22-TA-2636: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 4. janvāra noteikumos Nr. 9 "Melioratīvās hidrometrijas darbu veikšanas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Meliorācijas likuma 13. pants
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Precizēt melioratīvās hidrometrijas upju, ezeru un drenu hidrometrisko posteņu atrašanās vietas atbilstoši Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumam.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Spēkā esošo Ministru kabineta 2018. gada 4. janvāra noteikumu Nr. 9 "Melioratīvās hidrometrijas darbu veikšanas kārtība" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 9) pielikumā ir norādītas hidrometrisko posteņu atrašanās vietas novados, bet saskaņā ar Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumu pagastu un novadu pašvaldības ir apvienotas citos novados.
Valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs (turpmāk – LVĢMC)”, īstenojot Virszemes ūdeņu monitoringa programmu, iegūst hidroloģijas datus, tostarp valsts SIA "Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi" (turpmāk – ZMNĪ) uzkrātos hidroloģijas datus. Ar hidroloģisko datu apstrādes programmas HYMER palīdzību tiek kontrolēta novērojumu datu kvalitāte, izmantojot dažādu parametru novērojumu grafikus, telpisko analīzi, un, ja nepieciešams, trūkstošie dati tiek atjaunoti, laboti vai brāķēti. MK noteikumu Nr. 9 6.8. apakšpunktā ZMNĪ dots pienākums noteikt ūdens caurplūduma Q līknes, kurā caurplūdums Q ir funkcija no ūdens līmeņa augstuma H (Q = f(H)).
Savukārt MK noteikumu Nr. 9 7.5. apakšpunktā noteikts ZMNĪ pienākums hidrometrijas gadagrāmatā ietvert ūdens caurplūduma Q = f(H) līknes.
Valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs (turpmāk – LVĢMC)”, īstenojot Virszemes ūdeņu monitoringa programmu, iegūst hidroloģijas datus, tostarp valsts SIA "Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi" (turpmāk – ZMNĪ) uzkrātos hidroloģijas datus. Ar hidroloģisko datu apstrādes programmas HYMER palīdzību tiek kontrolēta novērojumu datu kvalitāte, izmantojot dažādu parametru novērojumu grafikus, telpisko analīzi, un, ja nepieciešams, trūkstošie dati tiek atjaunoti, laboti vai brāķēti. MK noteikumu Nr. 9 6.8. apakšpunktā ZMNĪ dots pienākums noteikt ūdens caurplūduma Q līknes, kurā caurplūdums Q ir funkcija no ūdens līmeņa augstuma H (Q = f(H)).
Savukārt MK noteikumu Nr. 9 7.5. apakšpunktā noteikts ZMNĪ pienākums hidrometrijas gadagrāmatā ietvert ūdens caurplūduma Q = f(H) līknes.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ievērojot iepriekšminēto, nepieciešams precizēt un pielikumā noteikt hidrometrisko posteņu atrašanās vietas novados, kas atbilst Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumā noteiktajam novadu sadalījumam.
Risinājuma apraksts
Izdarīt grozījumus Ministru kabineta 2018. gada 4. janvāra noteikumu Nr. 9 "Melioratīvās hidrometrijas darbu veikšanas kārtība" pielikumā.
Problēmas apraksts
Tā kā LVĢMC ar hidroloģisko datu apstrādes programmas HYMER palīdzību apstrādā hidroloģijas datus, izmantojot arī ZMNĪ hidroloģiskajos posteņos iegūtos datus, nav nepieciešams noteikt ūdens caurplūduma Q līknes un publicēt tās hidrometrijas gadagrāmatā.
Ja ir zināms ūdens līmeņa augstums H, tad jebkura persona ar matemātisku funkciju var aprēķināt caurplūdumu Q katrai ūdens tilpnei un izveidot līkni.
Turklāt LVĢMC hidroloģisko datu apstrādes programma HYMER automātiski aprēķina un veido Q līknes, tādēļ nav nepieciešami atsevišķi aprēķini hidrometrijas gadagrāmatai.
Caurplūduma Q pēc vajadzības kā funkciju var matemātiski aprēķināt, bet šādi dati no ZMNĪ tiek pieprasīti reti, tāpēc ZMNĪ nav lietderīgi uzkrāt lielu datu apjomu un publicēt tos gadagrāmatā.
Minētā iemesla dēļ nav vajadzības aprēķināt, uzglabāt un publicēt tādus datus, ko viegli var aprēķināt katrs ūdens objekta projektētājs, turklāt iespējams izmantot arī LVĢMC hidroloģisko datu apstrādes programmas HYMER aprēķinātos datus. ZMNĪ lielā datu apjoma dēļ tos neievieto hidroloģijas gadagrāmatā un nepublicē drukātā formā, bet elektroniskajā gadagrāmatas versijā Q un H dati saglabājas bez līknēm.
Ja ir zināms ūdens līmeņa augstums H, tad jebkura persona ar matemātisku funkciju var aprēķināt caurplūdumu Q katrai ūdens tilpnei un izveidot līkni.
Turklāt LVĢMC hidroloģisko datu apstrādes programma HYMER automātiski aprēķina un veido Q līknes, tādēļ nav nepieciešami atsevišķi aprēķini hidrometrijas gadagrāmatai.
Caurplūduma Q pēc vajadzības kā funkciju var matemātiski aprēķināt, bet šādi dati no ZMNĪ tiek pieprasīti reti, tāpēc ZMNĪ nav lietderīgi uzkrāt lielu datu apjomu un publicēt tos gadagrāmatā.
Minētā iemesla dēļ nav vajadzības aprēķināt, uzglabāt un publicēt tādus datus, ko viegli var aprēķināt katrs ūdens objekta projektētājs, turklāt iespējams izmantot arī LVĢMC hidroloģisko datu apstrādes programmas HYMER aprēķinātos datus. ZMNĪ lielā datu apjoma dēļ tos neievieto hidroloģijas gadagrāmatā un nepublicē drukātā formā, bet elektroniskajā gadagrāmatas versijā Q un H dati saglabājas bez līknēm.
Risinājuma apraksts
Tā kā ir iespējams izmantot LVĢMC hidroloģisko datu apstrādes programmu HYMER, no MK noteikumu Nr. 9 6.8. un 7.5. apakšpunkta jāsvītro ZMNĪ dotais uzdevums, t.i., noteikt ūdens caurplūduma Q līknes un publicēt tās hidrometrijas gadagrāmatā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Ieguvums ir tiesiskā noteiktība, kas nerada papildus izmaksas vai jaunas prasības.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- mazie uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Komercsabiedrības datu varēs saņemt digitālā formātā
Nozare
Lauksaimniecība, mežsaimniecība un zivsaimniecība
Nozaru ietekmes apraksts
Nodrošina ziņošanu un novērtējumu par iespējamo plūdu risku.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
VSIA "Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi"Nevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/0a786345-af20-4770-b9e1-a27992c661b7
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Nav saņemti priekšlikumi vai iebildumi
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Meliorācijas sistēmu projektētāji varēs izmantot digitālus datus
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi