25-TA-1138: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 16. jūlija noteikumos Nr. 487 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.6. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt nabadzības vai sociālās atstumtības riskam pakļauto cilvēku, tostarp vistrūcīgāko un bērnu, sociālo integrāciju" 4.3.6.4. pasākuma "Atbalsta instrumentu izstrāde un ieviešana ģimenes funkcionalitātes stiprināšanai" otrās kārtas īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 16. jūlija noteikumos Nr.487 “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 4.3.6. specifiskā atbalsta mērķa “Veicināt nabadzības vai sociālās atstumtības riskam pakļauto cilvēku, tostarp vistrūcīgāko un bērnu, sociālo integrāciju” 4.3.6.4. pasākuma „Atbalsta instrumentu izstrāde un ieviešana ģimenes funkcionalitātes stiprināšanai” otrās kārtas īstenošanas noteikumi”” (turpmāk – TA projekts) ir Labklājības ministrijas (turpmāk – LM) iniciatīva un izstrādāts saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021. – 2027. gada plānošanas perioda vadības likuma[1] 19. panta 6. un 13. punktu.
[1] Pieejams: https://likumi.lv/ta/id/331743-eiropas-savienibas-fondu-2021-2027-gada-planosanas-perioda-vadibas-likums
[1] Pieejams: https://likumi.lv/ta/id/331743-eiropas-savienibas-fondu-2021-2027-gada-planosanas-perioda-vadibas-likums
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
TA projekts paredz precizēt atsevišķus 4.3.6. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt nabadzības vai sociālās atstumtības riskam pakļauto cilvēku, tostarp vistrūcīgāko un bērnu, sociālo integrāciju" 4.3.6.4. pasākumam „Atbalsta instrumentu izstrāde un ieviešana ģimenes funkcionalitātes stiprināšanai” otrās kārtas (turpmāk – 4.3.6.4. pasākums) īstenošanas nosacījumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
4.3.6.4. pasākuma īstenošanas nosacījumu – Ministru kabineta (turpmāk – MK) noteikumu Nr. 487[1]:
1. 10. punktā noteikts 4.3.6.4. pasākuma indikatīvi pieejamā attiecināmā finansējuma sadalījums mērķa grupām un finansējuma izmantošanas nosacījumi atkārtotas atklātas projektu iesniegumu atlases (turpmāk – projektu iesniegumu atlase) gadījumā.
4.3.6.4. pasākuma ietvaros 2025. gada 1. ceturksnī ir noslēgusies projektu iesniegumu atlase, kuras rezultātā ar finansējuma saņēmējiem noslēgti līgumi par 11 projektu īstenošanu par kopējo summu 1 100 120 euro (t.sk. 935 102 euro Eiropas Sociālās fonda Plus (turpmāk – ESF Plus) finansējums un 165 018 euro valsts budžeta līdzfinansējums). No tā:
1) pieci līgumi ar kopējo summu 491 556 euro (t.sk. 417 823 euro ESF Plus finansējums un 73 733 euro valsts budžeta līdzfinansējums) noslēgti par projektu īstenošanu jaunu atbalsta pakalpojumu sniegšanai MK noteikumu Nr. 487 3.1., 3.2., 3.4. un 3.5. apakšpunktā minētajai mērķa grupai.
Projektu iesniegumu atlases laikā netika saņemts neviens projekta iesniegums atbalsta pakalpojumu attīstībai MK noteikumu Nr. 487 3.3. apakšpunktā minētajai mērķa grupai – 60 gadu vecumu sasniegušām personām, kuras ir cietušas no vardarbības (turpmāk arī – seniori). Savukārt par atbalsta pakalpojumu attīstību MK noteikumu Nr. 487 3.2. un 3.5. apakšpunktā minētajām mērķa grupām – personām ar redzes, dzirdes vai kustību traucējumiem un augsta vardarbības riska upuriem – tika saņemti atsevišķi projektu iesniegumi.
2) seši līgumi ar kopējo summu 608 564 euro (t.sk. 517 279 euro ESF Plus finansējums un 91 285 euro valsts budžeta līdzfinansējums) par projektu īstenošanu, sniedzot jaunus atbalsta pakalpojumus MK noteikumu Nr. 487 3.6. un 3.7. apakšpunktā minētajām mērķa grupām. Lai gan sākotnēji par atbalsta pakalpojumiem šīm mērķa grupām bija plānots noslēgt indikatīvi trīs līgumus par projektu īstenošanu, saņemto projekta iesniegumu skaits bija lielāks. Projektu iesniegumu vērtēšanas komisija pēc nosacījumu izpildes lēma virzīt apstiprināšanai visus iesniegtos projektu iesniegumus.
Attiecīgi projektu iesniegumu atlases rezultātā nav noslēgti līgumi par projektu īstenošanu par visu 4.3.6.4. pasākumam pieejamo attiecināmo izmaksu kopsummu (1 506 637 euro, t.sk. 1 280 641 euro ESF Plus finansējums un 225 996 euro valsts budžeta līdzfinansējums), proti, nav noslēgti līgumi par 406 517 euro (t.sk. 345 539 euro ESF Plus finansējums un 60 978 euro valsts budžeta līdzfinansējums).
Vienlaikus MK noteikumu Nr. 487 10. punktā paredzēts – ja projektu iesniegumu atlasē neapstiprina projektu iesniegumus par visu pasākuma ietvaros pieejamo attiecināmo finansējumu, sadarbības iestāde var organizēt atkārtotu atklātu projektu iesniegumu atlasi, visu atlikušo finansējumu novirzot šo noteikumu 3.6. un 3.7. apakšpunktā minēto mērķa grupu atbalstam.
2. 19. punktā noteikti finansējuma saņēmēja personāla izmaksu piemērošanas nosacījumi. Tostarp paredzēts, ka gadījumā, ja personāla iesaisti projektā plānots nodrošināt saskaņā ar daļlaika izmaksu attiecināmības principu, attiecināma ir ne mazāka kā 30 procentu noslodze. Vienlaikus punkts nosaka, ka personāla atlīdzības izmaksām jābūt atbilstošām finansējuma saņēmēja iestādes atlīdzības sistēmā noteiktajai samaksai par līdzvērtīgu darbu.
3. 26.3. apakšpunktā noteikts, ka, īstenojot projektu, finansējuma saņēmējam ir jānovērš dubultā finansējuma risks un jānodrošina, ka projektā plānotās atbalstāmās darbības un mērķa grupām sniegtais atbalsts netiek finansēts vai līdzfinansēts, kā arī to nav plānots finansēt vai līdzfinansēt no citiem valsts, pašvaldības vai ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem, nodrošina dubultā finansējuma neiestāšanos.
4. 26.5. un 26.6. apakšpunktā noteikti finansējuma saņēmēja pienākumi attiecībā uz komunikācijas un vizuālās identitātes prasībām, kas noteiktas regulas 2021/1060 47. un 50. pantā un normatīvajos aktos, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā.
5. 26.7. apakšpunktā noteikts finansējuma saņēmēja pienākums uzkrāt datus par horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" (turpmāk – HP VINPI) rādītājiem (VINPI_04 un VINPI_06.1), kas noteikti vadlīniju “Vadlīnijas horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” īstenošanai un uzraudzībai (2021-2027)”[2] (turpmāk – HP VINPI vadlīnijas) 4. pielikumā.
6. 27. punktā noteikts sadarbības iestādes – Centrālās finanšu un līgumu aģentūras (turpmāk – CFLA) pienākums pārbaudīt finansējuma saņēmēju iesniegto informāciju par mērķa grupas personām, proti, vai tās nav iesaistītas kādā no citiem 4.3.6.4. pasākuma projektiem, un ja ir, – vai tās ir saņēmušas no finansējuma saņēmēja projektā plānotā atšķirīgu atbalsta pakalpojuma veidu.
7. 33. punktā noteikts, ka atbalsta pretendents un atbalsta sniedzējs de minimis atbalsta uzskaiti veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem.
[1] MK 2024. gada 16. jūlija noteikumi Nr. 487 “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 4.3.6. specifiskā atbalsta mērķa “Veicināt nabadzības vai sociālās atstumtības riskam pakļauto cilvēku, tostarp vistrūcīgāko un bērnu, sociālo integrāciju” 4.3.6.4. pasākuma „Atbalsta instrumentu izstrāde un ieviešana ģimenes funkcionalitātes stiprināšanai” otrās kārtas īstenošanas noteikumi” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 487); pieejams: https://likumi.lv/ta/id/353716-eiropas-savienibas-kohezijas-politikas-programmas-20212027-gadam-436-specifiska-atbalsta-merka-veicinat-nabadzibas-vai-socialas-atstumtibas-riskam-paklauto-cilveku-tostarp-vistrucigako-un-bernu-socialo-integraciju-4364-pasakuma-atbalsta-instrumentu-izstrade-un-ieviesana-gimenes-funkcionalitates-stiprinasanai-otras-kartas-istenosanas-noteikumibr
[2] Pieejams: https://www.lm.gov.lv/lv/vadlinijas-horizontala-principa-vienlidziba-ieklausana-nediskriminacija-un-pamattiesibu-ieverosana-istenosanai-un-uzraudzibai-2021-2027
1. 10. punktā noteikts 4.3.6.4. pasākuma indikatīvi pieejamā attiecināmā finansējuma sadalījums mērķa grupām un finansējuma izmantošanas nosacījumi atkārtotas atklātas projektu iesniegumu atlases (turpmāk – projektu iesniegumu atlase) gadījumā.
4.3.6.4. pasākuma ietvaros 2025. gada 1. ceturksnī ir noslēgusies projektu iesniegumu atlase, kuras rezultātā ar finansējuma saņēmējiem noslēgti līgumi par 11 projektu īstenošanu par kopējo summu 1 100 120 euro (t.sk. 935 102 euro Eiropas Sociālās fonda Plus (turpmāk – ESF Plus) finansējums un 165 018 euro valsts budžeta līdzfinansējums). No tā:
1) pieci līgumi ar kopējo summu 491 556 euro (t.sk. 417 823 euro ESF Plus finansējums un 73 733 euro valsts budžeta līdzfinansējums) noslēgti par projektu īstenošanu jaunu atbalsta pakalpojumu sniegšanai MK noteikumu Nr. 487 3.1., 3.2., 3.4. un 3.5. apakšpunktā minētajai mērķa grupai.
Projektu iesniegumu atlases laikā netika saņemts neviens projekta iesniegums atbalsta pakalpojumu attīstībai MK noteikumu Nr. 487 3.3. apakšpunktā minētajai mērķa grupai – 60 gadu vecumu sasniegušām personām, kuras ir cietušas no vardarbības (turpmāk arī – seniori). Savukārt par atbalsta pakalpojumu attīstību MK noteikumu Nr. 487 3.2. un 3.5. apakšpunktā minētajām mērķa grupām – personām ar redzes, dzirdes vai kustību traucējumiem un augsta vardarbības riska upuriem – tika saņemti atsevišķi projektu iesniegumi.
2) seši līgumi ar kopējo summu 608 564 euro (t.sk. 517 279 euro ESF Plus finansējums un 91 285 euro valsts budžeta līdzfinansējums) par projektu īstenošanu, sniedzot jaunus atbalsta pakalpojumus MK noteikumu Nr. 487 3.6. un 3.7. apakšpunktā minētajām mērķa grupām. Lai gan sākotnēji par atbalsta pakalpojumiem šīm mērķa grupām bija plānots noslēgt indikatīvi trīs līgumus par projektu īstenošanu, saņemto projekta iesniegumu skaits bija lielāks. Projektu iesniegumu vērtēšanas komisija pēc nosacījumu izpildes lēma virzīt apstiprināšanai visus iesniegtos projektu iesniegumus.
Attiecīgi projektu iesniegumu atlases rezultātā nav noslēgti līgumi par projektu īstenošanu par visu 4.3.6.4. pasākumam pieejamo attiecināmo izmaksu kopsummu (1 506 637 euro, t.sk. 1 280 641 euro ESF Plus finansējums un 225 996 euro valsts budžeta līdzfinansējums), proti, nav noslēgti līgumi par 406 517 euro (t.sk. 345 539 euro ESF Plus finansējums un 60 978 euro valsts budžeta līdzfinansējums).
Vienlaikus MK noteikumu Nr. 487 10. punktā paredzēts – ja projektu iesniegumu atlasē neapstiprina projektu iesniegumus par visu pasākuma ietvaros pieejamo attiecināmo finansējumu, sadarbības iestāde var organizēt atkārtotu atklātu projektu iesniegumu atlasi, visu atlikušo finansējumu novirzot šo noteikumu 3.6. un 3.7. apakšpunktā minēto mērķa grupu atbalstam.
2. 19. punktā noteikti finansējuma saņēmēja personāla izmaksu piemērošanas nosacījumi. Tostarp paredzēts, ka gadījumā, ja personāla iesaisti projektā plānots nodrošināt saskaņā ar daļlaika izmaksu attiecināmības principu, attiecināma ir ne mazāka kā 30 procentu noslodze. Vienlaikus punkts nosaka, ka personāla atlīdzības izmaksām jābūt atbilstošām finansējuma saņēmēja iestādes atlīdzības sistēmā noteiktajai samaksai par līdzvērtīgu darbu.
3. 26.3. apakšpunktā noteikts, ka, īstenojot projektu, finansējuma saņēmējam ir jānovērš dubultā finansējuma risks un jānodrošina, ka projektā plānotās atbalstāmās darbības un mērķa grupām sniegtais atbalsts netiek finansēts vai līdzfinansēts, kā arī to nav plānots finansēt vai līdzfinansēt no citiem valsts, pašvaldības vai ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem, nodrošina dubultā finansējuma neiestāšanos.
4. 26.5. un 26.6. apakšpunktā noteikti finansējuma saņēmēja pienākumi attiecībā uz komunikācijas un vizuālās identitātes prasībām, kas noteiktas regulas 2021/1060 47. un 50. pantā un normatīvajos aktos, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā.
5. 26.7. apakšpunktā noteikts finansējuma saņēmēja pienākums uzkrāt datus par horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" (turpmāk – HP VINPI) rādītājiem (VINPI_04 un VINPI_06.1), kas noteikti vadlīniju “Vadlīnijas horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” īstenošanai un uzraudzībai (2021-2027)”[2] (turpmāk – HP VINPI vadlīnijas) 4. pielikumā.
6. 27. punktā noteikts sadarbības iestādes – Centrālās finanšu un līgumu aģentūras (turpmāk – CFLA) pienākums pārbaudīt finansējuma saņēmēju iesniegto informāciju par mērķa grupas personām, proti, vai tās nav iesaistītas kādā no citiem 4.3.6.4. pasākuma projektiem, un ja ir, – vai tās ir saņēmušas no finansējuma saņēmēja projektā plānotā atšķirīgu atbalsta pakalpojuma veidu.
7. 33. punktā noteikts, ka atbalsta pretendents un atbalsta sniedzējs de minimis atbalsta uzskaiti veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem.
[1] MK 2024. gada 16. jūlija noteikumi Nr. 487 “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 4.3.6. specifiskā atbalsta mērķa “Veicināt nabadzības vai sociālās atstumtības riskam pakļauto cilvēku, tostarp vistrūcīgāko un bērnu, sociālo integrāciju” 4.3.6.4. pasākuma „Atbalsta instrumentu izstrāde un ieviešana ģimenes funkcionalitātes stiprināšanai” otrās kārtas īstenošanas noteikumi” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 487); pieejams: https://likumi.lv/ta/id/353716-eiropas-savienibas-kohezijas-politikas-programmas-20212027-gadam-436-specifiska-atbalsta-merka-veicinat-nabadzibas-vai-socialas-atstumtibas-riskam-paklauto-cilveku-tostarp-vistrucigako-un-bernu-socialo-integraciju-4364-pasakuma-atbalsta-instrumentu-izstrade-un-ieviesana-gimenes-funkcionalitates-stiprinasanai-otras-kartas-istenosanas-noteikumibr
[2] Pieejams: https://www.lm.gov.lv/lv/vadlinijas-horizontala-principa-vienlidziba-ieklausana-nediskriminacija-un-pamattiesibu-ieverosana-istenosanai-un-uzraudzibai-2021-2027
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Ņemot vērā noslēgto līgumu skaitu par projekta īstenošanu – 11, 4.3.6.4. pasākuma ietvaros nav iespējams sasniegt MK noteikumu Nr. 487 4.2. apakšpunktā noteikto Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam (turpmāk – programma) iznākuma rādītāja līdz 2029. gada 31. decembrim – biedrības un nodibinājumi, mikrouzņēmumi, mazie vai vidējie uzņēmumi, kas saņēmuši atbalstu – vērtību – 13. Saskaņā ar MK noteikumu Nr. 478 10. punktu ir organizējama atkārtota projektu iesniegumu atlase par atlikušo finansējumu, bet tas ir pieejams 2 – 3 projektu īstenošanai. Īstenotajā projektu iesniegumu atlasē par atbalsta pakalpojumiem MK noteikumu Nr. 487 3.6. un 3.7. apakšpunktā minētajām mērķa grupām plānoto trīs līgumu par projekta īstenošanu vietā tika noslēgti seši līgumi (t.i. par 100% vairāk), kamēr par atbalsta pakalpojumiem MK noteikumu Nr. 487 3.1.-3.5.apakšpunktā minētajām mērķa grupām tika noslēgti tikai pieci līgumi par projekta īstenošanu no plānotajiem 10 līgumiem (t.i. par 50% mazāk). Organizēt atkārtotu projektu iesniegumu atlasi uz tādiem pašiem nosacījumiem kā pirmajā projektu iesniegumu atlasē radīs pārāk lielu administratīvo slogu potenciālajiem projektu iesniedzējiem un projektu iesniegumu vērtēšanā iesaistītajām iestādēm. Tāpēc atkārtotas projektu iesniegumu atlases organizēšanai nepieciešams noteikt šaurāku mērķa grupas personu loku, kurām jauni atbalsta pakalpojumi nepieciešami visvairāk.
Latvijā joprojām pastāv būtiski izaicinājumi efektīvu atbalsta pakalpojumu nodrošināšanā vardarbībā cietušām personām, īpaši attiecībā uz noteiktām sabiedrības grupām – personām ar funkcionāliem traucējumiem (t.sk. redzes, dzirdes vai kustību traucējumiem), 60 gadu vecumu sasniegušām personām, kā arī personām, kuras ir pakļautas augstam vardarbības riskam. Esošā atbalsta sistēma lielākoties ir veidota kā universāla, bez pietiekamas specializācijas šo mērķa grupu specifiskajām vajadzībām. Tas ietver gan fiziskās pieejamības ierobežojumus, gan nepietiekamu pielāgošanu saziņas un informācijas izpratnes ziņā, kā arī nespēju pienācīgi reaģēt situācijās, kad persona ir atkarīga no vardarbības veicēja – piemēram, aprūpētāja vai tuvinieka. Šādas pieejas rezultātā minētās mērķa grupas praksē bieži vien saskaras ar šķēršļiem, kas ierobežo viņu iespējas saņemt savlaicīgu, piemērotu un efektīvu palīdzību. To apliecina arī īstenotās atklātās projektu iesniegumu atlases rezultāti – vismazāk projekta iesniegumu tika saņemts no organizācijām, kuras vēlējās attīstīt atbalsta pakalpojumus personām ar redzes, dzirdes vai kustību traucējumiem, senioriem, kā arī personām, kuras ir pakļautas augstam vardarbības riskam. Tas skaidri norāda uz strukturālām nepilnībām gan esošo atbalsta pakalpojumu pieejamībā, gan sistēmas iekļaujošajā kapacitātē – šīm mērķa grupām vai nu vispār nav pieejami piemēroti atbalsta pakalpojumi, vai arī pieejamie risinājumi nav pietiekami pielāgoti viņu situācijai.
2. 19. punkta redakcija ietver nosacījumus personāla izmaksu piemērošanai saskaņā ar Finanšu ministrijas (turpmāk – FM) vadlīnijām Nr.1.2. “Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gada plānošanas periodā”[1] (turpmāk – vadlīnijas). FM 2025. gada 9. jūnijā ir apstiprinājusi grozītas vadlīnijās. Tās vairs neparedz projekta personāla daļlaika noslodzes apmēra ierobežojumus (vismaz 30 procenti). Tāpēc, lai mazinātu slogu finansējuma saņēmējiem, kā arī, lai paredzētu MK noteikumos Nr. 487 aktuālo vadlīniju skaidrojumus, ir jāmaina MK noteikumu Nr. 487 19. punkta redakcija, svītrojot detālus projekta personāla izmaksu nosacījumus (t.sk. attiecībā uz atlīdzības apmēra plānošanu projekta personālam). Aktuālās (spēkā esošās) vadlīnijas saskaņā ar projektu iesniegumu atlases nosacījumiem ir saistošas projekta iesniedzējam un saskaņā ar līguma par projekta īstenošanu nosacījumiem ir saistošas finansējuma saņēmējam arī tad, ja to nosacījumi nav ietverti MK noteikumos Nr. 487. Papildus jāatzīmē, ka MK noteikumu Nr. 487 sākotnējā anotācijā ir iekļauts skaidrojums, ka 4.3.6.4. pasākuma projektos tiešās attiecināmās personāla izmaksas ietver arī finansējuma saņēmēja uz uzņēmuma (pakalpojuma) līguma (t.i. ārpakalpojumā) piesaistīta projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas. Tomēr MK noteikumos Nr. 487 šobrīd nav nepārprotami norādīts, ka projekta personālu var piesaistīt arī uz iepirkuma līguma pamata.
3. 26.3. apakšpunktā noteikts finansējuma saņēmējam pienākums nodrošināt, ka projektā plānotās atbalstāmās darbības un mērķa grupām sniegtais atbalsts netiek finansēts vai līdzfinansēts, kā arī to nav plānots finansēt vai līdzfinansēt no citiem valsts, pašvaldības vai ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem, un nodrošināt dubultā finansējuma neiestāšanos, t. sk. ņemot vērā, ka viena mērķa grupas persona var saņemt atbalstu vairākos 4.3.6.4. pasākuma projektos, ja tajos sniedz cita veida atbalsta pakalpojumu. Minētais nosacījums ierobežo citu finansēšanas avotu piesaisti gadījumā, ja rodas tāda nepieciešamība. Līdzfinansēšana nav saistāma ar dubultnefinansēšanas principu, jo dubultā finansēšana finansējuma saņēmēja līmenī ir tad, ja vienas un tās pašas izmaksas tiek finansētas no dažādiem finansēšanas avotiem. Taču ir pieļaujams, ka vienu projekta darbību, bet dažādas izmaksas finansē dažādi finansēšanas avoti. Līdz ar to projekta atbalstāmo darbību un to izmaksu līdzfinansēšana no cita finansēšanas avota, pretēji tam, kā noteikts MK noteikumu Nr. 487 26.3. apakšpunktā, ir pieļaujama.
4. 26.6. apakšpunktā minētais finansējuma saņēmēja pienākums savā tīmekļvietnē, ja tāda ir, un sociālajos tīklos ievietot informāciju par projekta īstenošanu un aktualizē to, tiklīdz pieejama jaunāka informācija, tieši izriet no 26.5. apakšpunktā finansējuma saņēmēja noteiktā pienākuma nodrošināt komunikācijas un vizuālās identitātes prasības, kas noteiktas regulas 2021/1060 50. pantā un normatīvajos aktos, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā. Proti, 26.6. apakšpunktam ir paskaidrojošs raksturs attiecībā uz 26.5. apakšpunktā finansējuma saņēmējam noteiktajām prasībām.
5. 26.7.1. apakšpunktā noteikts finansējuma saņēmēja pienākums uzkrāt datus par HP VINPI rādītāju VINPI_04 “atbalstu saņēmušo sociālās atstumtības un nabadzības riskam pakļauto personu skaits”. 2025. gada 26. februārī ir apstiprināti grozījumi HP VINPI vadlīnijās un to pielikumos, kas piemērojami projektu iesniegumu atlasēs pēc 2025. gada 4. marta. HP VINPI vadlīniju 4. pielikuma “Horizontālā principa „Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” rādītāji” aktuālajā redakcijā ir precizēta MK noteikumu Nr. 487 26.7.1. apakšpunktā noteiktā rādītāja VINPI_04 definīcija, izsakot to šādā redakcijā “specifisku atbalstu saņēmušo sociālās atstumtības un diskriminācijas riskam pakļauto personu skaits”, līdz ar to MK noteikumos noteiktā radītāja definīcija “atbalstu saņēmušo sociālās atstumtības un nabadzības riskam pakļauto personu skaits” neatbilst HP VINPI vadlīniju 4. pielikumā noteiktajai.
Ņemot vērā, ka 4.3.6.4. pasākumā plānots izsludināt atkārtotu atklātu projektu iesniegumu atlasi, šajā atlasē ir jāpiemēro aktuālā HP VINPI vadlīniju versija, t.sk. precizētās HP VINPI rādītāju definīcijas, ir nepieciešams precizēt MK noteikumu Nr. 487 26.7.1. apakšpunktā noteiktā VINPI_04 rādītāja definīciju.
6. 27. punktā, kurā noteikts sadarbības iestādes pienākums pārbaudīt finansējuma saņēmēju iesniegto informāciju par mērķa grupas personām, ir neprecīza atsauce uz MK noteikumu Nr. 487 26.5. apakšpunktu. Pareizā atsauce ir uz 26.4. apakšpunktu, kurā paredzēts finansējuma saņēmēju pienākums pirms uzsākt atbalsta pakalpojumu sniegšanu MK noteikumu 3. punktā minētajām mērķa grupu personām, par tām iesniegt informāciju sadarbības iestādē, norādot vārdu, uzvārdu, personas kodu un plānoto atbalsta pakalpojuma veidu.
7. 33. punktā noteikts atbalsta pretendenta un atbalsta sniedzēja pienākums veikt de minimis atbalsta uzskaiti saskaņā ar MK 2018. gada 21. novembra noteikumiem Nr. 715 “De minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtība”[2]. Ar 2024. gada 25. jūnija grozījumiem minētā normatīva akta nosaukums ir mainīts uz “De minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtība” (grozījums spēkā no 2024. gada 1. jūlija), līdz ar to MK noteikumu Nr. 487 33. punkts jāprecizē, sniedzot pareizu atsauci uz normatīvajiem aktiem.
[1] Pieejams: https://www.esfondi.lv/normativie-akti-un-dokumenti/2021-2027-planosanas-periods/vadlinijas-attiecinamo-izmaksu-noteiksanai-eiropas-savienibas-kohezijas-politikas-programmas-2021-2027-gada-planosanas-perioda
[2] Pieejams: https://likumi.lv/ta/id/303512-emde-minimisemnbspatbalsta-uzskaites-un-pieskirsanas-kartiba
Latvijā joprojām pastāv būtiski izaicinājumi efektīvu atbalsta pakalpojumu nodrošināšanā vardarbībā cietušām personām, īpaši attiecībā uz noteiktām sabiedrības grupām – personām ar funkcionāliem traucējumiem (t.sk. redzes, dzirdes vai kustību traucējumiem), 60 gadu vecumu sasniegušām personām, kā arī personām, kuras ir pakļautas augstam vardarbības riskam. Esošā atbalsta sistēma lielākoties ir veidota kā universāla, bez pietiekamas specializācijas šo mērķa grupu specifiskajām vajadzībām. Tas ietver gan fiziskās pieejamības ierobežojumus, gan nepietiekamu pielāgošanu saziņas un informācijas izpratnes ziņā, kā arī nespēju pienācīgi reaģēt situācijās, kad persona ir atkarīga no vardarbības veicēja – piemēram, aprūpētāja vai tuvinieka. Šādas pieejas rezultātā minētās mērķa grupas praksē bieži vien saskaras ar šķēršļiem, kas ierobežo viņu iespējas saņemt savlaicīgu, piemērotu un efektīvu palīdzību. To apliecina arī īstenotās atklātās projektu iesniegumu atlases rezultāti – vismazāk projekta iesniegumu tika saņemts no organizācijām, kuras vēlējās attīstīt atbalsta pakalpojumus personām ar redzes, dzirdes vai kustību traucējumiem, senioriem, kā arī personām, kuras ir pakļautas augstam vardarbības riskam. Tas skaidri norāda uz strukturālām nepilnībām gan esošo atbalsta pakalpojumu pieejamībā, gan sistēmas iekļaujošajā kapacitātē – šīm mērķa grupām vai nu vispār nav pieejami piemēroti atbalsta pakalpojumi, vai arī pieejamie risinājumi nav pietiekami pielāgoti viņu situācijai.
2. 19. punkta redakcija ietver nosacījumus personāla izmaksu piemērošanai saskaņā ar Finanšu ministrijas (turpmāk – FM) vadlīnijām Nr.1.2. “Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gada plānošanas periodā”[1] (turpmāk – vadlīnijas). FM 2025. gada 9. jūnijā ir apstiprinājusi grozītas vadlīnijās. Tās vairs neparedz projekta personāla daļlaika noslodzes apmēra ierobežojumus (vismaz 30 procenti). Tāpēc, lai mazinātu slogu finansējuma saņēmējiem, kā arī, lai paredzētu MK noteikumos Nr. 487 aktuālo vadlīniju skaidrojumus, ir jāmaina MK noteikumu Nr. 487 19. punkta redakcija, svītrojot detālus projekta personāla izmaksu nosacījumus (t.sk. attiecībā uz atlīdzības apmēra plānošanu projekta personālam). Aktuālās (spēkā esošās) vadlīnijas saskaņā ar projektu iesniegumu atlases nosacījumiem ir saistošas projekta iesniedzējam un saskaņā ar līguma par projekta īstenošanu nosacījumiem ir saistošas finansējuma saņēmējam arī tad, ja to nosacījumi nav ietverti MK noteikumos Nr. 487. Papildus jāatzīmē, ka MK noteikumu Nr. 487 sākotnējā anotācijā ir iekļauts skaidrojums, ka 4.3.6.4. pasākuma projektos tiešās attiecināmās personāla izmaksas ietver arī finansējuma saņēmēja uz uzņēmuma (pakalpojuma) līguma (t.i. ārpakalpojumā) piesaistīta projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas. Tomēr MK noteikumos Nr. 487 šobrīd nav nepārprotami norādīts, ka projekta personālu var piesaistīt arī uz iepirkuma līguma pamata.
3. 26.3. apakšpunktā noteikts finansējuma saņēmējam pienākums nodrošināt, ka projektā plānotās atbalstāmās darbības un mērķa grupām sniegtais atbalsts netiek finansēts vai līdzfinansēts, kā arī to nav plānots finansēt vai līdzfinansēt no citiem valsts, pašvaldības vai ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem, un nodrošināt dubultā finansējuma neiestāšanos, t. sk. ņemot vērā, ka viena mērķa grupas persona var saņemt atbalstu vairākos 4.3.6.4. pasākuma projektos, ja tajos sniedz cita veida atbalsta pakalpojumu. Minētais nosacījums ierobežo citu finansēšanas avotu piesaisti gadījumā, ja rodas tāda nepieciešamība. Līdzfinansēšana nav saistāma ar dubultnefinansēšanas principu, jo dubultā finansēšana finansējuma saņēmēja līmenī ir tad, ja vienas un tās pašas izmaksas tiek finansētas no dažādiem finansēšanas avotiem. Taču ir pieļaujams, ka vienu projekta darbību, bet dažādas izmaksas finansē dažādi finansēšanas avoti. Līdz ar to projekta atbalstāmo darbību un to izmaksu līdzfinansēšana no cita finansēšanas avota, pretēji tam, kā noteikts MK noteikumu Nr. 487 26.3. apakšpunktā, ir pieļaujama.
4. 26.6. apakšpunktā minētais finansējuma saņēmēja pienākums savā tīmekļvietnē, ja tāda ir, un sociālajos tīklos ievietot informāciju par projekta īstenošanu un aktualizē to, tiklīdz pieejama jaunāka informācija, tieši izriet no 26.5. apakšpunktā finansējuma saņēmēja noteiktā pienākuma nodrošināt komunikācijas un vizuālās identitātes prasības, kas noteiktas regulas 2021/1060 50. pantā un normatīvajos aktos, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā. Proti, 26.6. apakšpunktam ir paskaidrojošs raksturs attiecībā uz 26.5. apakšpunktā finansējuma saņēmējam noteiktajām prasībām.
5. 26.7.1. apakšpunktā noteikts finansējuma saņēmēja pienākums uzkrāt datus par HP VINPI rādītāju VINPI_04 “atbalstu saņēmušo sociālās atstumtības un nabadzības riskam pakļauto personu skaits”. 2025. gada 26. februārī ir apstiprināti grozījumi HP VINPI vadlīnijās un to pielikumos, kas piemērojami projektu iesniegumu atlasēs pēc 2025. gada 4. marta. HP VINPI vadlīniju 4. pielikuma “Horizontālā principa „Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” rādītāji” aktuālajā redakcijā ir precizēta MK noteikumu Nr. 487 26.7.1. apakšpunktā noteiktā rādītāja VINPI_04 definīcija, izsakot to šādā redakcijā “specifisku atbalstu saņēmušo sociālās atstumtības un diskriminācijas riskam pakļauto personu skaits”, līdz ar to MK noteikumos noteiktā radītāja definīcija “atbalstu saņēmušo sociālās atstumtības un nabadzības riskam pakļauto personu skaits” neatbilst HP VINPI vadlīniju 4. pielikumā noteiktajai.
Ņemot vērā, ka 4.3.6.4. pasākumā plānots izsludināt atkārtotu atklātu projektu iesniegumu atlasi, šajā atlasē ir jāpiemēro aktuālā HP VINPI vadlīniju versija, t.sk. precizētās HP VINPI rādītāju definīcijas, ir nepieciešams precizēt MK noteikumu Nr. 487 26.7.1. apakšpunktā noteiktā VINPI_04 rādītāja definīciju.
6. 27. punktā, kurā noteikts sadarbības iestādes pienākums pārbaudīt finansējuma saņēmēju iesniegto informāciju par mērķa grupas personām, ir neprecīza atsauce uz MK noteikumu Nr. 487 26.5. apakšpunktu. Pareizā atsauce ir uz 26.4. apakšpunktu, kurā paredzēts finansējuma saņēmēju pienākums pirms uzsākt atbalsta pakalpojumu sniegšanu MK noteikumu 3. punktā minētajām mērķa grupu personām, par tām iesniegt informāciju sadarbības iestādē, norādot vārdu, uzvārdu, personas kodu un plānoto atbalsta pakalpojuma veidu.
7. 33. punktā noteikts atbalsta pretendenta un atbalsta sniedzēja pienākums veikt de minimis atbalsta uzskaiti saskaņā ar MK 2018. gada 21. novembra noteikumiem Nr. 715 “De minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtība”[2]. Ar 2024. gada 25. jūnija grozījumiem minētā normatīva akta nosaukums ir mainīts uz “De minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtība” (grozījums spēkā no 2024. gada 1. jūlija), līdz ar to MK noteikumu Nr. 487 33. punkts jāprecizē, sniedzot pareizu atsauci uz normatīvajiem aktiem.
[1] Pieejams: https://www.esfondi.lv/normativie-akti-un-dokumenti/2021-2027-planosanas-periods/vadlinijas-attiecinamo-izmaksu-noteiksanai-eiropas-savienibas-kohezijas-politikas-programmas-2021-2027-gada-planosanas-perioda
[2] Pieejams: https://likumi.lv/ta/id/303512-emde-minimisemnbspatbalsta-uzskaites-un-pieskirsanas-kartiba
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā iepriekš minēto, TA projekts paredz šādus precizējumus MK noteikumos Nr. 487:
1. 10.punktā, mērķtiecīgi novirzot 4.3.6.4. pasākumā neizmantotā finansējuma atlikumu atbalsta pakalpojumu attīstībai līdz šim nepietiekami atbalstītajām, bet augsti ievainojamajās mērķa grupām. Šāds solis ir būtisks, lai novērstu šo mērķa grupu marginalizāciju, nodrošinātu vienlīdzīgas iespējas saņemt palīdzību un veicinātu taisnīgāku un iekļaujošāku vardarbības novēršanas un atbalsta sistēmu Latvijā.
Attiecīgi MK noteikumu grozījumi paredz novirzīt 4.3.6.4. pasākuma projektu iesniegumu atlases rezultātā līgumiem nepiesaistīto finansējumu atkārtotas projektu iesniegumu atlases organizēšanai mērķtiecīgai atbalsta pakalpojumu izstrādei un ieviešanai MK noteikumu Nr. 487 3.2., 3.3. un 3.5. apakšpunktos noteiktajām mērķa grupām:
- personām ar redzes, dzirdes vai kustību traucējumiem, kuras cietušās no vardarbības,
- personām, kuras ir pakļautas augstam vardarbības riskam,
- personām vecumā virs 60 gadiem, kuras cietušas no vardarbības.
Šāds risinājums ir balstīts gan uz projektu iesniegumu atlases rezultātiem, kuros tika konstatēts zems aktivitātes līmenis tieši šo mērķa grupu vajadzībām paredzētu atbalsta pakalpojumu attīstībai, gan uz identificētajām strukturālajām problēmām esošajā atbalsta sistēmā. Lai arī kopumā Latvijā pēdējos gados pieaug ieguldījumi vardarbības novēršanas mehānismos, pakalpojumi joprojām pārsvarā orientēti uz "vispārējo lietotāju" un to saturs, pieejamība un metodoloģija ne vienmēr ir piemērota personām ar ierobežotām funkcionālajām spējām, zemu uztveres vai komunikācijas spēju, vai personām, kuras atkarīgas no iespējamā vardarbības veicēja.
Līdz ar to šāds risinājums ļaus ne tikai veicināt minēto mērķa grupu vienlīdzīgu piekļuvi atbalsta pakalpojumiem un uzlabot viņu aizsardzību pret vardarbību, bet arī efektīvi izmantot jau piešķirto, bet līdz šim 4.3.6.4. pasākumā neizmantoto finansējumu, tādējādi sekmējot arī programmas iznākuma rādītāja sasniegšanu. Vienlaikus šāds mērķtiecīgs risinājums stiprinās Latvijas stratēģisko apņemšanos īstenot iekļaujošu sociālās aizsardzības politiku un novērst diskrimināciju atbalsta sistēmās.
2. 19. punktā svītrot ierobežojumu projekta vadības un īstenošanas personāla daļlaika noslodzei, kā arī svītrot nosacījumu par atlīdzības apmēra plānošanu atbilstoši finansējuma saņēmēja iestādes atlīdzības sistēmai (to jau paredz vadlīnijas). 4.3.6.4. pasākuma projektu iesniedzējiem un finansējuma saņēmējiem projekta vadības un īstenošanas personāla izmaksas jāplāno un jāveic atbilstoši skaidrojumiem aktuālajās (spēkā esošajās) vadlīnijās. Tāpat TA projekts paredz papildināt MK noteikumus Nr. 487 ar nosacījumiem projekta personāla piesaistei (jauns 26.1.1 apakšpunkts), t.sk. nosakot veidus, kā piesaista personālu, t.i., dibinot ar projekta vadības un īstenošanas personālu darba tiesiskās attiecības uz normālu, nepilnu vai daļlaika noslodzi vai arī piesaistot pakalpojumu sniedzēju atbilstoši MK noteikumu Nr. 487 26.2. apakšpunktam.
3. 26.3. apakšpunktā precizēt nosacījumus attiecībā uz dubultā finansējuma neiestāšanos, novēršot ierobežojumu iztrūkstošā finansējuma daļu līdzfinansēt no citiem finansējuma avotiem. Dubultnefinansēšanas novēršanas kontekstā ir būtiski, ka vienas un tās pašas darbības netiek un nav plānots finansēt no citiem finanšu avotiem.
4. 26.5. apakšpunktu papildināts (tehnisks precizējums) ar palīgteikumu, kas skaidro regulas 2021/1060 50. pantā finansējuma saņēmējam noteikto prasību izpildi attiecībā uz informācijas publicēšanu tā tīmekļvietnē, vienlaikus svītrots 26.6. apakšpunkts.
5. Ņemot vērā, ka 4.3.6.4. pasākuma atkārtota atklāta projektu iesniegumu atlase tiks izsludināta pēc 2025. gada 5. marta un šajā atlasē ir jāpiemēro jaunā HP vadlīniju versija, 26.7.1. apakšpunktā precizēta VINPI_04 rādītāja definīcija atbilstoši HP VINPI vadlīniju 4. pielikumā noteiktajam.
6. 27. punktā ir precizēta atsauce uz 26.4. apakšpunktu (tehnisks precizējums), tādējādi nodrošinot MK noteikumos finansējuma saņēmējam un sadarbības iestādei noteikto pienākumu izsekojamību.
7. 33. punkts precizēts (tehnisks precizējums), norādot atsauci uz normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību.
1. 10.punktā, mērķtiecīgi novirzot 4.3.6.4. pasākumā neizmantotā finansējuma atlikumu atbalsta pakalpojumu attīstībai līdz šim nepietiekami atbalstītajām, bet augsti ievainojamajās mērķa grupām. Šāds solis ir būtisks, lai novērstu šo mērķa grupu marginalizāciju, nodrošinātu vienlīdzīgas iespējas saņemt palīdzību un veicinātu taisnīgāku un iekļaujošāku vardarbības novēršanas un atbalsta sistēmu Latvijā.
Attiecīgi MK noteikumu grozījumi paredz novirzīt 4.3.6.4. pasākuma projektu iesniegumu atlases rezultātā līgumiem nepiesaistīto finansējumu atkārtotas projektu iesniegumu atlases organizēšanai mērķtiecīgai atbalsta pakalpojumu izstrādei un ieviešanai MK noteikumu Nr. 487 3.2., 3.3. un 3.5. apakšpunktos noteiktajām mērķa grupām:
- personām ar redzes, dzirdes vai kustību traucējumiem, kuras cietušās no vardarbības,
- personām, kuras ir pakļautas augstam vardarbības riskam,
- personām vecumā virs 60 gadiem, kuras cietušas no vardarbības.
Šāds risinājums ir balstīts gan uz projektu iesniegumu atlases rezultātiem, kuros tika konstatēts zems aktivitātes līmenis tieši šo mērķa grupu vajadzībām paredzētu atbalsta pakalpojumu attīstībai, gan uz identificētajām strukturālajām problēmām esošajā atbalsta sistēmā. Lai arī kopumā Latvijā pēdējos gados pieaug ieguldījumi vardarbības novēršanas mehānismos, pakalpojumi joprojām pārsvarā orientēti uz "vispārējo lietotāju" un to saturs, pieejamība un metodoloģija ne vienmēr ir piemērota personām ar ierobežotām funkcionālajām spējām, zemu uztveres vai komunikācijas spēju, vai personām, kuras atkarīgas no iespējamā vardarbības veicēja.
Līdz ar to šāds risinājums ļaus ne tikai veicināt minēto mērķa grupu vienlīdzīgu piekļuvi atbalsta pakalpojumiem un uzlabot viņu aizsardzību pret vardarbību, bet arī efektīvi izmantot jau piešķirto, bet līdz šim 4.3.6.4. pasākumā neizmantoto finansējumu, tādējādi sekmējot arī programmas iznākuma rādītāja sasniegšanu. Vienlaikus šāds mērķtiecīgs risinājums stiprinās Latvijas stratēģisko apņemšanos īstenot iekļaujošu sociālās aizsardzības politiku un novērst diskrimināciju atbalsta sistēmās.
2. 19. punktā svītrot ierobežojumu projekta vadības un īstenošanas personāla daļlaika noslodzei, kā arī svītrot nosacījumu par atlīdzības apmēra plānošanu atbilstoši finansējuma saņēmēja iestādes atlīdzības sistēmai (to jau paredz vadlīnijas). 4.3.6.4. pasākuma projektu iesniedzējiem un finansējuma saņēmējiem projekta vadības un īstenošanas personāla izmaksas jāplāno un jāveic atbilstoši skaidrojumiem aktuālajās (spēkā esošajās) vadlīnijās. Tāpat TA projekts paredz papildināt MK noteikumus Nr. 487 ar nosacījumiem projekta personāla piesaistei (jauns 26.1.1 apakšpunkts), t.sk. nosakot veidus, kā piesaista personālu, t.i., dibinot ar projekta vadības un īstenošanas personālu darba tiesiskās attiecības uz normālu, nepilnu vai daļlaika noslodzi vai arī piesaistot pakalpojumu sniedzēju atbilstoši MK noteikumu Nr. 487 26.2. apakšpunktam.
3. 26.3. apakšpunktā precizēt nosacījumus attiecībā uz dubultā finansējuma neiestāšanos, novēršot ierobežojumu iztrūkstošā finansējuma daļu līdzfinansēt no citiem finansējuma avotiem. Dubultnefinansēšanas novēršanas kontekstā ir būtiski, ka vienas un tās pašas darbības netiek un nav plānots finansēt no citiem finanšu avotiem.
4. 26.5. apakšpunktu papildināts (tehnisks precizējums) ar palīgteikumu, kas skaidro regulas 2021/1060 50. pantā finansējuma saņēmējam noteikto prasību izpildi attiecībā uz informācijas publicēšanu tā tīmekļvietnē, vienlaikus svītrots 26.6. apakšpunkts.
5. Ņemot vērā, ka 4.3.6.4. pasākuma atkārtota atklāta projektu iesniegumu atlase tiks izsludināta pēc 2025. gada 5. marta un šajā atlasē ir jāpiemēro jaunā HP vadlīniju versija, 26.7.1. apakšpunktā precizēta VINPI_04 rādītāja definīcija atbilstoši HP VINPI vadlīniju 4. pielikumā noteiktajam.
6. 27. punktā ir precizēta atsauce uz 26.4. apakšpunktu (tehnisks precizējums), tādējādi nodrošinot MK noteikumos finansējuma saņēmējam un sadarbības iestādei noteikto pienākumu izsekojamību.
7. 33. punkts precizēts (tehnisks precizējums), norādot atsauci uz normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
TA projektā paredzētās izmaiņas nav būtiskas regulas 2021/1060 65. panta izpratnē un neietekmē 4.3.6.4. pasākuma darbību veidu, projekta mērķus vai īstenošanas nosacījumus, tādējādi traucējot tā sākotnējo mērķu sasniegšanu. Veiktie grozījumi precizē attiecināmo izmaksu nosacījumus un citus īstenošanas nosacījumus, tādējādi sekmējot 4.3.6.4. pasākuma projekta mērķa izstrādāt un īstenot jaunas pieejas atbalsta pakalpojumu sniegšanā no vardarbības cietušām personām atbilstoši to specifiskajām vajadzībām, lai novērstu atkārtotas vardarbības riskus un mazinātu vardarbības radītās sekas sasniegšanu. Novirzot 4.3.6.4. pasākumā līdz šim neizmantoto finansējumu MK noteikumu Nr. 487 3.2., 3.3. un 3.5. apakšpunktā minētajām mērķa grupām, tiks uzlabota minēto personu piekļuve atbalsta pakalpojumiem, kā arī paaugstināta investīciju mērķētība un efektivitāte.
Vienlaikus, noslēdzot vismaz divus jaunus līgumus par projektu īstenošanu tiks nodrošināta programmā un MK noteikumu Nr. 487 4.2. apakšpunktā noteiktā programmas iznākuma rādītāja līdz 2029. gada 31. decembrim – biedrības un nodibinājumi, mikrouzņēmumi, mazie vai vidējie uzņēmumi, kas saņēmuši atbalstu, – 13 sasniegšana (šobrīd noslēgti līgumi par projektu īstenošanu ar 11 biedrībām, nodibinājumiem vai komersantiem).
TA projektam nav ietekmes uz 4.3.6.4. pasākuma sākotnējo projektu iesniegumu atlasi (uzsākta 2024. gada 20. augustā), jo tā ir noslēgusies. T.sk. TA projektā ietvertā aktuālā HP VINPI rādītāja VINPI_04 definīcija piemērojama tikai atkārtotas projektu iesniegumu atlases ietvaros iesniegtajiem projektu iesniegumiem. Proti, uz īstenotās projektu iesniegumu atlases rezultātā noslēgtajiem līgumiem par projekta īstenošanu attiecas projektu iesniegumu atlases laikā spēkā esošajā MK noteikumu Nr. 487 26.7. apakšpunkta redakcijā noteiktās HP VINPI rādītāju definīcijas.
Pēc TA projekta stāšanās spēkā tiks nodrošināta visu finansējuma saņēmēju informēšana par MK noteikumos Nr. 487 veiktajiem grozījumiem. Tāpat finansējuma saņēmēji tiks lūgti izvērtēt nepieciešamību veikt grozījumus ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru noslēgtajos līgumos par 4.3.6.4. pasākuma projektu īstenošanu.
Vienlaikus, noslēdzot vismaz divus jaunus līgumus par projektu īstenošanu tiks nodrošināta programmā un MK noteikumu Nr. 487 4.2. apakšpunktā noteiktā programmas iznākuma rādītāja līdz 2029. gada 31. decembrim – biedrības un nodibinājumi, mikrouzņēmumi, mazie vai vidējie uzņēmumi, kas saņēmuši atbalstu, – 13 sasniegšana (šobrīd noslēgti līgumi par projektu īstenošanu ar 11 biedrībām, nodibinājumiem vai komersantiem).
TA projektam nav ietekmes uz 4.3.6.4. pasākuma sākotnējo projektu iesniegumu atlasi (uzsākta 2024. gada 20. augustā), jo tā ir noslēgusies. T.sk. TA projektā ietvertā aktuālā HP VINPI rādītāja VINPI_04 definīcija piemērojama tikai atkārtotas projektu iesniegumu atlases ietvaros iesniegtajiem projektu iesniegumiem. Proti, uz īstenotās projektu iesniegumu atlases rezultātā noslēgtajiem līgumiem par projekta īstenošanu attiecas projektu iesniegumu atlases laikā spēkā esošajā MK noteikumu Nr. 487 26.7. apakšpunkta redakcijā noteiktās HP VINPI rādītāju definīcijas.
Pēc TA projekta stāšanās spēkā tiks nodrošināta visu finansējuma saņēmēju informēšana par MK noteikumos Nr. 487 veiktajiem grozījumiem. Tāpat finansējuma saņēmēji tiks lūgti izvērtēt nepieciešamību veikt grozījumus ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru noslēgtajos līgumos par 4.3.6.4. pasākuma projektu īstenošanu.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Personas ar redzes, dzirdes vai kustību traucējumiem, 60 gadu vecumu sasniegušas personas, personas, kuras pakļautas augstam vardarbības riskam.
Ietekmes apraksts
4.3.6.4. pasākuma īstenošanas laikā tiks piedāvāti jauni un pilnveidoti esoši pakalpojumi no vardarbības cietušām personām, attīstīti uz individuālajām vajadzībām atbilstoši sociālie pakalpojumi, organizēta to nodrošināšana augsta riska vardarbības ģimenē gadījumos.
Juridiskās personas
- NVO, komersanti, kas sniedz atbalstu un pakalpojumus no vardarbības cietušām personām.
Ietekmes apraksts
NVO, komersanti, kas īstenos projektus, gūs pieredzi jaunu vai pilnveidotu esošo pakalpojumu izstrādāšanā, attīstīšanā un šo pakalpojumu nodrošināšanā. Īstenojot atbalsta pasākumus mērķa grupas personām, tiks veicināta arī finansējuma saņēmēja un tā darbinieku profesionālā pieredze, atpazīstamība, reputācija un uzticamība.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Nav.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
Nav.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
Nav.
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalība tika nodrošināta MK noteikumu Nr. 487 izstrādes laikā. TA projekts atbilst MK noteikumu Nr. 487 mērķim, attiecīgi sabiedrības līdzdalība par šo TA projektu netika sludināta.
6.4. Cita informācija
Nav.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- LM – ES fondu atbildīgā iestāde, CFLA – sadarbības iestāde.
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Nav.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
TA projekts nemaina 4.3.6.4. pasākumā sākotnēji identificētās horizontālās ietekmes aspektus.
Pielikumi
