Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
23-TA-2899: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumos Nr. 555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumos Nr. 555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība"" (turpmāk - Noteikumu projekts) izstrādāts, pamatojoties uz Ministru kabineta 2023.gada 12.decembra rīkojumu Nr.883 "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums 20.00.00 programmas "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana" uz budžeta resoru "10.Aizsardzības ministrija", "14.Iekšlietu ministrija", "15. Izglītības un zinātnes ministrija", "16.Zemkopības ministrija", "18. Labklājības ministrija", "19.Tieslietu ministrija", "29.Veselības ministrija", "62. Mērķdotācijas pašvaldībām"" (turpmāk - Rīkojums).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis - nodrošināt Rīkojumā ietverto pasākumu (tai skaitā darba samaksas pieaugums ārstniecības personām) īstenošanu no 2024.gada 1.janvāra, kā arī 2024.gadā turpināt nodrošināt Covid – 19 testēšanu (atbilstoši noteiktiem algoritmiem) un Ukrainas iedzīvotājiem karadarbības dēļ nepieciešamos veselības aprūpes pakalpojumus slimnīcās Latvijā. 
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2024.
Pamatojums
Atbilstoši Rīkojumam finansējums Noteikumu projektā ietverto pasākumu īstenošanai paredzēts no 2024.gada 1.janvāra. 

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Veselības aprūpes finansēšanas un organizēšanas kārtību, tai skaitā veselības aprūpes pakalpojumu veidus un apjomus, kuri tiek apmaksāti no valsts budžeta līdzekļiem, kā arī samaksas kārtību par minētajiem pakalpojumiem nosaka 2018.gada 28.augusta Ministru kabineta noteikumi Nr.555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība" (turpmāk – Noteikumi Nr.555). Noteikumos Nr.555 ietvertais tiesiskais regulējums ir tieši saistīts ar nozarei pieejamo finansējumu. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Rīkojumā noteikto, tiek paredzēta apropriācijas pārdale, lai nodrošinātu nepārtrauktu neatliekamu un prioritāru pasākumu ieviešanu un finansēšanu veselības nozarē no 2024. gada 1. janvāra. Līdz ar to nepieciešams pilnveidot un precizēt Noteikumos Nr.555 ietverto valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanas un apmaksas kārtību atbilstoši Rīkojumā atbalstītajiem pasākumiem un piešķirtajam finansējumam. 

Noteikumu Nr.555 274.1.apakšpunkts paredz līdz 2023.gada 31.decembrim samaksu ārstniecības iestādēm par laboratorisko izmeklējumu veikšanu Covid-19 infekcijas noteikšanai atbilstoši Slimību profilakses un kontroles centra tīmekļvietnē publicētajam Covid-19 testēšanas algoritmam. 

Noteikumu Nr.555 273.punkts paredz līdz 2023.gada 31.decembrim valsts apmaksātos medicīniskās transportēšanas pakalpojumus, lai nodrošinātu Ukrainas iedzīvotājiem Krievijas Federācijas izraisītā bruņotā konflikta dēļ nepieciešamos veselības aprūpes pakalpojumus stacionārajās ārstniecības iestādēs Latvijā.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā minēto, Noteikumu projekts paredz:
1) papildināt norādi uz Noteikumu Nr.555 izdošanas tiesisko pamatu un Noteikumu Nr.555 1.punktu ar atsauci uz Ārstniecības likuma 9.panta piekto daļu un tajā noteikto pilnvarojumu Ministru kabinetam (Noteikumu projekts 1.1. un 1.2.apakšpunkts). 
2023.gada 28.septembrī Saeimā tika pieņemts likums "Grozījumi Ārstniecības likumā" (likums stājas spēkā 2024.gada 1.janvārī), paredzot pilnvarojumu Ministru kabinetam noteikt paliatīvās aprūpes organizēšanas, finansēšanas un saņemšanas kārtību (sk. likuma 2.pants). Atbilstoši šim deleģējumam Veselības ministrija ir izstrādājusi Ministru kabineta noteikumu projektu "Paliatīvās aprūpes organizēšanas, saņemšanas un finansēšanas kārtība" (23-TA-1921), kura 2.punkts paredz, ka veselības aprūpes pakalpojumus paliatīvās aprūpes ietvaros organizē, saņem un finansē saskaņā ar normatīvajiem aktiem par veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtību. Līdz ar to norāde uz Noteikumu Nr.555 izdošanas tiesisko pamatu un Noteikumu Nr.555 1.punkts papildināmi ar atsauci uz Ārstniecības likuma 9.panta piekto daļu un tajā noteikto pilnvarojumu Ministru kabinetam. 
2) paplašināt valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu klāstu pacientiem ar onkoloģiskām saslimšanām, kuriem nepieciešama ķīmijterapija, ar pakalpojumu - dzimumšūnu paņemšanu, sasaldēšanu un uzglabāšanu pirms ķīmijterapijas uzsākšanas (Noteikumu projekta 1.3. un 1.5.apakšpunkts).
Cilvēkiem ar onkoloģiskām saslimšanām pēc ķīmijterapijas saņemšanas var būt samazināta auglība. Ķīmijterapijas medikamenti iedarbojas uz dzimumšūnām (spermatozoīdiem un olšūnām), tāpēc to attīstība, nobriešana un pilnvērtīga darbība vēlāk var būt traucēta. Ķīmijterapijas medikamenti mūsdienās kļūst arvien saudzīgāki, tādēļ ne visiem pacientiem nākotnē būs problēmas ar auglību, tomēr, lai nodrošinātu iespēju nākotnē kļūt par vecākiem saviem bioloģiskajiem bērniem, daudzviet pasaulē tiek rasta iespēja pirms ārstēšanas uzsākšanas veikt reproduktīvā materiāla paņemšanu, sasaldēšanu un uzglabāšanu noteiktu laika periodu.
Arī Latvijā, sākot ar 2024.gadu, onkoloģijas pacientiem (gan pieaugušajiem, gan bērniem) būs iespēja saglabāt savu reproduktīvo materiālu pirms ķīmijterapijas uzsākšanas. Šobrīd pieejamā finansējuma ietvaros plānots apmaksāt pakalpojumu pirms ķīmijterapijas uzsākšanas, ja par pakalpojuma nepieciešamību ir lēmis ārstu konsīlijs. Dzimumšūnu uzglabāšana šobrīd tiek paredzēta ne ilgāk par 10 gadiem no sasaldēšanas brīža. 
Ievērojot minēto, tiek veikti grozījumi Noteikumos Nr.555, iekļaujot valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu klāstā reproduktīvā materiāla paņemšanu, sasaldēšanu un uzglabāšanu pirms ķīmijterapijas uzsākšanas un paredzot šā pakalpojuma nosacījumus. 
3) iekļaut zobārstniecības pakalpojumus un brilles (gan lēcas, gan ietvars) valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu klāstā pacientiem, kuri saņem ilgstošu psihiatrisko ārstēšanu stacionārā ārstniecības iestādē (Noteikumu projekta 1.4. un 1.6.apakšpunkts).
Pacientiem ar hroniskiem psihiskās veselības traucējumiem ilgstoši (ir pacienti, kas stacionārā pavada vairākus mēnešus, bet citi - pat ilgāk par gadu vai vairākus gadus) uzturoties psihiatriskā profila ārstniecības iestādēs ir ierobežota pieejamība zobārstniecības pakalpojumiem. Rezultātā mutes dobuma veselības problēmu dēļ tiek traucēta cilvēka pamatvajadzību nodrošināšana - pārtikas uzņemšana. 
Tā kā pacienti, kas ilgstoši atrodas psihiatriskā profila slimnīcās, pamatā ir sociāli mazaizsargātā iedzīvotāju grupa, šo personu iespējas pašiem iegādāties redzes koriģējošos līdzekļus ir ļoti ierobežotas. Savukārt bez redzes koriģējošiem līdzekļiem ir traucēta pacientu spēja veikt ikdienas aktivitātes un samazināta līdzestība ārstēšanas procesā (piemēram, spēja veikt funkcionālo speciālistu norādes). 
Līdz ar to Noteikumu projekts paredz papildināt valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu klāstu pacientiem ar hroniskiem psihiskās veselības traucējumiem, kuri ilgstoši atrodas psihiatriskā profila slimnīcās, tādējādi neierobežojot šo cilvēku dzīves kvalitāti.  
Abi minētie pasākumi tiek ieviesti atbilstoši Psihiskās veselības aprūpes organizēšanas uzlabošanas plāna 2023.–2025. gadam (apstiprināts ar Ministru kabineta 2022.gada 13.decembra rīkojumu Nr.939) sadaļas “Psihiskās veselības aprūpes organizēšanas uzlabošanas plānā 2023.–2025. gadam paredzētās aktivitātes” 2.5.apakšpunktā ietvertajam pasākumam: izvērtēt iespēju iekļaut no valsts budžeta apmaksājamo pakalpojumu grozā zobārstniecības (t.sk., minimāli nepieciešamā protezēšana), optometrista pakalpojumus un nepieciešamo palīglīdzekļu personām, kurām ir nepieciešama ilgstoša ārstēšana psihiatriskā profila slimnīcās.
4) regulējumu, kas saistīts ar 2023.gadā uzsāktā valsts apmaksātā veselības aprūpes pakalpojuma - mobilās komandas paliatīvās aprūpes pakalpojums pacienta dzīvesvietā - ieviešanu (Noteikumu projekta 1.7., 1.8., 1.9. un 1.12.apakšpunkts).
Atbilstoši finansējumam, kas tika piešķirts likumā “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” paredzētā prioritārā pasākuma “Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošana” ietvaros, tika veikti grozījumi Noteikumos Nr.555 (sk. Ministru kabineta 2023.gada 28.marta noteikumi Nr.156 "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumos Nr. 555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība""), paplašinot valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu klāstu ar mobilās komandas paliatīvās aprūpes pakalpojumu pacienta dzīvesvietā.
Noteikumu projekts paredz papildināt Noteikumus Nr.555 saistībā ar mobilās komandas paliatīvās aprūpes pakalpojuma pacienta dzīvesvietā ieviešanu, nosakot:
- mobilās komandas paliatīvās aprūpes pakalpojums pacienta dzīvesvietā ietilpst primārajā veselības aprūpē (Noteikumu projekta 1.7. un 1.8.apakšpunkts);
- prasības mobilās komandas paliatīvās aprūpes pakalpojuma pacienta dzīvesvietā sniedzējam (Noteikumu projekta 1.9.apakšpunkts);
-  mobilās komandas paliatīvās aprūpes pakalpojuma pacienta dzīvesvietā apmaksas nosacījumus (Noteikumu projekta 1.12.apakšpunkts). 
5) veicināt savlaicīgu sekundārās ambulatorās veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību grūtniecēm un sievietēm pēcdzemdību periodā līdz 70 dienām (Noteikumu projekta 1.10.apakšpunkts).
Saskaņā ar Ārstniecības likuma 3.panta otro daļu un Noteikumu Nr.555 61.1.apakšpunktā noteikto grūtnieces veselības aprūpe ir prioritāra, tomēr praksē nereti ir situācijas, kad grūtnieces ar hroniskām saslimšanām savlaicīgi nesaņem speciālista konsultāciju vai izmeklējumu. Galvenais iemesls šādām situācijām ir veselības aprūpes pakalpojumu kopējā pieejamība un gaidīšanas rindu garums. 
Lai risinātu šo problēmu, Noteikumu projekts paredz iekļaut grūtnieces un sievietes pēcdzemdību periodā līdz 70 dienām to pacientu lokā, kam sekundārās ambulatorās veselības aprūpes pakalpojumi nodrošināmi 10 darbdienu laikā no dienas, kad persona vērsusies ārstniecības iestādē pakalpojuma saņemšanai. Minētais attieksies uz pacientēm, kurām pēkšņa slimība vai hroniskas slimības paasināšanās var apdraudēt personas veselību vai grūtniecības norisi, un sniegtie pakalpojumi ārstniecības iestādēm tiks apmaksāti virs kvotas. Tādējādi grūtnieces un sievietes pēcdzemdību periodā līdz 70 dienām ar konkrētām slimības diagnozēm konkrētās situācijās varēs saņemt nepieciešamos veselības aprūpes pakalpojumus ātrāk kā līdz šim, turklāt ārstniecības iestādes būs motivētas šo pacienšu aprūpē. 
6)  nodrošināt ārstniecības personu darba samaksas pieaugumu no 2024.gada 1.janvāra (Noteikumu projekta 1.11., 1.16., 1.18., 1.20. un 1.21.apakšpunkts).
Noteikumu Nr.555 153.punkts nosaka veselības aprūpes pakalpojumu tarifos iekļauto darba samaksas apjomu. Ievērojot Rīkojuma 1.1.1.apakšpunktā noteikto, Noteikumu Nr.555 153.punkts tiek izteikts jaunā redakcijā, nosakot, ka vidējā darba samaksa mēnesī no 2024.gada 1.janvāra tiek noteikta šādā apmērā (Noteikumu projekta 1.11.apakšpunkts):
153.1. ārstiem un funkcionālajiem speciālistiem – 2 304,00 euro;
153.2. ārstniecības un pacientu aprūpes personām un funkcionālo speciālistu asistentiem – 1 388,00 euro;
153.3. ārstniecības un pacientu aprūpes atbalsta personām – 925,00 euro.
Atbilstoši minētajam darba samaksas pieaugumam tiek veikti pārrēķini attiecīgajos veselības aprūpes pakalpojumu tarifos. Tarifu pārrēķins ietekmē 4.pielikuma “Aprūpes epizodes un to tarifi” 5.punktā noteiktos aprūpes epizožu tarifus, 6.pielikumā “Stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu sniedzēji un stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu apmaksas nosacījumi” noteiktos stacionāro pakalpojumu tarifus un fiksētās piemaksas, 10.pielikuma “Steidzamās medicīniskās palīdzības punkti un fiksētā ikmēneša maksājuma (piemaksas) aprēķins ārstu speciālistu kabinetiem un struktūrvienībām” 2.punktā ietverto fiksēto maksājumu par speciālistu un ārstniecības iestāžu struktūrvienību darbību ambulatorajā veselības aprūpē un 11.pielikuma “Primārās veselības aprūpes finansējuma plānošana” 2.punktā noteikto kapitācijas naudas apmēru un šī pielikuma 32.2.1. un 32.2.2. apakšpunktā ietverto plānoto finansējumu.
7) pārcelt stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu sniedzējiem Noteikumu Nr.555 14.pielikuma 3.1.1.apakšpunktā noteikto kvalitātes rādītāju izpildes vērtēšanas datumu (Noteikumu projekta 1.13.apakšpunkts).
Covid-19 pandēmijas izraisītās situācijas ietekmē ir mainījusies pacientu struktūra un pacientu plūsmas organizēšana stacionārajās ārstniecības iestādēs, tādēļ kvalitātes kritēriji stacionārās veselības aprūpes pakalpojumu sniedzēju darbības novērtēšanai jāveido atbilstoši aktuālajai situācijai, un tam nepieciešams laiks.  Līdz ar to tiek veikti grozījumi Noteikumu Nr.555 239.punktā, pārceļot kvalitātes rādītāju izpildes vērtēšanas datumu uz 2026.gada 1.janvāri. 
8) līdz 2024.gada 31.decembrim turpināt nodrošināt valsts apmaksāto medicīnisko transportēšanu, lai Ukrainas iedzīvotājiem sniegtu Krievijas Federācijas izraisītā bruņotā konflikta dēļ nepieciešamos veselības aprūpes pakalpojumus stacionārajās ārstniecības iestādēs (Noteikumu projekta 1.14.apakšpunkts).
Atbilstoši Noteikumu Nr.555 260.punktam minētie pasākumi tika ieviesti 2022.gadā, un līdz šim medicīniskā transportēšana no Ukrainas ārstniecības iestādes uz stacionāro ārstniecības iestādi Latvijā starptautiskās palīdzības ietvaros veikta vairākām pacientu grupām (kopumā vairāk kā 100 personām), nodrošinot iespēju karadarbībā cietušajiem saņemt nepieciešamo ārstēšanu, tai skaitā medicīnisko rehabilitāciju, Latvijas stacionāros. 
Pacientu (Ukrainas iedzīvotāju, tai skaitā karavīru) uzņemšanas algoritms paredz, ka medicīnisko transportēšanu organizē un nepieciešamos veselības aprūpes pakalpojumus primāri nodrošina SIA “Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca”. Saņemot nepieciešamo medicīnisko palīdzību šajā stacionārā, pacients ārstēšanas turpināšanai tiek pārvest uz citu stacionāro ārstniecības iestādi, piemēram, valsts sabiedrību ar ierobežotu atbildību “Nacionālais rehabilitācijas centrs “Vaivari””. 
Saskaņā ar Ministru kabineta 2022.gada 31.maija noteikumu Nr.329 "Grozījums Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumos Nr. 555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojuma 1.3.apakšsadaļā ietverto informāciju - laikā, kad tika izstrādāts tiesiskais regulējums (2022.gada pavasaris), nebija iespējams prognozēt, cik ilgi tiks nodrošināta medicīniskās palīdzības sniegšana Ukrainas iedzīvotājiem, tāpēc medicīniskā transportēšana, lai Ukrainas iedzīvotājiem sniegtu Krievijas Federācijas izraisītā bruņotā konflikta dēļ nepieciešamos veselības aprūpes pakalpojumus stacionāros, tika paredzēta līdz 2022.gada 31.decembrim. Vienlaikus tika norādīts, ka nepieciešamības gadījumā šis termiņš tiks pārskatīts atbilstoši aktuālajai situācijai.
Karadarbībai turpinoties, pasākuma, kas paredz Ukrainā ievainoto medicīnisko transportēšanu uz Latviju, īstenošana tika pagarināta līdz 2023.gada 31.decembrim (sk. Ministru kabineta 2023.gada 10.janvāra noteikumi Nr.9 "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumos Nr. 555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība"), norādot, ka termiņš var tikt pārskatīts atbilstoši aktuālajai situācijai un objektīvajai nepieciešamībai. 
Ievērojot minēto un to, ka karadarbība Ukrainā joprojām turpinās un tajā ievainoto skaits ik dienas pieaug, Veselības ministrija uzskata par nepieciešamu 2022.gadā uzsāktos pasākumus, kas vērsti uz medicīniskās palīdzības sniegšanu Ukrainas iedzīvotājiem, turpināt arī 2024.gadā. Līdz ar to pacientu medicīniskā transportēšana no ārstniecības iestādes Ukrainā uz stacionāro ārstniecības iestādi Latvijā, kā arī pacientu nogādāšana no stacionārās ārstniecības iestādes uz citu stacionāro ārstniecības iestādi ir iekļauta Pasākumu plāna atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2024. gadam projekta (23-TA-2768) 7.4. un 7.6.apakšpunktā, kā arī ietverta Noteikumu projekta 1.14.apakšpunktā.
Pasākumu īstenošanas termiņš (2024.gads) noteikts atbilstoši iepriekš minētā Pasākumu plāna atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2024. gadam termiņam. Nepieciešamības gadījumā šis termiņš tiks pārskatīts atbilstoši aktuālajai situācijai un objektīvajai nepieciešamībai. 
9) līdz 2024.gada 31.decembrim turpināt nodrošināt laboratorisko izmeklējumu veikšanu Covid-19 noteikšanai atbilstoši Slimību profilakses un kontroles centra tīmekļvietnē publicētajam Covid-19 testēšanas algoritmam (Noteikumu projekta 1.15.apakšpunkts). Šī pasākuma īstenošana saistīta ar epidemioloģiskās drošības apsvērumiem.
10)   iekļaut manipulāciju 02124 “Poligrāfija ambulatori”, 60507 “Transkutānā kapnogrāfija pacientiem ar hronisku elpošanas nepietiekamību skābekļa terapijas nozīmēšanai” un 07072 “Piemaksa par transkutāno kapnogrāfiju pie manipulācijām 02125 vai 02126” dienas stacionārā sniedzamo veselības aprūpes pakalpojumu neiroloģisko un iekšķīgo slimību saistošajās (pamata) manipulācijās, tādējādi paplašinot dienas stacionārā sniedzamo valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu klāstu gan bērniem, gan pieaugušajiem (Noteikumu projekta 1.17.apakšpunkts).
11)  izmaiņas Noteikumu Nr.555 6.pielikumā “Stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu sniedzēji un stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu apmaksas nosacījumi” (Noteikumu projekta 1.18.apakšpunkts):
- stacionāro pakalpojumu tarifu un fiksēto piemaksu pārrēķins atbilstoši ārstniecības personu atalgojuma pieaugumam (skatīt šīs sadaļas 6.punktu), kā arī gultasdienas tarifa pārrēķins atbilstoši ēdināšanas izmaksu pieaugumam;
- VSIA "Rīgas psihiatrijas un narkoloģijas centrs" iekļaušana V līmeņa specializēto ārstniecības iestāžu sarakstā, kā arī telemedicīnas pakalpojuma ieviešana šīs slimnīcas uzņemšanas nodaļā.
Saskaņā ar 6.pielikuma 1.7.1.apkšpunktu šobrīd VSIA "Rīgas psihiatrijas un narkoloģijas centrs" ir specializētā ārstniecības iestāde, taču praksē šis stacionārs sniedz terciārā līmeņa psihiatrisko palīdzību (saskaņā ar Veselības aprūpes finansēšanas likuma 1.panta otrās daļas 4.punktā minēto terciārā veselības aprūpe ir augsti specializētu veselības aprūpes pakalpojumu kopums, ko personai ārstniecības iestādē sniedz viena vai vairākas kādā slimību profilā specializējušās ārstniecības personas ar papildu kvalifikāciju). Līdz ar to VSIA "Rīgas psihiatrijas un narkoloģijas centrs" tiek iekļauta V līmeņa specializēto ārstniecības iestāžu sarakstā, proti, 6.pielikuma 1.6.apakšpunktā, attiecīgi veicot tehniskus labojumus 6.pielikuma 1.7. un 2.19.apakšpunktā.
Papildus izmaiņas (6.pielikuma 1.punkta 9.piezīme) saistīta ar to, ka no 2024. gada 1. janvāra VSIA "Rīgas psihiatrijas un narkoloģijas centrs" uzņemšanas nodaļā būs par vienu psihiatru vairāk nekā pašlaik, un šis psihiatrs nodrošinās attālināto konsultāciju sniegšanu darbdienās no plkst. 8.00 līdz plkst. 16.00. Pasākuma mērķis - atslogot psihiskās veselības aprūpes speciālistus gadījumos, kad kādam citam speciālistam (piemēram, ģimenes ārstam) vai iedzīvotājam (pacients vai pacienta tuvinieks, kas šaubās par nepieciešamību vērsties pēc palīdzības) ir nepieciešama vispārējā informācija par psihiskās veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanu un pamatinformācijas pieejamību akūtos gadījumos. 
Šis pasākums tiek ieviests atbilstoši Psihiskās veselības aprūpes organizēšanas uzlabošanas plāna 2023.–2025. gadam (apstiprināts ar Ministru kabineta 2022.gada 13.decembra rīkojumu Nr.939) sadaļas “Psihiskās veselības aprūpes organizēšanas uzlabošanas plānā 2023.–2025. gadam paredzētās aktivitātes” 2.10.apakšpunktā ietvertajam pasākumam: attīstīt telemedicīnas tehnoloģiju izmantošanu, nodrošinot psihiskās veselības aprūpes pakalpojumus.
- a/s "Latvijas Jūras medicīnas centrs" un SIA "Sanare-KRC Jaunķemeri" iekļaušana stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu sniedzēju sarakstā, ar kuriem Nacionālais veselības dienests slēdz līgumu par stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu profilos - terapija un hronisko pacientu aprūpe (attiecīgi papildināts 6.pielikuma 1.8.apakšpunkts, kā arī 2.5.2., 2.5.3. un 2.21.1.apakšpunkts). 
Terapeitiskā profila un hronisko pacientu aprūpes profila gultu nepietiekamība Rīgā un Pierīgā ir akūta problēma, tādēļ, lai veicinātu valsts apmaksāto pakalpojumu pieejamību terapeitiskā profila pacientiem un hronisko pacientu aprūpes profila pacientiem, tiek papildināts šo profilu pakalpojumu sniedzēju loks. Norādāms, ka saskaņā ar Noteikumu Nr.555 269. un 276.punktu Nacionālais veselības dienests ir noslēdzis līgumu ar a/s "Latvijas Jūras medicīnas centrs" un SIA "Sanare-KRC Jaunķemeri" par terapeitiskā profila un hronisko pacientu aprūpes profila nodrošināšanu un šīs ārstniecības iestādes nodrošinās šo pakalpojumu arī turpmāk. 
- 1.8.1., 1.8.3. un 1.8.4. apakšpunkts 17. kolonnā (rehabilitācija) papildināts ar AR(tikai akūtā rehabilitācija jaukta profila gultās atbilstoši līgumos noteiktajiem nosacījumiem) atzīmi, jo stacionāri,  kas nodrošina hronisko pacientu aprūpes profilu, nodrošina arī akūto rehabilitācija. Līdz ar to akūtā rehabilitācija nodrošināma arī SIA "Saldus medicīnas centrs", a/s "Latvijas Jūras medicīnas centrs" un SIA "Sanare-KRC Jaunķemeri". 
- grūtniecības un dzemdību aprūpes profila svītrošana no SIA “Cēsu klīnika” sniegto veselības aprūpes pakalpojumu klāsta (grozījums veikts 6.pielikuma 1.3.2.apakšpunktā), jo šis stacionārs šāda profila pakalpojumus nenodrošina. 
- veiktas izmaiņas 2.4.apakšpunktā, tajā minētās dzemdību pakalpojumu programmas iekļaujot DRG pakalpojumu (pakalpojumi, kuri ir iekļauti diagnozēm piesaistīto grupu aprēķinā) apmaksas sistēmā;
- saskaņā ar 1.8.1. un 1.8.2. apakšpunktā norādīto SIA "Saldus medicīnas centrs" un SIA "Priekules slimnīca" jau šobrīd nodrošina aprūpes profila pakalpojumus, tāpēc tiek veikts tehnisks grozījums 2.5.1.apakšpunktā, papildinot tajā ietverto ārstniecības iestāžu sarakstu ar abiem minētajiem stacionāriem. Līdzīgi veikti tehniski grozījumi arī 2.5.2. un 2.5.3.apakšpunktā, jo saskaņā ar 1.8.1.apakšpunktā noteikto SIA "Saldus medicīnas centrs" jau šobrīd nodrošina hronisko pacientu aprūpi. 
12) valsts apmaksātu insulīna sūkņu pieejamību cukura diabēta pacientiem līdz 24 gadu vecumam (Noteikumu projekta 1.19.apakšpunkts).
Noteikumu projekts paredz atbilstošu grozījumu Noteikumu Nr.555 7.pielikumā, paredzot, ka Nacionālais veselības dienests atbilstoši VSIA "Bērnu klīniskā universitātes slimnīca" rēķiniem apmaksās vienreiz lietojamo insulīna sūkņu piederumus esošiem pacientiem, insulīna sūkņus jauniem pacientiem, vienreiz lietojamos insulīna sūkņu piederumus jauniem pacientiem un jaunu insulīna sūkņu iegādi bojāto insulīna sūkņu nomaiņai personām līdz 24 gadu vecumam. 
Insulīna sūknis ir ārstēšanas metode, kas paredzēta diabēta slimniekiem, kam vajadzīga intensīva ārstēšana ar insulīna ievadīšanu (parasti tās ir injekcijas vairākas reizes dienā) un regulāra glikozes daudzuma mērīšana asinīs (arī veicot dūrienus). Insulīna sūknis aizstāj injekcijas. 
Precīza diabēta kompensācija, ko var panākt ar insulīna sūkni, nodrošina būtiskus uzlabojumus pacienta dzīves kvalitātē un arī ikdienas aktivitātēs. Šāds, precīzi kompensēts pacients ir daudz spējīgāks iekļauties gan augstākās izglītības apguvē, gan potenciāli - darba tirgū.  
13) veikt izmaiņas Noteikumu Nr.555 11.pielikumā “Primārās veselības aprūpes finansējuma plānošana” (Noteikumu projekta 1.21.apakšpunkts):
- 2.punktā noteiktā kapitācijas naudas apmēra un 32.2.1. un 32.2.2. apakšpunktā ietvertā plānotā finansējuma pārrēķins atbilstoši ārstniecības personu atalgojuma pieaugumam (skatīt šīs sadaļas 6.punktu);
- precizēti 3.punktā minētie nosacījumi, kas tiek ņemti vērā primārās veselības aprūpes patēriņa koeficienta, kas nepieciešams ģimenes ārstu kapitācijas naudas apmēra noteikšanai, aprēķinā.
Šobrīd šajā aprēķinā tiek ņemti vērā dati (personu skaits vecuma grupās un apmeklējumu skaits pie ģimenes ārsta katrā vecuma grupā) par gada pirmajiem deviņiem mēnešiem, proti, dati uz kārtējā gada 30.septembri, taču saskaņā ar Nacionālā veselības dienesta datu analīzi liels skaits pacientu pie ģimenes ārsta vēršas tieši gada pēdējos mēnešos, kā arī dažādos gada periodos var atšķirties dažādu vecumu grupu īpatsvars.
Šis jautājums ir pārrunāts ar Latvijas Ģimenes ārstu asociāciju un Latvijas Lauku ģimenes ārstu asociāciju, un diskusiju rezultātā secināts, ka primārās veselības aprūpes patēriņa koeficienta, kas nepieciešams ģimenes ārstu kapitācijas naudas apmēra noteikšanai, aprēķinā nepieciešams ņemt vērā ģimenes ārstu veikto darbu visa gada garumā, kā arī aprēķinā iekļaut datus par ģimenes ārsta attālināti sniegtajām konsultācijām katrā vecuma grupā. 
Ievērojot minēto, Noteikumu projekts paredz atbilstošus grozījumus Noteikumu Nr.555 11.pielikuma "Primārās veselības aprūpes finansējuma plānošana” 3.punktā.
- precizēti nosacījumi, atbilstoši kuriem Nacionālais veselības dienests plāno pakalpojumus, kas saistīti ar veselības aprūpi mājās (sk. 32.2.apakšpunkts). 
Šobrīd mājas aprūpes pakalpojumu sniegšana tiek organizēta ļoti sadrumstaloti – mājas aprūpes pakalpojumu sniedzēji pakalpojumu nodrošina pilsētās un pagastos, bet rehabilitācijas pakalpojumus mājās pakalpojumu sniedzēji nodrošina novadu griezumā. Pakalpojuma teritoriālās sadrumstalotības dēļ gan pacientam, gan ārstniecības iestādei, kas izsniedz nosūtījumu, ir apgrūtinoši saprast, kas konkrētajā teritorijā sniedz pakalpojumu. Var veidoties arī situācijas, ka kādā attālākajā novada pagastā neviens pakalpojumu nesniedz. 
Lai novērstu minētos trūkumus un uzlabotu mājas aprūpes pakalpojumu pārklājumu valstī un uzlabotu pakalpojuma pieejamību pacientiem, ir Noteikumu projekts paredz grozījumus 32.2.apakšpunktā, nosakot, ka pakalpojumu plāno nevis pilsētām un pagastiem, bet novadiem. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
-

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Fiziskās personas, kurām ir tiesības saņemt veselības aprūpes pakalpojumus atbilstoši Veselības aprūpes finansēšanas likuma 7., 9. un 11. pantam.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts ietekmē ārstniecības iestādes un ārstniecības personas, kas noslēgušas un kuras noslēgs līgumus par valsts apmaksātu veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
1 427 825 434
0
1 371 469 225
0
1 371 469 225
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
1 427 825 434
0
1 371 469 225
0
1 371 469 225
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
1 429 868 746
0
1 371 469 225
20 147 926
1 371 469 225
18 123 383
18 503 913
2.1. valsts pamatbudžets
1 429 868 746
0
1 371 469 225
20 147 926
1 371 469 225
18 123 383
18 503 913
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-2 043 312
0
0
-20 147 926
0
-18 123 383
-18 503 913
3.1. valsts pamatbudžets
-2 043 312
0
0
-20 147 926
0
-18 123 383
-18 503 913
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
20 147 926
0
18 123 383
18 503 913
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Finansējums 2023. gadam atbilstoši likumam “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam” un ņemot vērā Finanšu ministrijas rīkojumus uz 2023.gada 17.novembri:
Veselības ministrijas (NVD) budžeta programmas 33.00.00 “Veselības aprūpes nodrošināšana”:
 
apakšprogramma 33.03.00 “Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana”
Resursi izdevumu segšanai  235 031 761 euro
    Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi 7 022 054 euro
    Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 228 009 707 euro
Izdevumi  236 644 697  euro, tai skaitā:
    Subsīdijas un dotācijas 236 644 697 euro
    Finansiālā bilance: -1 612 936 euro

apakšprogramma 33.12.00 “Reto slimību ārstēšana”
Resursi izdevumu segšanai  171 713 euro
    Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 171 713 euro
Izdevumi  171 713  euro, tai skaitā:
    Subsīdijas un dotācijas 171 713 euro

apakšprogramma 33.14.00 “Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana”
Resursi izdevumu segšanai  188 208 757 euro
     Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi 13 304 euro
     Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 188 195 453 euro
Izdevumi  188 208 757  euro, tai skaitā:
     Subsīdijas un dotācijas 186 019 155 euro
     Uzturēšanas izdevumu transferti 2 189 602 euro

apakšprogrammā 33.15.00 “Laboratorisko izmeklējumu nodrošināšana ambulatorajā aprūpē”:
Resursi izdevumu segšanai   44 211 914 euro
     Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 44 211 914 euro
Izdevumi  44 211 914  euro, tai skaitā:
     Subsīdijas un dotācijas 44 206 355 euro
     Uzturēšanas izdevumu transferti 5 559 euro

apakšprogrammas 33.16.00 “Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana”
Resursi izdevumu segšanai   338 931 142 euro
    Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi 25 052 euro
    Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 338 906 090 euro
Izdevumi  338 931 142  euro, tai skaitā:
    Subsīdijas un dotācijas 337 978 704 euro
    Uzturēšanas izdevumu transferti 952 438 euro

apakšprogrammā 33.17.00 “Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs”:
Resursi izdevumu segšanai   371 317 978 euro, tai skaitā:
    Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi 816 391 euro
    Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 370 501 587 euro
Izdevumi 371 205 165  euro, tai skaitā:
    Subsīdijas un dotācijas 371 205 165  euro
    Finansiālā bilance: 112 813 euro

    apakšprogrammā 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana”:
Resursi izdevumu segšanai   236 149 775 euro, tai skaitā:
    Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi 230 707 euro
    Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 235 919 068 euro
Izdevumi 236 472 174  euro, tai skaitā:
    Subsīdijas un dotācijas 236 472 174  euro
    Finansiālā bilance: -322 399 euro

Veselības ministrijas (NVD) budžeta programmas 45.00.00 “Veselības aprūpes finansējuma administrēšana”:
 apakšprogrammā 45.01.00 “Veselības aprūpes finansējuma administrēšana un ekonomiskā novērtēšana”:
Resursi izdevumu segšanai   13 802 394 euro
     Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem 1 486 099 euro
     Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 12 316 295 euro
 Izdevumi  14 023 184 euro, tai skaitā:
     Kārtējie izdevumi 10 513 753 euro
     Subsīdijas un dotācijas 407 376 euro
     Uzturēšanas izdevumu transferti 4 956 euro
     Kapitālie izdevumi  3 097 099 euro
Finansiālā bilance: -220 790 euro


2024.gads un 2025.gads atbilstoši likumam “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam”:

Veselības ministrijas (NVD) budžeta programmas 33.00.00 “Veselības aprūpes nodrošināšana”:
apakšprogramma 33.03.00 “Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana”
Resursi izdevumu segšanai  214 023 007 euro
     Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem 22 054 euro
     Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 214 000 953 euro
Izdevumi  214 023 007 euro, tai skaitā:
     Subsīdijas un dotācijas 214 023 007 euro

apakšprogramma 33.12.00 “Reto slimību ārstēšana”:
Resursi izdevumu segšanai  173 984 euro
     Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 173 984 euro
Izdevumi  173 984 euro, tai skaitā:
     Subsīdijas un dotācijas 173 984 euro

apakšprogramma 33.14.00 “Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana”:
Resursi izdevumu segšanai  188 341 114 euro
     Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi 13 304 euro
     Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 188 327 810 euro
Izdevumi  188 341 114 euro, tai skaitā:
     Subsīdijas un dotācijas 186 167 338 euro
     Uzturēšanas izdevumu transferti  2 173 776 euro

apakšprogramma 33.15.00 “Laboratorisko izmeklējumu nodrošināšana ambulatorajā aprūpē”:
Resursi izdevumu segšanai   50 068 507 euro
    Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 50 068 507 euro
Izdevumi  50 068 507  euro, tai skaitā:
    Subsīdijas un dotācijas 50 062 948 euro
    Uzturēšanas izdevumu transferti 5 559 euro

apakšprogramma 33.16.00 “Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana”:
Resursi izdevumu segšanai   315 433 601 euro
     Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi 25 052 euro
     Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 315 408 549 euro
Izdevumi  315 433 601  euro, tai skaitā:
     Subsīdijas un dotācijas 314 753 389 euro
     Uzturēšanas izdevumu transferti 680 212 euro

apakšprogramma 33.17.00 “Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs”:
Resursi izdevumu segšanai   372 133 285 euro, tai skaitā:
    Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi 816 391 euro
    Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 371 316 894 euro
Izdevumi 372 133 285 euro, tai skaitā:
    Subsīdijas un dotācijas 372 133 285  euro

apakšprogramma 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana”:
Resursi izdevumu segšanai   219 044 435 euro
     Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem 230 707 euro
Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 218 813 728 euro
     Izdevumi  219 044 435  euro, tai skaitā:
     Subsīdijas un dotācijas 219 044 435  euro

 Veselības ministrijas (NVD) budžeta programmas 45.00.00 “Veselības aprūpes finansējuma administrēšana”:
apakšprogramma 45.01.00 “Veselības aprūpes finansējuma administrēšana un ekonomiskā novērtēšana”:
Resursi izdevumu segšanai   12 251 292 euro
     Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem 1 486 099 euro
     Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 10 765 193 euro
 Izdevumi  12 251 292  euro, tai skaitā:
     Kārtējie izdevumi 10 530 512 euro
     Subsīdijas un dotācijas 417 453 euro
     Kapitālie izdevumi  1 303 327 euro


1.Noteikumu Nr.555 2.5.apakšpunkts (Noteikumu projekta 1.3.apakšpunkts) un  Noteikumu Nr.555 4.3.3.1 apakšpunkts (Noteikumu projekta 1.5.apakšpunkts) paredz dzimumšūnu paņemšanu, sasaldēšanu un uzglabāšanu (ne ilgāk par 10 gadiem no sasaldēšanas brīža) pacientiem ar onkoloģiskām saslimšanām, ja dzimumšūnas paņemtas un sasaldētas pirms ķīmijterapijas uzsākšanas un par pakalpojuma nepieciešamību ir lēmis ārstu konsīlijs. Finansējums 2024.gadam 302 774 euro apmērā (148 061 euro apakšprogrammas 33.16.00 “Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana” ietvaros, 4 713 euro apakšprogrammas 33.15.00 “Laboratorisko izmeklējumu nodrošināšana ambulatorajā aprūpē” ietvaros un 150 000 euro apakšprogrammas 33.03.00 “Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana” ietvaros) un 2025.gadam un turpmāk ik gadu 394 681 euro apmērā (209 025 euro apakšprogrammas 33.16.00 “Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana” ietvaros, 5 656 euro apakšprogrammas 33.15.00 “Laboratorisko izmeklējumu nodrošināšana ambulatorajā aprūpē” ietvaros un 180 000 euro apakšprogrammas 33.03.00 “Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana” ietvaros), skat., anotācijas pielikumu Nr.2.
Finansējuma avots: budžeta resors "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programma 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana" (Ministru kabineta 2023. gada 26. septembra sēdē (protokola Nr.47 43.§) tika atbalstīts Informatīvais ziņojums “Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2024.gadam un budžeta ietvaram 2024.-2026.gadam”, kur atbilstoši protokollēmuma  2. un 7.punktam veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības un kvalitātes uzlabošanai budžeta resora “74.Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 20.00.00 “Veselības aprūpes pasākumu īstenošana” tika rezervēts finansējums 275 000 000 euro apmērā 2024.gadam un turpmāk ik gadu).

2.Noteikumu Nr.555 4.1.6.apakšpunkts (Noteikuma projekta 1.4.apakšpunkts) paredz zobārstniecības pakalpojumus pacientiem, kuri saņem ilgstošu psihiatrisko ārstēšanu stacionārā ārstniecības iestādē, tai skaitā saskaņā ar tiesas lēmumu un Noteikumu Nr. 555 4.11.6.apakšpunkts (Noteikuma projekta 1.6.apakšpunkts) paredz briļļu lēcas un briļļu ietvarus pacientiem, kuri saņem ilgstošu psihiatrisko ārstēšanu stacionārā ārstniecības iestādē. Iepriekš minētie pasākumi īstenojami apakšprogrammas 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana” ietvaros. Finansējums 2024.gadam 51 184 euro un 2025.gadā un turpmāk ik gadu 56 184 euro, skat., anotācijas pielikumu Nr.3.
Finansējuma avots: budžeta resors "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programma 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana" (Ministru kabineta 2023. gada 26. septembra sēdē (protokola Nr.47 43.§) tika atbalstīts Informatīvais ziņojums “Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2024.gadam un budžeta ietvaram 2024.-2026.gadam”, kur atbilstoši protokollēmuma  2. un 7.punktam veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības un kvalitātes uzlabošanai budžeta resora “74.Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 20.00.00 “Veselības aprūpes pasākumu īstenošana” tika rezervēts finansējums 275 000 000 euro apmērā 2024.gadam un turpmāk ik gadu).

3. Noteikumu Nr.555 61.3.4.apakšpunkts (Noteikumu projekta 1.10.apakšpunkts) paredz, ja grūtniecei vai sievietei pēcdzemdību periodā līdz 70 dienām sakarā ar pēkšņu slimību vai hroniskas slimības paasināšanos, kas var apdraudēt personas veselību vai grūtniecības norisi, ir nepieciešama speciālista konsultācija vai izmeklējums. Iepriekš minētais pasākums īstenojams apakšprogrammas 33.16.00 “Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana” ietvaros. Finansējums 2024.gadam un turpmāk ik gadu 471 764 euro, skat., anotācijas pielikumu Nr.4.
Finansējuma avots: budžeta resors "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programma 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana" (Ministru kabineta 2023. gada 26. septembra sēdē (protokola Nr.47 43.§) tika atbalstīts Informatīvais ziņojums “Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2024.gadam un budžeta ietvaram 2024.-2026.gadam”, kur atbilstoši protokollēmuma  2. un 7.punktam veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības un kvalitātes uzlabošanai budžeta resora “74.Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 20.00.00 “Veselības aprūpes pasākumu īstenošana” tika rezervēts finansējums 275 000 000 euro apmērā 2024.gadam un turpmāk ik gadu).

4.Noteikumu Nr.555 7.pielikuma 4.6.apakšpunkts (Noteikuma projekta 1.19.apakšpunkts) paredz, ka vienreiz lietojamo insulīna sūkņu piederumus esošiem pacientiem, insulīna sūkņus jauniem pacientiem, vienreiz lietojamos insulīna sūkņu piederumus jauniem pacientiem un jaunu insulīna sūkņu iegādi bojāto insulīna sūkņu nomaiņai personām līdz 24 gadu vecumam. Iepriekš minētie pasākumi īstenojami apakšprogrammas 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana” ietvaros. Finansējums 2024.gadam 1 067 793 euro, 2025.gadam 1 515 060 euro un 2026.gadam un turpmāk ik gadu 1 895 590 euro, skat., anotācijas pielikumu Nr.5.
Finansējuma avots: budžeta resors "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programma 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana" (Ministru kabineta 2023. gada 26. septembra sēdē (protokola Nr.47 43.§) tika atbalstīts Informatīvais ziņojums “Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2024.gadam un budžeta ietvaram 2024.-2026.gadam”, kur atbilstoši protokollēmuma  2. un 7.punktam veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības un kvalitātes uzlabošanai budžeta resora “74.Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 20.00.00 “Veselības aprūpes pasākumu īstenošana” tika rezervēts finansējums 275 000 000 euro apmērā 2024.gadam un turpmāk ik gadu).

5.Noteikumu Nr.555 273.punkts (Noteikumu projekta 1.14.apakšpunkts) paredz, ka Nacionālais veselības dienests līdz 2024. gada 31. decembrim stacionārajām ārstniecības iestādēm, kuras sniedz veselības aprūpes pakalpojumus Ukrainas civiliedzīvotājiem Krievijas Federācijas izraisītā bruņotā konflikta dēļ, stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanai samaksu līgumā ar dienestu noteiktajā kārtībā veic atbilstoši faktiskajām izmaksām par:
1)pacientu medicīnisko transportēšanu no ārvalsts ārstniecības iestādes uz stacionāro ārstniecības iestādi Latvijā ar indikatīvu finansiālu ietekmi 106 722 euro, atbilstoši “Pasākumu plāna atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2024. gadam” (23-TA-2768) 7.4.apakšpunktā iekļautajam pasākumam, (skat., anotācijas pielikumu Nr.6).
Finansējuma avots: budžeta resors "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programma 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai”.
2) pacientu nogādāšanu no stacionārās ārstniecības iestādes uz citu stacionāro ārstniecības iestādi ar indikatīvu finansiālu ietekmi 4 126 euro, atbilstoši “Pasākumu plāna atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2024. gadam” (23-TA-2768) 7.5.apakšpunktā iekļautajam pasākumam, (skat., anotācijas pielikumu Nr.7).
Finansējuma avots: budžeta resors "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programma 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai”.

6.Noteikumu Nr.555 274.punkts (Noteikumu projekta 1.15.apakšpunkts) paredz, ka līdz 2024.gada 31.decembrim Nacionālais veselības dienests līgumā ar ārstniecības iestādi noteiktajā kārtībā veic samaksu par laboratorisko izmeklējumu veikšanu Covid-19 infekcijas noteikšanai atbilstoši Slimību profilakses un kontroles centra tīmekļvietnē publicētajam Covid-19 testēšanas algoritmam ar indikatīvu finansiālu ietekmi 2 457 869 euro, skat., anotācijas pielikumu Nr.8.
Finansējuma avots: budžeta resors “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums”  programma 12.00.00 “Finansējums veselības jomas pasākumiem Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai””.

7.Noteikumu Nr.555 5.pielikuma 10.punkts (Noteikumu projekta 1.17.apakšpunkts) tiek papildināts ar manipulācijām 02124, 07072 un 60507, kas veicamas neiroloģisko un iekšķīgo slimību ārstēšanas dienas stacionārā. Finansējums 2024.gadam un turpmāk ik gadu 76 886 euro apmērā (72 524 euro apakšprogrammas 33.16.00 “Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana” ietvaros, 4 362 euro apakšprogrammas 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana” ietvaros), skat., anotācijas pielikumu Nr.9.
Finansējuma avots: budžeta resors "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programma 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana" (Ministru kabineta 2023. gada 26. septembra sēdē (protokola Nr.47 43.§) tika atbalstīts Informatīvais ziņojums “Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2024.gadam un budžeta ietvaram 2024.-2026.gadam”, kur atbilstoši protokollēmuma  2. un 7.punktam veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības un kvalitātes uzlabošanai budžeta resora “74.Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 20.00.00 “Veselības aprūpes pasākumu īstenošana” tika rezervēts finansējums 275 000 000 euro apmērā 2024.gadam un turpmāk ik gadu).

8.Noteikumu Nr.555 6.pielikuma 1.6.4.apakšpunkts un 9 piezīme (Noteikumu projekta 1.18.apakšpunkts) paredz, ka no 2024. gada 1. janvāra valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Rīgas psihiatrijas un narkoloģijas centrs" uzņemšanas nodaļā būs nodarbināti 2 psihiatri – par 1 psihiatru vairāk nekā pašlaik,  kurš nodrošinās attālinātu konsultāciju sniegšanu darbdienās laikā no plkst. 8.00 līdz plkst. 16.00. Iepriekš minētais pasākums īstenojams apakšprogrammas 33.17.00 “Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs” ietvaros. Finansējums 2024.gadam un turpmāk ik gadu 45 328 euro, skat., anotācijas pielikumu Nr.10.
Finansējuma avots: budžeta resors "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programma 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana" (Ministru kabineta 2023. gada 26. septembra sēdē (protokola Nr.47 43.§) tika atbalstīts Informatīvais ziņojums “Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2024.gadam un budžeta ietvaram 2024.-2026.gadam”, kur atbilstoši protokollēmuma  2. un 7.punktam veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības un kvalitātes uzlabošanai budžeta resora “74.Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 20.00.00 “Veselības aprūpes pasākumu īstenošana” tika rezervēts finansējums 275 000 000 euro apmērā 2024.gadam un turpmāk ik gadu).

9.
Noteikumu Nr.555  6.pielikuma (Noteikumu projekta 1.18.apakšpunkts) stacionāro pakalpojumu tarifus pārrēķins saistībā ar ēdināšanas tarifa pieaugumu. Finansējums 2024.gadā un turpmāk ik gadu 9 143 216 euro apmērā (6 185 165 euro apmērā apakšprogrammas 33.17.00 “Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs” ietvaros un 2 958 051 euro apmērā  apakšprogrammas 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana” ietvaros), skat., anotācijas pielikumu Nr.11.
Finansējuma avots: budžeta resors "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programma 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana" (Ministru kabineta 2023. gada 26. septembra sēdē (protokola Nr.47 43.§) tika atbalstīts Informatīvais ziņojums “Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2024.gadam un budžeta ietvaram 2024.-2026.gadam”, kur atbilstoši protokollēmuma  2. un 7.punktam veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības un kvalitātes uzlabošanai budžeta resora “74.Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 20.00.00 “Veselības aprūpes pasākumu īstenošana” tika rezervēts finansējums 275 000 000 euro apmērā 2024.gadam un turpmāk ik gadu).

10. Noteikumu Nr.555 153.punkts (Noteikumu projekta 1.11.apakšpunkts) izteikts jaunā redakcijā. Ņemot vērā izmaiņas šajā punktā, veikts tarifu pārrēķins, kas ietekmē šo noteikumu 4.pielikuma 5.punktā (Noteikumu projekta 1.16.apakšpunkts)  noteiktos aprūpes epizožu tarifus, 6.pielikumā (Noteikumu projekta 1.18.apakšpunts) noteiktos stacionāro pakalpojumu tarifus un fiksētās piemaksas, 10.pielikuma 2.punktā (Noteikumu projekta 1.20.apakšpunkts) noteiktie fiksētā maksājuma nodrošināšanai nepieciešamie līdzekļi gadā,  11.pielikuma 2.punktā (Noteikumu projekta 1.21.apakšpunkts) kapitācijas naudas apmēru* un 11.pielikuma 32.2.1. un 32.2.2. apakšpunktā ietvertā plānotā finansējuma pārrēķins atbilstoši ārstniecības personu atalgojuma pieaugumam. Finansējums 6 420 264 euro apmērā 2024.gadam un turpmāk ik gadu darba samaksas palielināšanai pārējam personālam, kas nepieciešams valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanas nodrošināšanai un nav ārstniecības personas, integrēšanai valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu tarifos (no 2024.gada 1.janvāra: +40 euro vidējais darba samaksas pieaugums par slodzi ik mēnesi pret 2023.gadu), skat., anotācijas 1.pielikumu.
*minētās normas īstenošanai plānotais finansējums 2024.gadam un turpmāk ik gadu - 45 764 euro.
Ministru kabineta 2023. gada 26. septembra sēdē (protokola Nr.47 43.§) tika atbalstīts Informatīvais ziņojums “Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2024.gadam un budžeta ietvaram 2024.-2026.gadam”, kur atbilstoši protokollēmuma  2. un 7.punktam veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības un kvalitātes uzlabošanai budžeta resora “74.Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 20.00.00 “Veselības aprūpes pasākumu īstenošana” tika rezervēts finansējums 275 000 000 euro apmērā 2024.gadam un turpmāk ik gadu.
Atbilstoši iepriekš minētajam Veselības ministrija ir sagatavojusi Ministru kabineta rīkojuma projektu "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums “20.00.00 programmas “Veselības aprūpes pasākumu īstenošana” uz budžeta resoru "10. Aizsardzības ministrija", "14. Iekšlietu ministrija", "15. Izglītības un zinātnes ministrija", "16. Zemkopības ministrija", "18. Labklājības ministrija", "19. Tieslietu ministrija", "29. Veselības ministrija", "62. Mērķdotācijas pašvaldībām"" (23-TA-2829), kurā tiek paredzēts novirzīt papildus finansējumu arī darba samaksas palielināšanai ārstniecības personām un  pārējam personālam, kas nepieciešams valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanas nodrošināšanai un nav ārstniecības personas, 2024.gadam un turpmāk ik gadu 71 334 604 euro apmērā,  kā rezultātā no 2024.gada 1.janvāra ir paredzēts palielināt darba samaksu, kas iekļauta valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu tarifos ārstiem un funkcionālajiem speciālistiem no 2 083 euro uz 2 308 euro (palielinājums +225 euro jeb +10,8%), ārstniecības un pacientu aprūpes personām un funkcionālo speciālistu asistentiem no 1 303 euro uz 1 388 euro (palielinājums +85 euro jeb +6,5%) un ārstniecības un pacientu aprūpes atbalsta personām no 865 euro uz 925 (palielinājums +60 euro jeb +6,9%).
Detalizēti aprēķini skatāmi Ministru kabineta noteikumu “Grozījums Ministru kabineta 2018.gada 18.decembra  noteikumos Nr. 851 “Noteikumi par zemāko mēnešalgu un speciālo piemaksu  veselības aprūpes jomā nodarbinātajiem”” sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (23-TA-2984).
Tai skaitā iepriekš minētā finansējuma 71 334 604 euro ietvaros ir paredzēts finansējums 6 420 264 euro apmērā 2024.gadam un turpmāk ik gadu darba samaksas palielināšanai pārējam personālam, kas nepieciešams valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanas nodrošināšanai un nav ārstniecības personas, integrēšanai valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu tarifos (no 2024.gada 1.janvāra: +40 euro vidējais darba samaksas pieaugums par slodzi ik mēnesi pret 2023.gadu).
Papildus tam minams, ka darba samaksas pārējam personālam papildus palielinājums no 2024.gada 1.janvāra par +20 euro tika iestrādāts likumā “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam”, paredzot finansējumu 2024.gadam un turpmāk ik gadu 3 210 132 euro apmērā prioritārā pasākuma “Ārstniecības personu darba samaksas pieauguma nodrošināšana” ietvaros (atbilstoši Ministru kabineta 2023.gada 28.marta noteikumu Nr.156 ""Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumos Nr. 555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība"" sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā minētajam).
Finansējuma avots: budžeta resors "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programma 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana".

Kopējais nepieciešamais finansējums noteikumu projekta īstenošanai 2024.gadā ir 20 147 926 euro, tai skaitā:

-      110 848 euro apmērā nepieciešams segt no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai” plānotā finansējuma:
        Noteikumu Nr. 555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība" 273. punktā iekļautajiem pasākumiem, kas radušies, nodrošinot valsts apmaksāto medicīnisko transportēšanu, lai Ukrainas iedzīvotājiem sniegtu Krievijas Federācijas izraisītā bruņotā konflikta dēļ nepieciešamos veselības aprūpes pakalpojumus stacionārajās ārstniecības iestādēs no 2024. gada 1. janvāra līdz 2024.gada 31. decembrim, nepieciešamos izdevumus ne vairāk kā 110 848 euro apmērā segt no resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmā 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai" plānotā finansējuma.

-       2 457 869 euro apmērā nepieciešams segt no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 12.00.00 “Finansējums veselības jomas pasākumiem Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai”” rezervētā finansējuma:
        Noteikumu Nr. 555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība" 274. punktā iekļautajiem pasākumiem, kas radušies saistībā ar Covid-19 uzliesmojumu un seku novēršanu no 2024. gada 1. janvāra līdz 2024. gada 31. decembrim, nepieciešamos izdevumus ne vairāk kā 2 457 869 euro apmērā segt no resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmā 12.00.00 "Finansējums veselības jomas pasākumiem Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai" rezervētā finansējuma.  

-       17 579 209 euro apmērā nepieciešams segt  no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana" (Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums “20.00.00 programmas “Veselības aprūpes pasākumu īstenošana” uz budžeta resoru "10. Aizsardzības ministrija", "14. Iekšlietu ministrija", "15. Izglītības un zinātnes ministrija ", "16. Zemkopības ministrija", "18. Labklājības ministrija", "19. Tieslietu ministrija", "29. Veselības ministrija", "62. Mērķdotācijas pašvaldībām"" (23-TA-2829)), sadalījumā pa apakšprogrammām:
        33.03.00 “Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana” – 150 000 euro;
        33.12.00 "Reto slimību ārstēšana" - 975 euro;
        33.14.00 "Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana" – 1 052 803  euro; 
        33.15.00 "Laboratorisko izmeklējumu nodrošināšana ambulatorajā aprūpē" – 283 935 euro;      
        33.16.00 "Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana" – 2 463 930 euro;      
        33.17.00 "Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs" – 8 316 010 euro;
        33.18.00 "Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana" – 5 309 217 euro.
        45.01.00 "Veselības aprūpes finansējuma administrēšana un ekonomiskā novērtēšana" – 2 339 euro.
       
Kopējais nepieciešamais finansējums noteikumu projekta īstenošanai 2025.gadā ir 18 123 383 euro, tai skaitā:

-       18 123 383 euro apmērā nepieciešams segt  no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana" rezervētā finansējuma (Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums “20.00.00 programmas “Veselības aprūpes pasākumu īstenošana” uz budžeta resoru "10. Aizsardzības ministrija", "14. Iekšlietu ministrija", "15. Izglītības un zinātnes ministrija ", "16. Zemkopības ministrija", "18. Labklājības ministrija", "19. Tieslietu ministrija", "29. Veselības ministrija", "62. Mērķdotācijas pašvaldībām"" (23-TA-2829)), sadalījumā pa apakšprogrammām:
        33.03.00 “Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana” – 180 000 euro;
        33.12.00 "Reto slimību ārstēšana" - 975 euro;
        33.14.00 "Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana" – 1 052 803  euro; 
        33.15.00 "Laboratorisko izmeklējumu nodrošināšana ambulatorajā aprūpē" – 284 878 euro;      
        33.16.00 "Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana" – 2 524 894 euro;      
        33.17.00 "Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs" – 8 316 010 euro;
        33.18.00 "Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana" – 5 761 484 euro.
        45.01.00 "Veselības aprūpes finansējuma administrēšana un ekonomiskā novērtēšana" – 2 339 euro.


Kopējais nepieciešamais finansējums noteikumu projekta īstenošanai 2026.gadā un turpmāk ik gadu ir 18 503 913 euro, tai skaitā:
-       18 503 913 euro apmērā nepieciešams segt  no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana" (Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums “20.00.00 programmas “Veselības aprūpes pasākumu īstenošana” uz budžeta resoru "10. Aizsardzības ministrija", "14. Iekšlietu ministrija", "15. Izglītības un zinātnes ministrija ", "16. Zemkopības ministrija", "18. Labklājības ministrija", "19. Tieslietu ministrija", "29. Veselības ministrija", "62. Mērķdotācijas pašvaldībām"" (23-TA-2829)), sadalījumā pa apakšprogrammām:
        33.03.00 “Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana” – 180 000 euro;
        33.12.00 "Reto slimību ārstēšana" - 975 euro;
        33.14.00 "Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana" – 1 052 803  euro; 
        33.15.00 "Laboratorisko izmeklējumu nodrošināšana ambulatorajā aprūpē" – 284 878 euro;      
        33.16.00 "Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana" – 2 524 894 euro;      
        33.17.00 "Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs" – 8 316 010 euro;
        33.18.00 "Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana" – 6 142 014 euro.
        45.01.00 "Veselības aprūpes finansējuma administrēšana un ekonomiskā novērtēšana" – 2 339 euro.


Aprēķinātā ietekme noteikumu projekta īstenošanai ir indikatīva un var mainīties pēc faktiskajiem izdevumiem.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
Ārstniecības likuma 9.panta piektajā daļā ietvertais pilnvarojums Ministru kabinetam (stāsies spēkā 2024.gada 1.janvārī) daļā par paliatīvās aprūpes veselības komponentes organizēšanu, saņemšanu un samaksu tiks pārņemts ar Noteikumiem Nr.555, bet daļā par paliatīvās aprūpes sociālās komponentes organizēšanu, saņemšanu un finansēšanu, kā arī daļā par mobilās komandas paliatīvās aprūpes pakalpojuma personas dzīvesvietā satura ietvaru - ar Ministru kabineta noteikumu projektu "Paliatīvās aprūpes organizēšanas, saņemšanas un finansēšanas kārtība"(23-TA-1921).
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nacionālais veselības dienests
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas Ģimenes ārstu asociācija, Latvijas Lauku ģimenes ārstu asociācija
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Diskusija/apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Jautājums par nosacījumiem, kas tiek ņemti vērā primārās veselības aprūpes patēriņa koeficienta, kas nepieciešams ģimenes ārstu kapitācijas naudas apmēra noteikšanai, aprēķinā, vairākkārt apspriests Nacionālā veselības dienesta sarunās ar Latvijas Ģimenes ārstu asociāciju un Latvijas Lauku ģimenes ārstu asociāciju. Par Noteikumu projektā ietverto grozījumu veikšanu Noteikumu Nr.555 11.pielikuma “Primārās veselības aprūpes finansējuma plānošana” 3.punktā abu asociāciju pārstāvji informēti 2023.gada 21.novembra sanāksmē, iebildumi vai priekšlikumi nav saņemti. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts paredz pilnveidot valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu klāstu un to saņemšanas kārtību, veicinot šo pakalpojumu pieejamību iedzīvotājiem.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Anotācijas pielikums