24-TA-2785: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Noteikumi par prasībām gāzveida stāvoklī pārvērstas sašķidrinātās dabasgāzes, no atjaunīgajiem energoresursiem saražota vai iegūta gāzveida kurināmā un mazoglekļa gāzveida kurināmā ievadīšanai dabasgāzes pārvades un sadales sistēmā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Tiesību akta projekts "Noteikumi par prasībām gāzveida stāvoklī pārvērstas sašķidrinātās dabasgāzes, no atjaunīgajiem energoresursiem saražota vai iegūta gāzveida kurināmā un mazoglekļa gāzveida kurināmā ievadīšanai dabasgāzes pārvades un sadales sistēmā" (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts saskaņā ar Enerģētikas likuma 110. panta sestajā daļā noteikto deleģējumu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekts nosaka prasības gāzveida stāvoklī pārvērstas sašķidrinātās dabasgāzes (turpmāk – regazificētā dabasgāze) un no atjaunīgajiem energoresursiem saražota vai iegūta gāzveida kurināmā un mazoglekļa gāzveida kurināmā (turpmāk – atjaunīgā dabasgāze) ievadīšanai nacionālajā dabasgāzes ieejas-izejas sistēmā (turpmāk – sistēma), kā arī sistēmā ievadāmās dabasgāzes kvalitātes raksturlielumu robežvērtību prasības.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ar 2024. gada 13. jūnija Grozījumiem Enerģētikas likumā, kas stājās spēkā 2024. gada 15. jūlijā, noteikts, ka Enerģētikas likuma 110. panta sestajā daļā minētos noteikumus Ministru kabinets izdod līdz 2025. gada 14. janvārim. Līdz šo noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2025. gada 13. janvārim piemērojami Ministru kabineta 2022. gada 13. septembra noteikumi Nr. 567 "Noteikumi par prasībām biometāna un gāzveida stāvoklī pārvērstas sašķidrinātās dabasgāzes ievadīšanai un transportēšanai dabasgāzes pārvades un sadales sistēmā", pēc noteiktā termiņa tiesiskais regulējums regazificētās vai atjaunīgās dabasgāzes ievadīšanai sistēmā, kā arī ievadāmās dabasgāzes kvalitātes prasību tiesiskais regulējums zaudēs spēku, līdz ar to nepieciešams jauns, aktuāls tiesiskais regulējums.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2025. gada 14. janvārī zaudēs Ministru kabineta 2022. gada 13. septembra noteikumi Nr. 567 "Noteikumi par prasībām biometāna un gāzveida stāvoklī pārvērstas sašķidrinātās dabasgāzes ievadīšanai un transportēšanai dabasgāzes pārvades un sadales sistēmā", līdz ar to ir jānosaka jauns tiesiskais regulējums regazificētās vai atjaunīgās dabasgāzes ievadīšanai sistēmā, kā arī ievadāmās dabasgāzes kvalitātes prasības.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts aizvieto pašlaik spēkā esošos Ministru kabineta 2016. gada 4. oktobra noteikumus Nr. 650 “Prasības biometāna un gāzveida stāvoklī pārvērstas sašķidrinātās dabasgāzes ievadīšanai un transportēšanai dabasgāzes pārvades un sadales sistēmā”, nosaka tehniskās un drošības prasības regazificētās un atjaunīgās dabasgāzes ievadīšanai un transportēšanai dabasgāzes sistēmā, kā arī papildina dabasgāzes kvalitātes raksturlielumu robežvērtības, lai dabasgāzes ievadīšanas un transportēšanas process sistēmā būtu drošs, to vērtējot arī no ilgtspējas viedokļa.
Noteikumu projekts regulē dabasgāzes ievadītāja - dabasgāzes ražotāja vai sašķidrinātās dabasgāzes termināļa operators - un dabasgāzes sistēmas operatoru sadarbības procesu, tiesisko attiecību atbildību un dabasgāzes kvalitātes ievērošanas pienākumu.
Lai nodrošinātu drošu dabasgāzes ievadīšanu dabasgāzes sistēmā, dabasgāzes ievadītājs veic pieslēguma punkta izbūvi saskaņā ar sistēmas operatora izsniegtajiem tehniskajiem noteikumiem, kuri izstrādāti, pamatojoties uz Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas apstiprinātajiem pieslēguma noteikumiem.
Pieslēguma vietā nepārtraukti tiek veikta dabasgāzes sistēmā ievadāmās dabasgāzes kvalitātes kontrole, piemērojot LVS EN ISO 6974 sērijas standartos noteiktās metodes un izmantojot mērīšanas līdzekli, kas atbilst normatīvajiem aktiem par mērījumu vienotību, kā arī tiek nodrošināta šo datu uzkrāšana un nodošana dabasgāzes sistēmas operatora rīcībā tādā datu formātā, kas ir pieņemams sistēmas operatoram.
Noteikumu projekts satur dabasgāzes sistēmas operatoru pieredzē balstītu dabasgāzes kvalitātes raksturlielumu robežvērtību tabulas atjaunīgajai dabasgāzei un regazificētajai dabasgāzei. Raksturlielumu robežvērtības tiek kontrolētas pieslēguma punktā pie dabasgāzes sistēmas, kā arī biometāna ievades punktā.
Noteikumu projekta pielikumos norādītais Vobbes skaitlis jeb Vobbes indekss ir degvielas gāzu, piemēram, dabasgāzes, sašķidrinātās naftas gāzes, savstarpējās aizvietojamības rādītājs, un tas bieži tiek definēts dabasgāzes piegādes un transporta pakalpojumu specifikācijās. Tas ir viens no dabasgāzes kvalitātes parametriem, kuram kā pārbaudes metodika tiek izmantots standarts LVS NE ISO 6976:2016 „Dabasgāze. Siltumradītspējas aprēķins, blīvums, relatīvais blīvums un sastāva Vobbes indekss”. Attiecībā uz augstāko siltumspēju, enerģiju un Vobbes skaitli degšanas standarta temperatūra pēc noklusējuma ir 25°C.
Lai nodrošinātu sistēmas drošu darbību, atjaunīgajai dabasgāzei, kas saražota atkritumu poligonos, vienu reizi trīs mēnešos kontrolē 2. pielikumā papildus norādītos ķīmisko parametru vērtības, izmantojot atbilstošu mērīšanas līdzekļus vai arī gāzu paraugus nododot specializētās laboratorijās.
Gadījumā, ja sistēmā ievadāmās dabasgāzes kvalitātes raksturlielumi nav atbilstoši, vienotais dabasgāzes pārvades un uzglabāšanas sistēmas operators nekavējoties pārtrauc dabasgāzes ievadīšanu sistēmā.
Noteikumu projekts regulē dabasgāzes ievadītāja - dabasgāzes ražotāja vai sašķidrinātās dabasgāzes termināļa operators - un dabasgāzes sistēmas operatoru sadarbības procesu, tiesisko attiecību atbildību un dabasgāzes kvalitātes ievērošanas pienākumu.
Lai nodrošinātu drošu dabasgāzes ievadīšanu dabasgāzes sistēmā, dabasgāzes ievadītājs veic pieslēguma punkta izbūvi saskaņā ar sistēmas operatora izsniegtajiem tehniskajiem noteikumiem, kuri izstrādāti, pamatojoties uz Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas apstiprinātajiem pieslēguma noteikumiem.
Pieslēguma vietā nepārtraukti tiek veikta dabasgāzes sistēmā ievadāmās dabasgāzes kvalitātes kontrole, piemērojot LVS EN ISO 6974 sērijas standartos noteiktās metodes un izmantojot mērīšanas līdzekli, kas atbilst normatīvajiem aktiem par mērījumu vienotību, kā arī tiek nodrošināta šo datu uzkrāšana un nodošana dabasgāzes sistēmas operatora rīcībā tādā datu formātā, kas ir pieņemams sistēmas operatoram.
Noteikumu projekts satur dabasgāzes sistēmas operatoru pieredzē balstītu dabasgāzes kvalitātes raksturlielumu robežvērtību tabulas atjaunīgajai dabasgāzei un regazificētajai dabasgāzei. Raksturlielumu robežvērtības tiek kontrolētas pieslēguma punktā pie dabasgāzes sistēmas, kā arī biometāna ievades punktā.
Noteikumu projekta pielikumos norādītais Vobbes skaitlis jeb Vobbes indekss ir degvielas gāzu, piemēram, dabasgāzes, sašķidrinātās naftas gāzes, savstarpējās aizvietojamības rādītājs, un tas bieži tiek definēts dabasgāzes piegādes un transporta pakalpojumu specifikācijās. Tas ir viens no dabasgāzes kvalitātes parametriem, kuram kā pārbaudes metodika tiek izmantots standarts LVS NE ISO 6976:2016 „Dabasgāze. Siltumradītspējas aprēķins, blīvums, relatīvais blīvums un sastāva Vobbes indekss”. Attiecībā uz augstāko siltumspēju, enerģiju un Vobbes skaitli degšanas standarta temperatūra pēc noklusējuma ir 25°C.
Lai nodrošinātu sistēmas drošu darbību, atjaunīgajai dabasgāzei, kas saražota atkritumu poligonos, vienu reizi trīs mēnešos kontrolē 2. pielikumā papildus norādītos ķīmisko parametru vērtības, izmantojot atbilstošu mērīšanas līdzekļus vai arī gāzu paraugus nododot specializētās laboratorijās.
Gadījumā, ja sistēmā ievadāmās dabasgāzes kvalitātes raksturlielumi nav atbilstoši, vienotais dabasgāzes pārvades un uzglabāšanas sistēmas operators nekavējoties pārtrauc dabasgāzes ievadīšanu sistēmā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- dabasgāzes ievadītāji
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts veicina dabasgāzes sistēmas pielāgošanu plašākai atjaunīgās un regazificētās dabasgāzes plūsmas integrācijai, kā arī veicina jaunu tirgus dalībnieku ienākšanu tirgū, nosakot vienotas prasības dabasgāzes ievadīšanai sistēmā.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
-2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Nē2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Jaunas uzņēmējdarbības izdevības, attīstītos pārrobežu tirdzniecība, tādējādi paaugstinot efektivitāti, panākot konkurētspējīgākas cenas un labāku pakalpojuma kvalitāti, kā arī sniedzot ieguldījumu piegādes drošības un ilgtspējas pilnveidē.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Nē2.2.5. uz konkurenci:
Jā
Ietekmes apraksts
Konkurences veicinašana un vienlīdzīgu apstākļu veidošana fosilās dabasgāzes tirgus dalībniem un atjaunīgās un regazificētās dabasgāzes tirgus dalībniekiem.
2.2.6. uz nodarbinātību:
Nē2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32024L1788
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva (ES) 2024/1788 (2024. gada 13. jūnijs) par kopīgiem noteikumiem attiecībā uz atjaunīgās gāzes, un dabasgāzes un ūdeņraža iekšējo tirgu un ar ko groza Direktīvu (ES) 2023/1791 un atceļ Direktīvu 2009/73/EK (pārstrādāta redakcija) (Dokuments attiecas uz EEZ)
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva (ES) 2024/1788 (2024. gada 13. jūnijs) par kopīgiem noteikumiem attiecībā uz atjaunīgās gāzes, un dabasgāzes un ūdeņraža iekšējo tirgu un ar ko groza Direktīvu (ES) 2023/1791 un atceļ Direktīvu 2009/73/EK (pārstrādāta redakcija) (Dokuments attiecas uz EEZ)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
30. pants
Noteikumu projekta 3. punkts, 5.punkts
Pārņemtas pilnībā
-
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Akciju sabiedrība "Gaso"
- AS "Conexus Baltic Grid"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Jā
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Mazinās siltumnīcefekta gāzu emisijas, vienlaikus nodrošinot atjaunīgas vai regazificētās dabasgāzes efektīva tirgus funkcionēšanu virzībā uz klimatneitralitāti.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Veicinās atjaunīgās gāzes, mazoglekļa gāzes un ūdeņraža iekļūšanu energosistēmā, tādējādi dodot iespēju atteikties no fosilās gāzes, un ļaut atjaunīgajai gāzei, mazoglekļa gāzei un ūdeņradim iegūt nozīmīgu lomu Eiropas Savienības 2030. gada klimata mērķu un klimatneitralitātes līdz 2050. gadam sasniegšanā
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Gāzu koncentrācijas mazināšanās, sasniedzot klimatneitralitāti, atstā labvēlīgu ietekmi uz sabiedrības veselību.
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
