Anotācija (ex-ante)

22-TA-874: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 2. augusta noteikumos Nr. 518 "Noteikumi par sēklas kapitāla, sākuma kapitāla un izaugsmes kapitāla fondiem saimnieciskās darbības veicēju izveides, attīstības un konkurētspējas veicināšanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2016. gada 2. augusta noteikumu Nr. 518 “Noteikumi par sēklas kapitāla, sākuma kapitāla un izaugsmes kapitāla fondiem saimnieciskās darbības veicēju izveides, attīstības un konkurētspējas veicināšanai” grozījumu projekts (turpmāk – MKN grozījumu projekts) izstrādāts, lai:
(1) precīzi noteiktu sēklas kapitāla, sākuma kapitāla un izaugsmes kapitāla fondu (turpmāk - fondi) darbības termiņu un fonda darbības sākuma brīdi;
(2) pārdalītu finansējumu uz Ministru kabineta 2016. gada 12. aprīļa noteikumiem Nr. 226 “Noteikumi par akcelerācijas fondiem saimnieciskās darbības veicēju izveides, attīstības un konkurētspējas veicināšanai” (turpmāk – MK Noteikumi Nr. 226), tādējādi nodrošinot akcelerācijas fondu darbības nepārtrauktību līdz nākamo līdzvērtīgo fondu darbības uzsākšanai, kuri tiks finansēti no Eiropas Savienības struktūrfondu 2021. – 2027. gadam līdzekļiem;
(3) noteiktu, ka lēmumiem par ieguldījumiem saimnieciskās darbības veicējos, kas pieņemti pēc 2023. gada 31. decembra, nav izmantojams Eiropas Reģionālās attīstība fonda (turpmāk - ERAF) finansējums. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
MKN grozījumu projekts izstrādāts, lai, pirmkārt, pārdalītu finansējumu, kas nepieciešams akcelerācijas fondu darbības nepārtrauktības nodrošināšanai, palielinot pieejamo finansējumu komandītsabiedrības līgumu darbības pagarināšanai, otrkārt, tehniski precizētu fondu darbības termiņu, kā arī, treškārt, noteiktu finansējuma attiecināmības nosacījumus. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
(1) Esošā redakcija nosaka, ka atbalstu sniedz līdz fondu darbības beigām, kas ir 10 gadi kopš komandītsabiedrības līguma noslēgšanas brīža. 
(2) Pirmssēklas un sēklasnaudas ieguldījumi esošajā atbalsta instrumentu plānošanas periodā ir paredzēti līdz 2022. gada vidum. 
(3) Finansējums visā fonda darbības termiņā paredzēts no ERAF un atmaksātā publiskā finansējuma. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
(1) Attīstības finanšu institūcija Altum (turpmāk - sabiedrība "Altum") ar fondu noslēdz komandītsabiedrības līgumu, un tajā ir noteikts konkrēts termiņš (9 mēneši), lai fonds sāktu privātā kapitāla piesaisti (angļu val. - fundraising) ar mērķi pabeigt pirmo noslēgumu (angļu val. - first closing). Tikai tad, kad ir pabeigts pirmais noslēgums, var uzskatīt, ka fonds sāk darboties un sniedz atbalstu saimnieciskās darbības veicējiem.
(2) Ņemot vērā jaunā Eiropas Savienības fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda normatīvo aktu izstrādi un izrietošo apstākli, ka nākamie atbalsta instrumenti jaunuzņēmumu atbalstam nebūs pieejami uzreiz pēc 2022. gada 30. jūnija, bet faktiski būs pieejami pēc esošā plānošanas perioda beigām, veidojas akcelerācijas fondu darbības pārtraukums. Līdz ar to, lai nodrošinātu Latvijas jaunuzņēmumus ar sākotnējā kapitāla atbalstu, ir izstrādāts MKN grozījumu projekts.
(3) Tā kā ERAF finansējumu drīkst attiecināt tikai līdz 2023. gada 31. decembrim, MKN grozījumu projekts precizē, ka pēc šī termiņa vairs nevar izmantot ERAF finansējumu, lai pieņemtu lēmumus par atbalstu ieguldījumiem saimnieciskās darbības veicējos.  
Risinājuma apraksts
(1) Par fondu darbības termiņu
Maksimālais darbības termiņš
MKN grozījumu projekts paredz precizēt 27. punktu, nosakot, ka finanšu starpnieki atbalstu saimnieciskās darbības veicējiem atbilstoši šiem noteikumiem sniedz līdz fonda darbības beigām, bet ne ilgāk kā līdz 2031. gada 29. augustam.
Esošā redakcija nosaka, ka fonda darbības termiņš ir 10 gadi no komandītsabiedrības līguma noslēgšanas brīža, taču riska kapitāla jomā tas nav uzskatāms par brīdi, kad fonds reāli sāk darboties un sniedz atbalstu jo par tādu brīdi ir uzskatāms pirmā noslēguma noslēgšanas brīdis.
Ņemot vērā faktu, ka iepriekš bija zināms tikai fonda darbības termiņa ilgums, bet nebija precīzi zināms brīdis, kad fondi uzsāks savu darbību, un tāpēc netika skaidri noteikts maksimālais termiņš, līdz kuram fonds var darboties, MKN grozījumu projekta redakcija nosaka maksimālo termiņu – 2031. gada 29. augusts – līdz kuram fonds var darboties. 
Maksimālais termiņš ir noteikts, balstoties uz šādiem apsvērumiem: 
- Pirmie noslēgumi fondiem ir noslēgti laikposmā no 2018. gada 15. augusta līdz 2019. gada 29. augustam, tādēļ 2019. gada 29. augusts uzskatāms par datumu, kurā savu darbību uzsāka pēdējais no fondiem;
- sabiedrības "Altum" līgumos ar fondiem atbalsta sniegšanas termiņš jau sākotnēji bija noteikts 10 gadi kopš pirmā noslēguma datuma, ar iespēju, pie konkrētiem nosacījumiem, divas reizes pagarināt fonda darbības termiņu par vienu gadu, ja tas nepieciešams ieguldījumu sekmīgai realizācijai (pārdošanai). Līdz ar to kopējais fonda darbības termiņš, pie noteiktiem apstākļiem, var būt pat līdz 12 gadiem. 10 gadi ir uzskatāms par standarta termiņu fondiem riska kapitāla jomā, bet iespēja pie konkrētiem nosacījumiem darbību pagarināt par vienu gadu divas reizes ir standarta prakse, lai mazinātu risku zaudēt ieguldījumus un būtu laiks tos atgūt. 

Papildus jānorāda, ka MKN grozījumu projektā netiek noteikts atsevišķs termiņš līdz kuram var pieņemt lēmumus par ieguldījumiem saimnieciskās darbības veicējos, tā vietā nosakot fonda darbības maksimālo termiņu, kura laikā, atbilstoši komandītsabiedrības līgumu nosacījumiem, var veikt ieguldījumus, tostarp turpmākos ieguldījumus.

Izmaiņu atbilstība Eiropas Savienības regulējumam
Komisijas 2014. gada 17. jūnija regula Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk – Komisijas Regula Nr. 651/2014) nenosaka maksimālo fondu darbības termiņu, tā vietā 58. panta 4. punkts noteic, ka atbrīvojums, kas piešķirts riska finansējuma atbalstam saskaņā ar 21. panta 2. punkta a) apakšpunktu, - kā tas ir saskaņā ar šiem noteikumiem - zaudē spēku, beidzoties finansējuma līgumā paredzētajam termiņam. Tādējādi finansējuma līgumā noteiktais termiņš ir uzskatāms par primāro fonda darbības termiņa noteikšanai un sēklas kapitāla, sākuma kapitāla un izaugsmes kapitāla fondiem tas jau sākotnēji bija noteikts 10 gadi kopš pirmā noslēguma brīža ar iespēju pagarināt par vienu gadu divas reizes. Vēršam uzmanību, ka fondu ieguldījumu periods ir noteikts komandītsabiedrības līgumos starp sabiedrību "Altum" un fondu pārvaldniekiem. Tai pašā laikā, jāuzsver, ka ar MKN grozījumu projektu fondiem netiek piešķirts (un arī iepriekšējos grozījumos nav ticis piešķirts) jauns publiskais finansējums pēc 2021. gada 30. jūnija. Finansējumam fondiem izmantos to finansējumu, kas sākotnēji paredzēts noslēgtajos komandītsabiedrības līgumos starp sabiedrību "Altum" un fondu. Līdz ar to tiek nodrošināta grozījumu projekta atbilstība Komisijas regulas Nr. 651/2014 58. panta 4. punktā minētajiem pārejas noteikumiem.

Paziņošana Eiropas Komisijai
Ņemot vērā to, ka sākotnēji nebija zināms precīzs datums, kad fondi uzsāks sniegt atbalstu, esošā redakcija nenoteica maksimālo fondu darbības termiņu, taču, iesniedzot kopsavilkuma informāciju Eiropas Komisijai SA.46397 lietas ietvaros, tika prognozēts, ka fondi savu darbību uzsāks 2018. gada 31. janvārī. Taču tā kā fondi neuzsāka darbu prognozētajā laikā, bet nedaudz vēlāk, kā arī ņemot vērā, ka MKN grozījumu projekts paredz arī finansējuma pārdali, tad 20 darba dienu laikā no šo noteikumu spēkā stāšanās, Ekonomikas ministrija iesniegs kopsavilkuma informāciju Eiropas Komisijai, izmantojot SANI2 sistēmu, lai precizētu ar iepriekšējo paziņojumu iesniegto skaidrojumu par veiktajiem grozījumiem un precizējumiem.

Papildu finansējums
Fondiem netiek piešķirts jauns publiskais finansējums pēc 2021. gada 30. jūnija, izņemot to finansējumu, kas sākotnēji paredzēts noslēgtajos komandītsabiedrības līgumos starp sabiedrību "Altum" un fondu. Tai pašā laikā jānorāda, ka jau esošā piešķirtā publiskā finansējuma izmaksa fondiem var notikt arī pēc 2021. gada 30. jūnija, jo to paredz riska kapitāla jomā esošā standarta prakse – finansējumu fondam piešķir nevis visu uzreiz, bet tikai pēc tam, kad ir piesaistīts privātais kapitāls.

(2) Par akcelerācijas fondu darbības nepārtrauktības nodrošināšanu
Daļēju investīciju nepārtrauktību MK Noteikumu Nr. 226 akcelerācijas fondiem iespējams sasniegt, palielinot komandītsabiedrības līgumu apjomu par 30 % atbilstoši publiskā iepirkuma dokumentācijā ietvertajiem nosacījumiem. Lai palielinātu akcelerācijas fondu apjomu, MKN grozījumu projekts paredz izteikt 3. punktu jaunā redakcijā, samazinot pieejamo ERAF finansējumu par 1 380 000 euro, un ar attiecīgajiem grozījumiem MK Noteikumos Nr. 226 pievienot to akcelerācijas fondiem paredzētajam finansējumam. 

(3) Par ERAF finansējuma attiecināmību
Tā kā ERAF nosacījumi paredz, ka visiem lēmumiem par atbalstu un finansējumu jābūt pieņemtiem līdz 2023. gada beigām, bet līdzšinējā redakcija neprecizē finansējuma attiecināmības nosacījumus un noteic, ka visā fonda darbības termiņā finansējums paredzēts no ERAF un atmaksātā publiskā finansējuma, tad MKN grozījumu projekts paredz pievienot 27.1 punktu tādā redakcijā, kas nosaka, ka pēc 2023. gada 31. decembra atbalsta sniegšanai ir izmantojams atmaksātais publiskais finansējums 27 800 000 euro, kuru veido darbības programmas "Uzņēmējdarbība un inovācijas" papildinājuma:
- 2.2.1.1. aktivitātē "Ieguldījumu fonds investīcijām garantijās, paaugstināta riska aizdevumos, riska kapitāla fondos un cita veida finanšu instrumentos" gūto atmaksu publiskā finansējuma daļa 11 588 000 euro apmērā;
- 2.2.1.3. aktivitātē "Garantijas komersantu konkurētspējas uzlabošanai" gūto atmaksu publiskā finansējuma daļa 8 657 000 euro apmērā;
- 2.2.1.4.2. apakšaktivitātē "Mezanīna aizdevumi un nodrošinājuma garantijas saimnieciskās darbības veicēju konkurētspējas uzlabošanai" gūto atmaksu publiskā finansējuma daļa 4 555 000 euro apmērā;
- akciju sabiedrības "Attīstības finanšu institūcija Altum" (turpmāk – sabiedrība Altum) pašu kapitālā pieejamais nacionālais publiskais finansējums 3 000 000 euro apmērā, kas veidojies no valsts budžeta (piešķirts 2.2.1.3. aktivitātes "Garantijas komersantu konkurētspējas uzlabošanai" ietvaros) brīvo līdzekļu izvietošanas, un šā finansējuma atmaksātais finansējums.

Tādējādi tiek skaidri noteikts, ka pēc 2023. gada ERAF finansējums vairs nav izmantojams sēklas kapitāla, sākuma kapitāla un izaugsmes kapitāla ieguldījumiem uzņēmējdarbības projektu īstenošanai, proti, pēc 2023. gada līdz fondu darbības termiņa beigām ir izmantojams tikai atmaksātais publiskais finansējums.

Jānorāda, ka finansējuma pārdalīšanai nav negatīva ietekme uz darbības programmas  “Izaugsme un nodarbinātība” 3.1.2. specifiskā atbalsta mērķa “Palielināt straujas izaugsmes komersantu skaitu” rādītāju pasē noteiktajiem iznākuma rādītājiem (turpmāk – IR). Šobrīd tajā ir noteikti šādi rādītāji:
(1) IR1 “i.3.1.2.ak (CO01) To komersantu skaits, kuri saņem atbalstu, skaits, komersanti” (turpmāk – IR 1);
(2) IR 2 “i.3.1.2.bk (CO03) To komersantu skaits, kuri saņem finansiālu atbalstu, kas nav granti, skaits, komersanti” (turpmāk – IR 2);
(3) IR 3 “i.3.1.2.ck (CO05) Atbalstīto jaunizveidoto komersantu skaits, skaits, komersanti” (turpmāk – IR 3);
(4) IR 4 “i.3.1.2.dk (CO07) Privātais finansējums, kas piesaistīts publiskajam finansējumam (ne grantiem), EUR” (turpmāk – IR 4).
IR 1, IR 2 un IR 4 rādītāji tie aprēķināti, summējot 3.1.2.1. pasākuma “Riska kapitāls” (kas noteikts ar MK Noteikumiem Nr. 518) un 3.1.2.2. pasākuma “Tehnoloģiju akselerators” (kas noteikts ar Ministru kabineta 2016. gada 12. aprīļa noteikumu Nr. 226 “Noteikumi par akcelerācijas fondiem saimnieciskās darbības veicēju izveides, attīstības un konkurētspējas veicināšanai” (turpmāk – MK Noteikumi Nr. 226)) rādītājus. IR 3 rādītājus nosaka MK Noteikumu Nr. 226 ietvaros sasniegtais.
Šī brīža situācija liecina, ka visos rādītājos tiks sasniegti mērķi, kas izvirzīti 2023. gadam. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
-

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
9 174 000
-1 380 000
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
9 174 000
-1 380 000
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
9 174 000
-1 380 000
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
9 174 000
-1 380 000
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
2022.gadā pasākuma īstenošanai ir paredzēts ERAF finansējums 7 794 000 euro apmērā (ievērojot ERAF finansējuma samazinājumu 1 380 000 euro apmērā).
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Finansējums tiek pārdalīts uz Ministru kabineta 2016. gada 12.aprīļa noteikumiem Nr. 226 “Noteikumi par akcelerācijas fondiem saimnieciskās darbības veicēju izveides, attīstības un konkurētspējas veicināšanai". 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
02014R0651-20210801
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2014. gada 18. jūnija Regula (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2014. gada 18. jūnija Regula (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Komisijas regula Nr. 651/2014 58. panta 4. punkts
MKN grozījumu projekta 2. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības. 
Komisijas regula Nr. 651/2014 59. pants. 
MKN grozījumu projekta 2. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības. 
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Nav attiecināms.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Nav attiecināms. 
Cita informācija
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi