Anotācija (ex-ante)

23-TA-419: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Elektroenerģijas tirgus likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likumprojekts “Grozījumi Elektroenerģijas tirgus likumā” (turpmāk – likumprojekts) ir sagatavots pēc Klimata un enerģētikas ministrijas iniciatīvas, lai ieviestu Eiropas Savienības (turpmāk - ES) PADOMES REGULĀ (ES) 2022/1854 (2022. gada 6. oktobris) par ārkārtas intervenci augsto enerģijas cenu problēmas risināšanai (turpmāk - Regula 2022/1854) noteiktās normas, kā arī lai izpildītu Ministru kabineta 2022. gada 11. oktobra sēdes protokolā Nr. 52 71. § 3. punktā noteikto uzdevumu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir ieviest daļu Regulā 2022/1854 noteiktās normas, kā arī noteikt elektroenerģijas tirdzniecības darījumu aizliegumu ar Krievijas Federāciju un Baltkrievijas Republiku un atļaut pārvades sistēmas operatoram veikt balansēšanas elektroenerģijas apmaiņu ar Krievijas Federācijas pārvades sistēmas operatoru vai tirgotāju, neveicot finanšu norēķinus (Ministru kabineta sēdes protokola Nr. 52, 71. §, 5. punkts).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Kopš 2021. gada septembra elektroenerģijas tirgos ir novērotas ļoti augstas cenas. Cenu kāpums elektroenerģijas vairumtirgos ir izraisījis strauju elektroenerģijas mazumtirdzniecības cenu palielināšanos, kas, paredzams, turpināsies pirms nākamās apkures sezonas, pakāpeniski ieviešot korekcijas vairumā lietotāju līgumu. Tā arī Krievijas Federācijas militārā agresija pret Ukrainu palielinājusi Baltijas elektroenerģijas apgādes drošuma riskus, kā arī tās rezultātā noteiktas starptautiskās sankcijas, kuras liedz turpināt finansiālu sadarbību ar virkni Krievijas Federācijā reģistrētu uzņēmumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā Krievijas Federācijas uzsākto militāro agresiju pret Ukrainu, kā rezultātā noteiktas starptautiskas sankcijas, kā arī paaugstinājušies elektroenerģijas apgādes drošuma riski, Ministru Kabinets 2022. gada 11. oktobrī (MK sēdes protokols Nr. 52, 71. §, 2. punkts) pieņēma lēmumu apturēt elektroenerģijas tirdzniecības darījumu organizēšanu ar Krievijas Federāciju un Baltkrievijas Republiku, kā arī elektroenerģijas piegādi tirdzniecībai, izmantojot Krievijas Federācijas un Baltkrievijas Republikas elektroenerģijas sistēmu.
Tomēr līdz pilnīgai Baltijas valstu elektrotīklu desinhronizācijai no Krievijas Federācijas sistēmas, nepieciešams saglabāt iespēju pārvades sistēmas operatoram veikt balansēšanas elektroenerģijas apmaiņu, tīkla drošas darbības nodrošināšanai. Ņemot to vērā, Ministru kabinets lēmis (MK sēdes protokols Nr. 52, 71. §, 5. punkts) atļaut pārvades sistēmas operatoram veikt balansēšanas elektroenerģijas apmaiņu ar Krievijas Federācijas pārvades sistēmas operatoru vai tirgotāju, izmantojot Krievijas Federācijas elektrotīklus, nodrošinot, ka no Krievijas Federācijas pārvades sistēmas operatora vai tirgotāja saņemtās balansēšanas elektroenerģijas apjoms nav lielāks par Krievijas Federācijas pārvades sistēmas operatoram vai tirgotājam nodoto balansēšanas elektroenerģijas apjomu.
Risinājuma apraksts
Atbilstoši papildināts Elektroenerģijas tirgus likuma (turpmāk - likums) 5. pants ar septīto daļu, kurā paredzēts aizliegums veikt elektroenerģijas tirdzniecības darījumus ar Krievijas Federāciju un Baltkrievijas republiku, kā arī elektroenerģijas piegādi tirdzniecībai izmantojot Krievijas Federācijas un Baltkrievijas Republikas elektroenerģijas sistēmu.
Papildināts likuma 13.1 pants ar devīto daļu, kurā noteikts, ka pārvades sistēmas operatoram atļauts veikt balansēšanas elektroenerģijas apmaiņu ar Krievijas Federācijas pārvades sistēmas operatoru vai tirgotāju, izmantojot Krievijas Federācijas elektrotīklus, lai nodrošinātu elektroapgādes drošumu, balansēšanu un stabilitāti Latvijas pārvades sistēmā, līdz sinhronizācijai ar kontinentālās Eiropas elektrotīkliem, nodrošinot, ka no Krievijas Federācijas pārvades sistēmas operatora vai tirgotāja  saņemtās balansēšanas elektroenerģijas apjoms nav lielāks par Krievijas Federācijas pārvades sistēmas operatoram vai tirgotājam nodoto balansēšanas elektroenerģijas apjomu.
Problēmas apraksts
Straujais gāzes cenu kāpums un no tā izrietošais pieprasījums pēc alternatīviem energoresursiem ir izraisījis arī citu preču cenu, piemēram, jēlnaftas un ogļu cenu, palielināšanos. Tā arī, straujā enerģijas cenu palielināšanās būtiski ietekmē vispārējo inflāciju eirozonā un palēnina ekonomisko izaugsmi ES. Lai mazinātu augsto enerģijas cenu ietekmi, nodrošinātu, ka pašreizējā krīze nerada ilgstošu kaitējumu lietotājiem un ekonomikai, un vienlaikus saglabātu fiskālo ilgtspēju, dalībvalstīm savstarpēji solidarizējoties, 2022. – 2023. gada ziemas sezonā ir vajadzīgi koordinēti dalībvalstu pasākumi. 
Risinājuma apraksts
Regulas 2022/1854 6. pants paredz noteikt obligātos tirgus ieņēmuma griestus 180 euro par saražotās elektroenerģijas MWh. Kopīgā Latvijas un Igaunijas Republikas Eiropas Padomei sniegtā paziņojumā par Regulas 2022/1854 10. panta 1.V punkta interpretāciju pausts, ka vēlamais veids kādā īstenot regulā noteikto, būtu nevis gūtās virsieņēmumu iekasēšana un ieskaitīšana valsts budžetā vai atsevišķa nodokļa administrēšana, bet gan labumu elektroenerģijas galalietotājiem sniegtu šo virsieņēmumu ieguldīšana ražotāju atjaunojamo energoresursu ražošanas iekārtu ieviešanā un modernizēšanā, kā arī energoefektivitātes veicināšanā. Tas skaidrojams arī ar Latvijas salīdzinoši nelielo elektroenerģijas ražotāju skaitu, kur administratīvās izmaksas jauna nodokļa vai cita virspeļņas iekasēšanas mehānisma finansēšanai, neattaisnotos pret salīdzinoši mazo ieguvumu un īso mehānisma īstenošanas laika periodu. Savukārt, investējot virsieņēmumus jaunu elektroenerģijas ražošanas iekārtu ieviešanā, tiktu kāpināta Latvijā saražotā elektroenerģijas jauda, kas rezultētos zemākās elektroenerģijas cenās galalietotājiem. Minētais Latvijas un Igaunijas kopīgais paziņojums pievienots kā papildus dokuments.
Ņemot vērā, ka siltumenerģijas ražotāju tarifs ir regulēts, nereti koģenerācijā saražotās elektroenerģijas virspeļņa tiek ieguldīta galalietotāju siltumenerģijas tarifu samazināšanai. Šādos gadījumos ir uzskatāms, ka Regulas 2022/1854 mērķis ir sasniegts un galaietotāji jau saņem energoresursu cenu samazinājumu, tādējādi, papildus nosakot virspeļņas izlietojumu, siltumenerģijas ražotājam var tikt radīti zaudējumi, kas var atstāt ietekmi uz nākamās apkures sezonas tarifu. Līdzīgs izņēmums noteikts tiem elektroenerģijas ražotājiem, kuru daļa ieņēmumu jau šobrīd tiek izlietota, lai finansētu galalietotājiem paredzētus atbalsta pasākumus elektroenerģijas izmaksu mazināšanai.
Papildus, ņemot vērā, ka Regula 2022/1854 paredz virsieņēmumu uzskaiti sākot no 2022. gada 1. decembra, likumu papildinošās normas paredzētas ar atpakaļejošu spēku. Tā kā veids, kādā Latvija plāno īstenot Regulā 2022/1854 paredzēto virsieņēmumu uzskaiti un izlietojumu neparedz no komersantiem atsavināt gūtos virsieņēmumus, bet gan tikai paredz pienākumu par virsieņēmumu apjomu informēt Būvniecības valsts kontroles biroju un izlietot tos savu iekārtu zaļināšanai, nav saredzams, ka komersantiem, kuri ražo elektroenerģiju, likumprojektā noteiktais atpakaļejošais datums varētu sagādāt grūtības izpildīt noteiktās prasības.
Sekojoši, likumprojekts paredz kārtību kādā ražotājam jāziņo par virsieņēmumu līdzekļu izlietojumu. Likumprojektā minētais pienākums attiecās uz Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijā reģistrētiem elektroenerģijas ražotājiem, kuri ražo elektroenerģiju tās tirdzniecībai, nevis sava patēriņa segšanai. Tā arī, likumprojekts paredz, ka šie līdzekļi tiek ieskaitīti valsts budžetā, ja netiek izpildītas minētās prasības. Likums tiek papildināts ar 27.1 pantu.
Problēmas apraksts
Līdz ar likuma grozījumiem, kas stājušies spēkā 2022. gada 11. augustā, tika noteikts, ka ministrijas atļauja nepieciešama sākot no elektroenerģijas ražošanas jaudas, kas vienāda vai pārsniedz 500 kilovatus. Ņemot to vērā, Ministru kabineta 2020. gada 2. septembra noteikumi Nr. 559 "Noteikumi par atļaujām elektroenerģijas ražošanas jaudu palielināšanai vai jaunu ražošanas iekārtu ieviešanai", kuri noteica atļauju elektroenerģijas ražošanas jaudu palielināšanai vai jaunu ražošanas iekārtu ieviešanai (turpmāk - atļaujas) izsniegšanas kārtību, zaudēja spēku.
Iepriekšējais regulējums paredzēja, ja iesniegums atļaujas saņemšanai jaunu elektroenerģijas ražošanas iekārtu ieviešanai vai elektroenerģijas ražošanas jaudas palielināšanai (turpmāk - iesniegums) ministrijā tika iesniegts  un tam bija pievienoti visi nepieciešamie pielikumi, tad atbilstoši ministrija izsniedza atļauju un nebija paredzēti nosacījumi atļaujas atteikumam, kā arī nebija noteikta kārtība, kādā izsniegtās atļaujas var tikt pārreģistrētas uz citas personas vārda, ja rodas tāda nepieciešamība.
Risinājuma apraksts
Likumprojektā piedāvāts likuma 22. panta otro daļu izteikt redakcijā, kura deleģē Ministru kabinetu noteikt atļaujas izsniegšanas, pārreģistrēšanas, atcelšanas un derīguma termiņa pagarināšanas kārtību, valsts kontā iemaksājamo drošības naudas apmēru, tās samaksas un atmaksas kārtību, kā arī kritērijus atļaujas izsniegšanas atteikšanai. Tādējādi tiktu atbilstoši paplašināts likumā noteiktais deleģējums, kas ļautu minēto kārtību detalizēti noteikt Ministru kabineta noteikumos.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32022R1854
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
PADOMES REGULA (ES) 2022/1854 (2022. gada 6. oktobris) par ārkārtas intervenci augsto enerģijas cenu problēmas risināšanai
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
PADOMES REGULA (ES) 2022/1854 (2022. gada 6. oktobris) par ārkārtas intervenci augsto enerģijas cenu problēmas risināšanai
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas (ES) 2022/1854 6. panta 1. punkts
Likumprojekta 3. pantā izteiktais likuma 27.1 panta, 1. daļa
Pārņemtas pilnībā
Projekts nesatur stingrākas prasības nekā attiecīgais ES tiesību akts.
Regulas (ES) 2022/1854 6. panta 2. punkts
Likumprojekta 3. pantā izteiktais likuma 27.1 panta pirmā daļa
Pārņemtas pilnībā
Projekts nesatur stingrākas prasības nekā attiecīgais ES tiesību akts.
Regulas (ES) 2022/1854 6. panta 3. punkts
Likumprojekta 3. pantā izteiktais likuma 27.1 panta ceturtā un piektā daļa
Pārņemtas pilnībā
Projekts nesatur stingrākas prasības nekā attiecīgais ES tiesību akts.
Regulas (ES) 2022/1854 6. panta 4. punkts
Likumprojekta 3. pantā izteiktais likuma 27.1 pants
Pārņemtas pilnībā
Projekts nesatur stingrākas prasības nekā attiecīgais ES tiesību akts.
Regulas (ES) 2022/1854 7. panta 1. punkts
Likumprojekta 3. pantā izteiktais likuma 27.1 panta pirmā un trešā daļa
Pārņemtas pilnībā
Projekts nesatur stingrākas prasības nekā attiecīgais ES tiesību akts.
Regulas (ES) 2022/1854 7. panta 3. punkts
Likumprojekta 3. pantā izteiktais likuma 27.1 panta pirmā daļa
Pārņemtas pilnībā
Projekts nesatur stingrākas prasības nekā attiecīgais ES tiesību akts.
Regulas (ES) 2022/1854 8. panta 1. punkts
Likumprojekta 3. pantā izteiktais likuma 27.1 panta trešā daļa
Pārņemtas pilnībā
Projekts nesatur stingrākas prasības nekā attiecīgais ES tiesību akts.
Regulas (ES) 2022/1854 10. panta 1. punkts
Likumprojekta 3. pantā izteiktais likuma 27.1 pants
Pārņemtas pilnībā
Projekts nesatur stingrākas prasības nekā attiecīgais ES tiesību akts.
Regulas (ES) 2022/1854 10. panta 2. punkts
Likumprojekta 3. pantā izteiktais likuma 27.1 pants
Pārņemtas pilnībā
Projekts nesatur stingrākas prasības nekā attiecīgais ES tiesību akts.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Regulas (ES) 2022/1854 3. un 4. pants paredz samazināt valsts patēriņu maksimumstundās par 5 % stundā, kas īstenojies ar netiešiem mehānismiem. Sabiedrība apkures sezonas sākumā aktīvi informēta par energoefektivitātes jautājumiem, kā arī ieviestais valsts atbalsts mājsaimniecībām veicinājis elektroenerģijas taupīšanu, jo valsts atbalsts tiek piemērots patērētajām pirmajām 100 kWh. Kopējais patēriņa samazinājums identificētajās maksimumstundās, kas ir laika posmā no 10:00 līdz 13:00 dienā (3 h), samazinājies par teju 7 % no 2022. gada 1. decembra līdz 2023. gada 21. februārim. Paredzams, ka šāds samazinājums būs novērojams arī līdz šā gada 31. martam.

Regulas (ES) 2022/1854 10. pants paredz virsieņēmumu sadales kārtību. Klimata un enerģētikas ministrijas ieskatā labumu elektroenerģijas galalietotājiem iespējams panākt arī nosakot, ka visi virsieņēmumi investējami elektroenerģijas ražotāju iekārtās un energoefektivitātē, kas kopumā veicinātu elektroenerģijas ražošanas jaudu pieaugumu Latvijā un nodrošinātu zemāku elektroenerģijas cenu tuvākajā nākotnē, kā arī tiktu samazināts administratīvais slogs.

Regulas (ES) 2022/1854 6. panta 3. punktā, kurā noteikts, ka - Ievērojot 2. punktu, dalībvalstis ievieš efektīvus pasākumus, lai nepieļautu ražotājiem noteikto pienākumu apiešanu. Tās jo īpaši pārliecinās, ka tirgus ieņēmumu griesti tiek efektīvi piemēroti gadījumos, kad ražotājus kontrolē vai kad tie daļēji pieder citiem uzņēmumiem, jo īpaši, kad tie ir daļa no vertikāli integrēta uzņēmuma - tiek ieviests ar likumprojekta 3. pantā izteikto likuma 27.1 panta ceturto un piekto daļu, jo tajās noteikts Būvniecības valsts kontroles biroja pienākums kontrolēt virsieņēmumu izlietojumu, kā arī noteiktas soda sankcijas, ja elektroenerģijas ražotājs atsakās pildīt tam noteiktos pienākumus, vai arī neatbild uz tam adresētajiem paziņojumiem. Savukārt, attiecībā uz 6. panta 4. punktu, Latvija minētos griestus piemēros pēc norēķina par elektroenerģijas apmaiņu, jo likumprojektā ietvertajām normām ir atpakaļejošs spēks un norēķins par elektroenerģiju jau ir noticis. Tā arī, kopējos virsieņēmumu aprēķinus jāsniedz Būvniecības valsts kontroles birojā pēc 2023. gada 30. jūnija, proti, pēc tirgus ieņēmumu griestu piemērošanas perioda beigām.

Regulas (ES) 2022/1854 7. panta 3. punktā noteiktais izņēmums tiks piemērots Latvijas gadījumā, jo tādējādi tiks samazināts administratīvais slogs un panākts lielākais iegumuvs no virsieņēmumu uzskaites. Tieši lielie ražotāji, kuru peļņa ir salīdzinoši lielāka, varētu dot lielāku pienesumu elektroenerģijas ražošanas jaudas kāpināšanā un veikt būtiskas investīcijas energoefektivitātes veicināšanā. Attiecībā uz pārējiem Regulas (ES) 2022/1854 7. pantā noteiktajiem izņēmumiem, kurus dalībvalstis var izvēlēties ieviest, Latvijas gadījumā, efektīvai regulējuma ieviešanai, nav saredzama nepieciešamība pēc minētajiem izņēmumiem.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-
Skaidrojums
Tiesību aktu projektam noteikts steidzamības statuss.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Būvniecības valsts kontroles birojs
  • Klimata un enerģētikas ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Likumprojektā iekļautie nosacījumi paplašinās funkcijas, ko veic Būvniecības valsts kontroles birojs. Būvniecības valsts kontroles birojs papildu funkcijas veiks piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks palielināts atjaunīgo energoresursu īpatsvars kopējā enerģijas bilancē, jo likumprojektā iekļauts jauns regulējums, kas veicinās atjaunojamo energoresursu ražošanas jaudu īpatsvara pieaugumu.

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi