1.1. Pamatojums
Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5. panta ceturtā daļa.
Valdības rīcības plāna Deklarācijas par Artura Krišjāņa Kariņa vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai 68.4. apakšpunkts, kas paredz pilnveidot valsts atbalstu lauksaimniekiem, lai nodrošinātu vienlīdzīgākus konkurences apstākļus ar citām ES dalībvalstīm.
1.2. Mērķis
Ministru kabineta noteikumu projekta (turpmāk – noteikumu projekts) mērķis ir noteikt kārtību valsts atbalsta piešķiršanai mazajiem lauksaimniekiem (turpmāk – atbalsts).
Atbalsta mērķis ir stiprināt mazo lauksaimniecības ražotāju saimniecību dzīvotspēju, sniedzot ienākumu atbalstu vienreizēja maksājuma veidā.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Covid-19 izplatības radītā ietekme ekonomikā ir negatīvi ietekmējusi arī mazo lauksaimnieku ekonomisko dzīvotspēju. Kopš vīrusa izplatības sākuma lauksaimniecības produktu pārdošanas cenas un iespējas, kā arī ražotāju ieņēmumus negatīvi ir ietekmējis produktu pieprasījuma samazinājums cilvēku pārvietošanās, ēdināšanas pakalpojumu un ielu tiešās tirdzniecības ierobežojumu dēļ.
Atbalsts mazajiem ražojošajiem lauksaimniekiem arī paredzams, gan lai veicinātu iespējas strādāt lauksaimniecības nozarē un motivētu lauksaimniekus integrēties tirgū, jo to apgrūtina šo lauksaimnieku salīdzinoši mazais ekonomiskais mērogs, gan lai stiprinātu to dzīvotspēju un sekmētu Latvijas reģionu apdzīvotības saglabāšanos un ainavu sakoptību.
Mazo lauksaimniecības ražotāju ienākumu valsts atbalstam 2022.gadā novirzīts finansējums četru miljonu euro apmērā. Atbalsta mērķauditorija ir mazie lauksaimnieki, t.i., tie ražotāji, kuru deklarētā dzīvesvietas vai juridiskā adrese ir reģistrēta Latvijā ārpus valstspilsētām, kuru vienotā platības maksājumam vai mazo lauksaimnieku atbalsta shēmas maksājumam deklarētais hektāru skaits nepārsniedz septiņus hektārus un kuru tiešo maksājumu atbalstam noteiktā platība ir vismaz 0,3 ha vai kuru īpašumā ir lauksaimniecības dzīvnieki (vidēji vismaz viena nosacītā liellopu vienība), un kuru ES tiešo maksājumu kopējā apstiprinātā summa 2021. gadā ir vismaz 100 euro, bet ne vairāk par 1200 euro.
Tiešo maksājumu atbalsta slieksnis 1200 euro apmērā noteikts, lai to saskaņotu ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra Regulas Nr. 1307/2013, ar ko izveido noteikumus par lauksaimniekiem paredzētiem tiešajiem maksājumiem, kurus veic saskaņā ar kopējās lauksaimniecības politikas atbalsta shēmām, un ar ko atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 637/2008 un Padomes Regulu (EK) Nr. 73/2009, 63. pantā noteikto mazo lauksaimnieku maksimālā atbalsta slieksni 1250 euro.
Atbalstu ierosināts noteikt 55% apmērā no lauksaimniekam aprēķinātā ES tiešo maksājumu atbalsta par 2021. gadu, nodrošinot proporcionalitāti ar ES tiešo maksājumu atbalstu, kas piešķirts par saimniecību vai par lauksaimniecības zemes hektāru, kuru izmanto lauksaimnieciskajai darbībai. Turklāt papildus nosakāms, ka atbalsts nepārsniedz starpību starp ES tiešo maksājumu summu un 1250 euro, lai novērstu tirgus kropļojumus un nodrošinātu taisnīgu attieksmi pret ražotājiem, kas saņem 1250 euro vai lielāku tiešo maksājumu atbalsta summu un nekvalificējas atbalstam noteiktā 1200 euro sliekšņa dēļ. Atbalsts būs par saimniecību un vienai saimniecībai tiks piešķirts robežās no 51 līdz 443 euro.
Lauku atbalsta dienests (turpmāk – LAD) informāciju par lauksaimnieka deklarēto dzīvesvietas adresi iegūs no Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes, bet informāciju par lauksaimnieka juridisko adresi – no Uzņēmumu reģistra.
Lai Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei un Uzņēmumu reģistram būtu iespēja sniegt LAD nepieciešamo informāciju, LAD informāciju pieprasīs elektroniskā veidā, kas noformēta teksta failā vai CSV (Comma Separated Values) failā.
Atbalsts tiks piešķirts saskaņā ar Eiropas Komisijas 2020. gada 19. marta paziņojumu par pagaidu regulējumu valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pašreizējā Covid-19 uzliesmojuma situācijā (C(2020)1863).
Sīkajam (mikro) vai mazajam uzņēmumam atbalstu var piešķirt, ja tas atbalsta piešķiršanas brīdī ir nonācis finanšu grūtībās un 2019. gada 31. decembrī bija nonācis finanšu grūtībās, atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punktam ar nosacījumu, ka tam netiek īstenots tiesiskās aizsardzības process vai pasludināts maksātnespējas process, tas nav saņēmuši glābšanas atbalstu vai pārstrukturēšanas atbalstu Eiropas Komisijas paziņojuma "Pamatnostādnes par valsts atbalstu grūtībās nonākušu nefinanšu uzņēmumu glābšanai un pārstrukturēšanai" (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2014. gada 31. jūlijs, Nr. C249/1) izpratnē. Minētie uzņēmumi, kas ir saņēmuši glābšanas atbalstu, var saņemt atbalstu saskaņā ar šiem noteikumiem, ja tie līdz atbalsta piešķiršanas brīdim ir atmaksājuši aizdevumu vai atsaukuši garantiju, bet uzņēmumi, kas ir saņēmuši pārstrukturēšanas atbalstu, atbalstu var saņemt saskaņā ar šiem noteikumiem, ja tā piešķiršanas brīdī uz tiem vairs neattiecas pārstrukturēšanas plāns.
Saskaņā ar šiem noteikumiem piešķirtais atbalsts tiks izmaksāts līdz 2022. gada 30. jūnijam.
Noteikumu projekts paredz atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 2021. gada 11. maija noteikumus Nr. 294 “Valsts atbalsta piešķiršanas kārtība mazajiem lauksaimniekiem”.
Lauksaimniekiem 2022. gadā atbalsts tiks piešķirts, pamatojoties uz 2021. gadā iesniegtā vienotā iesnieguma datiem, un netiks pieprasīts iesniegt atsevišķu atbalsta pieteikuma iesniegumu, lai lauksaimniekiem mazinātu administratīvo slogu, kas saistīts ar iesnieguma iesniegšanu, kā arī samazinātu administratīvo slogu LAD saistībā ar atbalsta saņemšanas nosacījumu pārbaudi.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
1.6. Cita informācija
4.2. Cita informācija
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
5.2. Citas starptautiskās saistības
5.3. Cita informācija
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Noteikumu projektā paredzētais atbalsts tiks īstenots saskaņā ar Eiropas Komisijas lēmumu Nr. SA.102018 (2022/N) “Valsts atbalsta pasākums mazajiem lauksaimniekiem”, kas ir spēkā līdz 2022. gada 30. jūnijam.
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
6.4. Cita informācija
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
- Zemkopības ministrija
- Lauku atbalsta dienests