Anotācija (ex-ante)

24-TA-55: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2002. gada 27. decembra noteikumos Nr. 610 "Higiēnas prasības izglītības iestādēm, kas īsteno vispārējās pamatizglītības, vispārējās vidējās izglītības, profesionālās pamatizglītības, arodizglītības vai profesionālās vidējās izglītības programmas"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Deklarācija par Ministru kabineta iecerēto darbību
Apraksts
Valdības rīcības plāna Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai 10.2. punkta 6. uzdevums "Nodrošināta seksuālās un reproduktīvās veselības preču pieejamība skolās."

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts paredz veicināt dzimumu līdztiesību, veselību, izglītību un aizsargāt cilvēka cieņu, nodrošinot menstruālās higiēnas preču bezmaksas pieejamību izglītības iestādēs,  kas īsteno vispārējās pamatizglītības, vispārējās vidējās izglītības, profesionālās pamatizglītības, arodizglītības vai profesionālās vidējās izglītības programmas un nodrošināt epidemioloģiski drošu vidi izglītības iestādēs.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
1) Saskaņā ar "Procter & Gamble" veiktā pētījuma (2019.gads, aptaujā atbildes sniedza jaunietes 18-25 gadu vecuma grupā, kopā – 303 personas) par higiēnas pakešu pieejamību Latvijā rezultātiem, vismaz 15% meiteņu jeb 1 no 6 meitenēm ir kavējusi skolu, jo nav varējusi iegādāties higiēnas paketes ģimenes finansiālo apstākļu dēļ. Balstoties uz šiem datiem, sieviešu higiēnas preču ražotājs “Always” sadarbībā ar biedrību “Latvijas Sarkanais Krusts” 2020. gadā un 2021. gadā īstenoja kampaņu ar mērķi atbalstīt meitenes visā Latvijā, kurām finansiālu iemeslu dēļ nav pieejamas higiēnas preces. 
 
Tāpat Biedrība Latvijas Sieviešu sadarbības tīkls 2023.gada martā MANA BALSS portālā iesniedza iniciatīvu par Bezmaksas higiēnas preču meitenēm un sievietēm izglītības iestādēs nodrošināšanu. Salīdzinoši īsā laikā par šo iniciatīvu izdevās savākt vairāk kā 10 000 iedzīvotāju parakstu, kā rezultātā iniciatīva tika skatīta 2023.gada 4.aprīļa Saeimas Mandātu, ētikas un iesniegumu komisijas sēdē un tika atbalstīta, nododot to turpmākai izskatīšanai Saeimas Sociālo un darba lietu komisijai un Izglītības, kultūras un zinātnes komisijai. Iniciatīvas autori uzsver, ka 2022. gadā Austrumlatvijā veiktajā pētījumā noskaidrots, ka 17% meiteņu ir kavējušas mācību procesu higiēnas preču neesamības dēļ. Tāpat pētījumā noskaidrots, ka 41% skolnieču ir rīkojušās nepareizi, tai skaitā savu veselību apdraudoši, gadījumos, kad menstruālais cikls ir sācies pēkšņi un nepieciešamās higiēnas preces nav bijušas pieejamas.  
 
2023. gada 11. oktobrī šis jautājums tika diskutēts Saeimas Sociālo un darba lietu komisijas Nevienlīdzības mazināšanas apakškomisijas sēdē, kurā tika nolemts izstrādāt priekšlikumus pasākumu plānam par bezmaksas higiēnas preču izplatīšanu un nodrošināšanu izglītības iestādēs. Ministrijām tika uzdoti šādi uzdevumi:  
 
Izglītības un zinātnes ministrijai:  apzināt izglītības iestāžu skaitu pēc veida un piederības, kā arī tajās esošo skolnieču skaitu, lai nodrošinātu higiēnas pakešu brīvu pieejamību visās izglītības iestādēs;   
aprēķināt skolniecēm nepieciešamos higiēnas produktu apjomus, kopējās izmaksas, vienoties ar pašvaldībām un izglītības iestādēm par finansēšanas veidu un šo produktu iegādi iestādēm; apzināt pašvaldību un izglītības iestāžu gatavību šo nodrošināt brīvprātīgi bez papildu līdzekļu piešķīruma. 
  
Veselības ministrijai: apzināt kāda veida higiēnas produkti skolniecēm varētu būt nepieciešami; kvalitātes un drošības prasības; nepieciešamo apjomu vienam mēnesim vienai personai; viena produkta iespējamo cenu.  
Veikt grozījumus MK noteikumos par higiēnas prasībām izglītības iestādēm, nosakot pienākumu nodrošināt brīvu pieeju higiēnas produktiem izglītības iestādē, šo produktu veidus, kvalitātes prasības un apjomu vienai personai mēnesī.
  
Jau šobrīd 36% skolu jeb 199 izglītības iestādēs dažādā apjomā tiek nodrošinātas higiēniskās paketes. Lai nodrošinātu to, ka visās izglītības iestādēs visām meitenēm ir nodrošinātas vienādas minimālās iespējas saņemt atbalstu mēnešreižu laikā, būtu jāveic grozījumi Ministru kabineta 2002. gada 27. decembra noteikumos Nr. 610 "Higiēnas prasības izglītības iestādēm, kas īsteno vispārējās pamatizglītības, vispārējās vidējās izglītības, profesionālās pamatizglītības, arodizglītības vai profesionālās vidējās izglītības programmas" (turpmāk - noteikumi Nr.610).

Šāda prasība pirmkārt saistīta ar elementāru cilvēka cieņas ievērošanu, jo ir atklāti, bez aizspriedumiem jārunā par pubertātes vecumu un menstruācijām ne tikai ģimenē, bet arī izglītības iestādē, audzinot cieņpilnu attieksmi pret meiteni, piedāvājot cieņpilnu risinājumu meitenēm un sievietēm mēnešreižu laikā. Meitenēm pubertāte parasti sākas no 10-13 gadu vecuma. Vēl pirms mēnešreižu iestāšanās, kā arī mēnešreižu laikā meitenēm var būt izdalījumi, kas var notraipīt ne tikai apakšveļu, bet arī drēbes. Turklāt, īpaši pubertātes sākumposmā, meitenēm var būt sarežģīti precīzi paredzēt menstruālā cikla sākumu. Līdz ar ko, lai izglītojamās justos drošāk un būtu pārliecinātākas, īpaši pubertātes laikā, kā arī lai veicinātu dzimumu līdztiesību un nodrošinātu vienlīdzīgas  izglītības un pašizaugsmes iespējas visiem skolēniem, higiēnas paketēm būtu jābūt pieejamām izglītības iestādēs. 

2) Ik gadu Latvijā tiek veikts gripas un citu elpceļu infekcijas slimību monitorings, kurā piedalās arī izglītības iestādes (saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 22. augusta noteikumiem Nr. 474 "Kārtība, kādā nodrošināma izglītojamo profilaktiskā veselības aprūpe, pirmā palīdzība un drošība izglītības iestādēs un to organizētajos pasākumos" (turpmāk - Noteikumi Nr. 474)). Kā liecina Slimību profilakses un kontroles centra apkopotie monitoringa dati, gripas un elpceļu vīrusu izplatības sezonas laikā periodiski gandrīz ceturtā daļa skolēnu neapmeklē izglītības iestādi. Minētais liecina par augstu gripas un elpceļu vīrusu izplatību izglītības iestādēs un augstiem inficēšanās riskiem. Infekcijas slimību izplatīšanos izglītības iestādēs veicina bērni, kas neievēro ieteikumu veseļoties mājās, bet ar infekcijas slimības pazīmēm apmeklē sabiedriskas vietas, tai skaitā izglītības iestādes. Akūtas elpceļu infekcijas gadījumā ir jārīkojas atbilstoši rekomendācijām, kas publicētas Slimību profilakses un kontroles centra tīmekļa vietnē[1].

[1] https://www.spkc.gov.lv/lv/media/16643/download?attachment
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1) Higiēnas preču pieejamība: 
Veselības ministrija savas kompetences ietvaros ir apzinājusi vairākas izglītības iestādes un noskaidrojusi, ka šobrīd vairākās skolās jaunietēm mācību gada ietvaros ir iespēja vērsties pie skolas māsas, dežuranta vai citas uzticības personas, lai nepieciešamības gadījumā saņemtu higiēniskās paketes. Dažās skolās šāds lēmums par iespēju skolā pusaudžiem neparedzētiem gadījumiem sniegt atbalstu jau vairāku gadu garumā tiek nodrošināts pēc skolas valdes, vecāku biedrības, skolas pašpārvaldes vai skolēnu padomes kopīgi pieņemta lēmuma, attiecīgi tam nodrošinot finansējumu (izmantojot fonda naudu vai saņemot ziedojumus). Vairāku skolu pārstāvji ir norādījuši, ka šādu palīdzību skolēniem nodrošina pēc pašu iniciatīvas no pašu finansējuma, kā arī apliecina, ka ir attaisnojuši mācību stundu kavējumu, ja skolniece, nezinot, kur vērsties pēc palīdzības, ir pieņēmusi lēmumu neapmeklēt mācību stundas.     
Ņemot vērā iepriekš minēto, ir svarīgi, lai menstruālās higiēnas preces izglītības iestādēs būtu pieejamas, tādējādi radot psihoemocionālo drošības sajūtu skolniecēm, un novērstu iespējamos riskus kavēt mācību vielas apguvi, kā arī uzlabotu sekmes tādējādi mazinot dzimumu nevienlīdzību. Jāņem vērā arī, ka ierobežota piekļuve izglītībai ietekmē nākotnes iespējas iegūt izglītību un darbu, tādā veidā  padziļinot dzimumu nevienlīdzību sabiedrībā kopumā. Mēnešreizes ir dabīgs process, un tām nevajadzētu būt par iemeslu meiteņu izolētībai un citu tiesību (izglītības, socializācijas, pašizaugsmes) ierobežošanai. Ir ļoti svarīgi, lai šī problēma, kura skar neaizsargātu sabiedrības grupu, tiktu risināta valsts līmenī, un lai valsts nodrošinātu visiem Latvijas jauniešiem, īpaši meitenēm, iespēju pilnveidoties un mācīties drošā un komfortablā vidē.
Veselības ministrija, Izglītības un zinātnes ministrija un Labklājības ministrija modelēja trīs iespējamos scenārijus higiēnas preču pieejamības nodrošināšanai izglītības iestādēs:

1. scenārijs – higiēnas preču nodrošināšana, izmantojot elastīgu pieeju. Šī scenārija ietvaros visās izglītības iestādēs tiktu nodrošinātas higiēnas paketes tik, cik  izglītības iestādes var organizēt atbilstoši pieejamajiem resursiem un izglītības iestādes iespējām, plānojot  pasākuma īstenošanu esošo finanšu ietvaros. 
Lai provizoriski vērtētu nepieciešamo resursu apjomu, tika aptaujātas izglītības iestādes, kas jau šobrīd nodrošina šādas higiēnas preces.  Minētās izglītības iestādes norādīja, ka skolā, kur mācās vidēji 1000 skolēnu (no kuriem apmēram puse, tātad 500, ir meitenes), vienā mēnesī šobrīd tiek izsniegtas aptuveni 10-15 paketes jeb vidēji viena higiēnisko pakešu paka. Pēc apzināto izglītības iestāžu pieredzes un skolēnu skaita, tika veikti provizoriski aprēķini.  Minētās izglītības iestādes norādīja, ka skolā, kur mācās vidēji 1000 skolēnu (no kuriem apmēram puse, tātad 500, ir meitenes), vienā mēnesī šobrīd tiek izsniegtas aptuveni 10-15 paketes jeb vidēji viena higiēnisko pakešu paka. Pēc publiski pieejamās informācijas Latvijā šobrīd ir aptuveni 77 785 meiteņu vecumā no 11 līdz 19 gadiem kuras kopumā mācās 668 izglītības iestādēs, no tām vispārējās izglītības iestādēs 67004 meitenes, 935 - speciālās izglītības iestādēs, 9190 - profesionālās pamata un vidējās izglītības iestādēs, kā arī 656 - koledžās.  Tātad, ja pieņemam, ka 500 meitenēm ir nepieciešamas 10 – 15 paketes mēnesī (1 pakete uz 33 – 50 meitenēm), tad 77 785 meitenēm būtu nepieciešamas aptuveni 1556 - 2357 paketes mēnesī.
Šis scenārijs nosaka higiēnas preču pieejamības nodrošināšanu vismaz minimālā apmērā un atļauj izglītības iestādēm rīkoties elastīgi (minētais scenārijs atļauj nodrošināt arī lielāku higiēnas preču klāstu un pieejamību uz vienu meiteni, ja pasākuma nodrošināšana notiek rodot finansējumu no izglītības iestādes iekšējiem resursiem). Izglītības iestādei būtu ieteicams paredzēt vismaz 5  gab. higiēnisko pakešu rezervi uz 100 izglītojamajām iestādē, kuras meitenes varētu paņemt neparedzētos gadījumos pēc pieprasījuma. 

2. scenārijs – menstruālas higiēnas preču brīva pieejamība. Ja pakešu pieejamība tiktu nodrošināta, sekojot citu valstu praksēm, kur vismaz 3 paketes mēnesī tiek nodrošinātas 30% meiteņu, ir šāds aprēķins: paketes nepieciešamas 23 356 meitenēm (30% no kopējā meiteņu skaita 77 785). Iepērkot lielāku daudzumu pakešu, iespējams tās iegādāties lētāk.  Veselības ministrijai pieejamā informācija liecina, ka skolnieces atsevišķos gadījumos baidās publiski runāt par mēnešreizēm vai meklēt palīdzību, ja mēnešreizes ir sākušās neplānoti. Tā vietā jaunietes izvēlas kavēt skolu, lūdzot vecākiem attaisnot prombūtni. Ar mēnešreizēm saistītā stigma veido barjeru, un atsevišķos gadījumos attur meitenes no vēršanās pēc palīdzības pie skolas personāla.  
Vairāku Eiropas valstu skolās šobrīd jau tiek nodrošinātas brīvas pieejamības bezmaksas higiēnas paketes. Šāds lēmums parasti tiek pieņemts, lai cīnītos pret mēnešreižu nabadzību (angliski - period poverty) un nodrošinātu meiteņu tiesību un cieņas aizsardzību, kā arī lai veicinātu skolas apmeklēšanu, un mazinātu nevienlīdzību starp dažādām sabiedrības grupām. Piemēram, Francijā, Šveicē un Anglijā šī jautājuma risināšanas iniciatīvu ir uzņēmušās valsts iestādes izglītības jomā (Francijā - Augstākās izglītības, pētniecības un inovāciju ministrija, Šveicē - Izglītības ministrija, Apvienotajā Karalistē - Valdības Izglītības Departaments).  
 Tādēļ ir ļoti svarīgi nākotnē sistēmu izglītības iestādēs veidot tā, lai menstruālās higiēnas preču iegūšana notiktu diskrētā un cieņpilnā veidā, piemēram, izmantojot brīvu pieeju labierīcībās, turpmāk aizvien vairāk izvairoties no pašreiz plašāk izmantotajiem risinājumiem, kuros šo līdzekļu nodrošināšanā iesaistīta vēl kāda persona, piemēram, skolas māsa, vai kāda cita persona, kura šīs preces izsniedz pēc pieprasījuma.  

3. scenārijs - higiēnisko pakešu nodrošināšana visām skolniecēm (vecumā no 11 līdz 19 gadiem). Izglītības un zinātnes ministrija ir aprēķinājusi vajadzības, lai nodrošinātu brīvu pakešu pieejamību pilnīgi visām skolniecēm pilnā apjomā (visas mēnešreižu dienas), mācību gadā. Šajā scenārijā paredzēts nodrošināt uz vienu meiteni 15 paketes mēnesī 10 mēnešus. Šāds scenārijs nodrošinātu sociāli iekļaujošās skolas principu, kas būtu ieteicama kā labākā prakse jautājuma risināšanā.  
 
Higiēnas paketēm jābūt drošām, cilvēka dzīvībai, veselībai, kā arī videi nekaitīgām saskaņā ar Preču un pakalpojumu drošuma likumu. Higiēniskās paketes ir drošākais menstruālās higiēnas līdzeklis, tāpēc šo noteikumu ietvaros tiek paredzēts, ka skolās meitenēm ir pieejamas vismaz higiēniskās paketes, bet, ja skola vēlas, var piedāvāt arī citus higiēnas produktus, kā tamponus vai menstruālās piltuves, vai menstruālās biksītes. Ar higiēnisko pakešu lietošanu nav saistīts tāds nopietns veselības risks kā toksiskā šoka sindroms (TŠS), kurš ir saistīts ar tamponu un menstruālo piltuvju lietošanu, kā arī iekaisumu un reproduktīvā trakta infekciju risks ir ievērojami zemāks attiecībā uz citām menstruālās higiēnas precēm. TŠS ir ļoti smags, dzīvību apdraudošs stāvoklis, kas visbiežāk attīstās noteiktu bakteriālu infekciju gadījumā. Gadījumā, ja tampons vai menstruālā piltuve netiek pietiekoši bieži mainīti, veidojas labvēlīga vide šādu baktēriju augšanai, un tādējādi palielinās TŠS risks. Starptautiski pētījumi liecina, ka meitenes no maznodrošinātām ģimenēm, ierobežoto materiālo resursu dēļ pietiekami bieži nemaina menstruālās higiēnas līdzekļus, ko ir jāņem vērā domājot par maznodrošināto un neaizsargāto sabiedrības grupu. Taču, gadījumā, ja tiek nodrošināti tamponi vai menstruālās piltuves, ir obligāti nepieciešami izglītošanas pasākumi par šo preču pareizu lietošanu, jo, kā jau iepriekš minēts, informācijas trūkums par šo preču lietošanu var izraisīt arī letālas sekas.   
Lai nodrošinātu to, ka izglītības iestādē piedāvātās higiēniskās paketes ir pietiekami kvalitatīvas un ir piemērotas ikdienas situācijās, būtu jānosaka, ka skolā piedāvātās paketes ir ar ne zemāku kā vidēju uzsūkšanas spēju, pieļaujot, ka var tikt piedāvātas arī cita veida higiēniskās paketes.  
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā to, ka menstruālās higiēnas preces, tāpat kā tualetes papīrs un ziepes, ir absolūti nepieciešamas apmēram pusei no visiem Latvijas skolēniem noteiktā vecuma grupā, projekts paredz precizēt Ministru kabineta 2002. gada 27. decembra noteikumus Nr. 610 “Higiēnas prasības izglītības iestādēm, kas īsteno vispārējās pamatizglītības, vispārējās vidējās izglītības, profesionālās pamatizglītības, arodizglītības vai profesionālās vidējās izglītības programmas”, papildinot minēto noteikumu 29. punktu ar prasību izglītības iestādēs nodrošināt menstruālo higiēnas preču pieejamību.  
Minētā noteikumu projekta redakcija nosaka izglītības iestādē nodrošināmo primāri nepieciešamo higiēnas preču klāstu. Tādas higiēnas preces kā tualetes papīrs un ziepes ir nodrošināms iestādes tualetēs, bet menstruālās higiēnas preces ir pieejamas iestādē, atļaujot iestādei noteikt to atrašanās vietu.
Ja iestāde nosaka menstruālo higiēnas preču atrašanās vietu, kas nav tualete, tad iestāde nodrošina izglītojamo informēšanu par preču atrašanās vietu un saņemšanas iespējām. 
Tas ļauj izglītības iestādei izvēlēties pieeju higiēnisko pakešu nodrošināšanai, atbilstoši iespējai – tās var tikt nodrošinātas pēc pieprasījuma un atrasties pie kāda izglītības iestādes darbinieka, kurš iestādē ir pieejams visu dienu un kuram meitenes uzticas, vai arī iestāde var izvēlēties risinājumus, kas nodrošina brīvu pieeju ikvienam izglītības iestādes izglītojamam, darbiniekam vai apmeklētājam (nodrošinot higiēnas preces izglītības iestādes tualetē). 

 
Pieņemot, ka visām Latvijas izglītības iestādēm, kur tiek izglītotas sievietes/meitenes ir nepieciešams nodrošināt 2 357 gab. higiēniskās paketes un to, ka vienas paketes cena EIS sistēmā pašlaik ir 0,08 euro, minētā pasākuma nodrošināšanai 10 mēnešu laikā(2024./2025. gada mācību sezonā) būtu nepieciešami līdz ~ 1 886 euro. (Detalizēti aprēķini anotācijas 7. sadaļā).

Daļa izglītības iestāžu jau šobrīd higiēnas paketes nodrošina pēc pieprasījuma, tādējādi tās tiek izmantotas tikai krīzes situācijās, kad nav citu risinājumu, tādēļ higiēnisko pakešu patēriņš izglītības iestādēs ir ļoti zems. Šobrīd projektā piedāvātais risinājums paredz iespēju izglītības  iestādei un pašvaldībai atbilstoši iespējām risināt menstruālās higiēnas preču pieejamības jautājumu. Šobrīd piedāvātā pieeja nerada ietekmi uz iestādes un pašvaldības budžetu un to var nodrošināt, pārplānojot izglītības iestādei nodrošināmo preču klāstu.  

Starpinstitūciju sanāksmes laikā tika diskutēts par visiem 3 scenārijiem un panākta vienošanās, ka sākotnēji higiēnas paketēm jābūt nodrošinātām vismaz minimālā scenārija apmērā, un tikai tad, ja tiek rasts papildu finansējums, tiks vērtēta nepieciešamība veikt atkārtotus grozījumus noteikumos, lai noteiktu, ka higiēnas paketes tiek nodrošinātas brīvā pieejamībā visām izglītības iestādes apmeklētājām (arī pašreizējā redakcija minēto neaizliedz).  

Ieslodzījuma vietas: ieslodzītās sievietes tiek nodrošinātas ar no valsts budžeta apmaksātiem personīgās higiēnas līdzekļiem, tostarp higiēniskajām paketēm. Minēto nosaka Ministru kabineta 2006. gada 19. decembra noteikumu Nr. 1022 “Noteikumi par ieslodzīto personu uztura un sadzīves vajadzību materiālā nodrošinājuma normām” 3. pielikums. Ņemot vērā minēto, projekta 2.punkts nav attiecināms uz izglītības iestādēm, kas nodrošina izglītības pakalpojumus ieslodzījuma vietās. 
Problēmas apraksts
2) Sabiedrībai nav izpratnes par veselības jautājumiem, tādēļ nereti tiek novērots, ka cilvēki bezatbildīgi izturas pret savu un citu līdzcilvēku veselību, saslimuši dodoties uz darbu, izglītības iestādēm, dažādiem pasākumiem, veikaliem. Lai veicinātu vecāku izpratni par gadījumiem, kad bērnam, saslimstot ar infekcijas slimību, ir jāievēro mājas karantīna un bērns nedrīkst apmeklēt izglītības iestādi, Ministru kabineta noteikumi par higiēnas prasībām izglītības iestādēm ir jāpapildina ar nosacījumu, ka bērni ar infekcijas slimību pazīmēm neapmeklē izglītības iestādes, līdzīgi, kā tas jau ir noteikts attiecībā uz pirmsskolas izglītības iestāžu apmeklēšanu, noteikumos uzskaitot biežākās infekcijas slimību pazīmes. Vienlaicīgi arī ir jāņem vērā, ka šādos gadījumos vecākiem par to, ka bērns slimības dēļ nevar apmeklēt mācības klātienē, ir jāinformē izglītības iestāde (saskaņā ar Ministru kabineta 2011.gada 1.februāra noteikumiem Nr.89 ”Kārtība, kādā izglītības iestāde informē izglītojamo vecākus, pašvaldības vai valsts iestādes, ja izglītojamais bez attaisnojoša iemesla neapmeklē izglītības iestādi”).
Visbiežāk sastopamās infekcijas slimības parasti pāriet pašas neatkarīgi no tā, kādi medikamenti tiek lietoti, to akūtā fāze var ilgt līdz 3 dienām (var būt augsta temperatūra, kas pati pāriet trešajā vai ceturtajā dienā) un pēc tam veselības stāvoklis pamazām uzlabojas. Šādas infekciju slimību epizodes (kas pāriet pašas) var būt līdz pat trīs epizodēm mācību gada laikā. Bērnu ar šādu infekcijas slimību nav jāsteidzas vest pie ārsta, jo došanās uz ārstniecības iestādi var radīt bērnam komplikācijas vai atkārtotu saslimšanas epizodi, kas paildzinās ārstēšanās procesu un liegs apmeklēt izglītības iestādi ilgstošākā laika periodā. Tā vietā mazāko neskaidrību gadījumā ir jāsazinās ar ģimenes ārstu. Kā arī, lai nodrošinātu vecākiem saprotamu informāciju kā rīkoties gadījumos, kad bērnam ir infekcijas slimību pazīmes, Slimību profilakses un kontroles centra tīmekļvietnē ir publicēti algoritmi un ieteikumi, kas palīdz novērtēt situāciju un rīkoties atbilstoši, lai novērstu iespējamos draudus apkārtējiem un rūpētos par bērna veselību (Pieejams tiešsaistē:  https://www.spkc.gov.lv/lv/gripas-covid-19-un-citu-akutu-augsejo-elpcelu-infekciju-aaei-profilakses-pasakumi).

Biežākās infekciju slimību pazīmes ir caureja, vemšana, ādas, gļotādas vai acu ābolu dzelte, paaugstināta ķermeņa temperatūra, infekciozas izcelsmes izsitumi (izsitumi kopā ar paaugstinātu ķermeņa temperatūru un izmaiņām uzvedībā – sagurums, ēstgribas trūkums, paātrināta elpošana). Jāņem vērā, lai izvērtētu vai bērns ir saslimis ar infekcijas slimību vai, nē, nepietiek ar vienu simptomu, piemēram, paaugstinātu ķermeņa temperatūru, izsitumiem vai klepu. Šādā veidā bērnam, kuram nav infekcijas slimība, bet ir alerģiska rakstura izsitumi, iesnas vai klepus, nepamatoti var tikt liegta iespēja apmeklēt izglītības iestādi. Tādēļ izvērtēt, vai bērns var apmeklēt izglītības iestādi, ir vecāku atbildība. Savukārt izglītības iestādes atbildība ir atbilstoši rīkoties, ja bērns saslimis, atrodoties skolā.
Par bērna alerģijām un saslimšanas epizodēm ir informēti vecāki/ aizbildņi, kas var apliecināt bērna prombūtni saslimšanas dēļ.
Jāņem vērā, ka epidemioloģisko drošību regulējošie normatīvie akti nenosaka prasību iesniegt ārsta izziņu, lai attaisnotu skolēna prombūtni infekcijas slimības dēļ. Līdz ar to pašreiz nereti vērojamā izglītības iestāžu prakse noslogojot ģimenes ārstus ar izziņu sagatavošanu skolēna prombūtnes attaisnošanai, ja tā nav nepieciešama pēc medicīniskajiem apsvērumiem, nav pamatota. 
Noteikumu projektā nepieciešams noteikt, ka izglītojamais, kuram ir infekciju slimības pazīmes, nedrīkst apmeklēt izglītības iestādi, jo šāda rīcība var ietekmēt epidemioloģisko drošību izglītības iestādēs un novest pie grupālām saslimšanām.  

Ministru kabineta 2011. gada 1. februāra noteikumi Nr. 89 "Kārtība, kādā izglītības iestāde informē izglītojamo vecākus, pašvaldības vai valsts iestādes, ja izglītojamais bez attaisnojoša iemesla neapmeklē izglītības iestādi", 4. punkta 4.3. apakšpunkts nosaka kārtību, kādā vecāki informē šo noteikumu 4.2.apakšpunktā minēto personu par bērna veselības stāvokli vai citiem apstākļiem, kuru dēļ izglītojamais neapmeklē izglītības iestādi. Šo kārtību nosaka iestādes vadītājs izstrādājot iekšējās kārtības noteikumus, katrā pašvaldībā un katrā skolā tā var būt atšķirīga. 
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu epidemioloģiski drošu vidi izglītības iestādēs, projekts paredz noteikt, ka izglītojamie ar infekcijas slimību pazīmēm izglītības iestādi neapmeklē, jo iestādes apmeklējums slimības laikā var radīt infekcijas draudus citiem izglītojamajiem un komplikācijas saslimušajam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • skolēni
Ietekmes apraksts
Higiēnisko pakešu pieejamība izglītības iestādē pozitīvi ietekmēs meiteņu fizisko un emocionālo labsajūtu, veselību, mācību stundu apmeklējumu, kā arī aizsargās meiteņu cieņu, tiesības un veicinās fiziskās aktivitātes.
Izglītības iestāžu neapmeklēšana ar infekcijas slimību pazīmēm mazinās infekciju izplatību skolēnu un skolotāju vidū.  
Juridiskās personas
  • valsts, fizisko, juridisko personu un pašvaldības dibinātas izglītības iestādes
Ietekmes apraksts
Nepieciešams nodrošināt higiēnisko pakešu pieejamību izglītības iestādēs.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Pašlaik paredzēts īstenot elastīgo 1.scenāriju, lai nodrošinātu higiēnas preču pieejamību visās izglītības iestādēs. Jāņem vērā, ka situācija dažādās izglītības iestādēs un pašvaldībās var būt atšķirīga.  1. scenārija īstenošana visās izglītības iestādēs, izmantojot provizoriskus aprēķinus varētu vidēji izmaksāt 1886 Eur gadā.

Norādītais finansējuma apmērs nodrošināms iestādei pieejamā finansējuma ietvaros.
 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Izglītības un zinātnes ministrija, Labklājības ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/1745c52b-9708-4389-9fc0-053b5f90cdf4

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Publiskajā apspriešanā netika saņemti priekšlikumi un iebildumi

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Izglītības iestādes un izglītības iestāžu dibinātāji

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Vai ietekmē?
Izmaksas par vienību - euro
Vienību skaits
Atbilstības izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Izglītības iestādes un izglītības iestāžu dibinātāji
Vērtības nozīme:
0,08
euro/ 1 gab. cena
2 357
mēnesī
188,56
Latvijā šobrīd ir aptuveni 77 785 meiteņu vecumā no 11 līdz 17 gadiem. Pieņemot, ka uz 500 meitenēm ir nepieciešamas 15 paketes mēnesī (1 pakete uz 33 meitenēm), tad 77 785 meitenēm būtu nepieciešamas aptuveni 2 357 paketes mēnesī. Lai nodrošinātu higiēniskās paketes, ņemot vērā EIS sistēmā norādīto iepirkuma cenu 0.08 euro par vienu gab., būtu nepieciešami 188,56 euro mēnesī. Lai nodrošinātu higiēnas pakešu pieejamību 10 mēnešu periodā: 188,56 euro x 10 mēn.= 1 885,6 euro.
Kopā
188,56

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekts saistīts ar Nacionālā attīstības plāna 39. punktu "Vienlīdzīgas iespējas ir svarīgākais sociālā taisnīguma elements ienākumu nevienlīdzības mazināšanai. Panāksim ikvienam līdzvērtīgas iespējas saņemt labu izglītību un kvalitatīvu veselības aprūpi, strādāt cienīgu darbu atbilstoši savām spējām un vēlmēm, augt un dzīvot drošā vidē un būt sociāli aizsargātam līdzvērtīgi visos Latvijas reģionos. Tādējādi pieaugs produktivitāte, ekonomiskā stabilitāte valstī, sociālā un pilsoniskā aktivitāte un nostiprināsies vidusšķira.", kā arī ar rīcības virziena "Psiholoģiskā un emocionālā labklājība" mērķi "Psiholoģiskās un emocionālās labklājības veicināšana cilvēku atbalstam krīzes situācijās, individuālā potenciāla attīstībai un deviantas uzvedības veidošanās risku mazināšanai, nostiprinot veselību kā vērtību.". 
Projekts arī veicinās attīstību un uzlabojumus rīcības virzienā “Kvalitatīva, pieejama, iekļaujoša izglītība”, īpaši saistībā ar punktiem 173 "Iekļaujošas izglītības nozīmīgs elements ir labbūtības nodrošināšana un empātijas veidošana jaunajā paaudzē. Lai to nodrošinātu, nepieciešams atbalsts katram bērnam un jaunietim, kā arī pedagogam, stiprinot izglītības iestādes un veidojot stratēģisku un ilgtspējīgu metodiskā atbalsta sistēmu." un 174 "Izglītības iestādēs nepieciešama fiziski un emocionāli droša un atbalstoša vide, kā arī katra bērna mācīšanos un izaugsmi atbalstoša sistēma un nosacījumi, tai skaitā bērnu un jauniešu ar speciālām vajadzībām iekļaušana, atbalsts sociālekonomiskajiem riskiem pakļautajiem bērniem un jauniešiem un emocionālās un fiziskās vardarbības izskaušana.".  

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzlabosies iedzīvotāju sociālā situācija, jo tiks sniegts atbalsts meitenēm no dažādām sabiedrības grupām, t.sk., sociāli maznodrošinātām un neaizsargātām sabiedrības grupām.  

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Higiēnas pakešu pieejamība izglītības iestādēs ir būtiska, lai novērstu dzimumu nevienlīdzību, veicināju iekļaujošu un informētu sabiedrību, kas tiešā veidā ietekmē arī meiteņu izglītību, kā arī viņu vienlīdzīgas iespējas nākotnē nodrošināt neatkarīgu un patstāvīgu dzīvi. Higiēnas pakešu nodrošināšana ir būtiska meiteņu iespējām iekļauties mācību procesā, kā arī lai justos droši un brīvi menstruāciju laikā. Tāpat higiēnas preču nodrošināšana ir būtisks aspekts meiteņu un sieviešu tiesību nodrošināšanā, kā arī būtisks solis, lai mazinātu un novērstu aizspriedumus par menstruācijām kā par jautājumu, par ko plaši nerunā vai kautrējas runāt.  

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Higiēnisko pakešu nodrošināšana varētu būt pamats skolā runāt par seksuāli reproduktīvo veselību, tādējādi uzlabojot skolēnu izpratni par šiem jautājumiem. Izglītības iestāžu neapmeklēšana infekcijas slimību pazīmju gadījumā (īpaši sezonālo augšējo elpceļu infekciju gadījumā, kad biežāk netiek ievērots ieteikums palikt mājās) mazinātu infekcijas slimību izplatību izglītības iestādēs.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Šis projekts veicinās meiteņu pieejamību izglītībai, kā arī sporta un kultūras aktivitātēm, un aizsargās meiteņu veselību, tādā veidā aizstāvot cilvēktiesības uz izglītību un pašizaugsmi. Projekts arī veicinās demokrātisko vērtību apgūšanu skolās, mazinot ar mēnešreizēm saistītās stigmas ietekmi, un tādējādi, veidojot empātiskāku un iekļaujošāku sabiedrību.  

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Šis noteikumu projekts veicinās izglītības, kultūras un sporta pieejamību īpaši meitenēm, kā arī veidos komfortablu un drošu vidi skolās, tādējādi aizstāvot bērna labākās intereses. Ekonomiskie  apsvērumi un finansiālu resursu nepieejamība, lai iegādātos higiēnas preces, nedrīkst ierobežot meiteņu vienlīdzīgu pieejamību izglītībai un ietekmēt Latvijas bērnu fizisko un emocionālo labsajūtu, kā arī pašizaugsmes iespējas.  

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi