Anotācija (ex-ante)

21-TA-167: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 24. un 25.pants.
MK 2018.gada 17.jūlija noteikumu Nr.421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” 43.punkts.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
MK rīkojuma projekts izstrādāts ar mērķi piešķirt finansējumu Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrai (VSAA) izdevumu kompensēšanai saistībā ar virsstundu darbu atbilstoši faktiskajam virsstundu apjomam, veiktajām piemaksām par papildu pienākumu veikšanu un piemaksām par personisko darba ieguldījumu un darba kvalitāti laikposmā no 2021. gada 1. janvāra līdz 2021. gada 30. aprīlim VSAA darbiniekiem, kuri nodrošināja ar Covid-19 ietekmes mazināšanu saistīto pakalpojumu piešķiršanu un izmaksu, kā arī klientu neklātienes konsultēšanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Valstī no 2020.gada 9.novembra atkārtoti tika izsludināta un līdz 2021.gada 6.aprīlim turpinājās ārkārtējā situācija, kā rezultātā tika pieņemta virkne lēmumu par  atbalsta pasākumiem Covid-19 krīzes pārvarēšanai, tajā skaitā par VSAA sniedzamajiem papildus pakalpojumiem.
Atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajam, VSAA tika dots uzdevums nodrošināt  ar Covid-19 ietekmes mazināšanu saistīto pakalpojumu piešķiršanu un izmaksu, tai skaitā pakalpojumiem, kuru savlaicīgas izmaksas nodrošināšanai VSAA nodarbinātie veica virsstundu un papildu darbu:
1)         slimības pabalsts – valsts atbalsts darba devējiem – personai, kurai tiek izsniegta darbnespējas lapa sakarā ar saslimšanu ar Covid-19 vai atrašanos karantīnā no 2020. gada 16. novembra līdz 2021. gada 30. jūnijam, slimības pabalstu piešķir un izmaksā no darbnespējas pirmās dienas. Slimības pabalstu piešķir 80 procentu apmērā no pabalsta saņēmēja vidējās apdrošināšanas iemaksu algas (saskaņā ar likuma “Par maternitātes un slimības apdrošināšanu” pārejas noteikumu 41.puntu);
2)         slimības palīdzības pabalsts – lai izmaksātu slimības palīdzības pabalstu laikposmā no 2021. gada 1. janvāra līdz 2021. gada 30. jūnijam (saskaņā ar likuma “Par maternitātes un slimības apdrošināšanu” pārejas noteikumu 48. un 49.punktu un  MK 2021.gada 11.janvāra rīkojumu Nr.13 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem””);
3)         vecāku pabalsta izmaksu turpinājums – lai personām, kurām piešķirts vecāku pabalsts, nodrošinātu piešķirtā vecāku pabalsta izmaksas turpināšanu pēc tam, kad bērns sasniedzis viena gada vai pusotra gada vecumu, par periodu no 2020.gada 9.novembra līdz dienai, kad persona sāk gūt ienākumus kā darba ņēmējs vai pašnodarbinātais, bet ne ilgāk kā līdz 2020. gada 9. novembrī izsludinātās ārkārtējās situācijas beigām (saskaņā ar likuma “Par maternitātes un slimības apdrošināšanu” pārejas noteikumu 43.punktu un MK 2021.gada 11.janvāra rīkojumu Nr.12 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem””);
4)         vienreizējs atbalsts personām, kuras audzina bērnus, 500 euro apmērā par katru bērnu – lai nodrošinātu vienreizēja atbalsta izmaksu personām, kuras audzina bērnus, 500 euro apmērā par katru bērnu (Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 62. un 63. un 63.1pants un MK 2021.gada 1.marta rīkojums Nr.130 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem””).  Lai varētu piešķirt vienreizējo atbalstu, papildus bija jāpiešķir ģimenes valsts pabalsts personām, kas līdz šim to nebija pieprasījušas, jo viens no nosacījumiem, pēc kura piešķir vienreizējo atbalstu 500 euro apmērā, ir personas, kurām ir tiesības uz ģimenes valsts pabalstu;
5)         piemaksa pie dīkstāves atbalsta – lai izmaksātu piemaksu pie dīkstāves atbalsta 50 euro apmērā par katru apgādībā esošu bērnu vecumā līdz 24 gadiem, par kuru darbiniekam tiek piemērots iedzīvotāju ienākuma nodokļa atvieglojums (MK 2020.gada 24.novembra noteikumi Nr.709 “Noteikumi par atbalstu par dīkstāvi nodokļu maksātājiem to darbības turpināšanai Covid-19 izraisītās krīzes apstākļos”, MK 2020.gada 1.decembra rīkojums Nr.706  Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” un MK 2021.gada 11.janvāra rīkojums Nr.15 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem””).
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Covid -19 pandēmija un ar to saistītie drošības pasākumi  būtiski ietekmēja VSAA pakalpojumu sniegšanu. Sākot ar 2020.gada 3.decembri klientu apkalpošana tika organizēta tikai izmantojot neklātienes kanālus, kā rezultātā ievērojami pieauga telefoniski sniegto un e-konsultāciju apjoms, kas izraisīja nepieciešamību būtiski palielināt darba intensitāti, t.sk., lai apstrādātu e-pakalpojuma “Iesniegums iestādei”.
Lai VSAA 2021. gadā nodrošinātu lēmumu pieņemšanu un pakalpojumu  izmaksu, ievērojot normatīvajos aktos noteiktos pakalpojumu izmaksas termiņus, VSAA nodarbinātie strādāja virsstundu darbu un veica papildu pienākumus, kā arī strādāja paaugstinātas darba intensitātes apstākļos.

Laikposmā no 2021. gada 1.janvāra līdz 2021. gada 30.aprīlim virsstundu darbu veica 130 VSAA nodarbinātie un, nodrošinot ar Covid-19 ietekmes mazināšanu saistīto pakalpojumu piešķiršanu un izmaksu, nostrādāja 3 885,63 virsstundas, kas kopumā izmaksāja 55 038,49 euro (samaksa par virsstundu darbu un darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas).

Laikposmā no 2021. gada 10.marta līdz 2021. gada 6.aprīlim piemaksas par papildu pienākumu veikšanu, nodrošinot ar Covid-19 ietekmes mazināšanu saistīto pakalpojumu piešķiršanu un izmaksu, noteiktas 3 VSAA nodarbinātajiem, kas kopumā izmaksāja 273,57 euro (samaksa par papildus pienākumu veikšanu  un darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas).

Laikposmā no 2021. gada 1.janvāra līdz 2021. gada 6.aprīlim piemaksas par personisko darba ieguldījumu un darba kvalitāti, nodrošinot neklātienes klientu apkalpošanu paaugstinātas darba intensitātes apstākļos un e-pakalpojuma „Iesniegums iestādei” nepārtrauktību, noteiktas 34 VSAA nodarbinātajiem, kas kopumā izmaksāja 7 019,23 euro (samaksa par ieguldījumu un darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas).

Ar Covid-19 ietekmes mazināšanu saistīto pakalpojumu, kuru izmaksas nodrošināšanai VSAA nodarbinātie veica virsstundu un papildu darbu,  saņēmēju skaits no 01.01.2021.līdz 30.04.2021. pievienots anotācijas 1.pielikumā.

Šobrīd VSAA izdevumus saistībā ar virsstundu darbu atbilstoši faktiskajam virsstundu apjomam, veiktajām piemaksām par papildu pienākumu veikšanu un piemaksām par personisko darba ieguldījumu un darba kvalitāti laikposmā no 2021. gada 1. janvāra līdz 2021. gada 30. aprīlim VSAA darbiniekiem, kuri nodrošināja ar Covid-19 ietekmes mazināšanu saistīto pakalpojumu piešķiršanu un izmaksu, kā arī klientu neklātienes konsultēšanu, ir veikusi no sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta apakšprogrammas 04.05.00 “Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets” 2021.gadam piešķirtajiem līdzekļiem atlīdzībai 62 332 euro apmērā.
Ņemot vērā, ka VSAA piešķirtie budžeta līdzekļi nav pietiekami, lai 2021.gadā nodrošinātu gan iepriekš minēto izdevumu segšanu, gan kārtējos izdevumus atlīdzībai kopumā, šobrīd no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” VSAA ir nepieciešams papildu finansējums 62 332 euro apmērā.

Jautājums par līdzekļu piešķiršanu VSAA, lai nodrošinātu samaksu par virsstundu darbu atbilstoši faktiskajam virsstundu apjomam, veiktajām piemaksām par papildu pienākumu veikšanu un piemaksām par personisko darba ieguldījumu un darba kvalitāti laikposmā no 2021. gada 1. janvāra līdz 2021. gada 30. aprīlim VSAA darbiniekiem, kuri nodrošināja ar Covid-19 ietekmes mazināšanu saistīto pakalpojumu piešķiršanu un izmaksu, kā arī klientu neklātienes konsultēšanu, ir izskatīts un konceptuāli atbalstīts Finanšu ministra vadības grupas 2021.gada 8.jūlija sēdē.
Risinājuma apraksts
Vienlaikus LM ir sagatavojusi un kopā ar MK rīkojuma projektu  iesniegs priekšlikumus grozījumiem Ministru kabineta 2021.gada  11.janvāra rīkojumā Nr.13 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”, samazinot slimības palīdzības pabalstam piešķirto finansējumu 62 332 euro apmērā.

Līdz ar to augstāk minētajiem Ministru kabineta rīkojuma projektiem kopumā nav papildus ietekmes uz valsts budžeta izdevumiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • VSAA darbinieki
Ietekmes apraksts
VSAA darbinieki, kuri nodrošināja ar Covid-19 ietekmes mazināšanu saistīto pakalpojumu piešķiršanu un izmaksu, kā arī klientu neklātienes konsultēšanu laika posmā no 01.01.2021. līdz 30.04.2021.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2021
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2022
2023
2024
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
62 332
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
62 332
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-62 332
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-62 332
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
62 332
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Detalizēts izdevumu aprēķins pievienots anotācijas 2.pielikumā.

VSAA nepieciešamais kopējais finansējums izdevumu kompensēšanai saistībā ar virsstundu darbu atbilstoši faktiskajam virsstundu apjomam, veiktajām piemaksām par papildu pienākumu veikšanu un piemaksām par personisko darba ieguldījumu un darba kvalitāti laikposmā no 2021. gada 1. janvāra līdz 2021. gada 30. aprīlim VSAA darbiniekiem, kuri nodrošināja ar Covid-19 ietekmes mazināšanu saistīto pakalpojumu piešķiršanu un izmaksu, kā arī klientu neklātienes konsultēšanu, ir 62 332 euro.
Šobrīd VSAA minētos izdevumus ir veikusi no sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta apakšprogrammas 04.05.00 “Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets” 2021.gadam piešķirtajiem līdzekļiem atlīdzībai.
Ņemot vērā, ka VSAA piešķirtie budžeta līdzekļi nav pietiekami, lai 2021.gadā nodrošinātu gan iepriekš minēto izdevumu segšanu, gan kārtējos izdevumus atlīdzībai kopumā, šobrīd no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” VSAA ir nepieciešams papildu finansējums 62 332 euro apmērā.

Vienlaikus LM ir sagatavojusi un kopā ar MK rīkojuma projektu  iesniegs priekšlikumus grozījumiem MK 2021.gada 11.janvāra rīkojumā Nr.13 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”, samazinot slimības palīdzības pabalstam piešķirto finansējumu 1 359 198 euro apmērā, tajā skaitā 62 332 euro apmērā, lai kompensētu VSAA iepriekš minētos faktiski veiktos izdevumus VSAA darbiniekiem, kuri nodrošināja ar Covid-19 ietekmes mazināšanu saistīto pakalpojumu piešķiršanu un izmaksu, kā arī klientu neklātienes konsultēšanu.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Labklājības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu par līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”. Finanšu ministrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēs Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par apropriācijas izmaiņām un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas neizteiks iebildumus, veiks apropriācijas izmaiņas.
Izdevumi tiks veikti LM pamatbudžeta programmas 99.00.00 “Līdzekļu neparedzētiem gadījumiem izlietojums” ietvaros, līdzekļus pārdalot no 74.resora „Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 02.00.00 „Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
Ar Covid-19 ietekmes mazināšanu saistīto pakalpojumu, kuru izmaksas nodrošināšanai VSAA nodarbinātie veica virsstundu un papildu darbu, saņēmēju skaits no 01.01.2021.līdz 30.04.2021.
2. pielikums
Nosaukums
Izdevumu aprēķins VSAA izdevumiem laikposmā no 2021. gada 1. janvāra līdz 2021. gada 30. aprīlim VSAA darbiniekiem, kuri nodrošināja ar Covid-19 ietekmes mazināšanu saistīto pakalpojumu piešķiršanu un izmaksu, kā arī klientu neklātienes konsultēšanu