Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Informējam, ka š.g. 31.oktobra Valsts sekretāru sanāksme tiek atcelta. Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 7.novembrī.
24-TA-1820: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valstij dividendēs izmaksājamo valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Piejūras slimnīca" peļņas daļu par 2023. gadu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 28.panta ceturtā daļa.
Ministru kabineta 2022.gada 25.janvāra noteikumu Nr.72 ”Kārtība, kādā tiek prognozēti, noteikti un veikti maksājumi par valsts kapitāla izmantošanu” (turpmāk – MK noteikumi Nr.72) 9.1.3.punkts.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts (turpmāk - Projekts) sagatavots, lai noteiktu valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību “Piejūras slimnīca” (turpmāk – kapitālsabiedrība) atšķirīgu dividendēs izmaksājamo peļņas daļu - 0 % apmērā no 2023. gada peļņas, novirzot to aprīkojuma iegādei Uzņemšanas nodaļai pēc plānotās Uzņemšanas nodaļas rekonstrukcijas.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Piejūras slimnīca” (turpmāk - kapitālsabiedrība) ir valsts kapitālsabiedrība, kurā 100 % kapitāla daļu turētāja ir Veselības ministrija (turpmāk - Ministrija).

Kapitālsabiedrība sniedz ambulatoros un stacionāros psihiskās veselības aprūpes pakalpojumus, papildus izmantojot nemedikamentozās terapijas metodes un regulāri paplašinot rehabilitācijas komandu.

2023. gada 26.jūlija ārkārtas dalībnieku sapulcē apstiprināti VSIA “Piejūras slimnīca” finanšu un nefinanšu mērķi 2023.gadam (protokols Nr. 01-27.2.8/2 26.07.2023).

Kapitālsabiedrības darbība 2023. gadā bija sekmīga. Galvenais Kapitālsabiedrības peļņas rašanās iemesls 2023. gadā bija Kapitālsabiedrības ieviestie taupības režīma pasākumi 2023. gada pirmajā pusgadā tajās izdevumu un ieguldījumu pozīcijās, kur tas bija iespējams. Saņemot papildus līdzekļus ēdināšanas un uzturēšanas izdevumu segšanai, Kapitālsabiedrība nebija nepieciešams veikt izdevumu pārstrukturizāciju papildus piešķirto līdzekļu apjomā, ņemot vērā 2023. gada pirmajā pusgadā ietaupītos līdzekļus.

Kapitālsabiedrība strādāja ar 201 660  euro lielu peļņu. Gada darbības rezultātu ietekmēja gan valsts sniegtais atbalsts ēdināšanas un uzturēšanas izmaksu pieauguma kompensācijai 2023. gada otrajā pusgadā, gan pacientu skaita pieaugums. Papildus ienākumu palielinājumam, tika rūpīgi izskatītas izdevumu samazināšanas iespējas.

Pamatojoties uz Ministru kabineta 2022. gada 25. janvāra noteikumu Nr.72 “Kārtība, kādā tiek prognozēti, noteikti un veikti maksājumi par valsts kapitāla izmantošanu” 3.1. punktā noteikto Kapitālsabiedrībai dividendēs jāizmaksā 129 062,40 euro, kas atbilst 64% no 2023. gada neto peļņas 201 660 euro.

Piejūras slimnīca, strādājot ar peļņu, rada iespējas nodrošināt pakalpojumu sniegšanai nepieciešamās infrastruktūras atjaunošanu un attīstību, kas, strādājot bez peļņas, nav iespējams bez papildus līdzekļu piesaistes no citiem finanšu avotiem. Tā kā šie procesi tiek nodrošināti ar ilgtermiņa ieguldījumu palīdzību, tas neatspoguļojas pārskata gada peļņas vai zaudējumu aprēķinā, bet gan ietekmē uzņēmuma finanšu rezultātus ilgtermiņā. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2024. gadā ir aktualizēts jautājums par kapitālsabiedrības Uzņemšanas nodaļas rekonstrukciju, kas saistīts ar plānu uzsāk sniegt ambulatoros un stacionāros narkoloģijas ārstniecības pakalpojumus, stratēģiski veidojot kapitālsabiedrību, kā spēcīgu reģionālo Psihiatrijas un atkarību ārstniecības iestādi.
Izvērtējot esošo infrastruktūru un iespēju uzsākt sniegt Narkoloģijas pakalpojumus ir identificēta nepieciešamība rekonstruēt pacientu Uzņemšanas nodaļu. Rekonstrukcija ir nepieciešama ne tikai pacientu apkalpošanas kvalitātes uzlabošanai, bet arī, lai izpildītu minimālās prasības, kuras ir noteiktas Ārstniecības likumā un Ministru kabineta noteikumos, saistībā ar alkoholisma, narkomānijas un toksikomānijas slimnieku ārstēšanu.
Piejūras slimnīca 2021.gadā ir izstrādājusi Vienkāršotās atjaunošanas dokumentāciju Uzņemšanas nodaļas rekonstrukcijai (Liepājas pilsētas būvvalde ieceres dokumentāciju ir apstiprinājusi 22.04.2021., būvniecības lietas Nr. BIS-BL-382191-9686).  Rekonstrukcija nodrošinātu Uzņemšanas nodaļas izvietošanu atsevišķā ēkā ar funkcionāli ērti un plaši lietojamām telpām, kuras nodrošinātu likumā noteikto minimālo prasību izpildi gan esošo pakalpojumu nodrošināšanai, gan specializēto pakalpojumu ieviešanai. Uzņemšanas nodaļas rekonstrukcijas tehniskā dokumentācija paredz ēkas inženierkomunikāciju izbūvi (ūdens un kanalizācijas sistēma, siltumapgādes sistēma, ventilācijas sistēma, elektroapgādes sistēma, ugunsdzēsības un trauksmes signalizāciju sistēma), funkcionāli nepieciešamo telpu izveidi un telpu tehniskā stāvokļa uzlabošanu, t.sk. kosmētiskā remonta veikšanu.
2021.gadā uzsākot projekta virzību tika veikta publiskā iepirkuma procedūra un apzināti nepieciešamie ieguldījumi.  Projekta virzība tika apturēta finansējuma trūkuma dēļ, neskatoties uz to, ka 2021.gada peļņas daļa - 171 503.84 euro ar Dalībnieku sapulces lēmumu tika novirzīta šī projekta realizēšanai.
Izvērtējot 2021.gada publiskā iepirkumu procedūrā saņemtos finanšu piedāvājumus un vidējo būvniecības cenu sadārdzinājumu, Uzņemšanas nodaļas rekonstrukcijas aptuvenās izmaksas varētu būt 600’000,- EUR bez PVN. Minētajā izdevumu summā ir iekļauti arī Uzņemšanas nodaļai nepieciešamā aprīkojuma iegāde, tai skaitā mēbeļu un inventāra izdevumi.
Lai īstenotu projektu un nodrošinātu kapitālsabiedrības pacientiem atbilstošu apkalpošanas kvalitāti, kapitālsabiedrība ir uzsākusi sarunas par Uzņemšanas nodaļas rekonstrukcijas projekta līdzfinansēšanu Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam 4.1.1. specifiskā atbalsta mērķa “Nodrošināt vienlīdzīgu piekļuvi veselības aprūpei un stiprināt veselības sistēmu, tostarp primārās veselības aprūpes noturību, un sekmēt pāreju no aprūpes iestādē uz ģimenē un kopienā balstītu aprūpi” 4.1.1.1. pasākuma “Ārstniecības iestāžu infrastruktūras attīstība” ietvaros.
Paredzams, ka ES fonda līdzfinansējums segtu daļu no nepieciešamā finansējuma, tāpēc, visticamāk, būs nepieciešama arī kapitālsabiedrības pašu finanšu līdzekļu ieguldīšana, piemēram, aprīkojuma, t.skaitā mēbeļu un inventāra iegādei.

Uzņemšanas nodaļas rekonstrukcijas, t.sk. uzņemšanas nodaļas aprīkojuma iegāde, izmaksas:
Posms Izpildes statuss Izpildes termiņš Izdevumi, EUR bez PVN Finansēšanas avots
Projekta izstrāde Izpildīts 2020/2021 8 412 2021.g rīcībā atstātā peļņas daļa
Jumta seguma nomaiņa Izpildīts 2022 57 715 2021.g rīcībā atstātā peļņas daļa
Projekta dokumentācijas izmaiņas Izpildīts 2024 3 202 Pašu līdzekļi
Rekonstrukcijas darbi Izpildē 2025 371 928 2021.g rīcībā atstātā peļņas daļa (87798.44 EUR) un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 4.1.1. specifiskā atbalsta mērķa “Nodrošināt vienlīdzīgu piekļuvi veselības aprūpei un stiprināt veselības sistēmu, tostarp primārās veselības aprūpes noturību” 4.1.1.1. pasākuma “Ārstniecības iestāžu infrastruktūras attīstība” trešās kārtas ietvaros piešķirtais finansējuma (t.sk. nacionālais finansējums) apjoms
Aprīkojuma iegāde Tiks veikti atsevišķi iepirkumi 2025 158 743 2023. g. rīcībā atstātā peļņas daļa (129 062 EUR) un pašu līdzekļi
KOPĀ 600 000

 
Risinājuma apraksts
Īstenojot Uzņemšanas nodaļas rekonstrukcijas projektu, kapitālsabiedrība nodrošinās 2020. gada 16. aprīļa Ministru kabineta rīkojumā Nr. 191 "Par valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Piejūras slimnīca" stratēģisko mērķi" tai noteikto stratēģiskā mērķa izpildes veicināšanu attiecībā uz kvalitatīvu, efektīvu, uz pacientu vērstu psihiatrijas pakalpojumu sniegšanu.
Saņemot Ministru kabineta piekrišanu 2023. gada valstij dividendēs izmaksājamās peļņas daļas novirzīšanai aprīkojuma iegādei Uzņemšanas nodaļai, Kapitālsabiedrība spēs veiksmīgi īstenot Uzņemšanas nodaļas rekostrukcijas projektu, vienlaikus saglabājot finansiāli stabilu kapitālsabiedrības darbību.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Valstij dividendēs izmaksājamā 2023.gada peļņas daļa 129 062 euro apmērā tiks  novirzīta tikai tādām investīcijām, kas nepieciešamas valsts apmaksāto veselības pakalpojumu nodrošināšanai, atbalsts kurai tiek sniegts saskaņā ar Eiropas Komisijas 2011.gada 20.decembra lēmumu Nr.2012/21/ES “Par Līguma par Eiropas Savienības darbību 106.panta 2.punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
382 942 220
-129 062
227 707 446
0
227 707 446
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
382 942 220
-129 062
227 707 446
0
227 707 446
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
382 942 220
-129 062
227 707 446
0
227 707 446
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
382 942 220
-129 062
227 707 446
0
227 707 446
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-129 062
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
-129 062
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Atbilstoši likuma "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam"  2.pielikumam ir plānoti ieņēmumi no dividendēm (ieņēmumi no valsts (pašvaldību) kapitāla izmantošanas) 2024.gadā 382 942 220 euro, 2025.gadā 227 707 446 euro, 2026.gadā 205 507 447 euro apmērā.
Atbilstoši MK noteikumu Nr. 72 3. punktam minimālā prognozējamā peļņas daļa, kas izmaksājama dividendēs, valsts kapitālsabiedrībām ir 64 % no kapitālsabiedrības pārskata gada peļņas, kas Kapitālsabiedrības gadījumā būtu 129 062 euro no 201 660 euro lielās peļņas 2023.gadā. Pieņemot lēmumu par atšķirīgu dividendēs izmaksājamo summu (nosakot 0% likmi), valsts budžetā 2024.gadā netiktu pārskaitīta summa 129 062 euro apmērā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Ņemot vērā to, ka, veicot dividenžu maksājumus, uzņēmumu ienākuma nodoklis tiek aprēķināts un nomaksāts uzņēmumu ienākuma nodokli regulējošos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, lēmums par peļņas atstāšanu kapitālsabiedrības rīcībā samazinās arī uzņēmuma ienākuma nodokļa maksājumus.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Nav nepieciešams

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Veselības ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi