Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
VRAA informē, ka saistībā ar uzturēšanas darbiem 19. aprīlī no plkst. 23.00 līdz 20. aprīļa plkst. 12.00 ir iespējami traucējumi juridisko personu pilnvarošanas risinājumā.
21-TA-1017: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 7. novembra noteikumos Nr. 658 "Noteikumi par civilās aizsardzības plānu struktūru un tajos iekļaujamo informāciju"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Aizsardzības ministrijas iniciatīva. Noteikumu projekts izstrādāts pamatojoties uz Ministru kabineta 2021. gada 21. septembra sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 62 10.§ 2.punkts).
Noteikumu projekts izstrādāts saskaņā ar Nacionālās drošības likuma 23.5 pantu un 36. pantu, Civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas likuma 3.panta trešo daļu un Valsts civilās aizsardzības plānu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 7. novembra noteikumos Nr. 658 "Noteikumi par civilās aizsardzības plānu struktūru un tajos iekļaujamo informāciju" (turpmāk – noteikumu projekts) nosaka pienākumu sadarbības teritorijas civilā aizsardzības plāna iekļaut sadaļu par rīcību kara, militāra iebrukuma vai to draudu gadījumā, ka arī nosaka tajā iekļaujamo informāciju, tādējādi sekmējot vienotu izpratnes veidošanos par pašvaldību līmenī noteikto kompetenci un rīcību kara, militārā iebrukuma vai to draudu gadījumā.
Notiekumu projekts stājas spēkā 2023.gada 1.janvārī.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2023.
Pamatojums
-

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 7. novembra noteikumos Nr. 658 "Noteikumi par civilās aizsardzības plānu struktūru un tajos iekļaujamo informāciju" tiek veikti, lai veidotu vienotu izpratni par pašvaldības kompetenci un rīcību potenciāla militāra iebrukuma vai kara gadījumā.
Atbilstoši 2020. gada 24. septembrī apstiprinātai Valsts aizsardzības koncepcijai, tās viens no stratēģiskajiem mērķiem ir definēts kā visaptverošas valsts aizsardzības ieviešana un attīstība, kuras pamatuzdevums ir nodrošināt, ka valsts institūcijas, sabiedriskās organizācijas un pilsoņi vēlas aizstāvēt valsti un ir gatavi nodrošināt atbalstu Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem (turpmāk – NBS) un īstenot vitāli svarīgas funkcijas sabiedrības pastāvēšanai un tautsaimniecības nepārtrauktības nodrošināšanai, kā arī civilās aizsardzības darbību kara laikā. 
Šāda mērķa sasniegšanas priekšnosacījums ir ciešāka pastāvīga sadarbība starp NBS un civilajām institūcijām. Civilās aizsardzības sistēma ir nacionālās drošības sistēmas sastāvdaļa, kas ir pamats efektīvai un visaptverošai valsts aizsardzības sistēmas funkcionēšanai, nodrošinot civilo un militāro institūciju savstarpēju koordināciju, resursu koordinēšanu un spēju harmonizāciju.
Saskaņā ar Nacionālās drošības likuma 23.5 pantu un 36. pantu, Civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas likuma 3.panta trešo daļu un Valsts civilās aizsardzības plānu, pašvaldībām ir noteikti pasākumi rīcībai kara, militāra iebrukuma vai to draudu gadījumā.
Vienlaikus Valsts civilās aizsardzības plāna 33. pielikums nosaka īstenojamos katastrofas pārvaldīšanas pasākumus kara, militārā iebrukuma vai to draudu gadījumā arī nacionālā līmenī.
Ņemot vērā minēto, šo grozījumu mērķis ir sekmēt sadarbību starp NBS un pašvaldību civilās aizsardzības komisijām (turpmāk – CAK), tādējādi sekmējot vienotas izpratnes veidošanos par pašvaldību kompetenci un rīcību kara, militārā iebrukuma vai to draudu gadījumā.
Civilās aizsardzības sistēmas darbību kara, militāra iebrukuma vai to draudu gadījumā nacionālā līmenī koordinē Iekšlietu ministrija sadarbībā ar Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestu, izveidojot Civilās aizsardzības operacionālās vadības centru, kas savukārt koordinē civilās aizsardzības jautājumus ar pašvaldībām.
Savukārt civilās aizsardzības uzdevumu izpildi kara, militāra iebrukuma vai to draudu gadījumā pašvaldībās koordinē attiecīgās pašvaldības vadītājs, plānojot un īstenojot civilās aizsardzības plānā pašvaldības institūcijām noteikto pasākumu izpildi, pašvaldību institūciju nepārtrauktas darbības nodrošināšanu un nepieciešamo rīcību nodrošinot pamatvajadzības pašvaldības administratīvajā teritorijā. Vienlaikus procesi attiecībā uz civilās aizsardzības īstenošanu vietējā līmenī tiek koordinēti pašvaldību CAK ietvaros
Atbilstoši 2017. gada 26. septembra Ministru kabineta noteikumiem Nr. 582 “Noteikumi par pašvaldību sadarbības teritorijas civilās aizsardzības komisijām” CAK sastāvā ietilpst noteikto pašvaldību pārstāvji, kā arī var tikt iekļauti pārstāvji no citām institūcijām, tādām kā Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests, Slimību profilakses un kontroles centrs, Veselības inspekcija, Pārtikas un veterinārais dienests, Valsts policija, pašvaldības policija, Valsts robežsardze, NBS, Valsts meža dienests, Valsts vides dienests, akciju sabiedrībām “Latvenergo”, “Sadales tīkls” un “Augstsprieguma tīkls”, ārstniecības iestādēm un pašvaldības sociālajām institūcijām, kā arī citām institūcijām vai komersantiem pēc nepieciešamības, ja tas veicina komisijas darbības efektivitāti.
Civilās aizsardzības plānu sadaļa rīcībai kara, militāra iebrukuma vai to draudu gadījumā nosaka galvenos mērķus, uzdevumus un būtiskākos pamatprincipus civilās aizsardzības īstenošanai noteiktajā pašvaldības atbildības teritorijā kara, militārā iebrukuma vai to draudu gadījumā. Tās mērķis ir kalpot kā vadlīnijām pašvaldībām to civilo aizsardzības plānu pilnveidei, paredzot pasākumus militāras krīzes gadījumos, kas pēc iespējas ir pielāgoti katras pašvaldības vietējam kontekstam un specifikai.
Kara, militārā iebrukuma vai to draudu gadījumā  pašvaldības CAK ir noteikti šādi pamata uzdevumi:
iedzīvotāju pamatvajadzību nodrošināšana atbilstoši Civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas likumam;
atbalsta sniegšana valsts aizsardzības sistēmai.
Civilās aizsardzības darbība kara, militārā iebrukuma vai to draudu gadījumā pašvaldību CAK prioritārais uzdevums ir iespēju robežās nodrošināt savā atbildības teritorijā iedzīvotājiem nepieciešamās pamatvajadzības: ūdens un pārtikas apgādi, komunālos pakalpojumus, patvērumu un tamlīdzīgi, tādējādi sniedzot arī zināmu atbalstu NBS sabiedrības drošības nodrošināšanā.
Vienlaikus noteikumi paredz, ka civilās aizsardzības sistēma var sniegt atbalstu arī citās specifiskās jomās, lai sniegtu atbalstu NBS tiem noteikto uzdevumu izpildē, ja to pieļauj pašvaldībai pieejamie resursi un kapacitāte.
Latvijas valdības un valsts institūciju cieša sadarbība kara, militārā uzbrukuma vai to draudu gadījumā ir priekšnoteikums sekmīgai valsts apdraudējuma situācijas pārvarēšanai, kā arī sabiedrības drošības nodrošināšanai. Tāpat šāda integrācija un sadarbība starp valsts organizācijām ir nepieciešama, lai uzrunātu plašāku auditoriju un efektīvāk plānotu valsts aizsardzības pasākumus, tajā skaitā nodrošinātu iedzīvotāju pretošanos.
Lai sekmīgāk sagatavotos potenciālai nepieciešamībai sniegt atbalstu valsts aizsardzības sistēmai, pašvaldību CAK vienojās ar reģionālo NBS bataljonu vai garnizonu par rīcības algoritmiem apdraudējuma gadījumā, sagatavošanās pasākumiem un kopīgajām mācībām. Līdz ar to, šī uzdevuma sekmīgai īstenošanai katrā pašvaldības CAK ir deleģēta NBS amatpersona, lai sniegtu nepieciešamo atbalstu pašvaldībām civilā aizsardzības plāna sadaļas par rīcību kara, militāra iebrukuma vai to draudu gadījumā sagatavošanā un pasākumu plānošanā, tajā skaitā sniedzot nepieciešamo informāciju un ekspertīzi.
Papildus grozījumu projekts paredz noteikto informācijas un pasākumu kopumu, ko nepieciešams paredzēt pašvaldību CAK noteiktajā civilās aizsardzības plānā, paredzot sadaļu par pasākumiem militāra iebrukuma gadījumā un kara laikam.
Civilās aizsardzības darbības militāra iebrukuma vai kara gadījumā mērķi.
Civilās aizsardzības plānā nepieciešams skaidri identificēt civilās aizsardzības darbības militāra iebrukuma vai kara gadījumam noteikto mērķi un galvenos uzdevumus, pēc iespējas pielāgojot tos atbilstoši vietējai situācijai noteiktajā pašvaldības atbildības teritorijā.
Agrīnā brīdināšana un situācijas monitorings.
Valsts apdraudējuma gadījumā NBS ir noteikta kā atbildīgā institūcija par tā pārvarēšanu, tādēļ arī NBS ir tā institūcija, kura primāri iegūst informāciju par draudiem noteiktā teritorijā, kā arī var norādīt uz nepieciešamo valsts pārvaldes un iedzīvotāju rīcību.
Lai nodrošinātu pilnvērtīgu agrīno brīdināšanu un situācijas monitoringu, būtiska ir dažādu atbildīgo institūciju informācijas aprite, kā arī noteikta kārtība, kā šī informācija tiek pārvaldīta un nodota, tajā skaitā pašvaldību un CAK līmenī, ko nepieciešams definēt civilās aizsardzības plānā.
Mobilitāte un pretmobilitāte.
Pretmobilitāte ir zināšanas par savas valsts infrastruktūru un pasākumu kopums, kuru mērķis ir traucēt un palēnināt potenciālā pretinieka pārvietošanos. Šo pasākumu īstenošanas būtisks priekšnoteikums ir civilā un militārā sadarbība, gan nodrošinot šo pasākumu īstenošanai nepieciešamos resursus, gan ieviešot noteiktas savstarpējās sadarbības procedūras, lai sekmētu maksimāli netraucētu sabiedroto militāro spēku un civilo pārvietošanos.
Pretmobilitātes pasākumu plānošanas un īstenošanu apmācību pašvaldībās nodrošina NBS. Katrai pašvaldībai tās reģionā ir noteikta NBS atbildīgā vienība, ar kuru tā ikdienā sadarbojas noteikumu projektā minēto pasākumu plānošanā un īstenošanā.
Svarīgas infrastruktūras pastiprināta aizsardzība.
Valsts apdraudējuma situācijā būtiski pieaug nepieciešamība nodrošināt valstij svarīgas infrastruktūras pastiprinātu aizsardzību. Attiecīgi, ņemot vērā šo nepieciešamību un ierobežotās resursu iespējas kara laikā, nepieciešams īstenot sadarbību starp NBS un pašvaldību CAK, tajā skaitā piesaistot citas noteiktas iesaistītās puses (piemēram, privātos komersantus, apsardzes firmas u.tml.), tādējādi nodrošinot savstarpējo koordināciju un svarīgās infrastruktūras aizsardzību. Pēc nozīmības prioritizēts pašvaldības teritorijā esošās infrastruktūras saraksts, kam valsts apdraudējumu laikā jānodrošina vai jāpastiprina esošā apsardze, tiek sagatavots atbilstoši NBS izstrādātām vadlīnijām un principiem.
Iedzīvotāju informēšana kara laikā.
Iedzīvotāju informēšana kara laikā ir būtiska, lai nodrošinātu iedzīvotāju izpratni par aktuālo situāciju valstī un pašvaldībā, noteiktu pašvaldības funkciju īstenošanas  kārtību un izmaņām sabiedriskās kārtības noteikumos, kā arī par iedzīvotāju iespēju iesaistīties atbalsta sniegšanā.
Vienlaikus, papildus Valsts civilās aizsardzības plānā noteiktajiem komunikācijas plāniem un pasākumiem, nepieciešams noteikt alternatīvas iedzīvotāju informēšanas un apziņošanas pasākumus, tajā skaitā, lai atbalstītu noteiktas iedzīvotāju pretošanās formas un aktivitātes kara gadījumā.
Sabiedriskās kārtības nodrošināšana.
Tā kā kara laikā sabiedriskās kārtības nodrošināšanas spējas būs ierobežotas, civilās aizsardzības plāna sadaļā nepieciešams ietvert informāciju par iespējamiem citiem pašvaldības teritorijā esošajiem personāla resursiem, kas varētu tikt iesaistīti šīs funkcijas nodrošināšanā, piemēram, reģistrētajiem mednieku kolektīviem, strādājošām apsardzes firmām un citām personām, kas varētu tikt iesaistītas sabiedriskās kārtības nodrošināšanā (t.sk., piemēram, bijušās Valsts policijas, Valsts robežsardzes, Ieslodzījumu vietu pārvaldes amatpersonas). Lai gūtu pēc iespējas visaptverošāku informāciju par personām, kas būtu iesaistāmas sabiedriskās kārtības nodrošināšanā, plāna izstrādē ir iesaistāmas CAK deleģētās amatpersonas no Valsts policijas, pašvaldības policijas, NBS, u.c. Piemēram, informācija par apsardzes firmām, kas sniedz apsardzes pakalpojumus konkrētajā pašvaldības teritorijā ir iegūstama sadarbībā ar CAK deleģēto Valsts policijas amatpersonu.
Degvielas, pārtikas un dzeramā ūdens rezerves (netradicionālās).
Ņemot vērā dažādu resursu nepieciešamības nozīmīgo lomu iedzīvotāju primāro vajadzību nodrošināšanā un valsts apdraudējuma pārvarēšanā, svarīgi ir iepriekš identificēt noteiktu primāro resursu, kā degvielas, pārtikas un dzeramā ūdens rezerves, tajā skaitā netradicionālās (lauksaimniecības uzņēmumi un zemnieku saimniecības, mednieku kolektīvi, dabiskās dzeramā ūdens ieguves vietas u.tml.). Šis jautājums it īpaši attiecas uz tām pašvaldību teritorijām, kas nav uzskatāmas par valsts līmeņa pilsētām, kur šādas alternatīvās rezerves varētu būt plašāk pieejamas.
Patvertnēm piemērotas būves.
Laikus nepieciešams apzināt noteiktajā teritorijā pieejamo infrastruktūru, kas būtu izmantojama kara laikā, militārā iebrukuma vai to draudu gadījumā, lai nodrošinātu iedzīvotāju patveršanās iespēju, to identificējot civilās aizsardzības plānā. Patvertnēm piemērotās būves tiek identificētas sadarbībā ar NBS ekspertiem.
Mobilie elektroapgādes risinājumi.
Nepārtraukta elektroresursu apgāde ir viens no būtiskajiem priekšnoteikumiem, lai spētu nodrošināt dažādu primāro vajadzību, komunālo pakalpojumu un valsts institūciju darbību. Ņemot vērā, ka militārā iebrukuma vai kara gadījumā var tikt radīti pārtraukumi centrālajā elektroapgādē, pašvaldību līmenī ir nepieciešams identificēt potenciālos mobilos elektroapgādes risinājumus (piemēram, elektroģeneratorus u.tml.).
Ārstniecības personāls.
Tā kā kara vai militārā iebrukuma gadījumā varētu būtiski tikt ierobežoti valsts sniegtie veselības aprūpes pakalpojumi un ārstniecības personāla pieejamība, pašvaldības civilās aizsardzības plānā nepieciešams pēc iespējas identificēt pieejamo ārstniecības personālu savā atbildības teritorijā (tajā skaistā farmācijas darbinieki, veterinārārsti, feldšeri u.c.).
Ārstniecības personu un ārstniecības atbalsta personu reģistru (https://registri.vi.gov.lv/apd), kā arī Ārstniecības iestāžu reģistru (https://registri.vi.gov.lv/air) uztur Veselības inspekcija, un minētajos reģistros pieejamā informācija ir publiski pieejama Veselības inspekcijas tīmekļa vietnē. Izvēloties Ārstniecības iestāžu reģistrā administratīvo teritoriju, ir iespējams iegūt informāciju par minētajā administratīvajā teritorijā esošajām ārstniecības iestādēm, tai skaitā ģimenes ārstu praksēm. Savukārt Ārstniecības personu un ārstniecības atbalsta personu reģistrā, izvēloties ārsta specialitāti un atbilstošo administratīvo teritoriju, ir iespējams saņemt informāciju par minētās specialitātes ārstiem attiecīgajā administratīvajā teritorijā. Vienlaikus minēto informāciju ir iespējams arī iegūt vēršoties Veselības inspekcijā ar atbilstošu iesniegumu.
Informācija par sertificētiem farmaceitiem (vārds, uzvārds) ir publiski pieejama Latvijas Farmaceitu biedrības tīmekļa vietnē (https://www.farmaceitubiedriba.lv/lv/informacija-par-registretajiem-farmaceitiem-un-farmaceitu-asistentiem-). Lai iegūtu informāciju par konkrētajā teritorijā strādājošiem sertificētiem farmaceitiem, ar atbilstošu iesniegumu nepieciešams vērsties Latvijas Farmaceitu biedrībā.
Savukārt informācija par aptiekām konkrētā administratīvajā teritorijā ir publiski pieejama Zāļu valsts aģentūras tīmekļa vietnē (https://dati.zva.gov.lv/aptieku-karte/?q=&addr_novads=) aptieku kartē, kur, ievadot informāciju par konkrēto administratīvo teritoriju, ir iespējams saņemt informāciju par attiecīgā teritorijā esošām aptiekām. Vienlaikus minētā informācija ir iegūstama arī vēršoties Zāļu valsts aģentūrā ar atbilstošu iesniegumu.
Tikmēr informācija par veterinārmedicīnas jomu (veterinārmedicīniskā pakalpojuma sniedzēju reģistrs, veterināro aptieku reģistrs, veterināro zāļu lieltirgotavu un to noliktavu reģistrs, veterinārmedicīniskās prakses iestāžu reģistrs u.c.) ir publiski pieejama Pārtikas un veterinārajā dienesta mājaslapā (https://registri.pvd.gov.lv/cr).
Evakuācija.
Ņemot vērā kara laika, militārā uzbrukuma vai to draudu apdraudējuma raksturu, ievērojami pieaug varbūtība pēc evakuācijas nepieciešamības (tajā skaitā spēju uzņemt un izmitināt evakuētas personas no citām pašvaldībām), plānā nepieciešams detalizēti aprakstīt un noteikt attiecīgās evakuācijas procedūras, atbildīgās personas, nepieciešamos resursus un infrastruktūru, kā arī citus ar evakuāciju saistītos jautājumus.
Kritisko funkciju definēšana.
Kara gadījumā pašvaldības institūcijām nepieciešams atteikties no mazāk nozīmīgām funkcijām, prioritāri fokusējoties uz jomām, kas raksturīgas pamatvajadzību nodrošināšanai, tādējādi koncentrējot pieejamos resursus (tajā skaitā cilvēkresursus). Kritiskās funkcijas ir noteiktas Valsts civilās aizsardzības plāna 33. pielikumā "Katastrofas pārvaldīšanas pasākumi kara, militāra iebrukuma vai to draudu gadījumā" kā noteiktie uzdevumi pašvaldībām.
Ņemot vērā civilās aizsardzības plāna sadaļas par civilās aizsardzības sistēmas darbību kara laikā, militārā uzbrukuma gadījumā vai to draudu gadījumā sensitīvo raksturu, pēc tās izstrādes tai tiek piešķirts IEROBEŽOTAS PIEEJAMĪBAS informācijas statuss, tādējādi nodrošinot noteikto valsts civilās aizsardzības pasākumu efektivitāti un samazinot to kompromitēšanas iespējamību. Tiek paredzēts, ka sadarbības teritorijas civilās aizsardzības plāna sadaļa sadarbības teritorijas civilās aizsardzības darbībai militāra iebrukuma gadījumā un kara laikam un ar to saistītā informācijas apstrāde (sagatavošana, izdrukāšana, skanēšana) un nosūtīšana starp pašvaldību un NBS tiek veikta IEROBEŽOTAS PIEEJAMĪBAS informācijas aprites kārtībā.
Regulāras civilās aizsardzības sistēmas testēšana ir priekšnoteikums tās sekmīgai darbībai potenciālā krīzes situācijā, tādēļ civilās aizsardzības plānā nepieciešams paredzēt regulāras kopējas mācības (praktiskas vai teorētiskas izspēles), kas nodrošinātu iespēju paaugstināt iesaistīto institūciju sagatavotību un kapacitāti, vienlaikus sniedzot iespēju pilnveidot paredzētos civilās aizsardzības pasākumus militāra iebrukuma vai kara laikam.
Pie nosacījuma, ja likumīgās valsts varas un pārvaldes institūcijas ir likvidētas nedemokrātiskā veidā vai citas valsts militāra iebrukuma rezultātā, neatkarības saglabāšanas vai atjaunošanas interesēs (Nacionālās drošības likuma 25. panta izpratnē) personas var īstenot tām Nacionālās drošības likuma 25.1 pantā dotās tiesības, t.sk. izrādīt bruņotu pretošanos un iekļauties NBS sastāvā.
Ar noteikumu projekta grozījumiem paredzēts noteikt pārejas periodu līdz 2014. gada 1. janvārim (gada laikā no noteikumu grozījumu spēkā stāšanās), kura laikā pašvaldību sadarbības teritoriju civilās aizsardzības komisijas izstrādā un savos civilās aizsardzības plānos iekļauj sadaļu par civilās aizsardzības pasākumiem militārā iebrukuma vai kara gadījumā. Attiecīgais pārejas periods ir izvēlēts konsultācijās ar iesaistīto valsts institūciju un pašvaldību ekspertiem, lai nodrošinātu samērīgu termiņu, kādā ir iespējams kvalitatīvi izstrādāt attiecīgo plāna sadaļu, ņemot vērā nepieciešamo informācijas apjomu un plānoto pasākumu specifiku. Vienlaikus noteikumu projekts paredz, ka pašvaldību sadarbības teritoriju civilās aizsardzības komisijas regulāri, vismaz reizi gadā, rīko mācības, kurās tiek testēti un pilnveidoti sagatavotie civilās aizsardzības plāni attiecībā uz pasākumiem militāra iebrukuma vai kara gadījumam.
Problēmas un risinājumi
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Atkarībā no apdraudējuma apjoma un intensitātes tiesību akts ietekmēs ikvienu sabiedrības daļu, kura būs pakļauta militāro apdraudējumu regulējošiem normatīvajiem aktiem un plāniem.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Atkarībā no apdraudējuma apjoma un intensitātes tiesību akts ietekmēs ikvienu sabiedrības daļu, kura būs pakļauta militāro apdraudējumu regulējošiem normatīvajiem aktiem un plāniem.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Administratīvais slogs minimāli pieaugs noteikumu projektā norādītajām institūcijām – pašvaldībām, kurām būs pienākums veikt attiecīgos grozījumus civilās aizsardzības plānos, kā arī veikt nepieciešamos sagatavošanās pasākumus.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Ministru kabineta 2020. gada 26. augustā apstiprinātais Valsts civilās aizsardzības plāna 33. pielikums "Katastrofas pārvaldīšanas pasākumi kara, militāra iebrukuma vai to draudu gadījumā" jau šobrīd nosaka pašvaldību uzdevumus kara, militāra iebrukuma vai to draudu gadījumā. Noteikumu projektā iekļautās normas sniedz precīzāku skaidrojumu par to, kā pašvaldībām efektīvi plānot un veikt tām noteiktos uzdevumus.
Līdz ar to noteikumu projekta izpilde tiek veikta esošo pārvaldes funkciju un institucionālās struktūras ietvaros, kā arī projekta izpildē iesaistītās institūcijas to realizē esošā finansējuma ietvaros.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 7.4.1. apakšpunktu sabiedrības pārstāvji tika aicināti līdzdarboties, rakstiski sniedzot viedokli par tiesību akta projektu. Sabiedrības pārstāvji ir informēti par iespēju līdzdarboties, publicējot paziņojumu par līdzdalības procesu Aizsardzības ministrijas tīmekļvietnē www.mod.gov.lv. Tiesību akta projekts publicēts Aizsardzības ministrijas mājaslapas sadaļā “Sabiedriskās un publiskās apspriešanas” https://www.mod.gov.lv/lv/nozares-politika/sabiedribas-lidzdaliba/sabiedriskas-un-publiskas-apspriesanas
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Visas valsts un pašvaldības institūcijas, kuras saskaņā ar Nacionālās drošības likumu un citiem normatīvajiem aktiem un plāniem ir atbildīgas par valsts apdraudējuma situācijas pārvarēšanu.

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
Projekta izpilde notiks esošo pārvaldes funkciju un institucionālās struktūras ietvaros. Noteikumu projekta izpildē iesaistītās institūcijas to realizēs esošā finansējuma ietvaros.

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi