Anotācija (ex-ante)

25-TA-1281: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Noteikumi par distances līgumu par finanšu pakalpojumu sniegšanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 22. novembra Direktīva (ES) 2023/2673, ar ko groza Direktīvu 2011/83/ES attiecībā uz attālināti noslēgtiem finanšu pakalpojumu līgumiem un atceļ Direktīvu 2002/65/EK (Dokuments attiecas uz EEZ) (turpmāk - Direktīva Nr.2023/2673)

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts ar mērķi nodrošināt augstāku patērētāju aizsardzības pakāpi attālināti noslēgtu finanšu pakalpojumu līgumu jomā, īpaši tiešsaistes vidē.
Spēkā stāšanās termiņš
18.12.2025.
Pamatojums
Dalībvalstis līdz 2025. gada 19. decembrim pieņem un publicē normatīvos un administratīvos aktus, kas vajadzīgi, lai izpildītu šīs direktīvas prasības. Dalībvalstis nekavējoties dara Komisijai zināmu minēto noteikumu tekstu.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Distances finanšu pakalpojumus Latvijā regulē Patērētāju tiesību aizsardzības likums (turpmāk – PTAL) un Ministru kabineta 2014.gada 21.oktobra noteikumi Nr.648 “Noteikumi par distances līgumu par finanšu pakalpojumu sniegšanu” (turpmāk – Noteikumi Nr.648). Ar PTAL un Noteikumiem Nr.648 ir pārņemtas Eiropas Parlamenta un Padomes 2002. gada 23. septembra Direktīvas 2002/65/EK par patēriņa finanšu pakalpojumu tālpārdošanu un grozījumiem Padomes Direktīvā 90/619/EEK un Direktīvās 97/7/EK un 98/27/EK prasības.
PTAL 10.panta otrā daļa paredz deleģējumu Ministru kabinetam, uz kura pamata ir izstrādāti Noteikumi Nr.648. Līdz ar to pārņemot Direktīva Nr.2023/2673 prasības, ir nepieciešams pārskatīt PTAL 10.panta un Noteikumu Nr.648 regulējumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā, ka Direktīvā 2023/2673 ir paredzētas būtiskas jaunas prasības (prasības pirms distances līguma sniegtajai informācijai patērētājam, kā arī paredzētas jaunas prasības, ja finanšu pakalpojumus tiek sniegts tiešsaistes saskarnē), esošais deleģējums PTAL 10.panta otrajā daļā un regulējums Noteikumiem Nr.648 nav pietiekams un atbilstošs. Tomēr uz šī deleģējuma pamata ir izdoti arī Ministru kabineta 2014.gada 20.maija noteikumi Nr.255 “Noteikumi par distances līgumu” (turpmāk – Noteikumi Nr.255), kur nav skartas Direktīvas 2023/2673 prasības, izņemot sadaļā par papildus prasībām nodrošināt atteikuma funkciju distances līgumiem, kas noslēgti izmantojot tiešsaistes saskarni.
Šobrīd starpinstitucionālās saskaņošanas stadijā ir likumprojekts “Grozījumi Patērētāju tiesību aizsardzības likumā” (24-TA-3045). Ar šo likumprojektu PTAL 10.pants tiek papildināts ar trešo daļu, pamatojoties uz ko nepieciešams izdot jaunus Ministru kabineta noteikumus, ar ko tiks pārņemtas Direktīvas 2023/2673 prasības un ar ko Noteikumi Nr.648 tiks atzīti par spēku zaudējušiem.  
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta 2009.gada 3.februāra noteikumu Nr.108 “Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” 140.punkts paredz, ka grozījumu noteikumu projektu nesagatavo, ja tā normu apjoms pārsniegtu pusi no spēkā esošo noteikumu normu apjoma. Šādā gadījumā sagatavo jaunu noteikumu projektu.
Ņemot vērā būtiskas jaunas prasības Direktīvā 2023/2673, galvenokārt attiecībā uz prasībām tiešsaistes vidē, atbilstoši Ekonomikas ministrijas izvērtējumam grozījumu apjoms Noteikumos Nr.648 varētu pārsniegt pusi no tā satura, un līdz ar to izvēlētais risinājums ir jaunu noteikumu izstrāde, atzīstot Noteikumus Nr.648 par spēku zaudējušiem.
Ar Noteikumu projektu tiek pārņemtas visas Direktīvā 2023/2673 izklāstītās prasības (skatīt tabulu anotācijas 5.4.sadaļā), vienlaikus formulējot normas tā, lai tās atbilstu Latvijas nacionālajos normatīvajos aktos lietotajai terminoloģijai un juridiskajai tehnikai.

Noteikumu projekta II. nodaļā tiek pārņemtas Direktīvā 2023/2673 paredzētā 16.a panta prasības par informāciju saraksta formā, kas jāsniedz patērētājam pirms distances līguma noslēgšanas par finanšu pakalpojumu. Pamatā tiek saglabātas esošās prasības, bet papildus jāietver
- informācija par novēlotu vai neveiktu maksājumu sekām;
- informācija, ka cena patērētājam ir pielāgota, balstoties uz automatizētu lēmumu pieņemšanu;
- informācija par vides vai sociālajiem mērķiem, uz kuriem vērsts finanšu pakalpojums, ja tā investīciju stratēģijā ir integrēti vides vai sociālie faktori.

Noteikumu projekta III. nodaļā tiek pārņemtas Direktīvā 2023/2673 paredzētā 16.a panta ietvertās papildus prasības, sniedzot pirms distances līguma noslēgšanas par finanšu pakalpojumu obligāto informāciju, kā arī izmantojot balss telefonijas saziņu.
II. nodaļā minētā informācija ir jāsniedz uz pastāvīga informācijas nesēja un viegli salasāmā veidā. Direktīvas 2023/2673 30.apsvērumā paskaidrots, ka visa pirmslīguma informācija būtu jāsniedz, izmantojot pastāvīgu informācijas nesēju un tā, lai patērētājs informāciju varētu viegli saprast, un lai tā būtu lasāmā formātā. Lasāms formāts nozīmē tāda šrifta izmantošanu, kura izmērs ir salasāms un krāsas neietekmē informācijas saprotamību, arī tad, ja dokumentu noformē, drukā vai fotokopē melnbaltā versijā. Turklāt pēc iespējas nevajadzētu izmantot pārāk garus un sarežģītus aprakstus vai sīko druku, kā arī pārmērīgi izmantot hipersaites, jo šīs metodes mazina saprotamību patērētājiem.
Papildus noteikumu projektā paredzēts, ka minēto informāciju pēc pieprasījuma piemērotā un pieejamā formātā dara pieejamu personām ar invaliditāti, tostarp patērētājiem ar redzes traucējumiem.
Ja saziņai izmanto balss telefonijas saziņu, tad pakalpojumu sniedzējs sarunas sākumā informē patērētāju par savu identitāti un iniciētās tālruņa sarunas komerciālo nolūku. Pakalpojumu sniedzējam ir pienākums informēt patērētāju par to, ka tālruņa saruna tiek ierakstīta vai varētu tikt ierakstīta.
Izmantojot balss telefonijas saziņu, ja patērētājs tam nepārprotami piekrīt, tirgotājs var sniegt tikai ierobežotu pirmslīguma informācijas kopumu pirms distances līgums patērētājam kļūst saistošs. Pārējā informācija tirgotājam būtu jāsniedz tūlīt pēc līguma noslēgšanas.

Noteikumu IV. nodaļā tiek pārņemtas Direktīvā 2023/2673 paredzētā 16.b panta prasības attiecībā uz tiesībām atteikties no distances līgumiem par finanšu pakalpojumu sniegšanu, kas faktiski saglabā esošās prasības.

Noteikumu V. nodaļā tiek pārņemtas Direktīvā 2023/2673 paredzētā 11.a panta prasības atteikuma tiesību izmantošanai, ja distances līgumus par finanšu pakalpojumu sniegšanu noslēdz, izmantojot tiešsaistes saskarni. Tas paredz, ka pakalpojuma sniedzējam jānodrošina patērētājam atteikuma funkcija tiešsaistes saskarnē, kas ir pieejama atteikuma termiņā. Atteikuma funkcija ļauj patērētājam nosūtīt tiešsaistes paziņojumu par atteikumu, ko apstiprina ar apstiprināšanas funkciju. Pēc apstiprināšanas funkcijas iedarbināšanas pakalpojumu sniedzējs nosūta patērētājam apstiprinājumu par atteikuma saņemšanu uz pastāvīga informācijas nesēja, iekļaujot tajā atteikuma saturu un tā saņemšanas datumu un laiku. Pakalpojumu sniedzējiem netiek liegtas iespējas nodrošināt patērētājam, kurš sevi jau ir identificējis, piemēram, piesakoties sistēmā, iespēju atteikties no līguma bez vajadzības vēlreiz norādīt savu identitāti vai attiecīgā gadījumā norādīt līgumu, no kura tas vēlas atteikties. Tāpat netiek liegtas iespējas piedāvāt iespēju atteikties nevis no visa līguma, bet tikai no tā daļas, ja, piemēram, patērētājs vienā un tajā pašā distances līgumā ir pasūtījis vairākus pakalpojumus. 

Noteikumu VI. nodaļā tiek pārņemtas Direktīvā 2023/2673 paredzētā 16.c panta prasības par sniegtā pakalpojuma apmaksāšanu pirms atteikuma tiesību izmantošanas. Pamatā tiek saglabātas esošās prasības. Papildus tiek noteikts, ka patērētājiem nevar prasīt summas samaksu, kad tas atsakās no apdrošināšanas līguma.

Noteikumu VII. nodaļā tiek pārņemtas Direktīvā 2023/2673 paredzētā 16.d panta prasības par pienākumu pakalpojumu sniedzējiem sniegt pienācīgus paskaidrojumus par finanšu pakalpojumu līgumiem: pirmslīguma informāciju, līguma būtiskajām iezīmēm un līguma radītajām sekām. Ja pakalpojuma sniedzējs izmanto tiešsaistes rīkus ar automatizētu paskaidrojumu sniegšanas programmatūru(piemēram, izmantojot sarunbotu vai ģeneratīvo mākslīgo intelektu), pēc patērētāja pieprasījuma pakalpojumu sniedzējam ir pienākums nodrošināt cilvēka iejaukšanos. Patērētājam ir tiesības, pamatotos gadījumos un neradot nevajadzīgu sloga tirgotājam, pieprasīt cilvēka iejaukšanos arī pēc distances līguma noslēgšanas. 

Noteikumu VIII. nodaļā tiek pārņemtas Direktīvā 2023/2673 paredzētā 16.e panta prasības par papildu prasībām pakalpojumu sniedzēju tiešsaistes saskarnēm, kā arī Direktīvas Eiropas Parlamenta un Padomes 2011.gada 25. oktobra 2011/83/ES par patērētāju tiesībām un ar ko groza Padomes Direktīvu 93/13/EEK un Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 1999/44/EK un atceļ Padomes Direktīvu 85/577/EEK un Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 97/7/EK 6.a panta prasības par informēšanu attiecībā uz līgumiem, kuri noslēgti tiešsaistes tirdzniecības vietās.
Noteikumu projektā tiek noteikts, ka pakalpojumu sniedzēji neizstrādā, neorganizē un neizmanto savas tiešsaistes saskarnes tādā veidā, kas maldina patērētāju. Tiek noteikti trīs konkrēti maldinošo modeļu gadījumi, kurus ir aizliegts izmantot:
- vizuāli vairāk izcelt kādu no izvēlēm;
- atkārtoti prasīt patērētājiem izdarīt izvēli;
- padarīt atteikšanos no pakalpojuma sarežģītāku nekā pieteikšanās uz to.

Tiek paredzēts, ka Noteikumu projekts stājas spēkā 2026.gada 19.jūnijā, proti, sešus mēnešus pēc Direktīvā 2023/2673 paredzētā noteikumu pieņemšanas termiņa, lai nodrošinātu pakalpojumu sniedzējiem pārejas periodu jauno prasību ieviešanai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Patērētāji
Ietekmes apraksts
Paredzams, ka Noteikumu projektam būs labvēlīga ietekme uz patērētājiem, nodrošinot augstāku patērētāju tiesību aizsardzību pirms līgumu noslēgšanas un slēdzot līgumus par distances finanšu pakalpojumu saņemšanu, tostarp nodrošinot papildus aizsardzību tiešsaistē.
Juridiskās personas
  • Finanšu pakalpojumu sniegšanas starpnieki
  • Finanšu pakalpojumu sniedzēji
Ietekmes apraksts
Ņemot vērā, ka Direktīva 2023/2673 paredz papildus prasības finanšu pakalpojumu sniedzējiem, kas tiem jāievēro pirms līgumu noslēgšanas un slēdzot līgumu ar patērētāju, it sevišķi papildus prasības, kas jāievēro tiešsaistē. Līdz ar to, lai nodrošinātu šīs prasības, paredzams, ka finanšu pakalpojumu sniedzējiem palielināsies administratīvo un atbilstības izmaksas.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Finanšu pakalpojumu sniegšanas starpnieki
Finanšu pakalpojumu sniedzēji
palielinās
Vērtības nozīme:
Aprēķini tiks veikti pēc informācijas apkopošanas no nozares pārstāvjiem patērētāju kreditēšanas darba grupas ietvaros
Kopā
0,00

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Vai ietekmē?
Izmaksas par vienību - euro
Vienību skaits
Atbilstības izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Fiziskās personas
Kopā (fiziskās personas)
0,00
Patērētāji
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
0,00
Finanšu pakalpojumu sniegšanas starpnieki
Finanšu pakalpojumu sniedzēji
Vērtības nozīme:
Aprēķini tiks veikti pēc informācijas apkopošanas no nozares pārstāvjiem patērētāju kreditēšanas darba grupas ietvaros
Kopā
0,00
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
PTAC īstenos šo noteikumu izpildes uzraudzību piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.

4.1.1. Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 20. maija noteikumos Nr. 255 "Noteikumi par distances līgumu" (turpmāk - Noteikumi Nr. 255)

Pamatojums un apraksts
Direktīva (ES) 2023/2673 paredz, ka tajā ietvertajā 11.a panta prasības atteikuma tiesību izmantošanai, ja distances līgumus par noslēdz, izmantojot tiešsaistes saskarni attiecās ne tikai uz distances finanšu pakalpojumiem. Līdz ar to ir nepieciešams paredzēt atteikuma un apstiprināšanas funkciju arī attiecībā uz citu preču un pakalpojumu iegādi noteikumos Nr. 255.
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32023L2673
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 22. novembra Direktīva (ES) 2023/2673, ar ko groza Direktīvu 2011/83/ES attiecībā uz attālināti noslēgtiem finanšu pakalpojumu līgumiem un atceļ Direktīvu 2002/65/EK (Dokuments attiecas uz EEZ)
Apraksts

Dalībvalstis piemēro Direktīvas Nr. 2023/2673 noteikumus no 2026. gada 19. jūnija.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 22. novembra Direktīva (ES) 2023/2673, ar ko groza Direktīvu 2011/83/ES attiecībā uz attālināti noslēgtiem finanšu pakalpojumu līgumiem un atceļ Direktīvu 2002/65/EK (Dokuments attiecas uz EEZ)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.panta 1) punkta a) apakšpunkts

Noteikumu projekta 3., 4. un 36.punkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 11.a panta 1.punkta pirmā daļa)

22.punkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 11.a panta 1.punkta pirmā daļa)

23.punkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 11.a panta 2.punkts)

24.punkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 11.a panta 3.punkta pirmā daļa)

25.punkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 11.a panta 3.punkta otrā daļa)

26.punkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 11.a panta 4.punkts)

27.punkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 11.a panta 5.punkts)

28.punkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.a panta 1.punkta a) apakšpunkts

6.1.apakšpunkts

Pārņemtas daļēji

Pārņemta pilnībā kopā ar 6.4.apakšpunktu

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.a panta 1.punkta b) apakšpunkts

6.2.apakšpunkts

Pārņemtas daļēji

Pārņemta pilnībā kopā ar 6.4.apakšpunktu

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.a panta 1.punkta c) apakšpunkts

6.3.apakšpunkts

Pārņemtas daļēji

Pārņemta pilnībā kopā ar 6.4.apakšpunktu

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants 16.a panta 1.punkta a), b) un c) apakšpunkti

6.4.apakšpunkts

Pārņemtas daļēji

Pārņemta pilnībā kopā ar 6.1., 6.2. un 6.3.apakšpunktu

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.a panta 1.punkta d) apakšpunkts

6.5.apakšpunkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.a panta 1.punkta e) apakšpunkts

6.6.apakšpunkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.a panta 1.punkta f) apakšpunkts

7.1.apakšpunkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.a panta 1.punkta g) apakšpunkts

7.2.apakšpunkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.a panta 1.punkta h) apakšpunkts

7.3.apakšpunkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.a panta 1.punkta i) apakšpunkts

7.4.apakšpunkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.a panta 1.punkta j) apakšpunkts

7.5.apakšpunkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.a panta 1.punkta k) apakšpunkts

7.6.apakšpunkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.a panta 1.punkta l) apakšpunkts

7.7.apakšpunkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.a panta 1.punkta m) apakšpunkts

7.8.apakšpunkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.a panta 1.punkta n) apakšpunkts

7.9.apakšpunts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.a panta 1.punkta o) apakšpunkts

7.10.apakšpunkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.a panta 1.punkta p) apakšpunkts

8.1.apakšpunkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.a panta 1.punkta q) apakšpunkts

8.2.apakšpunkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.a panta 1.punkta r) apakšpunkts

8.3.apakšpunkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.a panta 1.punkta s) apakšpunkts

8.4.apakšpunkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.a panta 1.punkta t) apakšpunkts

8.5.apakšpunkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.a panta 1.punkta u) apakšpunkts

8.6.apakšpunkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.a panta 1.punkta v) apakšpunkts

9.1.apakšpunkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.a panta 1.punkta w) apakšpunkts

9.2.apakšpunkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.a panta 3.punkts)

12.punkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.a panta 4.punkts)

13.punkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.a panta 5.punkts)

14.punkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.a panta 6.punkta pirmā daļa)

10.punkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.a panta 6.punkta otrā daļa)

11.punkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.a panta 7.punkts)

15.punkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.a panta 8.punkts)

5.punkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.b panta 1.punkta pirmā daļa)

16.punkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.b panta 1.punkta otrā daļa)

17.pants

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.b panta 1.punkta trešā daļa)

19.punkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.b panta 2.punkts)

20.punkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.b panta 3.punkts)

18.punkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.b panta 4.punkts)

21.punkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.c panta 1.punkts)

29.punkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.c panta 2.punkts)

30.punkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.c panta 3.punkts)

31.punkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.c panta 4.punkts)

32.punkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.c panta 5.punkts)

33.punkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.d panta 1.punkts)

34.punkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.d panta 3.punkts)

35.punkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.d panta 4.punkts)

5.punkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.e panta 1.punkts)

37. un 38.punkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 2.pants 1.punkta otrā daļa

40.punkts

Pārņemtas pilnībā

Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.c panta 2.punkts) paredzēta rīcības brīvība dalībvalstīm noteikt, ka patērētājiem nevar prasīt nekādas summas samaksu, kad tas atsakās no apdrošināšanas līguma. Noteikumu projekta 30. punktā paredzēts, ka pakalpojuma sniedzējs nevar prasīt patērētājam samaksu, kad tas atsakās no apdrošināšanas līguma. Tādējādi tiek nodrošināta augstāka patērētāju aizsardzība.

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.e panta 1.punkts) paredz, ka dalībvalstis pieņem pasākumus, kas saskaņā ar Savienības tiesību aktiem attiecas uz vismaz vienu no šādām tirgotāju praksēm:
a)vizuāli vairāk izcelt kādu no izvēlēm, kad patērētājiem, kuri ir viņu pakalpojumu saņēmēji, prasa izvēlēties;
b)atkārtoti prasīt patērētājiem, kuri ir viņu pakalpojuma saņēmēji, izdarīt izvēli, ja minētā izvēle jau ir izdarīta, jo īpaši – izmantojot uznirstošās izvēlnes, kas traucē lietotājam; vai
c)padarīt atteikšanos no pakalpojuma sarežģītāku nekā pieteikšanās uz to.
Noteikumu projektā paredzēts, ka visas trīs minētās prakses ir aizliegtas, ņemot vēra, ka ikviena no tām potenciāli var maldināt patērētāju.

Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem

neattiecas

Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs, Tieslietu ministrija, Latvijas banka
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Fintech Latvija Asociācija", Biedrība "Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociācija", Latvijas Finanšu nozares asociācija, LATVIJAS KREDĪTŅĒMĒJU ASOCIĀCIJA, Latvijas patērētāju interešu azistāvības asociācija, AS CREFO birojs, AS Kredītinformācijas Birojs
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Tiks papildināts pēc sabiedriskās apriešanas noslēgšanas

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Patērētāju tiesību aizsardzības centrs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

Paredzams, ka Noteikumu projektam būs labvēlīga ietekme, nodrošināt augstāku patērētāju tiesību aizsardzību, kad tas sniedz distances līgumu par finanšu pakalpojumu sniegšanu, it sevišķi, tiešsaistē.
Pielikumi