Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
22-TA-183: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ar Ministru kabineta 2022. gada 11. janvāra sēdes protokola Nr. 2 33. § 3. punktu Tieslietu ministrijai sadarbībā ar Finanšu ministriju uzdots sagatavot grozījumus Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 5. panta vienpadsmitajā daļā, lai noteiktu, ka nekustamā īpašuma atsavināšanai (pārdošanai) nav nepieciešama Ministru kabineta atļauja un lēmumu par tā atsavināšanu var pieņemt attiecīgā nekustamā īpašuma valdītājs arī gadījumā, kad Ministru kabineta 2013. gada 2. jūlija noteikumos Nr. 364 "Noteikumi par zvērināta tiesu izpildītāja rīcību ar bezmantinieku mantu" (turpmāk – noteikumi Nr. 364) noteiktā kārtībā zvērināts tiesu izpildītājs pieņēmis lēmumu nekustamā īpašuma izsoli nerīkot, kā arī gadījumā, kad zvērinātam tiesu izpildītājam nav iesniegts lūgums rīkot attiecīgi trešo izsoli un zvērināts tiesu izpildītājs secina, ka arī trešajā izsolē nekustamo īpašumu varētu būt neiespējami pārdot vai pārdošanas izmaksas varētu pārsniegt no pārdošanas iegūto naudas summu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ar likumprojektu precizēts gadījumu uzskaitījums, kuros nekustamā īpašuma, kurš atzīts par bezmantinieku mantu saskaņā ar Civillikuma 416. pantu un attiecībā uz kuru ir pieteiktas kreditoru pretenzijas, atsavināšanai nav nepieciešama Ministru kabineta atļauja un lēmumu par tā atsavināšanu var pieņem attiecīgā nekustamā īpašuma valdītājs.
Spēkā stāšanās termiņš
01.06.2022.
Pamatojums
Trešās izsoles ieviešana bezmantinieku mantā ietilpstoša nekustamā īpašuma pārdošanai saistīta ar nepieciešamību Elektronisko izsoļu vietnē nodrošināt atbilstošu sistēmas pielāgojumu izstrādi. Likumprojekta spēkā stāšanās termiņš saskaņots ar termiņu, kādā iespējams nodrošināt atbilstoša tehniskā risinājuma izstrādi.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 5. panta vienpadsmitā daļa uzskaita gadījumus, kuros nekustamā īpašuma pārdošanai, kurš atzīts par bezmantinieku mantu saskaņā ar Civillikuma 416. pantu un attiecībā uz kuru ir pieteiktas kreditoru pretenzijas, nav nepieciešama Ministru kabineta atļauja, un lēmumu par šāda nekustamā īpašuma pārdošanu pieņem institūcija, kuras valdījumā tas nodots saskaņā ar noteikumiem Nr. 364. Proti, atbilstoši spēkā esošajam regulējumam Ministru kabineta atļauja nav nepieciešama gadījumos, ja zvērināta tiesu izpildītāja rīkota nekustamā īpašuma izsole atzīta par nenotikušu un zvērinātam tiesu izpildītājam nav normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā iesniegts lūgums rīkot otro izsoli vai izsole atzīta par nenotikušu un zvērināts tiesu izpildītājs secina, ka arī otrajā izsolē nekustamo īpašumu varētu būt neiespējami pārdot vai pārdošanas izmaksas varētu pārsniegt no pārdošanas iegūto naudas summu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ar Ministru kabineta 2022. gada 11. janvāra noteikumiem Nr. 22 "Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 2. jūlija noteikumos Nr. 364 "Noteikumi par zvērināta tiesu izpildītāja rīcību ar bezmantinieku mantu"" noteikumos Nr. 364 veikti grozījumi, ar kuriem, lai maksimāli nodrošinātu mantojuma lietas ietvaros pieteikto kreditoru prasījumu pēc iespējas pilnīgu apmierināšanu, noteikts, ka nekustamā īpašuma nesekmīgas atsavināšanas gadījumā otrajā izsolē zvērināts tiesu izpildītājs var rīkot trešo izsoli, ievērojot pirmās izsoles noteikumus, bet solīšanu sākot no summas, kas atbilst 60 % no sākumcenas pirmajā izsolē.
Risinājuma apraksts
Saistībā ar noteikumos Nr. 364 veiktajiem grozījumiem, kas paredz nekustamā īpašuma nesekmīgas atsavināšanas gadījumā otrajā izsolē rīkot trešo izsoli, precizējoši grozījumi veicami Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 5. panta vienpadsmitajā daļā, attiecīgi kā vienu no gadījumiem, kad Ministru kabineta atļauja nav nepieciešama, lai pārdotu nekustamo īpašumu, kurš atzīts par bezmantinieku mantu saskaņā ar Civillikuma 416. pantu un attiecībā uz kuru ir pieteiktas kreditoru pretenzijas, nosakot arī gadījumu, kad noteikumos Nr. 364 noteiktajā kārtībā zvērinātam tiesu izpildītājam nav iesniegts lūgums rīkot attiecīgi trešo izsoli un zvērināts tiesu izpildītājs secina, ka arī trešajā izsolē nekustamo īpašumu varētu būt neiespējami pārdot vai pārdošanas izmaksas varētu pārsniegt no pārdošanas iegūto naudas summu.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 364 8., 14. un 49. punktā noteiktajos gadījumos zvērināts tiesu izpildītājs ar pieņemšanas un nodošanas aktu nodod nekustamo īpašumu vienai no noteikumu Nr. 364 14. punktā uzskaitītajām institūcijām. Noteikumos Nr. 364 ietvertais regulējums vērsts uz to, lai situācijā, kad neviens no kreditoriem nav lūdzis rīkot izsoli vai noteiktajā termiņā nav iemaksājis drošības naudu un zvērināts tiesu izpildītājs secina, ka mantu (nekustamo īpašumu) varētu būt neiespējami pārdot vai pārdošanas izmaksas varētu pārsniegt no pārdošanas iegūstamo naudas summu un neviens no kreditoriem nepiesakās paturēt nekustamo īpašumu sev par kadastrālo vērtību, zvērināts tiesu izpildītājs neorganizē tās pārdošanu, bet sastāda nodošanas un pieņemšanas aktu, ar kuru nodod nekustamo īpašumu atbildīgajai institūcijai. Proti, iestājoties noteikumu Nr. 364 14. punktā minētajiem apstākļiem, valsts institūcijām, kas uzskaitītas noteikumu Nr. 364 14.1.–14.7. apakšpunktā ir pienākums pieņemt valstij piekrītošu nekustamu īpašumu.
Praksē sastopami gadījumi, kuros zvērināts tiesu izpildītājs neorganizē bezmantinieka mantas (nekustamā īpašuma) pārdošanu, proti, izsole netiek rīkota vispār, bet tiek sastādīts nodošanas un pieņemšanas akts, ar kuru nekustamo īpašumu nodod atbildīgajai institūcijai. Pārsvarā šādi īpašumi nav vērtīgi, to kadastrālā vērtība ir zema, līdz ar to lietderīga rīcība ar šādiem nekustamajiem īpašumiem ir tos iespējami ātrāk virzīt atsavināšanai, lai valstij nebūtu jātērē finanšu līdzekļi to uzturēšanā un administrēšanā.
Lai lēmumu pieņemšanas procesu par publiskas personas mantas pārdošanu padarītu efektīvāku un mērķi sasniegtu ar mazāko finanšu līdzekļu izlietojumu, kā arī mazinātu administratīvo slogu un izmaksas, sagatavojot attiecīgu tiesību akta projektu par pārdošanu, ar grozījumiem Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā, kas stājās spēkā 2019. gada 1. novembrī, tika papildināts minētā likuma 5. pants, paredzot izņēmuma gadījumus, kad nekustamā īpašuma pārdošanai nav nepieciešama Ministru kabineta atļauja un lēmumu par minēto valsts nekustamo īpašumu pārdošanu pieņem attiecīgā nekustamā īpašuma valdītājs. Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 5. panta vienpadsmitā daļa noteic, ka Ministru kabineta atļauja nav nepieciešama tāda nekustamā īpašuma pārdošanai, kurš atzīts par bezmantinieku mantu saskaņā ar Civillikuma 416. pantu un attiecībā uz kuru ir pieteiktas kreditoru pretenzijas, bet kura izsole atzīta par nenotikušu un zvērinātam tiesu izpildītājam nav normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā iesniegts lūgums rīkot otro izsoli vai izsole atzīta par nenotikušu un zvērināts tiesu izpildītājs secina, ka arī otrajā izsolē nekustamo īpašumu varētu būt neiespējami pārdot vai pārdošanas izmaksas varētu pārsniegt no pārdošanas iegūto naudas summu. Lēmumu par šāda nekustamā īpašuma pārdošanu pieņem institūcija, kuras valdījumā tas nodots saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā zvērināts tiesu izpildītājs nodrošina bezmantinieku mantas pārvaldīšanu, apsardzību, novērtēšanu, atsavināšanu, kreditoru pretenziju apmierināšanu, realizācijas ieņēmumu sadalīšanu, tai skaitā zvērināta tiesu izpildītāja un zvērināta notāra izdevumu un amata atlīdzības segšanu, vai ieskaitīšanu valsts budžetā, kā arī nosaka drošības naudas apmēru.
Nekustamo īpašumu atsavināšanai, gadījumos, ja zvērināts tiesu izpildītājs nekustamā īpašuma izsoli nav rīkojis, atbilstoši spēkā esošajam tiesiskajam regulējumam nav piemērojama Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 5. panta vienpadsmitā daļa, ņemot vērā, ka nav notikusi neviena izsole saskaņā ar noteikumos Nr. 364 noteikto. Šādos gadījumos nekustamos īpašumus ir jāvirza pārdošanai, saņemot Ministru kabineta atļauju, līdz ar to netiek sasniegts ar grozījumiem Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā paredzētais mērķis.
Risinājuma apraksts
Lai lēmumu pieņemšanas procesu par publiskas personas mantas pārdošanu padarītu efektīvāku un mērķi sasniegtu ar mazāko finanšu līdzekļu izlietojumu, kā arī mazinātu administratīvo slogu un izmaksas sagatavojot attiecīgu tiesību akta projektu par pārdošanu, veicami grozījumi Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā, paredzot, ka nekustamā īpašuma pārdošanai nav nepieciešama Ministru kabineta atļauja un lēmumu par minēto valsts nekustamo īpašumu pārdošanu var pieņemt attiecīgā nekustamā īpašuma valdītājs arī gadījumā, kad īpašums atzīts par bezmantinieku mantu un uz to ir pieteiktas kreditoru pretenzijas, bet noteikumos Nr. 364 noteiktajā kārtībā zvērināts tiesu izpildītājs pieņēmis lēmumu nekustamā īpašuma izsoli nerīkot.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija

Likumprojekts paplašina gadījumu uzskaitījumu, kuros nekustamā īpašuma pārdošanai nav nepieciešama Ministru kabineta atļauja, šajos gadījumos lēmumu pieņemšanas procesu par publiskas personas mantas pārdošanu padarot efektīvāku un attiecīgās publiskās personas resursus mazāk prasošu. 
Atbilstoši noteikumu Nr. 364 138. punktam noteikumu Nr. 364 48.1 punkts, kā arī grozījumi šo noteikumu 49. punktā, kas paredz bezmantinieku mantā ietilpstoša nekustamā īpašuma pārdošanai rīkot trešo izsoli, stājas spēkā vienlaikus ar grozījumiem Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 5. panta vienpadsmitajā daļā par nekustamā īpašuma, kurš atzīts par bezmantinieku mantu saskaņā ar Civillikuma 416. pantu, pārdošanu, neprasot Ministru kabineta atļauju arī gadījumā, ja lietā par bezmantinieku mantu zvērināts tiesu izpildītājs nav rīkojis trešo izsoli vai šāda izsole atzīta par nenotikušu.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalība uz šo likumprojektu neattiecas. Likumprojekta izstrādes nepieciešamība un likumprojekta saturs tieši noteikts Ministru kabineta 2022. gada 11. janvāra sēdes protokola Nr. 2 33. § 3. punktā. Likumprojekts neskar nevienas sabiedrības grupas būtiskas intereses, tā kā likumprojektā ietvertais regulējums attiecināms vienīgi uz Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma subjektiem un ar minēto likumu noteiktās valsts un pašvaldību mantas atsavināšanas kārtības īstenošanu, līdz ar to sabiedrības līdzdalība nav paredzēta.
Ņemot vērā Ministru kabineta 2022. gada 11. janvāra sēdes protokola Nr. 2 33.§ 3. punktā noteikto, likumprojekts sagatavots sadarbībā ar Finanšu ministriju. Finanšu ministrija atbalstījusi likumprojektā ietvertā grozījuma redakciju.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • Zemkopības ministrija
  • Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija
  • Satiksmes ministrija
  • Ekonomikas ministrija
  • VAS "Valsts nekustamie īpašumi"
  • Sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Likumprojekta izpildi atbilstoši ārējos normatīvajos aktos nostiprinātajai kompetencei nodrošinās noteikumu Nr. 364 14.1.–14.7. apakšpunktā minētās institūcijas, kā arī valsts akciju sabiedrība "Valsts nekustamie īpašumi", kas veic Finanšu ministrijas valdījumā esošo valsts nekustamo īpašumu pārvaldīšanu, kas ietver arī to atsavināšanu. Likumprojekts paredz paplašināt minēto institūciju kompetenci attiecībā uz lēmumu pieņemšanu par nekustamo īpašumu pārdošanu, kas līdz šim bija Ministru kabineta kompetencē, un to novērtēšanas organizēšanu. Atbilstoši likumprojektam Ministru kabineta atļauja turpmāk nebūs nepieciešama arī tāda valsts īpašumā esoša nekustamā īpašuma pārdošanai, kurš atzīts par bezmantinieku mantu saskaņā ar Civillikuma 416. pantu un uz kuru ir pieteiktas kreditoru pretenzijas, bet noteikumos Nr. 364 noteiktā kārtībā zvērināts tiesu izpildītājs pieņēmis lēmumu nekustamā īpašuma izsoli nerīkot, kā arī gadījumā, kad zvērinātam tiesu izpildītājam nav iesniegts lūgums rīkot attiecīgi trešo izsoli un zvērināts tiesu izpildītājs secina, ka arī trešajā izsolē nekustamo īpašumu varētu būt neiespējami pārdot vai pārdošanas izmaksas varētu pārsniegt no pārdošanas iegūto naudas summu.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija


 
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi