. gada 30. novembra noteikumu Nr. 978 "Valsts robežsardzes koledžas nolikums" 7.9.1 apakšpunktu, 47. punktu, Koledža organizē, koordinē un attīsta kinoloģijas darbu Koledžā un Valsts robežsardzē, atbilstoši Koledžas darbības pamatvirzieniem un normatīvajiem aktiem, var sniegt maksas pakalpojumus, veikt saimniecisko darbību un sniegt citus pakalpojumus.
Koledžas sniegto maksas pakalpojumu cenas noteiktas Ministru kabineta 2019. gada 2. jūlija noteikumu Nr. 287 "Valsts robežsardzes koledžas maksas pakalpojumu cenrādis" (turpmāk - Noteikumi Nr. 287) saturā. Esošo maksas pakalpojumu izcenojumi nav pārskatīti kopš 2019. gada un šobrīd faktiski vairs nesedz pakalpojuma patiesās izmaksas. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
     Noteikumu projekts paredz aktualizēt Koledžas sniegto maksas pakalpojumu cenrādi, jo Koledžas  sniegto maksas pakalpojumu tiešās un netiešās izmaksas, kuras veido maksas pakalpojumu izcenojumu, ir būtiski palielinājušās.
   2022. gada 1. jūlijā stājās spēkā Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumi Nr. 361 "Noteikumi par valsts institūciju amatpersonu un darbinieku darba samaksu un tās noteikšanas kārtību, kā arī par profesijām un specifiskajām jomām, kurām piemērojams tirgus koeficients", 2019. gada 11. oktobrī stājās spēkā Ministru kabineta 2019. gada 8. oktobra noteikumi Nr. 470 "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 13. decembra noteikumos Nr. 806 "Noteikumi par Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un  Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm mēnešalgu un speciālo piemaksu noteikšanas kārtību un to apmēru"" un 2022. gada 17. septembrī stājās spēkā Ministru kabineta 2022. gada 13. septembra noteikumi Nr. 575 "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 13. decembra noteikumos Nr. 806 "Noteikumi par Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un  Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm mēnešalgu un speciālo piemaksu noteikšanas kārtību un to apmēru"", tādējādi atbilstoši mainīts mēnešalgu apmērs Koledžas amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm un darbiniekiem, ar kuriem Koledžai noslēgts darba līgums. Amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm mēnešalgas noteiktas atbilstoši Ministru kabineta 2016.gada 13.decembra noteikumiem Nr.806 “Noteikumi par Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm mēnešalgu un speciālo piemaksu noteikšanas kārtību un to apmēru” un noteiktās mēnešalgas pārsniedz mēnešalgu skalas intervāla minimumu. Darbiniekiem mēnešalgas noteiktas atbilstoši Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumam un noteiktās mēnešalgas nesasniedz mēnešalgu skalas intervāla minimumu.
   Noteikumu projekts paredz paplašināt Koledžas sniegto maksas pakalpojumu klāstu attiecībā uz Ministru kabineta 2006. gada 30. novembra noteikumos Nr. 978 "Valsts robežsardzes koledžas nolikums" minēto uzdevumu - organizēt, koordinēt un attīstīt kinoloģijas darbu Koledžā un Valsts robežsardzē.
   Lai veicinātu Vācu aitu suņu un Beļģu aitu suņu genofonda attīstīšanu un uzlabošanu Latvijā kopumā, Koledža var izmantot Latvijas audzētāju īpašumā (valdījumā) esošo vaislas kuču pārošanu ar kvalitatīviem, ar labām darba īpašībām un izcilu veselību apveltītiem vaislas suņiem, kas ir Koledžas rīcībā. Šobrīd šāda interese no Latvijas audzētāju puses ir izteikta. Sadarbība suņu vaislas jomā ar privātajiem suņu audzētājiem veicinās Koledžas kā valsts iestādes atpazīstamību un popularitāti ne tikai Latvijā, bet arī ārvalstīs, kur privātie suņu audzētāji vai jaundzimušo suņu īpašnieki piedalīsies izstādēs vai sacensībās. Kvalitatīvs suņu genofonds Latvijā veicinās šo suņu eksporta iespējas un dos ieguldījumu valsts ekonomiskās situācijas uzlabošanai un attīstībai.
   Koledža periodiski piedalās dažādu starptautisko projektu īstenošanā un projektu ietvaros piedalās ārvalstu kinologu ar dienesta suņiem apmācībā. Noteikumu projekta pielikuma 9. punktā minētā maksa par profesionālās pilnveides izglītības programmas īstenošanu kinologam ar dienesta suni attiecināma uz Koledžas īstenotajām profesionālās pilnveides programmām (ievietotas Koledžas tīmekļvietnē (http://www.vrk.rs.gov.lv/)) ārvalstu kinologiem ar dienesta suni apmācībā.
   Atbilstoši faktiskajai situācijai, veicot detalizētu maksas pakalpojumu aprēķinu, un ņemot vērā to, ka veiktas izmaiņas sniegto pakalpojumu klāstā, kā arī palielinājušās maksas pakalpojumu nodrošināšanā iesaistīto nodarbināto mēnešalgas, tehnisko resursu uzturēšanas izmaksas, samaksa par pakalpojumiem, materiāliem, energoresursiem u.c. izdevumi, konstatēts, ka palielinās maksas pakalpojumu izcenojumi, tādējādi noteikumu projektā paredzēts Noteikumu Nr. 287 pielikumu izteikt jaunā redakcijā.
   Pakalpojumu cenu noteikšanai, tai skaitā, izcenojumu veidojošo izmaksu pozīciju noteikšanai, tika piemēroti Noteikumi Nr. 333.
Risinājuma apraksts
   Aprēķinot maksas pakalpojumu izcenojumus, netiek ņemts vērā pakalpojuma pieprasīšanas veids (elektroniski vai personīgi u.tml), jo Koledžas sniegtie maksas pakalpojumi (piemēram, izziņas izsniegšana), neatkarīgi no to pieprasīšanas veida, tiek realizēti tikai un vienīgi personīgi.
   Koledža grozījumus Noteikumos Nr. 287 izdara saskaņā ar Noteikumu Nr. 333 18.1. apakšpunktu - izdarīti grozījumi normatīvajos aktos, kā arī mainījušies apstākļi, kas ietekmē iestādes sniedzamo maksas pakalpojumu klāstu, un 18.2. apakšpunktu - būtiski mainījušās (palielinājušās) tiešās vai netiešās izmaksas, kuras veido maksas pakalpojumu izcenojumus.
Noteikumu projektā svītroti pakalpojumi – viena celiņa izmantošana grupai līdz 10 personām, abonements pieaugušajiem, abonements bērniem (no 7 līdz 13 gadiem), abonements bērniem (no 14 līdz 18 gadiem), kuru vietā iekļauti citi pakalpojumi – viena nodarbība pieaugušajiem, viena nodarbība bērniem (no 7 līdz 13 gadiem), viena nodarbība (no 14 līdz 18 gadiem), svītroti pakalpojumi – stadiona sektoru un vingrošanas aprīkojuma izmantošana, saunas (ar atpūtas telpu) izmantošana, šautuves viena ugunslīnija pagriežamam mērķim (vienai personai), kā arī iekļauts jauns pakalpojuma veids - vaislas darbs (kuces pārošana) Koledžas Kinoloģijas dienesta Kinoloģijas centrā.
Noteikumu projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 3. pielikums "Maksas pakalpojumu izcenojuma aprēķins” ir izstrādāts, ievērojot Noteikumu Nr. 333  9. un 12. punkta prasības.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Norēķini Koledžā par sniegtajiem maksas pakalpojumiem notiek bezskaidras naudas pārskaitījuma veidā, pārsvarā izmantojot bankas karšu norēķinu termināļus pakalpojuma saņemšanas brīdī.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Cenu palielinājums, pakalpojumu veidu izmaiņas
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
102 095
0
102 095
-56 061
102 095
-56 061
-56 061
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
102 095
0
102 095
-56 061
102 095
-56 061
-56 061
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
102 095
0
102 095
-56 061
102 095
-56 061
-56 061
2.1. valsts pamatbudžets
102 095
0
102 095
-56 061
102 095
-56 061
-56 061
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar likumu "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" Iekšlietu ministrijas budžeta programmā 10.00.00 "Valsts robežsardzes darbība" ieņēmumi no Koledžas sniegtajiem maksas pakalpojumiem un attiecīgie izdevumi plānoti 102 095 euro apmērā 2023., 2024. un 2025. gadā (ik gadu). Saskaņā ar projektu ieņēmumi no Koledžas sniegtajiem maksas pakalpojumiem un attiecīgie izdevumi plānoti 56 061 euro apmērā 2024. un 2025. gadā (ik gadu). 2023. gadā, ņemot vērā projekta spēkā stāšanos un to, ka ieņēmumi saskaņā ar aktualizēto cenrādi nebūs pilnu 2023. gadu, var netikt sasniegti likumā “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” plānotie ieņēmumi.
     Ņemot vērā, ka svītroti pakalpojumi – viena celiņa izmantošana grupai līdz 10 personām, abonements pieaugušajiem, abonements bērniem (no 7 līdz 13 gadiem), abonements bērniem (no 14 līdz 18 gadiem), kuru vietā iekļauti citi pakalpojumi – viena nodarbība pieaugušajiem, viena nodarbība bērniem (no 7 līdz 13 gadiem), viena nodarbība (no 14 līdz 18 gadiem), svītroti pakalpojumi – stadiona sektoru un vingrošanas aprīkojuma izmantošana, saunas (ar atpūtas telpu) izmantošana, šautuves viena ugunslīnija pagriežamam mērķim (vienai personai), kā arī iekļauts jauns pakalpojuma veids - vaislas darbs (kuces pārošana) Koledžas Kinoloģijas dienesta Kinoloģijas centrā, kā arī ņemot vērā plānotās sniegto pakalpojumu skaita izmaiņas saskaņā ar maksas pakalpojumu izcenojumu aprēķiniem, 2024. un 2025.gadā (ik gadu) plānots ieņēmumu un ar tiem saistīto izdevumu samazinājums 56 061 euro apmērā.
     Aktualizējot maksas pakalpojumu izcenojumus atbilstoši Noteikumu Nr. 333 prasībām, tika izvērtēti katra maksas pakalpojuma nodrošināšanai nepieciešamie tiešie izdevumi un ņemtas vērā uz pakalpojuma sniegšanu attiecināmās netiešās izmaksas. Maksas pakalpojumu izcenojumi aprēķināti atbilstoši esošajai situācijai.
     Projekts paredz pārskatīt spēkā esošo pakalpojumu cenas, svītrot pakalpojumu veidus, kuri nav bijuši pieprasīti, veikt precizējošas tehniskas izmaiņas atsevišķiem pakalpojumiem (paplašinot vai apvienojot, precizējot nosaukumu un mērvienību),  un papildināt ar vienu jaunu pakalpojuma veidu.
Detalizēta informācija atspoguļota projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) pielikumos:
 1. pielikumā “Informācija par maksas pakalpojumu cenu un plānoto ieņēmumu izmaiņām”;
 2. pielikumā “Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins”;
 3. pielikumā “Maksas pakalpojumu izcenojumu aprēķina kopsavilkums”;
 4. pielikumā “Ieņēmumu prognoze no maksas pakalpojumiem”.;
 Ieņēmumi no sniegtajiem maksas pakalpojumiem un ar to sniegšanu saistītie izdevumi tiek plānoti Iekšlietu ministrijas budžeta programmā 10.00.00 "Valsts robežsardzes darbība" un tiks izlietoti izdevumu, kas saistīti ar maksas pakalpojumu sniegšanu, segšanai.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Amata vietu skaita izmaiņas netiek plānotas.
Cita informācija
Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekts paredz, ka Iekšlietu ministrija iesniegs Finanšu ministrijā priekšlikumus bāzes izdevumu precizēšanai 2024. gadam un turpmāk ik gadu, lai nodrošinātu pamatbudžeta ieņēmumu no Valsts robežsardzes koledžas maksas pakalpojumiem un attiecīgu izdevumu samazinājumu 2024. gadā un turpmāk ik gadu par 56 061 euro Iekšlietu ministrijai (Valsts robežsardzei) budžeta programmā 10.00.00 "Valsts robežsardzes darbība".
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts robežsardze, Valsts robežsardzes koledža
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

Sabiedrība par normatīvā akta pieņemšanu tiks informēta ar publikāciju oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis” un tā pieejamību tiesību aktu vietnē.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Iekšlietu ministrija
  • Valsts robežsardze
  • Valsts robežsardzes koledža

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
Anotācijas 1., 3., 4. pielikums
2. pielikums
Nosaukums
Anotācijas 2. pielikums