Anotācija (ex-ante)

22-TA-3150: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2019. gada 27. augusta noteikumos Nr. 405 "Noteikumi par pasažieru komercpārvadājumiem ar taksometru"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Saskaņā ar Autopārvadājumu likuma 29.panta devīto daļu, Ministru kabineta 2019. gada 27. augusta noteikumos Nr. 405 " Noteikumi par pasažieru komercpārvadājumiem ar taksometru" (turpmāk – MK noteikumi Nr.405) ir noteiktas prasības autotransporta līdzekļa aprīkojumam un tā izvietojumam.  

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nepieciešams precizēt un pilnveidot MK noteikumos Nr.405 ietvertās normas attiecībā uz prasībām autotransporta līdzekļa aprīkojumam un tā izvietojumam, ņemot vērā, ka no 2023. gada 1.marta VSIA “Autotransporta direkcija” (turpmāk - Autotransporta direkcija) vairs neizsniegs taksometru vadītāju reģistrācijas apliecības, bet turpmāk uz autotransporta līdzekļa priekšējā paneļa pasažiera pusē būs jānorāda informācija ar taksometra vadītāja vārdu un uzvārdu, autovadītāja reģistrācijas numuru taksometra vadītāju reģistrā un pārvadātāja nosaukumu.
Spēkā stāšanās termiņš
01.03.2023.
Pamatojums
No 2023. gada 1.marta Autotransporta direkcija vairs neizsniegs taksometru vadītāju reģistrācijas apliecības un līdz ar to tās vairs nebūs jāizvieto transportlīdzekļa salonā uz priekšējā paneļa pasažiera pusē, bet turpmāk uz autotransporta līdzekļa priekšējā paneļa pasažiera pusē būs jānorāda informācija ar taksometra vadītāja vārdu un uzvārdu, autovadītāja reģistrācijas numuru taksometra vadītāju reģistrā un pārvadātāja nosaukumu.
Pasažieru komercpārvadājumi ar taksometru tiek sniegti, gan izmantojot tīmekļvietnes vai mobilās lietotnes pakalpojuma sniedzēju, kur informācija par pakalpojuma sniedzēju uzreiz ir pieejama mobilajā lietotnē, gan pasažierim komercpārvadājumu pakalpojumu nolīgstot vienojoties mutvārdos, kad pasažierim informācija par autovadītāju un pārvadātāju ir pieejama tikai pēc brauciena, saņemot taksometra skaitītāja reģistrētu darījumu apliecinošu dokumentu (čeku). Lai informācija par pakalpojuma sniedzēju pasažierim būtu pieejama uzreiz pēc iekāpšanas automobilī, turpmāk uz autotransporta līdzekļa priekšējā paneļa pasažiera pusē būs jānorāda informācija ar taksometra vadītāja vārdu un uzvārdu, autovadītāja reģistrācijas numuru taksometra vadītāju reģistrā un pārvadātāja nosaukumu.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Noteikumu projekts izstrādāts, lai precizētu un pilnveidotu MK noteikumos Nr.405 ietvertās normas attiecībā uz prasībām autotransporta līdzekļa aprīkošanai, kuru izmanto pārvadājumu pakalpojumos, ņemot vērā, ka no 2023.gada 1.marta vairs netiks izsniegtas taksometru vadītāju reģistrācijas apliecības un līdz ar to tās vairs nebūs jāizvieto transportlīdzekļa salonā uz priekšējā paneļa pasažiera pusē.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr.405 35.2.apakšpunkts noteic, ka autotransporta līdzekļa salonā uz priekšējā paneļa pasažiera pusē izvieto taksometra vadītāja reģistrācijas apliecību.
No 2023. gada 1. marta plānots saglabāt Autopārvadājumu likuma 35. panta astotajā daļā noteikto, ka tiesības vadīt transportlīdzekli pasažieru komercpārvadājumos ar taksometru vai pasažieru komercpārvadājumos ar vieglo automobili ir tādai personai, kura ir reģistrēta Autotransporta direkcijas uzturētajā taksometru vadītāju reģistrā, bet atteikties no vadītāja reģistrācijas apliecības izsniegšanas, un līdz ar to nākotnē vairs nav nepieciešams noteikt prasību par vadītāja reģistrācijas apliecības izvietošanu autotransporta līdzekļa salonā uz priekšējā paneļa.  Turpmāk uz autotransporta līdzekļa priekšējā paneļa pasažiera pusē būs jānorāda informācija ar taksometra vadītāja vārdu un uzvārdu, autovadītāja reģistrācijas numuru taksometra vadītāju reģistrā un pārvadātāja nosaukumu.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz, ka no 2023. gada 1. marta vairs nebūs prasība autotransporta līdzekļa salonā uz priekšējā paneļa pasažiera pusē izvietot Autotransporta direkcijas izsniegto taksometra vadītāja reģistrācijas apliecību, bet būs jāizvieto informācija ar taksometra vadītāja vārdu un uzvārdu, autovadītāja reģistrācijas numuru taksometra vadītāju reģistrā un pārvadātāja nosaukumu. Autotransporta direkcija vairs neizgatavos un vadītājiem neizsniegs taksometru vadītāju reģistrācijas apliecības. Latvijas autopārvadājumu kontroles institūcijām taksometru vadītāju reģistrs ir pilnā mērā pieejams un līdz ar to tās par attiecīgā vadītāja reģistrācijas faktu varēs pārliecināties taksometru vadītāju reģistrā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Komersantiem, kas veic pasažieru komercpārvadājumu ar taksometru vai vieglo automobili,nebūs prasības autotransporta līdzekļa salonā uz priekšējā paneļa pasažiera pusē izvietot taksometra vadītāja reģistrācijas apliecību, bet būs jāizvieto informācija ar taksometra vadītāja vārdu un uzvārdu, autovadītāja reģistrācijas numuru taksometra vadītāju reģistrā un pārvadātāja nosaukumu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Ministru kabineta 2019. gada 27. augusta noteikumi Nr. 389 “Noteikumi par pasažieru komercpārvadājumiem ar vieglo automobili” (22-TA-3144).

Pamatojums un apraksts
Nepieciešams veikt grozījumus attiecībā uz prasību taksometra vadītāja reģistrācijas apliecību izvietot autotransporta līdzeklī. 
Atbildīgā institūcija
Satiksmes ministrija

4.1.2. Ministru kabineta 2018. gada 6. marta noteikumi Nr. 149 "Vadītāju reģistrācijas noteikumi pasažieru komercpārvadājumiem ar taksometru un vieglo automobili” (22–TA–2010).

Pamatojums un apraksts
Nepieciešams veikt grozījumus attiecībā uz prasību taksometra vadītāja reģistrācijas apliecību izvietot autotransporta līdzeklī. 
Atbildīgā institūcija
Satiksmes ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija, VSIA "Autotransporta direkcija"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/legal_acts/headers/4b6f867d-30e2-41e7-a0e5-ea96c7327c60/public_participations

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Saņemti Rīgas domes Satiksmes departamenta iebildumi, kas ir ņemti vērā.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • VSIA "Autotransporta direkcija"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi