Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 22.augustā.
24-TA-483: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2007. gada 6. novembra noteikumos Nr. 744 "Noteikumi par koku un apaļo kokmateriālu uzskaiti"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Zemkopības ministrijas iniciatīva.
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Likuma "Par koku un apaļo kokmateriālu uzskaiti darījumos" 2. pantā formulētā mērķa īstenošanai.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Mērķis ir stiprināt apaļo kokmateriālu vienotu uzskaites kārtību darījumos visos apaļo kokmateriālu aprites posmos, kā arī veicināt godīgu konkurenci un nodokļu iekasēšanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pašreiz Ministru kabineta 2007. gada 6. novembra noteikumos Nr. 774. "Noteikumi par koku un apaļo kokmateriālu uzskaiti" (turpmāk – noteikumi Nr. 774) ir noteikta:
1) koku un apaļo kokmateriālu uzskaites kārtība;
2) dokumenti, kas apliecina koku un apaļo kokmateriālu uzskaiti, darījumus ar kokiem un apaļajiem kokmateriāliem, koku un apaļo kokmateriālu personisko patēriņu, kā arī minēto dokumentu reģistrācijas un glabāšanas kārtība;
3) apaļo kokmateriālu uzmērīšanai obligāti piemērojamais Latvijas nacionālais standarts;
4) akreditācijas prasības komersantiem, kuri darbojas koku un apaļo kokmateriālu uzmērīšanas jomā un minimālā summa, par kādu šie komersanti var slēgt civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas līgumu.
Šo noteikumu izpildes kontroli atbilstoši kompetencei veic Valsts ieņēmumu dienests sadarbībā ar Valsts meža dienestu.

Akreditāciju veic nacionālā akreditācijas institūcija (valsts aģentūra "Latvijas Nacionālais akreditācijas birojs"), veicot atestāciju par atbilstības novērtēšanas institūcijas kompetenci un spēju veikt specifiskas atbilstības novērtēšanas darbības. Akreditācijas mērķis ir iegūt uzticamu un neatkarīgu valsts līmeņa trešās puses apliecinājumu tam, ka konkrētā institūcija spēj demonstrēt tās kompetenci un spēju veikt specifiskas atbilstības novērtēšanas darbības. Akreditācija ir starptautiski atzīts apliecinājums arī tam, ka akreditētās atbilstības novērtēšanas institūcijas, kas piedāvā testēšanu, kalibrēšanu, laboratoriskos izmeklējumus, sertifikācijas, inspekcijas un verifikācijas pakalpojumus, ir tehniski kompetentas un neatkarīgas savos lēmumos, lai apliecinātu, ka preces un pakalpojumi atbilst nacionālajos un starptautiskajos standartos noteiktām prasībām. Akreditācija ir instruments, ko var izmantot, lai nodrošinātu uzticamību produktiem un pakalpojumiem, veicinātu vides aizsardzību un sabiedrības drošumu, kā arī konkurētspēju un eksporta spēju.

Tā kā likums "Par koku un apaļo kokmateriālu uzskaiti darījumos" deleģē Ministru kabinetam noteikt gan Latvijas nacionālā standarta obligātu piemērošanu, gan koku un apaļo kokmateriālu uzskaites kārtību, gan uzskaiti un darījumus apliecinošos dokumentu reģistrācijas un glabāšanas kārtību, tad citas savstarpējas vienošanās šajos jautājumos var radīt riskus tirgus noslēgšanā, lai arī sākotnēji šādas iniciatīvas ir vērstas uz minētā likuma mērķa sasniegšanu - veicināt godīgu konkurenci.

Pašreiz noteikumi Nr. 744 neietver šādus būtiskus jautājumus:
1) nedefinē terminu “apaļo kokmateriālu uzmērīšana”. Biznesa praksē apaļos kokmateriālus ceno ne tikai pēc to garuma, bet arī pēc kokmateriālu caurmēra. Būtiski kritēriji cenošanā ir arī apaļo kokmateriālu kvalitātes raksturlielumi, ko darījuma puses paziņo vienpusēji, vienojas līgumos vai atsaucas uz standartiem;
2) nenosaka pienākumu apaļo kokmateriālu uzmērītājiem - gan akreditētiem komersantiem, gan fiziskām un juridiskām personām, kas veic kokmateriālu uzskaiti, - nodrošināt patiesu pieļaujamo uzmērīšanas (apjoma noteikšanas un kvalitātes novērtēšanas) precizitāti un informācijas uzglabāšanas laiku par pieļaujamās precizitātes un uzmērīšanas iekārtu pārbaužu rezultātiem un to pamatojošiem datiem;
3) nenosaka pienākumu akreditētam komersantam, kas darbojas apaļo kokmateriālu uzmērīšanas jomā, padarīt pieejamus uzmērīšanas rezultātus apaļo kokmateriālu piegādātājam un saņēmējam.
Sagatavotie Ministru kabineta noteikumu grozījumi būtiski samazina tirgus noslēgšanas vai neatļautas vienošanās riskus, kā arī veicina godīgas konkurences apstākļus.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nav iekļauts noteikumos izmantoto terminu skaidrojums.
 
Risinājuma apraksts
Lai novērstu iespējamus pārpratumus, pievienot atsauci uz likumu "Par koku un apaļo kokmateriālu uzskaiti darījumos", kur skaidroti noteikumos izmantotie termini. 
Pievienot termina "apaļo kokmateriālu uzmērīšana" skaidrojumu, kā tas definēts LVS 82:2024 "Apaļo kokmateriālu uzmērīšana", ietverot apaļo kokmateriālu dimensiju un kvalitātes raksturlielumus. 
Problēmas apraksts
Noteikumos atkārtojas prasība kokmateriālu uzmērīšanas dokumentus glabāt uzskaites reģistrā hronoloģiskā secībā (gan 8., gan 14. punktā).
Risinājuma apraksts
Svītrot noteikumu 8. punktu.
Problēmas apraksts
Saskaņā ar noteikumu 9. punktu fiziskās un juridiskās personas, kas ir saimnieciskās darbības veicējas, sniedz uzskaites reģistra informāciju pēc Valsts ieņēmumu dienesta pieprasījuma. Likuma "Par koku un apaļo kokmateriālu uzskaiti darījumos" 9. panta otrajā daļā ir noteikts, ka informāciju par pārdoto koku un apaļo kokmateriālu apjomu meža īpašnieks vai tiesiskais valdītājs pievieno saimnieciskās darbības pārskatam. Pārskatu iesniedz Valsts meža dienestam Meža likumā noteiktajā kārtībā. Ievērojot Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10. panta astotajā daļā noteikto, Valsts ieņēmumu dienests savu funkciju nodrošināšanai nepieciešamo informāciju nodokļu administrēšanas un kontroles pasākumu veikšanai var iegūt pats, pieprasot nepieciešamos datus no Valsts meža dienesta, neprasot to no nodokļu maksātāja.
 
Risinājuma apraksts
Svītrot noteikumu 9. punktu.
Problēmas apraksts
Konstatēts, ka noteikumu 12. punktā minētās 8 darba stundas, kuru laikā pēc apaļo kokmateriālu uzmērīšanas ir jāveic ieraksts uzskaites reģistrā, saimnieciskās darbības veicējiem rada pārmērīgu spriedzi. Nav noteikta kārtība, kā reģistrā būtu jāveic labojums. 
Risinājuma apraksts
Precizēt noteikumu projekta 12. punktu, reģistra veikšanas periodu nosakot divas darba dienas. Noteikt labojumu veikšanas kārtību, nodrošinot iespēju izsekot izmaiņu veikšanas hronoloģiskai secībai. Precizēt kārtību, kādā jāveic ieraksti reģistrā pēc uzmērīšanas informācijas apstrādes par kokmateriālu apjomu.
Problēmas apraksts
Nepieciešams papildināt noteikumus atbilstoši termina "apaļo kokmateriālu uzmērīšana" definīcijai, kā arī labot atsauces uz atjaunoto uzmērīšanas standartu LVS 82:2024 "Apaļo kokmateriālu uzmērīšana".
Risinājuma apraksts
Precizēt noteikumu 13. punkta 7. un 8. apakšpunktu un 18. punktu. 
Problēmas apraksts
Pašlaik piegādātājam pieprasot informāciju par apaļo kokmateriālu uzmērīšanas rezultātiem, akreditētam komersantam ir jālūdz atļauja saņēmējam, lai šādu informāciju izsniegtu.
Risinājuma apraksts
Ar jaunu noteikumu punktu 21.1 noteikumos ietvert pienākumu akreditētam komersantam, kurš darbojas koku un apaļo kokmateriālu uzmērīšanas jomā, apaļo kokmateriālu uzmērīšanas rezultātus padarīt pieejamus apaļo kokmateriālu piegādātājam un saņēmējam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Tiesiskais regulējums attiecas uz apaļo kokmateriālu īpašniekiem vai tiesiskajiem valdītājiem, kas veic saimniecisko darbību ar apaļajiem kokmateriāliem un ir atbildīgi par to uzskaiti, kā arī akreditētiem komersantiem, kuri darbojas apaļo kokmateriālu uzmērīšanas jomā.
Nozare
Lauksaimniecība, mežsaimniecība un zivsaimniecība
Nozaru ietekmes apraksts
Paredzams, ka noteikumu grozījumi palielinās godīgas konkurences apstākļus apaļo kokmateriālu tirgū.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Zemkopības ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas Meža īpašnieku biedrība, Biedrība "Latvijas Kokrūpniecības federācija", Biedrība “Latvijas Kokmateriālu pircēju biedrība”, Biedrība “Latvijas Kokmateriālu pārdevēju biedrība”
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ieņēmumu dienests
  • Valsts meža dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi