24-TA-2676: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 23. decembra noteikumos Nr. 796 "Noteikumi par rūpnieciskās zvejas limitiem un to izmantošanas kārtību iekšējos ūdeņos"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Zvejniecības likuma 11. panta 4.1 daļa un Ministru kabineta 2014. gada 23. decembra noteikumu Nr. 796 "Noteikumi par rūpnieciskās zvejas limitiem un to izmantošanas kārtību iekšējos ūdeņos" (turpmāk – noteikumi Nr. 796) 9. punkts
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Pašvaldības reizi gadā valsts zinātniskajā institūtā "Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts "BIOR"" (turpmāk – institūts) iesniedz priekšlikumus par iekšējos ūdeņos noteikto zvejas limitu izmaiņām, un Zemkopības ministrija (turpmāk – ZM) apkopo institūta izvērtētos pašvaldību priekšlikumus un citus institūta priekšlikumus par nepieciešamo zvejas limitu maiņu un iesniedz Ministru kabinetā atbilstošu tiesību akta projektu, konkrēti šajā tiesību aktā – saistībā ar 2024. gadā institūtā iesniegtajiem pašvaldību priekšlikumiem.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2025.
Pamatojums
Noteikumu Nr. 796 8. punktā noteikts, ka pašvaldības reizi gadā līdz 1. jūlijam institūtā iesniedz priekšlikumus par iekšējos ūdeņos noteikto zvejas limitu izmaiņām, bet 9. punktā noteikts, ka ZM apkopo institūta attiecīgajos zinātniskajos pamatojumos izvērtētos un atbalstītos pašvaldību priekšlikumus un citus institūta priekšlikumus par nepieciešamajām zvejas limitu izmaiņām un iesniedz Ministru kabinetā atbilstošu tiesību akta projektu.
Projektam būtu jāstājas spēkā 2025. gada 1. janvārī, jo zvejas limiti komerczvejai un pašpatēriņa zvejai tiek piešķirti izmantošanai konkrētajā kalendāra gadā.
Projektam būtu jāstājas spēkā 2025. gada 1. janvārī, jo zvejas limiti komerczvejai un pašpatēriņa zvejai tiek piešķirti izmantošanai konkrētajā kalendāra gadā.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Noteikumu Nr.796 pielikumos ir noteikti zvejas limiti, kas var tikt izmantoti attiecīgajos ūdeņos konkrētajā kalendārajā gadā. Savukārt pašvaldības reizi gadā līdz 1. jūlijam institūtā var iesniegt priekšlikumus par iekšējos ūdeņos noteikto zvejas limitu izmaiņām. ZM apkopo institūta attiecīgajos zinātniskajos pamatojumos izvērtētos un atbalstītos pašvaldību priekšlikumus un citus institūta priekšlikumus par nepieciešamajām zvejas limitu izmaiņām un iesniedz Ministru kabinetā atbilstošu tiesību akta projektu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pašreiz noteikumi Nr. 796 nosaka, ka pašvaldības reizi gadā līdz 1. jūlijam iesniedz institūtā priekšlikumus par nepieciešamo zvejas limitu maiņu iekšējos ūdeņos, kā arī par nozvejas apjoma limita piešķiršanu publiskajos ezeros, ja tiek plānots uzsākt komerciālo zveju ezeros, kas nav minēti noteikumu Nr. 796 9. pielikumā. Bieži vien pašvaldības lūdz institūtam noteikt limitu izmaiņas to administratīvajā teritorijā esošajos vienos un tajos pašos ūdeņos gadu no gada – vienā gadā lūdzot palielināt limitu, bet nākamajā jau samazināt.
Risinājuma apraksts
Lai mazinātu birokrātisko slogu katru gadu veicot virkni limitu grozījumu šo noteikumu pielikumos, bet pašvaldībām būtu tiesības pašām lemt par attiecīgajā kalendārajā gadā izmantojamiem zvejas limitiem to administratīvajās teritorijās esošajos iekšējos ūdeņos, jānosaka, ka noteikumu Nr.796 pielikumos ir noteikti maksimālie zvejas limiti. Attiecīgi noteikumu Nr. 796 3. punkta ievaddaļa izteikta jaunā redakcijā, nosakot, ka iekšējos ūdeņos ir noteikti maksimālie zvejas limiti, kas atspoguļoti šo noteikumu 3. punkta apakšpunktos.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr.796 3.11.papakšpunktā pašreiz noteiktie 75 metri tīklu kopgaruma neļauj pašvaldībām tos iedalīt trīs pašpatēriņa zvejniekiem, ievērojot noteikumu Nr. 796 7.9. apakšpunktā noteikto proporciju, ka pašpatēriņa zvejā var iedalīt zivju murda limitu ar nosacījumu, ka viens murds atbilst 30 metru tīklu garuma limitam.
Risinājuma apraksts
Sadalot 90 metrus zvejas tīklu limita, pašvaldībai būtu iespēja trīs pašpatēriņa zvejniekiem katram iedalīt divus 15 metrus garus zvejas tīklus. Tas neradītu nepieciešamību atšķirīgai aprēķina proporcijai dažādos ūdeņos, un atvieglotu pašvaldības darbības limitu sadalē savas administratīvās teritorijas ezeros. Attiecīgi noteikumu Nr. 796 3.11. apakšpunkts izteikts jaunā redakcijā, nosakot, ka zvejas tīklu limits – 90 metri (kopējais garums) – ezeros, kuri nav minēti šo noteikumu 1. un 3. pielikumā un kuros rūpnieciskā zveja saskaņā ar zveju regulējošiem normatīvajiem aktiem nav aizliegta. Zvejas tīklu limitu pilnībā vai daļēji var aizstāt ar zivju murdu limitu, ievērojot nosacījumu, ka viens murds atbilst 30 metriem no tīklu garuma limita.
Problēmas apraksts
Pašvaldībām nav tiesību pašām lemt par iespēju samazināt zvejas limitus kādā ūdenstilpē konkrētajā gadā.
Risinājuma apraksts
Lai pašvaldības noteikumu Nr.796 3. punktā noteikto maksimālo zvejas limitu attiecīgā kalendārajā gadā varētu samazināt, neizdarot grozījumus noteikumos Nr. 796, tās varētu pieņemt šādu lēmumu, izdodot attiecīgus saistošos noteikumus, ja tas ir pamatots ar zivju resursu aizsardzības nepieciešamību un zvejas limits ar rūpnieciskās zvejas tiesību nomas līgumiem nav iedalīts komerczvejai. Būtiski, lai tiktu ievērots tiesiskās paļāvības princips attiecībā uz komerczvejniekiem, kas līgumus slēdz uz vairākiem gadiem. Attiecīgi noteikumi Nr. 796 papildināti ar 4.1 punktu, nosakot, ka pašvaldība, kuras administratīvajā teritorijā atrodas ūdenstilpe vai ar kuras administratīvo teritoriju robežojas ūdenstilpe, vai pašvaldībām savstarpēji vienojoties, ja ūdenstilpe atrodas vairāku pašvaldību administratīvajās teritorijās vai robežojas ar tām, ar saistošajiem noteikumiem var pieņemt lēmumu par noteikumu Nr. 796 pielikumos noteikto maksimālo zvejas limitu samazināšanu konkrētā kalendārā gadā, ja šāds lēmums ir pamatots ar zivju resursu aizsardzībai nepieciešamajiem pasākumiem. Zvejas limiti, kas ar rūpnieciskās zvejas tiesību nomas līgumiem ir iedalīti komerczvejai, attiecīgajās ūdenstilpēs nevar tikt samazināti.
Problēmas apraksts
Pašreiz noteikumos Nr. 796 nav paredzēta iespēja iedalīt zvejas limitu jaunajiem zvejniekiem (līdz 40 gadus veciem), lai sekmētu darbaspēka atjaunošanos un paaudžu nomaiņu zvejniecības sektorā un atbalstītu gados jaunu cilvēku vēlmi iesaistīties zvejniecības komercdarbībā.
Risinājuma apraksts
Lai sekmētu gados jaunu komerczvejnieku iesaistīšanos iekšējo ūdeņu zvejā, noteikumi Nr. 796 papildināti ar 7.11. apakšpunktu, nosakot, ka gadījumā, ja paliek neizmantots zvejas limita apjoms, kas tiek iedalīts esošajiem komerczvejniekiem vai pašpatēriņa zvejai saskaņā ar šo noteikumu 7.10. apakšpunktu, pašvaldība nodrošina, ka zvejas limits tiek iedalīts jaunajiem zvejniekiem, kas zvejas limita pieprasīšanas dienā nav vecāki par 40 gadiem un kas vēlas uzsākt komercdarbību zvejniecībā.
Problēmas apraksts
Pašreiz pašvaldības reizi gadā var iesniegt institūtā priekšlikumi par nepieciešamo zvejas limitu maiņu iekšējos ūdeņos, kā arī par nozvejas apjoma limita piešķiršanu publiskajos ezeros, ja tiek plānots uzsākt komerciālo zveju ezeros, kas nav minēti šo noteikumu 9. pielikumā. Bieži vien pašvaldības lūdz institūtam noteikt zvejas limitu izmaiņas to administratīvajā teritorijā esošajos vienos un tajos pašos ūdeņos gadu no gada – vienā gadā lūdzot palielināt zvejas limitu, bet nākamajā jau samazināt.
Risinājuma apraksts
Lai samazinātu birokrātiskās procedūras, turpmākie grozījumi noteikumos Nr. 796 noteiktajos zvejas limitos būtu veicami tikai tad, ja pašvaldība vēlas palielināt maksimālo zvejas limitu, izslēgt zvejas limitu no noteikumu pielikumiem, vai noteikt jaunu maksimālo zvejas limitu kādos ūdeņos. Tāpat noteikumos Nr. 796 būtu jāparedz, ka institūts sniedz atbildes uz pašvaldību priekšlikumiem saistībā ar zvejas limitiem, mēneša laikā rakstiski informējot pašvaldību par institūta atbalstītajiem un neatbalstītajiem priekšlikumiem un norādot arī zinātnisko pamatojumu. Attiecīgi noteikumu Nr. 796 8. punkts izteikts jaunā redakcijā, nosakot, ka pašvaldības reizi gadā līdz 1. jūlijam iesniedz institūtā priekšlikumus par nepieciešamo maksimālo zvejas limitu palielināšanu vai to noteikšanu attiecīgajos iekšējos ūdeņos, ja tas nav noteikts noteikumu Nr. 796 pielikumos, vai pilnīgu limita izslēgšanu noteikumu Nr. 796 pielikumos minētajos iekšējos ūdeņos, kā arī par nozvejas apjoma limita piešķiršanu publiskajos ezeros, ja tiek plānots uzsākt komerciālo zveju ezeros, kas nav minēti šo noteikumu 9. pielikumā. Savukārt uz pašvaldību priekšlikumiem saistībā ar zvejas limitiem institūts sniedz atbildes, mēneša laikā rakstiski informējot pašvaldību par institūta atbalstītajiem un neatbalstītajiem priekšlikumiem un sniedzot arī zinātnisko pamatojumu.
Problēmas apraksts
Institūts 2024. gada 8. augustā iesniedza ZM zinātnisko pamatojumu Nr. 30-1/170-e (turpmāk - pamatojums), kurā cita starpā norādīja, ka ierosina atteikties no zušu murdu izmatošanas Ķīšezerā un Lielajā Baltezerā. Institūts pamato, ka Lielajā Baltezerā zveja nenotiek kopš 2012. gada, bet Ķīšezerā zušu nozveja 2023.g. bija 44 kg. Padomes 2007. gada 18. septembra Regulā (EK) Nr. 1100/2007 teikts, ka katra zušu apsaimniekošanas plāna mērķis ir samazināt antropogēno darbību izraisīto mirstību, lai pēc iespējas ticamāk nodrošinātu, ka jūru sasniedz vismaz 40% no sudrabzušu biomasas, salīdzinot ar maksimāli iespējamo skaitu, kāds būtu pastāvējis, ja krājumu neietekmētu antropogēnās darbības. Šobrīd jūru sasniedz vien 3% no sudrabzušu biomasas mērķa apjoma, tādēļ ievērojot piesardzības principu, zušu migrācijai brīvi pieejamajos ūdeņos specializēta to ieguve nav pieļaujama. Ķīšezerā un Lielajā Baltezerā zušu krājumi 2011., 2014. un 2019. gadā papildināti par publiskiem līdzekļiem sugas saglabāšanai, nevis zvejas veicināšanai.
Risinājuma apraksts
Svītrot no noteikumu Nr. 796 4. pielikuma 1. tabulas zušu murdu (sētas garums līdz 30 m) limitu Rīgas valstspilsētas Ķīšezerā (15 murdi) un Ropažu novada Lielajā Baltezerā (3 murdi).
Problēmas apraksts
Pamatojumā cita starpā minēts, ka Ludzas novada pašvaldība vēlas zušķērāju limitā no ezera iztekošajās ūdenstecēs (noteikumu nr. 796 4. pielikuma 4. tabula, 6. punkts) nomainīt ūdensteces nosaukumu ''Poguļankas strauts'' uz nosaukumu ''Staukas strauts'' un institūts varētu atbalstīt šo priekšlikumu, ņemot vērā, ka Latvijas Ģeotelpiskās informācijas aģentūras ''Vietvārdu datubāzē'' un ''Karšu pārlūkā'' minēts ūdensteces nosaukums ''Stauka''.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr.796 4. pielikuma 4. tabulas ''Zušķērāju limits no ezera iztekošajās ūdenstecēs'' 6. punktā aizstāt nosaukumu ''Poguļankas strauts'' ar nosaukumu ''Staukas strauts''.
Problēmas apraksts
Zivsaimniecības departamentā 16.02.2024. notika sanāksme, kurā piedalījās Salacas nēģu zvejā iesaistītie zvejnieki (nēģu tacis Nr. 2 un Nr. 3), biedrības “Salackrasti” pārstāvji un Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskā institūta “BIOR” (turpmāk – BIOR) pārstāvji, lai pārrunātu faktiskos nēģu zvejas veikšanas aspektus Salacas upes nēģu tacī Nr. 3 (upē ir izveidots paaugstinājums uz kura notiek nēģu murdu izvietošana). Tika aktualizēta nepieciešamība šajā nēģu tacī izskatīt iespēju noteikt nēģu zvejas rīku limitu izmantošanas papildu nosacījumus, lai nodrošinātu lašveidīgo zivju labākas migrācijas iespējas un nēģu resursu ilgtspējīgai izmantošanai un aizsardzībai atbilstošu nēģu ieguves veikšanu. Papildus 31.05.2024. ZD organizēja sanāksmi ar institūtu BIOR un zvejas darbības kontrolējošām institūcijām – Valsts vides dienestu un Dabas aizsardzības pārvaldi, lai pārrunātu iespējamos Salacas upes nēģu taču izmantošanas papildu nosacījumus, kurus varētu iekļaut noteikumu Nr.796 6. pielikumā. Tika panākta vienošanās, ka pie nēģu zvejas rīku limita (noteikumu Nr. 796 6. pielikums) būtu jānosaka nēģu taču izmantošanas nosacījumi Salacā saistībā ar nēģu murdu izvietošanas virzienu, kā arī nēģu tača konstrukcijas izveidošanas vai atjaunošanas un izvietošanas nosacījumiem.
Noteikumos Nr.796 pie nēģu zvejas limitiem Salacā būtu jāietver šādi limitu izmantošanas papildnosacījumi: lai nerastos pārpratumi par tača konstrukcijas atrašanos ūdenī, kad netiek veikta zveja, tās būvniecības laiku vai izmantošanu tūrismam - tača konstrukcijas izveidošanai vai atjaunošanai jāsaņem Valsts vides dienesta (turpmāk - Dienests) tehniskie noteikumi (turpmāk - tehniskie noteikumi) paredzētajai darbībai. Papildus jānosaka, kā ir jāievēro dabas parka “Salacas ieleja” dabas aizsardzības plānā nēģu zvejai Salacā paredzētie nosacījumi. Šie plāna nosacījumi būs jāievēro tiklīdz tas tiks izstrādāts un pieņemts. Tāpat noteikumos jāietver nosacījums, ka nēģu tačos nevar tikt mainīts upes gultnes augstums, bet lai netiktu mainīts nēģu murdu izvietošanas virziens jānosaka, ka tacim Nr. 1 nēģu murdi ir jāievieto ar atvērumu lejteces virzienā, bet tacim Nr. 2 un tacim Nr. 3 – ar atvērumu augšteces virzienā.
Atbilstoši šobrīd spēkā esošo normatīvo aktu prasībām, tehnisko noteikumu izsniegšanu ar upēm saistītām darbībām regulē Ministru kabineta 2024. gada 27. janvāra noteikumu Nr.30 “Kārtība, kādā Valsts vides dienests izdod tehniskos noteikumus paredzētajai darbībai” (turpmāk – noteikumi Nr. 30) prasības un Ministru kabineta 2006. gada 13. jūnija noteikumi Nr. 475 “Virszemes ūdensobjektu un ostu akvatoriju tīrīšanas un padziļināšanas kārtība” (turpmāk – noteikumi Nr. 475) prasības.
Noteikumu Nr. 30 7. punkta 7.1. apakšpunkta prasība paredz, ka darbībām, kas saistītas ar varbūtēju būtisku ietekmi uz zivju resursiem ir jāsaņem zivsaimnieciskās ekspertīzes atzinums par būvniecības un ekspluatācijas ietekmi uz zivju resursiem.
Prasība zivsaimnieciskai ekspertīzei vai zivju sugu jomā sertificēta eksperta atzinuma saņemšanai būvēm Salacā izriet arī no noteikumu Nr. 475 25.1. apakšpunkta prasības, ja būves uzstādīšanai nepieciešama upes tīrīšana, gultnes izlīdzināšana vai pārveidošana.
Ievērojot norādīto, lai saņemtu tehniskos noteikumus, iesniegumam tehnisko noteikumu saņemšanai nēģu taču būvniecībai Salacā būs jāpievieno ekspertīzes atzinums, kurā ietvertas rekomendācijas ietekmes uz zivju resursiem mazināšanai, t.sk. attiecībā uz nēģu taču būvniecības laiku.
Vadoties no norādītā atzinuma, Dienests izvirzīs nosacījumus paredzētajai darbībai, bet prognozējams, ka tiks noteikts aizliegums darbu veikšanai zivju pavasara un rudens nārsta periodos. Tehniskajos noteikumos Dienests izvirza vides aizsardzības prasības, saskaņā ar noteikumu Nr. 30 21. punktā un noteikumu Nr. 475 29. punktā noteikto.
Dabas aizsardzības pārvaldes virsvadībā ir uzsākta LIFE IS SALACA projekta īstenošana (https://lifeissalaca.silava.lv/par-projektu/) un tā ietvaros ir paredzēts izstrādāt arī dabas parka “Salacas ieleja” dabas aizsardzības plānu, kurā tiks noteikti konkrēti nēģu taču izmantošanas nosacījumi Salacā, tai skaitā tača Nr. 2. un tača Nr. 3 “zoba” maksimālie augstumi un citi parametri, kuri būtu jāievēro nēģu zvejā attiecīgajos tačos.
Noteikumos Nr.796 pie nēģu zvejas limitiem Salacā būtu jāietver šādi limitu izmantošanas papildnosacījumi: lai nerastos pārpratumi par tača konstrukcijas atrašanos ūdenī, kad netiek veikta zveja, tās būvniecības laiku vai izmantošanu tūrismam - tača konstrukcijas izveidošanai vai atjaunošanai jāsaņem Valsts vides dienesta (turpmāk - Dienests) tehniskie noteikumi (turpmāk - tehniskie noteikumi) paredzētajai darbībai. Papildus jānosaka, kā ir jāievēro dabas parka “Salacas ieleja” dabas aizsardzības plānā nēģu zvejai Salacā paredzētie nosacījumi. Šie plāna nosacījumi būs jāievēro tiklīdz tas tiks izstrādāts un pieņemts. Tāpat noteikumos jāietver nosacījums, ka nēģu tačos nevar tikt mainīts upes gultnes augstums, bet lai netiktu mainīts nēģu murdu izvietošanas virziens jānosaka, ka tacim Nr. 1 nēģu murdi ir jāievieto ar atvērumu lejteces virzienā, bet tacim Nr. 2 un tacim Nr. 3 – ar atvērumu augšteces virzienā.
Atbilstoši šobrīd spēkā esošo normatīvo aktu prasībām, tehnisko noteikumu izsniegšanu ar upēm saistītām darbībām regulē Ministru kabineta 2024. gada 27. janvāra noteikumu Nr.30 “Kārtība, kādā Valsts vides dienests izdod tehniskos noteikumus paredzētajai darbībai” (turpmāk – noteikumi Nr. 30) prasības un Ministru kabineta 2006. gada 13. jūnija noteikumi Nr. 475 “Virszemes ūdensobjektu un ostu akvatoriju tīrīšanas un padziļināšanas kārtība” (turpmāk – noteikumi Nr. 475) prasības.
Noteikumu Nr. 30 7. punkta 7.1. apakšpunkta prasība paredz, ka darbībām, kas saistītas ar varbūtēju būtisku ietekmi uz zivju resursiem ir jāsaņem zivsaimnieciskās ekspertīzes atzinums par būvniecības un ekspluatācijas ietekmi uz zivju resursiem.
Prasība zivsaimnieciskai ekspertīzei vai zivju sugu jomā sertificēta eksperta atzinuma saņemšanai būvēm Salacā izriet arī no noteikumu Nr. 475 25.1. apakšpunkta prasības, ja būves uzstādīšanai nepieciešama upes tīrīšana, gultnes izlīdzināšana vai pārveidošana.
Ievērojot norādīto, lai saņemtu tehniskos noteikumus, iesniegumam tehnisko noteikumu saņemšanai nēģu taču būvniecībai Salacā būs jāpievieno ekspertīzes atzinums, kurā ietvertas rekomendācijas ietekmes uz zivju resursiem mazināšanai, t.sk. attiecībā uz nēģu taču būvniecības laiku.
Vadoties no norādītā atzinuma, Dienests izvirzīs nosacījumus paredzētajai darbībai, bet prognozējams, ka tiks noteikts aizliegums darbu veikšanai zivju pavasara un rudens nārsta periodos. Tehniskajos noteikumos Dienests izvirza vides aizsardzības prasības, saskaņā ar noteikumu Nr. 30 21. punktā un noteikumu Nr. 475 29. punktā noteikto.
Dabas aizsardzības pārvaldes virsvadībā ir uzsākta LIFE IS SALACA projekta īstenošana (https://lifeissalaca.silava.lv/par-projektu/) un tā ietvaros ir paredzēts izstrādāt arī dabas parka “Salacas ieleja” dabas aizsardzības plānu, kurā tiks noteikti konkrēti nēģu taču izmantošanas nosacījumi Salacā, tai skaitā tača Nr. 2. un tača Nr. 3 “zoba” maksimālie augstumi un citi parametri, kuri būtu jāievēro nēģu zvejā attiecīgajos tačos.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr.796 6. pielikums ''Nēģu zvejas rīku limits'' papildināts ar piezīmi (2) attiecībā uz šī pielikuma tabulas 4. punktā noteikto nēģu zvejas rīku limitu Salacā, ka tacim Nr. 1 nēģu murdi ir jāievieto ar atvērumu lejteces virzienā, bet tacim Nr. 2 un tacim Nr. 3 – ar atvērumu augšteces virzienā. Nēģu tača konstrukcijas izveidošanai vai atjaunošanai jāsaņem Valsts vides dienesta tehniskie noteikumi. Jāievēro dabas parka “Salacas ieleja” dabas aizsardzības plānā nēģu zvejai Salacā paredzētie nosacījumi. Izvietojot zvejai nēģu taču konstrukcijas, nedrīkst tikt mainīts upes gultnes augstums.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- jaunie zvejnieki (līdz 40 gadus veci), kas vēlas uzsākt komercdarbību zvejniecībā
- zvejnieki, kuri zvejo Ķīšezerā
Ietekmes apraksts
Plānots, ka gadījumā, ja paliek neizmantots zvejas limita apjoms, kas tiek iedalīts esošajiem komerczvejniekiem vai pašpatēriņa zvejai saskaņā ar šo noteikumu 7.10. apakšpunktu, pašvaldība nodrošina, ka zvejas limits tiek iedalīts jaunajiem zvejniekiem, kas zvejas limita pieprasīšanas dienā nav vecāki par 40 gadiem un kas vēlas uzsākt komercdarbību zvejniecībā.
No noteikumu Nr. 796 4. pielikuma 1. tabulas plānots svītrot zušu murdu (sētas garums līdz 30 m) limitu Rīgas valstspilsētas Ķīšezerā (15 murdi), bet šī zvejas limita svītrošanas ietekme būs neliela, jo Ķīšezerā zušu nozveja 2023. gadā bija tikai 44 kg.
No noteikumu Nr. 796 4. pielikuma 1. tabulas plānots svītrot zušu murdu (sētas garums līdz 30 m) limitu Rīgas valstspilsētas Ķīšezerā (15 murdi), bet šī zvejas limita svītrošanas ietekme būs neliela, jo Ķīšezerā zušu nozveja 2023. gadā bija tikai 44 kg.
Juridiskās personas
- Komercuzņēmumi, kas zvejo nēģus Salacā
Ietekmes apraksts
Noteikumu Nr.796 6. pielikumu ''Nēģu zvejas rīku limits'' plānots papildināt ar piezīmi (2) attiecībā uz šī pielikuma tabulas 4. punktā noteikto nēģu zvejas rīku limitu Salacā, ka tacim Nr. 1 nēģu murdi ir jāievieto ar atvērumu lejteces virzienā, bet tacim Nr. 2 un tacim Nr. 3 – ar atvērumu augšteces virzienā. Nēģu tača konstrukcijas izveidošanai vai atjaunošanai jāsaņem Valsts vides dienesta tehniskie noteikumi. Jāievēro dabas parka “Salacas ieleja” dabas aizsardzības plānā nēģu zvejai Salacā paredzētie nosacījumi. Izvietojot zvejai nēģu taču konstrukcijas, nedrīkst tikt mainīts upes gultnes augstums.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Sabiedrības grupa
Vai ietekmē?
Izmaksas par vienību - euro
Vienību skaits
Atbilstības izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Fiziskās personas
Kopā (fiziskās personas)
0,00
jaunie zvejnieki (līdz 40 gadus veci), kas vēlas uzsākt komercdarbību zvejniecībā
Nē
zvejnieki, kuri zvejo Ķīšezerā
Nē
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
150,00
Komercuzņēmumi, kas zvejo nēģus Salacā
Jā
Vērtības nozīme:
50,00
Valsts nodeva par vides aizsardzības tehnisko noteikumu sagatavošanu
3
Salacā nēģus zvejo 3 komercuzņēmumi
150,00
Kopā
150,00
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
Padomes 2007. gada 18. septembra Regulā (EK) Nr. 1100/2007, ar ko nosaka pasākumus Eiropas zušu krājumu atjaunošanai teikts, ka katra zušu apsaimniekošanas plāna mērķis ir samazināt antropogēno darbību izraisīto mirstību, lai pēc iespējas ticamāk nodrošinātu, ka jūru sasniedz vismaz 40% no sudrabzušu biomasas, salīdzinot ar maksimāli iespējamo skaitu, kāds būtu pastāvējis, ja krājumu neietekmētu antropogēnās darbības. Šobrīd jūru sasniedz vien 3% no sudrabzušu biomasas mērķa apjoma, tādēļ ievērojot piesardzības principu, zušu migrācijai brīvi pieejamajos ūdeņos specializēta to ieguve nav pieļaujama. Ķīšezerā un Lielajā Baltezerā zušu krājumi 2011., 2014. un 2019. gadā papildināti par publiskiem līdzekļiem sugas saglabāšanai, nevis zvejas veicināšanai.
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Dabas aizsardzības pārvalde, Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts "Bior", Valsts vides dienests, Zemkopības ministrijaNevalstiskās organizācijas
pilnsabiedrība "LUCĪTIS-2", pilnsabiedrība "Tacis", biedrība "Salackrasti"Cits
-6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Tiks norādīta
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Tiks norādīts
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts "Bior"
- Valsts vides dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts "Bior"
palielinās
Vērtības nozīme:
12,60
Referenta vidējā stundas tarifa likme, EUR (2024. gada augusta dati)
0,50
vidējais laiks vienas vēstules sagatavošanai
5
vēstules tiek rakstītas 5 pašvaldībām
1
vēstules tiek rakstītas reizi gadā
31,50
Institūts pēc priekšlikumu izvērtēšanas mēneša laikā rakstiski informē pašvaldību par institūta atbalstītajiem un neatbalstītajiem priekšlikumiem, to zinātniski pamatojot.
Valsts vides dienests
palielinās
Vērtības nozīme:
12,60
Referenta vidējā stundas tarifa likme, EUR (2024. gada augusta dati)
8,00
vidējais laiks tehnisko noteikumu sagatavošanai
3
tiek izdoti 3 tehniskie noteikumi
1
tehniskie noteikumi tiek izdoti reizi gadā
302,40
Nēģu tača konstrukcijas izveidošanai vai atjaunošanai Salacā jāsaņem Valsts vides dienesta tehniskie noteikumi.
Kopā
333,90
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
