Anotācija (ex-ante)

22-TA-1804: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2022. gada 23. marta rīkojumā Nr. 198 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem""" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma (turpmāk – Likums) 7. panta septītā daļa.
Likuma 8. pants.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta “Grozījums Ministru kabineta 2022.gada 23.marta rīkojumā Nr.198  “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”””(turpmāk – projekts)  izstrādes mērķis ir nodrošināt Labklājības ministrijai (turpmāk – LM) papildu finansējumu 2 000 000 euro apmērā, lai atbilstoši Likuma 7. panta septītajai daļai nodrošinātu Ukrainas civiliedzīvotājiem vienreizēju nodarbinātības uzsākšanas pabalsta izmaksu vienas minimālās mēneša darba algas apmērā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Lai nodrošinātu ekonomiskās vajadzības Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuri bēg no bruņotā konflikta starp Ukrainu un Krievijas Federāciju un kuri šī iemesla dēļ ieceļo Latvijas Republikā vai kuri šī konflikta laikā nevar atgriezties atpakaļ Ukrainā, Likums paredz iespēju minētām personām piešķirt tiesības uz nodarbinātību. Saskaņā ar Likuma 3. pantu, ja Ukrainas civiliedzīvotājam nav tiesību uzturēties Latvijas Republikā vai ir tiesības uzturēties, bet nav tiesību uz nodarbinātību un ja viņam ir derīgs ceļošanas dokuments, Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde, Valsts robežsardze vai Latvijas Republikas diplomātiskās un konsulārās pārstāvniecības ārvalstīs var izsniegt ilgtermiņa vīzu ar tiesībām uz nodarbinātību bez ierobežojumiem uz laiku līdz vienam gadam, nepiemērojot Imigrācijas likuma 4. panta pirmās daļas 3. un 5. punktā ietvertās prasības, kā arī neiekasējot valsts nodevu par vīzas pieprasīšanai iesniegto dokumentu izskatīšanu.

2022.gada 10.martā Saeima pieņēma likumu "Grozījumi Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā", ar kuru Likums ir papildināts ar 7. panta septīto daļu. Ņemot vērā, ka, nodibinot darba tiesiskās attiecības, pirmā darba alga tiek izmaksāta pēc mēneša, lai sniegtu operatīvu finansiālu atbalstu, Likuma 7. panta septītā daļa nosaka, ka, uzsākot darba tiesiskās attiecības, Ukrainas civiliedzīvotājam ir tiesības saņemt vienreizēju nodarbinātības uzsākšanas pabalstu vienas minimālās mēneša darba algas apmērā, kas netiek aplikts ar iedzīvotāju ienākuma nodokli. Minētā pabalsta saņemšanai persona iesniedz NVA iesniegumu viena mēneša laikā no darba tiesisko attiecību uzsākšanas dienas.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai atbilstoši Likuma 7. panta septītajai daļai NVA varētu turpināt sniegt atbalstu un izmaksāt vienreizēju nodarbinātības uzsākšanas pabalstu vienas minimālās mēneša darba algas apmērā, kas netiek aplikts ar iedzīvotāju ienākuma nodokli Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuri ir uzsākuši darba tiesiskās attiecības, nepieciešams piešķirt papildu finansējumu 2 000 000 euro apmērā no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.

Ar Ministru kabineta rīkojumu Nr. 198 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" (turpmāk – MK rīkojums Nr.198), kas ir pieņemts 2022. gada 23. martā, LM tika piešķirts finansējums 150 000 euro apmērā vienreizējā nodarbinātības uzsākšanas pabalsta nodrošināšanai 300 Ukrainas civiliedzīvotājiem.

Ar Ministru kabineta 2022. gada 19. aprīļa rīkojumu Nr.278 “Grozījums Ministru kabineta 2022. gada 23. marta rīkojumā Nr. 198 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem””” (turpmāk – MK rīkojums Nr.278), LM tika piešķirts papildu finansējums 500 000 euro apmērā.

Savukārt saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 17.maija rīkojumu Nr.331 “Grozījums Ministru kabineta 2022. gada 23. marta rīkojumā Nr. 198 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem””” (turpmāk – MK rīkojums Nr.331), LM tika piešķirts papildu finansējums 1 000 000 euro apmērā.

Līdz ar to, kopējais piešķirtais finansējums vienreizējā nodarbinātības uzsākšanas pabalsta nodrošināšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” sastāda 1 650 000 euro, kas nodrošina pabalsta izmaksu 3 300 Ukrainas civiliedzīvotājiem.

NVA uz 2022. gada 30. maiju reģistrēti 5 556 Ukrainas civiliedzīvotāji un 5 857 vakances, ko darba devēji piedāvā Ukrainas civiliedzīvotājiem. Savukārt, vienreizējo nodarbinātības uzsākšanas pabalstu no 16.marta (saņemts pirmais pabalsta pieprasījums) līdz 2022.gada 31.maijam pieprasījuši  4 118 Ukrainas civiliedzīvotāji. No visiem saņemtajiem iesniegumiem ir pieņemti 3 480 lēmumi izmaksāt nodarbinātības uzsākšanas pabalstu. Lēmumi par pabalsta atteikumi ir 73. Galvenokārt atteikumu iemesls ir nepilnības iesniegtajā dokumentācijā.

Uz 2022.gada 3.jūniju vienreizējā atbalsta izmaksas veiktas 1 202 000 euro apmērā. 2022. gada maijā  Nodarbinātības valsts aģentūra saņēma 2 212 iesniegumus par nodarbinātības uzsākšanas pabalsta saņemšanu, kas nozīmē, ka vidēji tiek saņemti 105 iesniegumi dienā.  
Pieņemot, ka dinamika saglabāsies, pusotra mēneša laikā iesniegumu skaits var sasniegt 7 300.
Ņemot vērā minēto un to, ka saistībā ar sezonas darbu pieaugumu, prognozēts, ka vasarā nodarbinātība pieaugs, kā arī, lai mazinātu administratīvo slogu saistībā ar vairākkārtējiem MK rīkojuma Nr.198 grozījumiem,  ir nepieciešams iestrādāt LM budžetā finansējumu pabalsta izmaksām vēl 4 000 personām. Līdz ar to, nepieciešams veikt grozījumus MK rīkojumā Nr.198, paredzot, ka Finanšu ministrija no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirs LM finansējumu 3 650 000 euro apmērā, lai nodrošinātu 7 300 Ukrainas civiliedzīvotājiem vienreizēju nodarbinātības uzsākšanas pabalsta izmaksu vienas minimālās mēneša darba algas apmērā.

Attiecīgi, turpmāk, nepieciešamā finansējuma pieprasījums tiks sagatavots atkarībā no situācijas, analizējot pabalsta izpildes apjomus un prognozējot turpmākas pabalsta izpildes tendences.
Risinājuma apraksts
Atbilstoši Likuma 7. panta septītajai daļai Ukrainas civiliedzīvotājiem tiesības saņemt vienreizēju nodarbinātības uzsākšanas pabalstu vienas minimālās mēneša darba algas apmērā, kas netiek aplikts ar iedzīvotāju ienākuma nodokli, ir izstrādāts projekts.

Šādu atbalstu personai paredzēts izmaksāt vienu reizi, uzsākot darba attiecības Latvijā.  Atbalsta izmaksu nodrošina NVA, pamatojoties uz personas iesniegumu. Ievērojot minētā atbalsta mērķi, tā pieprasīšanas termiņš ir ierobežots ar vienu mēnesi no darba tiesisko attiecību uzsākšanas dienas.

Projekts paredz Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” piešķirt LM papildu finansējumu 2 000 000 euro apmērā, lai atbilstoši Likuma 7. panta septītajai daļai nodrošinātu Ukrainas civiliedzīvotājiem vienreizēju nodarbinātības uzsākšanas pabalsta izmaksu.
Ņemot vērā, ka NVA pamatbudžeta apakšprogrammas 07.01.00 “Nodarbinātības valsts aģentūras darbības nodrošināšana” esošo līdzekļu ietvaros nav pieejams finansējums, lai izmaksātu vienreizēju nodarbinātības uzsākšanas pabalstu (nav plānoti izdevumu ekonomiskās klasifikācijas kodā “Sociāla rakstura maksājumi un kompensācijas”), NVA nav iespējams sākotnēji attiecīgos izdevumus segt no jau piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem.

Līdz ar to, lai netiktu kavētas pabalsta izmaksas personām, kuras uzsākušas nodarbinātību, nepieciešams iestrādāt LM budžetā finansējumu pabalsta izmaksām nākamajām plānotajām 4 000 personām. Attiecīgi, turpmāk, nepieciešamā finansējuma pieprasījums tiks sagatavots atkarībā no situācijas, analizējot pabalsta izpildes apjomus un prognozējot turpmākas pabalsta izpildes tendences.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Ukrainas civiliedzīvotāji
Ietekmes apraksts
-
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
1 650 000
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
1 650 000
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
1 650 000
2 000 000
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
1 650 000
2 000 000
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-2 000 000
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-2 000 000
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
2 000 000
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
2022. gada plānotais finansējums norādīts saskaņā ar MK rīkojumu Nr. 198 (tai skaitā ar sākotnēji piešķirto finansējumu 150 000 euro apmērā, MK rīkojumu Nr.278 (ar ko piešķirts papildu finansējums 500 000 euro apmērā) un MK rīkojumu Nr.331 (ar ko piešķirts papildu finansējums 1 000 000 euro apmērā)), kā arī saskaņā ar Finanšu ministrijas 2022.gada 31.marta rīkojumu Nr.197, 2022. gada 29. aprīļa rīkojumu Nr.258 un 2022. gada 26.maija rīkojumu Nr. 329.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Provizoriski plānots, ka uz 2022. gada jūlija vidū  pabalsts būtu nepieciešams aptuveni 7 300 personām. Līdz ar to indikatīvi nepieciešamais finansējums no līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem var sasniegt 3 650 000 euro (7 300 personas x 500 euro = 3 650 000 euro).

Ar Finanšu ministrijas 2022.gada 31.marta rīkojumu Nr.197 Labklājības ministrijai tika piešķirts finansējums 150 000 euro apmērā nodarbinātības uzsākšanas pabalsta piešķiršanai 300 Ukrainas civiliedzīvotājiem, ar 2022.gada 29.aprīļa rīkojumu Nr.258 Labklājības ministrijai ir piešķirti papildu 500 000 euro nodarbinātības uzsākšanas pabalsta piešķiršanai 1000 Ukrainas civiliedzīvotājiem, savukārt ar 2022. gada  26.maija  rīkojumu Nr.329 Labklājības ministrijai ir piešķirts papildu 1 000 000 euro pabalsta piešķiršanai vēl 2 000 Ukrainas civiliedzīvotājiem.

Vienreizējā atbalsta izmaksas uz 2022. gada 3. jūniju veiktas 1 202 000 euro apmērā par 2 404 personām. Uz 2022. gada 3. jūniju  ir pieņemti 3 480 lēmumi par pabalsta izmaksu.  Līdz ar to tuvākā laikā tiks veikti izdevumi 1 650 000 euro apmērā, vienlaikus radot jau papildus finansējuma nepieciešamību 90 000 euro apmērā  (500 euro x 3 480 personas).
Ņemot vērā pabalsta pieprasījumu intensitāti un lēmumu pieņemšanas gaitu, prognozējams, ka finansējums saskaņā ar MK rīkojumu Nr.331 tiks izlietots jūlija mēneša pirmajā pusē.

Lai izmaksātu vienreizēju nodarbinātības uzsākšanas pabalstu vienas minimālās mēneša darba algas apmērā papildu 4000 personām, nepieciešamais finansējums no līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem sastāda 2 000 000 euro (4000 personas x 500 euro = 2 000 000 euro). 

Ņemot vērā, ka NVA pamatbudžeta apakšprogrammas 07.01.00 “Nodarbinātības valsts aģentūras darbības nodrošināšana” esošo līdzekļu ietvaros nav pieejams finansējums, lai izmaksātu vienreizēju nodarbinātības uzsākšanas pabalstu (nav plānoti izdevumu ekonomiskās klasifikācijas kodā “Sociāla rakstura maksājumi un kompensācijas”), NVA nav iespējams sākotnēji attiecīgos izdevumus segt no jau piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem.

Līdz ar to, ņemot vērā MK rīkojuma projekta sagatavošanas, saskaņošanas un apstiprināšanas laika grafiku,  lai netiktu kavētas pabalsta izmaksas personām, kuras uzsākušas nodarbinātību, nepieciešams iestrādāt LM budžetā finansējumu turpmāka pabalsta izmaksām nākamajām plānotajām 4 000 personām. Attiecīgi, turpmāk, nepieciešamā finansējuma pieprasījums tiks sagatavots atkarībā no situācijas, analizējot pabalsta izpildes apjomus un prognozējot turpmākas pabalsta izpildes tendences.

Turpmāk LM nepieciešamības gadījumā normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs izskatīšanai Ministru kabinetā Ministru kabineta rīkojuma projektus par papildu finansējuma piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem", lai atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 7.panta septītajai daļai nodrošinātu Ukrainas civiliedzīvotājiem vienreizēju nodarbinātības uzsākšanas pabalsta izmaksu vienas minimālās mēneša darba algas apmērā.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Labklājības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu par līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".

Finanšu ministrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēs Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par apropriācijas izmaiņām, un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas neizteiks iebildumus, tad tik veiktas apropriācijas izmaiņas.

Izdevumi tiks veikti Labklājības ministrijas pamatbudžeta programmas 99.00.00 “Līdzekļu neparedzētiem gadījumiem izlietojums” ietvaros, līdzekļus pārdalot no 74.resora “Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Labklājības ministrija
  • Valsts kase

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi