21-TA-1323: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 9. novembra noteikumos Nr. 743 "Valsts atbalsta sniegšanas kārtība kultūras un mediju nozarei nodokļu likumdošanas izmaiņu radītās ietekmes amortizēšanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Projekts sagatavots, lai veiktu grozījumus Ministru kabineta 2021.gada 9.novembra noteikumu Nr.473 “Valsts atbalsta sniegšanas kārtība kultūras un mediju nozarei nodokļu likumdošanas izmaiņu radītās ietekmes amortizēšanai” (turpmāk – Noteikumi) 4.1.apakšpunktā, papildinot ar kultūras nozares NACE 2.red. klasifikācijas kodiem, 4.4.apakšpunktā, papildinot atbalsta saņēmēju loku, kas var pieteikties atbalsta saņemšanai, un 10.punktā minētajā atbalsta aprēķināšanas formulā.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekts paredz precizēt Noteikumu 4.1.apakšpunktu, papildinot ar kultūras nozares NACE 2.red. kodiem, 4.4.apakšpunktu, papildinot atbalsta saņēmēju loku, kas var pieteikties atbalsta saņemšanai, un 10.punktā minēto atbalsta aprēķināšanas formulu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Noteikumu 4.1.apakšpunkts paredz, ka atbalstam var pieteikties tie kultūras nozares saimnieciskās darbības veicēji, kas līdz 2021 gada 1.janvārim ir reģistrējuši savu pamata vai papildu darbības veidu atbilstoši NACE 2.red. klasifikācijai: 58.13, 58.14, 59.11, 59.12, 59.13, 59.14, 59.20, 60.10, 60.20, 63.12, 63.91, 90.01, 90.02, 90.03, 90.04, 91.01, 91.02, 91.03 un 93.29.
Noteikumu 4.4.apakšpunkts paredz, ka atbalstam var pieteikties tie kultūras nozares saimnieciskās darbības veicēji, kas 2018., 2019., 2020. vai 2021.gadā ir saņēmuši Valsts kultūrkapitāla fonda atbalstu vismaz viena projekta īstenošanai.
Noteikumu 10.punktā minētā formula paredz, ka atbalsts tiek aprēķināts šādi – 2019.gada deklarētā autoratlīdzību kopsumma tiek saskaitīta ar 2020.gadā deklarēto autoratlīdzību kopsummu un tiek dalīta ar divi, iegūtais rezultāts tiek pareizināts ar 10%, un šis iegūtais rezultāts vēl tiek dalīts ar 100.
Noteikumu 4.4.apakšpunkts paredz, ka atbalstam var pieteikties tie kultūras nozares saimnieciskās darbības veicēji, kas 2018., 2019., 2020. vai 2021.gadā ir saņēmuši Valsts kultūrkapitāla fonda atbalstu vismaz viena projekta īstenošanai.
Noteikumu 10.punktā minētā formula paredz, ka atbalsts tiek aprēķināts šādi – 2019.gada deklarētā autoratlīdzību kopsumma tiek saskaitīta ar 2020.gadā deklarēto autoratlīdzību kopsummu un tiek dalīta ar divi, iegūtais rezultāts tiek pareizināts ar 10%, un šis iegūtais rezultāts vēl tiek dalīts ar 100.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu 4.1.apakšpunktā iekļautais NACE 2.red. klasifikācijas uzskaitījums sašaurina kultūras nozares saimnieciskās darbības veicēju loku, kas var pieteikties atbalstam, no tās izslēdzot grāmatu izdevējus un profesionālās radošās organizācijas.
Noteikumu 4.4.apakšpunktā iekļautais nosacījums sašaurina kultūras nozares saimnieciskās darbības veicēju loku, kas var pieteikties atbalstam, no tās izslēdzot publisko pasākumu rīkotājus, kas veic autoratlīdzību izmaksas, bet nav saņēmuši Valsts kultūrkapitāla fonda atbalstu.
Ņemot vērā Noteikumu 10.punktā minētās formulas matemātisko aprēķinu, formulā jāiekļauj šāda aprēķina metode: 2019.gada deklarētā autoratlīdzību kopsumma tiek saskaitīta ar 2020.gadā deklarēto autoratlīdzību kopsummu izdala ar 2, reizina ar 10 nevis 10%, jo reizināšana ar 10% samazina aprēķināmo atbalstu.
Noteikumu 4.4.apakšpunktā iekļautais nosacījums sašaurina kultūras nozares saimnieciskās darbības veicēju loku, kas var pieteikties atbalstam, no tās izslēdzot publisko pasākumu rīkotājus, kas veic autoratlīdzību izmaksas, bet nav saņēmuši Valsts kultūrkapitāla fonda atbalstu.
Ņemot vērā Noteikumu 10.punktā minētās formulas matemātisko aprēķinu, formulā jāiekļauj šāda aprēķina metode: 2019.gada deklarētā autoratlīdzību kopsumma tiek saskaitīta ar 2020.gadā deklarēto autoratlīdzību kopsummu izdala ar 2, reizina ar 10 nevis 10%, jo reizināšana ar 10% samazina aprēķināmo atbalstu.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz papildināt atbalsta saņēmēju loku, kas var pieteikties atbalsta saņemšanai, papildinot Noteikumu 4.1.apakšpunktu ar nosacījumu, ka atbalstam var pieteikties tie saimnieciskās darbības veicēji, kas savu pamata vai papildu darbības veidu atbilstoši NACE 2. red. klasifikācijai reģistrējuši ar kodu 58.11 (grāmatu izdošana) un kodu 94.12 (profesionālo organizāciju darbība).
Projekts paredz papildināt atbalsta saņēmēju loku, kas var pieteikties atbalsta saņemšanai, papildinot Noteikumu 4.4.apakšpunktu ar nosacījumu, ka atbalstam var pieteikties tie saimnieciskās darbības veicēji, kas 2019. vai 2020. vai 2021.gadā rīkojuši publiskus pasākumus un kuru norisi var apliecināt ar licences līguma, kas noslēgts ar biedrību “Autortiesību un komunicēšanās konsultāciju aģentūra/ Latvijas Autoru apvienība” par autoru darbu publisko izpildījumu, kopiju, to pievienojot iesniegumam.
Autortiesību likuma 40.pants paredz pienākumu darba izmantotājiem attiecībā uz katru darba izmantošanas veidu un katru darba izmantošanas reizi saņemt autortiesību subjekta atļauju. Savukārt Autortiesību kolektīvā pārvaldījuma likuma 3.panta otrā daļa paredz, ka attiecībā uz publisku izpildījumu, ja tas notiek izklaides vietās, šādu atļauju var iegūt tikai kolektīvi, t.i., ar kolektīvā pārvaldījuma organizācijas starpniecību. Turklāt atbilstoši Autortiesību kolektīvā pārvaldījuma likuma 3.panta ceturtajai daļai minēto atļauju drīkst izsniegt tikai viena autorus pārstāvoša kolektīvā pārvaldījuma organizācija. Autortiesību kolektīvā pārvaldījuma likuma 28.pants nosaka, ka kolektīvā pārvaldījuma organizācija pēc izmantotāja pieprasījuma noslēdz ar viņu licences līgumu, izsniedzot atļauju kolektīvā pārvaldījuma organizācijas pārstāvēto autortiesību subjektu darbu izmantošanai. Saskaņā ar Autortiesību kolektīvā pārvaldījuma likuma 54.pantu kolektīvā pārvaldījuma organizācija var veikt mantisko tiesību kolektīvo pārvaldījumu (t.sk. slēgt licences līgumus ar izmantotājiem) tikai pēc Kultūras ministrijas atļaujas saņemšanas.
Kultūras ministrijas atļauju veikt mantisko tiesību kolektīvo pārvaldījumu attiecībā uz autoru darbu publisku izpildījumu, ja tas notiek izklaides vietās, ir saņēmusi tikai biedrība “Autortiesību un komunicēšanās konsultāciju aģentūra/ Latvijas Autoru apvienība”.
Projekts paredz precizēt Noteikumu 10.punktā noteikto atbalstu aprēķinu, izmantojot šādu formulu:
A = (V x P)/100, kur
A = aprēķinātā atbalsta summa;
V = (2019.gada deklarētā autoratlīdzību kopsumma + 2020.gada deklarētā autoratlīdzību kopsumma)/2;
P = 10.
Projekts paredz papildināt atbalsta saņēmēju loku, kas var pieteikties atbalsta saņemšanai, papildinot Noteikumu 4.4.apakšpunktu ar nosacījumu, ka atbalstam var pieteikties tie saimnieciskās darbības veicēji, kas 2019. vai 2020. vai 2021.gadā rīkojuši publiskus pasākumus un kuru norisi var apliecināt ar licences līguma, kas noslēgts ar biedrību “Autortiesību un komunicēšanās konsultāciju aģentūra/ Latvijas Autoru apvienība” par autoru darbu publisko izpildījumu, kopiju, to pievienojot iesniegumam.
Autortiesību likuma 40.pants paredz pienākumu darba izmantotājiem attiecībā uz katru darba izmantošanas veidu un katru darba izmantošanas reizi saņemt autortiesību subjekta atļauju. Savukārt Autortiesību kolektīvā pārvaldījuma likuma 3.panta otrā daļa paredz, ka attiecībā uz publisku izpildījumu, ja tas notiek izklaides vietās, šādu atļauju var iegūt tikai kolektīvi, t.i., ar kolektīvā pārvaldījuma organizācijas starpniecību. Turklāt atbilstoši Autortiesību kolektīvā pārvaldījuma likuma 3.panta ceturtajai daļai minēto atļauju drīkst izsniegt tikai viena autorus pārstāvoša kolektīvā pārvaldījuma organizācija. Autortiesību kolektīvā pārvaldījuma likuma 28.pants nosaka, ka kolektīvā pārvaldījuma organizācija pēc izmantotāja pieprasījuma noslēdz ar viņu licences līgumu, izsniedzot atļauju kolektīvā pārvaldījuma organizācijas pārstāvēto autortiesību subjektu darbu izmantošanai. Saskaņā ar Autortiesību kolektīvā pārvaldījuma likuma 54.pantu kolektīvā pārvaldījuma organizācija var veikt mantisko tiesību kolektīvo pārvaldījumu (t.sk. slēgt licences līgumus ar izmantotājiem) tikai pēc Kultūras ministrijas atļaujas saņemšanas.
Kultūras ministrijas atļauju veikt mantisko tiesību kolektīvo pārvaldījumu attiecībā uz autoru darbu publisku izpildījumu, ja tas notiek izklaides vietās, ir saņēmusi tikai biedrība “Autortiesību un komunicēšanās konsultāciju aģentūra/ Latvijas Autoru apvienība”.
Projekts paredz precizēt Noteikumu 10.punktā noteikto atbalstu aprēķinu, izmantojot šādu formulu:
A = (V x P)/100, kur
A = aprēķinātā atbalsta summa;
V = (2019.gada deklarētā autoratlīdzību kopsumma + 2020.gada deklarētā autoratlīdzību kopsumma)/2;
P = 10.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- visi uzņēmumi
- nevalstiskās organizācijas
Ietekmes apraksts
-
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2021
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2022
2023
2024
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Finansējums Noteikumu izpildei ir piešķirts ar Ministru kabineta 2021.gada 9.novembra rīkojumu Nr. 825 “Par apropriācijas pārdali”.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Kultūras ministrijaNevalstiskās organizācijas
Biedrība "Latvijas Pasākumu producentu asociācija", biedrība "Latvijas Grāmatizdevēju asociācija", biedrība "Latvijas Rakstnieku savienība".Cits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi