23-TA-1185: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 376 "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts ir izstrādāts pēc Izglītības un zinātnes ministrijas iniciatīvas.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Grozījumi paredz papildu finansējumu pedagogiem, lai īstenotu secīgu pāreju uz mācībām valsts valodā vispārējās izglītības pirmsskolas un pamatizglītības pakāpē un veicinātu sekmīgu pilnveidotā mācību satura un pieejas ieviešanu izglītības iestādēs.
Spēkā stāšanās termiņš
01.09.2023.
Pamatojums
Grozījumi piemērojami ar 2023./2024. mācību gadu, pamatojoties uz Izglītības likuma pārejas noteikumu 102.punktu.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
2022. gada 25. oktobrī stājās spēkā grozījumi Izglītības likumā, kas paredz pakāpeniski izslēgt šā likuma 41. pantā noteiktās mazākumtautību izglītības programmas. Izglītības likuma pārejas noteikumu 102. punkts nosaka izslēgšanas nosacījumus.
Lai, īstenotu pakāpenisku pāreju uz mācībām valsts valodā, novērstu iespējamos riskus, uz kuriem ministrijas veiktajās aptaujās norāda izglītības iestādes un pašvaldību izglītības pārvaldes, ka nepietiekama latviešu valodas prasmes līmeņa dēļ varētu būt apdraudēts izglītojamā sniegums konkrētu mācību jomu apguvē, ir nepieciešams sniegt papildu atbalstu izglītojamiem, kuri iepriekšējā mācību gadā ir apguvuši kādu no mazākumtautību izglītības programmām, stiprinot viņu valodpratību, vienlaikus arī sniedzot izglītojamiem nepieciešamo emocionālo atbalstu.
Ņemot vērā arī to, ka izglītojamo dažādā latviešu valodas prasmes līmeņa dēļ pedagogiem no 2023. gada 1. septembra nereti var nākties strādāt lingvistiski ļoti neviendabīgā vidē, ir būtiski izglītības iestādēs nodrošināt papildu atbalsta personālu – pedagoga palīgus (pirmsskolā un pamatizglītībā) un pagarinātās dienas grupas skolotājus (pamatizglītībā), lai nodrošinātu Izglītības likumā un Vispārējās izglītības likumā noteikto, ka pirmsskolas izglītībā un pamatizglītībā izglītojamiem ir tiesības saņemt individualizētu un personalizētu atbalstu valsts valodas prasmes apguvei, ja tas nepieciešams.
Lai, īstenotu pakāpenisku pāreju uz mācībām valsts valodā, novērstu iespējamos riskus, uz kuriem ministrijas veiktajās aptaujās norāda izglītības iestādes un pašvaldību izglītības pārvaldes, ka nepietiekama latviešu valodas prasmes līmeņa dēļ varētu būt apdraudēts izglītojamā sniegums konkrētu mācību jomu apguvē, ir nepieciešams sniegt papildu atbalstu izglītojamiem, kuri iepriekšējā mācību gadā ir apguvuši kādu no mazākumtautību izglītības programmām, stiprinot viņu valodpratību, vienlaikus arī sniedzot izglītojamiem nepieciešamo emocionālo atbalstu.
Ņemot vērā arī to, ka izglītojamo dažādā latviešu valodas prasmes līmeņa dēļ pedagogiem no 2023. gada 1. septembra nereti var nākties strādāt lingvistiski ļoti neviendabīgā vidē, ir būtiski izglītības iestādēs nodrošināt papildu atbalsta personālu – pedagoga palīgus (pirmsskolā un pamatizglītībā) un pagarinātās dienas grupas skolotājus (pamatizglītībā), lai nodrošinātu Izglītības likumā un Vispārējās izglītības likumā noteikto, ka pirmsskolas izglītībā un pamatizglītībā izglītojamiem ir tiesības saņemt individualizētu un personalizētu atbalstu valsts valodas prasmes apguvei, ja tas nepieciešams.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai īstenotu secīgu pāreju uz mācībām valsts valodā pirmsskolas un pamatizglītības pakāpē, ministrija, gatavojot priekšlikumus prioritārajiem pasākumiem 2023. gadam un turpmākajiem gadiem, sagatavoja priekšlikumu par papildu finansējuma piešķiršanu minētā mērķa īstenošanai, tai skaitā, pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām tiem pedagogiem, kuri no 2023. gada 1. septembra īstenos speciālās izglītības programmas mazākumtautību izglītojamiem latviešu valodā.
Ministru kabinetā 2023. gada 13. janvārī, izskatot informatīvo ziņojumu "Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2023. gadam un budžeta ietvaram 2023.–2025. gadam", tika atbalstīts priekšlikums par papildu finansējuma piešķiršanu pārejai uz obligāto izglītību valsts valodā.
Ministru kabinetā 2023. gada 13. janvārī, izskatot informatīvo ziņojumu "Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2023. gadam un budžeta ietvaram 2023.–2025. gadam", tika atbalstīts priekšlikums par papildu finansējuma piešķiršanu pārejai uz obligāto izglītību valsts valodā.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu minētajiem izglītojamiem secīgu pāreju uz izglītību valsts valodā, Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumi Nr. 376 papildināti ar 9.1 punktu, paredzot papildu finansējumu pedagogiem, kuri īstenos vispārējās un speciālās izglītības programmas izglītojamajiem mācību gadā, kurā pāries uz izglītības satura īstenošanu valsts valodā izglītojamajiem, kuri mazākumtautību izglītības programmas apguvuši iepriekšējā mācību gadā. Šie izglītojamie kārtējā gada 1. septembrī ir identificējami Valsts izglītības informācijas sistēmā arī gadījumos, ja viņi maina izglītības iestādi.
Papildu finansējums plānots pedagogiem speciālajā izglītībā, pedagogiem pagarinātās dienas grupās un pedagogu palīgiem pamatizglītībā, pedagogu palīgiem pirmsskolas izglītībā.
Pedagoga palīgs nodrošinās atbalstu izglītojamo valodas prasmju attīstīšanai, sniedzot izglītojamam mācību stundā vai rotaļnodarbībā individuālu atbalstu mācību uzdevumu izpratnes nodrošināšanai valsts valodā, pievēršot uzmanību atslēgas vārdiem un terminu lietojumam. Palīdzēs nodrošināt uzmanības noturību mācību procesā, kas varētu būt kavēta saistībā ar nepietiekamām valodas prasmēm, kopā ar izglītojamo sagatavos un sekmēs viņa iemaņas izmantot atgādnes mācību stundā un rotaļnodarbībā mācību satura apguvei latviešu valodā. Pedagoga palīgs sadarbosies ar mācību priekšmetu skolotājiem, piemēram, sniedzot atbalstu mācību stundās - sociālajās zinībās, matemātikā, dabaszinībās, bioloģijā, ģeogrāfijā vai mācību jomās pirmsskolas izglītībā: valodu, sociālā un pilsoniskā, kultūras izpratnes un pašizpausmes mākslā un citās mācību jomās, kā arī iedrošinās un atbalstīs izglītojamo lietot valsts valodu grupu darba prezentēšanā un viedokļa izteikšanā. Pedagoga palīgs sagatavos uzskates līdzekļus mācību satura vizualizācijai un individuālajam darbam, kā arī sekos līdzi izglītojamā valodas apguves izaugsmes dinamikai, konsultēs vecākus par iespējamo atbalstu viņu bērnu valodas attīstībai. Pedagoga palīgs sniegs arī citu izglītojamam nepieciešamo atbalstu, lai nodrošinātu Izglītības likumā un Vispārējās izglītības likumā noteikto, ka pirmsskolas izglītībā un pamatizglītībā izglītojamiem ir tiesības saņemt individualizētu un personalizētu atbalstu valsts valodas prasmes apguvei.
Pagarinātās dienas grupas skolotājs nodrošinās atbalstu izglītojamo valodas prasmju attīstīšanai, organizēs didaktiskās rotaļas un spēles latviešu valodas prasmju attīstīšanai, sniegs izglītojamajam atbalstu mājas darbu sagatavošanā, kuru izpratnei un veikšanai izglītojamam ir nepietiekamas latviešu valodas prasmes, radīs situācijas izglītojamo latviešu valodas sarunvalodas prasmju pilnveidei, lai nodrošinātu aktīvu līdzdalību mācību procesā. Pagarinātās dienas grupas skolotājs gatavos izdales materiālus didaktiskajām spēlēm, sagatavos interaktīvas spēles, plānos pagarinātās dienas grupas aktivitātes un sadarbosies ar mācību priekšmetu skolotājiem atgriezeniskās saites sniegšanā par izglītojamā progresu latviešu valodas pilnveidē, kā arī sniegs citu izglītojamam nepieciešamo pedagoģisko un psiholoģisko atbalstu.
Ministrija, aprēķinot izglītojamam nepieciešamo atbalstu valsts valodas apguvei, ņem par pamatu mācību priekšmeta “Latviešu valoda” stundu skaitu. Vidējais mācību stundu skaits 1.,4. un 7.klasē mācību priekšmetu stundu īstenošanas plānā ir 26,667 stundas, no tām mācību priekšmets “Latviešu valoda” ir 5,364 stundas, kas ir 20% no kopējā stundu skaita.
Izglītības iestādei ir iespēja izvērtēt izglītojamam nepieciešamo individuālo atbalstu un to sniegt konkrētajās mācību stundā vai pagarinātajā dienas grupā.
Izglītības vadītājs, atbilstoši izglītojamo vajadzībām, izvērtēs vai atbalstu izglītojamiem nodrošinās iestādē esošie pedagogi vai būs nepieciešams piesaistīt papildu pedagoģiskos resursus. Piemēram, viena mācību priekšmeta pedagogs, ja šim pedagogam nav noteikta 40 stundu slodze nedēļā, varēs sniegt atbalstu izglītojamam citā mācību priekšmetā, tajā laikā, kad pedagogam nav kontaktstundas, saglabājot kopējo darba slodzes sadalījumu, atbilstoši no 2023.gada 1.septembra Pedagogu darba samaksas noteikumu 3. pielikumā noteiktajam pedagoga darba slodzes sadalījumam nedēļā. Tiek plānotas papildus 2023./2024. mācību gadā 103,889 pedagogu likmes vispārējā pamatizglītībā un 184 pedagogu likmes pirmsskolas izglītības programmās.
Ministru kabineta 2018. gada 21. novembra noteikumos Nr. 716 “Noteikumi par valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām un pirmsskolas izglītības programmu paraugiem” pirmsskolas izglītībā galvenā mācību organizācijas forma ir rotaļnodarbība, kas tiek īstenota visas dienas garumā (vidēji 8 stundas). Ministrija, lai nodrošinātu vienlīdzīgu attieksmi pret izglītojamiem pamatizglītības un pirmsskolas izglītības pakāpēs, aprēķinot pirmsskolas izglītojamam nepieciešamo atbalstu valsts valodas apguvei, ņem par pamatu 20 % no vidējā rotaļnodarbības laika, t.i. vidēji 1,6 stundas. Tādējādi izglītojamiem tiek nodrošināts individuāls atbalsts katru darba dienu 1,6 stundas. Vēršam uzmanību, ka vienlaikus pirmsskolas grupā izglītības programmu īsteno divi pedagogi.
Viena izglītojamā izmaksa noteikta, ņemot vērā aprēķināno nepieciešamo finansējumu, izglītojamo skaitu mazākumtautību programmās 2022. gada 1. septembrī un Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 376 "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs" noteikto viena izglītojamā izmaksu (detalizētu aprēķinu skatīt anotācijas pielikumā).
Izglītojamais atbalstu saņems vienu mācību gadu - mācību gadā, kurā izglītojamais uzsāks izglītības satura īstenošanu valsts valodā, kurš mazākumtautību izglītības programmas bija apguvis iepriekšējā mācību gadā.
Jāatzīmē, ka izglītības iestādes un pašvaldības apliecina, ka papildu valsts budžeta finansējums veiksmīgas pārejas uz mācībām latviešu valodā īstenošanai tām ir ļoti nepieciešams.
Noteikumu projekts tiek papildināts 11.5. apakšpunktu kas nosaka, ka papildu finansējums pedagogiem tiek iekļauts mērķdotācijas aprēķinā. Papildu finansējums tiek piešķirts līdz 2026. gada 31. augustam, kas noteikts noteikumu 29.1 punktā.
Papildu finansējums plānots pedagogiem speciālajā izglītībā, pedagogiem pagarinātās dienas grupās un pedagogu palīgiem pamatizglītībā, pedagogu palīgiem pirmsskolas izglītībā.
Pedagoga palīgs nodrošinās atbalstu izglītojamo valodas prasmju attīstīšanai, sniedzot izglītojamam mācību stundā vai rotaļnodarbībā individuālu atbalstu mācību uzdevumu izpratnes nodrošināšanai valsts valodā, pievēršot uzmanību atslēgas vārdiem un terminu lietojumam. Palīdzēs nodrošināt uzmanības noturību mācību procesā, kas varētu būt kavēta saistībā ar nepietiekamām valodas prasmēm, kopā ar izglītojamo sagatavos un sekmēs viņa iemaņas izmantot atgādnes mācību stundā un rotaļnodarbībā mācību satura apguvei latviešu valodā. Pedagoga palīgs sadarbosies ar mācību priekšmetu skolotājiem, piemēram, sniedzot atbalstu mācību stundās - sociālajās zinībās, matemātikā, dabaszinībās, bioloģijā, ģeogrāfijā vai mācību jomās pirmsskolas izglītībā: valodu, sociālā un pilsoniskā, kultūras izpratnes un pašizpausmes mākslā un citās mācību jomās, kā arī iedrošinās un atbalstīs izglītojamo lietot valsts valodu grupu darba prezentēšanā un viedokļa izteikšanā. Pedagoga palīgs sagatavos uzskates līdzekļus mācību satura vizualizācijai un individuālajam darbam, kā arī sekos līdzi izglītojamā valodas apguves izaugsmes dinamikai, konsultēs vecākus par iespējamo atbalstu viņu bērnu valodas attīstībai. Pedagoga palīgs sniegs arī citu izglītojamam nepieciešamo atbalstu, lai nodrošinātu Izglītības likumā un Vispārējās izglītības likumā noteikto, ka pirmsskolas izglītībā un pamatizglītībā izglītojamiem ir tiesības saņemt individualizētu un personalizētu atbalstu valsts valodas prasmes apguvei.
Pagarinātās dienas grupas skolotājs nodrošinās atbalstu izglītojamo valodas prasmju attīstīšanai, organizēs didaktiskās rotaļas un spēles latviešu valodas prasmju attīstīšanai, sniegs izglītojamajam atbalstu mājas darbu sagatavošanā, kuru izpratnei un veikšanai izglītojamam ir nepietiekamas latviešu valodas prasmes, radīs situācijas izglītojamo latviešu valodas sarunvalodas prasmju pilnveidei, lai nodrošinātu aktīvu līdzdalību mācību procesā. Pagarinātās dienas grupas skolotājs gatavos izdales materiālus didaktiskajām spēlēm, sagatavos interaktīvas spēles, plānos pagarinātās dienas grupas aktivitātes un sadarbosies ar mācību priekšmetu skolotājiem atgriezeniskās saites sniegšanā par izglītojamā progresu latviešu valodas pilnveidē, kā arī sniegs citu izglītojamam nepieciešamo pedagoģisko un psiholoģisko atbalstu.
Ministrija, aprēķinot izglītojamam nepieciešamo atbalstu valsts valodas apguvei, ņem par pamatu mācību priekšmeta “Latviešu valoda” stundu skaitu. Vidējais mācību stundu skaits 1.,4. un 7.klasē mācību priekšmetu stundu īstenošanas plānā ir 26,667 stundas, no tām mācību priekšmets “Latviešu valoda” ir 5,364 stundas, kas ir 20% no kopējā stundu skaita.
| Aprēķinātais papildus nepieciešamais likmju skaits | Vidējais mācību stundu skaits 1.,4. un 7.klasē mācību priekšmetu stundu īstenošanas plānā |
Klašu komplektu skaits 1.,4. un 7.klasē |
Vienam klašu komplektam papildu nepieciešamais pedagogu likmju skaits | Vienam klašu komplektam papildu nepieciešamais stundu skaits (36 stundu pedagoga slodze) | Papildu nepieciešamo stundu skaits procentos pret vidējo mācību stundu skaitu 1.,4. un 7.klasē mācību priekšmetu stundu īstenošanas plānā |
| 103,889 | 26,667 | 659 | 0,149 | 5,364 | 20 % |
Izglītības iestādei ir iespēja izvērtēt izglītojamam nepieciešamo individuālo atbalstu un to sniegt konkrētajās mācību stundā vai pagarinātajā dienas grupā.
Izglītības vadītājs, atbilstoši izglītojamo vajadzībām, izvērtēs vai atbalstu izglītojamiem nodrošinās iestādē esošie pedagogi vai būs nepieciešams piesaistīt papildu pedagoģiskos resursus. Piemēram, viena mācību priekšmeta pedagogs, ja šim pedagogam nav noteikta 40 stundu slodze nedēļā, varēs sniegt atbalstu izglītojamam citā mācību priekšmetā, tajā laikā, kad pedagogam nav kontaktstundas, saglabājot kopējo darba slodzes sadalījumu, atbilstoši no 2023.gada 1.septembra Pedagogu darba samaksas noteikumu 3. pielikumā noteiktajam pedagoga darba slodzes sadalījumam nedēļā. Tiek plānotas papildus 2023./2024. mācību gadā 103,889 pedagogu likmes vispārējā pamatizglītībā un 184 pedagogu likmes pirmsskolas izglītības programmās.
Ministru kabineta 2018. gada 21. novembra noteikumos Nr. 716 “Noteikumi par valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām un pirmsskolas izglītības programmu paraugiem” pirmsskolas izglītībā galvenā mācību organizācijas forma ir rotaļnodarbība, kas tiek īstenota visas dienas garumā (vidēji 8 stundas). Ministrija, lai nodrošinātu vienlīdzīgu attieksmi pret izglītojamiem pamatizglītības un pirmsskolas izglītības pakāpēs, aprēķinot pirmsskolas izglītojamam nepieciešamo atbalstu valsts valodas apguvei, ņem par pamatu 20 % no vidējā rotaļnodarbības laika, t.i. vidēji 1,6 stundas. Tādējādi izglītojamiem tiek nodrošināts individuāls atbalsts katru darba dienu 1,6 stundas. Vēršam uzmanību, ka vienlaikus pirmsskolas grupā izglītības programmu īsteno divi pedagogi.
Viena izglītojamā izmaksa noteikta, ņemot vērā aprēķināno nepieciešamo finansējumu, izglītojamo skaitu mazākumtautību programmās 2022. gada 1. septembrī un Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 376 "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs" noteikto viena izglītojamā izmaksu (detalizētu aprēķinu skatīt anotācijas pielikumā).
Izglītojamais atbalstu saņems vienu mācību gadu - mācību gadā, kurā izglītojamais uzsāks izglītības satura īstenošanu valsts valodā, kurš mazākumtautību izglītības programmas bija apguvis iepriekšējā mācību gadā.
Jāatzīmē, ka izglītības iestādes un pašvaldības apliecina, ka papildu valsts budžeta finansējums veiksmīgas pārejas uz mācībām latviešu valodā īstenošanai tām ir ļoti nepieciešams.
Noteikumu projekts tiek papildināts 11.5. apakšpunktu kas nosaka, ka papildu finansējums pedagogiem tiek iekļauts mērķdotācijas aprēķinā. Papildu finansējums tiek piešķirts līdz 2026. gada 31. augustam, kas noteikts noteikumu 29.1 punktā.
Problēmas apraksts
Noteikumu 1. pielikums paredz, ka pašvaldības sagatavo pārskatu par mērķdotācijas izlietojumu. Pārskatā pašvaldības norāda kopējo izlietoto finansējumu. Lai ministrija gūtu pārliecību par finansējumu, kas piešķirts pedagogiem pagarinātās dienas grupās un pedagoga palīgiem, kuri īsteno vispārējās un speciālās izglītības programmas mazākumtautību izglītojamajiem valsts valodā. Pašvaldībām, gatavojot pārskatu, jānorāda informācija par iepriekšminētā papildu piešķirtā finansējuma izlietojumu atbilstoši mērķim.
Risinājuma apraksts
Noteikumu 1. pielikums papildināts ar jaunām ailēm:
"no tā par speciālo izglītības programmu īstenošanu valsts valodā mazākumtautību izglītojamiem".
"no tā par speciālo izglītības programmu īstenošanu valsts valodā mazākumtautību izglītojamiem".
Problēmas apraksts
Noteikumu 1. pielikums paredz, ka pārskats par pašvaldībām piešķirto mērķdotācijas izlietojumu jānorāda par finansējumu interešu izglītībai (5. aile). Šie noteikumi nav attiecināmi uz interešu izglītības programmu finansēšanu. Interešu izglītības programmu finansēšanu nosaka Ministru kabineta 2001. gada 28. augusta noteikumi Nr. 382 "Interešu izglītības programmu finansēšanas kārtība", kuru pielikumā ir pārskats par mērķdotācijas izlietojumu.
Risinājuma apraksts
No noteikumu 1. pielikuma svītrota aile "interešu izglītība".
Problēmas apraksts
Noteikumu 1. pielikuma 4. piezīme noteic: "Atlaišanas pabalsti, kas izmaksāti saskaņā ar likuma "Par valsts budžetu 2022. gadam" 3. panta ceturto daļu."
Likums "Par valsts budžetu 2022. gadam" ir zaudējis spēku, turklāt, mainoties ikgadējam likumam par valsts budžetu, noteikumu 1. pielikuma 4. piezīme ir jāprecizē katru gadu, līdz ar to, nepieciešams veikt grozījumu.
Likums "Par valsts budžetu 2022. gadam" ir zaudējis spēku, turklāt, mainoties ikgadējam likumam par valsts budžetu, noteikumu 1. pielikuma 4. piezīme ir jāprecizē katru gadu, līdz ar to, nepieciešams veikt grozījumu.
Risinājuma apraksts
Noteikumu 1. pielikuma 4. piezīme izteikta jaunā redakcijā:
"Atlaišanas pabalsti, kas izmaksāti saskaņā ar likumā par valsts budžetu kārtējam gadam un budžeta ietvaru nākamajiem gadiem paredzēto nosacījumu, ka pašvaldības tām piešķirto mērķdotāciju pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām ir tiesīgas izmantot atlaišanas pabalstu izmaksai pedagogiem, kas zaudē darbu izglītības iestāžu likvidācijas vai reorganizācijas gadījumā, ja reorganizācija vai likvidācija ir pabeigta ne vēlāk, kā līdz kārtējā gada 31. augustam.
"Atlaišanas pabalsti, kas izmaksāti saskaņā ar likumā par valsts budžetu kārtējam gadam un budžeta ietvaru nākamajiem gadiem paredzēto nosacījumu, ka pašvaldības tām piešķirto mērķdotāciju pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām ir tiesīgas izmantot atlaišanas pabalstu izmaksai pedagogiem, kas zaudē darbu izglītības iestāžu likvidācijas vai reorganizācijas gadījumā, ja reorganizācija vai likvidācija ir pabeigta ne vēlāk, kā līdz kārtējā gada 31. augustam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- Izglītības iestāžu dibinātāji
Ietekmes apraksts
Izglītības iestādes, kuras nodrošina pāreju no mazākumtautību programmu īstenošanas uz izglītības programmu īstenošanu valsts valodā, pedagogiem tiks nodrošināts papildu finansējums.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
514 151 898
0
511 057 266
0
514 503 766
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
514 151 898
0
511 057 266
0
514 503 766
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
514 151 898
2 396 766
511 057 266
7 190 298
514 503 766
7 190 298
4 793 532
2.1. valsts pamatbudžets
514 151 898
2 396 766
511 057 266
7 190 298
514 503 766
7 190 298
4 793 532
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-2 396 766
0
-7 190 298
0
-7 190 298
-4 793 532
3.1. valsts pamatbudžets
0
-2 396 766
0
-7 190 298
0
-7 190 298
-4 793 532
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
2 396 766
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-7 190 298
-7 190 298
-4 793 532
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Detalizēts aprēķins anotācijas pielikumā.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Ailēs "saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam" un "saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru" norādīts apstiprinātais finansējuma apmērs, kas ir paredzēts likumā “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” 62.resora programmās 01.00.00, 05.00.00 un 10.00.00.
Lai nodrošinātu atbalstu pedagogiem, kuri īsteno secīgu pāreju uz mācībām valsts valodā mazākumtautību izglītojamajiem pirmsskolas un pamatizglītības pakāpē, ministrija aprēķināja, ka 2023. gada 4 mēnešiem papildu nepieciešami 2 396 766 euro, tai skaitā:
(i) pirmsskolas, pamata un vispārējās izglītības programmu pedagogu darba samaksai – 2 307 116 euro;
(ii) speciālo pirmsskolas, pamata un vispārējās izglītības programmu pedagogu darba samaksai – 89 650 euro.
Papildu finansējums 2023. gada četriem mēnešiem 2 307 116 euro apmērā pirmsskolas, pamata un vispārējās izglītības programmu pedagogu darba samaksai aprēķināts, ņemot vērā mazākumtautību programmu klašu komplektu skaitu un bērnu no 5 gadu vecuma izglītošanā iesaistīto pedagogu likmju skaitu 2022. gada 1. septembrī, tas ir, vispirms aprēķināts kopējais finansējums pedagogu darba samaksai (t.sk. citiem pienākumiem un administrācijai), kuri īsteno mazākumtautību programmas 2022./2023. mācību gadā – 2 883 893 euro/mēnesī. No minētā plānotā finansējuma (2 883 893 euro mēnesī), 20 procenti novirzāmi pedagogu palīgu un pagarinātās dienas grupu skolotāju darba samaksai, kuri sniegs individualizētu atbalstu valsts valodas pilnveidē izglītojamiem vienu mācību gadu atbilstoši Izglītības likuma pārejas noteikumu 102. punktā noteiktajam. 20% no 2 883 893 = 576 779 euro/mēnesī, jeb 2 307 116 euro/četros mēnešos.
Ņemot vērā aprēķināto finansējumu, ministrija noteica mērķdotācijas pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām apmēru vienam mazākumtautību izglītojamajam, kurš 2022./2023. mācību gadā apgūs mazākumtautību pirmsskolas un pamatizglītības izglītības programmas:
– pirmsskolas izglītības programmās - 27,03 euro;
– pamatizglītības programmās - 31,96 euro.
(Detalizēts aprēķins pielikumā.)
Gatavojot priekšlikumus prioritārajiem pasākumiem 2023. gadam un turpmākajiem gadiem, ministrija sagatavoja priekšlikumu par papildu finansējuma piešķiršanu minētā mērķa īstenošanai pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām tiem pedagogiem, kuri no 2023. gada 1. septembra īstenos speciālās pirmsskolas un speciālās pamatizglītības programmas mazākumtautību izglītojamiem latviešu valodā.
Ministru kabinetā 2023. gada 13. janvārī, izskatot informatīvo ziņojumu "Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2023. gadam un budžeta ietvaram 2023.–2025. gadam", tika atbalstīts priekšlikums par papildu finansējuma piešķiršanu pārejai uz obligāto izglītību tikai latviešu valodā.
Minētā mērķa īstenošanai tika piešķirts papildu finansējums pedagogiem, kuri no 2023. gada 1. septembra īstenos speciālās pirmsskolas un speciālās pamatizglītības programmas mazākumtautību izglītojamiem: 2023. gadam – 138 092 euro, 2024. gadam – 484 572 euro, 2025. gadam – 704 892 euro.
Ar piešķirto finansējumu plānots nodrošināt pedagogu darba samaksu, atbilstoši Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumiem Nr. 445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi" (turpmāk - MK 445), kas bija spēkā līdz 2022.gada 31.augustam.
Savukārt, lai nodrošinātu MK 445 noteikto, kas stājas spēkā 2023.gada 1.septembrī, kā arī, lai nodrošinātu izglītojamiem atbalstu pagarinātās dienas grupās, pedagogu darba samaksai un pedagogu palīgiem izglītības programmu īstenošanā, nepieciešams papildu finansējums.
Finansējuma apmērs speciālo izglītības programmu pedagogu darba samaksai noteikts, piemērojot aprēķināto mērķdotācijas pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām apmēru vienam mazākumtautību izglītojamajam (pirmsskolas izglītības programmās - 27,03 euro; pamatizglītības programmās - 31,96 euro). Nepieciešamais finansējums 2023. gada 4 mēnešiem, lai nodrošinātu pilnu atbalstu pedagogiem, kuri īsteno secīgu pāreju uz mācībām valsts valodā mazākumtautību izglītojamajiem ir 227 742 euro, piešķirts papildu finansējums 2023. gadam – 138 092 euro, papildu 2023. gada 4 mēnešiem nepieciešami 89 650 euro.
Papildu nepieciešamais finansējums 2023. gadam 2 396 766 euro apmērā, tiks nodrošināts no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
Jautājums par papildus nepieciešamo finansējumu 2024. gadam un 2025. gadam 7 190 298 euro apmērā un 2026. gadam 4 793 532 euro apmērā skatāms Ministru kabinetā likumprojekta "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" sagatavošanas un izskatīšanas procesā.
Finansējuma apmērs aprēķināts, ņemot vērā pedagogu zemāko mēneša darba algas likmi un viena izglītojamā izmaksu 01.09.2023., zemākās mēneša darba algas likmes un viena izglītojamā izmaksas izmaiņu gadījumā, papildu nepieciešamā finansējuma apmērs var tikt precizēts.
Lai nodrošinātu atbalstu pedagogiem, kuri īsteno secīgu pāreju uz mācībām valsts valodā mazākumtautību izglītojamajiem pirmsskolas un pamatizglītības pakāpē, ministrija aprēķināja, ka 2023. gada 4 mēnešiem papildu nepieciešami 2 396 766 euro, tai skaitā:
(i) pirmsskolas, pamata un vispārējās izglītības programmu pedagogu darba samaksai – 2 307 116 euro;
(ii) speciālo pirmsskolas, pamata un vispārējās izglītības programmu pedagogu darba samaksai – 89 650 euro.
Papildu finansējums 2023. gada četriem mēnešiem 2 307 116 euro apmērā pirmsskolas, pamata un vispārējās izglītības programmu pedagogu darba samaksai aprēķināts, ņemot vērā mazākumtautību programmu klašu komplektu skaitu un bērnu no 5 gadu vecuma izglītošanā iesaistīto pedagogu likmju skaitu 2022. gada 1. septembrī, tas ir, vispirms aprēķināts kopējais finansējums pedagogu darba samaksai (t.sk. citiem pienākumiem un administrācijai), kuri īsteno mazākumtautību programmas 2022./2023. mācību gadā – 2 883 893 euro/mēnesī. No minētā plānotā finansējuma (2 883 893 euro mēnesī), 20 procenti novirzāmi pedagogu palīgu un pagarinātās dienas grupu skolotāju darba samaksai, kuri sniegs individualizētu atbalstu valsts valodas pilnveidē izglītojamiem vienu mācību gadu atbilstoši Izglītības likuma pārejas noteikumu 102. punktā noteiktajam. 20% no 2 883 893 = 576 779 euro/mēnesī, jeb 2 307 116 euro/četros mēnešos.
Ņemot vērā aprēķināto finansējumu, ministrija noteica mērķdotācijas pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām apmēru vienam mazākumtautību izglītojamajam, kurš 2022./2023. mācību gadā apgūs mazākumtautību pirmsskolas un pamatizglītības izglītības programmas:
– pirmsskolas izglītības programmās - 27,03 euro;
– pamatizglītības programmās - 31,96 euro.
(Detalizēts aprēķins pielikumā.)
Gatavojot priekšlikumus prioritārajiem pasākumiem 2023. gadam un turpmākajiem gadiem, ministrija sagatavoja priekšlikumu par papildu finansējuma piešķiršanu minētā mērķa īstenošanai pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām tiem pedagogiem, kuri no 2023. gada 1. septembra īstenos speciālās pirmsskolas un speciālās pamatizglītības programmas mazākumtautību izglītojamiem latviešu valodā.
Ministru kabinetā 2023. gada 13. janvārī, izskatot informatīvo ziņojumu "Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2023. gadam un budžeta ietvaram 2023.–2025. gadam", tika atbalstīts priekšlikums par papildu finansējuma piešķiršanu pārejai uz obligāto izglītību tikai latviešu valodā.
Minētā mērķa īstenošanai tika piešķirts papildu finansējums pedagogiem, kuri no 2023. gada 1. septembra īstenos speciālās pirmsskolas un speciālās pamatizglītības programmas mazākumtautību izglītojamiem: 2023. gadam – 138 092 euro, 2024. gadam – 484 572 euro, 2025. gadam – 704 892 euro.
Ar piešķirto finansējumu plānots nodrošināt pedagogu darba samaksu, atbilstoši Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumiem Nr. 445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi" (turpmāk - MK 445), kas bija spēkā līdz 2022.gada 31.augustam.
Savukārt, lai nodrošinātu MK 445 noteikto, kas stājas spēkā 2023.gada 1.septembrī, kā arī, lai nodrošinātu izglītojamiem atbalstu pagarinātās dienas grupās, pedagogu darba samaksai un pedagogu palīgiem izglītības programmu īstenošanā, nepieciešams papildu finansējums.
Finansējuma apmērs speciālo izglītības programmu pedagogu darba samaksai noteikts, piemērojot aprēķināto mērķdotācijas pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām apmēru vienam mazākumtautību izglītojamajam (pirmsskolas izglītības programmās - 27,03 euro; pamatizglītības programmās - 31,96 euro). Nepieciešamais finansējums 2023. gada 4 mēnešiem, lai nodrošinātu pilnu atbalstu pedagogiem, kuri īsteno secīgu pāreju uz mācībām valsts valodā mazākumtautību izglītojamajiem ir 227 742 euro, piešķirts papildu finansējums 2023. gadam – 138 092 euro, papildu 2023. gada 4 mēnešiem nepieciešami 89 650 euro.
Papildu nepieciešamais finansējums 2023. gadam 2 396 766 euro apmērā, tiks nodrošināts no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
Jautājums par papildus nepieciešamo finansējumu 2024. gadam un 2025. gadam 7 190 298 euro apmērā un 2026. gadam 4 793 532 euro apmērā skatāms Ministru kabinetā likumprojekta "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" sagatavošanas un izskatīšanas procesā.
Finansējuma apmērs aprēķināts, ņemot vērā pedagogu zemāko mēneša darba algas likmi un viena izglītojamā izmaksu 01.09.2023., zemākās mēneša darba algas likmes un viena izglītojamā izmaksas izmaiņu gadījumā, papildu nepieciešamā finansējuma apmērs var tikt precizēts.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Noteikumu projekts paredz piešķirtā valsts budžeta finansējuma sadali pašvaldībām un privātajām izglītības iestādēm pedagogu papildus darba samaksai, kuri īsteno atbilstošās speciālās izglītības programmas.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
Ministru kabineta grozījumu projekts tiešā veidā neietekmē pašvaldību un pašvaldību izglītības iestāžu darbību.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Izglītojamiem tiek nodrošinātas vienlīdzīgas tiesības uz izglītību un iespēja pilntiesīgi iekļauties sabiedrībā.
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Ministru kabineta grozījumu projekts paredz, ka mazākumtautību izglītojamie, kuri sākot ar 2023.gada 1.septembri apgūs pirmsskolas un pamatizglītības programmas, saņems papildu atbalstu mācību gadā, kurā notiek pāreja uz izglītību valsts valodā, tādējādi nodrošinot vienlīdzīgas tiesības uz izglītību- veicinātu sekmīgu pilnveidotā mācību satura un pieejas ieviešanu izglītības iestādēs.
8.2. Cita informācija
Ministru kabineta grozījumu projekts paredz papildu finansējumu pedagoga palīgiem, pagarinātās dienas grupas skolotājiem, pirmsskolas izglītības skolotājiem par papildus darba apjomu ar izglītojamiem mācību gadā, kurā pāriet uz izglītības satura īstenošanu valsts valodā pirmsskolā un pamatizglītībā.
Pielikumi
