Anotācija (ex-ante)

22-TA-662: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Izmitināšanas un ēdināšanas pakalpojuma nodrošināšana Ukrainas civiliedzīvotājiem" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 12. panta trešā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nodrošināt līdz 90 dienām Ukrainas civiliedzīvotājus ar izmitināšanas un ēdināšanas pakalpojumu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Krievijas Federācijas izraisītais bruņotais konflikts Ukrainā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Būtiski   Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuri atbilst Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā definētajam jēdzienam un kuri izceļo no Ukrainas vai kuri nevar atgriezties Ukrainā Krievijas Federācijas izraisītā bruņotā konflikta dēļ, paredzēt iespēju nodrošināt izmitināšanas vietu un ēdināšanas pakalpojumu līdz pastāvīgas dzīves vietas atrašanai, lai persona varētu vieglāk atrast darbu un turpmāk pati par sevi parūpēties.
Risinājuma apraksts
[1] Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 12.pantā ir paredzēts pienākums valstij līdz 90 dienām nodrošināt Ukrainas civiliedzīvotājiem, cita starpā, arī izmitināšanas un ēdināšanas pakalpojumus.
Jānorāda, ka atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 12.panta regulējumam valsts bez izmitināšanas un ēdināšanas pakalpojuma nodrošina Ukrainas civiliedzīvotājus arī ar pirmās nepieciešamības precēm, par kuru nodrošināšanas kārtību Ministru kabinets var lemt atsevišķi. Vienlaikus jāvērš uzmanība, ka valsts jau esošā regulējuma ietvaros nodrošina Ukrainas civiliedzīvotājiem iespēju saņemt pirmās nepieciešamības preces atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 7.panta pirmās daļas 2.punktam – atbalsta Eiropas Atbalsta fonda vistrūcīgākajām personām darbības programmas ietvaros.

Izmitināšanas un ēdināšanas pakalpojuma sniegšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem koordinē Valsts Ugunsdzēsības un glābšanas dienests sadarbībā ar Valsts robežsardzi un pašvaldību sadarbības teritorijas civilās aizsardzības komisijām. Izmitināšanas un ēdināšanas pakalpojumus  Ukrainas civiliedzīvotājiem nodrošina attiecīgā pašvaldība, ņemot vērā katra Ukrainas civiliedzīvotāja individuālās vajadzības (piemēram, bērnu skaits ģimenē vai personu grupā, personu specifiskas vajadzības). Proti, pašvaldības kompetencē ir izvērtēt, kurš no pašvaldības organizētajiem izmitināšanas pakalpojuma resursiem (tūristu mītne, dienesta viesnīca, u.c.) ir vispiemērotākais un lietderīgākais konkrēto personu izmitināšanas un ēdināšanas vajadzību nodrošināšanai.


[2] Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likums paredz nodrošināt Ukrainas civiliedzīvotāju uzturēšanos izmitināšanas vietā līdz 90 kalendāra diennaktīm (līdz 90 istabnaktīm personai). Precīzi noteikt katras personas uzturēšanās ilgumu izmitināšanas vietā nav iespējams, to var ietekmēt dažādi faktori:  
- Ukrainas civiliedzīvotājs pārvietojas uz citu izmitināšanas vietu 90 diennakšu ietvaros nodarbinātības dēļ; 
- Ukrainas civiliedzīvotājs izmanto mazāk kā 90 diennakšu izmitināšanas pakalpojumu nodarbinātības u.c. iemeslu dēļ.

[3] Kopumā plānots izmitināt  līdz 10 000 personām 3 mēnešus (90 diennaktis).  Valsts atbalsts tiek nodrošināts Ukrainas civiliedzīvotājiem 100 % apmērā no  izmitināšanas faktiskajām izmaksām, bet ne vairāk kā 20 euro diennaktī par personu. Papildus izmitināšanas vieta nesaņem samaksu par izmitināšanas pakalpojumiem no izmitinātām personām jeb Ukrainas civiliedzīvotājiem.
Kopējās indikatīvās izmaksas izmitināšanas pakalpojuma nodrošināšanai varētu veidot  10 000 personas x 20 euro x 90 diennaktis = 18 000 000 euro.
Savukārt ēdināšanas pakalpojuma izmaksas nav precīzi nosakāmas. Indikatīvais nepieciešamais finansējums ēdināšanas pakalpojuma nodrošināšanai ir 10 000 personas x 90 dienas x 10 euro (indikatīvās ēdināšanas izmaksas par personu par dienu, 3 ēdienreizes) = 9 000 000 euro.
Ēdināšanas pakalpojuma izmaksas sedz 100% apmērā no ēdināšanas  faktiskajām izmaksām, ievērojot, ka, ja ēdināšana tiek nodrošināta  konkrētās pašvaldības teritorijas iestādē, ēdināšanas pakalpojuma izmaksas nedrīkst pārsniegt šīs iestādes ēdināšanas pakalpojuma izcenojumu.


[4] Pašvaldība (sadarbības teritorija civilās aizsardzības komisija) izveido un uztur Ukrainas civiliedzīvotāju sarakstu, kuriem pašvaldības administratīvajā vai sadarbības teritorijā tika nodrošināts izmitināšanas un ēdināšanas pakalpojums, šī pakalpojuma sniegšanas vietu un izmantošanas apmēru diennaktīs. Pašvaldības izdevumus par nodrošināto izmitināšanas un ēdināšanas pakalpojumu sedz, ievērojot šajos noteikumos ietvertos ierobežojumus. Noteikumi paredz, ka izņēmuma gadījumā, ja pašvaldības teritorijā nav pieejamas izmitināšanas vietas atbilstoši šajos noteiktajiem izmaksu ierobežojumiem, pašvaldība uz laiku līdz ir pieejamas izmitināšanas vietas atbilstoši šajos noteiktums noteiktajiem izmaksu ierobežojumiem var izmitināt personas vietās, kuru izmaksas pārsniedz noteikumos noteiktās izmaksas. Ja atbrīvojas konkrētajai personai vai ģimenei/personu grupai piemērotas izmitināšanas vietas, kas atbilst šajos noteikumos noteiktajiem izmaksu ierobežojumiem, pašvaldībai ir šī persona jāizmitina attiecīgajā izmitināšanas vietā.

Pašvaldība veiks cenu jeb tirgus izpēti, tādējādi atlasot ekonomiski pamatotāko pakalpojumu sniedzēju piedāvājumus, kas attiecīgi nodrošinātu, ka minētajiem pakalpojumu sniedzējiem netiek segtas izmaksas, kas pārsniegtu tirgus cenu, plānotais pasākums nerada ekonomiskās priekšrocības attiecīgajiem pakalpojumu sniedzējiem, secīgi – pasākums nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts. Primāri sniedzamais atbalsts (gan izmitināšanas un ēdināšanas pakalpojums) ir paredzēts Ukrainas civiliedzīvotājiem – fiziskām personām.

[5] Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija reizi mēnesī kompensē pašvaldībām izdevumus, kas radušies par sniegto atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem, pieprasot līdzekļu piešķiršanu no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem", ievērojot Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 13.pantā  trešajā daļā noteikto procedūru.

Ministru kabineta 2022.gada 22.februāra sēdē apstiprinātā Iekšlietu ministrijas rīkojuma “Par Pasākumu plānu personu no Ukrainas masveida ierašanās gadījumā Latvijā” (turpmāk – Rīkojums) Pasākumu plāna 7.punkta 2.1. pasākums paredz “Izmitināšanas vietu (viesnīcās, viesu namos) noteikšana un to kapacitātes apzināšana, nepieciešamo vienošanos noslēgšana” ar izpildes termiņu “1 nedēļa no šī plāna apstiprināšanas”, par ko atbildīgā institūcija ir Ekonomikas ministrija. Ņemot vērā, ka, starpinstitūciju darba grupā, izstrādājot izmitināšanas pakalpojuma nodrošināšanas algoritmu, tika panākta vienošanās, ka izmitināšanas pakalpojumu nodrošina pašvaldība (tai skaitā, slēdzot attiecīgos līgumus par pakalpojuma nodrošināšanu), Ekonomikas ministrijai uzdotais uzdevums vairs nav aktuāls.

Ekonomikas ministrija  un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija neveic Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 13.panta otrajā prim daļā minētā pašvaldības iesniegtajā pieprasījumā ietvertās informācijas pamatotības izvērtējumu. Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā 13.pantā  otrās prim daļas regulējumā noteikto izvērtējumu par informācijas pamatotību veic pašvaldība, atbilstoši šo noteikumu 6.punktam, t.sk arī normatīvajos aktos noteikto līdzekļu izlietojuma uzraudzības kontroli atbilstoši mērķim. Līdz ar to ir izveidota normatīvajos aktos noteiktā uzraudzības un kontroles sistēma, paredzot tās izpildi no pašvaldības puses.

[6] Jāatzīmē, ka noteikumu projekta 11.punkts tājas spēkā 2022. gada 21. martā. Šāds regulējums ir nepieciešamas, jo notiekumu projekta 11.punkts ir saistīts ar 2022. gada 10. marta grozījumiem Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma, kuri notiektā daļā stāsies spekā 2022. gada 21. martā (sk. Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma pārejas noteikumu 4.punktu).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Sākotnēji tika plānots izmitināšanas un ēdināšanas pakalpojumu nodrošināt, izmantojot tūristu mītņu piedāvātos pakalpojumus, taču starpinstitūciju darba grupā, izstrādājot izmitināšanas pakalpojuma nodrošināšanas algoritmu, tika panākta vienošanās, ka izmitināšanas pakalpojumu nodrošina pašvaldība (tai skaitā, slēdzot attiecīgos līgumus par pakalpojuma nodrošināšanu).
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektā ietvertais regulējums paredz nodrošināt Ukrainas civiliedzīvotājiem primāri sniedzamo atbalstu – izmitināšanas un ēdināšanas pakalpojumu.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
13 500 000
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
13 500 000
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-13 500 000
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-13 500 000
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
13 500 000
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Kopumā plānots izmitināt  līdz 10 000 personām 3 mēnešus (90 diennaktis):  
1. Kopējās indikatīvās izmaksas izmitināšanas pakalpojuma nodrošināšanai varētu veidot  10 000 personas x 20 euro x 90 diennaktis = 18 000 000 euro;
2. Indikatīvais nepieciešamais finansējums ēdināšanas pakalpojuma nodrošināšanai ir 10 000 personas x 90 dienas x 10 euro (indikatīvās ēdināšanas izmaksas par personu par dienu, 3 ēdienreizes) = 9 000 000 euro.
kopsummā veidojot 27 milj. euro.
Tā kā pašreiz nav zināms precīzs atbalstāmo Ukrainas civiliedzīvotāju skaits un atbalsta ilgums, šobrīd līdzekļi tiek pieprasīti 50% apmērā no kopējā plānotā finansējuma jeb 13 500 000 euro.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Nav plānots
Cita informācija

Finansējums, kas nepārsniedz 13 500 000 euro tiks pārdalīts Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai no 74.resora „Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 02.00.00 „Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” atbilstoši faktiski nepieciešamajam apmēram.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Ekonomikas ministrija, Iekšlietu ministrija, Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
  • Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests
  • Valsts robežsardze
  • Pašvaldības

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Papildus uzdevumu ir paredzēti Ekonomikas ministrijai, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai, pašvaldībai, Valsts Ugunsdzēsības un glābšanas dienestam un Valsts robežsardzei.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi