22-TA-3552: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 5. oktobra noteikumos Nr. 948 "Noteikumi par zemessargiem izmaksājamo dienesta uzdevumu izpildes un apmācību kompensāciju, Zemessardzes veterānu priekšnieka algu, kā arī zemessarga mantai nodarīto zaudējumu atlīdzību"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts izstrādāts pēc Nacionālo bruņoto spēku iniciatīvas.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, lai noteiktu kārtību, kādā Zemessardzes veterānam izmaksā kompensāciju par katru dienesta uzdevumu izpildes dienu, un tās apmēru, kā arī atbilstoši Latvijas Republikas Zemessardzes likuma (turpmāk - Zemessardzes likuma) 6. panta 1.1 daļai precizētu, kas uzskatāma par dienesta uzdevumu izpildes vai apmācības dienu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
2019. gada 4. aprīlī stājās spēkā grozījums Zemessardzes likuma 6. pantā, papildinot to ar 1.1 daļu, kas nosaka, par dienesta uzdevumu izpildes vai mācību dienu uzskata astoņas stundas vienas diennakts laikā, ja Zemessardzes uzdevuma izpildes vai apmācības laiks ir vismaz astoņas stundas diennaktī, vai astoņas stundas vairāku diennakšu laikā, ja Zemessardzes uzdevuma izpildes vai apmācības laiks ir mazāks par astoņām stundām diennaktī.
Atbilstoši grozījumam Zemessardzes likuma 45. panta sestajā daļā (stājās spēkā 2022. gada 3. novembrī) Zemessardzes veterāns par šā likuma 44. pantā paredzēto uzdevumu izpildi ir tiesīgs saņemt kompensāciju Ministru kabineta noteiktajā kārtībā un apmērā.
Ministru kabineta 2010. gada 5. oktobra noteikumi Nr. 948 "Noteikumi par zemessargiem izmaksājamo dienesta uzdevumu izpildes un apmācību kompensāciju, Zemessardzes veterānu priekšnieka algu, kā arī zemessarga mantai nodarīto zaudējumu atlīdzību" (turpmāk - noteikumi Nr. 948) citstarp nosaka kārtību, kādā zemessargam izmaksā kompensāciju par katru dienesta uzdevumu izpildes vai apmācības dienu, un tās apmēru.
Atbilstoši grozījumam Zemessardzes likuma 45. panta sestajā daļā (stājās spēkā 2022. gada 3. novembrī) Zemessardzes veterāns par šā likuma 44. pantā paredzēto uzdevumu izpildi ir tiesīgs saņemt kompensāciju Ministru kabineta noteiktajā kārtībā un apmērā.
Ministru kabineta 2010. gada 5. oktobra noteikumi Nr. 948 "Noteikumi par zemessargiem izmaksājamo dienesta uzdevumu izpildes un apmācību kompensāciju, Zemessardzes veterānu priekšnieka algu, kā arī zemessarga mantai nodarīto zaudējumu atlīdzību" (turpmāk - noteikumi Nr. 948) citstarp nosaka kārtību, kādā zemessargam izmaksā kompensāciju par katru dienesta uzdevumu izpildes vai apmācības dienu, un tās apmēru.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atbilstoši Zemessardzes likuma 46. panta sestās daļas deleģējumam nepieciešams noteikt kārtību, kādā Zemessardzes veterāniem izmaksā kompensāciju par dienesta uzdevumu izpildes vai apmācības dienu, un tās apmēru.
Risinājuma apraksts
Ar noteikumu projektu tiek veikti grozījumi noteikumos Nr. 948, lai kārtība, kādā zemessargiem izmaksā kompensāciju par katru dienesta uzdevumu izpildes vai apmācības dienu, varētu tikt attiecināta arī uz Zemessardzes veterāniem.
Zemessardzes veterānus nav paredzēts iesaistīt kaujas uzdevumu veikšanā, bet atbalstošu uzdevumu izpildē. Līdz ar to Zemessardzes veterāna dienesta pakāpe un izdiena nav noteicošas, lai kvalitatīvi veiktu viņam noteiktos uzdevumus, tādēļ kompensācijas apmērs nav sasaistāms ar atalgojumu karavīram ar tādu pašu dienesta pakāpi un izdienu.
Piemēram, Zemessardzes veterāns ar kapteiņa dienesta pakāpi nekomandēs rotu, bet atbalstīs, piemēram, vadot auto vai nodrošinot apķēdējumu kaujas šaušanas laikā. Šāda uzdevuma veikšana nekādā veidā nesasaucas ar dienesta pakāpi un pieredzi, līdz ar to samaksa par uzdevuma veikšanu, kuru pildīt var arī kareivis ar nelielu izdienu, nosakāma, neņemot vērā veterāna dienesta pakāpi un izdienu. Iesaistot Zemessardzes veterānu atbalsta pasākumu veikšanā, kareivis tiks atslogots, un tas ļaus viņam vairāk laika veltīt kaujas spēju attīstīšanai, kas vecuma/veselības stāvokļa dēļ vairs nav pa spēkam Zemessardzes veterānam.
Zemessardzes veterānam izmaksājamā kompensācija tiek noteikta 30 euro par vienu uzdevumu izpildes dienu, tādējādi to pielīdzinot 5% no profesionālā dienesta karavīra ar kareivja dienesta pakāpi bāzes algai, līdzīgi kā kompensācija noteikta zemessargam noteikumu Nr. 948 6. punktā, bet arī ņemot vērā iepriekš minēto par Zemessardzes veterāna iesaisti tikai atbalsta pasākumos, nevis dienesta pakāpei un izdienai atbilstošu uzdevumu veikšanā. 30 euro kompensācija par atbalsta sniegšanu valsts un pašvaldību institūcijām Zemessardzes veterānam, piemēram, tika noteikta arī Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma 37.2 pantā.
Zemessardzes veterānus nav paredzēts iesaistīt kaujas uzdevumu veikšanā, bet atbalstošu uzdevumu izpildē. Līdz ar to Zemessardzes veterāna dienesta pakāpe un izdiena nav noteicošas, lai kvalitatīvi veiktu viņam noteiktos uzdevumus, tādēļ kompensācijas apmērs nav sasaistāms ar atalgojumu karavīram ar tādu pašu dienesta pakāpi un izdienu.
Piemēram, Zemessardzes veterāns ar kapteiņa dienesta pakāpi nekomandēs rotu, bet atbalstīs, piemēram, vadot auto vai nodrošinot apķēdējumu kaujas šaušanas laikā. Šāda uzdevuma veikšana nekādā veidā nesasaucas ar dienesta pakāpi un pieredzi, līdz ar to samaksa par uzdevuma veikšanu, kuru pildīt var arī kareivis ar nelielu izdienu, nosakāma, neņemot vērā veterāna dienesta pakāpi un izdienu. Iesaistot Zemessardzes veterānu atbalsta pasākumu veikšanā, kareivis tiks atslogots, un tas ļaus viņam vairāk laika veltīt kaujas spēju attīstīšanai, kas vecuma/veselības stāvokļa dēļ vairs nav pa spēkam Zemessardzes veterānam.
Zemessardzes veterānam izmaksājamā kompensācija tiek noteikta 30 euro par vienu uzdevumu izpildes dienu, tādējādi to pielīdzinot 5% no profesionālā dienesta karavīra ar kareivja dienesta pakāpi bāzes algai, līdzīgi kā kompensācija noteikta zemessargam noteikumu Nr. 948 6. punktā, bet arī ņemot vērā iepriekš minēto par Zemessardzes veterāna iesaisti tikai atbalsta pasākumos, nevis dienesta pakāpei un izdienai atbilstošu uzdevumu veikšanā. 30 euro kompensācija par atbalsta sniegšanu valsts un pašvaldību institūcijām Zemessardzes veterānam, piemēram, tika noteikta arī Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma 37.2 pantā.
Problēmas apraksts
Zemessardzes likuma 6.panta 1.1 daļas regulējums, kas nosaka, kas uzskatāma par dienesta uzdevumu izpildes vai mācību dienu, ir plašāks nekā noteikumu Nr.948 2.punkta regulējums.
Risinājuma apraksts
Precizēts noteikumu Nr. 948 2. punkts, paredzot, ka par dienesta uzdevumu izpildes vai apmācības dienu uzskata ne mazāk kā astoņas stundas diennakts laikā vai astoņas stundas vairāku diennakšu laikā, ja Zemessardzes uzdevuma izpildes vai apmācības laiks ir mazāks par astoņām stundām diennaktī.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Zemessardzes veterāni, kuri pilda dienesta uzdevumus.
Ietekmes apraksts
-
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Noteikumu projekta izpilde tiks realizēta Aizsardzības ministrijai piešķirtā finansējuma ietvaros budžeta programmas 22.00.00 “Nacionālie bruņotie spēki” budžeta apakšprogrammā 22.10.00 “Starptautisko operāciju un Nacionālo bruņoto spēku personālsastāvā centralizētais atalgojums”.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Noteikumu projekts ietekmē tikai Zemessardzes veterānus.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi