Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
22-TA-518: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Valsts atbalsta piešķiršanas kārtība mazajiem lauksaimniekiem 2022. gadā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts

Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5. panta ceturtā daļa.

Valdības rīcības plāna Deklarācijas par Artura Krišjāņa Kariņa vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai 68.4. apakšpunkts, kas paredz pilnveidot valsts atbalstu lauksaimniekiem, lai nodrošinātu vienlīdzīgākus konkurences apstākļus ar citām ES dalībvalstīm.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts

Ministru kabineta noteikumu projekta (turpmāk – noteikumu projekts) mērķis ir noteikt kārtību valsts atbalsta piešķiršanai mazajiem lauksaimniekiem (turpmāk – atbalsts).
Atbalsta mērķis ir stiprināt mazo lauksaimniecības ražotāju saimniecību dzīvotspēju, sniedzot ienākumu atbalstu vienreizēja maksājuma veidā.

Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija

Covid-19 izplatības radītā ietekme ekonomikā ir negatīvi ietekmējusi arī mazo lauksaimnieku ekonomisko dzīvotspēju. Kopš vīrusa izplatības sākuma lauksaimniecības produktu pārdošanas cenas un iespējas, kā arī ražotāju ieņēmumus negatīvi ir ietekmējis produktu pieprasījuma samazinājums cilvēku pārvietošanās, ēdināšanas pakalpojumu un ielu tiešās tirdzniecības ierobežojumu dēļ.

Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts

Atbalsts mazajiem ražojošajiem lauksaimniekiem arī paredzams, gan lai veicinātu iespējas strādāt lauksaimniecības nozarē un motivētu lauksaimniekus integrēties tirgū, jo to apgrūtina šo lauksaimnieku salīdzinoši mazais ekonomiskais mērogs, gan lai stiprinātu to dzīvotspēju un sekmētu Latvijas reģionu apdzīvotības saglabāšanos un ainavu sakoptību.
Mazo lauksaimniecības ražotāju ienākumu valsts atbalstam 2022.gadā novirzīts finansējums četru miljonu euro apmērā. Atbalsta mērķauditorija ir mazie lauksaimnieki, t.i., tie ražotāji, kuru deklarētā dzīvesvietas vai juridiskā adrese ir reģistrēta Latvijā ārpus valstspilsētām, kuru vienotā platības maksājumam vai mazo lauksaimnieku atbalsta shēmas maksājumam deklarētais hektāru skaits nepārsniedz septiņus hektārus un kuru tiešo maksājumu atbalstam noteiktā platība ir vismaz 0,3 ha vai kuru īpašumā ir lauksaimniecības dzīvnieki (vidēji vismaz viena nosacītā liellopu vienība), un kuru ES tiešo maksājumu kopējā apstiprinātā summa 2021. gadā ir vismaz 100 euro, bet ne vairāk par 1200 euro.
Tiešo maksājumu atbalsta slieksnis 1200 euro apmērā noteikts, lai to saskaņotu ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra Regulas Nr. 1307/2013, ar ko izveido noteikumus par lauksaimniekiem paredzētiem tiešajiem maksājumiem, kurus veic saskaņā ar kopējās lauksaimniecības politikas atbalsta shēmām, un ar ko atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 637/2008 un Padomes Regulu (EK) Nr. 73/2009, 63. pantā noteikto mazo lauksaimnieku maksimālā atbalsta slieksni 1250 euro.

Risinājuma apraksts

Atbalstu ierosināts noteikt 55% apmērā no lauksaimniekam aprēķinātā ES tiešo maksājumu atbalsta par 2021. gadu, nodrošinot proporcionalitāti ar ES tiešo maksājumu atbalstu, kas piešķirts par saimniecību vai par lauksaimniecības zemes hektāru, kuru izmanto lauksaimnieciskajai darbībai. Turklāt papildus nosakāms, ka atbalsts nepārsniedz starpību starp ES tiešo maksājumu summu un 1250 euro, lai novērstu tirgus kropļojumus un nodrošinātu taisnīgu attieksmi pret ražotājiem, kas saņem 1250 euro vai lielāku tiešo maksājumu atbalsta summu un nekvalificējas atbalstam noteiktā 1200 euro sliekšņa dēļ. Atbalsts būs par saimniecību un vienai saimniecībai tiks piešķirts robežās no 51 līdz 443 euro.
Lauku atbalsta dienests (turpmāk – LAD) informāciju par lauksaimnieka deklarēto dzīvesvietas adresi iegūs no Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes, bet informāciju par lauksaimnieka juridisko adresi – no Uzņēmumu reģistra.
Lai Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei un Uzņēmumu reģistram būtu iespēja sniegt LAD nepieciešamo informāciju, LAD informāciju pieprasīs elektroniskā veidā, kas noformēta teksta failā vai CSV (Comma Separated Values) failā.
Atbalsts tiks piešķirts saskaņā ar  Eiropas Komisijas 2020. gada 19. marta paziņojumu par pagaidu regulējumu valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pašreizējā Covid-19 uzliesmojuma situācijā (C(2020)1863).
Sīkajam (mikro) vai mazajam uzņēmumam atbalstu var piešķirt, ja tas atbalsta piešķiršanas brīdī ir nonācis finanšu grūtībās un 2019. gada 31. decembrī bija nonācis finanšu grūtībās, atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punktam ar nosacījumu, ka tam netiek īstenots tiesiskās aizsardzības process vai pasludināts maksātnespējas process, tas nav saņēmuši glābšanas atbalstu vai pārstrukturēšanas atbalstu Eiropas Komisijas paziņojuma "Pamatnostādnes par valsts atbalstu grūtībās nonākušu nefinanšu uzņēmumu glābšanai un pārstrukturēšanai" (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2014. gada 31. jūlijs, Nr. C249/1) izpratnē. Minētie uzņēmumi, kas ir saņēmuši glābšanas atbalstu, var saņemt atbalstu saskaņā ar šiem noteikumiem, ja tie līdz atbalsta piešķiršanas brīdim ir atmaksājuši aizdevumu vai atsaukuši garantiju, bet uzņēmumi, kas ir saņēmuši pārstrukturēšanas atbalstu, atbalstu var saņemt saskaņā ar šiem noteikumiem, ja tā piešķiršanas brīdī uz tiem vairs neattiecas pārstrukturēšanas plāns.
Saskaņā ar šiem noteikumiem piešķirtais atbalsts tiks izmaksāts līdz 2022. gada 30. jūnijam.
Noteikumu projekts paredz atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 2021. gada 11. maija noteikumus Nr. 294 “Valsts atbalsta piešķiršanas kārtība mazajiem lauksaimniekiem”.

Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts

Lauksaimniekiem 2022. gadā atbalsts tiks piešķirts, pamatojoties uz 2021. gadā iesniegtā vienotā iesnieguma datiem, un netiks pieprasīts iesniegt atsevišķu atbalsta pieteikuma iesniegumu, lai lauksaimniekiem mazinātu administratīvo slogu, kas saistīts ar iesnieguma iesniegšanu, kā arī samazinātu administratīvo slogu LAD saistībā ar atbalsta saņemšanas nosacījumu pārbaudi.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
4 000 000
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
4 000 000
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
4 000 000
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
4 000 000
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
2022. gadā kopējie izdevumi – valsts atbalsts 4 000 000 euro apmērā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
2022. gadā plānots izmaksāt atbalstu 4 000 000 euro apmērā no Zemkopības ministrijas budžeta apakšprogrammas 21.01.00 “Valsts atbalsts lauksaimniecībai un lauku attīstībai”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
02014R0702
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2014. gada 25. jūnija Regula (ES) Nr. 702/2014, ar kuru konkrētas atbalsta kategorijas lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2014. gada 1. jūlijs, Nr. L 193)
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2014. gada 25. jūnija Regula (ES) Nr. 702/2014, ar kuru konkrētas atbalsta kategorijas lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2014. gada 1. jūlijs, Nr. L 193)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas Nr. 702/2014 1. pielikums
2. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas.
Komisijas paziņojuma 23. punkta “a” apakšpunkts
4.1.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas.
Komisijas paziņojuma 22. punkta “a” apakšpunkts un 23bis. punkts
4.2. un 4.3.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts atbilst Komisijas paziņojuma 3.1. sadaļai.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Ministru kabineta noteikumu projekts sagatavots, ievērojot Eiropas Savienības normatīvajos aktos un Līgumā par Eiropas Savienības darbību (turpmāk – LESD) noteiktās prasības.
Noteikumu projektā paredzētais atbalsts tiks īstenots saskaņā ar Eiropas Komisijas lēmumu Nr. SA.102018 (2022/N) “Valsts atbalsta pasākums mazajiem lauksaimniekiem”, kas ir spēkā līdz 2022. gada 30. jūnijam.
Cita informācija
Eiropas Komisijas 2020. gada 19. marta paziņojums "Pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pašreizējā Covid-19 uzliesmojuma situācijā" (C(2020)1863) saskaņā ar kuru tiek veikta arī atbalsta uzraudzība un ziņošana.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participations?search%5Bquery%5D=518&quicksearch=

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Zemkopības ministrija
  • Lauku atbalsta dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi