24-TA-2865: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Deklarācija par Ministru kabineta iecerēto darbību
Apraksts
Ministru kabineta 2021. gada 6. jūlija sēdes protokols Nr.51, #101 (2021-UZD-1241), paredz uzdevumu Ekonomikas ministrijai izstrādāt un līdz 2021.gada 15.septembrim noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā konceptuālo ziņojumu par Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras reģionālās konkurētspējas celšanai nepieciešamām darbības un atalgojuma modeļa izmaiņām, piedāvājot iespējamos risinājumus.
Uzdevuma izpilde ir aktualizēta atbilstoši Deklarācijai par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta darbību, konkrētiem uzdevumiem esot atspoguļotiem valdības rīcības plāna 35.14. pasākumā “Pieaugusi Latvijas investīciju un attīstības aģentūras darbības efektivitāte eksporta (tai skaitā tūrisma produktu eksporta) veicināšanā un investīciju piesaistē.”, paredzot šādus rezultātus: “1) LIAA darbības reorganizēšana ar mērķi nodrošināt kvalitatīvāku, ātrāku investoru un eksportējošo uzņēmēju apkalpošanu, t.sk. piesaistot papildus motivācijas instrumentus darbiniekiem, kas strādā ar eksporta veicināšanu un investīciju piesaisti. 2) Piesaistīto un ieguldīto investīciju pieaugums 10 % ik gadu.”.
Uzdevuma izpilde ir aktualizēta atbilstoši Deklarācijai par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta darbību, konkrētiem uzdevumiem esot atspoguļotiem valdības rīcības plāna 35.14. pasākumā “Pieaugusi Latvijas investīciju un attīstības aģentūras darbības efektivitāte eksporta (tai skaitā tūrisma produktu eksporta) veicināšanā un investīciju piesaistē.”, paredzot šādus rezultātus: “1) LIAA darbības reorganizēšana ar mērķi nodrošināt kvalitatīvāku, ātrāku investoru un eksportējošo uzņēmēju apkalpošanu, t.sk. piesaistot papildus motivācijas instrumentus darbiniekiem, kas strādā ar eksporta veicināšanu un investīciju piesaisti. 2) Piesaistīto un ieguldīto investīciju pieaugums 10 % ik gadu.”.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir nodrošināt atbilstošu un konkurētspējīgu atalgojumu Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (turpmāk - LIAA) Investīciju piesaistes un uzņēmumu attīstības departamenta darbiniekiem un Eksporta un inovāciju pakalpojumu departamenta darbiniekiem, lai veicinātu augsti kvalificētu profesionāļu piesaisti un noturēšanu darbā, tādējādi sekmējot valsts stratēģisko mērķu sasniegšanu investīciju piesaistē un eksporta veicināšanā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Latvijas Nacionālā attīstības plāna 2021.–2027. gadam ietvaros ir izstrādāta jauna ekonomikas izaugsmes stratēģija, kuras mērķis ir palielināt Latvijas iedzīvotāju dzīves līmeni un ekonomisko labklājību. Latvijas ekonomika saskaras ar vairākiem izaicinājumiem, tostarp nepieciešamību uzlabot konkurētspēju un investīciju piesaisti. Pēdējo gadu laikā ir novērots zemāks investīciju apjoms salīdzinājumā ar tuvākajām kaimiņvalstīm, kas prasa mērķtiecīgu ekonomikas politiku un konkrētu pasākumu kopumu.
Nacionālās industriālās politikas pamatnostādnes 2021.–2027. gadam aptver visas tautsaimniecības ekonomisko attīstību, tostarp paredz virkni pasākumu, lai veicinātu ārvalstu tiešo investīciju piesaisti un noturēšanu Latvijā un uzlabotu ekonomisko attīstību.
Savukārt informatīvais ziņojums “Par Latvijas ekonomikas attīstību” līdz 2035. gadam (Ministru kabineta 30.04.2024. sēdes protokols Nr. Nr.18/52.§) paredz investīciju pieaugumu, sasniedzot 25% apmēru no iekšzemes kopprodukta.
2024.gadā ir atjaunota Lielo un stratēģiski nozīmīgo investīciju projektu koordinācijas padome (turpmāk – Padome), kuras mērķis ir efektīvāk koordinēt un atbalstīt ārvalstu investoru un uzņēmumu aktivitātes, īpaši ņemot vērā nepieciešamību veikt izmaiņas normatīvajos aktos un administratīvajos procesos, kas ir saistīti ar investīciju piesaisti.
Padomes sekretariāta funkcijas veic LIAA un tas ietver šādus uzdevumus:
- virzīt izskatīšanai Padomē lielo un stratēģiski nozīmīgo investīciju projektu operatīvajā darba grupā sagatavotos priekšlikumus un ziņojumus par konkrētu lielo un stratēģiski nozīmīgo investīciju projektu īstenošanu;
- uzraudzīt Padomes lēmumu izpildi;
- informēt Padomi un darba grupu par lēmumu izpildes gaitu.
Ņemot vērā šīs funkcijas, Padomē aktīvi piedalās arī LIAA darbinieki, kuri strādā ar investīciju piesaisti, īpaši - ar lielajiem stratēģiskajiem investīciju projektiem. Šādi projekti ar lielu investīciju apjomu prasa augstas sarežģītības uzdevumu risināšanu, tostarp, pārzināt starptautiskos regulējumus, piemēram, Latvijas Republikas un Amerikas Savienoto Valstu Konvenciju par nodokļu dubulto uzlikšanu un nodokļu nemaksāšanas novēršanu attiecībā uz ienākuma nodokļiem; iesaistīties kritēriju izstrādē elektroenerģijas pārvades sistēmas attīstībai; rast risinājumus, lai atsevišķu valsts kapitālsabiedrību modernizācijas vai attīstības plānos iekļautu industriālo parku attīstībai paredzamās ceļu, dzelzceļu un elektrības jaunveidojamo pieslēgumu iespējas; veikt tirgus izpēti un izstrādāt investoru piesaistes plānu enerģētikas jomas specifiskas infrastruktūras izveidei investoriem, kuri ražo neto nulles emisiju tehnoloģiju komponentes; veikt tirgus (tostarp citu valstu pieredzes) izpēti jaunu nozaru attīstībai Latvijā (piemēram, oglekļa uztveršanas, noglabāšanas un izmantošanas jautājumi, ūdeņraža ražošana), tai skaitā normatīvo aktu grozījumu iniciēšanu vai administratīvo procesu nodrošināšanu.
Papildus tam, ciešā Ekonomikas ministrijas sadarbībā ar Aizsardzības ministriju, LIAA kopš 2024. gada nogales ir deleģēta būt par aizsardzības industrijas uzņēmumu galveno kontaktpunktu, sniedzot atbalstu nozares projektu lokalizācijai Latvijā projektiem, kuri ir uzvarējuši Aizsardzības ministrijas iepirkumos, kā arī apkalpojot aizsardzības un divējāda pielietojuma investīciju projektus. 2025. gada jūnijā esošais LIAA darbības statuss aizsardzības nozares uzņēmumu sektorā ir piesaistīti 16 investīciju projekti (vairāk nekā 850 miljonu EUR kopsummā).
Lai kvalitatīvi un veiksmīgi apkalpoju šādus stratēģiskos investīciju projektus un aizsardzības industrijas investīciju projektus, ir nepieciešami augsti kvalificēti darbinieki ar atbilstošu izglītību, pieredzi un kompetencēm.
Tāpat arī LIAA stratēģijas 2023. - 2029. gadam galvenie uzdevumi ir veicināt zinātņietilpīgu uzņēmējdarbību, eksportu un investīcijas ar uzsvaru uz viedās specializācijas (RIS3) jomām. Līdz šim LIAA noteiktais atalgojuma līmenis darbiniekiem, kuru darba pienākumos ir investīciju piesaiste un eksporta veicināšana, ir bijis salīdzinoši zems, kas ievērojami apgrūtina augsti kvalificētu speciālistu piesaisti un noturēšanu darbā, kā arī negatīvi ietekmē LIAA spēju sasniegt un palielināt izvirzītos valsts mērķus saistībā ar investīciju piesaisti un eksporta pieauguma veicināšanu.
Nacionālās industriālās politikas pamatnostādnes 2021.–2027. gadam aptver visas tautsaimniecības ekonomisko attīstību, tostarp paredz virkni pasākumu, lai veicinātu ārvalstu tiešo investīciju piesaisti un noturēšanu Latvijā un uzlabotu ekonomisko attīstību.
Savukārt informatīvais ziņojums “Par Latvijas ekonomikas attīstību” līdz 2035. gadam (Ministru kabineta 30.04.2024. sēdes protokols Nr. Nr.18/52.§) paredz investīciju pieaugumu, sasniedzot 25% apmēru no iekšzemes kopprodukta.
2024.gadā ir atjaunota Lielo un stratēģiski nozīmīgo investīciju projektu koordinācijas padome (turpmāk – Padome), kuras mērķis ir efektīvāk koordinēt un atbalstīt ārvalstu investoru un uzņēmumu aktivitātes, īpaši ņemot vērā nepieciešamību veikt izmaiņas normatīvajos aktos un administratīvajos procesos, kas ir saistīti ar investīciju piesaisti.
Padomes sekretariāta funkcijas veic LIAA un tas ietver šādus uzdevumus:
- virzīt izskatīšanai Padomē lielo un stratēģiski nozīmīgo investīciju projektu operatīvajā darba grupā sagatavotos priekšlikumus un ziņojumus par konkrētu lielo un stratēģiski nozīmīgo investīciju projektu īstenošanu;
- uzraudzīt Padomes lēmumu izpildi;
- informēt Padomi un darba grupu par lēmumu izpildes gaitu.
Ņemot vērā šīs funkcijas, Padomē aktīvi piedalās arī LIAA darbinieki, kuri strādā ar investīciju piesaisti, īpaši - ar lielajiem stratēģiskajiem investīciju projektiem. Šādi projekti ar lielu investīciju apjomu prasa augstas sarežģītības uzdevumu risināšanu, tostarp, pārzināt starptautiskos regulējumus, piemēram, Latvijas Republikas un Amerikas Savienoto Valstu Konvenciju par nodokļu dubulto uzlikšanu un nodokļu nemaksāšanas novēršanu attiecībā uz ienākuma nodokļiem; iesaistīties kritēriju izstrādē elektroenerģijas pārvades sistēmas attīstībai; rast risinājumus, lai atsevišķu valsts kapitālsabiedrību modernizācijas vai attīstības plānos iekļautu industriālo parku attīstībai paredzamās ceļu, dzelzceļu un elektrības jaunveidojamo pieslēgumu iespējas; veikt tirgus izpēti un izstrādāt investoru piesaistes plānu enerģētikas jomas specifiskas infrastruktūras izveidei investoriem, kuri ražo neto nulles emisiju tehnoloģiju komponentes; veikt tirgus (tostarp citu valstu pieredzes) izpēti jaunu nozaru attīstībai Latvijā (piemēram, oglekļa uztveršanas, noglabāšanas un izmantošanas jautājumi, ūdeņraža ražošana), tai skaitā normatīvo aktu grozījumu iniciēšanu vai administratīvo procesu nodrošināšanu.
Papildus tam, ciešā Ekonomikas ministrijas sadarbībā ar Aizsardzības ministriju, LIAA kopš 2024. gada nogales ir deleģēta būt par aizsardzības industrijas uzņēmumu galveno kontaktpunktu, sniedzot atbalstu nozares projektu lokalizācijai Latvijā projektiem, kuri ir uzvarējuši Aizsardzības ministrijas iepirkumos, kā arī apkalpojot aizsardzības un divējāda pielietojuma investīciju projektus. 2025. gada jūnijā esošais LIAA darbības statuss aizsardzības nozares uzņēmumu sektorā ir piesaistīti 16 investīciju projekti (vairāk nekā 850 miljonu EUR kopsummā).
Lai kvalitatīvi un veiksmīgi apkalpoju šādus stratēģiskos investīciju projektus un aizsardzības industrijas investīciju projektus, ir nepieciešami augsti kvalificēti darbinieki ar atbilstošu izglītību, pieredzi un kompetencēm.
Tāpat arī LIAA stratēģijas 2023. - 2029. gadam galvenie uzdevumi ir veicināt zinātņietilpīgu uzņēmējdarbību, eksportu un investīcijas ar uzsvaru uz viedās specializācijas (RIS3) jomām. Līdz šim LIAA noteiktais atalgojuma līmenis darbiniekiem, kuru darba pienākumos ir investīciju piesaiste un eksporta veicināšana, ir bijis salīdzinoši zems, kas ievērojami apgrūtina augsti kvalificētu speciālistu piesaisti un noturēšanu darbā, kā arī negatīvi ietekmē LIAA spēju sasniegt un palielināt izvirzītos valsts mērķus saistībā ar investīciju piesaisti un eksporta pieauguma veicināšanu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pēdējos gados novērots, ka LIAA ilgtspējīgai un profesionālai darbībai arvien vairāk draudus rada nekonkurētspējīgais atalgojuma līmenis salīdzinājumā ar citām līdzvērtīgām iestādēm un pozīcijām privātajā sektorā un citās Baltijas valstīs, no tā izrietoši lielā personāla mainība (tieši augsti kvalificētu darbinieku mainība) un nespēja atbilstošajām vakancēm piesaistīt sagatavotus, profesionālus speciālistus, kuriem ir nepieciešamās prasmes un pieredze efektīvai investīciju piesaistei.
Līdz šim bijušā zemā atalgojuma dēļ, LIAA saskaras ar augstu darbinieku mainību un grūtībām noturēt kvalificētus darbiniekus amatā, jo kvalificēti speciālisti izvēlas pārtraukt darbu valsts sektorā, lai pārietu uz labāk apmaksātām pozīcijām privātajā sektorā. Tāpat arī nekonkurētspējīgs atalgojums nedod iespēju pieņemt darbā augsta līmeņa speciālistus. Vairākas atlases ir noslēgušās bez rezultāta kvalitatīvu pieteikumu trūkuma dēļ. Aplūkojot LIAA personāla mainības jautājumu, redzams, ka tagadējā Investīciju piesaistes un uzņēmumu attīstības departamenta (iepriekš - Investīciju projektu departamenta (turpmāk - IPD) un Investīciju piesaistes nodaļā (turpmāk - IPN)) 2021.gadā personāla mainība sasniedza 25%, 2022.gadā - 36% un 2023.gadā - 36%. Vidējais nostrādātais ilgums pēdējo trīs gadu laikā IPD un IPN darbiniekam bija aptuveni divi gadi.
Kā uzsver LIAA, liels izaicinājums līdz šim ir bijis noturēt darbiniekus un bieži konstatējams, ka atbilstošākais kandidāts uzsāk darbu LIAA, iegūst pieredzi un kontaktus un pēc salīdzinoši īsā laika posma aiziet uz komercstruktūrām ar augstāku atalgojuma līmeni. Nereti LIAA šajā ziņā tiek uztverta kā kvalitatīvu darbinieku sagatavošanas platforma un ir gadījumi, kad darbinieki aiziet strādāt pie konkrēta investora, ar kuru sadarbojušies pie investīciju projekta LIAA.
Augstāk minētais ne tikai apgrūtina kvalificētu speciālistu piesaisti un noturēšanu, bet arī negatīvi ietekmē esošo darbinieku motivāciju, iniciatīvu un darba kvalitāti. Rezultātā augstā darbinieku mainība nereti nozīmē esošo darbinieku pārslodzi, kas kopumā samazina LIAA spēju sasniegt izvirzītos valsts mērķus saistībā ar investīciju piesaisti.
Aplūkojot līdzvērtīgas iestādes Lietuvā un Igaunijā, kas veic tādas pašas funkcijas kā LIAA, redzams, ka:
- Igaunijas “Invest Estonia” vecākā projektu vadītāja atalgojums ir 3345 eiro (bruto, ieskaitot darba devēja sociālās iemaksas);
- Lietuvas “Invest Lithuania” vecākā projektu vadītāja atalgojums (pozīcija, kura strādā ar klientiem – nepieciešama vismaz 5 gadu pieredze, pirms var pieteikties darba sludinājumam) ir 3562 - 4987 eiro (bruto, ieskaitot darba devēja sociālās iemaksas).
Igaunijas un Lietuvas piemēros ņemtas vērā valstu atšķirīgās darba devēja sociālo iemaksu likmes, kuras Igaunijā ir salīdzinoši augstākas un Lietuvā salīdzinoši zemākas.
Pēc 2024. gadā veiktās LIAA reorganizācijas, vecākā projektu vadītāja atalgojums investīciju un eksporta blokos ir 2442.00 eiro (jeb 3018.07 eiro, ieskaitot darba devēja sociālās iemaksas), tātad tas ir kļuvis salīdzinoši konkurētspējīgāks ar līdzīgas jomas atalgojumu citās Baltijas valstīs. Tomēr papildus uzsverams, ka darba pienākumu kvalitatīvai izpildei nepieciešams ļoti plašs zināšanu un pieredzes apjoms un salīdzinoši ilgs laika periods, lai jaunais darbinieks varētu ar pārliecību strādāt tirgū un dot reālu pievienoto vērtību potenciālajam investoram. Ņemot vērā LIAA specifiku un ārkārtīgi plašo jautājumu klāstu (nozaru griezumā, ģeogrāfijā, investoru vajadzību nosegšanā, vietējo, iestrādāto kontaktu daudzuma un kvalitātes nepieciešamībā), pilnvērtīgai amata pienākumu izpildei nepieciešams salīdzinoši ilgāks laika posms. Sekojoši, esošo darbinieku saglabāšanai ir nepieciešama pārdomāta motivācijas sistēma, kas stimulē darbiniekus ne tikai veikt savus darba pienākumus, bet arī sasniegt iespējami augstākus darba izpildes rezultātus.
Vienlaikus secināms, ka LIAA sagādā grūtības tas, ka iestādes darbiniekiem atlīdzība tiek noteikta atbilstoši vienotajai Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā noteiktajai sistēmai (atalgojuma griestu noteikšana), kas būtiski atšķiras no līdzvērtīgās pozīcijās esošiem darbiniekiem privātajā sektorā. Tāpat nepieciešams uzsvērt, ka darbiniekus ar, cita starpā, pārdevēja kompetencēm ir grūti motivēt, ja nav algas mainīgās daļas un, neatkarīgi no snieguma (vai tā trūkuma), alga ir nemainīga. Motivācijas mehānisma trūkums negatīvi ietekmē iespējas piesaistīt un noturēt augstas kategorijas speciālistus, kuriem ir nepieciešamās prasmes un pieredze efektīvai investīciju piesaistei un proaktīvam darbam ar uzņēmumiem. Minētās problemātikas rezultātā Latvija nonāk neizdevīgākā situācijā salīdzinājumā ar kaimiņvalstīm, kā rezultātā samazinās Latvijas iespējas piesaistīt ārvalstu investīcijas un veicināt eksporta pieaugumu. Investori un eksportētāji biežāk izvēlas kaimiņvalstu līdzīgas institūcijas, kuru rīcībā ir augsti kvalificēti un konkurētspējīgi atalgoti, motivēti darbinieki.
Līdz šim bijušā zemā atalgojuma dēļ, LIAA saskaras ar augstu darbinieku mainību un grūtībām noturēt kvalificētus darbiniekus amatā, jo kvalificēti speciālisti izvēlas pārtraukt darbu valsts sektorā, lai pārietu uz labāk apmaksātām pozīcijām privātajā sektorā. Tāpat arī nekonkurētspējīgs atalgojums nedod iespēju pieņemt darbā augsta līmeņa speciālistus. Vairākas atlases ir noslēgušās bez rezultāta kvalitatīvu pieteikumu trūkuma dēļ. Aplūkojot LIAA personāla mainības jautājumu, redzams, ka tagadējā Investīciju piesaistes un uzņēmumu attīstības departamenta (iepriekš - Investīciju projektu departamenta (turpmāk - IPD) un Investīciju piesaistes nodaļā (turpmāk - IPN)) 2021.gadā personāla mainība sasniedza 25%, 2022.gadā - 36% un 2023.gadā - 36%. Vidējais nostrādātais ilgums pēdējo trīs gadu laikā IPD un IPN darbiniekam bija aptuveni divi gadi.
Kā uzsver LIAA, liels izaicinājums līdz šim ir bijis noturēt darbiniekus un bieži konstatējams, ka atbilstošākais kandidāts uzsāk darbu LIAA, iegūst pieredzi un kontaktus un pēc salīdzinoši īsā laika posma aiziet uz komercstruktūrām ar augstāku atalgojuma līmeni. Nereti LIAA šajā ziņā tiek uztverta kā kvalitatīvu darbinieku sagatavošanas platforma un ir gadījumi, kad darbinieki aiziet strādāt pie konkrēta investora, ar kuru sadarbojušies pie investīciju projekta LIAA.
Augstāk minētais ne tikai apgrūtina kvalificētu speciālistu piesaisti un noturēšanu, bet arī negatīvi ietekmē esošo darbinieku motivāciju, iniciatīvu un darba kvalitāti. Rezultātā augstā darbinieku mainība nereti nozīmē esošo darbinieku pārslodzi, kas kopumā samazina LIAA spēju sasniegt izvirzītos valsts mērķus saistībā ar investīciju piesaisti.
Aplūkojot līdzvērtīgas iestādes Lietuvā un Igaunijā, kas veic tādas pašas funkcijas kā LIAA, redzams, ka:
- Igaunijas “Invest Estonia” vecākā projektu vadītāja atalgojums ir 3345 eiro (bruto, ieskaitot darba devēja sociālās iemaksas);
- Lietuvas “Invest Lithuania” vecākā projektu vadītāja atalgojums (pozīcija, kura strādā ar klientiem – nepieciešama vismaz 5 gadu pieredze, pirms var pieteikties darba sludinājumam) ir 3562 - 4987 eiro (bruto, ieskaitot darba devēja sociālās iemaksas).
Igaunijas un Lietuvas piemēros ņemtas vērā valstu atšķirīgās darba devēja sociālo iemaksu likmes, kuras Igaunijā ir salīdzinoši augstākas un Lietuvā salīdzinoši zemākas.
Pēc 2024. gadā veiktās LIAA reorganizācijas, vecākā projektu vadītāja atalgojums investīciju un eksporta blokos ir 2442.00 eiro (jeb 3018.07 eiro, ieskaitot darba devēja sociālās iemaksas), tātad tas ir kļuvis salīdzinoši konkurētspējīgāks ar līdzīgas jomas atalgojumu citās Baltijas valstīs. Tomēr papildus uzsverams, ka darba pienākumu kvalitatīvai izpildei nepieciešams ļoti plašs zināšanu un pieredzes apjoms un salīdzinoši ilgs laika periods, lai jaunais darbinieks varētu ar pārliecību strādāt tirgū un dot reālu pievienoto vērtību potenciālajam investoram. Ņemot vērā LIAA specifiku un ārkārtīgi plašo jautājumu klāstu (nozaru griezumā, ģeogrāfijā, investoru vajadzību nosegšanā, vietējo, iestrādāto kontaktu daudzuma un kvalitātes nepieciešamībā), pilnvērtīgai amata pienākumu izpildei nepieciešams salīdzinoši ilgāks laika posms. Sekojoši, esošo darbinieku saglabāšanai ir nepieciešama pārdomāta motivācijas sistēma, kas stimulē darbiniekus ne tikai veikt savus darba pienākumus, bet arī sasniegt iespējami augstākus darba izpildes rezultātus.
Vienlaikus secināms, ka LIAA sagādā grūtības tas, ka iestādes darbiniekiem atlīdzība tiek noteikta atbilstoši vienotajai Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā noteiktajai sistēmai (atalgojuma griestu noteikšana), kas būtiski atšķiras no līdzvērtīgās pozīcijās esošiem darbiniekiem privātajā sektorā. Tāpat nepieciešams uzsvērt, ka darbiniekus ar, cita starpā, pārdevēja kompetencēm ir grūti motivēt, ja nav algas mainīgās daļas un, neatkarīgi no snieguma (vai tā trūkuma), alga ir nemainīga. Motivācijas mehānisma trūkums negatīvi ietekmē iespējas piesaistīt un noturēt augstas kategorijas speciālistus, kuriem ir nepieciešamās prasmes un pieredze efektīvai investīciju piesaistei un proaktīvam darbam ar uzņēmumiem. Minētās problemātikas rezultātā Latvija nonāk neizdevīgākā situācijā salīdzinājumā ar kaimiņvalstīm, kā rezultātā samazinās Latvijas iespējas piesaistīt ārvalstu investīcijas un veicināt eksporta pieaugumu. Investori un eksportētāji biežāk izvēlas kaimiņvalstu līdzīgas institūcijas, kuru rīcībā ir augsti kvalificēti un konkurētspējīgi atalgoti, motivēti darbinieki.
Risinājuma apraksts
Veicot grozījumu "Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā", nepieciešams noteikt LIAA izņēmumu attiecībā uz prēmēšanas mehānisma noteikšanu.
LIAA izstrādās iekšējo kārtību motivācijas mehānisma noteikšanai, kurā noteiks gan sasniedzamos kritērijus prēmiju noteikšanai, gan - uz kuriem departamentiem vai nodaļām šie nosacījumi būs attiecināmi. Šāda pieeja ļaus piesaistīt un noturēt augsti kvalificētus profesionāļus, kuriem ir būtiska nozīme investīciju piesaistes mērķu sasniegšanā, tādējādi veicinot Latvijas tautsaimniecības izaugsmi.
Likumprojektā paredzēta izņēmuma prēmēšanas mehānisma izveide, kas pārsniegtu vispārējās atlīdzības likumā noteiktās normas. Šis mehānisms būs balstīts uz rezultatīvajiem rādītājiem: faktiski piesaistīto investīciju apjomu vai nodrošināto eksporta pieaugumu, un citiem kvantitatīvi un kvalitatīvi izmērāmiem sasniegumiem. Šis mehānisms nodrošinās:
1) motivāciju sasniegt iespējami augstāko rezultātu- darbinieki tiek motivēti nodrošināt vēl lielāku iesaisti un paaugstināt darba kvalitāti, kas nereti prasa papildus darbības, tai skaitā - darbu pēc noteiktā darba laika, darbu angļu valodā, sadarbību ar citām valsts institūcijām, Latvijas un citu valstu tiesiskā regulējuma izpēti un analīzi un nepieciešamo priekšlikumu un risinājumu izstrādi utml.
2) ilgstošu sadarbību ar LIAA – investīciju un eksporta projektu apkalpošana jeb laiks no lēmuma pieņemšanas līdz projekta realizācijai var ilgt 2-3 gadus. Līdz ar to motivācijas mehānismam jānodrošina vairāku gadu motivācija projekta rezultatīvai realizācijai.
Papildus norādāms, ka 2024. gadā tika īstenots LIAA reorganizācijas process ar mērķi padarīt efektīvāku iestādes darbu, uzsvaru liekot uz investīciju piesaistes un eksporta veicināšanas jautājumiem. LIAA reorganizācijas ietvaros sagatavotie amatu aprakstu projekti tika saskaņoti ar Ekonomikas ministriju un Valsts kanceleju.
Reorganizācijas laikā tika trīskārt palielināts ar investīciju piesaisti strādājošo darbinieku skaits un 1.5 reizes palielināts ar eksporta vicināšanu strādājošo darbinieku skaits, vienlaikus kopumā pārtraucot darba attiecības ar vairāk nekā 30 darbiniekiem, kuri veica citas funkcijas.
Plānoto prēmiju nodrošināšanai nav nepieciešams papildu budžets - prēmijas plānots nodrošināt esošā finansējuma ietvaros – no līdzekļiem, kas tiek ietaupīti 2024. gadā veiktās LIAA reorganizācijas rezultātā.
Izmaiņas tiks attiecinātas uz LIAA darbiniekiem, kuru pienākumos ir strādāt ar investīciju piesaistes vai eksporta veicināšanas jautājumiem, tātad - uz atbilstošajiem Investīciju piesaistes un uzņēmumu attīstības departamenta darbiniekiem un Eksporta un inovāciju pakalpojumu departamenta darbiniekiem.
Plānotās ikreizējās prēmijas par investīciju piesaisti plānots piešķirt vidēji līdz 20 darbiniekiem, tāpat arī prēmijas par eksporta pieaugumu ir plānots piešķirt vidēji līdz 20 darbiniekiem.
Prēmiju nodrošināšana LIAA darbiniekiem, kā papildu motivējošs nosacījums, ir risinājums, kura ieguvumi būtiski atsver izdevumus. Vienlaikus, saistībā ar aktuālo nepieciešamību mazināt kopējos valsts pārvaldes izdevumus, uzsveram, ka LIAA jau ir veikusi iekšējo optimizācijas izvērtējumu un ir piedāvājusi Ekonomikas ministrijai priekšlikumus LIAA izdevumu samazinājumam 2026. gada budžetā, kopumā 900 000 EUR apmērā. Izdevumu samazinājums tiek iegūts, proporcionāli samazinot tūrisma eksporta aktivitāšu apjomu tādās pozīcijās kā informācijas nodrošināšana ārvalstu tirgos par Latvijas tūrisma piedāvājumu, Latvijas starptautiskās konkurētspējas veicināšanas pasākumu organizēšana, Latvijas publicitātes pasākumi un publikācijas ārvalstu medijos, Ārvalstu tūroperatoru, starptautisko pasākumu organizētāju, ārstu, profesionālo organizāciju un asociāciju pārstāvju vizītes Latvijā u.c.
Ar grozījumu tiek ieviesta sekojoša pieeja rezultatīvo rādītāju noteikšanai
Prēmiju piešķiršanas pamatojums tiek sasaistīts ar sasniegtajiem rezultatīvajiem rādītājiem – noteiktām sliekšņu vērtībām piesaistīto investīciju apjomā vai nodrošinātajā eksporta apjoma pieaugumā. Prēmiju apmērs par noteikto sliekšņu sasniegšanu paredzēts no 1 līdz 3 darba algām. Prēmijas apjoms par sliekšņu sasniegšanu tiek noteikts proporcionāli pieaugoši: 1 darba algas apjomā par pirmo slieksni, 1.5 darba algu apjomā par otro slieksni, 2 darba algu apjomā par trešo slieksni un 3 darba algu apjomā par ceturto slieksni.
LIAA amatpersonai (darbiniekam), kuras pienākumos ir strādāt ar investīciju piesaistes jautājumiem, noteikts ikreizējās prēmijas apmērs, pamatojoties uz šādiem sasniegtajiem rezultatīvajiem rādītājiem:
1) Piesaistīto investīciju apjoms no 37 līdz 54 miljoniem eiro – prēmija līdz 100 procentu apmērā no mēnešalgas;
2) Piesaistīto investīciju apjoms no 55 līdz 73 miljoniem eiro – prēmija līdz 150 procentu apmērā no mēnešalgas;
3) Piesaistīto investīciju apjoms no 74 līdz 110 miljoniem eiro – prēmija līdz 200 procentu apmērā no mēnešalgas;
4) Piesaistīto investīciju apjoms ir 111 miljoniem eiro – prēmija līdz 300 procentu apmērā no mēnešalgas.
LIAA amatpersonai (darbiniekam), kuras pienākumos ir strādāt ar eksporta veicināšanas jautājumiem, noteikts ikreizējās prēmijas apmērs, pamatojoties uz šādiem sasniegtajiem rezultatīvajiem rādītājiem:
1) Eksporta apjoma pieaugums no 7 līdz 10 miljoniem eiro – prēmija līdz 100 procentu apmērā no mēnešalgas;
2) Eksporta apjoma pieaugums no 11 līdz 14 miljoniem eiro – prēmija līdz 150 procentu apmērā no mēnešalgas;
3) Eksporta apjoma pieaugums no 15 līdz 21 miljonam eiro – prēmija līdz 200 procentu apmērā no mēnešalgas;
4) Eksporta apjoma pieaugums ir virs 22 miljoniem eiro – prēmija līdz 300 procentu apmērā no mēnešalgas.
Aprēķins par prēmiju apjomu darbiniekiem, kuru pienākumos ir strādāt ar investīciju piesaistes jautājumiem
Piesaistīto investīciju apjoma sliekšņu noteikšanai tiek izmantoti LIAA dati par vienu no reāliem projekta piemēriem ražošanas nozarē: veiksmīga investīciju projekta piesaistes gadījumā tiek piesaistītas investīcijas 51 miljona eiro apmērā. No šīs summas, piemēram, 46 miljoni eiro ir kapitālieguldījumi, kas tiek izmantoti ēku, iekārtu un citu ilgtermiņa aktīvu iegādei, savukārt, 5 miljoni ir operatīvās izmaksas. Projekta rezultātā radītās darba vietas 5 gadu laikā radītu ieņēmumus valsts un pašvaldības budžetā, piemēram, 5 miljonus eiro vērtībā iedzīvotāju ienākuma nodokļa veidā, jeb 1 miljons eiro 1 gada laikā (jāņem vērā, ka investīciju sadalījums starp kapitālieguldījumiem un darbības izdevumiem, piemēram, darba atalgojuma izmaksām un ikdienas uzņēmuma operatīvajiem izdevumiem, dažādos projektos var atšķirties). Sekojoši ir secināms, ka 1 MEUR investīciju gadā ienes IIN 98 039 EUR, tātad ir nepieciešams 10.20 EUR, lai nodrošinātu 1 EUR nomaksu valsts budžetā caur IIN. Minēto vērtību reizinot ar LIAA darbinieka gada algai nepieciešamo summu (36 216.84 EUR, tai skaitā DD VSAOI) ir identificēts, ka viena LIAA darbinieka gada algas atpelnīšanai ir nepieciešams nodrošināt 369 411.77 EUR investīciju apjomu.
Noteiktais apjoms tiek izmantots, lai proporcionāli pieaugoši identificētu tādas sliekšņu vērtības, kuras ne tikai ir fiskāli neitrālas, bet arī nosacīti atpelna (ar investīciju uzņēmumu veiktajiem un valsts budžetā ienākošajiem IIN maksājumiem) gan paša ar investīciju jautājumiem strādājošā LIAA darbinieka algu, gan arī vairāku citu kolēģu algu (piemēram, Starptautiskā mārketinga un komunikācijas nodaļā, kuri nav tieši iesaistīti investīciju jautājumos, bet ir nepieciešami kopējo LIAA mērķu sasniegšanai un kuru darbam ir atbalstoša funkcija investīciju mērķu sasniegšanā). Pirmā sliekšņa sākotnējā vērtība veidojas no 10 darbinieku algu apjoma, otrā sliekšņa – no 15 darbinieku apjoma, trešā sliekšņa – no 20 darbinieku apjoma un ceturtā sliekšņa – no 30 darbinieku apjoma. Papildus tam tiek veikta indeksācija, kas nodrošina optimālu piešķirto prēmiju skaitu, lai nodrošinātu, ka prēmija ir par sasniegtu augstu rezultātu un daļai labāko darbinieku, nevis visiem kā ierasta piemaksa par sava darba izpildi.
Aprēķins par prēmiju apjomu darbiniekiem, kuru pienākumos ir strādāt ar eksporta veicināšanas jautājumiem
Eksporta pieauguma prēmiju sliekšņu noteikšanai ir izmantoti CSP dati par Latvijas uzņēmumu veikto eksporta apjomu (2019. līdz 2023. gads), eksportējošo uzņēmumu darbinieku skaitu un vidējo atalgojumu nozarē. Veicot aprēķinus par eksporta apjomu uz vienu nodarbināto un par valsts budžetā iegūto Iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) apjomu, ir noteikts, ka 1 MEUR eksporta pieaugums ienes IIN no 107 000 EUR līdz 144 974 EUR (atkarībā no gada, kura datus izmanto). Sekojoši ir secināms, lai nodrošinātu 1 EUR nomaksu valsts budžetā caur IIN, ir nepieciešams no 6.9 EUR līdz 9.3 EUR liels eksporta pieaugums. No minētā diapazona izvēloties 2023. gada datu vērtību - 6.9 EUR un reizinot to ar LIAA darbinieka gada algai nepieciešamo summu (36 216.84 EUR, tai skaitā DD VSAOI) ir identificēts, ka viena LIAA darbinieka gada algas atpelnīšanai ir nepieciešams nodrošināt 249 816.27 EUR eksporta pieauguma apjomu.
Noteiktais apjoms tiek izmantots, lai proporcionāli pieaugoši identificētu tādas sliekšņu vērtības, kuras ne tikai ir fiskāli neitrālas, bet arī nosacīti atpelna (ar eksportējošo uzņēmumu veiktajiem un valsts budžetā ienākošajiem IIN maksājumiem) gan paša ar eksporta jautājumiem strādājošā LIAA darbinieka algu, gan arī vairāku citu kolēģu algu (piemēram, Pasākumu nodrošināšanas nodaļā, kuri nav tieši iesaistīti eksporta jautājumos, bet ir nepieciešami kopējo LIAA mērķu sasniegšanai un kuru darbam ir atbalstoša funkcija eksporta mērķu sasniegšanā). Pirmā sliekšņa sākotnējā vērtība veidojas no 10 darbinieku algu apjoma, otrā sliekšņa – no 15 darbinieku apjoma, trešā sliekšņa – no 20 darbinieku apjoma un ceturtā sliekšņa – no 30 darbinieku apjoma. Papildus tam tiek veikta indeksācija, kas nodrošina optimālu piešķirto prēmiju skaitu, lai nodrošinātu, ka prēmija ir par sasniegtu augstu rezultātu un daļai labāko darbinieku, nevis visiem kā ierasta piemaksa par sava darba izpildi.
Būtiski ņemt vērā, ka izmantotās eksporta pieauguma un investīciju piesaistes prēmiju sliekšņa vērtības ir saskaņotas ar kopējiem LIAA stratēģijā nospraustajiem ikgadējiem mērķiem (2025. gadā – 300 MEUR eksporta pieaugums un 790 MEUR piesaistīto investīciju apjoms) un virzoties uz plānoto LIAA nākotnes mērķi, tuvāko gadu laikā sasniegt 1 miljarda EUR ikgadējo piesaistīto investīciju apjomu. Sekojoši tiek nodrošināts, ka atbilstošais darbinieku skaits par mērķu sasniegšanu arī varēs saņemt prēmijas – t.i. nospraustie sliekšņi ir motivējoši, bet vienlaikus arī sasniedzami. Precīza prēmēšanas kārtība un kritēriji prēmijas apmēra noteikšanai tiks atrunāta LIAA iekšējā kārtībā - lai prēmiju sistēma būtu efektīva un taisnīga, tiks izstrādāti skaidri un konkrēti rezultatīvie rādītāji. Šie rādītāji būs cieši saistīti ar LIAA stratēģiskajiem mērķiem un valsts ekonomikas attīstības prioritātēm, nodrošinot, ka darbinieki tiek motivēti sasniegt izvirzītos mērķus, kas ir būtiski Latvijas investīciju piesaistes un kopējās ekonomiskās izaugsmes nodrošināšanā.
LIAA izstrādās iekšējo kārtību motivācijas mehānisma noteikšanai, kurā noteiks gan sasniedzamos kritērijus prēmiju noteikšanai, gan - uz kuriem departamentiem vai nodaļām šie nosacījumi būs attiecināmi. Šāda pieeja ļaus piesaistīt un noturēt augsti kvalificētus profesionāļus, kuriem ir būtiska nozīme investīciju piesaistes mērķu sasniegšanā, tādējādi veicinot Latvijas tautsaimniecības izaugsmi.
Likumprojektā paredzēta izņēmuma prēmēšanas mehānisma izveide, kas pārsniegtu vispārējās atlīdzības likumā noteiktās normas. Šis mehānisms būs balstīts uz rezultatīvajiem rādītājiem: faktiski piesaistīto investīciju apjomu vai nodrošināto eksporta pieaugumu, un citiem kvantitatīvi un kvalitatīvi izmērāmiem sasniegumiem. Šis mehānisms nodrošinās:
1) motivāciju sasniegt iespējami augstāko rezultātu- darbinieki tiek motivēti nodrošināt vēl lielāku iesaisti un paaugstināt darba kvalitāti, kas nereti prasa papildus darbības, tai skaitā - darbu pēc noteiktā darba laika, darbu angļu valodā, sadarbību ar citām valsts institūcijām, Latvijas un citu valstu tiesiskā regulējuma izpēti un analīzi un nepieciešamo priekšlikumu un risinājumu izstrādi utml.
2) ilgstošu sadarbību ar LIAA – investīciju un eksporta projektu apkalpošana jeb laiks no lēmuma pieņemšanas līdz projekta realizācijai var ilgt 2-3 gadus. Līdz ar to motivācijas mehānismam jānodrošina vairāku gadu motivācija projekta rezultatīvai realizācijai.
Papildus norādāms, ka 2024. gadā tika īstenots LIAA reorganizācijas process ar mērķi padarīt efektīvāku iestādes darbu, uzsvaru liekot uz investīciju piesaistes un eksporta veicināšanas jautājumiem. LIAA reorganizācijas ietvaros sagatavotie amatu aprakstu projekti tika saskaņoti ar Ekonomikas ministriju un Valsts kanceleju.
Reorganizācijas laikā tika trīskārt palielināts ar investīciju piesaisti strādājošo darbinieku skaits un 1.5 reizes palielināts ar eksporta vicināšanu strādājošo darbinieku skaits, vienlaikus kopumā pārtraucot darba attiecības ar vairāk nekā 30 darbiniekiem, kuri veica citas funkcijas.
Plānoto prēmiju nodrošināšanai nav nepieciešams papildu budžets - prēmijas plānots nodrošināt esošā finansējuma ietvaros – no līdzekļiem, kas tiek ietaupīti 2024. gadā veiktās LIAA reorganizācijas rezultātā.
Izmaiņas tiks attiecinātas uz LIAA darbiniekiem, kuru pienākumos ir strādāt ar investīciju piesaistes vai eksporta veicināšanas jautājumiem, tātad - uz atbilstošajiem Investīciju piesaistes un uzņēmumu attīstības departamenta darbiniekiem un Eksporta un inovāciju pakalpojumu departamenta darbiniekiem.
Plānotās ikreizējās prēmijas par investīciju piesaisti plānots piešķirt vidēji līdz 20 darbiniekiem, tāpat arī prēmijas par eksporta pieaugumu ir plānots piešķirt vidēji līdz 20 darbiniekiem.
Prēmiju nodrošināšana LIAA darbiniekiem, kā papildu motivējošs nosacījums, ir risinājums, kura ieguvumi būtiski atsver izdevumus. Vienlaikus, saistībā ar aktuālo nepieciešamību mazināt kopējos valsts pārvaldes izdevumus, uzsveram, ka LIAA jau ir veikusi iekšējo optimizācijas izvērtējumu un ir piedāvājusi Ekonomikas ministrijai priekšlikumus LIAA izdevumu samazinājumam 2026. gada budžetā, kopumā 900 000 EUR apmērā. Izdevumu samazinājums tiek iegūts, proporcionāli samazinot tūrisma eksporta aktivitāšu apjomu tādās pozīcijās kā informācijas nodrošināšana ārvalstu tirgos par Latvijas tūrisma piedāvājumu, Latvijas starptautiskās konkurētspējas veicināšanas pasākumu organizēšana, Latvijas publicitātes pasākumi un publikācijas ārvalstu medijos, Ārvalstu tūroperatoru, starptautisko pasākumu organizētāju, ārstu, profesionālo organizāciju un asociāciju pārstāvju vizītes Latvijā u.c.
Ar grozījumu tiek ieviesta sekojoša pieeja rezultatīvo rādītāju noteikšanai
Prēmiju piešķiršanas pamatojums tiek sasaistīts ar sasniegtajiem rezultatīvajiem rādītājiem – noteiktām sliekšņu vērtībām piesaistīto investīciju apjomā vai nodrošinātajā eksporta apjoma pieaugumā. Prēmiju apmērs par noteikto sliekšņu sasniegšanu paredzēts no 1 līdz 3 darba algām. Prēmijas apjoms par sliekšņu sasniegšanu tiek noteikts proporcionāli pieaugoši: 1 darba algas apjomā par pirmo slieksni, 1.5 darba algu apjomā par otro slieksni, 2 darba algu apjomā par trešo slieksni un 3 darba algu apjomā par ceturto slieksni.
LIAA amatpersonai (darbiniekam), kuras pienākumos ir strādāt ar investīciju piesaistes jautājumiem, noteikts ikreizējās prēmijas apmērs, pamatojoties uz šādiem sasniegtajiem rezultatīvajiem rādītājiem:
1) Piesaistīto investīciju apjoms no 37 līdz 54 miljoniem eiro – prēmija līdz 100 procentu apmērā no mēnešalgas;
2) Piesaistīto investīciju apjoms no 55 līdz 73 miljoniem eiro – prēmija līdz 150 procentu apmērā no mēnešalgas;
3) Piesaistīto investīciju apjoms no 74 līdz 110 miljoniem eiro – prēmija līdz 200 procentu apmērā no mēnešalgas;
4) Piesaistīto investīciju apjoms ir 111 miljoniem eiro – prēmija līdz 300 procentu apmērā no mēnešalgas.
LIAA amatpersonai (darbiniekam), kuras pienākumos ir strādāt ar eksporta veicināšanas jautājumiem, noteikts ikreizējās prēmijas apmērs, pamatojoties uz šādiem sasniegtajiem rezultatīvajiem rādītājiem:
1) Eksporta apjoma pieaugums no 7 līdz 10 miljoniem eiro – prēmija līdz 100 procentu apmērā no mēnešalgas;
2) Eksporta apjoma pieaugums no 11 līdz 14 miljoniem eiro – prēmija līdz 150 procentu apmērā no mēnešalgas;
3) Eksporta apjoma pieaugums no 15 līdz 21 miljonam eiro – prēmija līdz 200 procentu apmērā no mēnešalgas;
4) Eksporta apjoma pieaugums ir virs 22 miljoniem eiro – prēmija līdz 300 procentu apmērā no mēnešalgas.
Aprēķins par prēmiju apjomu darbiniekiem, kuru pienākumos ir strādāt ar investīciju piesaistes jautājumiem
Piesaistīto investīciju apjoma sliekšņu noteikšanai tiek izmantoti LIAA dati par vienu no reāliem projekta piemēriem ražošanas nozarē: veiksmīga investīciju projekta piesaistes gadījumā tiek piesaistītas investīcijas 51 miljona eiro apmērā. No šīs summas, piemēram, 46 miljoni eiro ir kapitālieguldījumi, kas tiek izmantoti ēku, iekārtu un citu ilgtermiņa aktīvu iegādei, savukārt, 5 miljoni ir operatīvās izmaksas. Projekta rezultātā radītās darba vietas 5 gadu laikā radītu ieņēmumus valsts un pašvaldības budžetā, piemēram, 5 miljonus eiro vērtībā iedzīvotāju ienākuma nodokļa veidā, jeb 1 miljons eiro 1 gada laikā (jāņem vērā, ka investīciju sadalījums starp kapitālieguldījumiem un darbības izdevumiem, piemēram, darba atalgojuma izmaksām un ikdienas uzņēmuma operatīvajiem izdevumiem, dažādos projektos var atšķirties). Sekojoši ir secināms, ka 1 MEUR investīciju gadā ienes IIN 98 039 EUR, tātad ir nepieciešams 10.20 EUR, lai nodrošinātu 1 EUR nomaksu valsts budžetā caur IIN. Minēto vērtību reizinot ar LIAA darbinieka gada algai nepieciešamo summu (36 216.84 EUR, tai skaitā DD VSAOI) ir identificēts, ka viena LIAA darbinieka gada algas atpelnīšanai ir nepieciešams nodrošināt 369 411.77 EUR investīciju apjomu.
Noteiktais apjoms tiek izmantots, lai proporcionāli pieaugoši identificētu tādas sliekšņu vērtības, kuras ne tikai ir fiskāli neitrālas, bet arī nosacīti atpelna (ar investīciju uzņēmumu veiktajiem un valsts budžetā ienākošajiem IIN maksājumiem) gan paša ar investīciju jautājumiem strādājošā LIAA darbinieka algu, gan arī vairāku citu kolēģu algu (piemēram, Starptautiskā mārketinga un komunikācijas nodaļā, kuri nav tieši iesaistīti investīciju jautājumos, bet ir nepieciešami kopējo LIAA mērķu sasniegšanai un kuru darbam ir atbalstoša funkcija investīciju mērķu sasniegšanā). Pirmā sliekšņa sākotnējā vērtība veidojas no 10 darbinieku algu apjoma, otrā sliekšņa – no 15 darbinieku apjoma, trešā sliekšņa – no 20 darbinieku apjoma un ceturtā sliekšņa – no 30 darbinieku apjoma. Papildus tam tiek veikta indeksācija, kas nodrošina optimālu piešķirto prēmiju skaitu, lai nodrošinātu, ka prēmija ir par sasniegtu augstu rezultātu un daļai labāko darbinieku, nevis visiem kā ierasta piemaksa par sava darba izpildi.
Aprēķins par prēmiju apjomu darbiniekiem, kuru pienākumos ir strādāt ar eksporta veicināšanas jautājumiem
Eksporta pieauguma prēmiju sliekšņu noteikšanai ir izmantoti CSP dati par Latvijas uzņēmumu veikto eksporta apjomu (2019. līdz 2023. gads), eksportējošo uzņēmumu darbinieku skaitu un vidējo atalgojumu nozarē. Veicot aprēķinus par eksporta apjomu uz vienu nodarbināto un par valsts budžetā iegūto Iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) apjomu, ir noteikts, ka 1 MEUR eksporta pieaugums ienes IIN no 107 000 EUR līdz 144 974 EUR (atkarībā no gada, kura datus izmanto). Sekojoši ir secināms, lai nodrošinātu 1 EUR nomaksu valsts budžetā caur IIN, ir nepieciešams no 6.9 EUR līdz 9.3 EUR liels eksporta pieaugums. No minētā diapazona izvēloties 2023. gada datu vērtību - 6.9 EUR un reizinot to ar LIAA darbinieka gada algai nepieciešamo summu (36 216.84 EUR, tai skaitā DD VSAOI) ir identificēts, ka viena LIAA darbinieka gada algas atpelnīšanai ir nepieciešams nodrošināt 249 816.27 EUR eksporta pieauguma apjomu.
Noteiktais apjoms tiek izmantots, lai proporcionāli pieaugoši identificētu tādas sliekšņu vērtības, kuras ne tikai ir fiskāli neitrālas, bet arī nosacīti atpelna (ar eksportējošo uzņēmumu veiktajiem un valsts budžetā ienākošajiem IIN maksājumiem) gan paša ar eksporta jautājumiem strādājošā LIAA darbinieka algu, gan arī vairāku citu kolēģu algu (piemēram, Pasākumu nodrošināšanas nodaļā, kuri nav tieši iesaistīti eksporta jautājumos, bet ir nepieciešami kopējo LIAA mērķu sasniegšanai un kuru darbam ir atbalstoša funkcija eksporta mērķu sasniegšanā). Pirmā sliekšņa sākotnējā vērtība veidojas no 10 darbinieku algu apjoma, otrā sliekšņa – no 15 darbinieku apjoma, trešā sliekšņa – no 20 darbinieku apjoma un ceturtā sliekšņa – no 30 darbinieku apjoma. Papildus tam tiek veikta indeksācija, kas nodrošina optimālu piešķirto prēmiju skaitu, lai nodrošinātu, ka prēmija ir par sasniegtu augstu rezultātu un daļai labāko darbinieku, nevis visiem kā ierasta piemaksa par sava darba izpildi.
Būtiski ņemt vērā, ka izmantotās eksporta pieauguma un investīciju piesaistes prēmiju sliekšņa vērtības ir saskaņotas ar kopējiem LIAA stratēģijā nospraustajiem ikgadējiem mērķiem (2025. gadā – 300 MEUR eksporta pieaugums un 790 MEUR piesaistīto investīciju apjoms) un virzoties uz plānoto LIAA nākotnes mērķi, tuvāko gadu laikā sasniegt 1 miljarda EUR ikgadējo piesaistīto investīciju apjomu. Sekojoši tiek nodrošināts, ka atbilstošais darbinieku skaits par mērķu sasniegšanu arī varēs saņemt prēmijas – t.i. nospraustie sliekšņi ir motivējoši, bet vienlaikus arī sasniedzami. Precīza prēmēšanas kārtība un kritēriji prēmijas apmēra noteikšanai tiks atrunāta LIAA iekšējā kārtībā - lai prēmiju sistēma būtu efektīva un taisnīga, tiks izstrādāti skaidri un konkrēti rezultatīvie rādītāji. Šie rādītāji būs cieši saistīti ar LIAA stratēģiskajiem mērķiem un valsts ekonomikas attīstības prioritātēm, nodrošinot, ka darbinieki tiek motivēti sasniegt izvirzītos mērķus, kas ir būtiski Latvijas investīciju piesaistes un kopējās ekonomiskās izaugsmes nodrošināšanā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Skaidrojam, ka LIAA darbinieku prēmiju tiesiskais pamatojums tiek virzīts ar grozījumu Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā, jo tādā veidā tiek radīts ilgtermiņa sistemātisks risinājums ikreizējo prēmiju izmaksai, kāds arī bija Ekonomikas ministrijai uzdotā Ministru kabineta uzdevuma 2021-UZD-1241 mērķis.
Norādām, ka LIAA darbinieku prēmijas neatbilst tiem gadījumiem, kādos tiek nodrošināta prēmiju izmaksa, izmantojot likumu par valsts budžetu un budžeta ietvaru. Budžeta likumā netiek minētas konkrētas summas un to pārdales avots, atstājot to kā pārdales rīkojuma risinājumu. Savukārt LIAA prēmiju nodrošināšanai nav nepieciešams papildu finansējums (apropriācijas palielinājums) un LIAA prēmijas netiek piešķirtas par unikāla vai vienreizēja ārpuskārtas mērķa sasniegšanu, sekojoši, LIAA prēmiju gadījumā nav nepieciešams Ministru kabinetam pieņemt lēmumu par LIAA konkrēto amatpersonu (darbinieku) motivēšanu un apropriācijas palielinājumam novirzāmo finansējuma apjomu.
Lai arī likuma par valsts budžetu un budžeta ietvaru pielietošana nodrošinātu Ministru kabineta ikreizēju iesaisti prēmiju saņēmēju loka apstiprināšanā, tas vienlaikus radītu arī ikgadēju lieku administratīvo slogu valsts pārvaldei, liekot Ministru kabinetam formāli iesaistīties lēmuma pieņemšanā, kuram nepieciešamos datus būs nodrošinājusi LIAA.
Ņemot vērā likumprojekta anotācijā sniegtos skaidrojumus un nosacījumus, uzskatām, ka LIAA ne tikai varēs identificēt, kuri investīciju un eksporta jomas darbinieki, saskaņā ar sasniegtajiem rezultatīvajiem rādītājiem, var kvalificēties ikreizēju prēmiju saņemšanai, bet LIAA arī spēs pieņemt kompetentu, godīgu un datos balstītu lēmumu par to, kuriem darbiniekiem prēmija tiek piešķirta.
Norādām, ka LIAA darbinieku prēmijas neatbilst tiem gadījumiem, kādos tiek nodrošināta prēmiju izmaksa, izmantojot likumu par valsts budžetu un budžeta ietvaru. Budžeta likumā netiek minētas konkrētas summas un to pārdales avots, atstājot to kā pārdales rīkojuma risinājumu. Savukārt LIAA prēmiju nodrošināšanai nav nepieciešams papildu finansējums (apropriācijas palielinājums) un LIAA prēmijas netiek piešķirtas par unikāla vai vienreizēja ārpuskārtas mērķa sasniegšanu, sekojoši, LIAA prēmiju gadījumā nav nepieciešams Ministru kabinetam pieņemt lēmumu par LIAA konkrēto amatpersonu (darbinieku) motivēšanu un apropriācijas palielinājumam novirzāmo finansējuma apjomu.
Lai arī likuma par valsts budžetu un budžeta ietvaru pielietošana nodrošinātu Ministru kabineta ikreizēju iesaisti prēmiju saņēmēju loka apstiprināšanā, tas vienlaikus radītu arī ikgadēju lieku administratīvo slogu valsts pārvaldei, liekot Ministru kabinetam formāli iesaistīties lēmuma pieņemšanā, kuram nepieciešamos datus būs nodrošinājusi LIAA.
Ņemot vērā likumprojekta anotācijā sniegtos skaidrojumus un nosacījumus, uzskatām, ka LIAA ne tikai varēs identificēt, kuri investīciju un eksporta jomas darbinieki, saskaņā ar sasniegtajiem rezultatīvajiem rādītājiem, var kvalificēties ikreizēju prēmiju saņemšanai, bet LIAA arī spēs pieņemt kompetentu, godīgu un datos balstītu lēmumu par to, kuriem darbiniekiem prēmija tiek piešķirta.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Izvērtējot prasību un izmaksu samērīgumu pret ieguvumiem, tika ņemts vērā, lai sasniegtu mērķi - nodrošinātu kvalitatīvāku, ātrāku ārvalstu investoru projektu apkalpošanu, kā arī ārvalstu investīciju pieaugumu vismaz par 10% ik gadu, ir nepieciešams nodrošināt papildus motivācijas instrumentus amatpersonām (darbiniekiem), kuru pienākumos ir strādāt ar investīciju piesaistes vai eksporta veicināšanas jautājumiem. Atbilstoši veiktajiem aprēķiniem, prēmiju izmaksai nepieciešamie līdzekļi ir no 200 000 EUR līdz 300 000 EUR gadā, kuri tiek nodrošināti no esošajiem LIAA resursiem.
Vienlaikus jāņem vērā, ka prēmijas tiek izmaksātas par noteiktu sliekšņa vērtību sasniegšanu - tādu piesaistīto investīciju un eksporta pieauguma apjomu, kurš ir nodrošinājis, ka investējošie un eksportējošie uzņēmumi valsts budžetā jau ir nomaksājuši nodokļus (iedzīvotāju ienākuma nodokļa veidā), kuri ne tikai pārsniedz prēmijām nepieciešamo līdzekļu apjomu, bet arī vairākkārt pārsniedz tā finansējumu apjomu, kurš nepieciešams, lai nodrošinātu gada algu fondu visiem tiem LIAA darbiniekiem, kuri, atbilstoši saviem darba pienākumiem, var kandidēt uz prēmiju saņemšanu.
Vienlaikus jāņem vērā, ka prēmijas tiek izmaksātas par noteiktu sliekšņa vērtību sasniegšanu - tādu piesaistīto investīciju un eksporta pieauguma apjomu, kurš ir nodrošinājis, ka investējošie un eksportējošie uzņēmumi valsts budžetā jau ir nomaksājuši nodokļus (iedzīvotāju ienākuma nodokļa veidā), kuri ne tikai pārsniedz prēmijām nepieciešamo līdzekļu apjomu, bet arī vairākkārt pārsniedz tā finansējumu apjomu, kurš nepieciešams, lai nodrošinātu gada algu fondu visiem tiem LIAA darbiniekiem, kuri, atbilstoši saviem darba pienākumiem, var kandidēt uz prēmiju saņemšanu.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Likumprojektam ir tieša ietekme uz Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras nodarbinātajiem (valsts civildienesta ierēdņiem un darbiniekiem), kuriem, saskaņā ar sasniegtajiem rezultatīvajiem rādītājiem, būs tiesības saņemt likumprojektā paredzēto prēmiju.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Ārvalstu investīcijas palielina kapitālu, kas stimulē ražošanu, tehnoloģisko attīstību un inovācijas. Veicina iekšzemes kopprodukta pieaugumu un ekonomisko attīstību. Investīciju projektu piesaiste veicina arī jaunu darba vietu radīšanu, ražotņu izveidi, kas savukārt piesaista jaunu cilvēkkapitālu Latvijai. Investori bieži ievieš jaunas tehnoloģijas un labo praksi, kas uzlabo vietējo uzņēmumu konkurētspēju un efektivitāti.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Nē2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Tiks nodrošināta kvalitatīvāka, ātrāka ārvalstu investoru un eksportējošo uzņēmēju apkalpošana, kā arī ārvalstu investīciju pieaugums vismaz par 10% ik gadu, virzoties uz plānoto LIAA nākotnes mērķi, tuvāko gadu laikā sasniegt 1 miljarda EUR ikgadējo piesaistīto investīciju apjomu.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
-
2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Nē2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalība nav nepieciešama, jo likumprojekts ietekmē šauru sabiedrības daļu - tikai LIAA darbiniekus. Kā arī plānotās prēmijas tiek nodrošinātas esošā LIAA budžeta ietvaros, tātad nav nepieciešams apstiprināt valsts finansējuma palielinājumu.
Uzsveram, ka anotācijā sniegtā informācija arī apliecina, ka sabiedrība kopumā būs ieguvēja, jo LIAA eksporta un investīciju jomas darbinieku ieguldījums nodrošinās ekonomiskos ieguvumus, kuru apjoms būtiski pārsniedz prēmiju nodrošināšanai nepieciešamo finansējumu.
Uzsveram, ka anotācijā sniegtā informācija arī apliecina, ka sabiedrība kopumā būs ieguvēja, jo LIAA eksporta un investīciju jomas darbinieku ieguldījums nodrošinās ekonomiskos ieguvumus, kuru apjoms būtiski pārsniedz prēmiju nodrošināšanai nepieciešamo finansējumu.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Likuma grozījums, kas paredzētu LIAA darbinieku atalgojuma palielināšanu, pozitīvi ietekmēs Latvijas Nacionālā attīstības plāna 2021.–2027. gadam izvirzīto mērķu un rādītāju sasniegšanu saistībā ar tiešo ārvalstu investīciju piesaisti un eksporta veicināšanu.
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
