Anotācija (ex-ante)

22-TA-1987: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2010. gada 21. septembra noteikumos Nr. 899 "Likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" normu piemērošanas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Jautājuma saistība ar Izglītības un zinātnes ministrijas (turpmāk - IZM) izstrādāto informatīvo ziņojumu "Par valsts sporta budžeta līdzekļu administrēšanas kārtību no 2023. gada 1. janvāra" (22-TA-1982) un IZM izstrādāto Ministru kabineta noteikumu projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 28. jūlija noteikumos Nr. 819 "Kārtība, kādā valsts finansiāli nodrošina valsts izlases komandu sporta spēlēs sagatavošanos un piedalīšanos Eiropas un pasaules čempionātu un olimpisko spēļu atlases turnīros un finālsacensībās"" (22-TA-1983), kas tiek virzīti vienotā dokumentu paketē ar šo tiesību akta projektu. 
Izstrādes pamatojums
Deklarācija par Ministru kabineta iecerēto darbību
Apraksts
Valdības rīcības plāna Deklarācijas par Artura Krišjāņa Kariņa vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai (apstiprināts ar Ministru kabineta 2019. gada 7. maija rīkojumu Nr. 210) 171.3. uzdevums paredz pakāpeniski palielināt tiešo valsts atbalstu sporta nozares programmu un pasākumu īstenošanai, vienlaikus pilnveidojot finansējuma administrēšanas procedūru un finansējuma sadales kritērijus. Kā viens no minētā uzdevuma darbības rezultātiem paredzēts atbilstoši Ministru kabineta apstiprinātam sporta nozares finansēšanas modelim ieviests pilnveidots sporta finansējuma administrēšanas process.
Izstrādes pamatojums
Attīstības plānošanas dokuments
Apraksts
Sporta politikas pamatnostādņu 2022.-2027. gadam (apstiprinātas ar Ministru kabineta 2022. gada 31. maija rīkojumu Nr. 397) 1.2. uzdevums kā vienu no prioritāriem pamatnostādņu uzdevumiem paredz īstenot sporta nozares finansēšanas pārvaldības un administratīvās pārvaldības modeļa reformu, būtiski samazinot sporta nozarei paredzēto valsts budžeta līdzekļu administrēšanā iesaistīto organizāciju skaitu (nodrošinot, ka sporta federācija pamatdarbības finansējumu saņem no vienas organizācijas ar vienu līgumu), kā arī stiprinot atzītās sporta federācijas lomu sporta veidam paredzēto valsts budžeta līdzekļu pārvaldībā.
Apraksts
Ar Ministru kabineta 2020. gada 18. augusta sēdes protokollēmuma "Informatīvais ziņojums "Par valsts budžeta izdevumu pārskatīšanas rezultātiem un priekšlikumi par šo rezultātu izmantošanu likumprojekta "Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2021., 2022. un 2023.gadam" un likumprojekta "Par valsts budžetu 2021.gadam" izstrādes procesā" (prot. Nr. 49 46.§) 21. punktu IZM dots uzdevums izvērtēt iespējas samazināt sporta nozarei paredzēto valsts budžeta līdzekļu administrēšanā un apgūšanā iesaistīto organizāciju skaitu atbilstoši informatīvajā ziņojumā minētajam.
Izstrādes pamatojums
Valsts kontroles ieteikums
Apraksts
Valsts kontroles veiktajā revīzijā  "Vai biedrības "Latvijas Olimpiskā komiteja" rīcība, izlietojot piešķirtos valsts budžeta līdzekļus, ir efektīva, ekonomiska un atbilstoša paredzētajiem mērķiem?" (revīzijas lieta Nr.2.4.1-17/2020) IZM izteikts priekšlikums – strādājot pie sporta nozares finansēšanas un pārvaldības modeļa maiņas, ņemt vērā revīzijā konstatētos trūkumus sporta finansēšanas organizācijā, tai skaitā, lai novērstu dubultā finansējuma saņemšanas risku un iespēju sporta federācijām manipulēt ar iesniegto finansējuma izlietojuma atskaišu datiem, padarot izsekojamu un saprotamu valsts budžeta finansējuma izlietojuma procesu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikt, ka ar 2023. gada 1. janvāri Latvijas Olimpiskās vienības (turpmāk - LOV) sportistu ēdināšanas izdevumu normas (diennaktī vienam cilvēkam) tiek noteiktas arī 3x3 basketbola sportistiem, tādejādi nodrošinot vienādas iespējas visiem LOV sportistiem.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2023.
Pamatojums
Saistība ar informatīvo ziņojumu "Par valsts sporta budžeta līdzekļu administrēšanas kārtību no 2023. gada 1. janvāra" (22-TA-1982), kas tiek virzīts vienotā dokumentu paketē ar šo tiesību akta projektu.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" (turpmāk – IIN likums) 9. panta pirmās daļas 16. punktu gada apliekamajā ienākumā netiek ietverti un ar nodokli netiek apliktas kompensācijas izmaksas likumos un Ministru kabineta noteikto normu ietvaros. Ar Ministru kabineta 2010. gada 21. septembra noteikumu Nr. 899 "Likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" normu piemērošanas kārtība" (turpmāk - MK noteikumi Nr.899) 43.1[prim] punktu noteikts, ka IIN 9.panta pirmās daļas 16.punkta izpratnē kompensācijas izmaksas ir arī LOV sportistu ēdināšanas izdevumi neatkarīgi no organizācijas, kas sedz minētos izdevumus. Minētais MK noteikumu Nr.899 punkts arī nosaka, ka šo izdevumu apmēru aprēķina saskaņā ar LOV sportistu ēdināšanas izdevumu normām (MK noteikumu Nr.899 12.pielikums).

Veicot izmaiņas Ministru kabineta 2009. gada 28. jūlija noteikumos Nr. 819 "Kārtība, kādā valsts finansiāli nodrošina valsts izlases komandu sporta spēlēs sagatavošanos un piedalīšanos Eiropas un pasaules čempionātu un olimpisko spēļu atlases turnīros un finālsacensībās", nepieciešams attiecīgi precizēt arī LOV sportistu ēdināšanas izdevumu normas, iekļaujot sporta veidu sarakstā 3x3 basketbolu, ņemot vērā, ka 3x3 basketbols tiek finansēts LOV sportistu atbalsta sistēmas ietvaros, uzskatot 3x3 basketbola komandas sportistus (līdzīgi kā kērlinga sportistus) par individuālo sporta veidu komandu sportistiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai gan LOV sastāvā ir iekļauti arī 3x3 basketbolisti, MK noteikumu Nr.899 12. pielikumā minētais sporta veids nav minēts.
Risinājuma apraksts
Papildināt MK noteikumu Nr.899 12. pielikumā minēto sporta veidu uzskaitījumu ar 3x3 basketbolu, kas uzskatāms par spēka sporta veidu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Skatīt informatīvo ziņojumu "Par valsts sporta budžeta līdzekļu administrēšanas kārtību no 2023. gada 1. janvāra" (22-TA-1982) un Ministru kabineta noteikumu projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 28. jūlija noteikumos Nr. 819 "Kārtība, kādā valsts finansiāli nodrošina valsts izlases komandu sporta spēlēs sagatavošanos un piedalīšanos Eiropas un pasaules čempionātu un olimpisko spēļu atlases turnīros un finālsacensībās"" (22-TA-1983), kas tiek virzīti vienotā dokumentu paketē ar šo tiesību akta projektu.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Skatīt informatīvo ziņojumu "Par valsts sporta budžeta līdzekļu administrēšanas kārtību no 2023. gada 1. janvāra" (22-TA-1982) un Ministru kabineta noteikumu projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 28. jūlija noteikumos Nr. 819 "Kārtība, kādā valsts finansiāli nodrošina valsts izlases komandu sporta spēlēs sagatavošanos un piedalīšanos Eiropas un pasaules čempionātu un olimpisko spēļu atlases turnīros un finālsacensībās"" (22-TA-1983), kas tiek virzīti vienotā dokumentu paketē ar šo tiesību akta projektu.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Ietekme uz uz valsts budžeta ieņēmumiem vai izdevumiem nav identificējama, jo LOV sastāvā jau šobrīd ir 3x3 basketbolisti.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Skatīt informatīvo ziņojumu "Par valsts sporta budžeta līdzekļu administrēšanas kārtību no 2023. gada 1. janvāra" (22-TA-1982) un Ministru kabineta noteikumu projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 28. jūlija noteikumos Nr. 819 "Kārtība, kādā valsts finansiāli nodrošina valsts izlases komandu sporta spēlēs sagatavošanos un piedalīšanos Eiropas un pasaules čempionātu un olimpisko spēļu atlases turnīros un finālsacensībās"" (22-TA-1983), kas tiek virzīti vienotā dokumentu paketē ar šo tiesību akta projektu.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • SIA "Latvijas Olimpiskā vienība"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Skatīt informatīvo ziņojumu "Par valsts sporta budžeta līdzekļu administrēšanas kārtību no 2023. gada 1. janvāra" (22-TA-1982) un Ministru kabineta noteikumu projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 28. jūlija noteikumos Nr. 819 "Kārtība, kādā valsts finansiāli nodrošina valsts izlases komandu sporta spēlēs sagatavošanos un piedalīšanos Eiropas un pasaules čempionātu un olimpisko spēļu atlases turnīros un finālsacensībās"" (22-TA-1983), kas tiek virzīti vienotā dokumentu paketē ar šo tiesību akta projektu.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi