Anotācija (ex-ante)

22-TA-2289: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 14. oktobra noteikumos Nr. 628 "Noteikumi par pašvaldību teritorijas attīstības plānošanas dokumentiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Teritorijas attīstības plānošanas likuma (turpmāk – TAPL) 7. panta pirmās daļas 4.1 punkts noteic, ka Ministru kabinetam jānosaka kritēriji un kārtība detālplānojumu pārskatīšanai, savukārt likuma "Par pašvaldībām" 21. pants citustarp noteic pašvaldības tiesības apstiprināt teritorijas plānojumu, kā arī izdot saistošos noteikumus.
Pirms TAPL stājās spēkā, detālplānojumi tika apstiprināti ar saistošajiem noteikumiem, savukārt šobrīd detālplānojumu apstiprināšana veicama ar vispārīgo administratīvo aktu. Vairumā gadījumu detālplānojumi, kas apstiprināti ar saistošajiem noteikumiem, joprojām ir spēkā, neskatoties uz to, ka, iespējams, izstrādāts jauns pašvaldības teritorijas plānojums vai lokālplānojums, kas konkrētai teritorijai nosaka citu izmantošanu.
Atbilstoši Augstākās tiesas Administratīvo lietu departamenta 2018.gada 9.janvāra sprieduma lietā Nr.A420511213, SKA-77/2018 10.punktam pašvaldībai turpinās kompetence lemt par teritorijas plānošanu visā tās teritorijā, arī tajās, kurās jau ir spēkā esoši detālplānojumi un pašvaldībai tas ir jādara tādā kārtībā, kādu paredz likums.
Ņemot vērā, ka saistošie noteikumi ir spēkā tik ilgi, līdz tā izdevējs tos atceļ vai tie citādi zaudē spēku likumā noteiktajā kārtībā​, Grozījumu Ministru kabineta 2014. gada 14. oktobra noteikumos Nr. 628 “Noteikumi par pašvaldību teritorijas attīstības plānošanas dokumentiem” (turpmāk – noteikumu projekts) mērķis ir noteikt kritērijus un kārtību spēkā esošo detālplānojumu pārskatīšanai, īpaši to, kas apstiprināti ar saistošajiem noteikumiem, tādējādi panākot visu spēkā esošo detālplānojumu atbilstību TAPL 29.pantam.
Vienlaikus noteikumu projektā iekļauti nosacījumi normu salāgošanai ar grozījumiem Aizsargjoslu likuma 36.pantā (TAP 22-TA-1405), kas noteic, ka arī lokālplānojumā var noteikt pašvaldības kompetencē esošās apgrūtinātās teritorijas un tās pārziņā esošos objektus, kuriem nosaka aizsargjoslu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta izstrādes mērķis ir papildināt Ministru kabineta 2014. gada 14. oktobra noteikumus Nr. 628 "Noteikumi par pašvaldību teritorijas attīstības plānošanas dokumentiem" (turpmāk - noteikumi Nr. 628), ietverot normas, kas izriet no TAPL 7. panta pirmās daļas 4.1 punktā un likumā "Par pašvaldībām" 21. pantā noteiktā deleģējuma, noteikt kritērijus un kārtību spēkā esošo detālplānojumu pārskatīšanai, kā arī salāgot normas ar Aizsargjoslu likumu.
Spēkā stāšanās termiņš
Nākamā diena pēc izsludināšanas (likumprojektam)
Pamatojums
TAPL 7. panta pirmās daļas 4.1 punkts, likuma "Par pašvaldībām” 21. pants, likumprojekts “Grozījumi Aizsargjoslu likumā” (TAP 22-TA-1405).

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Noteikumu Nr.628 redakcija nenosaka kritērijus un kārtību detālplānojumu pārskatīšanai, kā arī nepietiekami precīzi nosaka, kā veicamas izmaiņas spēkā esošajā detālplānojumā. Turklāt, apvienojoties novadu pašvaldībām, administratīvi teritoriālas reformas rezultātā šobrīd arvien aktuālāki kļuvuši jautājumi par detālplānojumiem, kas savulaik apstiprināti ar saistošajiem noteikumiem un joprojām ir spēkā.
Covid-19 infekcijas izplatības laikā ievērojami pieauga sabiedrības, tai skaitā pašvaldību digitālo prasmju līmenis - informācijas iegūšana un izplatīšana elektroniskā veidā, tai skaitā, informācijas par plānošanas dokumentiem saņemšana, lietojot Valsts vienoto ģeotelpiskās informācijas portāla (Ģeoportāla) sadaļu Teritorijas attīstības plānošana, kas ir Teritorijas attīstības plānošanas informācijas sistēma (turpmāk – TAPIS) publiskā daļa. Ņemot vērā, ka informācija tiek uzturēta valsts informācijas sistēmā, pašvaldībai nav jātērē resursi plānošanas dokumentu arhīva veidošanai un uzturēšanai papīra formātā, tā vietā plānošanas dokumenta izstrādes vadītājam ir pienākums nodrošināt attiecīgā plānošanas dokumenta pieejamību pašvaldībai.
Savukārt resursu lietderīgas izmantošanas nolūkā nepastāv nepieciešamība saglabāt prasību, kas uzliek pienākumu pašvaldībai nodrošināt plānošanas dokumentu pieejamību tikai papīra formā un tikai pašvaldības telpās darba laikā, jo informācijas aprite jau šobrīd ir iespējama arī elektroniski, kur interesentiem ir iespēja nosūtīt pieprasījumu pašvaldībai ne tikai tās darba laikā, bet jebkurā laikā un arī saņemt informāciju elektroniski, netērējot resursus pašvaldības administratīvās ēkas apmeklējumam.
Noteikumu Nr. 628 redakcija nav salāgota ar likumprojektā “Grozījumi Aizsargjoslu likumā” (TAP 22-TA-1405) paredzētajiem grozījumiem, tādējādi, stājoties tam spēkā, noteikumi Nr.628 neatbildīs augstāka juridiskā spēka regulējumam.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Noteikumi Nr. 628 nenosaka pietiekamu skaidru regulējumu attiecībā uz izstrādes vadītāja un izstrādātāja pienākumiem detālplānojumu izstrādes procesā, kā rezultātā pastāv atšķirīga normatīvā regulējuma interpretācija. Tādējādi nepieciešams noteikt, ka pašvaldības apstiprinātais detālplānojuma izstrādes vadītājs ir atbildīgs par detālplānojuma izstrādes procesa soļiem, tai skaitā par paziņojuma par detālplānojuma izstrādes uzsākšanu sagatavošanu, tā publisko apspriešanu, kā arī ziņojuma par detālplānojuma izstrādi sagatavošanu.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 110. un 115. punktos precizēti izstrādes vadītāja kompetencē esošie pienākumi (paziņojumu par publisko apspriešanu nosūtīšana, ziņojuma par detālplānojuma izstrādi sagatavošana).
Problēmas apraksts
2. Saskaņā ar TAPL 6. pantu TAPIS ir primārā plānošanas dokumentu publicēšanas darba vide un informācijas avots.
TAPIS ievietotie dokumenti ir publiski pieejami bez maksas (izņemot datus, kuru pieejamība ir ierobežota saskaņā ar normatīvajiem aktiem) un saziņa ar pašvaldībām ir iespējama, izmantojot e-adreses un citus interneta tīklā pieejamos saziņas rīkus, turklāt arī iedzīvotāji arvien vairāk izmanto elektronisko saziņu. Ņemot vērā, ka informācijas aprite iespējama arī elektroniski, turklāt pieprasījumu iepazīstināt ar plānošanas dokumentiem iespējams nosūtīt pašvaldībai ārpus tās darba laika, resursu lietderīgas izmantošanas nolūkā nepastāv nepieciešamība saglabāt noteikumu Nr. 628 redakciju, kas uzliek pienākumu pašvaldībai nodrošināt plānošanas dokumentu pieejamību tikai papīra formā un tikai pašvaldības telpās darba laikā.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 5. punktā svītrota prasība pašvaldībai iepazīstināt interesentus ar plānošanas dokumentiem papīra formā pašvaldības telpās darba laikā.
Pašvaldībai ir pienākums nodrošināt iespēju iepazīties ar plānošanas dokumentiem, tai skaitā arī izdrukas veidā, gadījumos, ja personai nav iespēju iepazīties ar informāciju citos veidos.
Problēmas apraksts
3. Noteikumu Nr. 628 redakcijas 6. punkts dublē Ministru kabineta 2018. gada 4. septembra noteikumos Nr. 558 “Dokumentu izstrādāšanas un noformēšanas kārtība” noteiktās prasības dokumentu noformēšanai.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā svītrots 6. punkts.
Problēmas apraksts
4. Noteikumi Nr. 628 paredz izstrādāt teritorijas plānojumu arī pašvaldības administratīvās teritorijas daļai, tādējādi nonākot pretrunā Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likuma Pārejas noteikumu 17.punktam, kas noteic, ka līdz 2025. gada 31. decembrim jaunizveidotajām pašvaldībām ir jāizstrādā saistošie noteikumi par teritorijas plānojumu.
Teritorijas plānojums tiek izstrādāts kā vienots plānošanas dokuments visai pašvaldības administratīvai teritorijai atbilstoši pašvaldības ilgtspējīgas attīstības stratēģijai un, ievērojot normatīvos aktos noteiktās prasības, teritorijas plānojuma grozījumus var izstrādāt daļā administratīvās teritorijas – teritoriālai vienībai. 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 27. punkts izteikts jaunā redakcijā, to salāgojot ar Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumu.
Problēmas apraksts
5. Lai savlaicīgi nodrošinātu likumprojektā “Grozījumi Aizsargjoslu likumā” (TAP 22-TA-1405) veikto izmaiņu ietveršanu zemāka juridiskā spēka regulējumā, papildināts noteikumu projekta 36.7. punkts.  
Aizsargjoslu likuma 36. panta piektā daļa noteic, ka pašvaldībai vietējās pašvaldības teritorijas plānojumā ir jāparedz iespēja kājāmgājējiem piekļūt pludmalei un vietas automašīnu (transportlīdzekļu) stāvvietu ierīkošanai. Atbilstoši Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmas likuma 7. panta 12. punktam datu par  gājēju celiņiem un transportlīdzekļu stāvvietām, ko pašvaldība noteikusi, lai nodrošinātu piekļuvi pludmalei, sniedzējs ir pašvaldība, savukārt gājēju ceļš (celiņš), kas paredzēts sabiedrības piekļuvei publiskai teritorijai, ir pašvaldības kompetencē esoša apgrūtinātā teritorija, kā to nosaka Ministru kabineta 2014. gada 4. februāra noteikumi Nr. 61 “Noteikumi par Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmas izveidi un uzturēšanu un apgrūtināto teritoriju un nekustamā īpašuma objekta apgrūtinājumu klasifikatoru”. Noteikumu Nr. 628 31. punkts noteic, ka pašvaldības kompetencē esošās apgrūtinātās teritorijas nosaka tikai teritorijas plānojumā, bet lokālplānojumā, ja nepieciešams, tās var precizēt, bet ne noteikt no jauna.
Teritorijas plānojums ir vispārīgs, savukārt konkrētu jautājumu risināšana veicama lokālplānojuma vai detālplānojuma līmenī. No prakses viedokļa lokālplānojums ir instruments, ar kuru ērtāk sasniedzami kāda konkrēta plānošanas jautājuma risinājumi, tai skaitā, piekrastes gājēju ceļu plānošana, kas ir sarežģīts process. Šādu plānošanas jautājumu risināšana un īstenošana nav iespējama, neskarot konkrēto nekustamo īpašumu īpašnieku intereses, attiecīgi ir vērā ņemami šo īpašnieku izteiktie iebildumi vai priekšlikumi.
Arī likumprojekta “Grozījumi Aizsargjoslu likumā” (TAP 22-TA-1405) paredz precizēt 36. panta redakciju attiecībā uz piekļuvi pludmalei un vietas automašīnu (transportlīdzekļu) stāvvietu ierīkošanai, kas nosakāmas teritorijas plānojumā vai lokālplānojumā.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 36.7. punkts pirms vārda "precizē" papildināts ar vārdiem "nosaka vai".
Problēmas apraksts
6. Atbildība par teritorijas attīstības plānošanas dokumentu izstrādi pilnā apmērā gulstas uz izstrādes vadītāju, tādējādi likumdevējam nav lietderīgi papildus noteikt darba organizēšanas kārtību, iesaistot detālplānojuma izstrādātāju, turklāt noteikumu projekts precizēts ar izstrādes vadītāja pienākumiem (skat. 1.punktu). 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā svītrots 117. punkts.
Problēmas apraksts
7. Šobrīd sastopamas situācijas, kad nepieciešamas izmaiņas detālplānojumā un, ievērojot iepriekšējo praksi, tiek izstrādāti detālplānojuma grozījumi, neskatoties, ka detālplānojumi apstiprināti ar vispārīgajiem administratīvajiem aktiem. Ņemot vērā, ka grozījumi izstrādājami atbilstoši jauna plānošanas dokumenta procedūrai, nav pieļaujama detālplānojuma grozījumu izstrāde uz esoša detālplānojuma pamata. Tādējādi, lai novērstu normatīvā akta atšķirīgu interpretāciju, noteikumu projekta 126.  punkts izteikts jaunā redakcijā, paredzot pienākumu izstrādāt jaunu detālplānojumu gadījumos, kad nepieciešamas izmaiņas esošā detālplānojumā.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 126. punkts izteikts jaunā redakcijā, nosakot, ka izmaiņas detālplānojumā izstrādā kā jaunu detālplānojumu normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
Atbilstoši Augstākās tiesas Administratīvo lietu departamenta 2018. gada 9. janvāra sprieduma lietā Nr.A420511213, SKA-77/2018 10. punktam agrāk pieņemtā normatīvā akta darbību var izbeigt no jauna likumā noteiktajā kārtībā pieņemti lēmumi tajā pašā jautājumā, proti, aizvietojot agrāk pieņemto detālplānojumu vienā tā daļā ar vispārīgo administratīvo aktu, iepriekš saistošo noteikumu veidā pieņemtais detālplānojums attiecīgajā daļā zaudē spēku. Tādējādi detālplānojumos, kas apstiprināti ar saistošajiem noteikumiem, izmaiņas izstrādājamas kā jauns detālplānojums, kas apstiprināms ar vispārīgo administratīvo aktu. Savukārt saistošie noteikumi atceļami daļā vai visā teritorijā atkarībā no tā, cik lielu teritoriju jaunais detālplānojums skar.
Problēmas apraksts
8. Kaut Teritorijas plānošanas likuma (spēku zaudēja 2011. gada 1. decembrī) 3. panta sestais punkts paredzēja un arī TAPL (spēkā no 2011. gada 1. decembra) 3. panta otrais punkts paredz teritorijas plānošanā ievērot pēctecības principu, līdzšinējā prakse rāda, ka detālplānojumu, kas apstiprināti ar saistošajiem noteikumiem, izvērtēšana pašvaldības teritorijas plānojuma izstrādes laikā bieži vien aprobežojas tikai ar detālplānojumu uzskaitījumu, neiedziļinoties katra detālplānojuma īstenošanas procesā un to atbilstībai jaunā teritorijas plānojuma risinājumam. Tas ir iemesls, kāpēc aizvien ir spēkā detālplānojumi, kas apstiprināti ar saistošajiem noteikumiem, turklāt nereti šie detālplānojumi ir pretrunā spēkā esošajam teritorijas plānojumam.
Risinājuma apraksts
Administratīvās apgabaltiesas 2017. gada 18. aprīļa sprieduma lietā  Nr. A420230815, AA43-0586-17/20 23. punktā tiesa atzinusi, ka katra konkrētā detālplānojuma īstenošana ir daļa no kopējā teritorijas plānošanas procesa, par kuru atbild pašvaldība.
Saskaņā ar Administratīvās apgabaltiesas 2008. gada 12. marta sprieduma lietā Nr.A42147904 3.7.1 punktu detālplānojuma izstrāde nevar tikt uzskatīta par būvniecības procesa sastāvdaļu un tā izstrāde nav vērsta uz būvniecības procesa intereses apmierināšanu, bet gan lai nodrošinātu pašvaldības teritorijas plānojumā paredzēto detālo plānojumu un citu teritorijas plānojuma detalizācijas projektu izstrādāšanu. Tādējādi detālplānojums tiek izstrādāts teritoriālā plānojuma vajadzībām.
Ņemot vērā minēto un to, ka detālplānojumam nav patstāvīga dokumenta rakstura, bet gan tas pakārtots vienīgi teritorijas plānojumam, turklāt, līdz ar TAPL spēkā stāšanos detālplānojumi apstiprināmi ar vispārīgajiem administratīvajiem aktiem, noteikumu projekts papildināts ar 5.5. apakšnodaļu, kas ietver prasības spēkā esošo detālplānojumu pārskatīšanai. Savukārt detālplānojumus, kas apstiprināti ar saistošajiem noteikumiem un izvērtēti, pašvaldībai pienākums atcelt, ja: tie neatbilst spēkā esošajam teritorijas plānojumam un normatīvajam regulējumam; tie ir īstenoti; tie ir integrēti spēkā esošajā teritorijas plānojumā; to īstenošana nav uzsākta.
Problēmas apraksts
9. No 2012. gada 19. oktobra bija spēkā Ministru kabineta noteikumi Nr. 711 ”Noteikumi par pašvaldību teritorijas attīstības plānošanas dokumentiem”, kas sākotnēji noteica, ka detālplānojumus apstiprina un izdod administratīvo aktu, kuram pievienots administratīvais līgums par detālplānojuma īstenošanu. Minētā norma normatīvos aktos ir aizvien spēkā un to piemēro detālplānojumu apstiprināšanā. Līdz ar to pašvaldībai ir bijis pietiekams laiks ar saistošajiem noteikumiem apstiprināto detālplānojumu izvērtēšanai.
Savukārt saskaņā ar TAPL Pārejas noteikumu 10.1 punktu līdz 2023. gada 1. jūnijam pašvaldībām jānodrošina šo Pārejas noteikumu 10. punktā noteiktajā kārtībā apstiprināto detālplānojumu atbilstība šā likuma 29. pantam, sekojoši, tiem jābūt apstiprinātiem ar administratīvo aktu.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta noslēguma jautājumi papildināti ar 144.3 punktu, kas nosaka termiņu, kādā pašvaldības izvērtē detālplānojumus, kas apstiprināti ar saistošajiem noteikumiem un pieņem lēmumus par saistošo noteikumu atcelšanu. Termiņš sakrīt ar laiku, kad vairums pašvaldību uzsāk jaunu teritorijas plānojumu izstrādi saskaņā ar Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likum pārejas noteikumos noteikto termiņu, jaunu  teritorijas plānojumu  izstrādei līdz 2025. gada 31. decembrim.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Ietekmēs attiecīgās pašvaldības iedzīvotājus, ja to plānotā rīcība skar pašvaldības teritoriālās plānošanas procesu.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Ietekmēs attiecīgās pašvaldības teritorijā esošās juridiskās personas, ja to plānotā rīcība skar pašvaldības teritoriālās plānošanas procesu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi