25-TA-855: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Civilprocesa likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
-
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir nodrošināt iespēju Notariāta likuma D1 sadaļā "Notariālie akti, kas izpildāmi tiesas spriedumu izpildes kārtībā" taisītu notariālo aktu par bērna aizgādību un saskarsmes tiesībām izpildīt Civilprocesa likuma 74.4 un 74.5 nodaļā paredzētajā kārtībā.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2026.
Pamatojums
Ņemot vērā to, ka likumprojektā noteiktajam regulējumam nepieciešams stāties spēkā vienlaikus ar attiecīgajiem grozījumiem Notariāta likumā (25-TA-810), likumprojektiem nosakāms viens spēkā stāšanās termiņš.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Civilprocesa likuma 74.4 nodaļa definē kārtību, kādā izpildāmi nolēmumi lietās, kas izriet no aizgādības tiesībām, bet Civilprocesa likuma 74.5 nodaļa kārtību, kādā izpildāmi nolēmumi lietās, kas izriet no saskarsmes tiesībām. Tādējādi pašreiz šajās nodaļās noteiktajā kārtībā tiek izpildīti tikai attiecīgi tiesu nolēmumi.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā to, ka to, ka likumprojekts "Grozījumi Notariāta likumā" (25-TA-810), kas tiek virzīts vienlaikus ar šo likumprojektu, paredz, ka notariālais izpildu akts par bērna aizgādību izpildāms Civilprocesa likuma 74.4 nodaļā paredzētajā kārtībā, bet par saskarsmes tiesībām - Civilprocesa likuma 74.5 nodaļā paredzētajā kārtībā, nepieciešams precizēt, ka šo nodaļu regulējums attiecināms arī uz Notariāta likuma kārtībā taisītajiem notariālajiem izpildu aktiem par bērna aizgādību un saskarsmes tiesībām.
Risinājuma apraksts
Likumprojekts paredz, ka Civilprocesa likuma 74.4 nodaļā definētā kārtība attiecināma uz notariālajiem izpildu aktiem par bērna aizgādību, bet Civilprocesa likuma 74.5 nodaļa - uz notariālajiem izpildu aktiem par saskarsmes tiesībām.
Vienlaikus, ņemot vērā to, ka Civilprocesa likuma 620.18 panta pirmā daļa noteic, kurā tiesā vēršas tiesu izpildītājs, ja parādnieks neizpilda tiesas nolēmumu, šis pants papildināms, nosakot piekritīgo ar tiesu, kurai nosūtāma informācija, ja netiek pildīts Notariāta likuma D1 sadaļā noteiktajā kārtībā taisīts notariālais akts par bērna aizgādību, proti, tiesai pēc bērna dzīvesvietas. Šāds pat papildinājums tiek iekļauts Civilprocesa likuma 620.25 pantā, kas attiecas uz gadījumiem, kad netiek pildīts nolēmums, kas izriet no saskarsmes tiesībām.
Ņemot vērā to, ka Krimināllikums neparedz atbildību par notariālajos aktos noteikto saistību nepildīšanu, tiesa civilprocesuālā kārtībā varēs uzlikt naudas sodu parādniekam, bet kriminālatbildība par notariālā akta nepildīšanu nav paredzēta, tāpēc Civilprocesa likuma 620.21 pantā noteiktais par gadījumiem, kad tiesu izpildītājs sastāda un nosūta prokuratūrai aktu par sprieduma nepildīšanu, lai tā izlemtu jautājumu par kriminālprocesa uzsākšanu pret parādnieku, neattiecas uz gadījumiem, kad netiek pildīts notariālais izpildu akts par bērna aizgādību. Attiecīgi likumprojekts papildina šo Civilprocesa likuma pantu ar jaunu otro daļu, kas noteic, ja lietā par Notariāta likuma D1 sadaļā noteiktajā kārtībā taisītā notariālā akta izpildi bāriņtiesai nav iespējams iegūt šā likuma 620.19 pantā minēto informāciju vai bērna nodošana piedzinējam nenotiek, jo tiesu izpildītāja noteiktajā vietā un laikā bērns nav sastapts, tiesu izpildītājs sastāda par to aktu un izsniedz izpildu dokumentu atpakaļ piedzinējam bez izpildes.
Attiecīgi arī Civilprocesa likuma 620.26 pants, kas regulē tiesu izpildītāja rīcību, ja bērnu nav iespējams nodot piedzinējam, izpildot nolēmumu par saskarsmes jautājumu, papildināms ar atrunu, kas tajā noteiktais regulējums nav piemērojams Notariāta likuma D1 sadaļā noteiktajā kārtībā taisītajiem notariālajiem aktiem par saskarsmes tiesībām. Vienlaikus likumprojekts papildina Civilprocesa likuma 620.26 pantu ar otro daļu, kas noteic, ja pēc tam, kad izskatīts jautājums par naudas soda uzlikšanu (620.25 pants), parādnieks nepilda tiesu izpildītāja saskaņā ar šā likuma 620.23 pantā noteikto kārtību atkārtoti doto rīkojumu par pienākumu izpildīt Notariāta likuma D1 sadaļā noteiktajā kārtībā taisītu notariālo aktu par saskarsmes tiesībām un par to atkārtoti saskaņā ar šā likuma 620.24 panta pirmo daļu ir sastādīts akts par notariālā akta nepildīšanu, vai pastāv citi apstākļi, kas apgrūtina šī akta izpildi vai padara to neiespējamu, tiesu izpildītājs izsniedz izpildu dokumentu atpakaļ piedzinējam, informējot to par viņa tiesībām celt tiesā prasību par saskarsmes tiesībām.
Vienlaikus, ņemot vērā to, ka Civilprocesa likuma 620.18 panta pirmā daļa noteic, kurā tiesā vēršas tiesu izpildītājs, ja parādnieks neizpilda tiesas nolēmumu, šis pants papildināms, nosakot piekritīgo ar tiesu, kurai nosūtāma informācija, ja netiek pildīts Notariāta likuma D1 sadaļā noteiktajā kārtībā taisīts notariālais akts par bērna aizgādību, proti, tiesai pēc bērna dzīvesvietas. Šāds pat papildinājums tiek iekļauts Civilprocesa likuma 620.25 pantā, kas attiecas uz gadījumiem, kad netiek pildīts nolēmums, kas izriet no saskarsmes tiesībām.
Ņemot vērā to, ka Krimināllikums neparedz atbildību par notariālajos aktos noteikto saistību nepildīšanu, tiesa civilprocesuālā kārtībā varēs uzlikt naudas sodu parādniekam, bet kriminālatbildība par notariālā akta nepildīšanu nav paredzēta, tāpēc Civilprocesa likuma 620.21 pantā noteiktais par gadījumiem, kad tiesu izpildītājs sastāda un nosūta prokuratūrai aktu par sprieduma nepildīšanu, lai tā izlemtu jautājumu par kriminālprocesa uzsākšanu pret parādnieku, neattiecas uz gadījumiem, kad netiek pildīts notariālais izpildu akts par bērna aizgādību. Attiecīgi likumprojekts papildina šo Civilprocesa likuma pantu ar jaunu otro daļu, kas noteic, ja lietā par Notariāta likuma D1 sadaļā noteiktajā kārtībā taisītā notariālā akta izpildi bāriņtiesai nav iespējams iegūt šā likuma 620.19 pantā minēto informāciju vai bērna nodošana piedzinējam nenotiek, jo tiesu izpildītāja noteiktajā vietā un laikā bērns nav sastapts, tiesu izpildītājs sastāda par to aktu un izsniedz izpildu dokumentu atpakaļ piedzinējam bez izpildes.
Attiecīgi arī Civilprocesa likuma 620.26 pants, kas regulē tiesu izpildītāja rīcību, ja bērnu nav iespējams nodot piedzinējam, izpildot nolēmumu par saskarsmes jautājumu, papildināms ar atrunu, kas tajā noteiktais regulējums nav piemērojams Notariāta likuma D1 sadaļā noteiktajā kārtībā taisītajiem notariālajiem aktiem par saskarsmes tiesībām. Vienlaikus likumprojekts papildina Civilprocesa likuma 620.26 pantu ar otro daļu, kas noteic, ja pēc tam, kad izskatīts jautājums par naudas soda uzlikšanu (620.25 pants), parādnieks nepilda tiesu izpildītāja saskaņā ar šā likuma 620.23 pantā noteikto kārtību atkārtoti doto rīkojumu par pienākumu izpildīt Notariāta likuma D1 sadaļā noteiktajā kārtībā taisītu notariālo aktu par saskarsmes tiesībām un par to atkārtoti saskaņā ar šā likuma 620.24 panta pirmo daļu ir sastādīts akts par notariālā akta nepildīšanu, vai pastāv citi apstākļi, kas apgrūtina šī akta izpildi vai padara to neiespējamu, tiesu izpildītājs izsniedz izpildu dokumentu atpakaļ piedzinējam, informējot to par viņa tiesībām celt tiesā prasību par saskarsmes tiesībām.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Likumprojektā noteiktā regulējuma izstrādes laikā panākta vienošanās ar Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padomi, ka sadarbībā ar Tieslietu ministriju tiks izstrādātas vadlīnijas, lai novērstu iespējamu problēmsituāciju rašanos nākotnē, ko varētu radīt neskaidrs vai objektīvi neizpildāms vienošanās par saskarsmi saturs. Proti, vadlīnijas būtu balstāmas uz zvērinātu tiesu izpildītāju pieredzi un novērojumiem saskarsmes tiesību piespiedu izpildes lietās. Attiecīgi pēc izstrādātajām vadlīnijām zvērināti notāri varētu vadīties, sagatavojot notariālo aktu par saskarsmes tiesībām. Turklāt šādas vadlīnijas varētu būt noderīgas arī tiesām un kopumā uzlabotu ne tikai izpildes procesu saskarsmes tiesību lietās, bet saskarsmes tiesību jautājumu tiesiskā noregulējuma efektivitāti kopumā.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Fiziskas personas, kuras nodos piespiedu izpildei notariālos aktus par vienošanos laulības šķiršanas lietā par bērna aizgādību un saskarsmes tiesībām, un zvērināti tiesu izpildītāji.
Ietekmes apraksts
Likumprojekts nodrošina, ka vienošanās laulības šķiršanas lietā par bērna aizgādību un saskarsmes tiesībām neizpildes gadījuma pakļaujamas saistību bezstrīdus piespiedu izpildei Civilprocesa likuma 74.4 un 74.5 nodaļā paredzētajā kārtībā, kas jau pašreiz paredzēta attiecīgu tiesu nolēmumu izpildei.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
-
4.2. Cita informācija
Vienlaikus ar likumprojektu tiek virzīti grozījumi Notariāta likumā (25-TA-810), kas nodrošinās, ka vienošanās laulības šķiršanas lietā par bērna aizgādību, saskarsmes tiesībām un bērna uzturlīdzekļiem neizpildes gadījumā ir pakļaujamas saistību bezstrīdus piespiedu izpildei.
Papildus līdz ar likumprojektā noteiktā regulējuma spēkā stāšanos nepieciešams nodrošināt grozījumu izstrādi Ministru kabineta 2013. gada 3. septembra noteikumos Nr. 737 "Noteikumi par zvērinātu notāru atlīdzības taksēm un to noteikšanas kārtību", papildinot to 6.12. punktu par notariālā izpildu akta taisīšanu par vienreizējiem vai periodiskiem uzturlīdzekļu maksājumiem un 6.32. punktu par šādu aktu grozīšanu, attiecinot regulējumu arī uz notariālajiem izpildu aktiem par bērna aizgādību un saskarsmes tiesībām.
Papildus līdz ar likumprojektā noteiktā regulējuma spēkā stāšanos nepieciešams nodrošināt grozījumu izstrādi Ministru kabineta 2013. gada 3. septembra noteikumos Nr. 737 "Noteikumi par zvērinātu notāru atlīdzības taksēm un to noteikšanas kārtību", papildinot to 6.12. punktu par notariālā izpildu akta taisīšanu par vienreizējiem vai periodiskiem uzturlīdzekļu maksājumiem un 6.32. punktu par šādu aktu grozīšanu, attiecinot regulējumu arī uz notariālajiem izpildu aktiem par bērna aizgādību un saskarsmes tiesībām.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Tieslietu ministrijaNevalstiskās organizācijas
-Cits
Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padome6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- zvērināti tiesu izpildītāji
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
