Anotācija (ex-ante)

22-TA-2543: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 22. februāra noteikumos Nr. 133 "Kārtība, kādā aprēķina un piešķir valsts budžeta finansējumu programmas "Latvijas skolas soma" īstenošanai no 2022. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 31. decembrim"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts

Projekts sagatavots, lai Ministru kabineta 2022.gada 22.februāra noteikumos Nr.133 "Kārtība, kādā aprēķina un piešķir valsts budžeta finansējumu programmas "Latvijas skolas soma" īstenošanai no 2022.gada 1.janvāra līdz 2022.gada 31.decembrim" (turpmāk – Noteikumi) precizētu finansējuma sadalījumu izglītības iestādēm, jo, ņemot vērā atlikumu par 2021.gadā piešķirto finansējumu, atbilstoši Noteikumu 5. un 12.punktam 2022.gadā ir izveidojies līdzekļu naudas plūsmas atlikums programmas "Latvijas skolas soma" (turpmāk – programma) īstenošanai. Lai nodrošinātu racionālu līdzekļu izlietojumu programmā, Projekts paredz palielināt 2022.gada otrajā pusgadā programmā piešķiramo summu, attiecīgi precizējot Noteikumu 1.pielikumu. Vienlaikus paredzēts veikt precizējumus finansējuma saņēmēju datos, ņemot vērā divu izglītības iestāžu dibinātāju līguma slēgšanas procesā saņemto informāciju par dalības pārtraukšanu programmā, trīs izglītības iestāžu slēgšanu un trīs izglītības iestāžu dibinātāju nosaukumu maiņu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir precizēt Noteikumus, palielinot Noteikumu 3.punktā noteikto finansējuma koeficientu izglītības iestāžu dibinātājiem piešķiramā finansējuma aprēķinam 2022.gada otrajam pusgadam un attiecīgi precizējot Noteikumu 1.pielikumu, lai nodrošinātu racionālu līdzekļu izlietojumu, novirzot finansējuma atlikumu, kas izveidojies atbilstoši apstiprinātajiem izglītības iestāžu dibinātāju pārskatiem par programmas īstenošanai izlietoto finansējumu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija

Noteikumi nosaka kārtību, kādā aprēķina un piešķir valsts budžeta finansējumu programmas īstenošanai no 2022.gada 1.janvāra līdz 2022.gada 31.decembrim to izglītības iestāžu dibinātājiem, kuras īsteno klātienes vispārējās un profesionālās izglītības programmas (vispārējās pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības programmas, tai skaitā profesionālās pamatizglītības programmas speciālās izglītības iestādēs un pamata un vidējās profesionālās izglītības programmas), kā arī programmas attiecināmās izmaksas un finansējuma izlietošanas nosacījumus. Noteikumu 1.pielikumā noteikts valsts budžeta finansējuma sadalījums programmas īstenošanai no 2022.gada 1.janvāra līdz 2022.gada 31.decembrim, valsts budžeta finansējuma apmēru sadalot pa pusgadiem (mācību gada semestriem), izmantojot Noteikumu 3.punktā noteikto finansējuma koeficientu izglītības iestāžu dibinātājiem piešķiramā finansējuma aprēķinam, kas no 2022.gada 1.janvāra līdz 2022.gada 21.jūnijam ir noteikts 6 euro un no 2022.gada 1.septembra līdz 2022.gada 31.decembrim 4 euro. Šie koeficienti 2022.gadā ir mazāki nekā iepriekšējos četros programmas īstenošanas gados, kad tas bija 7 euro katrā pusgadā, ņemot vērā, ka 2022.gadam tika samazināts kopējais programmai pieejamais finansējums (no 3 500 000 euro uz 2 500 000 euro). Izglītības iestāžu dibinātājiem, kuri atteicās no 2022.gada finansējuma, un likvidētās izglītības iestādes atlikums uz 2022.gada pirmo pusgadu sastāda 1062 euro. Ņemot vērā apkopoto informāciju par izglītības iestāžu dibinātāju iesniegtajiem pārskatiem par programmas īstenošanu, 2021.gada otrajā pusgadā neizlietotais finansējums bija 131 108,45 euro. Ņemot vērā izglītības iestāžu dibinātāju, kuri atteicās no 2022.gada finansējuma, un likvidēto izglītības iestāžu atlikums uz 2022.gada otro pusgadu sastāda 804 euro. Tika konstatēts, ka, ņemot vērā Covid-19 pandēmijas ietekmi, izglītības iestāžu dibinātāju sniegto informāciju par dalības pārtraukšanu programmā un izmaiņas dažu izglītības iestāžu dibinātāju juridiskajā statusā vai administrēšanas kārtībā, kas ietekmē to dalību programmā, viss pieejamais finansējums nav izlietots un ir nepieciešams palielināt programmas īstenošanai pieejamo finansējumu 2022.gada otrajā pusgadā, palielinot koeficientu par 0,56 euro uz izglītojamo.

Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts

Ņemot vērā izglītības iestāžu dibinātāju līgumu slēgšanas procesā, programmas īstenošanas gaitā un pārskatos par piešķirtā finansējuma izlietojumu norādīto informāciju, nepieciešams precizēt Noteikumu 3.punktā norādīto koeficientu finansējuma aprēķinam 2022.gada otrajam pusgadam un aktualizēt Noteikumu 1.pielikumā norādīto izglītības iestāžu dibinātāju sarakstu, kā arī precizēt programmas īstenošanai piešķirtā finansējuma sadalījumu, tajā skaitā palielināt 2022.gada otrajā pusgadā piešķirtā finansējuma apmēru programmas īstenošanai, aprēķinos izmantojot palielināto koeficientu.

Risinājuma apraksts

Ņemot vērā līguma slēgšanas procesā saņemto informāciju no Habad-Ļubavič draudzes un sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Deutsche Schule Riga" par dalības pārtraukšanu programmā, Projekts paredz tos svītrot no Noteikumu 1.pielikumā esošā valsts budžeta finansējuma sadalījuma programmas īstenošanai no 2022.gada 1.janvāra līdz 2022.gada 31.decembrim (turpmāk – sadalījums).
Ņemot vērā programmas īstenošanas procesā no Izglītības kvalitātes valsts dienesta saņemto informāciju par biedrības "Tautskola 99 Baltie zirgi" izglītības iestādes slēgšanu, Projekts paredz svītrot biedrībai "Tautskola 99 Baltie zirgi" paredzēto finansējumu 2022.gada otrajā pusgadā no Noteikumu 1.pielikumā esošā sadalījuma.
Ņemot vērā saņemto informāciju par sociālās korekcijas izglītības iestādes "Naukšēni" likvidāciju, Projekts paredz svītrot izglītības iestādei paredzēto finansējumu no Izglītības un zinātnes ministrijai paredzētā finansējuma 2022.gada otrajā pusgadā no Noteikumu 1.pielikumā esošā sadalījuma.
Ņemot vērā līguma slēgšanas procesā saņemto informāciju par izglītības iestāžu dibinātāju nosaukumu maiņu no sabiedrības ar ierobežotu atbildību "RTU inženierzinātņu vidusskola" (turpmāk nosaukums – RTU Starptautiskā zinātņu un tehnoloģiju skola) un no sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Exupery" (turpmāk nosaukums – Starptautiskā vidusskola "Ekziperī"), Projekts paredz Noteikumu 1.pielikumā precizēt minēto iestāžu nosaukumus.
Ņemot vērā Izglītības kvalitātes valsts dienesta 2022.gada 7.marta lēmumu Nr.2-12e/84 „Par izglītības iestādes svītrošanu no Izglītības iestāžu reģistra” par privātās vispārējās izglītības iestādes "MĪLESTĪBAS MĀJA" svītrošanu no Izglītības iestāžu reģistra, Projekts paredz sabiedrību ar ierobežotu atbildību "MĪLESTĪBAS MĀJA" svītrot no Noteikumu 1.pielikumā norādītā izglītības iestāžu dibinātāju saraksta.
Ņemot vērā Ministru kabineta 2022.gada 6.jūlija rīkojumu Nr.492 "Par Latvijas Jūras akadēmijas reorganizāciju", kas nosaka, ka tā ar 2022.gada 31.oktobri ir reorganizēta un tā turpina pastāvēt kā Rīgas Tehniskās universitātes struktūrvienība, kā arī Rīgas Tehniskā universitāte ir akadēmijas tiesību un saistību pārņēmēja.
Ņemot vērā izglītības iestāžu dibinātāju iesniegtos pārskatus par programmas īstenošanu 2021.gada otrajā pusgadā, neizlietotais finansējums programmas īstenošanai bija 131 092,45 euro, par kuru atbilstoši Noteikumu 5.punktam tika samazināta finansējuma saņēmējiem pārskaitāmā summa par 2022.gada pirmo pusgadu. 2022.gada pirmajā pusgadā (2021./2022. mācību gada otrajā semestrī) kultūras pieredzi mācību procesa ietvaros guvuši 225 082 izglītojamie, kas ir 96% no visiem izglītojamajiem, kuri apgūst vispārējās un profesionālās pamata un vidējās izglītības programmas un apmeklētas 5 627 kultūras norises, no kurām 85% notikušas klātienē un 15% digitāli tiešsaistē vai ierakstu veidā. Lai nodrošinātu programmas īstenošanai plānotā finansējuma racionālu izlietošanu un nodrošinātu to, ka neveidojas līdzekļu atlikumi, kā arī, lai turpinātu sniegt ievērojamu atbalstu izglītības nozarei jaunā izglītības standarta ieviešanā un kultūras nozarei radošu ideju attīstīšanai un nodarbinātības nodrošināšanai, Projekts paredz palielināt Noteikumu 3.punktā norādīto koeficientu "K" periodam no 2022.gada 1.septembra līdz 2022.gada 31.decembrim no 4 euro uz 4,56 euro vienam izglītojamam, attiecīgi precizējot Noteikumu 1.pielikumā esošo sadalījumu 2022.gada otrajam pusgadam.

Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • skolēni
  • pedagogi
  • kultūras nozarē strādājošie
Ietekmes apraksts
Izglītojamie un pedagogi izglītības iestādēs, kas īsteno klātienes vispārējās pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības programmas, tai skaitā profesionālās pamatizglītības programmas speciālās izglītības iestādēs, un pamata un vidējās profesionālās izglītības programmas, kuriem pieejamas mūsdienīgas metodes izglītības kvalitātes nodrošināšanai, savukārt kultūras nozares profesionāļiem paplašināsies nodarbinātības iespējas.
Juridiskās personas
  • Izglītības iestāžu dibinātāji
  • Valsts un nevalstiskās kultūras iestādes
Ietekmes apraksts
Nodrošinot skolēniem iespēju iepazīt Latvijas kultūru un mākslu, tiek sekmēta izglītības un kultūras nozaru sadarbība.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
2 478 000
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
2 478 000
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
2 478 000
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
2 478 000
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo Projekts tiek īstenots esošā budžeta ietvaros.
Programmai "Latvijas skolas soma" 2022.gadā piešķirts finansējums 2 500 000 euro apmērā. Atbilstoši pašreiz Noteikumu 1.pielikumā apstiprinātajam sadalījumam, finansējuma saņēmējiem:
1) 2022.gada pirmajā pusgadā aprēķinātais un piešķirtais finansējums ir 1 401 600 euro (K – no 2022.gada 1.janvāra līdz 2022.gada 21.jūnijam 6 euro);
2) 2022.gada otrajā pusgadā aprēķinātais finansējums ir 934 400 euro (K – no 2022.gada 1.septembra līdz 2022.gada 31.decembrim 4 euro).
Izglītības iestāžu dibinātājiem, kuri atteicās no 2022.gada finansējuma, un likvidētās izglītības iestādes atlikums uz 2022.gada pirmo pusgadu sastāda 1062 euro. Līdzekļu atlikums finansējuma saņēmēju iesniegtajos pārskatos uz 2022.gada 1.janvāri (par 2021.gadu) ir 131 108,45 euro, par kuru attiecīgi samazināts pārskaitāmais finansējums 2022.gada pirmajā pusgadā, kā rezultātā faktiskā par 2022.gada pirmo pusgadu pārskaitītā summa ir 1 401600 euro – 131 108,45 euro - 1062 euro = 1 269 429,55 euro.
2022.gada programmas finansējuma apjoms tika rēķināts ņemot vērā izglītojamo skaitu uz 2021.gada 1.septembri, tie bija 233 600. Ņemot vērā likvidētās izglītības iestādes un izglītības iestāžu dibinātāju atteikumu piedalīties programmā uz 2022.gada otro pusgadu ir 233 399 izglītojamie.
Izvērtējot programmas īstenošanai pieejamo finansējumu un faktisko līdzekļu izlietojumu, ņemot vērā 2021.gada atlikumus un 2022.gadā neizlietoto summu (1062 euro apmērā par pirmo pusgadu un 804 euro apmērā par otro pusgadu) izglītības iestādēm, kuras atteicās vai ir likvidētas, veidojas līdzekļu ietaupījums 132 974,45 euro (131 108,45 euro + 1 062 euro + 804 euro = 132 974,45 euro) apmērā. Un ņemot vērā izglītojamo skaitu, kuram tiek aprēķināts programmas finansējums, ir iespējams palielināt Noteikumu 3.punktā noteikto koeficientu "K" 2022.gada otrajam pusgadam no 4 euro uz 4,56 euro. Atbilstoši precizētajam sadalījumam 2022.gada otrajam pusgadam tiek sadalīts finansējums 1 064 299,44 euro (233 399 * 4,56 = 1 064 299,44 euro) apmērā.
Līdz ar to tiek precizēts un noteikts:
1) 2022.gada pirmajā pusgadā aprēķinātais un faktiski piešķirtais finansējums ir 1 269 429,55 euro (K – no 2022.gada 1.janvāra līdz 2022.gada 21.jūnijam 6 euro) (Projekta 1.pielikumā norādīta apaļa summa 1 269 430 euro);
2) 2022.gada otrajā pusgadā aprēķinātais finansējums ir 1 064 299,44 euro (K – no 2022.gada 1.septembra līdz 2022.gada 31.decembrim 4,56 euro) (Projekta 1.pielikumā norādīta apaļa summa 1 064 300 euro).

No piešķirtā finansējuma programmas "Latvijas skolas soma" īstenošanai paredzēti 2 336 000 euro un administrēšanai 164 000 euro. Programmas īstenošanai šobrīd sadalīti 2 333 730 euro, nesadalītā summa 2 270 euro apmērā tiks novirzīta informatīvās kampaņas īstenošanai par Latvijas kultūras un mākslas norišu piedāvājumu.
Programmas administrēšanai sākotnēji plānotais finansējums 164 000 euro (Kultūras ministrija, līdz funkciju nodošanai Latvijas Nacionālajam kultūras centram, programmas īstenošanai izlietoja 8 014 euro, Latvijas Nacionālajam kultūras centram pārskaitot 155 986 euro). Saskaņā ar Ministru kabineta 2022.gada 20.oktobra rīkojuma Nr.744 "Par apropriācijas pārdali" 2.4.apakšpunktu finansējums programmai (administrēšanas izdevumiem) samazināts par 22 000 euro. Tādējādi pašreiz finansējums programmas administrēšanai sastāda 142 000 euro (programmas administrēšanai sākotnēji plānots 164 000 euro - pārdale 22 000 euro =142 000 euro), tajā skaitā Latvijas Nacionālā kultūras centra nodaļas "Programmas "Latvijas skolas soma" nodaļa" darbinieku atlīdzībām (1000.kods) 98 720 euro (Kultūras ministrijai – 2 798 euro, Latvijas Nacionālajam kultūras centram – 95 922 euro) un projekta īstenošanas izmaksu segšanai (precēm un pakalpojumiem (2000.kods)) 43 280 euro (Kultūras ministrijai – 5 216 euro, Latvijas Nacionālajam kultūras centram – 38 064 euro).
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Otrajā pusgadā precizētais izglītojamo skaits 233 399 * koeficients 4,56 euro = otrajā pusgadā sadalāmais finansējums 1 064 299,44 euro.
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Kultūras ministrija
  • Latvijas Nacionālais kultūras centrs
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • Valsts un nevalstiskās kultūras institūcijas

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ierobežotu finanšu līdzekļu apstākļos programmai piešķirtie līdzekļi nonāk pie izglītojamajiem visās Latvijas izglītības iestādēs, kas atbilst programmas kritērijiem, palielinot iespējas gūt kvalitatīvu kultūras pieredzi, kas palīdz izglītības standartā noteikto rezultātu sasniegšanā.

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi