24-TA-609: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Kuģu, kuģošanas kompāniju, ostu un ostas iekārtu aizsardzības funkciju sadalījuma, izpildes un uzraudzības noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Kuģu, kuģošanas kompāniju, ostu un ostas iekārtu aizsardzības funkciju sadalījuma, izpildes un uzraudzības noteikumi” (turpmāk – projekts) ir sagatavots pamatojoties uz Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 17.panta ceturto daļu un 19.panta piekto daļu. Ministru kabineta tiesības noteikt noteikumu projekta 9. un 10. punktā, 2.2., 2.3., 2.4., 2.5., 3.3., 3.4., 3.5., 4.4., 4.5., 4.6. un 4.7. apakšnodaļā un 5. nodaļā ietverto regulējumu ir pamatojamas ar Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 17.panta ceturtā daļu un 19.panta piekto daļu.
Projekts nosaka kuģu, kuģošanas kompāniju, ostu, ostas iekārtu, atzīto aizsardzības organizāciju un valsts institūciju aizsardzības funkciju sadalījumu, izpildes kārtību un uzraudzību, kā arī valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Latvijas Jūras administrācija” (turpmāk – Jūras administrācija) Kuģu un ostu aizsardzības inspekcijas (turpmāk – KOAI) un Kuģošanas drošības inspekcijas (turpmāk – KDI) inspektoru tiesības un pienākumus, veicot starptautiskajās tiesību normās noteikto kuģu, kuģošanas kompāniju, ostu un ostas iekārtu aizsardzības funkcijas. Visi KOAI un KDI inspektoru pieņemtie lēmumi ir uzskatāmi par administratīvajiem aktiem un ir apstrīdami un pārsūdzami Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. KOAI un KDI administratīvajā procesā pieņemtie starplēmumi paši par sevi skar būtiskas personas tiesības vai tiesiskas intereses vai būtiski apgrūtina to īstenošanu un attiecīgi saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 1. panta trešās daļas 3. punktu arī ir uzskatāmi par administratīvajiem aktiem, kas ir apstrīdami un pārsūdzami Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
Pamatojoties uz Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 13. panta pirmo daļu un ar Jūras administrāciju noslēgto pilnvarojuma līgumu noteikumu projektā paredzētos gadījumos kuģu sertifikātus var izdot atzītās aizsardzības organizācijas, kas ir atzītas un sertificētas atbilstoši Ministru kabineta 2015. gada 22. decembra noteikumiem Nr. 745 “Atzīto aizsardzības organizāciju atzīšanas, sertificēšanas un darbības uzraudzības kārtība”.
Noteikumu projekts nosaka informācijas apmaiņas un sadarbības kārtību starp Jūras administrāciju, Nacionālo bruņoto spēku Jūras spēku Krasta apsardzes dienesta Jūras meklēšanas un glābšanas koordinācijas centru (MRCC RIGA) (turpmāk – Krasta apsardze), Valsts drošības dienestu, Valsts robežsardzi, Valsts ieņēmumu dienesta muitas iestādēm, ostu pārvaldēm, veicot Eiropas Parlamenta un Padomes 2004.gada 31.marta Regulā (EK) Nr.725/2004 par kuģu un ostas iekārtu drošības pastiprināšanu noteiktās funkcijas. Noteikumu projekts nosaka ostu vai ostas iekārtu aizsardzības personāla apmācību programmu apstiprināšanas kārtību.
Projekts nosaka kuģu, kuģošanas kompāniju, ostu, ostas iekārtu, atzīto aizsardzības organizāciju un valsts institūciju aizsardzības funkciju sadalījumu, izpildes kārtību un uzraudzību, kā arī valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Latvijas Jūras administrācija” (turpmāk – Jūras administrācija) Kuģu un ostu aizsardzības inspekcijas (turpmāk – KOAI) un Kuģošanas drošības inspekcijas (turpmāk – KDI) inspektoru tiesības un pienākumus, veicot starptautiskajās tiesību normās noteikto kuģu, kuģošanas kompāniju, ostu un ostas iekārtu aizsardzības funkcijas. Visi KOAI un KDI inspektoru pieņemtie lēmumi ir uzskatāmi par administratīvajiem aktiem un ir apstrīdami un pārsūdzami Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. KOAI un KDI administratīvajā procesā pieņemtie starplēmumi paši par sevi skar būtiskas personas tiesības vai tiesiskas intereses vai būtiski apgrūtina to īstenošanu un attiecīgi saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 1. panta trešās daļas 3. punktu arī ir uzskatāmi par administratīvajiem aktiem, kas ir apstrīdami un pārsūdzami Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
Pamatojoties uz Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 13. panta pirmo daļu un ar Jūras administrāciju noslēgto pilnvarojuma līgumu noteikumu projektā paredzētos gadījumos kuģu sertifikātus var izdot atzītās aizsardzības organizācijas, kas ir atzītas un sertificētas atbilstoši Ministru kabineta 2015. gada 22. decembra noteikumiem Nr. 745 “Atzīto aizsardzības organizāciju atzīšanas, sertificēšanas un darbības uzraudzības kārtība”.
Noteikumu projekts nosaka informācijas apmaiņas un sadarbības kārtību starp Jūras administrāciju, Nacionālo bruņoto spēku Jūras spēku Krasta apsardzes dienesta Jūras meklēšanas un glābšanas koordinācijas centru (MRCC RIGA) (turpmāk – Krasta apsardze), Valsts drošības dienestu, Valsts robežsardzi, Valsts ieņēmumu dienesta muitas iestādēm, ostu pārvaldēm, veicot Eiropas Parlamenta un Padomes 2004.gada 31.marta Regulā (EK) Nr.725/2004 par kuģu un ostas iekārtu drošības pastiprināšanu noteiktās funkcijas. Noteikumu projekts nosaka ostu vai ostas iekārtu aizsardzības personāla apmācību programmu apstiprināšanas kārtību.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekts paredz precizēt spēkā esošās tiesību normas par kuģu un kuģošanas kompāniju, ostu un ostas iekārtu aizsardzības funkciju izpildi un uzraudzību, kas ir ietvertas Ministru kabineta 2015. gada 22. decembra noteikumos Nr. 746 “Noteikumi par kuģu, kuģošanas kompāniju, ostu un ostas iekārtu aizsardzības funkciju sadalījumu, izpildi un uzraudzību” (turpmāk – Noteikumi Nr. 746). Ņemot vērā to, ka grozījumu apjoms pārsniegtu pusi no spēkā esošo noteikumu apjoma, ir sagatavots jauns Ministru kabineta noteikumu projekts.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Tiesību normas par kuģu un kuģošanas kompāniju, ostu un ostas iekārtu aizsardzības funkciju izpildi un uzraudzību ir ietvertas Noteikumos Nr. 746.
Ņemot vērā to, ka kopš Noteikumu Nr. 746 izstrādes ir pagājuši aptuveni desmit gadi, ir nepieciešams aktualizēt tajos ietvertās tiesību normas atbilstoši notikušajām institucionālajām izmaiņām, izmaiņām citos normatīvajos aktos, kā arī ņemot vērā šo tiesību normu dažādus praktiskos piemērošanas aspektus.
Ņemot vērā to, ka kopš Noteikumu Nr. 746 izstrādes ir pagājuši aptuveni desmit gadi, ir nepieciešams aktualizēt tajos ietvertās tiesību normas atbilstoši notikušajām institucionālajām izmaiņām, izmaiņām citos normatīvajos aktos, kā arī ņemot vērā šo tiesību normu dažādus praktiskos piemērošanas aspektus.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumi Nr. 746 paredz, ka kuģa, ostas vai ostas iekārtas aizsardzības atbilstības apstiprinājums var tikt izsniegts ar trūkumiem, dodot laiku trūkumu novēršanai. Trūkumu novēršana tiek pārbaudīta veicot atkārtotu pārbaudi. Ņemot vērā Eiropas Komisijas veiktās inspekcijas laikā konstatēto, šāda kārtība nav atbilstoša un ir jāmaina.
Risinājuma apraksts
Lai ņemtu vērā Eiropas Komisijas inspekcijas laikā konstatēto, projekts paredz, ka turpmāk kuģa, ostas vai ostas iekārtas aizsardzības atbilstības apstiprinājums vairs netiks izsniegts ar trūkumiem. Konstatējot neatbilstības apstiprinājumu, netiks izsniegts vai arī tiks anulēts spēkā esošais apstiprinājums. Attiecīgi atkārtotas pārbaudes arī netiks veiktas. Tas neattiecas uz gadījumiem, kad tiek konstatēti nebūtiski trūkumi, kas var tikt novērsti pārbaudes laikā, neietekmējot ostas aizsardzību. Atbilstības apstiprinājumi, kas ir izsniegti līdz jauno noteikumu spēkā stāšanās dienai, paliks spēkā līdz ikgadējai vai atjaunojošai pārbaudei (atkarībā no tā, kura ir pirmā).
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Noteikumiem Nr. 746 KOAI apstiprina aizsardzības virsniekus, bet ne to vietniekus. Ņemot vērā to, ka vietniekiem ir jābūt spējīgiem aizvietot aizsardzības virsnieku, tiem ir jābūt tādai pašai kompetencei kā aizsardzības virsniekiem. Līdz ar to, ir jānosaka, ka aizsardzības virsnieku vietniekiem arī ir nepieciešams saņemt apstiprinājumu, pierādot savu kompetenci.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu to, ka aizsardzības virsnieku vietniekiem ir atbilstoša kompetence, lai varētu aizvietot aizsardzības virsnieku, projekts paredz, ka aizsardzības virsnieku virsniekiem ir jāsaņem KOAI apstiprinājums tādā pašā kārtībā kā aizsardzības virsniekiem.
Problēmas apraksts
Noteikumos Nr. 746 nav noteiktas minimālās prasības ostas un ostas iekārtas aizsardzības virsniekiem un to vietniekiem attiecībā uz valsts valodas prasmi. Lai nodrošinātu, ka minētajam aizsardzības personālam ir atbilstošas valsts valodas prasmes, normatīvajā regulējumā ir jānosaka atbilstošas prasības.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu, ka ostas un ostas iekārtas aizsardzības virsniekiem un to vietniekiem ir atbilstošas valsts valodas prasmes, projekts paredz, ka minēto amatu kandidātam apstiprinājuma saņemšanai ir jāiesniedz parakstīts apliecinājumu par to, ka viņš prot valsts valodu tādā apjomā, kāds nepieciešams profesionālo pienākumu veikšanai. Attiecībā uz ostas un ostas iekārtas aizsardzības virsniekiem, kas ir saņēmuši KOAI apstiprinājumu līdz šo noteikumu spēkā stāšanās dienai, apliecinājumu par valsts valodas prasmi jāiesniedz KOAI kopā ar projektā noteiktajiem kārtējā apmācības kursa beigšanu apliecinošiem dokumentiem.
Problēmas apraksts
Šobrīd saskaņā ar Noteikumiem Nr. 746 ostas iekārtas un ostas aizsardzības virsnieka un tā vietnieka apstiprināšanā netiek vērtēta personas sodāmība. Ņemot vērā to, ka ostas un ostu iekārtas ir kritiskās infrastruktūras objekti, minētajos amatos nevar apstiprināt personas, kas ir sodītas par tīšu noziedzīgu nodarījumu, izņemot, ja persona ir reabilitēta vai personas sodāmība ir dzēsta vai noņemta.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz, ka ostas aizsardzības virsnieks un tā vietnieks var tikt apstiprināts tad, ja saskaņā ar sodu reģistrā pieejamo informāciju nav sodīts par tīšu noziedzīgu nodarījumu, izņemot, ja persona ir reabilitēta vai personas sodāmība ir dzēsta vai noņemta.
Problēmas apraksts
Praksē konstatēts, ka ir nepieciešams konkretizēt un papildināt Noteikumos Nr. 746 noteiktos gadījumus, kādos ir iesniedzama aizsardzības deklarācija.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā praksē konstatēto, projektā, salīdzinot ar Noteikumiem Nr. 746, ir detalizētāk uzskaitīti gadījumi, kādos ir iesniedzama aizsardzības deklarācija.
Problēmas apraksts
Jūrniecības nozares starptautiskās organizācijās tiek pievērsta uzmanība kiberdrošības jautājumiem. Latvijā Nacionālās kiberdrošības likums ir pieņemts 2024. gada 20. jūnijā, un tas stājās spēkā 2024. gada 1. septembrī. Atbilstoši šim likumam visas ostas iekārtas, kurām ir piemērojamas aizsardzības prasības, ir uzskatāmas par Nacionālās kiberdrošības likuma subjektiem (būtisko pakalpojumu sniedzēji šī likuma izpratnē). Ņemot vērā minēto, projektā ir jāparedz atbilstoši nosacījumi.
Risinājuma apraksts
Projekts nosaka ostas iekārtu statusu atbilstoši Nacionālās kiberdrošības likumam un nosaka pienākumu ostas iekārtas aizsardzības plānā ir ietvert atsauces uz normatīvajos aktos par kiberdrošību būtisko pakalpojumu sniedzējiem noteiktajām prasībām. Saskaņā ar projektu KOAI kļūst par šo prasību ievērošanas kontroles “pirmo (zemāko) līmeni”, kurš, konstatējot potenciālu pārkāpumu, ziņo par to “otrajam (augstākajam) līmenim” – nacionālajai kompetentajai institūcijai atbilstoši Nacionālās kiberdrošības likumam.
Problēmas apraksts
Noteikumi Nr. 746 paredz aizsardzības personāla mācību programmu apstiprināšanu, bet nenosaka termiņu attiecībā uz šo programmu aktualizāciju. Praksē ir konstatēts, ka šīs programmas tomēr ir nepieciešams aktualizēt, ņemot vērā normatīvo aktu izmaiņas, kā arī aktuālos riskus. Līdz ar to, projektā ir jānosaka termiņš, kad ir jāveic programmu atkārtota apstiprināšana.
Risinājuma apraksts
Lai panāktu to, ka aizsardzības personāla apmācības programmas tiek regulāri aktualizētas atbilstoši normatīvo aktu izmaiņām, kā arī aktuālajiem riskiem, projekts paredz to, ka tās turpmāk tiks apstiprinātas uz pieciem gadiem.
Problēmas apraksts
Piemērojot praksē Noteikumus Nr. 746, ir konstatēts, ka atsevišķos gadījumos subjektiem nav nepieciešams sniegt prasīto informāciju KOAI (pārskata iesniegšana KOAI par notikušām aizsardzības mācībām, apmācību, vingrinājumu un mācību plāna nākamajam gadam iesniegšana KOAI līdz kārtējā gada 30. decembrim), jo KOAI to var pārbaudīt veicot kārtējo pārbaudi. Attiecīgi projektā šādi pienākumi ir dzēsti, tādejādi samazinot administratīvo slogu gan iesniedzējiem, gan KOAI.
Risinājuma apraksts
Lai samazinātu administratīvo slogu gan iesniedzējiem, gan KOAI, projekts neparedz pienākumu sniegt KOAI pārskatu par notikušām aizsardzības mācībām un apmācību, vingrinājumu un mācību plāna nākamajam gadam līdz kārtējā gada 30. decembrim, jo KOAI to var pārbaudīt veicot kārtējo pārbaudi.
Problēmas apraksts
Nepieciešams aktualizēt Noteikumos Nr. 746 ietvertās tiesību normas atbilstoši notikušajām institucionālajām izmaiņām, izmaiņām citos normatīvajos aktos, kā arī ņemot vērā šo tiesību normu dažādus praktiskos piemērošanas aspektus.
Risinājuma apraksts
Lai aktualizētu Noteikumos Nr. 746 ietvertās tiesību normas, ir sagatavots jauns Ministru kabineta noteikumu projekts, jo grozījumu apjoms pārsniegtu pusi no spēkā esošo noteikumu apjoma.
Ar Noteikumiem Nr. 746 daļēji tika pārņemtas atsevišķas Eiropas Parlamenta un Padomes 2005.gada 26.oktobra direktīvas 2005/65/EK par ostu aizsardzības pastiprināšanu tiesību normas, kā arī Eiropas Parlamenta un Padomes 2004.gada 31.marta Regulas (EK) Nr.725/2004 par kuģu un ostas iekārtu drošības pastiprināšanu tiesību normas. Ar Noteikumu Nr. 746 atzīšanu par spēku zaudējušiem, minēto tiesību normu pārņemšanu nodrošinās projekts atbilstoši anotācijas 5.sadaļai.
Ar Noteikumiem Nr. 746 daļēji tika pārņemtas atsevišķas Eiropas Parlamenta un Padomes 2005.gada 26.oktobra direktīvas 2005/65/EK par ostu aizsardzības pastiprināšanu tiesību normas, kā arī Eiropas Parlamenta un Padomes 2004.gada 31.marta Regulas (EK) Nr.725/2004 par kuģu un ostas iekārtu drošības pastiprināšanu tiesību normas. Ar Noteikumu Nr. 746 atzīšanu par spēku zaudējušiem, minēto tiesību normu pārņemšanu nodrošinās projekts atbilstoši anotācijas 5.sadaļai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Projekta tiesiskais regulējums attiecas uz aizsardzības personālu – aizsardzības virsniekiem un to vietniekiem, personālu, kam ir konkrēti ar aizsardzību saistīti pienākumi, un pārējiem uz kuģa, ostā vai ostas iekārtā nodarbinātajiem.
Ietekmes apraksts
Skat. anotācijas 1.3.sadaļu.
Juridiskās personas
- Projekta tiesiskais regulējums attiecas uz ostu iekārtu īpašniekiem vai valdītājiem, ostu pārvaldēm, atzītajām aizsardzības organizācijām, kuģošanas kompānijām un apsardzes komersantiem, kas strādā ostās vai ostu iekārtās.
Ietekmes apraksts
Skat. anotācijas 1.3. sadaļu.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Noteikumu projekta izpildē iesaistītās institūcijas nodrošinās noteikumu projektā noteiktā izpildi (tai skaitā, pienākumus un tiesības) esošo budžeta līdzekļu ietvaros.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Ministru kabineta 2017. gada 23. maija noteikumi Nr. 264 “Noteikumi par Profesiju klasifikatoru, profesijai atbilstošiem pamatuzdevumiem un kvalifikācijas pamatprasībām”.
Pamatojums un apraksts
Ir nepieciešams papildināt Profesiju klasifikatoru ar profesiju “Ostas iekārtas aizsardzības virsnieka vietnieks” un profesiju “Ostas aizsardzības virsnieka vietnieks”. Ņemot vērā minēto, ir jāveic grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 23. maija noteikumos Nr. 264 “Noteikumi par Profesiju klasifikatoru, profesijai atbilstošiem pamatuzdevumiem un kvalifikācijas pamatprasībām”.
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija
4.2. Cita informācija
Ar noteikumu projektu paredzēts atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 2015. gada 22. decembra noteikumus Nr. 746 "Noteikumi par kuģu, kuģošanas kompāniju, ostu un ostas iekārtu aizsardzības funkciju sadalījumu, izpildi un uzraudzību" (Latvijas Vēstnesis, 2015, 254.7. nr.; 2018, 251. nr.).
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32005L0065
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2005.gada 26.oktobra direktīva 2005/65/EK par ostu aizsardzības pastiprināšanu (publicēta “Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī” L 310, 25.11.2005.).
Apraksts
Direktīvas galvenais mērķis ir ieviest Kopienas pasākumus (ostu aizsardzības pasākumu kopējie pamatnoteikumi, minēto noteikumu īstenošanas mehānisms un piemēroti atbilstības uzraudzības mehānismi), lai pastiprinātu ostu aizsardzību, ņemot vērā ar aizsardzību saistītu incidentu draudus. Direktīva nodrošina, ka aizsardzības pasākumi, kuri pieņemti, piemērojot Regulu (EK) Nr. 725/2004, darbojas vēl veiksmīgāk, pateicoties pastiprinātai ostu aizsardzībai.
ES tiesību akta CELEX numurs
32004R0725
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2004.gada 31.marta Regulas (EK) Nr.725/2004 par kuģu un ostas iekārtu drošības pastiprināšanu (publicēta “Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī” L 129, 29.4.2004.).
Apraksts
Regulas galvenais mērķis ir ieviest un īstenot Kopienas pasākumus, lai pastiprinātu starptautiskajā tirdzniecībā un vietējā jūras satiksmē izmantoto kuģu drošību un ar to saistīto ostas iekārtu drošību, ņemot vērā tīšu nelikumīgu darbību briesmas. Regulas mērķis ir arī radīt pamatu, kā harmonizēti interpretēt, īstenot un Kopienas līmenī pārraudzīt īpašos pasākumus jūras satiksmes drošības pastiprināšanai, ko 2002. gada 12. decembrī pieņēma IMO diplomātiskā konference, izdarot grozījumus 1974. gada Starptautiskajā konvencijā par cilvēku dzīvības aizsardzību uz jūras (SOLAS Konvencija) un pieņēma Starptautisko kuģu un ostas iekārtu aizsardzības kodeksu (ISPS Kodekss).
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
Saistības, kas izriet no 1974. gada Starptautiskās konvencijas par cilvēku dzīvības aizsardzību uz jūras, ar grozījumiem, Starptautiskā kuģu un ostas iekārtu aizsardzības kodeksa (ISPS kodekss), Latvijā, tāpat kā citās Eiropas Savienības dalībvalstīs, ir tieši piemērojamas pamatojoties un saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2004.gada 31.marta Regulas (EK) Nr.725/2004 par kuģu un ostas iekārtu drošības pastiprināšanu. Minētās starptautiskās saistības noteikumu projekts neietekmē – tās tiks pildītas arī turpmāk tāpat kā līdz šim.
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2005.gada 26.oktobra direktīva 2005/65/EK par ostu aizsardzības pastiprināšanu (publicēta “Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī” L 310, 25.11.2005.).
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
1.pants
1.punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
2.panta 1.punkts
3.6. un 3.7.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
2.panta 2.punkts
3.6. un 3.7.apakšpunkts, 5.punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
2.panta 3.punkts
2.11.apakšpunkts, 148.punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
2.panta 4.punkts
4.punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
3.panta 1.punkts
2.11.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
3.pants 2.punkts
2.7.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
3.panta 3.punkts
2.13.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
3.panta 4.punkts
7.punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
3.panta 5.punkts
156. un 157.punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
4.pants
2.1.1.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
5.panta 1.punkts
156. un 157.punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
5.panta 2.punkts
156., 158. un 167. punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
5.panta 3.punkts
Nav jāpārņem, jo Direktīvā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij netiek izmantota
-
-
6.panta 1.punkts
145. un 146.punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
6.panta 2.punkts
145. un 146.punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
6.panta 3.punkts
Nav jāpārņem, jo Direktīvā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij netiek izmantota
-
-
6.panta 4.punkts
150. un151.punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
7.panta 1.punkts
167. un 168. punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
7.panta 2.punkts
168. un 169.punkts, 1.pielikums
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
7.panta 3.punkts
168. un 169.punkts, 1.pielikums
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
7.panta 4.punkts
166.punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
7.panta 5.punkts
175.punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
7.panta 6.punkts
144.,176., 177. un 180.punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
7.panta 7.punkts
212.-221.punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
8.panta 1.punkts un 2.punkts
203.punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
8.panta 3.punkts
205.punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
8.panta 4.punkts
203.punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
9.panta 1.punkts
158. un 163.punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
9.panta 2.punkts
164.punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
9.panta 3.punkts
165.punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
10.pants
152., 153., 155., 173. un 177.punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
11.pants
Pārņemts ar Ministru kabineta 2015. gada 22. decembra noteikumiem Nr. 745 “Atzīto aizsardzības organizāciju atzīšanas, sertificēšanas un darbības uzraudzības kārtība” (Noteikumi Nr. 745)
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības neparedz
12.pants
7.punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
13.pants
167.-193.punkts, 2.pielikums
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
14.pants
Nav jāpārņem
-
-
15.pants
Nav jāpārņem
-
-
16.panta 1.punkts
Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 19.panta sestā daļa
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības neparedz
16.panta 2.punkts
2.pielikuma 2.3.pakašpunkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
17.pants
Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 76.pants
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
I pielikums
2.pielikums
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
II pielikums
3.pielikums
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
III pielikums
212.-221.punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
IV pielikums
Noteikumu Nr.745 3.pielikums
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības neparedz
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Ir izmantota Direktīvas 2. panta 1. punktā noteiktā rīcības brīvība (projekta 3.7.punkts, 5, 8.4., 146., 148.), jo no ostas aizsardzības viedokļa ir svarīgi identificēt aizsardzības riskus, kas saistīti ar ostām blakus esošajām teritorijām.
Ir izmantota Direktīvas 5. panta 1. punktā noteiktā rīcības brīvība (projekta 163. punkts), jo ostas aizsardzības virsnieks vai tā vietnieks var apvienot savus pienākumus vairākās ostās.
Ir izmantota Direktīvas 5. panta 3. punktā noteiktā rīcības brīvība (projekta 156, 157., 165. punkts), jo ostas pārvaldes ir arī kompetentā iestāde aizsardzības jautājumos saskaņā ar Regulu (EK) Nr.725/2004.
Ir izmantota Direktīvas 8. panta 3. punktā otrajā daļā noteiktā rīcības brīvība (projekta 203.-206. punkts), jo ir svarīgi tas, ka ostas aizsardzības novērtējuma secinājumi tiek ņemti vērā nosakot aizsardzības pasākumus dažādās ostas daļās atkarībā no noteiktā aizsardzības līmeņa.
Ir izmantota Direktīvas 11.pantā noteiktā rīcības brīvība (– projekta 3.8., 15., 16., 31., 45., 46., 54., 75., 87., 109., 166, 207., 208., 219., 220) pilnvarot atzītās aizsardzības organizācijas gadījumos, kad Jūras administrācijai to nav iespējams veikt.
Ir izmantota Direktīvas 12. pantā noteiktā rīcības brīvība (projekta 2.10. apakšpunkts), jo Regula Nr. 725/2004 arī skar aizsardzības jautājumu attiecībā uz kuģiem un ostām.
Pārējos Direktīvā paredzētajos gadījumos rīcības brīvība nav izmantota, jo netika konstatēta nepieciešamība.
Ir izmantota Direktīvas 5. panta 1. punktā noteiktā rīcības brīvība (projekta 163. punkts), jo ostas aizsardzības virsnieks vai tā vietnieks var apvienot savus pienākumus vairākās ostās.
Ir izmantota Direktīvas 5. panta 3. punktā noteiktā rīcības brīvība (projekta 156, 157., 165. punkts), jo ostas pārvaldes ir arī kompetentā iestāde aizsardzības jautājumos saskaņā ar Regulu (EK) Nr.725/2004.
Ir izmantota Direktīvas 8. panta 3. punktā otrajā daļā noteiktā rīcības brīvība (projekta 203.-206. punkts), jo ir svarīgi tas, ka ostas aizsardzības novērtējuma secinājumi tiek ņemti vērā nosakot aizsardzības pasākumus dažādās ostas daļās atkarībā no noteiktā aizsardzības līmeņa.
Ir izmantota Direktīvas 11.pantā noteiktā rīcības brīvība (– projekta 3.8., 15., 16., 31., 45., 46., 54., 75., 87., 109., 166, 207., 208., 219., 220) pilnvarot atzītās aizsardzības organizācijas gadījumos, kad Jūras administrācijai to nav iespējams veikt.
Ir izmantota Direktīvas 12. pantā noteiktā rīcības brīvība (projekta 2.10. apakšpunkts), jo Regula Nr. 725/2004 arī skar aizsardzības jautājumu attiecībā uz kuģiem un ostām.
Pārējos Direktīvā paredzētajos gadījumos rīcības brīvība nav izmantota, jo netika konstatēta nepieciešamība.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2004.gada 31.marta Regulas (EK) Nr.725/2004 par kuģu un ostas iekārtu drošības pastiprināšanu (publicēta “Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī” L 129, 29.4.2004.).
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
2.panta 6.punkts
7.punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
2.panta 7.punkts
Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 19.panta ceturtā daļa
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības neparedz
3.panta 2.punkts
3.4. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
3.panta 3.punkts
6. un 93.punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
4.pants
222. un 224.punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
6.panta 3.punkts
77.punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
7.panta 1.punkts
226.punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
7.panta 4.punkts
227.punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Regulas Nr.725/2004 5. panta 2. un 4. punktā, 7. panta 1. punktā paredzētās rīcības brīvības nav izmantotas, jo pašreiz netika konstatēta nepieciešamība.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija, VSIA "Latvijas Jūras administrācija"Nevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/4bc52d1c-e565-4fdf-a1fe-8999ba91f0d5
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Sabiedrības līdzdalības ietvaros saņemtie viedokļi tika apspriesti sanāksmē 27.05.2024. Izvērtējot saņemtos ierosinājumus un ņemot vērā diskusiju sanāksmē, MK noteikumu projekta 149.punkts ir precizēts un ir papildināta MK noteikumu projekta anotācija (1.3.sadaļa - par noteikumu projekta 135.punktā paredzēto regulējumu, un 4.1. sadaļa).
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- VSIA "Latvijas Jūras administrācija"
- Valsts policija
- Valsts robežsardze
- Valsts ieņēmumu dienests
- Valsts drošības dienests
- Ostu pārvaldes
- NBS JS Krasta apsardze
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi