Anotācija (ex-ante)

23-TA-626: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Kārtība, kādā tiek īstenota starpinstitucionālās sadarbības programma "Bērna māja"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Bērnu tiesību aizsardzības likuma 52.1 panta ceturtā daļa paredz, ka kārtību, kādā tiek organizēta starpinstitucionālās sadarbības programmas "Bērna māja" īstenošana, sniegti pakalpojumi un veiktas starpinstitucionālās sadarbības procedūras, kā arī personas datu apstrādes apjomu un kārtību nosaka Ministru kabinets.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Tiesību akta mērķis ir saskaņā ar Ministru kabinetam Bērnu tiesību aizsardzības likuma 52.1 panta ceturtajā daļā doto pilnvarojumu noteikt kārtību, kādā tiek organizēta starpinstitucionālās sadarbības programmas "Bērna māja" īstenošana, sniegti pakalpojumi un veiktas starpinstitucionālās sadarbības procedūras, kā arī personas datu apstrādes apjomu un kārtību.
Spēkā stāšanās termiņš
01.06.2023.
Pamatojums
Likuma "Grozījumi Bērnu tiesību aizsardzības likumā" (pieņemts 3.lasījumā 2023.gada 20.aprīlī) 13.pants, ar ko likums tiek papildināts ar pārejas noteikumu 50., 51., 52., 53.punktu, paredz, ka likuma grozījums par tā papildināšanu ar 52.1 un 52.2 pantu stājas spēkā 2023. gada 1. jūnijā. 

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Skat. sadaļu “Problēmas un risinājumi”.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Labklājības ministrija īsteno EEZ finanšu instrumenta 2014.- 2021. gada programmas “Starptautiskā policijas sadarbība un noziedzības apkarošana” projektu “Atbalsts Barnahus ieviešanai Latvijā” (turpmāk - projekts). Līguma par projekta īstenošanu parakstīšanas datums: 18.02.2021. Projekta ilgums: līdz 30.04.2024. Līguma Nr. EEZ/LM/2020/5. Projekta vispārējais mērķis ir bērnu tiesību aizsardzības sistēmas pilnveidošana, ieviešot bērna mājas modeli Latvijā, nodrošinot starpdisciplināru un starpinstitucionālu sadarbību bērniem, kuri cietuši no vardarbības vai kļuvuši par tās lieciniekiem.

Bērna māja ir atzīta par vadošo, bērniem piemērotu, starpdisciplināru un starpinstitucionālu modeli, kas izstrādāts darbam ar cietušiem bērniem un vardarbības lieciniekiem. Bērna māja ir izveidota ar mērķi ikvienam bērnam novērst retraumatizāciju izmeklēšanas un tiesvedības laikā. Viens no bērna mājas pamatuzdevumiem ir palīdzēt sagatavot tiesvedībai derīgas liecības, izdibinot no bērna skaidrojumus tā, lai bērnam nebūtu jāierodas uz tiesu, ja lietā ir uzsākts kriminālprocess. Lai veiktu šo uzdevumu, bērna māja piedāvā “viena kontaktpunkta” pieeju, saskaņā ar kuru vienā, bērnam piemērotā telpā sadarbojas visas attiecīgās institūcijas, piemēram, policija, sociālie dienesti, bērnu aizsardzības dienesti, fiziskās un garīgās veselības pakalpojumu sniedzēji un prokurors. Bērna mājai ir arī nozīmīga loma galveno ieinteresēto personu informētības un zināšanu veicināšanā par vardarbību pret bērniem ("Bērna mājas modeļa kvalitātes standarti. Starpdisciplināras un starpinstitucionālas sadarbības veicināšana darbā ar cietušiem bērniem un vardarbības lieciniekiem". Autore: Olīvija Linda Haldošone [Olivia Lind Haldorsson], bezpeļņas organizācija "Child Circle").

 Projekta mērķi: 
-izstrādāt un ieviest starpnozaru un starpdisciplināru uz cietušo centrētu institucionālās sadarbības modeli vardarbības pret bērniem gadījumos;
- nodrošināt, lai pret bērniem, kuri cietuši vardarbības vai ir tās liecinieki, izturētos bērniem draudzīgā veidā; 
-uzlabot kriminālprocesā izmantoto pierādījumu kvalitāti, lai varētu atklāt noziedzīgus nodarījumus, kas saistīti ar vardarbību pret bērnu, tostarp apmācot speciālistus [pierādījumu kvalitātes uzlabošana tiks sekmēta, nodrošinot, ka vardarbībā cietušā bērna nopratināšanu bērna mājā veiks ar pieredzējuša un jomā augsti kvalificēta psihologa starpniecību, kurš specializējies vardarbībā cietušu bērnu nopratināšanā; nopratināšanā tiks izmantota pierādījumos balstīta metodoloģija; bērna nopratināšanā iesaistītās personas un institūcijas tiks speciāli sagatavotas, lai pilnvērtīgi varētu izmantot bērna mājā pieejamās iespējas un līdzekļus, tajā skaitā pierādījumu fiksēšanas iespējas];
- izveidot funkcionējošu, tiesiski un organizatoriski nostiprinātu bērna māju Latvijā, kur bērni tiek pratināti un medicīniski izmeklēti kriminālprocesuālos nolūkos*, vispusīgi novērtēti un saņem atbilstošus terapeitiskos pakalpojumus no atbilstošiem speciālistiem; 
- ieviest bērna māju nacionālajā bērnu aizsardzības struktūrā, lai sadarbību starp institūcijām bērna mājas iekšienē regulētu valstī noteiktas procedūras un oficiāli starpinstitūciju nolīgumi.

Projekta aktivitātes:
– stiprināt tiesisko, politisko un institucionālo sistēmu daudznozaru starpinstitūciju kopējo ietvaru pakalpojumu attīstībai un ilgtspējīgai bērna mājas darbībai;
– uzlabot speciālistu zināšanas un iespējas un palielināt speciālistu un plašākas sabiedrības informētību par vardarbības pret bērniem izplatību, galveno uzmanību pievēršot bērnu seksuālai izmantošanai;
– uzlabot un modernizēt telpas bērna mājas vajadzībām (telpas atradīsies Bērnu klīniskās universitātes slimnīcas teritorijā);
– nodrošināt starpdisciplīnu, vairāku pušu un institūciju pakalpojumus bērna mājas ietvaros.

Ministru kabineta 2020.gada 6.oktobra sēdes protokola nr.59 22.paragrāfā "Informatīvais ziņojums "Par Eiropas Ekonomikas zonas finanšu instrumenta līdzfinansētās programmas "Starptautiskā policijas sadarbība un noziedzības apkarošana" ietvaros iepriekš noteiktā projekta "Atbalsts Barnahus ieviešanai Latvijā" ieviešanas modeli un ilgtspēju"" atbalstīti šādi risinājumi:
- bērna mājas darbību nodrošināt Veselības ministrijas valdījumā esošās valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Bērnu klīniskā universitātes slimnīca" pārziņā nodotās telpās Vienības gatvē 45, Rīgā, projekta ietvaros veicot to renovācijai nepieciešamā tehniskā projekta sagatavošanu un nepieciešamo renovācijas darbu veikšanu no projekta līdzekļiem;
- projektā iekļaut jaunu projekta partneri – Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekciju, kuras uzdevums ir gādāt par bērna mājas personālsastāvu un integrēt bērna mājas modeli inspekcijas institucionālajā struktūrā. Projekta īstenošanas laikā visas izmaksas, kas saistītas ar bērna mājas modeļa darbību (tajā skaitā finansējums bērna mājas modeļa personāla atlīdzībai) segt no projektam piešķirtā finansējuma.
- Labklājības ministrijai kā atbildīgajai institūcijai par projekta ilgtspējas nodrošināšanu sadarbībā ar bērna mājas darbībā iesaistītajām institūcijām atbilstoši informatīvajā ziņojumā paredzētajam projekta īstenošanas laikā un pēc tā pabeigšanas nodrošināt bērna mājas modeļa pilnvērtīgu darbību un tā darbības uzraudzību.


2023.gada 20.aprīlī tika pieņemti grozījumi Bērnu tiesību aizsardzības likumā (likums izsludināts 2.maijā). Saskaņā ar minētajiem grozījumiem Bērnu tiesību aizsardzības likums tiek papildināts ar 52.1 un 52.2 pantu, normatīvi nostiprinot starpinstitucionālās sadarbības programmas "Bērna māja" institūtu likuma līmenī. 

Saskaņā ar Bērnu tiesību aizsardzības likuma 52.1 pantu (stāsies spēkā 2023.gada 1.jūnijā), lai sniegtu atbalstu vardarbībā cietušiem bērniem un viņu nevardarbīgajiem tuviniekiem, kā arī lai nodrošinātu iespēju veikt kriminālprocesuālās darbības, tiek īstenota starpinstitucionālās sadarbības programma "Bērna māja", kuru nodrošina Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija. 

Starpinstitucionālās sadarbības programmai "Bērna māja" ir šādi uzdevumi:
1) vienuviet nodrošināt vardarbībā cietušā bērna labākajām interesēm atbilstošus intervences pasākumus, tai skaitā bērna vajadzību un risku izvērtēšanu, medicīnisko, psiholoģisko un sociālo atbalstu bērnam un tā nevardarbīgajam tuviniekam;
2) nodrošināt iespēju veikt kriminālprocesuālās darbības bērniem, kuri cietuši no noziedzīgiem nodarījumiem pret tikumību un dzimumneaizskaramību, kā arī no Krimināllikuma 125. panta otrās daļas 9. punktā, 126. panta otrās daļas 7. punktā, 130. panta trešās daļas 6. punktā un 174. pantā minētajiem noziedzīgajiem nodarījumiem;
3) koordinēt un nodrošināt, lai kompetentās institūcijas apmainās ar informāciju, apstrādā nepieciešamos vardarbībā cietušā bērna un ar viņu saistīto citu personu datus, tai skaitā īpašu kategoriju personas datus, kas kompetento institūciju pilnvaru īstenošanai nepieciešami vardarbības pret bērnu gadījuma vadīšanā, neveicot atkārtotu vienas un tās pašas informācijas ieguvi no bērna (atkārtotu bērna iztaujāšanu u. tml.), kā arī nodrošināt saņemtās informācijas uzkrāšanu un veidot statistikas analīzi.

Starpinstitucionālās sadarbības programmas "Bērna māja" uzdevumu izpildei kompetentās institūcijas apstrādā vardarbībā cietušā bērna un ar viņu saistīto citu personu datus, tai skaitā īpašu kategoriju personas datus.

Savukārt kārtību, kādā tiek organizēta starpinstitucionālās sadarbības programmas "Bērna māja" īstenošana, sniegti pakalpojumi un veiktas starpinstitucionālās sadarbības procedūras, kā arī personas datu apstrādes apjomu un kārtību nosaka Ministru kabinets.

Ministru kabinetam nepieciešams izpildīt Bērnu tiesību aizsardzības likuma 52.1 panta ceturtajā daļā (stāsies spēkā 2023.gada 1.jūnijā) doto pilnvarojumu un noteikt kārtību, kādā tiek organizēta starpinstitucionālās sadarbības programmas "Bērna māja" īstenošana, sniegti pakalpojumi un veiktas starpinstitucionālās sadarbības procedūras, kā arī personas datu apstrādes apjomu un kārtību. 
Risinājuma apraksts
Atbilstoši likumā dotajam pilnvarojumam Ministru kabineta noteikumu projektā ietverti priekšraksti, kuri ievērojami, organizējot starpinstitucionālās sadarbības programmas “Bērna māja” īstenošanu, sniedzot pakalpojumus, veicot starpinstitucionālās sadarbības procedūras, kā arī apstrādājot personas datus.

Anotācijas pielikumā pievienots shematisks atspoguļojums tam, kā plānota starpinstitucionālās sadarbības programmas “Bērna māja” (turpmāk - shematisks attēlojums) darbības organizēšana, tajā skaitā nepieciešamās sagatavošanās darbības pirms bērna ierašanās,  darbības, kurās bērns tiek iesaistīts (tajā skaitā bērna nopratināšana ar psihologa starpniecību), kā arī turpmākā nepieciešamā rīcība un atbalsts bērnam pēc tam, kad bērns ir apmeklējis starpinstitucionālās sadarbības programmas “Bērna māja” pasākumus (sekošana līdzi bērna situācijai).

Ievērojot shematisko attēlojumu, Ministru kabineta noteikumos iestrādāti starpinstitucionālās sadarbības programmas “Bērna māja” īstenošanas posmi:
1) programmas “Bērna māja” īstenošanas uzsākšana;
2) sagatavošanās pasākumi pirms bērna ierašanās programmas "Bērna māja" īstenošanas vietā;
3) darbības ar bērnu programmas “Bērna māja” ietvaros (informācijas noskaidrošana no bērna u.tml.);
4) bērnam un bērna nevardarbīgajam tuviniekam nepieciešamā atbalsta organizēšana (tajā skaitā vajadzību novērtēšana, atbalsta sniegšana, koordinēšana u.tml.);
5) bērnam sniegtā atbalsta novērtēšana, sekošana līdzi bērna situācijai pēc programmas "Bērna māja" beigām (jeb pēc intensīvākā programmas "Bērna māja" posma beigām, tas ir, pēc 1., 2.un 3.posma pabeigšanas). 

Papildus Ministru kabineta noteikumu projektā arī nostiprināti būtiskākie darbības principi, kas ņemami vērā visā programmas "Bērna mājā" īstenošanās laikā, kā arī inspekcijas konsultatīvā un izglītojošā loma darbā ar kompetentajām institūcijām. Lai nodrošinātu tiesiskā regulējuma noteiktību, Ministru kabineta noteikumu projektā arī ietverts uzskaitījums institūcijām, uz kurām attiecināms apzīmējums "kompetentās institūcijās", kā arī personas datu apstrādes jautājumi. 

Paredzēts, ka palīdzību starpinstitucionālās sadarbības programmas “Bērna māja” ietvaros bērns, kurš ir cietis no vardarbības, varēs saņemt, gan tad, ja to ir lūdzis procesa virzītājs, gan arī pēc Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas iniciatīvas, ja tā, sniedzot konsultatīvu atbalstu pašvaldības sociālajam dienestam, valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Bērnu klīniskā universitātes slimnīca” sociālajam darbiniekam vai bāriņtiesai, ir konstatējusi, ja attiecīgam bērnam, kurš cietis no vardarbības, būtu ieteicama starpinstitucionālās sadarbības programmas “Bērna māja” ietvaros pieejamā palīdzība.  
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
Skaidrojums
Nepieciešams izvērtēt pēc EEZ finanšu instrumenta 2014.- 2021. gada programmas “Starptautiskā policijas sadarbība un noziedzības apkarošana” projekta “Atbalsts Barnahus ieviešanai Latvijā” noslēguma (2024.gada 30.aprīlis), vai projekta laikā izveidotajā starpinstitucionālās sadarbības programmā "Bērna māja" ir nepieciešami kādi pilnveidojumi.
Kas veiks ex-post novērtējumu?
Starpinstitucionālās sadarbības programmas "Bērna māja" uzraudzības padome (Bērnu tiesību aizsardzības likuma 52.2 panta pirmā daļa)
Ietekmes pēcpārbaudes veikšanas termiņš
30.04.2024.
Rezultāti/rādītāji, pēc kā tiek vērtēta tiesību akta (vai kādas tā daļas) mērķa sasniegšana
Rezultāts
Izvērtēts pēc projekta noslēguma, vai projekta laikā izveidotajā starpinstitucionālās sadarbības programmā "Bērna māja" ir nepieciešami kādi pilnveidojumi. Atkarībā no izvērtējuma rezultātiem, ja nepieciešams, sagatavoti konkrēti priekšlikumi.
Rādītājs
Veikts izvērtējums; ja nepieciešams, sagatavoti priekšlikumi

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • bērni, kuri cietuši no vardarbības
  • bērnu, kuri cietuši no vardarbības, nevardarbīgie tuvinieki
  • bēru, kuri cietuši no vardarbības, likumiskie pārstāvji
Ietekmes apraksts
Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijai un kompetentajām institūcijām sadarbojoties starpinstitucionālajā sadarbības programmā "Bērna māja", samazināsies atkārtotas emocionālas traumatizācijas riska iespējamība bērnam, kurš cietis no vardarbības. Uzlabosies bērnam, kurš cietis no vardarbības, sniegtā atbalsta (psiholoģiskās rehabilitācijas) kvalitāte. 
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
Starptautiskā dokumenta nosaukums
Eiropas Padomes Konvencija par bērnu aizsardzību pret seksuālu izmantošanu un seksuālu vardarbību
Apraksts
Tiesību akts veicinās bērniem draudzīgas justīcijas pamata principu ieviešanu Latvijā.

Eiropas Padomes Konvencija par bērnu aizsardzību pret seksuālu izmantošanu un seksuālu vardarbību (Lanzarotas konvencija) ir līdz šim vērienīgākais un visaptverošākais tiesiskais instruments bērnu aizsardzībai pret seksuālu vardarbību un seksuālu izmantošanu. Uzsvars uz bērniem draudzīgu, multidisciplināru un starpiestāžu sadarbību ir vispārpieņemta tēma visā konvencijā, tostarp attiecībā uz koordināciju (10. pants); izmeklēšanu (30., 31., 34. pants); intervijas ar bērnu (35. pants); aizsargājoši pasākumi un palīdzība cietušajiem (11., 14., 31. pants).

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.5. 2. tabula. Ar tiesību akta projektu izpildītās vai uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei

Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
Eiropas Padomes Konvencija par bērnu aizsardzību pret seksuālu izmantošanu un seksuālu vardarbību
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
10., 11., 14., 30., 31., 34., 35.pants
Tiesību akts kopumā
Pārņemtas pilnībā
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Bērnu aizsardzības centrs, Iekšlietu ministrija, Izglītības kvalitātes valsts dienests, Tieslietu ministrija, Valsts policija, Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centrs, Veselības ministrija, VSIA Bērnu klīniskā universitātes slimnīca, Psihologu sertifikācijas padome, Latvijas Republikas prokuratūra, Tiesībsarga birojs, Rīgas psihiatrijas un narkoloģijas centrs
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas Pašvaldību savienība, nodibinājums "Centrs Dardedze", biedrība "Latvijas Bērnu labklājības tīkls", biedrība "Latvijas Bāriņtiesu darbinieku asociācija", Latvijas sociālo darbinieku biedrība
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Bērnu aizsardzības centrs
  • VSIA Bērnu klīniskā universitātes slimnīca
  • Valsts policija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Saskaņā ar Bērnu tiesību aizsardzības likuma 52.panta pirmo daļu, lai sniegtu atbalstu vardarbībā cietušiem bērniem un viņu nevardarbīgajiem tuviniekiem, kā arī lai nodrošinātu iespēju veikt kriminālprocesuālās darbības, tiek īstenota starpinstitucionālās sadarbības programma "Bērna māja", kuru nodrošina Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Starpinstitucionālās sadarbības programmā “Bērna māja” ietvaros tiks nodrošināta iespēja programmā reģistrētajiem bērniem veikt medicīnisko apskati, kas palīdzēs savlaicīgi atklāt un risināt ar bērna veselības uzlabošanu saistītus jautājumus, atklāt potenciālus bērnu veselību apdraudošus faktorus. 

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Starpinstitucionālās sadarbības programmā “Bērna māja" tiks veicināta vardarbībā cietušo bērnu tiesību aizsardzība, kā arī tiks nodrošināta iespēja vardarbībā cietušajam bērnam liecināt par piedzīvoto vardarbību un izteikt viedokli par bērna drošību un labklājību ietekmējošām lietām un lēmumiem bērnam draudzīgā veidā.

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
ANO Bērnu tiesību komiteja (CRC) 2006. gada 28. jūnija rekomendācijās CRC/C/LVA/CO/2, kas gatavotas, izvērtējot 2006. gada 16. maijā Latvijas ziņojumu, izteica bažas, ka vardarbība pret bērniem ir plaši izplatīta problēma un ka vardarbība ģimenē bieži vien tiek uztverta kā privāta problēma. Rekomendācijās  Komiteja pauda bažas par to, ka joprojām nav dezagregēti sistematizēti un visaptveroši dati, lai būtu iespējams analizēt faktorus, kas jo īpaši nosaka neaizsargāto bērnu grupu situāciju un komiteja ieteica dalībvalstij veikt pasākumus tādu sistematizētu un visaptverošu datu vākšanai un grupēšanai, kā arī apsvērt iespēju veikt padziļinātus analītiskus pētījumus par bērniem, kas ir īpaši neaizsargāti: par bērniem, kuri cietuši no vardarbības, nevērības vai sliktas izturēšanās, par ielu bērniem, par bērniem ar invaliditāti un bērniem ar īpašām vajadzībām, par bērniem, kas ilgstoši atrodas iestāžu aprūpē vai dzīvo internātskolās.
 
Tāpat minētā komiteja arī pauda bažas par to, ka trūkst sistemātiski vāktu datu, kas atspoguļotu vardarbības pret bērniem apjomu, un ka trūkst atbilstošu pasākumu un mehānismu šīs problēmas risināšanai un Komiteja mudināja dalībvalsti pilnveidot spēkā esošos tiesību aktus attiecībā uz bērnu aizsardzību pret visu veidu vardarbību un nodrošināt sistemātisku datu vākšanu par vardarbību pret bērniem.
 
Bērna mājā saņemtās informācijas uzkrāšana ir nepieciešama, lai bērna māja spētu nodrošināt tai uzticēto uzdevumu veikšanu, proti, vadīt vardarbībā cietušā bērna gadījumu, nodrošināt un koordinēt vardarbībā cietušajam bērnam nepieciešamo palīdzību.

Savukārt statistikas analīzes veidošana bērna mājai ir būtiski, lai tā varētu plānot atbilstošus finanšu resursus un personālu savu funkciju veikšanai.


No Vispārīgās datu regulas (VDAR) 35. panta 1., 3. un 4. punkta, kā arī Datu valsts inspekcijas 2018. gada 18. decembra rīkojuma Nr. 1-2.1/125 "Apstrādes darbību veidi, attiecībā uz kuriem ir jāveic datu aizsardzības ietekmes novērtējums saskaņā ar VDAR 35. panta 4. punktu" (https://www.dvi.gov.lv/lv/media/92/download?attachment ) 4. punkta izriet prasība pārzinim veikt novērtējumu par ietekmi uz personas datu aizsardzību (NIDA) par īpašu kategoriju personas datu apstrādi. Ņemot vērā minēto, līdz tiesību akta iesniegšanai izskatīšanai Ministru kabineta sēdē tiks veikts NIDA.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Šāda starpinstitucionālās sadarbības programmas "Bērna māja" tiesiskā regulējuma ietveršana Ministru kabineta noteikumos ir ar mērķi pasargāt bērnus no vardarbības, palīdzēt cietušajiem bērniem un saukt pie atbildības vainīgās personas.

Starpinstitucionālās sadarbības programmas "Bērna māja" tiesiskā regulējuma ieviešana sekmēs bērna labāko interešu nodrošināšanu daudzējādā veidā, ņemot vērā to, ka starpinstitucionālajā sadarbības programmā "Bērna māja" bērni, kuri cietuši no vardarbības, varēs satikties ar vairāku jomu profesionāļiem, kur ar bērnu sazināsies, lai bērnam varētu palīdzēt un pārvarēt piedzīvotās ciešanas, gan lai iegūtu lietā ziņas, kas palīdzēt saukt pie atbildības personu, kura pret bērnu bijusi vardarbīga (jo īpaši jāņem vērā šādi jautājumi: bērna vajadzībām atbilstoša veselības aizsardzība; bērna vecumam, emocionālajām un fiziskajām vajadzībām atbilstoša aprūpe; bērna līdzdalība ar viņu saistītu lēmumu pieņemšanas procesos; bērna viedokļa uzklausīšana un ievērošana atbilstoši bērna vecumam, briedumam un spējai viedokli formulēt; droša vide, kurā bērnam augt un attīstīties, aizsardzība no vardarbības, apdraudējuma, antisociālas uzvedības un atkarību ietekmes).

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Shematisks atspoguļojums tam, kā notiek darbs ar bērnu starpinstitucionālās sadarbības programmas “Bērna māja” ietvaros