Anotācija (ex-ante)

22-TA-3820: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 10. novembra rīkojumā Nr. 648 "Par zemes vienību Rīgas administratīvajā teritorijā piederību vai piekritību valstij un nostiprināšanu zemesgrāmatā uz valsts vārda attiecīgās ministrijas vai valsts akciju sabiedrības "Privatizācijas aģentūra" personā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2019.gada 26.novembra noteikumi Nr.557 “Noteikumi par valsts īpašumu privatizāciju veicošās institūcijas pārvaldes uzdevuma deleģēšanu”.
Likuma “Par zemes reformu Latvijas Republikas pilsētās” 28.panta ceturtā daļa.
Likuma “Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās” 8.panta sestā un septītā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Izdarīt grozījumus Ministru kabineta 2010.gada 10.novembra rīkojumā Nr.648 “Par zemes vienību Rīgas administratīvajā teritorijā piederību vai piekritību valstij un nostiprināšanu zemesgrāmatā uz valsts vārda attiecīgās ministrijas vai valsts akciju sabiedrības “Privatizācijas aģentūra” personā” (turpmāk – MK rīkojums Nr.648), lai iekļautu neprivatizējamo zemes vienības daļu tā 11.pielikumā  un attiecīgi precizētu privatizējamās zemes vienības platību tā 12.pielikumā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
MK rīkojuma Nr.648 12.pielikuma “Zemes vienības Rīgas administratīvajā teritorijā, kuras nododamas valsts akciju sabiedrības “Privatizācijas aģentūra” valdījumā nostiprināšanai zemesgrāmatā un tālākai privatizācijai” 15.punktā iekļauta zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 01001212667 un aptuveno platību 1,1862 ha (turpmāk – Sākotnējā zemes vienība).
Ar Sākotnējo zemes vienību bija saistīta daļa no būves (dzelzceļa sliedēm) ar kadastra apzīmējumu 01001212652010 (turpmāk – Būve 1), kas ietilpst nekustamā īpašuma starp Rencēnu un Katlakalna ielām, Rīgā, kadastra Nr.01006210356 (turpmāk – Nekustamais īpašums 1), sastāvā, kā arī daļa no būves (dzelzceļa pievedceļa) ar kadastra apzīmējumu 01001210111022 (turpmāk – Būve 2), kas ietilpst nekustamā īpašuma Katlakalna ielā 9, Rīgā, kadastra Nr.01006210896 (turpmāk – Nekustamais īpašums 2), sastāvā. Nekustamais īpašums 1 ierakstīts Rīgas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr.23090, un īpašuma tiesības uz to nostiprinātas sabiedrībai ar ierobežotu atbildību “Mono” 1789/3700 domājamo daļu apmērā, sabiedrībai ar ierobežotu atbildību “Kompānija Avotiņi” 953/3700 domājamo daļu apmērā un SIA “Schenker” 958/3700 domājamo daļu apmērā. Nekustamais īpašums 2 ierakstīts Rīgas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000426795, un īpašuma tiesības uz to nostiprinātas sabiedrībai ar ierobežotu atbildību “BLRT Invest Latvia”.
2001.gada 16.maijā SIA “Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor” (turpmāk – Possessor) saņemts un ar Nr.1.33/3398-4406 reģistrēts ierosinājums par valsts zemes privatizāciju, kas saistīta ar Nekustamo īpašumu 1. Privatizācijas ierosinājumi par zemi, kas saistīta ar Nekustamo īpašumu 2, Possessor nav saņemti.
Nekustamais īpašums 1 sākotnēji ir bijis valsts akciju sabiedrības “Dzelzceļtransports” mantas sastāvā. Valsts akciju sabiedrība “Dzelzceļtransports” nodota privatizācijai ar Ministru kabineta 1996.gada 21.februāra rīkojumu Nr.58 “Par valsts īpašuma objektu nodošanu privatizācijai” (1.79.apakšpunkts).
Ar Ministru kabineta 1998.gada 21.oktobra rīkojuma Nr.507 “Par zemesgabalu nodošanu privatizācijai” (turpmāk – MK rīkojums Nr.507) 1.punktu saskaņā ar likumu “Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju” privatizācijai ir nodoti valstij piekrītoši zemesgabali, uz kuriem atrodas īpašuma objekti, kas nodoti privatizācijai ar šī rīkojuma pielikumā minētajiem Ministru Padomes lēmumiem un Ministru kabineta rīkojumiem, tajā skaitā ar Ministru kabineta 1996.gada 21.februāra rīkojumu Nr.58, kas minēts MK rīkojuma Nr.507 pielikuma 2.38.apakšpunktā.
Ar Ministru kabineta 2019.gada 26.novembra noteikumu Nr.557 “Noteikumi par valsts īpašumu privatizāciju veicošās institūcijas pārvaldes uzdevumu deleģēšanu” 2.punktu Possessor ir deleģēts valsts pārvaldes uzdevums – valsts vārdā organizēt un veikt valsts īpašumu privatizāciju.
Saskaņā ar likuma “Par zemes reformu Latvijas Republikas pilsētās” 28.panta ceturto daļu Possessor veic tās zemes privatizāciju, uz kuras atrodas valsts īpašuma objekti, kas nodoti privatizācijai vai privatizēti, un par kuru līdz 2006.gada 31.augustam ir iesniegti privatizācijas ierosinājumi.
Tā kā Possessor nav saņemti privatizācijas ierosinājumi par zemi, kas saistīta ar Nekustamo īpašumu 2, attiecīgā Sākotnējās zemes vienības daļa nav privatizējama.
Ievērojot minēto un pamatojoties uz Rīgas pilsētas būvvaldes 2019.gada 6.augusta lēmumu Nr.BV-19-10921-nd un 2021.gada 8.aprīļa lēmumu Nr.BV-21-8150-nd, Sākotnējā zemes vienība tika sadalīta, izveidojot privatizējamo daļu 0,8670 ha platībā, kas saistīta ar Būvi 1 (turpmāk – Privatizējamā zemes vienība), un neprivatizējamo daļu 0,3031 ha platībā, kas saistīta ar Būvi 2 (turpmāk – Neprivatizējamā zemes vienība). Privatizējamajai zemes vienībai tika saglabāts kadastra Nr.01001212667 un kadastra apzīmējums 01001212667, bet Neprivatizējamajai zemes vienībai piešķirts kadastra Nr.01001211641 un kadastra apzīmējums 01001211640.
Atbilstoši likuma “Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās” 8.panta septītajai daļai uz valsts vārda Possessor personā zemesgrāmatā tiek ierakstīti privatizācijai nodoti Latvijas valstij piederoši un piekrītoši neapbūvēti vai apbūvēti zemes gabali.
Privatizējamā zemes vienība 2022.gada 5.janvārī ierakstīta Rīgas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000621420 uz Latvijas valsts vārda Possessor personā. Privatizācijas rezultātā valstij piederošā zemes daļa ir samazinājusies, un saskaņā ar 2022.gada 3.augusta ierakstu šā zemesgrāmatas nodalījuma II daļas 1.iedaļā Latvijas valstij Possessor personā pieder 479/1850 domājamās daļas no Privatizējamās zemes vienības.
Neprivatizējamā zemes vienība zemesgrāmatā nav ierakstīta, un saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS) datiem kā tās tiesiskais valdītājs norādīta Possessor. Atbilstoši NĪVKIS datiem Neprivatizējamās zemes vienības lietošanas mērķis visā platībā noteikts – ar maģistrālajām elektropārvades un sakaru līnijām un maģistrālajiem naftas, naftas produktu, ķīmisko produktu, gāzes un ūdens cauruļvadiem saistīto būvju, ūdens ņemšanas un notekūdeņu attīrīšanas būvju apbūve (kods 1201), bet apgrūtinājumi NĪVKIS nav norādīti.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atbilstoši likuma “Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās” 8.panta sestajai daļai valstij piederošā vai piekrītošā zeme, kas nav minēta šajā pantā, zemesgrāmatā ierakstāma uz valsts vārda Finanšu ministrijas vai citas ministrijas personā, ja to noteicis Ministru kabinets.
Ņemot vērā, ka Neprivatizējamās zemes vienības privatizācija nav iespējama un tās pārvaldīšana nav saistīta ar Possessor deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu, un ievērojot, ka valsts akciju sabiedrība “Valsts nekustamie īpašumi” (turpmāk – VNĪ) var veikt tās atsavināšanu saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likumu, Possessor 2021.gada 3.novembra vēstulē Nr.1.17/8198 aicināja VNĪ izskatīt jautājumu par iespēju Neprivatizējamo zemes vienību pārņemt Finanšu ministrijas valdījumā un VNĪ pārvaldīšanā.
2022.gada 8.jūlijā Possessor saņemta VNĪ vēstule Nr.2/9-3/6058, kurā norādīts, ka jautājums par Neprivatizējamās zemes vienības pārņemšanu 2022.gada 29.jūnijā tika izskatīts Īpašumu izvērtēšanas komisijā (IZKPL-22/25-6), kurā tika nolemts konceptuāli atbalstīt Neprivatizējamās zemes vienības pārņemšanu Finanšu ministrijas valdījumā un VNĪ pārvaldīšanā un aicināt Possessor veikt attiecīgus grozījumus MK rīkojumā Nr.648.
Risinājuma apraksts
Sagatavotais Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz iekļaut Neprivatizējamo zemes vienību 0,3031 ha platībā MK rīkojuma Nr.648 11.pielikumā “Zemes vienības Rīgas administratīvajā teritorijā, kuras saglabājamas valsts īpašumā un nododamas Finanšu ministrijas valdījumā”, savukārt MK rīkojuma Nr.648 12.pielikuma “Zemes vienības Rīgas administratīvajā teritorijā, kuras nododamas valsts akciju sabiedrības “Privatizācijas aģentūra” valdījumā nostiprināšanai zemesgrāmatā un tālākai privatizācijai” 15.punktā minētajai privatizējamajai zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 01001212667 samazināt platību no 1,1862 ha uz 0,8670 ha.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Projekta izstrādē iesaistītā institūcija – Possessor. Rīkojuma projekta būtība skar Ministru kabineta kompetenci lemt par rīcību ar Latvijas valsts nekustamo īpašumu. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi neparedz ieviest izmaiņas, kas varētu ietekmēt sabiedrības intereses.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi