23-TA-3294: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 24. oktobra noteikumos Nr. 609 "Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 5.1. reformu un investīciju virziena "Produktivitātes paaugstināšana caur investīciju apjoma palielināšanu P&A" 5.1.1.r. reformas "Inovāciju pārvaldība un privāto P&A investīciju motivācija" 5.1.1.2.i. investīcijas "Atbalsta instruments pētniecībai un internacionalizācijai" trešās kārtas īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 24. oktobra noteikumos Nr. 609 "Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 5.1. reformu un investīciju virziena "Produktivitātes paaugstināšana caur investīciju apjoma palielināšanu P&A" 5.1.1.r. reformas "Inovāciju pārvaldība un privāto P&A investīciju motivācija" 5.1.1.2.i. investīcijas "Atbalsta instruments pētniecībai un internacionalizācijai" trešās kārtas īstenošanas noteikumi"" (turpmāk - MK noteikumu projekts) izstrādāts, lai veiktu tehniskus precizējumus, lai novērstu normu interpretēšanas riskus, kā arī nodrošinātu pārizdotās de minimis regulas normu iekļaušanu un precizētu atbalstāmās un neatbalstāmās darbības.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
MK noteikumu projekta mērķis ir precizēt atbalstāmās darbības un attiecināmas izmaksas, lai nodrošinātu pilnvērtīgu investīcijas ieviešanu, kā arī pārņemt jaunās de minimis regulas nosacījumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabinets 2023. gada 24. oktobrī apstiprināja Ministru kabineta noteikumus Nr. 609 “Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 5.1. reformu un investīciju virziena “Produktivitātes paaugstināšana caur investīciju apjoma palielināšanu P&A” 5.1.1.r. reformas “Inovāciju pārvaldība un privāto P&A investīciju motivācija” 5.1.1.2.i. investīcijas “Atbalsta instruments pētniecībai un internacionalizācijai” trešās kārtas īstenošanas noteikumi” (turpmāk - Noteikumi Nr. 609), kuru mērķis ir nodrošināt finansējumu sadarbības tīklu dalībnieku internacionalizācijai un privāto pētniecības un attīstības investīciju apjoma palielināšanai. Atbalsta programma paredz sniegt sīkiem (mikro), maziem, vidējiem un lieliem komersantiem, tai skaitā valsts kapitālsabiedrībām un pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācijām atbalstu līdz 50 000 euro (sadarbības veicināšanai starp komersantiem un pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācijām, jaunu produktu mērogošanai, izcilības veicināšanai uzņēmējdarbībā un pasākumiem nozares popularizēšanai u.c. aktivitātēm).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumos Nr. 609 iekļautas de minimis atbalsta normas, kuras 2023. gada 31.decembrī zaudējušas spēku, lai nodrošinātu atbilstošu atbalsta sniegšanu, nepieciešams precizēt de minimis atbalsta nosacījumus atbilstoši pārizdotajai de minimis regulai. Vienlaikus, lai nodrošinātu pilnvērtīgu atbalsta programmas ieviešanu, nepieciešams precizēt atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas.
Risinājuma apraksts
Pēc Ekonomikas ministrijas (turpmāk - nozares ministrija) ierosinājuma un nozares asociāciju priekšlikumiem MK noteikumu projekts paredz:
1. pārņemt jaunās de minimis regulas nosacījumus
Komisijas 2013. gada 18. decembra Regula (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2013. gada 24. decembris, Nr. L 352/1) (turpmāk – Komisijas Regula Nr. 1407/2013) ar 2023. gada 31. decembri izbeidz savu darbību un ar 2024. gada 1. janvāri stājas spēkā Komisijas 2023. gada 13. decembra Regula (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas Regula Nr. 2023/2831). Lai nodrošinātu atbalsta piešķiršanu atbilstoši spēkā esošiem de minimis nosacījumiem, ar MK noteikumu projektu tiek veikti precizējumi. Pēc būtības atbalsta programmas ietvaros de minimis atbalsta piešķiršanas nosacījumi nemainās, galvenās izmaiņas skar de minimis atbalsta kopsummu, kas saskaņā ar Komisijas Regulas Nr. 2023/2831 3.panta otro daļu var sasniegt 300 000 euro apmēru.
Vienlaikus, lai nodrošinātu atbilstošu Komisijas Regula Nr. 2023/2831 piemērošanu un skaidru tiesību normu piemērošanu Noteikumi Nr. 609 papildināti ar jaunu punktu, kas paredz, ka komercdarbības atbalstu drīkst piešķirt tikai tad, ja tiek skaidri nodalītas atbalstāmās darbības, gan ar to īstenošanu saistītās finanšu plūsmas no citu darbības nozaru darbībām un finanšu plūsmām.
2. papildināt atbalstāmo darbības un attiecināmās izmaksas
Pēc nozares ministrijas diskusijām ar uzņēmumus pārstāvošajām organizācijām tika konstatēts, ka pilnvērtīgai sadarbības tīklu konkurētspējas nodrošināšanai un Latvijas tēla popularizēšanai nepieciešams papildināt atbalstāmās darbības ar jaunu produktu sertificēšanu un starptautisku izstāžu un pasākumu organizēšanu. Precizētās atbalstāmās darbības nodrošinās efektīvāku jaunu produktu mērogošanu procesu programmas ietvaros, ņemot vērā, ka jaunu produktu sertificēšana ir svarīgs posms, lai īstenotu citas aktivitātes, kā piemēram, jaunu biznesa kontaktu meklēšana un veidošana. Vienlaikus, starptautisku izstāžu un pasākumu organizēšana viedās specializācijas jomā, sniegs nozīmīgu pienesumu sadarbības tīklu programmas popularizēšanai un kopējai internacionalizācijas un sadarbības veicināšanai. Minēto atbalstāmo darbību īstenošanai ir šādas attiecināmās izmaksas - jaunu produktu sertificēšanas izmaksas un izmaksas, kas iekļautas Noteikumu Nr. 609 42.1.8. un 42.2.2. apakšpunktā.
3. papildināt sadarbības tīkla uzkrājamo datus
Lai nodrošinātu efektīvu sadarbības tīkla sasniegto rezultātu izvērtējumu, tai skaitā viedās specializācijas jomu monitoringu, Noteikumu Nr. 609 papildināti ar šādiem uzkrājamajiem datiem: jaunradīto tehnoloģiju skaits, jaunradīto produktu (preces un pakalpojumi, kas nav tehnoloģijas) skaits, patentu un patentu pieteikumu skaits, licences un licences līgumu skaits, preču zīmju (ieskaitot kolektīvās zīmes) un sertifikācijas zīmju skaits, reģistrētu dizainparaugu skaits. Vienlaikus, lai atvieglotu informācijas apriti, sadarbības tīkls uzkrātos datus iesniedz Kohēzijas politikas vadības informācijas sistēmā kopā ar progresa pārskatiem, nodrošinot informācijas periodiskumu un vieglu pieejamību. Nozares ministrija minētos datus izmanos ikgadējā monitoringa sagatavošanā, tādējādi vērtējot Nacionālās industriālās politikas 2021.-2027.gadam īstenošanas gaitu un turpmāk attīstāmos virzienus.
4. precizēt principa "nenodarīt būtisku kaitējumu" nosacījumu piemērošanu
Lai nodrošinātu atbilstību principam "nenodarīt būtisku kaitējumu" un piemērotu vienādas prasības visās nozares ministrijas izstrādātajās atbalsta programmās Noteikumi Nr. 609 papildināti ar diviem jauniem apakšpunktiem: "darbības, kas saistītas ar fosilo kurināmo, tostarp tā pakārtota izmantošana, tai skaitā projektus elektroenerģijas vai siltuma ražošanā, kā arī saistīto pārvades un sadales infrastruktūru, izmantojot dabasgāzi" un "darbībām saskaņā ar kvotu tirdzniecības sistēmu, lai sasniegtu prognozētās CO2 emisijas". Minētie nosacījumi ir apstiprināti līdz ar Noteikumu Nr. 609 apstiprināšanu (41.punktā), bet ar MK Noteikumu projektu tie tiek integrēti Noteikumu Nr.609 24.punktā.
4. papildināt nozares ministrijas tiesības
Lai nodrošinātu pēc iespējas caurspīdīgāku un efektīvāku investīcijas uzraudzību un sekmētu risku novēršanu, nozares ministrijai ir tiesības veikt vismaz vienu uz risku novērtējumu balstītu uzraudzības pārbaudi. Noteikumi Nr. 609 papildināti ar jaunu punktu: "Nozares ministrijai ir tiesības veikt uz risku novērtējumu balstītu vismaz vienu uzraudzības pārbaudi līdz 2026. gada 31. martam, pārbaudot, vai šo noteikumu īstenošanā nav konstatējamas pazīmes, kas liecina par pieļautu vai iespējamu interešu konflikta, korupcijas, krāpšanas vai dubultā finansējuma situāciju, kā arī pārbaudot projektā noteiktos atskaites punktu, šo noteikumu 15. punktā minēto mērķi un uzraudzības rādītājus, tai skaitā datu ticamību, ar mērķi veikt šo noteikumu iekšējās kontroles sistēmas īstenošanas novērtējumu."
5. tehniskos grozījumus
- atbilstoši Latvijas Atveseļošanas fonda plāna Darbības kārtībā noteiktajiem mērķiem un uzraudzības rādītājiem precizēti Noteikumu Nr. 609 15.1. un 15.2. apakšpunkti, mainīti vārdi "piešķirt aģentūras atbalstu" uz "apstiprinātas saistības" un precizēts mērķa un uzraudzības rādītāja sasniegšanas termiņš;
- pēc citu Ministru kabineta noteikumu saskaņošanas procesā saņemtajiem norādījumiem precizēts Noteikumu Nr. 609 25. punkts, dzēšot vārdus "neapstrīdams un";
- nodrošinot skaidrākas tiesību normas, precizēts Noteikumu Nr. 609 21.8. apakšpunkts, pievienojot atsauci uz Zinātnisko institūciju reģistru.
- nodrošinot skaidrākas tiesību normas precizēti Noteikumu Nr. 609 39.6.1., 39.6.2., 39.6.3. un 42.1.11. apakšpunkti, aizstājot vārdu "inovāciju" ar vārdiem "sadarbības veicināšanas". Noteikumu projekta ietvaros atbalstu plānots sniegt sadarbības tīkla izcilības veicināšanai uzņēmējdarbībā, tai skaitā konsultāciju saņemšanu, pārstāvniecības nodrošināšanu un konsultāciju saņemšanu par projektu pieteikumu sagatavošanu, tādas atbalsta programmās, kas uzskatītas Noteikumu Nr. 609 39.6.1., 39.6.2. un 39.6.3. apakšpunktos, kā ar līdzīgās Eiropas Savienības līmeņa inovāciju programmās, ar ko saprotama iesaiste Eiropas Savienības līmeņa sadarbības veicināšanas programmās, kā piemēram, Interreg, LIFE u.c., nevis Latvijas līmeņa inovāciju programmās;
- svītrot Noteikumu Nr. 609 41.8., 41.9. un 41.10. apakšpunktus, ņemot vērā, ka atbalsts Noteikumu Nr. 609 ietvaros tiek sniegts atbilstoši Komisijas regulai Nr. 2023/2831 un tajā iekļautajām normām attiecībā uz atbalstāmajām un neatbalstāmajām darbībām. Attiecīgi, neatbalstāmās darbības, kas noteiktas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu 1. panta 2. un 3. punktā un 13. pantā nav attiecināmas;
- precizēts Noteikumu Nr. 609 47. punkts, nodrošinot, ka attiecināmo izmaksu ierobežojums projekta vadības un administrēšanas izmaksām - 30 procenti, tiek piemērots arī iepērkot pakalpojumu ārpakalpojumā;
- precizēts Noteikumu Nr. 609 56.6.3. apakšpunkts, pievienojot atsauci uz MK noteikumu projekta 41.1 punktu.
MK noteikumu projekts neietekmēs projektu atlasi un atbalsta sniegšana vēl nav uzsākta.
1. pārņemt jaunās de minimis regulas nosacījumus
Komisijas 2013. gada 18. decembra Regula (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2013. gada 24. decembris, Nr. L 352/1) (turpmāk – Komisijas Regula Nr. 1407/2013) ar 2023. gada 31. decembri izbeidz savu darbību un ar 2024. gada 1. janvāri stājas spēkā Komisijas 2023. gada 13. decembra Regula (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas Regula Nr. 2023/2831). Lai nodrošinātu atbalsta piešķiršanu atbilstoši spēkā esošiem de minimis nosacījumiem, ar MK noteikumu projektu tiek veikti precizējumi. Pēc būtības atbalsta programmas ietvaros de minimis atbalsta piešķiršanas nosacījumi nemainās, galvenās izmaiņas skar de minimis atbalsta kopsummu, kas saskaņā ar Komisijas Regulas Nr. 2023/2831 3.panta otro daļu var sasniegt 300 000 euro apmēru.
Vienlaikus, lai nodrošinātu atbilstošu Komisijas Regula Nr. 2023/2831 piemērošanu un skaidru tiesību normu piemērošanu Noteikumi Nr. 609 papildināti ar jaunu punktu, kas paredz, ka komercdarbības atbalstu drīkst piešķirt tikai tad, ja tiek skaidri nodalītas atbalstāmās darbības, gan ar to īstenošanu saistītās finanšu plūsmas no citu darbības nozaru darbībām un finanšu plūsmām.
2. papildināt atbalstāmo darbības un attiecināmās izmaksas
Pēc nozares ministrijas diskusijām ar uzņēmumus pārstāvošajām organizācijām tika konstatēts, ka pilnvērtīgai sadarbības tīklu konkurētspējas nodrošināšanai un Latvijas tēla popularizēšanai nepieciešams papildināt atbalstāmās darbības ar jaunu produktu sertificēšanu un starptautisku izstāžu un pasākumu organizēšanu. Precizētās atbalstāmās darbības nodrošinās efektīvāku jaunu produktu mērogošanu procesu programmas ietvaros, ņemot vērā, ka jaunu produktu sertificēšana ir svarīgs posms, lai īstenotu citas aktivitātes, kā piemēram, jaunu biznesa kontaktu meklēšana un veidošana. Vienlaikus, starptautisku izstāžu un pasākumu organizēšana viedās specializācijas jomā, sniegs nozīmīgu pienesumu sadarbības tīklu programmas popularizēšanai un kopējai internacionalizācijas un sadarbības veicināšanai. Minēto atbalstāmo darbību īstenošanai ir šādas attiecināmās izmaksas - jaunu produktu sertificēšanas izmaksas un izmaksas, kas iekļautas Noteikumu Nr. 609 42.1.8. un 42.2.2. apakšpunktā.
3. papildināt sadarbības tīkla uzkrājamo datus
Lai nodrošinātu efektīvu sadarbības tīkla sasniegto rezultātu izvērtējumu, tai skaitā viedās specializācijas jomu monitoringu, Noteikumu Nr. 609 papildināti ar šādiem uzkrājamajiem datiem: jaunradīto tehnoloģiju skaits, jaunradīto produktu (preces un pakalpojumi, kas nav tehnoloģijas) skaits, patentu un patentu pieteikumu skaits, licences un licences līgumu skaits, preču zīmju (ieskaitot kolektīvās zīmes) un sertifikācijas zīmju skaits, reģistrētu dizainparaugu skaits. Vienlaikus, lai atvieglotu informācijas apriti, sadarbības tīkls uzkrātos datus iesniedz Kohēzijas politikas vadības informācijas sistēmā kopā ar progresa pārskatiem, nodrošinot informācijas periodiskumu un vieglu pieejamību. Nozares ministrija minētos datus izmanos ikgadējā monitoringa sagatavošanā, tādējādi vērtējot Nacionālās industriālās politikas 2021.-2027.gadam īstenošanas gaitu un turpmāk attīstāmos virzienus.
4. precizēt principa "nenodarīt būtisku kaitējumu" nosacījumu piemērošanu
Lai nodrošinātu atbilstību principam "nenodarīt būtisku kaitējumu" un piemērotu vienādas prasības visās nozares ministrijas izstrādātajās atbalsta programmās Noteikumi Nr. 609 papildināti ar diviem jauniem apakšpunktiem: "darbības, kas saistītas ar fosilo kurināmo, tostarp tā pakārtota izmantošana, tai skaitā projektus elektroenerģijas vai siltuma ražošanā, kā arī saistīto pārvades un sadales infrastruktūru, izmantojot dabasgāzi" un "darbībām saskaņā ar kvotu tirdzniecības sistēmu, lai sasniegtu prognozētās CO2 emisijas". Minētie nosacījumi ir apstiprināti līdz ar Noteikumu Nr. 609 apstiprināšanu (41.punktā), bet ar MK Noteikumu projektu tie tiek integrēti Noteikumu Nr.609 24.punktā.
4. papildināt nozares ministrijas tiesības
Lai nodrošinātu pēc iespējas caurspīdīgāku un efektīvāku investīcijas uzraudzību un sekmētu risku novēršanu, nozares ministrijai ir tiesības veikt vismaz vienu uz risku novērtējumu balstītu uzraudzības pārbaudi. Noteikumi Nr. 609 papildināti ar jaunu punktu: "Nozares ministrijai ir tiesības veikt uz risku novērtējumu balstītu vismaz vienu uzraudzības pārbaudi līdz 2026. gada 31. martam, pārbaudot, vai šo noteikumu īstenošanā nav konstatējamas pazīmes, kas liecina par pieļautu vai iespējamu interešu konflikta, korupcijas, krāpšanas vai dubultā finansējuma situāciju, kā arī pārbaudot projektā noteiktos atskaites punktu, šo noteikumu 15. punktā minēto mērķi un uzraudzības rādītājus, tai skaitā datu ticamību, ar mērķi veikt šo noteikumu iekšējās kontroles sistēmas īstenošanas novērtējumu."
5. tehniskos grozījumus
- atbilstoši Latvijas Atveseļošanas fonda plāna Darbības kārtībā noteiktajiem mērķiem un uzraudzības rādītājiem precizēti Noteikumu Nr. 609 15.1. un 15.2. apakšpunkti, mainīti vārdi "piešķirt aģentūras atbalstu" uz "apstiprinātas saistības" un precizēts mērķa un uzraudzības rādītāja sasniegšanas termiņš;
- pēc citu Ministru kabineta noteikumu saskaņošanas procesā saņemtajiem norādījumiem precizēts Noteikumu Nr. 609 25. punkts, dzēšot vārdus "neapstrīdams un";
- nodrošinot skaidrākas tiesību normas, precizēts Noteikumu Nr. 609 21.8. apakšpunkts, pievienojot atsauci uz Zinātnisko institūciju reģistru.
- nodrošinot skaidrākas tiesību normas precizēti Noteikumu Nr. 609 39.6.1., 39.6.2., 39.6.3. un 42.1.11. apakšpunkti, aizstājot vārdu "inovāciju" ar vārdiem "sadarbības veicināšanas". Noteikumu projekta ietvaros atbalstu plānots sniegt sadarbības tīkla izcilības veicināšanai uzņēmējdarbībā, tai skaitā konsultāciju saņemšanu, pārstāvniecības nodrošināšanu un konsultāciju saņemšanu par projektu pieteikumu sagatavošanu, tādas atbalsta programmās, kas uzskatītas Noteikumu Nr. 609 39.6.1., 39.6.2. un 39.6.3. apakšpunktos, kā ar līdzīgās Eiropas Savienības līmeņa inovāciju programmās, ar ko saprotama iesaiste Eiropas Savienības līmeņa sadarbības veicināšanas programmās, kā piemēram, Interreg, LIFE u.c., nevis Latvijas līmeņa inovāciju programmās;
- svītrot Noteikumu Nr. 609 41.8., 41.9. un 41.10. apakšpunktus, ņemot vērā, ka atbalsts Noteikumu Nr. 609 ietvaros tiek sniegts atbilstoši Komisijas regulai Nr. 2023/2831 un tajā iekļautajām normām attiecībā uz atbalstāmajām un neatbalstāmajām darbībām. Attiecīgi, neatbalstāmās darbības, kas noteiktas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu 1. panta 2. un 3. punktā un 13. pantā nav attiecināmas;
- precizēts Noteikumu Nr. 609 47. punkts, nodrošinot, ka attiecināmo izmaksu ierobežojums projekta vadības un administrēšanas izmaksām - 30 procenti, tiek piemērots arī iepērkot pakalpojumu ārpakalpojumā;
- precizēts Noteikumu Nr. 609 56.6.3. apakšpunkts, pievienojot atsauci uz MK noteikumu projekta 41.1 punktu.
MK noteikumu projekts neietekmēs projektu atlasi un atbalsta sniegšana vēl nav uzsākta.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- visi uzņēmumi
- Projekta iesniedzējs (biedrība vai nodibinājums)
Ietekmes apraksts
MK noteikumu projekts radīs pozitīvu ietekmi mazajiem, vidējiem un lieliem uzņēmumiem, nodrošinot valsts atbalsta saņemšanas iespējas, kas nepieciešamas internacionalizācijai un privāto pētniecības un attīstības investīciju apjoma p.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
MK noteikumu projekts vērsts uz pārizdotās de minimis regulas normu pārņemšanu atbalsta sniegšanā, vienlaikus, veicot precizējumus atbalstāmajās darbībās un attiecināmajās izmaksās. MK noteikumu projekts ietvaros netiek plānota būtisku ietekme uz tautsaimniecību. MK noteikumu projekta ietvaros plānotie rezultāti:
- atbalstīti vismaz 12 projekta pieteikumi
- nefinanšu atbalstu saņēmušo komersantu skaits - 400;
- nodrošināts eksporta apjoma pieaugums atbalstītajos uzņēmumos divus gadus pēc atbalsta saņemšanas 100 milj. euro apmērā;
- organizētas 1000 vizītes pie sadarbības partneriem, t.sk., tirdzniecības misijas;
- veikti vismaz 60 tirgus pētījumi.
- atbalstīti vismaz 12 projekta pieteikumi
- nefinanšu atbalstu saņēmušo komersantu skaits - 400;
- nodrošināts eksporta apjoma pieaugums atbalstītajos uzņēmumos divus gadus pēc atbalsta saņemšanas 100 milj. euro apmērā;
- organizētas 1000 vizītes pie sadarbības partneriem, t.sk., tirdzniecības misijas;
- veikti vismaz 60 tirgus pētījumi.
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
-
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts radīs pozitīvu ietekmi mazajiem, vidējiem un lieliem uzņēmumiem, nodrošinot valsts atbalsta saņemšanas iespējas, kas nepieciešamas internacionalizācijai un privāto pētniecības un attīstības investīciju apjoma palielināšanai. 5.1.1.2.i. investīcijas trešās kārtas ietvaros sīkajiem (mikro), mazajiem, vidējiem un lielajiem komersantiem, tai skaitā kapitālsabiedrībām un pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācijām ir iespējams saņemt atbalstu, kas sekmētu sadarbības tīkla dalībnieku eksporta apjoma un eksportspējas palielināšanos.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
MK noteikumu projekts radīs pozitīvu ietekmi mazajiem, vidējiem un lieliem uzņēmumiem, nodrošinot valsts atbalsta saņemšanas iespējas, kas nepieciešamas internacionalizācijai un privāto pētniecības un attīstības investīciju apjoma palielināšanai. Tiek plānots, ka MK noteikumu projekta ietvaros tiks atbalstīti vismaz 12 projekta pieteikumi, nefinanšu atbalstu saņēmušo komersantu skaits būs vismaz 400, tāpat nodrošināts eksporta apjoma pieaugums atbalstītajos uzņēmumos divus gadus pēc atbalsta saņemšanas 100 milj. euro apmērā, organizētas 1000 vizītes pie sadarbības partneriem, t.sk., tirdzniecības misijas un veikti vismaz 60 tirgus pētījumi.
2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Komersantiem projekta ietvaros būs iespējas izveidot jaunas darba vietas un saņemt par tām atbalstu, lai nodrošinātu jaunu produktu laišanu tirgū, tā būs pozitīva ietekme uz nodarbinātību.
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
16 472,40
visi uzņēmumi
neietekmē
Projekta iesniedzējs (biedrība vai nodibinājums)
palielinās
Vērtības nozīme:
1 372,70
euro
1,00
mēnesis
12
skaits
1
reizes
16 472,40
Aprēķins attiecas uz projekta iesniedzējiem, kas iesniedz projekta iesniegumu CFLA. Administratīvo izmaksu pamatojumam tiek ņemti vērā Centrālās statistikas pārvaldes 2022.gada dati "Vidējā neto darba samaksa" - 1372.70 euro.
Kopā
16 472,40
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32023R2831
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2022. gada 13. decembra Regulas (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2022. gada 13. decembra Regulas (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Komisijas Regulas Nr. 2023/2831 2. panta 2. punkts
Noteikumu projekta 1. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas Regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1. punkts
Noteikumu projekta 16. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas Regulas Nr. 2023/2831 1. panta 2. punkts
Noteikumu projekta 20. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas Regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punkts
Noteikumu projekta 26. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas Regulas Nr. 2023/2831 7. panta 3. punkts un 8. pants
Noteikumu projekta 29. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas Regulas Nr. 2023/2831
Noteikumu projekta 30. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas Regulas Nr. 2023/2831 5. panta 1. un 2. punkts, 3. panta 2.punkts
Noteikumu projekta 31. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas Regulas Nr. 2023/2831 3. panta 8. un 9. punkts
Noteikumu projekta 32. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas Regulas Nr. 2023/2831 6. panta 3. punkts
Noteikumu projekta 33. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas Regulas Nr. 2023/2831
Noteikumu projekta 34. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas Regulas Nr. 2023/2831
Noteikumu projekta 35. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas Regulas Nr. 2023/2831 7. panta 3. punkts un 8. pants
Noteikumu projekta 36. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Centrālā finanšu un līgumu aģentūra, Finanšu ministrijaNevalstiskās organizācijas
Biedrība "Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera", Latvijas Darba devēju konfederācija, Latvijas Pārtikas uzņēmumu federācija, Latvijas Veselības Tūrisma Klasteris, Latvijas Drošības un aizsardzības industriju federācija, Mašīnbūves un metālapstrādes rūpniecības asociācija, LATVIJAS KOKA BŪVNIECĪBAS KLASTERIS, Latvijas Poligrāfijas uzņēmumu asociācija, Gaujas Nacionālā parka tūrisma biedrība, Zaļo un Viedo Tehnoloģiju Klasteris, AUTO ASOCIĀCIJA, Vieglās rūpniecības uzņēmumu asociācija, LATVIJAS LOĢISTIKAS ASOCIĀCIJA, RĪGAS TIRDZNIECĪBAS UN RŪPNIECĪBAS KAMERA, Latvijas Elektrotehnikas un elektronikas rūpniecības asociācija, Latvijas Ķīmijas un farmācijas uzņēmēju asociācija, Latvijas, Informācijas tehnoloģiju klasteris, CLEANTECH LATVIACits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Sabiedrības līdzdalība tiks nodrošināta 12.01.2024 - 25.01.2024
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Finanšu ministrija
- Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
-
8. Cita informācija
-
-
7.5. Cita informācija
Noteikumu projekts neparedz radīt papildus administratīvo slogu. Vienlaikus noteikumu projekta ietvaros tiek paredzēta datu apmaiņa starp Centrālu finanšu un līgumu aģentūru un citām iesaistītajām valsts institūcijām, piemēram Iekšlietu ministrijas Informācijas centru par datu apmaiņu valsts informācijas sistēmā “Sodu reģistrs” esošo informāciju, tādējādi neradot papildus administratīvo slogu komersantiem.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi