Anotācija (ex-ante)

22-TA-2746: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 „Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” (turpmāk - MK noteikumi) 6.2. sadaļa par īpašiem līdzekļu pieprasīšanas nosacījumiem pašvaldībām.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Alūksnes novada pašvaldībai nepieciešami finanšu līdzekļi 160 343 euro apmērā no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”, lai segtu izdevumus, kas saistīti ar 2022. gada 14. jūnijā ilgstoša un spēcīga lietus rezultātā radīto postījumu novēršanu uz Alūksnes novada pašvaldības autoceļiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pamatojoties uz Alūksnes novada pašvaldības iesniegto informāciju, 2022. gada 14. jūnijā Alūksnes novadā bija novērojamas ilgstošas un spēcīgas lietusgāzes (https://freemeteo.lv/laika-zinas/aluksne/vesture/ikdienas-datu-vesture/?gid=461528&date=2022-06-14&station=6316&language=latvian&country=latvia), kas nākamajā dienā izraisīja plūdus un tika radīti dažādi bojājumi vairākiem Alūksnes novada pašvaldības īpašumā esošajiem autoceļiem.

Pamatojoties uz VSIA "Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs" (turpmāk - LVĢMC) sniegto skaidrojumu, Alūksnes novada pašvaldības teritorijā esošajā LVĢMC meteoroloģisko novērojumu stacijā Alūksne (stacijas adrese: “Mākoņi 1”, Ziemera pagasts, Alūksnes novads) 2022. gada 14. un 15. jūnijā kopējais nokrišņu daudzums bija 84,7 mm, kas ir 94 procenti no jūnija visa mēneša nokrišņu daudzuma standarta normas 1991.-2020. gadu periodam (90,3 mm).
Ilgstošais lietus novērojumu stacijā Alūksne tika novērots laika posmā no 2022. gada 14. jūnija plkst. 5:00 līdz 15. jūnija plkst. 7:00, bet intensīvākais lietus bija 14. jūnijā no plkst. 7:00 līdz 19:00, kad 12 stundu laikā nolija kopumā 58 mm nokrišņu, kas pēc LVĢMC sadarbībā ar Valsts ugusndzēsības un glābšanas dienestu sagatavotajiem brīdinājumu līmeņiem (https://bridinajumi.meteo.lv/doc/Apraksts_par_bridinajumu_sistem_LV-LV.pdf) atbilst ļoti stipram stipram lietum, un vien par 2 mm atpaliek no ekstremāli stipra lietus. Turklāt, ņemot vērā atmosfēras parādību lokālo raksturu, vietām Alūksnes novada pašvaldības teritorijā ilgstošā lietus laikā kopējais nokrišņu daudzums iespējams atbilda ekstremāli stipram lietum.

Kopumā 2022. gada 14. jūnijā ilgstoša un spēcīga lietus (plūdu) rezultātā postījumi tika konstatēti 22 Alūksnes novada pašvaldības autoceļiem un dambja tiltam (hidrobūvei):
- autoceļam “Strautiņi – Jaunpuntuži - Luki”, Alsviķu pagastā izveidojušies dziļi un bīstami ceļa seguma izskalojumi, izskalots uzbērums pie caurtekas, kas var radīt ceļa klātnes iebrukumu;
- autoceļam “Apes ceļš – Celenski – Buliņš - Nēķene”, Alsviķu pagastā izveidojušies dziļi un bīstami ceļa seguma izskalojumi kas var radīt ceļa klātnes iebrukumu;
- autoceļam “Līvkalni - Nēķene”, Alsviķu pagastā izveidojušies dziļi un bīstami ceļa seguma izskalojumi kas var radīt ceļa klātnes iebrukumu;
- autoceļam “Azandas - Āmaņi”, Annas pagastā noskalots ceļa grants segums, bojāta ceļa klātne, izveidojušies izskalojumi;
- autoceļam “Jaunsmiķi-Grēveles”, Annas pagastā noskalots ceļa grants segums, bojāta ceļa klātne, izveidojušies izskalojumi;
- autoceļam “Anna - Varžupuriņš”, Annas pagastā noskalots ceļa grants segums, bojāta ceļa klātne, izveidojušies izskalojumi;
- autoceļam “Upītes - Prēdeļi”, Annas pagastā noskalots ceļa grants segums, bojāta ceļa klātne, izveidojies izskalojums;
- autoceļam “Anna - Teikas”, Annas pagastā noskalots ceļa grants segums, bojāta ceļa klātne, izveidojušies izskalojumi;
- autoceļam “Bundzene - Matisene”, Jaunalūksnes pagastā pie Alūksnes upes caurtekas daļēji izskalota ceļa pamatne un pie Sarkanītes caurtekas izskalota ceļa sega;
- autoceļam “Garjuri - Lašķi”, Jaunalūksnes pagastā izrauta Jērupītes caurteka un ceļa pamatne pilnīgi izskalota;
- autoceļam “Jaunanna - Eizentāle”, Jaunannas pagastā noskalots ceļa grants segums, bojāta ceļa klātne, izveidojušies izskalojumi;
- autoceļam “Dzirnavu iela”, Jaunannas pagastā noskalots ceļa grants segums, bojāta ceļa klātne, izveidojušies izskalojumi;
- autoceļam “Ievedne - Aizpure”, Jaunannas pagastā noskalots ceļa grants segums, bojāta ceļa klātne, izveidojušies izskalojumi, daļēji izskalota dzelzsbetona caurteka, noskalots gabals no caurtekas gala atbalsta sienas;
- autoceļam “Rūķīši - Gribažas”, Jaunannas pagastā noskalots ceļa grants segums, bojāta ceļa klātne, izveidojušies izskalojumi, daļēji izskalota dzelzsbetona caurteka;
- autoceļam “Vējiņi - Šķeleci”, Malienas pagastā noskalots ceļa grants segums, bojāta ceļa klātne, izveidojušās dziļas rises;
- autoceļam “Ponkulene - Sviestiņi”, Malienas pagastā bojāta dzelzsbetona caurteka, izveidojies izskalojums ceļa uzbērumā;
- autoceļam “Miezīšu ceļagals – Baltais sils”, Malienas pagastā izveidojies dziļš izskalojums ceļa segā un nogāzē;
- autoceļam “Kopmaņi - Pūriņi”, Malienas pagastā bojāta dzelzsbetona caurteka, izveidojies dziļš izskalojums ceļa uzbērumā;
- autoceļam “Brenci - Sakvārne”, Malienas pagastā noskalots ceļa grants segums, bojāta ceļa klātne, izveidojušās dziļas rises;
- autoceļam “Mālupe - Purmala”, Mālupes pagastā bijāta ceļa klātne, izveidojies izskalojums, noskalots ceļa uzbērums un nobrauktuvju abās pusēs grants sega;
- autoceļam “Mālupe - Jasmīnes”, Mālupes pagastā noskalota ceļa sega un ceļa uzbērums, izskalota pārplūdes caurteka, bojāta ceļa klātne, izveidojies izskalojums;
- autoceļam “Zeltiņi - Zemītes”, Mālupes pagastā izskalots labā krasta dambis (hidrobūve) un ceļa brauktuve, deformēta kreisā krasta ceļa brauktuve.

Pamatojoties uz Alūksnes novada pašvaldības iesniegtajām izmaksu tāmēm, lai segtu izdevumus, kas saistīti ar 2022. gada 14. jūnijā ilgstoša un spēcīga lietus rezultātā radīto postījumu novēršanu uz Alūksnes novada pašvaldības autoceļiem, kopā ir nepieciešami finanšu līdzekļi 229 062 euro apmērā.

Pašvaldība apņemas nodrošināt līdzfinansējumu 68 719 euro apmērā, kas ir 30 procenti no postījumu novēršanai nepieciešamās summas.

Izvērtējot Alūksnes novada pašvaldības iesniegtos finansiālā pamatojuma dokumentus, tika konstatēts, ka visi cietušie ceļi un dambja tilts (hidrobūve) ir Alūksnes novada pašvaldības valdījumā – iesniegtas pamatlīdzekļu kartiņas. Papildus Alūksnes novada pašvaldība apliecina, ka apdrošināšanas atlīdzība par minētajiem autoceļiem nepienākas.
Ņemot vērā visu iepriekš minēto secināms, ka Alūksnes novada pašvaldības finanšu līdzekļu pieprasījums no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”, lai segtu izdevumus, kas saistīti ar 2022. gada 14. jūnijā ilgstoša un spēcīga lietus rezultātā radīto postījumu novēršanu uz Alūksnes novada pašvaldības autoceļiem, atbilst MK noteikumu 46. un 47. punktam, proti, konstatēta dabas stihija – ilgstošas un spēcīgas lietusgāzes un to izraisītie plūdi, kas radīja postījumus pašvaldības valdījumā esošajiem infrastruktūras objektiem – ceļiem un dambim (hidrobūvei).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
-
Risinājuma apraksts
Pamatojoties uz iepriekš minēto, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk - VARAM) sagatavoja Ministru kabineta rīkojuma projektu "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas „Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem””, kas paredz Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt VARAM 160 343 euro pārskaitīšanai Alūksnes novada pašvaldībai, lai segtu izdevumus, kas saistīti ar 2022. gada 14. jūnijā ilgstoša un spēcīga lietus rezultātā radīto postījumu novēršanu uz Alūksnes novada pašvaldības autoceļiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
160 343
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
160 343
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-160 343
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-160 343
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
160 343
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Ekonomiskās klasifikācijas kods 7460 “Pārējie valsts budžeta uzturēšanas izdevumu transferti pašvaldībām”, atbilstoši Ministru kabineta 2015. gada 27. decembra noteikumiem Nr. 1031 “Noteikumi par budžeta izdevumu klasifikāciju atbilstoši ekonomiskajām kategorijām”.
Pieprasītā finansējuma aprēķina pamatojums sniegts papildu pievienotajos dokumentos.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr.970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktu, Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" neparedz būtiskas izmaiņas normatīvajā regulējumā un neparedz ieviest jaunas politiskas iniciatīvas.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • Alūksnes novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi