Anotācija (ex-ante)

23-TA-80: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai” uz Izglītības un zinātnes ministrijas budžetu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts sagatavots, pamatojoties uz Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 13. prim panta 5., 5. prim un 6. daļu un Ministru kabineta 2022. gada 21. decembra rīkojumā Nr. 966. „Par Pasākumu plānu atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2023. gadam” 3. un 5. punktu.

 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Lai nodrošinātu Ukrainas civiliedzīvotājiem augstākās izglītības iegūšanai un zinātniskās darbības nepārtrauktībai līdz 2023. gada 31. decembrim atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju regulējumam. Pašreizējais atbalsts Ukrainas civiliedzīvotājiem  ir terminēts līdz 2022. gada 31. decembrim.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Prognozējams, ka nākamajā atbalsta periodā (no 2023. gada 1. janvāra līdz 2023. gada 31. decembrim) Ukrainas civiliedzīvotāji varētu turpināt studijas vai veikt zinātnisko darbību vairāk nekā tas bija paredzēts informatīvajā ziņojumā “Atbalsts Ukrainas civiliedzīvotājiem augstākajā izglītībā un zinātnē” (Nr. 36 114. §) veiktajā prognozē. Izgūstot datus no VIIS, konstatējams, ka kopš 2022. gada 24. februāra augstākās izglītības iestādes uzņēma 321 Ukrainas civiliedzīvotāju  (dati uz 19.12.2022.), pārsniedzot ministrijas iepriekš veikto prognozi. Ņemot vērā, ka ne visi augstskolu uzņemtie studējošie no Ukrainas neatbilst Ukrainas civiliedzīvotāju statusam Ukrainas atbalsta likuma izpratnē, prognozējams, ka 2023. gadā būs nepieciešams sniegt atbalstu līdz  260 studējošajiem. Laika periodā no 2022. gada 1. septembra līdz 2022. gada 31. decembrim Studiju stipendijas saņēma 94 Ukrainas civiliedzīvotāju, tomēr bez šī atbalsta mehānisma studējošajiem bija iespējas izmantot ERASMUS+ sniegtās atbalsta iespējas, kas bija atkarīgas no izvēlētās augstskolas pieejamā Erasmus+ projektu finansējuma, ko bija iespējams novirzīt Ukrainas civiliedzīvotāju atbalstam. Pašlaik daļa no uzņemtajiem studējošajiem izmanto atbalsta iespējas, kuras sniedz ERASMUS+ apmaiņas programma, kā pieejamība ir atkarīga no augstākās izglītības iestādei pieejamā finansējuma esošo ERASMUS+ projekta ietvaros un studējošā iepriekš pavadītā laika ERASMUS+ mobilitātē.  Tas nozīmē, ka  2023. gadā  būs nepieciešams sniegt atbalstu lielākam skaitam studējošo saistībā ar to, ka maksimālā atbalsta periods (12 mēnesī) ERASMUS+ programmā būs noslēdzies. Ministrija prognozē, ka studiju stipendijas būs nepieciešams nodrošināt līdz 260 studējošajiem.

Prognoze par iespējamo zinātnieku skaitu, atsaucoties uz informatīvajā ziņojumā “Atbalsts Ukrainas civiliedzīvotājiem augstākajā izglītībā un zinātnē” (Nr. 36 114. §), balstās uz pieņēmumu, ka Ukrainas zinātnieku skaits, kurš ir nedaudz mazāks nekā Latvijā, starp Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuri ir ieradušies Latvijā (> 32 000 uz jūnija sākumu) ir līdzīgs kā Ukrainā kopumā. Ministrija iepriekš prognozēja, ka aptuveni 80 Ukrainas civiliedzīvotājiem varētu būt interese un iespēja būt nodarbinātiem akadēmiskā un zinātniskā darbā Latvijas zinātniskajās institūcijās. Tomēr, ņemot vērā Valsts izglītības attīstības aģentūras (turpmāk – VIAA) un Latvijas Zinātnes padomes(turpmāk – LZP) sniegtos datus, ministrijas piedāvātos atbalsta mehānismus izmantoja vidēji 26 pētnieki mēnesī, līdz ar to mazāk nekā tika prognozēts  Ministrija, izvērtējot izveidotos atbalsta mehānismus Ukrainas civiliedzīvotājiem, izvēlējās no 2023. gada 1. janvāra turpināt atbalstīt Ukrainas civiliedzīvotājus ar Pētniecības stipendijām, neturpinot sadarbībā ar LZP izveidoto atbalsta mehānismu Ukrainas civiliedzīvotāju iesaistīšanai apstiprinātajos Latvijas Zinātnes padomes apstiprinātajos no valsts budžeta finansētajās pētījumu programmās. Stipendiju atbalsts akadēmiskajam un zinātniskajam personālam ir prognozējams līdzīgā intensitātē kā laika periodā no 2022. gada 1. septembra līdz 2022. gada 31. decembrim. Ministrija prognozē, ka atbalstu būs nepieciešams nodrošināt 30 pētniekiem.

Saskaņā ar Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 13.1 panta 5 prim daļu, Ukrainas civiliedzīvotājus uzņem studijām augstskolā vai koledžā atbilstoši studiju programmas uzņemšanas noteikumiem, pamatojoties uz šādiem iepriekš iegūtās izglītības apliecinošiem pierādījumiem:
1) Ukrainas civiliedzīvotājam Latvijā izsniegtajā vidējās izglītības ieguvi apliecinošajā dokumentā norādītajiem gala vērtējumiem par mācību satura apguvi;
2) Ukrainas civiliedzīvotājam Ukrainā izsniegtajā vidējās izglītības ieguvi apliecinošajā dokumentā norādītajiem gala vērtējumiem par mācību satura apguvi, angļu valodas zināšanām vismaz optimālajā (B2) studiju satura apguves līmenī, nepiemērojot interviju;
3) Akadēmiskās informācijas centra izsniegtu izziņu par to, kādam Latvijas izglītības dokumentam vai grādam tas atbilst vai ir pielīdzināms un, ja nepieciešams, augstskolas vai koledžas noteiktā kārtībā un apjomā izpildītiem iestājpārbaudījumiem, nesaskaņojot ar Augstākās izglītības padomi augstskolas vai koledžas kārtību, kādā studiju programmās uzņem Ukrainas civiliedzīvotājus, ja objektīvu apstākļu dēļ šim civiliedzīvotājam nav iespējas uzrādīt attiecīgu iegūto izglītību vai grādu apliecinošu izglītības dokumentu.

Ukrainas civiliedzīvotājiem, kas ir bēguši no bruņotā konflikta Ukrainā, stājoties augstākās izglītības iestādēs, varētu nebūt dokumentāru pierādījumu iepriekš iegūtajai izglītībai Ukrainā. Turklāt daļai Ukrainas augstākās izglītības iestādēm bruņotā konflikta dēļ varētu nebūt piekļuves studējošo datiem, kas dotu apliecinājumu par viņu iepriekš iegūto izglītību. Divos gadījumos augstākās izglītības iestādei ir iespējams saņemt reflektanta pieteikumu, kurā augstākās izglītības iestāde nevar pati atzīt reflektanta iepriekš iegūto izglītību. Vienā gadījumā reflektanta iesniegtajiem izglītības dokumentiem nav iespējams pārbaudīt to autentiskumu Ukrainas diplomu reģistrā, savukārt otrā gadījumā reflektants ir iesniedzis pieteikumu studijām augstskolā bez pievienotiem izglītības dokumentiem.  Pirmajā gadījumā augstskolai ir jāvēršas pie AIC, lai tā veiktu ārvalstīs iegūtā akadēmiskā grāda vai izglītības dokumenta ekspertīzi. Saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumi Nr. 430 "Nodibinājuma "Akadēmiskās informācijas centrs"[1] maksas pakalpojumu cenrādis" ārvalstīs iegūta akadēmiskā grāda vai izglītības dokumenta ekspertīze vienai personai izmaksā 48,38 euro. Ņemot vērā, ka gan Latvija, gan Ukraina ir ratificējušas Eiropas reģiona konvenciju par to kvalifikāciju atzīšanu, kas saistītas ar augstāko izglītību jeb plašāk zināmu kā Lisabonas atzīšanas konvenciju (1997), tad spēkā ir izglītības atzīšana starp valstīm arī gadījumos, ja nav dokumentāru pierādījumu iepriekš iegūtajai izglītībai vai profesionālajai kvalifikācijai.  Lisabonas atzīšanas konvencijas 7. pants nosaka prasību katrai konvenciju ratificējušai pusei veikt visus iespējamos pasākumus, lai katrā konvenciju ratificējošā valstī saskaņā ar saviem konstitucionālajiem, tiesiskajiem un reglamentējošajiem noteikumiem tiktu izstrādāta kārtība, kas taisnīgi un ātri varētu novērtēt, vai bēgļi, pārvietotās personas un bēgļu situācijā nonākušās personas atbilst prasībām, kādas izvirzītas, lai varētu stāties augstskolā un turpināt iegūt augstāko izglītību vai veikt profesionālo darbību arī tādos gadījumos, kad iepriekš iegūto kvalifikāciju nav iespējams pierādīt dokumentāri.[2]. Jāņem vērā, ka interesi par studijām Eiropas augstākās izglītības telpai piederīgajās valstīs ir izrādījuši Luhanskas un Doņeckas Tautas Republikās dzīvojošie iedzīvotāji, kuru izglītība tāpat kā valsts starptautiski netiek atzīta. Eiropas Padomes/UNESCO diplomatzīšanas tīkla (turpmāk – ENIC) un Eiropas Savienības diplomatzīšanas tīkla (turpmāk – NARIC) informatīvajos kanālos ir starp Eiropas Savienības valstīm ir izplatījušies brīdinājumi par iespējamiem iepriekš iegūtās izglītības viltojumiem vai augstākās izglītības iestāžu maldināšanu par iepriekš iegūtās izglītības dokumentāro pierādījumu neesamību, tādējādi cenšoties ļaunprātīgi izmantot Eiropas Savienības valstu solidārā atbalsta iespējas augstākās izglītības iegūšanai. Finansēt iepriekš iegūtās izglītības atzīšanu ir arī nacionālās drošības jautājums, lai izvairītos no izglītības dokumentu viltojumiem.  Ministrija prognozē, ka, vadoties pēc Akadēmiskā informācijas centra datiem, iepriekšējās izglītības atzīšana būs nepieciešama  26 personām jeb 10% no kopējā studējošo skaita. 

1. tabula. Iepriekšējās izglītības atzīšana Ukrainas civiliedzīvotājiem 2023. gadā
 
Studentu skaits Atbalsta mērķis Izmaksas vienai personai, euro Nepieciešamais finansējums 2023. gadā, euro
9 Iepriekšējās izglītības atzīšana bez dokumentāriem pierādījumiem 72,62[3] 654
17 Ārvalstīs iegūta akadēmiskā grāda vai izglītības dokumenta ekspertīze
 
48,38 823
 
26     1477



[1] Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumi Nr. 430 "Nodibinājuma "Akadēmiskās informācijas centrs" maksas pakalpojumu cenrādis". https://likumi.lv/ta/id/333992

[2]Eiropas reģiona konvencija par to kvalifikāciju atzīšanu, kas saistītas ar augstāko izglītību. Pieejams: https://likumi.lv/ta/lv/starptautiskie-ligumi/id/1434

[3]Izglītības un zinātnes ministrijas informatīvajā ziņojumā „Atbalsts Ukrainas civiliedzīvotājiem augstākajā izglītībā un zinātnē” publicētie Akadēmiskā informācijas centra aprēķini. Pieejams: https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/70d417f8-9f79-4fe6-88de-96b6451365be 
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pašreizējais atbalsts Ukrainas civiliedzīvotājiem ir terminēts līdz 2022. gada 31. decembrim, kā arī ir mainījies Ukrainas civiliedzīvotāju stipendiju finansējuma avots.
 
Risinājuma apraksts
Ministrijas skatījumā 2023. gadā ir jāturpina sniegt atbalsts Ukrainas civiliedzīvotājiem,piešķirot pētniecības un studiju stipendijas atbilstoši Ministru kabineta 2012. gada 24. janvāra noteikumiem 68. „Stipendiju piešķiršanas kārtība ārzemniekiem”. Ministru kabineta rīkojuma projekts izstrādāts, lai nodrošinātu stipendiju piešķiršanu Ukrainas civiliedzīvotājiem, pamatojoties uz Ministru kabineta 2022. gada 21. decembra rīkojumā Nr. 966. „Par Pasākumu plānu atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2023. gadam” 3. un 5. punktā paredzēto. Ukrainas civiliedzīvotāju stipendiju attiecināmības periods paredzēts no 2023. gada 1. janvāra līdz 2023. gada 31. decembrim.

Nepieciešamais finansējums 689 477 euro apmērā tiks nodrošināts no budžeta resora “74.  Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai”.

Turpmākais atbalsts Ukrainas studentiem un pētniekiem, kas atbilst Ukrainas civiliedzīvotāja statusam, notiek saskaņā ar Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumu. 

 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
689 477
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
689 477
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-689 477
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-689 477
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
689 477
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Projekts paredz no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai”  piešķirt 689 477  euro Izglītības un zinātnes ministrijai, tajā skaitā: 688 000 euro apakšprogrammā 42.05.00 “Valsts izglītības attīstības aģentūras darbības nodrošināšana”, lai, pamatojoties uz Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumu, sniegtu atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem no 2023. gada 1. janvāra līdz 2023. gada 31. decembrim augstākās izglītības iegūšanai un zinātniskās darbības turpināšana, un līdz 1 477 euro apakšprogrammā 03.13.00 "Studiju virzienu akreditācija" , lai, pamatojoties uz Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumu, sniegtu atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem  no 2023. gada 1. janvāra līdz 2023. gada 31. decembrim iepriekšējās izglītības atzīšanai. 

Stipendiju fonda apmērs paredzēts līdz 688 000 euro apjomā, paredzot sekojošu stipendiju saņēmēju loku:
studiju stipendijas 140 euro apmērā uz 10 mēnešiem;
pētniecības stipendijas 900 euro mēnesī, uz 12 mēnešiem.

Indikatīvie aprēķini ir veikti sekojoši:
- pirmā līmeņa profesionālās augstākās izglītības studijām, otrā līmeņa profesionālās augstākās izglītības studijām, bakalaura, maģistratūras un doktorantūras studējošo saņēmēju loks paredzēts orientējoši līdz 260 personām:
260 personas * stipendija 140 euro * 10 mēneši = 364 000 euro;

- pētniecības stipendijas pētniekiem, akadēmiskajam un zinātniskajam personālam, saņēmēju loks orientējoši līdz 30 personām:
30 personas * stipendija 900 euro * 12 mēneši = 324 000 euro;

Iepriekšējās izglītības apliecinošo dokumentu atzīšana paredzēta līdz 1 477 euro.
Indikatīvie aprēķini ir veikti sekojoši
9 personas* izglītības atzīšanas procedūra bez iepriekš iegūtās izglītības apliecinošiem dokumentiem 72,62 euro = 654 euro
17 personas* ārvalstīs iegūta akadēmiskā grāda vai izglītības dokumenta ekspertīze 48,38 = 823 euro

kopā līdz 689 477 euro.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Nepieciešamais finansējums līdz 689 477 euro apmēram tiks nodrošināts no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai”, pamatojoties uz  Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma regulējumu un Ministru kabineta 2022. gada 21. decembra rīkojumā Nr. 966. „Par Pasākumu plānu atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2023. gadam” 3. un 5. punktā paredzēto. Studiju stipendijas attiecināmības periods noteikts no 2023. gada 1. janvāra līdz 2023. gada 30. jūnijam un no 2023. gada 1. septembra līdz 2023. gada 31. decembrim, savukārt pētniecības stipendijas attiecināmības periods noteikts no 2023. gada 1. janvāra līdz 2023. gada 31. decembrim.

Turpmākās iespējas atbalstīt Ukrainas studentus un pētniekus tiek īstenotas saskaņā ar Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumu. 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi