Anotācija

25-TA-137: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par atļauju Jekaterinai Macukai savienot amatus" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Iestādes iniciatīva

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Atļaut savienot Datu valsts inspekcijas direktora amatu ar īstermiņa eksperta amatu projektā “Stiprināt Ukrainas tiesību aktu saskaņošanu ar ES tiesiskuma jomu, palīdzot Ukrainas valdībai tās centienos saskaņot Ukrainas tiesību aktus ar Eiropas Savienības acquiscommunautaire, galveno uzmanību pievēršot sarunu sadaļām, kas saistītas ar tiesu iestādēm un pamattiesībām un tiesiskumu, brīvību un drošību” un misijā Ziemeļmaķedonijā “TAIEX Twinning pārskatīšanas misija par atbalstu modernizētā datu aizsardzības tiesiskā regulējuma īstenošanai”.
Spēkā stāšanās termiņš
30.01.2025.
Pamatojums
Nepieciešams uzsākt dalību projektā Ukrainas Republikā janvāra beigās.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Datu valsts inspekcijas direktore Jekaterina Macuka lūdz savienot Datu valsts inspekcijas amatu ar īstermiņa eksperta amatu:
Eiropas Savienības projektā “Stiprināt Ukrainas tiesību aktu saskaņošanu ar ES tiesiskuma jomu, palīdzot Ukrainas valdībai tās centienos saskaņot Ukrainas tiesību aktus ar Eiropas Savienības acquis communautaire, galveno uzmanību pievēršot sarunu sadaļām, kas saistītas ar tiesu iestādēm un pamattiesībām (23. sadaļa) un tiesiskumu, brīvību un drošību (24. sadaļa)” (“Strengthening Ukraine’s EU Alignment in the Rule of Law assisting the government of Ukraine in its efforts to align Ukrainian legislation with the acquis communautaire of the European Union, focusing on the negotiation chapters related to Judiciary and Fundamental Rights (Chapter 23) and Justice, Freedom and Security (Chapter 24));

Eiropas Komisijas Tehniskās palīdzības un informācijas apmaiņas instrumenta (TAIEX) misijā Ziemeļmaķedonijā “TAIEX Twinning pārskatīšanas misija par atbalstu modernizētā datu aizsardzības tiesiskā regulējuma īstenošanai” (“TAIEX Twinning Review Mission on Support to the implementation of the modernised data protection legal framework”).

Saskaņā ar likumu "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" (turpmāk - likums) var savienot valsts amatpersonas amatu ar iepriekš minētiem amatiem, ja tas nerada interešu konfliktu un ir saņemta tās valsts amatpersonas rakstveida atļauja, kura attiecīgo personu iecēlusi.

Projekta Ukrainas Republikā mērķis ir sniegt atbalstu Ukrainas valdībai pēc divpusējām pārbaudēm ar Eiropas Komisiju jomās, kas saistītas ar tiesu iestādēm un pamattiesībām (23. sadaļa) un tiesiskumu, brīvību un drošību (24. sadaļa), lai sniegtu turpmākus ieteikumus tiesiskuma ceļveža izveides procesā.

Misijas Ziemeļmaķedonijā mērķis ir novērtēt ES projekta rezultātu un iznākumu ilgtspēju un ilgtermiņa ietekmi, īpašu uzmanību pievēršot pamattiesību aizsardzības un valsts personas datu aizsardzības sistēmas uzlabošanai saskaņā ar ES acquis standartiem, kā arī Personas datu aizsardzības aģentūras darbības uzlabošanai modernizētā datu aizsardzības regulējuma īstenošanā.

Dalība ES projektos ļauj nodrošināt Latvijas ekspertu atbalstu Eiropas Savienības līmenī īstenotajiem projektiem, nodrošinot arī Latvijas ieguldījumu Eiropas Savienības mērķos un uzdevumos, nodot citām valstīm Latvijas labo praksi attiecībā uz ES normatīva regulējuma ieviešanu nacionālajā līmenī, veicināt Latvijas kā profesionālās un attīstītas valsts pārvaldes tēla izplātīšanos ES un ārpus tās, veicināt sadarbību starp Latvijas Republiku un Ukrainas Republiku, kā arī Ziemeļmaķedoniju pārvaldes līmenī.

Ar Ministru kabineta 2020. gada 26. februāra rīkojumu Nr. 74 “Par Jekaterinu Macuku” Jekaterina Macuka iecelta Datu valsts inspekcijas direktora amatā ar 2020. gada 27. februāri.   
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar likuma 8.1 panta trešo daļu personai, kura vēlas savienot valsts amatpersonas amatu ar citu amatu, un šāda amatu savienošana ir pieļaujama, pirms amatu savienošanas rakstveidā iesniedz amatpersonai (institūcijai), kas ieceļ, ievēlē vai apstiprina personu valsts amatpersonas amatā, lūgumu atļaut savienot valsts amatpersonas amatu ar citu amatu
Savukārt minētā panta piektās daļas 1. un 1.1 apakšpunktā noteikts, ka iestādes vadītājam, saņemot šā panta trešajā daļā minēto lūgumu atļaut valsts amatpersonas amatu savienot ar citu amatu, ir pienākums:
- izvērtēt, vai amatu savienošana neradīs interešu konfliktu, nebūs pretrunā ar valsts amatpersonai saistošām ētikas normām un nekaitēs valsts amatpersonas tiešo pienākumu pildīšanai;
- izvērtēt, vai amatu savienošana nekaitēs Latvijas valsts interesēm, ja darba izpilde paredzēta ārvalstī, starptautiskajā organizācijā, tās pārstāvniecībā (misijā) vai to uzdevumā.
Risinājuma apraksts
Nepieciešams izvērtēt iespējamo amatu savietošanu un lemt par amatu savietošanas atļaujas izsniegšanu. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Alternatīvie risinājumi situācijai nav iespējami.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Nav attiecināms

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk