Anotācija (ex-ante)

22-TA-1717: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par atbalstītajiem pašvaldību augstas gatavības mērķdotāciju investīciju projektiem 2022. gadā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta 2022. gada 8. februāra noteikumi Nr. 112 “Kārtība, kādā piešķiramas un izlietojamas mērķdotācijas investīcijām pašvaldībām” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 112) uzdod Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai (turpmāk – VARAM) iesniegt Ministru kabinetā atbalstāmo pašvaldību investīciju projektu sarakstu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Tiesību akta projekta "Par atbalstītajiem pašvaldību augstas gatavības mērķdotāciju investīciju projektiem 2022. gadā" (turpmāk - rīkojuma projekts) mērķis ir apstiprināt pašvaldību augstas gatavības investīciju projektu sarakstu, kam 2022. gadā piešķirama mērķdotācija investīcijām.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pašvaldību atbalstam 2022.gada 8.februārī tika pieņemti MK noteikumi Nr. 112, nosakot, ka valsts budžeta mērķdotāciju piešķir augstas gatavības pašvaldību investīciju projektiem, kas nodrošina pilnvērtīgu pašvaldību pakalpojumu klāstu iedzīvotājiem un sekmē administratīvi teritoriālās reformas mērķu sasniegšanu (turpmāk – investīciju projekti).

Saskaņā ar MK noteikumu Nr.112 6.punktu izveidota projektu izvērtēšanas komisija.

Atbilstoši MK noteikumu Nr.112 4. punktam pašvaldības līdz 2022. gada 21. martam (ieskatot) iesniedza 89 investīciju projektu pieteikumus.

Pašvaldības iesniedza investīciju projektu pieteikumus, kas atbilst vienam no MK noteikumos Nr.112 noteiktajiem mērķiem:
4.1.1. pašvaldības uzņēmējdarbības atbalsta vai pakalpojumu infrastruktūras attīstībai, uzlabojot pakalpojumu kvalitāti un pieejamību iedzīvotājiem, un valsts budžeta finansējums ir ne mazāk kā 100 000 euro un ne vairāk kā 2 000 000 euro vienam investīciju projektam. Pašvaldība var saņemt atbalstu investīciju projektiem vienā investīciju projektu pieteikumu atlases kārtā par kopējo valsts budžeta finansējumu ne vairāk kā 2 000 000 euro;
4.1.2. to investīciju projektu papildināšanai, kuri tiek īstenoti ārpus Rīgas valstspilsētas pašvaldības un ir atbalstīti ar Ministru kabineta 2021. gada 2. jūnija rīkojumu Nr. 390 "Par atbalstītajiem augstas gatavības pašvaldību investīciju projektiem Covid-19 krīzes pārvarēšanai un ekonomikas atlabšanai, kuriem piešķirams valsts budžeta finansējums" (turpmāk – Ministru kabineta rīkojums Nr. 390).

4.1.1. mērķim tika iesniegti 83 pašvaldību investīciju projektu pieteikumi, savukārt 4.1.2. mērķim tika iesniegti 6 pašvaldību investīciju projektu pieteikumi.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2022. gada 16. maijā, 24. un 25. maijā norisinājās investīciju projektu izvērtēšanas komisijas sēdes un pieņemts gala lēmums par atbalstam virzāmajiem pašvaldību investīciju projektiem.
Risinājuma apraksts

2022. gadā apstiprinātajiem projektiem pieejamais kopējais valsts budžeta finansējums mērķdotācijai ir 37 137 265,00 euro. Šis finansējums attiecas uz 2022.gadā atbalstīto pašvaldību investīciju projektu īstenošanu 2022. un 2023.gadā atbilstoši MK noteikumu Nr.112 prasībām.

No iesniegtajiem pašvaldību investīciju projektu pieteikumiem valsts budžeta mērķdotācijas saņemšanai tika izvirzīti 48 investīciju projekti MK noteikumu Nr.112 4.1.1 mērķa ietvaros un 6 investīciju projekti 4.1.2. mērķa ietvaros. Savukārt pārējie pašvaldību investīciju projekti netika virzīti atbalsta saņemšanai ierobežotā valsts budžeta finansējuma dēļ. Ņemot vērā pašvaldību augsto pieprasījumu investīciju projektu īstenošanai, VARAM ir sagatavojusi prioritārā pasākuma “Pašvaldību investīciju programmas turpināšana” pieteikumu vidējam termiņam (no 2023. līdz 2025. gadam), lai turpinātu sniegt atbalstu augstas gatavības pašvaldību investīciju projektiem, kas sekmētu administratīvi teritoriālās reformas mērķu sasniegšanu un uzlabotu pakalpojumu pieejamību un kvalitāti iedzīvotājiem – ik gadu pieteikts 64 059 117 euro projektu konkursu realizēšanai.

Tādējādi, atbilstoši projektu izvērtēšanas komisijas pieņemtajam lēmumam par valsts budžeta mērķdotācijas saņemšanai izvirzītajiem pašvaldību investīciju projektiem, rīkojuma projekts paredz Ministru kabinetā apstiprināt projektu sarakstu valsts budžeta finansējuma piešķiršanai:
2022. gadā – 27 324 400,54 euro apmērā;
2023. gadā – 9 812 864,37 euro apmērā.

Atbilstoši MK noteikumu Nr.112 21.1. apakšpunktam, nedēļas laikā pēc dienas, kad stājies spēkā Ministru kabineta rīkojums par atbalstāmajiem pašvaldību investīciju projektiem, Valsts reģionālās attīstības aģentūra nosūta pašvaldībai uzaicinājumu noslēgt vienošanos par valsts budžeta finansējuma saņemšanu investīciju projekta īstenošanai.
Savukārt pašvaldības atbilstoši MK noteikumu Nr.112 31.1. apakšpunktam, mēneša laikā pēc šo noteikumu 12.1. apakšpunktā minētā uzaicinājuma saņemšanas paraksta vienošanos par valsts budžeta finansējuma saņemšanu. Un atbilstoši 13.2. apakšpunktam, lai saņemtu valsts budžeta finansējumu, līdz vienošanās par valsts budžeta finansējuma saņemšanu parakstīšanas brīdim noslēdz investīciju projekta īstenošanai nepieciešamos iepirkuma līgumus.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

MK Noteikumi Nr. 112 paredz investīciju projektu uzraudzību VRAA, kas nodrošinās valsts budžeta finansējuma izmaksu pašvaldībām apstiprināto investīciju projektu īstenošanai, informācijas apkopošanu un izvērtēšanu par pašvaldību iesniegtajiem pārskatiem par investīciju projektu īstenošanu. Tāpat arī VRAA pienākums ir iesniegt pārskatus VARAM par investīciju projektu īstenošanu un valsts budžeta finansējuma izmantošanu, kā arī VRAA jānodrošina pārraudzība par investīciju projektiem, kuriem piemērojams komercdarbības atbalsta regulējums, tai skaitā, ja nepieciešams, nelikumīga komercdarbības atbalsta atgūšanu kopā ar procentiem.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Tiks nodrošināta, uzlabota pašvaldību sniegto pakalpojumu pieejamība pašvaldību iedzīvotājiem tai skaitā nodrošinot pakalpojumus tādos pamattiesību jautājumos kā sociālā un veselības aprūpe, komunālie pakalpojumi. Vienlaikus tiks uzlabota ceļu infrastruktūra un to drošība, kā arī sniegts atbalsts kvalitatīvu apstākļu radīšanai izglītības procesa nodrošināšanai t.sk. sportam.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Tiks uzlabota infrastruktūra, paplašināts sniedzamo pakalpojumu klāsts, kvalitatīvas brīvā laika pavadīšanas iespējas un dažādots kultūras dzīves piedāvājums.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekts paredz pozitīvu ietekmi uz tautsaimniecību, nodrošinot iespēju pašvaldībām saņemt mērķdotāciju atbilstoši kārtējā gada valsts budžeta likumam, savukārt projektu ieviešanā piesaistot attiecīgo darbu veicējus, tiks veicināta uzņēmējdarbība t.sk. iedzīvotāju nodarbinātības iespējas. Administratīvais slogs atbalsta pasākuma īstenošanā iesaistītajām pusēm nepalielināsies, jo paredzamās darbības jāveic esošo resursu ietvaros.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekts paredz pozitīvu ietekmi uz tautsaimniecību, nodrošinot iespēju pašvaldībām saņemt mērķdotāciju atbilstoši kārtējā gada valsts budžeta likumam. Administratīvais slogs atbalsta pasākuma īstenošanā iesaistītajām pusēm nepalielināsies, jo paredzamās darbības jāveic esošo resursu ietvaros.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekts paredz pozitīvu ietekmi uz tautsaimniecību, nodrošinot iespēju pašvaldībām saņemt mērķdotāciju atbilstoši kārtējā gada valsts budžeta likumam. Administratīvais slogs atbalsta pasākuma īstenošanā iesaistītajām pusēm nepalielināsies, jo paredzamās darbības jāveic esošo resursu ietvaros.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Detalizēts pašvaldību investīciju projektu īstenošanai nepieciešamais finansējums pieejams šī rīkojuma pielikumā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Nav attiecināms.
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Nav attiecināms.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Nav attiecināms.
Cita informācija
Finansējums pašvaldību investīciju projektu īstenošanai - valsts budžeta mērķdotācijas apmērs ir noteikts, kopā 37 137 265 euro:
1)Likumā “Par valsts budžetu 2022. gadam” ir paredzēts valsts budžeta finansējums 30 000 000 euro apmērā prioritārajam pasākumam “Pašvaldību investīciju programma”, paredzot to budžeta programmā 30.00.00 “Attīstītības nacionālie atbalsta instrumenti”.

2)2022. gada 23. marta Ministru kabineta rīkojums Nr. 208 "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 2. jūnija rīkojumā Nr. 390 "Par atbalstītajiem augstas gatavības pašvaldību investīciju projektiem Covid-19 krīzes pārvarēšanai un ekonomikas atlabšanai, kuriem piešķirams valsts budžeta finansējums"" paredz Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai pašvaldību investīciju projektu, kuru pieteikumi saskaņā ar Ministru kabineta 2022.gada 8.februāra noteikumiem Nr. 112 "Kārtība, kādā piešķiramas un izlietojamas mērķdotācijas investīcijām pašvaldībām" tiks iesniegti 2022. gadā, finansēšanai izmantot Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas 2022. gada budžeta programmā 30.00.00. “Attīstības nacionālie atbalsta instrumenti” esošo finansējumu 3 365 223 euro apmērā, kas netiks izmantots ar Ministru kabineta 2021. gada 2. jūnija rīkojumu Nr. 390 “Par atbalstītajiem augstas gatavības pašvaldību investīciju projektiem Covid-19 krīzes pārvarēšanai un ekonomikas atlabšanai, kuriem piešķirams valsts budžeta finansējums” atbalstīto investīciju projektu īstenošanai.

3) 2022. gada 15. marta Ministru kabineta rīkojums Nr. 175 "Par apropriācijas pārdali", kas paredz atbilstoši likuma "Par valsts budžetu 2022. gadam" 50. pantam atbalstīt apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" budžeta programmas 13.00.00 "Finansējums augstas gatavības projektiem Covid-19 krīzes pārvarēšanai un ekonomikas atlabšanai" uz Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas  budžeta programmu 30.00.00 "Attīstības nacionālie atbalsta instrumenti"  3 368 417 euro apmērā, lai 2022. gadā īstenotu pašvaldību investīciju projektus, kuru pieteikumi tiks iesniegti 2022. gadā. Proti, 3 368 417 euro pašvaldību investīciju projektu finansēšanai ir izmantojami kā primārais finansējums 2022.gada ietvaros.


Saskaņā ar rīkojuma projektu sarakstu:
1) valsts budžeta finansējums kopā 37 137 264,91 euro, no tiem 2022.gadam 27 324 400,54 euro un 2023.gadam 9 812 864,37 euro;
2) pašvaldību līdzfinansējums kopā 15 256 040,80 euro, no tiem 2022.gadam 7 560 160,04 euro un 2023.gadam 7 695 880,76 euro.

Līdz ar to kopējais investīciju projektu finansējuma apmērs ir 52 393 305,71 euro.
Turpmākajos gados ietekme uz pašvaldību budžetiem saistīta ar projektu rezultātu uzturēšanu un tā nav precīzi aprēķināma.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Ar rīkojuma projektu netiek mainīts normatīvais regulējums, un tas neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, tāpēc rīkojuma projekta izstrādes laikā netika īstenoti pasākumi sabiedrības līdzdalības iesaistei, kā arī netika paredzēti īpaši saziņas pasākumi ar sabiedrību (Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5. punkts). Rīkojuma projekta būtība attiecas uz Ministru kabineta kompetenci apstiprināt pašvaldību augstas gatavības investīciju projektu sarakstu, kam 2022. gadā piešķirama mērķdotācija investīcijām.

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu rīkojuma projekts tiks publicēts Latvijas Republikas oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis”, kā arī būs pieejams bezmaksas normatīvo aktu bāzē www.likumi.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts reģionālās attīstības aģentūra
  • Pašvaldības

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Investīciju projekti īstenojami pašvaldības uzņēmējdarbības atbalsta vai pakalpojumu infrastruktūras attīstībai, uzlabojot pakalpojumu kvalitāti un pieejamību iedzīvotājiem.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Investīciju projekti īstenojami pašvaldības uzņēmējdarbības atbalsta vai pakalpojumu infrastruktūras attīstībai, uzlabojot pakalpojumu kvalitāti un pieejamību iedzīvotājiem.

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Investīciju projekti īstenojami pašvaldības uzņēmējdarbības atbalsta vai pakalpojumu infrastruktūras attīstībai, uzlabojot pakalpojumu kvalitāti un pieejamību iedzīvotājiem.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Investīciju projekti īstenojami pašvaldības uzņēmējdarbības atbalsta vai pakalpojumu infrastruktūras attīstībai, uzlabojot pakalpojumu kvalitāti un pieejamību iedzīvotājiem.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Investīciju projekti īstenojami pašvaldības uzņēmējdarbības atbalsta vai pakalpojumu infrastruktūras attīstībai, uzlabojot pakalpojumu kvalitāti un pieejamību iedzīvotājiem.

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi