Anotācija (ex-ante)

23-TA-700: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Publisko iepirkumu likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Atbilstoši Ministru kabineta 2022.gada 5.jūlija sēdes protokollēmuma (protokols Nr.  35, 52. §) 3.punktam Ekonomikas ministrijai līdz 2023. gada 1. janvārim izstrādāt grozījumus Publisko iepirkumu likumā, kuros paredzēt, ka likuma 9. pantu nepiemēro būves ekspertīzes pakalpojuma iepirkumam, ja tas tiek pasūtīts, lai novērtētu publiskā būvdarbu līguma izpildei veikto būvdarbu kvalitāti.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Tiesību akta projekts ir izstrādāts ar mērķi atvieglot procesu būves ekspertīzes pakalpojuma iegādei, kas pasūtītājam ir nepieciešams, lai varētu efektīvi izpildīt savas līgumsaistības publisko būvdarbu līguma ietvaros. Publiskajos būvdarbu iepirkumos, sākot ar 2023.gada 1.janvāri, sāk darboties obligāti piemērojamie būvdarbu līguma noteikumi, kas paredz būves ekspertīzi kā instrumentu strīdā risināšanai par veikto būvdarbu kvalitāti un apjomiem. Likumprojekts paredz tiesības nepiemērot Publisko iepirkumu likumā paredzētās procedūras zemsliekšņa iepirkumiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2022.gada 12.jūlijā stājās spēkā Ministru kabineta 2022.gada 5.jūlija noteikumi Nr. 419 "Noteikumi par publisko būvdarbu līgumos obligāti ietveramajiem noteikumiem un to saturu", kas citā starpā paredz obligātos noteikumus veikto būvdarbu pieņemšanai - nodošanai, kā arī samaksas veikšanai par veiktajiem būvdarbiem. Noteikumu projekts paredz būves ekspertīzi kā pamatinstrumentu strīda risināšanai starp pasūtītāju (būvniecības ierosinātāju) un būvdarbu veicēju, proti, ja pasūtītājs un būvdarbu veicējs nespēj vienoties par izpildīto būvdarbu apjomiem, kā arī atbilstību normatīvo aktu un pasūtītāja (būvniecības ierosinātāja) definētajam prasībām, pasūtītājs saskaņā ar Ministru kabineta 2014.gada 19.augusta noteikumu Nr. 500 "Vispārīgie būvnoteikumi" piesaista būves ekspertīzes veicēju (būves ekspertu), kas sagatavo būves ekspertīzes atzinumu. 

Ņemot vērā, ka Ministru kabineta 2022.gada 5.jūlija noteikumi Nr. 419 "Noteikumi par publisko būvdarbu līgumos obligāti ietveramajiem noteikumiem un to saturu" attiecas uz publiskajiem būvdarbu līgumiem, kurus pasūtītājs (būvniecības ierosinātājs) slēdz par Publisko iepirkumu likumā vai Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likumā noteiktajā kārtībā veiktajiem iepirkumiem vai iepirkumu procedūrām, publisko iepirkumu regulējums būs piemērojams arī būves ekspertīzes iepirkumam. 

Ministru kabineta 2022.gada 5.jūlija noteikumu Nr. 419 "Noteikumi par publisko būvdarbu līgumos obligāti ietveramajiem noteikumiem un to saturu" mērķis ir nodrošināt efektīvu publiskā būvdarbu līguma vadību un līgumsaistību izpildi, tai skaitā rast risinājumu gadījumam, ja starp pasūtītāju (būvniecības ierosinātāju) un izpildītāju (būvdarbu veicēju) rodas strīds par izpildīto būvdarbu apjomiem un būvdarbu kvalitāti. Analizējot publisko būvdarbu līgumu saistību izpildes disciplīnu, kā arī līgumsaistību izpildi traucējošos faktorus, ir secināts, ka viena no būtiskām problēmām ir garš un neefektīvs strīdu risināšanas process, it īpaši, ja pasūtītājs atsakās pieņemt izpildītos darbus un veikt par tiem apmaksu, pamatojoties uz būvdarbu nepietiekamu kvalitāti vai neatbilstoši fiksētiem apjomiem. Būves ekspertīze ir ātrs un efektīvs veids kā nodrošināt ārpus tiesas strīdu izskatīšanas procesu, balstoties uz atbilstošās kvalifikācijas kompetenta eksperta (trešās neatkarīgās puses) novērtējumu. Taču mērķis nebūs sasniegts, ja katrā gadījumā pasūtītājam būves eksperts ir jāizvēlas publiska iepirkuma kārtībā. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Ministru kabineta 2022.gada 5.jūlija noteikumu Nr. 419 "Noteikumi par publisko būvdarbu līgumos obligāti ietveramajiem noteikumiem un to saturu" 11.punktu pasūtītājam (būvniecības ierosinātājam) ir pienākums veikt (pasūtīt) būves ekspertīzi, ja tas nepiekrīt atbildīgā būvdarbu vadītāja iebildumiem attiecībā uz defektu aktā iekļautajiem izpildīto būvdarbu apjomiem vai defektiem būves konstrukcijās. Attiecīgi, vismaz līdz ekspertīzes slēdziena saņemšanai, pasūtītājs (būvniecības ierosinātājs) neveic samaksu būvdarbu veicējam par tā izpildītājiem un pasūtītājam nododamajiem darbiem. 

Maksājuma apturēšana par faktiski izpildītājiem darbiem uzliek būvdarbu izpildītājam finanšu slogu, jo lielāks ir apstrīdēto būvdarbu apjoms, jo lielāks būs finanšu slogs būvdarbu veicējam, kas, citā starpā, apgrūtina būvdarbu veicēja iespējas laikus un pietiekamā apjomā izpildīt savas saistības pret valsti (nomaksāt nodokļus), saviem darbiniekiem un apakšuzņēmējiem.

Nenorēķināšanās ar apakšuzņēmēju, savukārt, negatīvi ietekmē tā spējas tālāk izpildīt savas saistības, t.sk. pret saviem darbiniekiem un valsti. Šādi apstākļi būtiski pasliktina uzņēmējdarbības vidi būvniecības nozarē un, līdz ar to, traucē būvniecības nozares attīstību.
Normatīvie aktu būvniecības jomā jau šobrīd nosaka būves ekspertīzi kā instrumentu strīdus risināšanai starp pasūtītāju (būvniecības ierosinātāju) un būvdarbu veicēju par būvdarbu kvalitāti.

Saskaņā Ministru kabineta 2014.gada 19.augusta noteikumu Nr. 500 "Vispārīgie būvnoteikumi" 41.punktu būves ekspertīzi var veikt no būvdarbu veicēja neatkarīgs būvekspertīzes veicējs. Tāpat šo noteikumu 45.punkts paredz, ka obligātās būvekspertīzes gadījumā līgumu par būvekspertīzi slēdz būvniecības ierosinātājs (pasūtītājs). Šāda regulējuma mērķis ir veicināt būvekspertīzes veicēja neietekmējamību un būvekspertīzes objektivitāti. 

Tādējādi strīdus gadījumā starp pasūtītāju (būvniecības ierosinātāju) un būvdarbu veicēju, t.i. gadījumā, ja abas puses savstarpējo sarunu procesā nespēj vienoties par izpildīto būvdarbu pieņemšanu iespējams neatbilstošo apjomu vai nepietiekamās kvalitātes dēļ, strīda risināšanas procesa vadību uzņemas pasūtītājs (būvniecības ierosinātājs), pasūtot būvekspertīzi. Normatīvais regulējums neparedz tiesības būvdarbu veicējam uzņemties strīdus risināšanas procesa organizēšanu. 

Ņemot vērā strīda būtisku negatīvu ietekmi ne tikai uz konkrētas būvniecības ieceres īstenošanas procesu, bet arī uz būvniecības nozares kopējām attīstības tendencēm, ir ārkārtīgi svarīgi nodrošināt pēc iespējas ātrāku būves ekspertīzes procesu. 

Saskaņā ar Būvniecības likuma 13.panta trešo daļu un 61.panta ceturto daļu būvekspertīze ir reglamentētā jomu, būvekspertīzes pakalpojumu var sniegt tikai sertificētais būvspeciālists, kuram Būvniecības valsts kontroles birojs ir piešķīris patstāvīgās prakses tiesības attiecīgajā sfērā. 

Eiropas Savienības vienotais publisko iepirkumu regulējums (piemēram,  Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 26. februāra Direktīvas 2014/24/ES par publisko iepirkumu un ar ko atceļ Direktīvu 2004/18/EK) nosaka obligāti piemērojamo publiskā iepirkuma procedūru iepirkumiem, kas pārsniedz Eiropas noteiktās līgumcenas robežvērtības. Eiropas Savienības dalībvalsts ir tiesīga noteikt izņēmumus no publiskā iepirkuma procedūras iepirkumiem, kas nesasniedz noteiktās līgumcenu robežvērtības. Saskaņā ar Ministru kabineta 2017.gada 28.februāra noteikumu Nr. 105 "Noteikumi par publisko iepirkumu līgumcenu robežvērtībām" 2.punktu līgumcenas robežvērtība publiskiem pakalpojuma līgumiem ir 140 000 eiro. 
Risinājuma apraksts
Likumprojekts paredz tiesības pasūtītājam (būvniecības ierosinātājam) nepiemērot Publisko iepirkumu likumā noteiktās iepirkuma procedūras, ja iepirkuma līguma paredzamā līgumcena ir mazāka par iepirkuma līgumiem Ministru kabineta noteiktajām līgumcenu robežvērtībām (EUR 140 000) un līgums tiek slēgts par būves ekspertīzes veikšanu, lai novērtētu publiskā būvdarbu līguma izpildei veikto būvdarbu atbilstību normatīvo aktu un pasūtītāja definētajām prasībām. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Likumprojektā ietvertais regulējums veicinās ātru un efektīvu strīdu ārpustiesas risināšanu publisko būvdarbu līgumu ietvaros, it īpaši gadījumos, ja pastāv strīds starp pasūtītāju un būvdarbu veicēju par izpildīto būvdarbu apjomiem un būvdarbu kvalitāti. Praksē ir gadījumi, kad pasūtītājs nepieņem būvdarbu veicēja izpildītos būvdarbus, apšaubot būvdarbu apjomus vai būvdarbu atbilstību normatīvajos aktos definētajām vai pasūtītāja noteiktajām prasībām. Ieviešot būves ekspertīzi kā instrumentu kompetentai un efektīvai strīdus ārpustiesas izskatīšanai, turklāt samazinot termiņus un vienkāršojot procesu būves ekspertīzes pakalpojuma pasūtīšanai, tiks būtiski samazināti termiņi strīda izskatīšanai. Samazināsies nepamatotas nemaksāšanas risks, līdz ar to, uzlabosies uzņēmējdarbības vide publiskajos būvdarbu iepirkumos. Jānorāda, ka ieguldījumi publiskajā infrastruktūra veido vismaz 50% no kopējā nozares apgrozījuma. 
Nozare
Būvniecība
Nozaru ietekmes apraksts
Publiskās investīcijas infrastruktūrā veido vismaz 50% no būvniecības kopējā apgrozījuma, līdz ar to, traucējumi un sarežģījumi publisko būvdarbu līguma saistību izpildē atstāj būtisku ietekmi uz nozares attīstību kopumā. Likumprojektā ietvertais regulējums veicinās ātru un efektīvu strīdu ārpustiesas risināšanu, kā arī laicīgu līgumsaistību izpildi publiskajos būvdarbu līgumos. Tas savukārt veidos veselīgu uzņēmējdarbības vidi un sekmēs nozares attīstību.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

-

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Publiskās investīcijas infrastruktūrā veido vismaz 50% no būvniecības kopējā apgrozījuma, līdz ar to, traucējumi un sarežģījumi publisko būvdarbu līguma saistību izpildē atstāj būtisku ietekmi uz nozares attīstību kopumā. Likumprojektā ietvertais regulējums veicinās ātru un efektīvu strīdu ārpustiesas risināšanu, kā arī laicīgu līgumsaistību izpildi publiskajos būvdarbu līgumos. Tas savukārt veidos veselīgu uzņēmējdarbības vidi un sekmēs nozares attīstību.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Publiskās investīcijas infrastruktūrā veido vismaz 50% no būvniecības kopējā apgrozījuma, līdz ar to, traucējumi un sarežģījumi publisko būvdarbu līguma saistību izpildē atstāj būtisku ietekmi uz nozares attīstību kopumā. Likumprojektā ietvertais regulējums veicinās ātru un efektīvu strīdu ārpustiesas risināšanu, kā arī laicīgu līgumsaistību izpildi publiskajos būvdarbu līgumos. Tas savukārt veidos veselīgu uzņēmējdarbības vidi un sekmēs nozares attīstību.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Garš strīdus izskatīšanas process, kura laikā būvdarbu veicējam tiek apturēta samaksa par būvdarbu veicēja faktiski izpildītiem būvdarbiem, uzliek lielu finanšu slogu būvdarbu veicējam.  Jo īsāks ir strīda izskatīšanas termiņš, jo mazāka būs negatīva ietekme uz būvdarbu veicēja uzņēmējdarbību. Likumprojekta regulējums ļaus būtiski samazināt laiku, kas ir nepieciešams būves ekspertīzes pakalpojuma iegādei, kas ļaus samazināt arī kopēju termiņu būves ekspertīzes veikšanai un, līdz ar to, arī strīda iespējamai risināšanai. 

2.2.5. uz konkurenci:

-

2.2.6. uz nodarbinātību:

-

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32014L0024
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva 2014/24/ES ( 2014. gada 26. februāris ) par publisko iepirkumu un ar ko atceļ Direktīvu 2004/18/EK.
Apraksts
Likumprojekts atbilst ES regulējumam. Saskaņā ar Direktīvas noteikumiem, tajā ietvertās publisko iepirkumu procedūras ir obligāti piemērojamas publiskajiem iepirkumiem, kas pārsniedz noteiktās līgumu robežvērtības. Publisko pakalpojumu gadījumā uz šo brīdi robežvērtība, no kuras ir obligāti piemērojamas publiskā iepirkuma procedūras ir 140 000 euro. Likumprojektā paredzētās tiesības nepiemērot publiskā iepirkuma procedūras attiecas tikai uz iepirkumiem, kura plānotā vērtība ir mazāka par noteikto līguma robežvērtību. 

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva 2014/24/ES ( 2014. gada 26. februāris ) par publisko iepirkumu un ar ko atceļ Direktīvu 2004/18/EK.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi