23-TA-71: Cits plānošanas dokumenta (grozījumu) projekts (Groza ar plānošanas dokumentu)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2021. gada 31. maija rīkojumā Nr. 358 "Par informācijas sabiedrības attīstības pamatnostādņu ieviešanu publiskās pārvaldes informācijas sistēmu jomā (mērķarhitektūras 60.0 versija)"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Rīkojuma projekts ir sagatavots, lai aktualizētu Eiropas Reģionālās attīstības fonda projekta “Ekonomikas ministrijas resora administratīvā procesa digitālā transformācija” (Vienošanās Nr. 2.2.1.1/21/I/006) (turpmāk – Projekts), kas tiek īstenots Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzija fonda 2014.–2020.gada plānošanas perioda darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 2.2.1.specifiskā atbalsta mērķa “Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību” 2.2.1.1.pasākuma “Centralizētu publiskās pārvaldes IKT platformu izveide, publiskās pārvaldes procesu optimizēšana un attīstība” ietvaros, aprakstu atbilstoši aktuālai situācijai.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Rīkojuma projekta mērķis ir aktualizēt Projekta ietvarā izstrādājamo funkcionalitāti atbilstoši normatīvo aktu izmaiņām, kas kopumā ietekmē sasniedzamos Projekta rezultātus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Spēkā esošā Projekta detalizētā apraksta ietvars paredz izstrādāt funkcionalitāti, kas paredzēts Būvniecības valsts kontroles birojam (turpmāk – BVKB) noteikto funkciju īstenošanai obligātā iepirkuma un jaudas komponentes (turpmāk abi kopā – OIK) maksājumu uzraudzībā, administrējot un nodrošinot monitoringu energoietilpīgajiem apstrādes rūpniecības uzņēmumiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ar Ministru kabineta 2022. gada 6. septembra rīkojuma Nr.584 “Par kompleksiem pasākumiem obligātā iepirkuma komponentes problemātikas risināšanai un elektroenerģijas tirgus attīstībai” 2. punktu Ministru kabinets ir lēmis nepiemērot elektroenerģijas galalietotājiem OIK gala patēriņā no 2022. gada 1. septembra līdz 2022. gada 31. decembrim.
Minētā rezultātā ir konstatēts, ka nav lietderīgi Projekta ietvarā īstenot funkcionalitāti samazinātā OIK maksājuma piešķiršanai energoietilpīgajiem apstrādes rūpniecības uzņēmumiem izstrādi. Tā vietā BVKB funkciju īstenošanai par ilgstspējīgu un lietderīgu risinājumu ir atzīstams digitalizēt darbības procesus, kas saistīti ar energokopienu reģistra izveidi un administrēšanu.
Minētā rezultātā ir konstatēts, ka nav lietderīgi Projekta ietvarā īstenot funkcionalitāti samazinātā OIK maksājuma piešķiršanai energoietilpīgajiem apstrādes rūpniecības uzņēmumiem izstrādi. Tā vietā BVKB funkciju īstenošanai par ilgstspējīgu un lietderīgu risinājumu ir atzīstams digitalizēt darbības procesus, kas saistīti ar energokopienu reģistra izveidi un administrēšanu.
Risinājuma apraksts
Energokopienu darbība izriet no Eiropas Savienības direktīvām (Eiropas Parlamenta un Padomes 2019.gada 5.jūnija direktīva (ES) 2019/944 par kopīgiem noteikumiem attiecībā uz elektroenerģijas iekšējo tirgu un ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes 2012.gada 25.oktobra direktīvu 2012/27/ES par energoefektivitāti, ar ko groza Direktīvas 2009/125/EK un 2010/30/ES un atceļ direktīvas 2004/8/EK un 2006/32/EK un Eiropas Parlamenta un Padomes 2018.gada 11.decembra direktīva (ES) 2018/2001 par no atjaunojamajiem energoresursiem iegūtas enerģijas izmantošanas veicināšanu). Saeima 2022. gada 14. jūlijā pieņēma grozījumus Enerģētikas likumā un Elektroenerģijas tirgus likumā (stāsies spēkā 2023. gada 1. janvārī), tādejādi pārņemot Latvijas Republikas normatīvajos aktos energokopienas izveidošanas un darbības pamatprincipus. Vienlaicīgi likumdevējs uzdeva Ministru kabinetam izstrādāt Ministru kabineta noteikumus par energokopienu izveides kritērijiem, reģistrācijas kārtību un energokopienu reģistra izveidi. Enerģētikas likumā noteikts, ka atbildīgā iestāde par energokopienu reģistrēšanu un to uzraudzību ir BVKB.
Līdz ar to, lai nodrošinātu energokopienu reģistra izveidi un energokopienu reģistrāciju, BVKB Projekta ietvaros veiks darbības procesu optimizāciju un uzraugošo funkciju digitalizēšanu, kā rezultātā Projektā plānoto samazinātā OIK maksājuma piešķiršanas energoietilpīgajiem apstrādes rūpniecības uzņēmumiem funkcionalitāti ir iespējams aizstāt ar līdzvērtīgu darbību funkcionalitātes izstrādi energokopienu reģistra un tā darbības uzraudzībai nepieciešamo aktivitāšu ieviešanai. Kopumā energokopienu reģistra un to darbību uzraudzības funkcionalitātes izstrāde ir apjomīgāka kā bija Projektā plānotā samazinātā OIK maksājuma piešķiršanas energoietilpīgajiem apstrādes rūpniecības uzņēmumiem funkcionalitātes izstrāde, tāpēc sadaļas, kas attieksies uz energokopienu reģistra izveidi un BVKB pamatdarbības procesu digitalizēšanu, kā arī atvērtās datu kopas izveidi, tiks iekļautas Projekta ietvarā, savukārt pārējās izmaksas tiks segtas no Energoresursu informācijas sistēmas uzturēšanas izmaksām, kuras tiek plānotas BVKB budžetā.
Tostarp Projekta aprakstā ir iekļautas šādas izmaiņas:
[1] Pasākums “izveidots energoietilpīgu apstrādes rūpniecības uzņēmumu samazinātas līdzdalības OIK maksājumam administrēšanas funkcionālais bloks” aizstāts ar “izveidots energokopienu reģistrācijas un energokopienu darbības uzraudzības funkcionālais bloks” atbilstoši Saeimas 2022. gada 14. jūlijā pieņemtajiem grozījumus Enerģētikas likumā un Elektroenerģijas tirgus likumā, pārņemot LR likumdošanā Eiropas Parlamenta un Padomes direktīva (ES) 2019/944 noteiktos energokopienas izveidošanas un darbības pamatprincipus, par atbildīgo iestādi par energokopienu reģistrēšanu un to uzraudzību nosakot Būvniecības valsts kontroles biroju. Iekļauta jauna sadaļa Aprakstā “1.4. Energokopienu reģistrs, tā izveide un uzraudzība” un veikti tam pakārtoti precizējumi.
[2] Atbilstoši iepriekš norādītajiem precizējumiem, precizēts Projekta e-pakalpojums no “Informācija par elektrostaciju pārbaudēm komersantiem” uz “Informācija par energokopienu darbību”. Papildu precizēts e-pakalpojuma “Informācija par pašvaldību energoefektivitāti” tvērums uz “Informācija par publiskās pārvaldes energoefektivitāti” (iekļaujot arī valsts pārvaldes iestādes);
[3] Atbilstoši iepriekš norādītajām izmaiņām, precizēts Projekta sociālekonomiskā lietderīguma aprēķins;
[4] Apraksta sadaļā “3.3. Publiskās pārvaldes procesi, pakalpojumi un to normatīvais regulējums” precizēta informācija, izkļaujot normatīvos aktus, kam nav ietekme uz Projekta tvērumu, un iekļaujot Ministru kabineta noteikumu, kas regulēs energokopienu darbību “Prasības energokopienai un tās reģistrācijas nosacījumi”, izstrādi;
[5] Apraksta sadaļā “3.3. Publiskās pārvaldes procesi, pakalpojumi un to normatīvais regulējums” iekļauta detalizēta informācija par Energokopienu reģistra administrēšanu un kontroli;
[6] Atbilstoši ierosinātajiem precizējumiem mainīta informācija par datu kopām, kas Projekta ietvaros tiks atvērtas (aizstājot “Summa pa mēnešiem, par komersantiem piešķirto atbalstu OIK samazinājumam (Valsts atbalsta obligātā iepirkuma komponentes samazinājuma uzraudzības kontrole)” ar “Energokopienu reģistrs (energokopienu darbības administrēšana un kontrole)”).
[7] Veikti atbilstošie precizējumi Projekta Apraksta pielikuma izklājlapās “Procesi”, “Pakalpojumi”, “Datu kopas”.
No projekta “Ekonomikas ministrijas resora administratīvā procesa digitālā transformācija” tvēruma izkļauto darbību īstenošanā netika veikti ieguldījumi.
Precizētais projekta “Ekonomikas ministrijas resora administratīvā procesa digitālā transformācija” tvērums (t.i. projekta detalizētais apraksts) saskaņots ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas 2022.gada 25.oktobra vēstuli Nr. 11-2/7351)
Līdz ar to, lai nodrošinātu energokopienu reģistra izveidi un energokopienu reģistrāciju, BVKB Projekta ietvaros veiks darbības procesu optimizāciju un uzraugošo funkciju digitalizēšanu, kā rezultātā Projektā plānoto samazinātā OIK maksājuma piešķiršanas energoietilpīgajiem apstrādes rūpniecības uzņēmumiem funkcionalitāti ir iespējams aizstāt ar līdzvērtīgu darbību funkcionalitātes izstrādi energokopienu reģistra un tā darbības uzraudzībai nepieciešamo aktivitāšu ieviešanai. Kopumā energokopienu reģistra un to darbību uzraudzības funkcionalitātes izstrāde ir apjomīgāka kā bija Projektā plānotā samazinātā OIK maksājuma piešķiršanas energoietilpīgajiem apstrādes rūpniecības uzņēmumiem funkcionalitātes izstrāde, tāpēc sadaļas, kas attieksies uz energokopienu reģistra izveidi un BVKB pamatdarbības procesu digitalizēšanu, kā arī atvērtās datu kopas izveidi, tiks iekļautas Projekta ietvarā, savukārt pārējās izmaksas tiks segtas no Energoresursu informācijas sistēmas uzturēšanas izmaksām, kuras tiek plānotas BVKB budžetā.
Tostarp Projekta aprakstā ir iekļautas šādas izmaiņas:
[1] Pasākums “izveidots energoietilpīgu apstrādes rūpniecības uzņēmumu samazinātas līdzdalības OIK maksājumam administrēšanas funkcionālais bloks” aizstāts ar “izveidots energokopienu reģistrācijas un energokopienu darbības uzraudzības funkcionālais bloks” atbilstoši Saeimas 2022. gada 14. jūlijā pieņemtajiem grozījumus Enerģētikas likumā un Elektroenerģijas tirgus likumā, pārņemot LR likumdošanā Eiropas Parlamenta un Padomes direktīva (ES) 2019/944 noteiktos energokopienas izveidošanas un darbības pamatprincipus, par atbildīgo iestādi par energokopienu reģistrēšanu un to uzraudzību nosakot Būvniecības valsts kontroles biroju. Iekļauta jauna sadaļa Aprakstā “1.4. Energokopienu reģistrs, tā izveide un uzraudzība” un veikti tam pakārtoti precizējumi.
[2] Atbilstoši iepriekš norādītajiem precizējumiem, precizēts Projekta e-pakalpojums no “Informācija par elektrostaciju pārbaudēm komersantiem” uz “Informācija par energokopienu darbību”. Papildu precizēts e-pakalpojuma “Informācija par pašvaldību energoefektivitāti” tvērums uz “Informācija par publiskās pārvaldes energoefektivitāti” (iekļaujot arī valsts pārvaldes iestādes);
[3] Atbilstoši iepriekš norādītajām izmaiņām, precizēts Projekta sociālekonomiskā lietderīguma aprēķins;
[4] Apraksta sadaļā “3.3. Publiskās pārvaldes procesi, pakalpojumi un to normatīvais regulējums” precizēta informācija, izkļaujot normatīvos aktus, kam nav ietekme uz Projekta tvērumu, un iekļaujot Ministru kabineta noteikumu, kas regulēs energokopienu darbību “Prasības energokopienai un tās reģistrācijas nosacījumi”, izstrādi;
[5] Apraksta sadaļā “3.3. Publiskās pārvaldes procesi, pakalpojumi un to normatīvais regulējums” iekļauta detalizēta informācija par Energokopienu reģistra administrēšanu un kontroli;
[6] Atbilstoši ierosinātajiem precizējumiem mainīta informācija par datu kopām, kas Projekta ietvaros tiks atvērtas (aizstājot “Summa pa mēnešiem, par komersantiem piešķirto atbalstu OIK samazinājumam (Valsts atbalsta obligātā iepirkuma komponentes samazinājuma uzraudzības kontrole)” ar “Energokopienu reģistrs (energokopienu darbības administrēšana un kontrole)”).
[7] Veikti atbilstošie precizējumi Projekta Apraksta pielikuma izklājlapās “Procesi”, “Pakalpojumi”, “Datu kopas”.
No projekta “Ekonomikas ministrijas resora administratīvā procesa digitālā transformācija” tvēruma izkļauto darbību īstenošanā netika veikti ieguldījumi.
Precizētais projekta “Ekonomikas ministrijas resora administratīvā procesa digitālā transformācija” tvērums (t.i. projekta detalizētais apraksts) saskaņots ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas 2022.gada 25.oktobra vēstuli Nr. 11-2/7351)
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Veikti sociālekonomiskie aprēķini, kas atspoguļoti Projekta aprakstā.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Jā
Skaidrojums
Saskaņā ar Eiropas Reģionālās attīstības fonda īstenošanas līgumu
Kas veiks ex-post novērtējumu?
Projekta īstenotājs
Ietekmes pēcpārbaudes veikšanas termiņš
29.12.2022.
Rezultāti/rādītāji, pēc kā tiek vērtēta tiesību akta (vai kādas tā daļas) mērķa sasniegšana
Rezultāts
-
Rādītājs
-
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Energokopienu reģistrācija un energokopienu darbības elektroniski.
Risinājuma ieviešanas rezultātā paredzēts, ka energokopienas reģistrācijas pieteikumu iesniedz digitālā formā, tādējādi energokopienām samazinot laiku, kas saistīts ar dokumentu sagatavošanu un iesniegšanu līdz 4c/h. Vienlaikus tiks samazināts nepieciešamo dokumentu neiesniegšanas risks, kas samazina pieprasījumam (1.5 c/h) un dokumentu iesniegšanai (3c/h) atvēlēto laiku. Ņemot vērā, ka visi dokumenti tiks iesniegti elektroniski, tiks samazināts administratīvais resurss, kas nepieciešams iesnieguma un tam pievienoto dokumentu apstrādei un arhivēšanai. Vienlaikus tiks samazināts BVKB nepieciešamais laiks iesniegto dokumentu un dokumentos minēto datu pārbaudei (8c/h), un lēmuma sagatavošanai (4 c/h). Papildus tam, samazināsies ikgadējo atskaišu sagatavošanas un kontroles laiks, plānojot ietaupījumu energokopienu pusē līdz 12 c/h un ietaupījumu BVKB pusē līdz 12 c/h. Informācijas aktualizēšanai nepieciešamais laiks no energokopienu puses tiks samazināts līdz 2 c/h, tāpat arī informācijas apstrādei un aktualizācijai BVKB pusē līdz 12 c/h. Ņemot vērā, ka Ekonomikas ministrija prognozē, ka Energokopienu reģistrā varētu pieteikties līdz 116 energokopienām (biedrības, nodibinājumi, juridiskās personas, fiziskās personas, publiskās pārvaldes iestādes), tad potenciālais sociālekonomiskais ieguvums veidojas 47 917.64 EUR/gadā ((4+1.5+3+8+4+12+12+2+12) x 116 energokopienas x 7.06125 EUR/h).
Risinājuma ieviešanas rezultātā paredzēts, ka energokopienas reģistrācijas pieteikumu iesniedz digitālā formā, tādējādi energokopienām samazinot laiku, kas saistīts ar dokumentu sagatavošanu un iesniegšanu līdz 4c/h. Vienlaikus tiks samazināts nepieciešamo dokumentu neiesniegšanas risks, kas samazina pieprasījumam (1.5 c/h) un dokumentu iesniegšanai (3c/h) atvēlēto laiku. Ņemot vērā, ka visi dokumenti tiks iesniegti elektroniski, tiks samazināts administratīvais resurss, kas nepieciešams iesnieguma un tam pievienoto dokumentu apstrādei un arhivēšanai. Vienlaikus tiks samazināts BVKB nepieciešamais laiks iesniegto dokumentu un dokumentos minēto datu pārbaudei (8c/h), un lēmuma sagatavošanai (4 c/h). Papildus tam, samazināsies ikgadējo atskaišu sagatavošanas un kontroles laiks, plānojot ietaupījumu energokopienu pusē līdz 12 c/h un ietaupījumu BVKB pusē līdz 12 c/h. Informācijas aktualizēšanai nepieciešamais laiks no energokopienu puses tiks samazināts līdz 2 c/h, tāpat arī informācijas apstrādei un aktualizācijai BVKB pusē līdz 12 c/h. Ņemot vērā, ka Ekonomikas ministrija prognozē, ka Energokopienu reģistrā varētu pieteikties līdz 116 energokopienām (biedrības, nodibinājumi, juridiskās personas, fiziskās personas, publiskās pārvaldes iestādes), tad potenciālais sociālekonomiskais ieguvums veidojas 47 917.64 EUR/gadā ((4+1.5+3+8+4+12+12+2+12) x 116 energokopienas x 7.06125 EUR/h).
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Energokopienu reģistrācija un energokopienu darbības elektroniski.
Risinājuma ieviešanas rezultātā paredzēts, ka energokopienas reģistrācijas pieteikumu iesniedz digitālā formā, tādējādi energokopienām samazinot laiku, kas saistīts ar dokumentu sagatavošanu un iesniegšanu līdz 4c/h. Vienlaikus tiks samazināts nepieciešamo dokumentu neiesniegšanas risks, kas samazina pieprasījumam (1.5 c/h) un dokumentu iesniegšanai (3c/h) atvēlēto laiku. Ņemot vērā, ka visi dokumenti tiks iesniegti elektroniski, tiks samazināts administratīvais resurss, kas nepieciešams iesnieguma un tam pievienoto dokumentu apstrādei un arhivēšanai. Vienlaikus tiks samazināts BVKB nepieciešamais laiks iesniegto dokumentu un dokumentos minēto datu pārbaudei (8c/h), un lēmuma sagatavošanai (4 c/h). Papildus tam, samazināsies ikgadējo atskaišu sagatavošanas un kontroles laiks, plānojot ietaupījumu energokopienu pusē līdz 12 c/h un ietaupījumu BVKB pusē līdz 12 c/h. Informācijas aktualizēšanai nepieciešamais laiks no energokopienu puses tiks samazināts līdz 2 c/h, tāpat arī informācijas apstrādei un aktualizācijai BVKB pusē līdz 12 c/h. Ņemot vērā, ka Ekonomikas ministrija prognozē, ka Energokopienu reģistrā varētu pieteikties līdz 116 energokopienām (biedrības, nodibinājumi, juridiskās personas, fiziskās personas, publiskās pārvaldes iestādes), tad potenciālais sociālekonomiskais ieguvums veidojas 47 917.64 EUR/gadā ((4+1.5+3+8+4+12+12+2+12) x 116 energokopienas x 7.06125 EUR/h).
Risinājuma ieviešanas rezultātā paredzēts, ka energokopienas reģistrācijas pieteikumu iesniedz digitālā formā, tādējādi energokopienām samazinot laiku, kas saistīts ar dokumentu sagatavošanu un iesniegšanu līdz 4c/h. Vienlaikus tiks samazināts nepieciešamo dokumentu neiesniegšanas risks, kas samazina pieprasījumam (1.5 c/h) un dokumentu iesniegšanai (3c/h) atvēlēto laiku. Ņemot vērā, ka visi dokumenti tiks iesniegti elektroniski, tiks samazināts administratīvais resurss, kas nepieciešams iesnieguma un tam pievienoto dokumentu apstrādei un arhivēšanai. Vienlaikus tiks samazināts BVKB nepieciešamais laiks iesniegto dokumentu un dokumentos minēto datu pārbaudei (8c/h), un lēmuma sagatavošanai (4 c/h). Papildus tam, samazināsies ikgadējo atskaišu sagatavošanas un kontroles laiks, plānojot ietaupījumu energokopienu pusē līdz 12 c/h un ietaupījumu BVKB pusē līdz 12 c/h. Informācijas aktualizēšanai nepieciešamais laiks no energokopienu puses tiks samazināts līdz 2 c/h, tāpat arī informācijas apstrādei un aktualizācijai BVKB pusē līdz 12 c/h. Ņemot vērā, ka Ekonomikas ministrija prognozē, ka Energokopienu reģistrā varētu pieteikties līdz 116 energokopienām (biedrības, nodibinājumi, juridiskās personas, fiziskās personas, publiskās pārvaldes iestādes), tad potenciālais sociālekonomiskais ieguvums veidojas 47 917.64 EUR/gadā ((4+1.5+3+8+4+12+12+2+12) x 116 energokopienas x 7.06125 EUR/h).
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.2. Cita informācija
Ņemot vērā to, ka projekta “Ekonomikas ministrijas resora administratīvā procesa digitālā transformācija” tvērumā tiek iekļauts energokopienu reģistrs, kura darbības regulēšanai tiek izstrādāti Ministru kabineta noteikumi “Prasības energokopienai un tās reģistrācijas nosacījumi”.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
-
5.3. Cita informācija
Apraksts
Energokopienu darbība izriet no Eiropas Savienības direktīvām (Eiropas Parlamenta un Padomes direktīva (ES) 2019/944 par kopīgiem noteikumiem attiecībā uz elektroenerģijas iekšējo tirgu un ar ko groza Direktīvu 2012/27/ES un Eiropas Parlamenta un Padomes direktīva (ES) 2018/2001 par no atjaunojamajiem energoresursiem iegūtas enerģijas izmantošanas veicināšanu). Saeima 2022.gada 14.jūlijā pieņēma grozījumus Enerģētikas likumā un Elektroenerģijas tirgus likumā (stāsies spēkā 2023.gada 1.janvārī), tādejādi pārņemot Latvijas Republikas likumdošanā energokopienas izveidošanas un darbības pamatprincipus. Vienlaicīgi likumdevējs uzdeva Ministru kabineta izstrādāt Ministru kabineta noteikumus par energokopienu izveides kritērijiem, reģistrācijas kārtību un energokopienu reģistra izveidi. Enerģētikas likumā noteikts, ka atbildīgā iestāde par energokopienu reģistrēšanu un to uzraudzību ir Būvniecības valsts kontroles birojs.
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Ar Ministru kabineta rīkojumu projektu tiek mainīta Projektā plānotā funkcionalitātes izstrāde, kas atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktu neparedz ieviest jaunas politiskas iniciatīvas un būtiski nemaina esošo regulējumu, bet tas digitalizē regulējumā noteikto energokopienu reģistrēšanas kārtību, kas tādējādi atvieglo procesu dalībnieku reģistrēšanu un uzraudzību.
Līdz ar to, konkrētajā gadījumā saskaņā ar Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktu nav iestājies sabiedrības līdzdalības īstenošanas pamats.
Līdz ar to, konkrētajā gadījumā saskaņā ar Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktu nav iestājies sabiedrības līdzdalības īstenošanas pamats.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Būvniecības valsts kontroles birojs
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Projekta īstenošanas rezultātā tiks pilnveidota Būvniecības valsts kontroles biroja pamatdarbības procesu pārvaldība ar 6 pasākumiem:
- degvielas kvalitātes uzraudzībai;
- laboratorijas datu, pārbaužu un inventarizācijas datu pārvaldībai;
- statistikas datu apkopošanai un pārvaldībai,;
- valsts naftas produktu drošības rezervju administrēšanai;
- valsts nodevas samaksas uzraudzībai;
- energokopienu reģistrēšana.
- degvielas kvalitātes uzraudzībai;
- laboratorijas datu, pārbaužu un inventarizācijas datu pārvaldībai;
- statistikas datu apkopošanai un pārvaldībai,;
- valsts naftas produktu drošības rezervju administrēšanai;
- valsts nodevas samaksas uzraudzībai;
- energokopienu reģistrēšana.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Projekta ietvarā tiks izveidots process energokopienu pieteikumu reģistrācijai digitālā formātā.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Projekta ietvarā tiks izveidots jauns reģistrs - energokopienu reģistrs. Projekta ietvaros izveidotas vienotās darba vietas Ekonomikas ministrijai un Ekonomikas ministrijas resora iestādēm, lai efektīvi nodrošinātu enerģētikas politikas ieviešanas uzraudzību, operatīvu informācijas apmaiņu starp Ekonomikas ministrijas resora iestādēm un citām valsts pārvaldes iestādēm, izmantojot Būvniecības valsts kontroles biroja informācijas un komunikāciju tehnoloģiju platformu un informācijas un komunikāciju tehnoloģiju pārvaldības risinājumus, veidojot Energoresursu informācijas sistēmu (ERIS) kā Būvniecības informācijas sistēmas (BIS) moduli, kur atbilstoši biznesa procesiem un normatīvo aktu prasībām tiktu nodrošināti nepieciešamie e-pakalpojumi.
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi