25-TA-1958: Noteikumu projekts starptautiskā līguma apstiprināšanai (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Latvijas Republikas valdības un Kataras Valsts valdības līgumu par ekonomisko, komerciālo un tehnisko sadarbību" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts ir sagatavots, lai pieņemtu un apstiprinātu Latvijas Republikas valdības un Kataras Valsts valdības līgumu par ekonomisko, komerciālo un tehnisko sadarbību, kas dotu iespēju veicināt ilgtspējīgu, daudzpusīgu un abpusēji izdevīgu ekonomisko sadarbību starp Latviju un Kataru, ievērojot abu līgumslēdzēju pušu intereses.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekts sagatavots, lai pieņemtu un apstiprinātu Latvijas Republikas valdības un Kataras Valsts valdības līgumu par ekonomisko, komerciālo un tehnisko sadarbību.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Latvijas Republika ir ieinteresēta stiprināt un paplašināt ekonomisko sadarbību ar Līča valstīm divpusējā formātā, tādējādi radot plašākas iespējas abu valstu ekonomisko un tirdzniecības sakaru attīstībai, kā arī savstarpējās sadarbības veicināšanai.
Pašlaik Latvija ir noslēgusi ekonomiskās sadarbības starpvaldību līgumus ar šādām Līča valstīm - Apvienotie Arābu Emirāti, Kuveita, Saūda Arābija.
Ņemot vērā Kataras puses izrādīto iniciatīvu, ir panākta vienošanās uzsākt darbu pie Latvijas Republikas valdības un Kataras Valsts valdības līguma par ekonomisko, komerciālo un tehnisko sadarbību. Minētais līgums būs galvenais divpusējās ekonomiskās sadarbības tiesiskais instruments, kas aptvers sadarbību tādās jomās kā tirdzniecība, ieguldījumi, rūpniecība, enerģētika, lauksaimniecība, informācijas un komunikācijas tehnoloģijas, digitalizācija, zinātne, transports un loģistika, būvniecība un tūrisms, kā arī citās jomās, kurās abām pusēm ir kopīgas intereses.
Līguma īstenošanas nodrošināšanai tā ietvaros paredzēts izveidot Latvijas un Kataras Apvienoto komiteju.
Šobrīd Latvijas Republikas un Kataras Valsts ekonomiskās attiecības tiek regulētas Eiropas Savienības līmenī, kā arī abām valstīm ir saistošas normas, kas izriet no dalības starptautiskajās ekonomiskajās organizācijās.
Pašlaik spēkā ir Ministru kabineta 1998. gada 29. septembra rīkojums Nr. 475 "Par Latvijas Republikas valdības un Kataras Valsts valdības līgumu par ekonomisko, tirdzniecisko un tehnisko sadarbību" (Latvijas Vēstnesis, 1998, 284./285.nr.).
Pašlaik Latvija ir noslēgusi ekonomiskās sadarbības starpvaldību līgumus ar šādām Līča valstīm - Apvienotie Arābu Emirāti, Kuveita, Saūda Arābija.
Ņemot vērā Kataras puses izrādīto iniciatīvu, ir panākta vienošanās uzsākt darbu pie Latvijas Republikas valdības un Kataras Valsts valdības līguma par ekonomisko, komerciālo un tehnisko sadarbību. Minētais līgums būs galvenais divpusējās ekonomiskās sadarbības tiesiskais instruments, kas aptvers sadarbību tādās jomās kā tirdzniecība, ieguldījumi, rūpniecība, enerģētika, lauksaimniecība, informācijas un komunikācijas tehnoloģijas, digitalizācija, zinātne, transports un loģistika, būvniecība un tūrisms, kā arī citās jomās, kurās abām pusēm ir kopīgas intereses.
Līguma īstenošanas nodrošināšanai tā ietvaros paredzēts izveidot Latvijas un Kataras Apvienoto komiteju.
Šobrīd Latvijas Republikas un Kataras Valsts ekonomiskās attiecības tiek regulētas Eiropas Savienības līmenī, kā arī abām valstīm ir saistošas normas, kas izriet no dalības starptautiskajās ekonomiskajās organizācijās.
Pašlaik spēkā ir Ministru kabineta 1998. gada 29. septembra rīkojums Nr. 475 "Par Latvijas Republikas valdības un Kataras Valsts valdības līgumu par ekonomisko, tirdzniecisko un tehnisko sadarbību" (Latvijas Vēstnesis, 1998, 284./285.nr.).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Latvija un Katara līdz šim nav noslēgušas starpvaldību līgumus, kas regulētu divpusējās ekonomiskās sadarbības jautājumus.
Risinājuma apraksts
Ir sagatavots Ministru kabineta noteikumu projekts "Par Latvijas Republikas valdības un Kataras Valsts valdības līgumu par ekonomisko, komerciālo un tehnisko sadarbību", kas paredz pieņemt un apstiprināt Latvijas Republikas valdības un Kataras Valsts valdības līgumu par ekonomisko, komerciālo un tehnisko sadarbību.
Lai novērstu neskaidrības un izvairītos no dubultā regulējuma, nepieciešams atzīt par spēku zaudējušu Ministru kabineta 1998. gada 29. septembra rīkojumu Nr. 475 "Par Latvijas Republikas valdības un Kataras Valsts valdības līgumu par ekonomisko, tirdzniecisko un tehnisko sadarbību".
Lai novērstu neskaidrības un izvairītos no dubultā regulējuma, nepieciešams atzīt par spēku zaudējušu Ministru kabineta 1998. gada 29. septembra rīkojumu Nr. 475 "Par Latvijas Republikas valdības un Kataras Valsts valdības līgumu par ekonomisko, tirdzniecisko un tehnisko sadarbību".
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Tiesiskais regulējums var ietekmēt Latvijas valsts pārvaldes institūcijas un komersantus, kurus interesē sadarbība ar Kataru.
Sabiedrības grupām un institūcijām projekta tiesiskais regulējums nemaina tiesības un pienākumus, kā arī veicamās darbības.
Sabiedrības grupām un institūcijām projekta tiesiskais regulējums nemaina tiesības un pienākumus, kā arī veicamās darbības.
Nozare
Visas nozares
Nozaru ietekmes apraksts
Līguma noslēgšana sniegs papildu iespējas ekonomiskās sadarbības padziļināšanai un attīstībai starp Latviju un Kataru.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Šis projekts Latvijas Republikai neuzliek papildu saistības.
Par līguma ietvaros paredzēto saistību izpildi atbildīgā institūcija no Latvijas puses būs Ekonomikas ministrija, kas saistību izpildi nodrošinās tai piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
Ministrijas un citas institūcijas, kas deleģēs savus pārstāvjus darbam Latvijas un Kataras Apvienotās komitejas sēdēs, ar dalību saistītos izdevumus (tai skaitā ceļa, uzturēšanās un citus nepieciešamos izdevumus) segs no tām piešķirtajiem budžeta līdzekļiem.
Par līguma ietvaros paredzēto saistību izpildi atbildīgā institūcija no Latvijas puses būs Ekonomikas ministrija, kas saistību izpildi nodrošinās tai piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
Ministrijas un citas institūcijas, kas deleģēs savus pārstāvjus darbam Latvijas un Kataras Apvienotās komitejas sēdēs, ar dalību saistītos izdevumus (tai skaitā ceļa, uzturēšanās un citus nepieciešamos izdevumus) segs no tām piešķirtajiem budžeta līdzekļiem.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
Līguma projekts nav pretrunā ar 1988. gada 15.jūnijā noslēgto Sadarbības nolīgumu starp Eiropas Ekonomikas kopienu, no vienas puses, un valstīm, kas ir Persijas līča Arābu valstu padomes Hartas puses (Apvienotajiem Arābu Emirātiem, Bahreinas Valsti, Saūda Arābijas Karalisti, Omānas Sultanātu, Kataras Valsti un Kuveitas Valsti), no otras puses.
Saskaņā ar Padomes 1974.gada 22.jūlija lēmumu, kas nosaka saskaņošanas procedūru sadarbības nolīgumiem starp dalībvalstīm un trešajām valstīm (74/393/EEK), par līguma projektu ir informēta arī Eiropas Komisija un Eiropas Savienības dalībvalstis.
Līgums nav pretrunā ar Latvijas un Kataras saistībām, kas izriet no to dalības Pasaules Tirdzniecības organizācijā.
Saskaņā ar Padomes 1974.gada 22.jūlija lēmumu, kas nosaka saskaņošanas procedūru sadarbības nolīgumiem starp dalībvalstīm un trešajām valstīm (74/393/EEK), par līguma projektu ir informēta arī Eiropas Komisija un Eiropas Savienības dalībvalstis.
Līgums nav pretrunā ar Latvijas un Kataras saistībām, kas izriet no to dalības Pasaules Tirdzniecības organizācijā.
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024.gada 15.oktobra noteikumu Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 4. punktam, sabiedrības līdzdalība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā. Tā kā šī rīkojuma projekts nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, sabiedrības līdzdalības kārtība tā izstrādē nav piemērojama.
6.4. Cita informācija
Pirms oficiālā līguma projekta teksta iesniegšanas Kataras pusei 2024.gada oktobrī, tas tika nosūtīts viedokļa sniegšanai Ārlietu ministrijai, Izglītības un zinātnes ministrijai, Finanšu ministrijai, Klimata un enerģētikas ministrijai, Satiksmes ministrijai, Tieslietu ministrijai, Veselības ministrijai, Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijai, Zemkopības ministrijai. Tāpat lūgums izvērtēt un sniegt viedokli par šāda starpvaldību ekonomiskās sadarbības līguma lietderību tika nosūtīts Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamerai un Latvijas Darba devēju konfederācijai.
Nozaru ministrijas un komersantus pārstāvošās organizācijas pauda atbalstu šāda līguma noslēgšanai. Tāpat tika saņemti priekšlikumi projekta uzlabošanai un precizēšanai.
Nozaru ministrijas un komersantus pārstāvošās organizācijas pauda atbalstu šāda līguma noslēgšanai. Tāpat tika saņemti priekšlikumi projekta uzlabošanai un precizēšanai.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Ekonomikas ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
