Anotācija (ex-ante)

22-TA-3802: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts nekustamā īpašuma Vidus ielā 11-33, Rīgā, pārdošanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Valstij nevajadzīga nekustamā īpašuma atsavināšana, kā to paredz Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) 4.panta pirmā daļa un 5.panta pirmā daļa, kā arī Ministru kabineta 2011.gada 1.februāra noteikumu Nr.109 „Kārtība, kādā atsavināma publiskas personas manta” 11.2.apakšpunkts.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Atsavināšanas likumā noteiktajā kārtībā atsavināt nekustamo īpašumu Vidus ielā 11 - 33, Rīgā, kas valstij nav nepieciešams funkciju nodrošināšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Rīgas apgabaltiesa 2021.gada 22.jūlijā krimināllietā Nr.11816015512 nolēma atzīt nekustamo īpašumu ar kadastra Nr.01009093374 (turpmāk– Nekustamais īpašums) par noziedzīgi iegūtu mantu un konfiscēt valsts labā. Nolēmums stājās likumīgā spēkā 2021.gada 2.augustā.
Nekustamais īpašums ierakstīts Rīgas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr.2579 – II un sastāv no neapdzīvojamās telpas Vidus ielā 11 - 33, Rīgā, ar kopējo platību 129,9 m2 un kopīpašuma 1299/35652 domājamām daļām no daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas un zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 01000110152.
Valsts ieņēmumu dienests pieņēma Nekustamo īpašumu valsts uzskaitē, par ko 2022.gada 9.martā sastādīts valstij piekritīgā nekustamā īpašuma fakta konstatācijas akts Nr.1671R/22.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Valsts ieņēmumu dienests ar 2022.gada 29.jūlija vēstuli Nr. P009-5/5.1/1589 informēja, ka Rīgas dome 2022.gada 27.jūlijā ar vēstuli Nr.DI-22-1159-nd ir informējusi par pašvaldības atteikumu Nekustamo īpašumu pārņemt tās īpašumā bez atlīdzības.
Atbilstoši Ministru kabineta 2013.gada 26.novembra noteikumu Nr.1354 “Kārtība, kādā veicama valstij piekritīgās mantas uzskaite, novērtēšana, realizācija, nodošana bez maksas, iznīcināšana un realizācijas ieņēmumu ieskaitīšana valsts budžetā” 32.4.1. apakšpunktam Valsts ieņēmumu dienests ar 2022.gada 31.augusta aktu nodeva  SIA “Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor” (turpmāk – Possessor) valdījumā Nekustamo īpašumu ar akta parakstīšanas dienu. Ar Rīgas pilsētas tiesas tiesneses 2022.gada 11.oktobra lēmumu īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu nostiprinātas valstij Possessor personā, vienlaikus dzēšot tam zemesgrāmatā ierakstītās aizlieguma un piedziņas atzīmes.
Risinājuma apraksts
Rīkojuma projektā norādītais nekustamais īpašums ir atsavināms, ievērojot Atsavināšanas likuma 5.panta pirmajā daļā noteikto nosacījumu, ka atļauju atsavināt valsts nekustamo īpašumu dod Ministru kabinets.
Ministru kabineta 2011.gada 1.februāra noteikumu Nr.109 „Kārtība, kādā atsavināma publiskas personas manta” 11.2.apakšpunktā noteikts, ka valsts īpašuma privatizāciju veicošā institūcija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavo Ministru kabineta rīkojuma projektu par valsts nekustamā īpašuma nodošanu atsavināšanai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Possessor virzīts ierosinājums atsavināt nekustamo īpašumu, kas nav nepieciešams valsts funkciju nodrošināšanai.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Atsavināmā īpašuma potenciāli ieguvēji.
Ietekmes apraksts
Rīkojums attiecināms uz personām, kuras būtu potenciāli ieguvēji Rīkojuma projektā minētajam īpašumam.
Juridiskās personas
  • Atsavināmā īpašuma potenciālie ieguvēji.
Ietekmes apraksts
Rīkojums attiecināms uz personām, kuras būtu potenciāli ieguvēji Rīkojuma projektā minētajam īpašumam.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Darbībām saistībā ar rīkojuma izpildi nav ietekme uz budžetu un pie sekmīgas realizācijas gūstamie līdzekļi nonāk valsts rīcībā. Proti, projekta īstenošanai nav nepieciešami papildus līdzekļi no valsts vai pašvaldību budžeta.
Izsoles notiks saskaņā ar Atsavināšanas likuma II nodaļas „Pārdošana izsolē” nosacījumiem. Nekustamā īpašuma atsavināšanas procesa organizatoriskā nodrošinājuma izmaksas, tai skaitā arī izmaksas nekustamā īpašuma ierakstīšanai zemesgrāmatā, tiks segtas no Possessor līdzekļiem.
Šobrīd nav iespējams noteikt summu, kas tiks ieskaitīta valsts budžetā, jo pašlaik nav iespējams noteikt īpašuma pārdošanas vērtību, jo tā atsavināšana (nosacītās cenas noteikšana) tiks organizēta pēc Ministru kabineta rīkojuma pieņemšanas un tā būs atkarīga no nekustamā īpašuma tirgus vērtības vērtēšanas dienā.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2011.gada 1.februāra noteikumu Nr.109 „Kārtība, kādā atsavināma publiskas personas manta” 36.2.apakšpunktu valsts nekustamā īpašuma atsavināšanas izdevumi procentos no realizācijas cenas ir 50 procentu, bet ne mazāk kā 2 130 EUR no realizācijas cenas.
Noteikumu Nr.109 37.punktā noteikts, ka ministrijas, tās padotībā esošās iestādes vai kapitālsabiedrības valsts nekustamās mantas atsavināšanā iegūtos līdzekļus, no kuriem atskaitīti šo noteikumu 36.punktā minētie izdevumi, ieskaita valsts pamatbudžeta ieņēmumu kontā mēneša laikā pēc to saņemšanas.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 47.pantu Rīkojuma projektā paredzētie publiskas personas mantas atsavināšanā iegūtie līdzekļi pēc atsavināšanas izdevumu segšanas tiks ieskaitīti valsts budžetā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits
SIA “Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor”

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Publisko aktīvu pārvaldītājs "Possessor"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Saskaņošanas procesam šajā sadaļā tiek norādīts, ka konkrētās lietas personu datus saturošā informācija un dokumenti pievienoti skatīšanai saskaņošanā, bet ne publicēšanai. Projekts skar datu aizsardzību un nodrošina samērīgu datu apstrādi, ciktāl valsts funkciju nodrošināšanai tiek apstrādāti fizisko personu dati saistībā ar izpildāmo tiesas spriedumu par konficēto nekustamo īpašumu saskaņā ar Vispārīgās datu aizsardzības regulas 6. panta 1. punkta "e" apakšpunktu, pildot likumīgo uzdevumu un pilnvarojumu.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi