Anotācija (ex-ante)

21-TA-1344: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2018. gada 24. aprīļa noteikumos Nr. 250 "Rundāles pils muzeja publisko maksas pakalpojumu cenrādis"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Projekts sagatavots, pamatojoties uz Likuma par budžetu un finanšu vadību 5.panta devīto daļu, ņemot vērā Ministru kabineta 2021.gada 1.jūnija noteikumus Nr.352 „Latvijas Goda ģimenes apliecības programmas īstenošanas kārtība” (turpmāk – MK noteikumi Nr.352) un grozījumus Bērnu tiesību aizsardzības likumā (pieņemti Saeimā 2021.gada 16.novembrī) (turpmāk – Grozījumi Bērnu tiesību aizsardzības likumā).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir veikt grozījumu Ministru kabineta 2018.gada 24.aprīļa noteikumos Nr.250 „Rundāles pils muzeja publisko maksas pakalpojumu cenrādis” (turpmāk – muzeja cenrādis) un precizēt muzeja cenrādi atbilstoši Grozījumiem Bērnu tiesību aizsardzības likumā un MK noteikumos Nr.352 noteiktajam tiesiskajam regulējumam, tostarp  arī individuālam apmeklējumam.
Spēkā stāšanās termiņš
01.04.2022.
Pamatojums
Projekts paredz, ka grozījumi stājas spēkā 2022.gada 1.aprīlī, lai no šī brīža muzeja cenrādī noteiktu atvieglojumus par cenrāža pielikuma 1.1., 1.2., 1.3., 1.4., 1.5., 1.6., 1.7., 1.8., 1.9., 1.16., 1.19., 1.21. un 1.22.apakšpunktā minēto pakalpojumu izmantošanu.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Muzeja cenrāža 3.5.apakšpunkts nosaka, ka par muzeja cenrāža pielikuma 1.1., 1.2., 1.3., 1.4., 1.5., 1.6., 1.7., 1.8., 1.9., 1.16., 1.19., 1.21. un 1.22.apakšpunktā minētajiem pakalpojumiem maksu neiekasē no daudzbērnu ģimenēm (uzrādot Latvijas Goda ģimenes apliecību „3+ Ģimenes karte” un personu apliecinošu dokumentu vai daudzbērnu ģimenes statusu apliecinošus dokumentus), tajā skaitā individuālajam apmeklējumam.

MK noteikumi Nr.352 nosaka Latvijas Goda ģimenes apliecības programmas īstenošanas kārtību, tai skaitā Latvijas Goda ģimenes apliecības piešķiršanas un izmantošanas kārtību, kā arī apliecības anulēšanas gadījumus un kārtību. MK noteikumu Nr.352 6.1.apakšpunkts nosaka, ka Sabiedrības integrācijas fonds pieņem lēmumu par Latvijas Goda ģimenes apliecības piešķiršanu, pamatojoties uz personas iesniegumu, ja personas aprūpē ir trīs bērni vai vairāk bērnu, tai skaitā audžuģimenē vai aizbildnībā esoši bērni un pilngadīgas personas, kuras nav sasniegušas 24 gadu vecumu, ja viņas iegūst vispārējo, profesionālo vai augstāko izglītību. MK noteikumu Nr.352 9.punkts nosaka, ka Latvijas Goda ģimenes apliecību izsniedz MK noteikumu Nr.352 6.1.apakšpunktā minētajām personām no sešu gadu vecuma un personai, kura iesniegusi iesniegumu Sabiedrības integrācijas fondam par Latvijas Goda ģimenes apliecības saņemšanu. Savukārt MK noteikumu Nr.352 35.punkts nosaka, ka tiesības izmantot Latvijas Goda ģimenes apliecību ir personai, uzrādot personu apliecinošu dokumentu vai derīgu autovadītāja apliecību, bērnam, uzrādot skolēna apliecību vai personu apliecinošu dokumentu, pilngadīgajai personai, kura nav sasniegusi 24 gadu vecumu un turpina iegūt izglītību, uzrādot apliecību kopā ar studenta apliecību vai personu apliecinošu dokumentu. MK noteikumu Nr.352 41.punkts nosaka, ka MK noteikumu Nr.352 6.1.2., 10.8. un 14.3.apakšpunkts, 16.punkts, 23.3. un 35.4.apakšpunkts zaudē spēku 2021.gada 31.decembrī.

Bērnu tiesību aizsardzības likuma 2021.gada 16.novembra grozījumi (stājās spēkā 2022.gada 1.janvārī) Bērnu tiesību aizsardzības likuma 26.panta sestajā daļā nosaka, ka, novērtējot ieguldījumu un vairojot prestižu sabiedrībā, kā arī lai veicinātu un atbalstītu pašvaldību, komersantu un citu personu brīvprātīgu iesaistīšanos atbalsta sniegšanā daudzbērnu ģimenēm un ģimenēm, kuru aprūpē ir bērns ar invaliditāti vai persona, kura nav sasniegusi 24 gadu vecumu un kurai ir noteikta I vai II invaliditātes grupa, Sabiedrības integrācijas fonds nodrošina valsts atbalsta programmas „Latvijas Goda ģimenes apliecības programma” īstenošanu. Bērnu tiesību aizsardzības likuma pārejas noteikumu 46.punkts nosaka, ka Ministru kabinets līdz 2022.gada 30.jūnijam izdara grozījumus MK noteikumos Nr.352 atbilstoši grozījumiem Bērnu tiesību aizsardzības likuma 26.panta sestajā daļā. Līdz 2021.gada 16.novembra grozījumu Bērnu tiesību aizsardzības likumā spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2022.gada 30.jūnijam piemērojami MK noteikumi Nr.352, ciktāl tie nav pretrunā ar Bērnu tiesību aizsardzības likumu.

Ar MK noteikumu Nr.352 spēkā stāšanos 2021.gada 5.jūnijā spēku zaudējuši ir Ministru kabineta 2016.gada 5.janvāra noteikumi Nr.15 „Valsts atbalsta programmas „Latvijas Goda ģimenes apliecība „3+ Ģimenes karte”” īstenošanas kārtība”. Savukārt MK noteikumu Nr.352 40.punkts nosaka, ka valsts atbalsta programmas „Latvijas Goda ģimenes apliecība „3+ Ģimenes karte”” ietvaros daudzbērnu ģimenei izsniegtā Latvijas Goda ģimenes apliecība „3+ Ģimenes karte” ir derīga līdz apliecības plastikāta kartes derīguma termiņa beigām.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Muzeja cenrādi nepieciešams precizēt atbilstoši Grozījumiem Bērnu tiesību aizsardzības likumā un MK noteikumu Nr.352 tiesiskajam regulējumam, paredzot bezmaksas muzeja cenrāža pielikuma 1.1., 1.2., 1.3., 1.4., 1.5., 1.6., 1.7., 1.8., 1.9., 1.16., 1.19., 1.21. un 1.22.apakšpunktā minēto pakalpojumu daudzbērnu ģimenēm (uzrādot normatīvajos aktos par Latvijas Goda ģimenes apliecības programmas īstenošanas kārtību noteiktos dokumentus un daudzbērnu ģimenes statusu apliecinošus dokumentus vai bērnu skaitu apliecinošus dokumentus) un ģimenēm, kuru aprūpē ir bērns ar invaliditāti vai pilngadīga persona, kura nav sasniegusi 24 gadu vecumu un kurai ir noteikta I vai II invaliditātes grupa (uzrādot Latvijas Goda ģimenes apliecību vai personas invaliditāti apliecinošu dokumentu un normatīvajos aktos par Latvijas Goda ģimenes apliecības programmas īstenošanas kārtību noteiktos dokumentus), tajā skaitā individuālajam apmeklējumam..
Risinājuma apraksts
Projekts paredz grozīt muzeja cenrādi un izteikt 3.5.apakšpunktu jaunā redakcijā, nosakot, ka par muzeja cenrāža pielikuma 1.1., 1.2., 1.3., 1.4., 1.5., 1.6., 1.7., 1.8., 1.9., 1.16., 1.19., 1.21. un 1.22.apakšpunktā minētajiem pakalpojumiem maksu neiekasē no daudzbērnu ģimenēm (uzrādot normatīvajos aktos par Latvijas Goda ģimenes apliecības programmas īstenošanas kārtību noteiktos dokumentus un daudzbērnu ģimenes statusu apliecinošus dokumentus vai bērnu skaitu apliecinošus dokumentus) un ģimenēm, kuru aprūpē ir bērns ar invaliditāti vai pilngadīga persona, kura nav sasniegusi 24 gadu vecumu un kurai ir noteikta I vai II invaliditātes grupa (uzrādot Latvijas Goda ģimenes apliecību vai personas invaliditāti apliecinošu dokumentu un normatīvajos aktos par Latvijas Goda ģimenes apliecības programmas īstenošanas kārtību noteiktos dokumentus), tajā skaitā individuālajam apmeklējumam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • studenti
  • skolēni
  • personas ar invaliditāti
  • daudzbērnu ģimenes
Ietekmes apraksts
No daudzbērnu ģimenēm (uzrādot normatīvajos aktos par Latvijas Goda ģimenes apliecības programmas īstenošanas kārtību noteiktos dokumentus un daudzbērnu ģimenes statusu apliecinošus dokumentus vai bērnu skaitu apliecinošus dokumentus) un ģimenēm, kuru aprūpē ir bērns ar invaliditāti vai pilngadīga persona, kura nav sasniegusi 24 gadu vecumu un kurai ir noteikta I vai II invaliditātes grupa (uzrādot Latvijas Goda ģimenes apliecību vai personas invaliditāti apliecinošu dokumentu un normatīvajos aktos par Latvijas Goda ģimenes apliecības programmas īstenošanas kārtību noteiktos dokumentus), tajā skaitā individuālajam apmeklējumam, netiek iekasēta maksa par muzeja cenrāža pielikuma 1.1., 1.2., 1.3., 1.4., 1.5., 1.6., 1.7., 1.8., 1.9., 1.16., 1.19., 1.21. un 1.22.apakšpunktā minētajiem pakalpojumiem.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalība noteikumu projekta izstrādē nav nepieciešama, jo Projekts paredz veikt precizējošus grozījumus muzeja cenrādī atbilstoši Grozījumiem Bērnu tiesību aizsardzības likumā un MK noteikumos Nr.352 noteiktajam tiesiskajam regulējumam.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Kultūras ministrija
  • Rundāles pils muzejs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi