Anotācija (ex-ante)

23-TA-1472: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Interešu pārstāvības reģistra un interešu pārstāvības deklarēšanas sistēmas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Interešu pārstāvības atklātības likuma 3. panta ceturtās daļas 5. punkts, 4. panta septītā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Interešu pārstāvības reģistra un interešu pārstāvības deklarēšanas sistēmas noteikumi” (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts, lai noteiktu:
- interešu pārstāvības jomas;
- citas interešu pārstāvības deklarēšanas sistēmā (turpmāk – Deklarēšanas sistēma) publicējamās ziņas, kā arī šo ziņu publicēšanas apjomu;
- kārtību, kādā publiskās varas pārstāvim tiek nodrošināta piekļuve Deklarēšanas sistēmai.
Spēkā stāšanās termiņš
01.09.2025.
Pamatojums
Interešu pārstāvības atklātības likuma pārejas noteikumu 2. punkts.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Latvijas Republikā pašlaik nav ieviests reģistrs vai citādā veidā sistematizētas informācijas avots, kurā pieejamas ziņas par interešu pārstāvjiem un to pārstāvamajām interesēm, kā arī par interešu pārstāvības gadījumiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2023. gada 1. janvārī stājās spēkā Interešu pārstāvības atklātības likums. Tā pārejas noteikumu 2. punkts paredz, ka Ministru kabinetam līdz 2023. gada 1. septembrim ir jāizstrādā noteikumi, kas noteiks, kā praktiski darbosies un tiks nodrošināta atklāta interešu pārstāvība, proti, jānosaka reģistrā ierakstāmās interešu pārstāvības jomas, kā arī citas interešu pārstāvības deklarēšanas sistēmā publicējamās ziņas, to publicēšanas apjoms un kārtība, kādā publiskās varas pārstāvim tiek nodrošināta piekļuve sistēmai.
Risinājuma apraksts
Ievērojot minēto, ir izstrādāts noteikumu projekts un tā pielikums, ar kuru paredzēts noteikt:
- interešu pārstāvības jomas;
- citas Deklarēšanas sistēmā publicējamās ziņas, kā arī šo ziņu publicēšanas apjomu;
- kārtību, kādā publiskās varas pārstāvim tiek nodrošināta piekļuve Deklarēšanas sistēmai.
Ņemot vērā sabiedrības līdzdalības procesā izskanējušās bažas un aicinājumu apdomāt kontroles mehānismu, lai fiziskai personai nebūtu iespējams pašai reģistrēties kā kādas organizācijas vai uzņēmuma pārstāvim, novēršot risku, ka fiziska persona, nesaskaņojot ar organizāciju vai uzņēmumu, reģistrējas kā organizācijas vai uzņēmuma interešu pārstāvis, lai gan nav bijis šāds deleģējums, skaidrojam, ka Interešu pārstāvības atklātības likuma 3. panta otrā daļa uzliek pienākumu reģistrēties interešu pārstāvim, kas attiecīgi ir juridiskā persona, personālsabiedrība vai fiziskā persona. Pēdējās gadījumā tā ir interešu pārstāvība, ko fiziskā persona īsteno tieši un nepastarpināti, tamdēļ tā reģistrējas pati. Līdz ar to izteiktās bažas jau šobrīd ir novērstas ar spēkā esošo Interešu pārstāvības atklātības likuma regulējumu.
Interešu pārstāvības jomas nepieciešams norādīt, lai analizētu, kādās jomās tiek veikta interešu pārstāvība. Interešu pārstāvības jomas ir uzskaitītas noteikumu projekta pielikumā. Jomu uzskaitījums veidots uz Tiesību aktu portāla (TAP) politikas jomu klasifikācijas[1] pamata, taču arī ņemtas vērā likumdošanas jomas Saeimā un pašvaldību lēmumu specifika. Noteikumu projekta sabiedriskās apspriešanas laikā pausti vairāki viedokļi par interešu pārstāvības jomām, norādot uz to, ka iespējamo jomu spektrs ir pārāk plašs un tādēļ varētu radīt lielu administratīvo slogu. Ņemot vērā minēto, jomu saraksts ir pārveidots un konsolidēts lielās jomās ar apakštēmām, kuras ietvertas skaidrojošos nolūkos. Tāpat jāņem vērā, ka dotais uzskaitījums nav izsmeļošs un var ietvert arī citas galvenajai jomai atbilstošas apakštēmas. Līdz ar to paredzēta iespēja atzīmēt klasifikatora vērtību “citas interešu pārstāvības jomas”, kurš aptver visas jomas, kuras sarakstā nav iekļautas. Šo var atzīmēt subjekti, kuru ikdienas darbs ir interešu pārstāvība dažādās jomās un nozarēs. Tāpat šo var atzīmēt subjekti kas, reģistrējoties Pārstāvības reģistrā, nevar paredzēt, kurās jomās pārstāvēs intereses.
Ņemot vērā, ka Interešu pārstāvības atklātības likuma 4. panta otrajā daļā nepilnīgi ir noteiktas ziņas, ko publiskās varas pārstāvis publicē Deklarēšanas sistēmā, noteikumu projekts paredz, ka papildus minētajā normā uzskaitītajām publicējamajām ziņām Deklarēšanas sistēmā publicējamas ziņas par grupu, kuras intereses interešu pārstāvis pārstāv, kā arī par interešu pārstāvi, kas nav reģistrēts interešu pārstāvības reģistrā (turpmāk - Pārstāvības reģistrs), pamatojoties uz to, ka tā īstenotā interešu pārstāvība uz ieraksta izdarīšanas brīdi neatbilst Interešu pārstāvības atklātības likuma 3. panta otrajā daļā minētajai sistemātiskas interešu pārstāvības definīcijai. Par šādu interešu pārstāvi publicējamas visas tās pašas ziņas, kas uzskaitītas Interešu pārstāvības atklātības likuma 3. panta ceturtajā daļā, izņemot minētā panta 4. punktā noteikto. Šīs ziņas nepieciešams uzskaitīt, lai būtu iespējams noteikt, ar kuru brīdi interešu pārstāvim iestājas pienākumus reģistrēties Pārstāvības reģistrā. Ziņas par grupu, kuras intereses interešu pārstāvis pārstāv, publicējamas gadījumos, ja nav iespējams identificēt konkrētu privātpersonu, kuras labā tiek veikta interešu pārstāvība, kā tas izriet no Interešu pārstāvības atklātības likuma 3. panta ceturtās daļas 6. punkta. Tādā gadījumā publicējamas ziņas par  plašāku subjektu loku jeb grupu, kuras labā tiek veikta interešu pārstāvība. Ziņas par grupu norādāmas, cik vien precīzi un sašaurināti iespējams. Grupu definē interešu pārstāvis, un publiskās varas pārstāvis ziņas par to ieraksta Deklarēšanas sistēmā.
Noteikumos sīkāk skaidrots, kādu informāciju publiskās varas pārstāvis Deklarēšanas sistēmā publicē par interešu pārstāvības aktivitātes, piemēram, sarunas vai sanāksmes, dalībniekiem (tai skaitā atsevišķi norāda publiskās varas pārstāvjus, kas ir uzrunāti, un interešu pārstāvjus, kas veic konkrēto aktivitāti) un par apspriežamo jautājumu (norāda, kādu publisko lēmumu interešu pārstāvis cenšas ietekmēt un kāds ir vēlamais rezultāts, kā arī pievieno saites uz publisko lēmumu un papildu informācija no  interešu pārstāvja). Minētais veido saturiski nozīmīgāko informāciju Deklarēšanas sistēmā.  Publiskās varas pārstāvis ziņas Deklarēšanas sistēmā ievada tā, lai viņa publicētā informācija būtu viegli uztverama, informācija par notikušās aktivitātes dalībniekiem un publisko lēmumu, kuru tiecas ietekmēt, būtu viegli uztverama un viennozīmīgi saprotama.
Jāvērš uzmanība, ka Interešu pārstāvības atklātības likums nedefinē, kas ir “publisks lēmums”. Arī Interešu pārstāvības atklātības likuma 4. pants, ar ko regulēta Deklarēšanas sistēma nepiedāvā nekādu norādāmās informācijas sašaurināšanu. Taču Interešu pārstāvības atklātības likuma 1. panta 1. punktā ietvertais skaidrojums ir ārkārtīgi plašs, proti, tas vērsts arī uz publiska lēmuma ierosināšanu. Līdz ar to, sistēmiski lasot Interešu pārstāvības atklātības likuma regulējumu, nav jābūt zināmam konkrētam lēmumam. Savukārt noteikumos ir paredzēts ziņas par publisko lēmumu, ko ir nolūks ietekmēt, norādīt brīvā formā.
Noteikumos paredzēts, ka Deklarēšanas sistēmā publicē arī institūciju, kas minētās ziņas ir publicējusi, norādot tās nosaukumu un reģistrācijas numuru. Tas nepieciešams, lai skaidri būtu definēts, ka visas ziņas publicē konkrēta institūcija. Uzņēmumu reģistrs nodrošina platformu, kurā publiskās varas pārstāvis ziņas  publicē, nepārbaudot to saturu un atbilstību. Uzņēmumu reģistrs neveiks publiskās varas pārstāvja deklarēto ziņu satura un atbilstības pārbaudi, jo Uzņēmumu reģistram nav pilnvaru (nedz arī praktisku iespēju) veikt šādu ziņu pārbaudi,  līdz ar to par publicēto ziņu patiesumu ir atbildīga institūcija, kas šīs ziņas ir publicējusi.
Papildus noteikts, ka Deklarēšanas sistēmā atzīmē, kurš publiskās varas pārstāvis vai publiskās personas institūcijas pārstāvis ir veicis ierakstu, norādot tā vārdu, uzvārdu un ieņemamo amatu.
Lai mazinātu slogu un sniegtu vispārīgu priekšstatu par interešu pārstāvja atkārtoti sniegtiem viedokļiem tajā pašā jautājumā un noteiktā laika periodā, noteikumos paredzēts, ka var veidot vienu ierakstu par noteiktā laika periodā, proti divu nedēļu periodā, notikušām interešu pārstāvības aktivitātēm. Divu nedēļu periods izvēlēts, ņemot vērā Interešu pārstāvības atklātības likuma 4. panta pirmajā daļā noteikto, ka ziņas par interešu pārstāvības aktivitātēm publicē publiskās varas pārstāvji Deklarēšanas sistēmā ne vēlāk kā divu nedēļu laikā pēc interešu pārstāvības aktivitātes. Līdz ar to, ja interešu pārstāvis konkrētajā divu nedēļu periodā īstenojis vairākas saturiski līdzīgas interešu pārstāvības aktivitātes, publiskās varas pārstāvis Deklarēšanas sistēmā publicē ziņas par šīm aktivitātēm, veidojot tikai vienu ierakstu.
Pieņemot Interešu pārstāvības atklātības likumu, likumdevējs ir paredzējis Pārstāvības reģistrā publicēto ziņu publisku pieejamību, taču nav specificējis veidu, līdz ar to ar noteikumos precizēts, kuras no Pārstāvības reģistrā publicējamām ziņām ir Pārstāvības reģistra publiskā daļa un kuras – nepubliskā daļa.
Ņemot vērā personas datu aizsardzības prasības, noteikumos risināts jautājums par personas koda publicitāti. Interešu pārstāvības atklātības likuma 3. panta ceturtās daļas 1. un 2. punkts paredz, ka personas kods ir viena no Pārstāvības reģistrā ierakstāmajām ziņām. Savukārt gadījumā, ja personas koda nav, paredzēts, ka Pārstāvības reģistrā ieraksta dzimšanas datumu, personu apliecinoša dokumenta numuru un izdošanas datumu, valsti un institūciju, kas dokumentu izdevusi. Noteikumos paredzēts, ka ziņas par fiziskās personas personas kodu, bet, ja tāda nav, — dzimšanas datumu, personu apliecinoša dokumenta numuru un izdošanas datumu, valsti un institūciju, kas dokumentu izdevusi – iekļauj Pārstāvības reģistra nepubliskajā daļā.
Gadījumā, ja persona pārstāv vairākus interešu pārstāvjus, personai tiek piešķirts tikai viens unikālais identifikācijas numurs, un tas netiek dublēts, neatkarīgi no tā, kādā lomā persona darbojas. Piemēram, var būt situācija, kad persona A pārstāv gan interešu pārstāvi B, gan interešu pārstāvi C. Pārstāvības reģistrā pieteikumu jāiesniedz interešu pārstāvim. Proti, šajā situācijā interešu pārstāvis B iesniegs savu pieteikumu, norādot A kā savu pārstāvi. Veicot reģistrāciju, personai A tiks piešķirts unikālais identifikācijas numurs. Kad interešu pārstāvis C iesniegs savu pieteikumu, persona A tiks reģistrēta arī kā C pārstāvis, personai A netiks piešķirts jauns identifikācijas numurs. Arī gadījumā, ja persona A vēlēsies reģistrēties pats kā interešu pārstāvis, viņam saglabāsies tas pats sākotnēji piešķirtais unikālais identifikācijas numurs.

[1] Politikas jomu klasifikācija. Pieejams: https://data.gov.lv/dati/eng/dataset/tap-politikas-jomas
Problēmas apraksts
Interešu pārstāvības atklātības likums regulē ziņu glabāšanas jautājumus attiecībā uz Pārstāvības reģistru, proti, likuma 3. panta astotā daļa noteic, ka reģistrā ierakstītās ziņas par interešu pārstāvi tiek glabātas 10 gadus pēc šā pārstāvja izslēgšanas no reģistra. Savukārt attiecībā uz Deklarēšanas sistēmu ziņu glabāšanas termiņš nav noregulēts, līdz ar to šis regulējums iekļauts noteikumu projektā.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz, ka Pārstāvības reģistrā ierakstītās ziņas par interešu pārstāvi ir publiski pieejamas bez maksas un tās ir pieejamas līdz interešu pārstāvja izslēgšanai no reģistra.
Deklarēšanas sistēmā ierakstītās ziņas ir publiski pieejamas un tiek glabātas 10 gadus pēc aktivitāšu publicēšanas. Minētais termiņš izvēlēts analoģiski termiņam, kāds noteikts attiecībā uz Pārstāvības reģistrā ierakstāmo ziņu glabāšanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Ir jauna Eiropas Savienības iniciatīva, kas, iespējams, ietekmēs interešu pārstāvības atklātības regulējumu, proti, Priekšlikums Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvai, ar ko izveido saskaņotas prasības iekšējā tirgū attiecībā uz trešo valstu vārdā veiktas interešu pārstāvības pārredzamību un groza Direktīvu (ES) 2019/1937.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • interešu pārstāvji
  • publiskās varas pārstāvji
  • fiziskās personas, kuru intereses tiks pārstāvētas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts attiecas uz interešu pārstāvjiem un publiskās varas pārstāvjiem. Saskaņā ar Interešu pārstāvības atklātības likuma 1. panta 2. punktu interešu pārstāvis ir privātpersona (proti, fiziska vai juridiska persona), kas veic interešu pārstāvību par atlīdzību vai bez tās, neatkarīgi no juridiskā statusa vai reģistrācijas.
Savukārt saskaņā ar minētā likuma 1. panta 3. punktu publiskās varas pārstāvis ir publiska persona, tās institūcija, amatpersona vai darbinieks, kā arī privātpersona attiecībā uz tai deleģēto pārvaldes uzdevumu. Publiskās varas pārstāvis ir arī Saeimas deputāts, pašvaldības domes deputāts un publiskas personas nolīgts ārštata padomnieks (piemēram, Ministru kabineta locekļa ārštata konsultatīvais darbinieks).
Interešu pārstāvjiem turpmāk būs pienākums reģistrēties Pārstāvības reģistrā pēc trešās interešu pārstāvības reizes, savukārt publiskās varas pārstāvjiem – publicēt ziņas par interešu pārstāvības aktivitātēm, kurās tie bijuši iesaistīti, Deklarēšanas sistēmā.
Noteikumi attieksies arī uz tām privātpersonām, kuru labā tiks veikta interešu pārstāvība, jo tās arī ir norādāmas Pārstāvības reģistrā un Deklarēšanas sistēmā.
Juridiskās personas
  • privāto tiesību juridiskās personas vai šādu personu apvienības
  • juridiskās personas, kuru intereses tiks pārstāvētas
Ietekmes apraksts
Saskaņā ar Interešu pārstāvības atklātības likuma 1. panta 2. punktu interešu pārstāvis ir privātpersona (proti, fiziska vai juridiska persona), kas veic interešu pārstāvību par atlīdzību vai bez tās, neatkarīgi no juridiskā statusa vai reģistrācijas. Līdz ar to interešu pārstāvis var būt ne tikai fiziska persona, bet arī privāto tiesību juridiskās personas vai šādu personu apvienības, tai skaitā nevalstiskās organizācijas. Arī šiem subjektiem būs pienākums reģistrēties Pārstāvības reģistrā.
Noteikumi attieksies arī uz tām privātpersonām, kuru labā tiks veikta interešu pārstāvība, jo tās arī ir norādāmas Pārstāvības reģistrā un Deklarēšanas sistēmā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
487 013
0
215 955
0
70 277
70 277
2.1. valsts pamatbudžets
0
487 013
0
215 955
0
70 277
70 277
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-487 013
0
-215 955
0
-70 277
-70 277
3.1. valsts pamatbudžets
0
-487 013
0
-215 955
0
-70 277
-70 277
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
215 955
0
70 277
70 277
5. Precizēta finansiālā ietekme
-487 013
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
-487 013
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Noteikumu projekta normu izpildei Tieslietu ministrijai (Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistram) nepieciešams finansējums:
       
1. 2024. gadā 487 013 euro apmērā:
Kapitālie izdevumi EKK 5000 - 7318 cilvēkstundas x 66,55 euro/ cilvēkstundā, 487 013 euro, lai izveidotu Interešu pārstāvības atklātības reģistrāciju un ar interešu pārstāvniecību saistīto aktivitāšu deklarēšanas sistēmu.

2. 2025. gadā 215 955 euro apmērā:
Kapitālie izdevumi EKK 5000 – 3245 cilvēkstundas x 66,55 euro/ cilvēkstundā, 215 955 euro, lai nodrošinātu Interešu pārstāvības atklātības informācijas datu publicēšanu un pieejamību.

3. 2026. gadā un turpmāk 70 277 euro apmērā:
Kapitālie izdevumi EKK 5000 – 1056 cilvēkstundas x  66,55 euro/ cilvēkstundā, 70 277 euro, lai veiktu pielāgojumus UR IS, nodrošinot Interešu pārstāvības atklātības aktivitātes reģistrācijas procesu un atspoguļošanas rīkus.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Nav
Cita informācija
2024. gadā nepieciešamais finansējums 487 013 euro apmērā tiks pieprasīts no apropriācijas rezerves, atbilstoši 2018. gada 17. jūlija Ministru kabineta noteikumos Nr.421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” noteiktajam.
Nepieciešamais finansējums 2025. gadā 215 955 euro apmērā, 2026. gadā un turpmāk 70 277 euro apmērā tiks nodrošināts Tieslietu ministrijai piešķirtā budžeta ietvaros.

4.1.1. Likums “Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru”

Pamatojums un apraksts
Likums “Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru” regulē jautājumus par ziņu publisko pieejamību, atteikumu reģistrēt iesniegto pieteikumu.
Atbildīgā institūcija
Tieslietu ministrija
Normālos apstākļos Ministru kabineta noteikumiem būtu jāparedz arī valsts nodevas apmēru un samaksas kārtību, taču likumdevējs Interešu pārstāvības atklātības likumā nav piešķīris Ministru kabinetam šādu deleģējumu, līdz ar to šobrīd Noteikumu projektā šis jautājums nav noregulēts. Vienlaikus norādāms, ka, izvērtējot Pārstāvības reģistra funkcionalitāti, būtu izvērtējams jautājums par šādas valsts nodevas paredzēšanu.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Likums un noteikumi atbilst OECD Padomes 18.02.2010. rekomendācijai par lobēšanas atklātības un godprātības principiem, https://legalinstruments.oecd.org/en/instruments/OECD-LEGAL-0379.
Latvijai kā OECD dalībvalstij šī rekomendācija ir jāievēro, kā arī jāsniedz dati par lobēšanu OECD salīdzinošiem pētījumiem un publiskajai datu bāzei, kas 2023. gadā ir izstrādē (OECD Public Integrity Indicators, https://oecd-public-integrity-indicators.org).

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs, Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrs, Tieslietu ministrija, Valsts kanceleja
Nevalstiskās organizācijas
-
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/b9dde37d-d325-46f1-bbd9-f3b4c5c2bf9c
Veids
Darba grupa/domnīca
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

2023. gada 27. aprīlī tika organizēta darbnīca “Interešu pārstāvības atklātības likuma piemērošana – ko un kā ietvert sistēmās?” ar mērķi nodrošināt iesaistīto pušu gaidām un vajadzībām atbilstoša normatīvā un tehniskā risinājuma izstrādi, kas sniedz atbildes uz pašlaik identificētajiem neskaidrajiem jautājumiem. Darbnīcā piedalījās Sabiedrība par atklātību – Delna, Providus, Latvijas Pašvaldību savienība, Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs, Žurnāls "Jurista Vārds", Latvijas Darba devēju konfederācija, Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība, Ārvalstu investoru padome Latvijā (FICIL),  Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera, Finanšu nozares asociācija, Zvērinātu advokātu birojs "Vilgerts", partiju apvienība "Apvienotais saraksts", Frakcija "Jaunā Vienotība", Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs, Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrs, Valsts kanceleja, Izglītības un zinātnes ministrija, Ekonomikas ministrija, Tieslietu ministrija. Balstoties uz diskusijas rezultātiem izstrādāts noteikumu projekts.
Lai informētu sabiedrību un nodrošinātu iespēju izteikt viedokļus, noteikumu projekts kopā ar sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumu tika ievietots TAP publiskai apspriešanai no 2023. gada 30. novembra līdz 2023. gada 14. decembrim. Kopumā tika saņemti vairāki priekšlikumi un komentāri no sabiedriskās politikas centra “PROVIDUS”, biedrības “Latvijas Jaunatnes padome”, biedrības “Latvijas Pilsoniskā alianse”, Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras, biedrības "Sabiedrība par atklātību - Delna" un biedrības “Latvijas Apdrošinātāju asociācija”.
Kopumā sabiedrības līdzdalības pasākumos ir pausts atbalsts noteikumu projektam, tomēr par atsevišķiem jautājumiem ir notikušas visai plašas diskusijas. Publiskās apspriešanas laikā saņemtie priekšlikumi tika izvērtēti un attiecīgi papildināts vai precizēts noteikumu projekts un tā anotācija.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Noteikumu projekts ietekmē Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra funkcijas, proti, paredz pienākumu izstrādāt un vest Pārstāvības reģistru un Deklarēšanas sistēmu. Tādējādi Noteikumu projekts paredz paplašināt Uzņēmumu reģistra funkcijas, nosakot gan viena jauna reģistra, proti, Pārstāvības reģistra, vešanu, gan arī jaunas – Deklarēšanas sistēmas – uzturēšanu, kas ir jauna pēc būtības. Proti, šāda veida – kā  Deklarēšanas sistēma - sistēmas uzturēšana līdz šim nav bijusi Uzņēmumu reģistra funkcija.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums nav nosakāms, jo ir katras institūcijas izšķiršanās jautājums.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts paredz izstrādāt Pārstāvības reģistru un Deklarēšanas sistēmu, kas būs pieejami publiskai lietošanai bez maksas.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts paredz izstrādāt Pārstāvības reģistru un Deklarēšanas sistēmu, kas tiks veidoti kā savā starpā saistīti valsts informācijas sistēmas moduļi.

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Pārstāvības reģistrs un Deklarēšanas sistēma būs publiski pieejami ikvienam Latvijas iedzīvotājam.

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts detalizētāk regulē interešu pārstāvību, kas ir viena no politiskās līdzdalības formām un ir uzskatāma par būtisku modernās demokrātijas sastāvdaļu. Tiks veicināta atklātība par pilsoniskās sabiedrības pārstāvju un organizāciju veikto  interešu pārstāvības darbu, stiprinot izpratni par aktīvas pilsoniskās sabiedrības lomu demokrātiskā sabiedrībā.

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts paredz interešu pārstāvības atklātības nolūkos identificēt interešu pārstāvi, publiskās varas pārstāvi un privātpersonu, kuras labā tiek veikta interešu pārstāvība, šādā veidā iegūstot interešu pārstāvja un publiskās varas pārstāvja identificējošos datus.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Diasporas pārstāvji un diasporas organizācijas var veikt interešu pārstāvību likuma un noteikumu ietvaros.

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

Lai veiksmīgi ieviestu Interešu pārstāvības atklātības likumu un šos Ministru kabineta noteikumus Latvijā, Pārstāvības reģistra un Deklarēšanas sistēmas izstrādes gaitā svarīgi apgūt citu valstu pieredzi, kur šādi reģistri vai līdzīgas iniciatīvas jau ir realizētas, piemēram, Īrija, Kanāda, Igaunija, Francija.
Pielikumi