25-TA-762: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 386 "Kārtība, kādā publicē informāciju par sniegto komercdarbības atbalstu un piešķir un anulē elektroniskās sistēmas lietošanas tiesības"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Apraksts
Ar tiesību akta projektu “Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 386 "Kārtība, kādā publicē informāciju par sniegto komercdarbības atbalstu un piešķir un anulē elektroniskās sistēmas lietošanas tiesības” (turpmāk – Noteikumu projekts) ir plānots grozīt Ministru kabineta 2016. gada 21. jūnija noteikumos Nr.386 "Kārtība, kādā publicē informāciju par sniegto komercdarbības atbalstu un piešķir un anulē elektroniskās sistēmas lietošanas tiesības” (turpmāk – MK noteikumi Nr.386) ietvertās normas, lai nodrošinātu Eiropas Savienības (turpmāk – ES) dokumentos par individuālā atbalsta publicēšanas kārtību, t.i., 2024.gada 18.novembra Eiropas Komisijas darba dokumentā “Informācijas reģistrēšana Valsts atbalsta pārredzamības modulī” (turpmāk – EK darba dokuments) un Eiropas Komisijas dokumentā “Piešķīrumu pārredzamības modulis Lietotāja rokasgrāmata” (turpmāk – EK Lietotāja rokasgrāmata) noteikto prasību ieviešanu un veikt precizējumus MK noteikumos Nr.386 lietotajā terminoloģijā atbilstoši minētajos ES dokumentos un Komercdarbības atbalsta kontroles likumā (turpmāk - KAKL) lietotajai terminoloģijai (ar grozījumiem, kas stājās spēkā 2024.gada 1.jūlijā), kā arī aktualizētu MK noteikumu Nr.386 normas atbilstoši iestrādātajai praksei. Eiropas Komisijas izstrādātas rokasgrāmatas paredz lietotāju pārvaldību, sistēmas galvenos iestatījumus, atbalsta piešķīrumu pārvaldību, kā arī praktiskos aspektus pārredzamības prasības izpildē, kas izriet no attiecīgajiem Eiropas Savienības tiesību aktiem, kuros noteikts pārredzamības prasības izpildes pienākums.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir precizēt attiecīgās MK noteikumu Nr.386 normas, nodrošinot atbilstību ES dokumentos par individuālā atbalsta publicēšanas kārtību ietvertajai kārtībai, KAKL lietotajai aktuālajai terminoloģijai un aktualizējot MK noteikumu Nr.386 normas atbilstoši iestrādātajai praksei.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Saskaņā ar ES aktiem valsts atbalsta kontroles jomā publicēšanas prasība ES dalībvalstīm ir jānodrošina sākot ar 2016.gada 1.jūliju, izmantojot Eiropas Komisijas (turpmāk – EK) pārziņā esošo sistēmu atbalsta pārredzamības nodrošināšanai (turpmāk – sistēma). MK noteikumi Nr. 386 nosaka kārtību, kādā publicē informāciju par sniegto komercdarbības atbalstu un kādā piešķir un anulē elektroniskās sistēmas lietošanas tiesības, izmantojot sistēmu, un, ievērojot ES dokumentos par individuālā atbalsta publicēšanas kārtību prasības, kuras bija spēkā uz šo noteikumu izstrādes un spēkā stāšanas brīdī – proti – uz 2016.gada 1.jūliju. MK noteikumi Nr. 386 izstrādāti, pamatojoties uz KAKL (redakcija, kura bija spēkā uz 2014.gada 1.jūliju) 12.panta 2.punktā ietverto deleģējumu Ministru kabinetam izstrādāt kārtību, kādā publicē informāciju par sniegto komercdarbības atbalstu un piešķir un anulē elektroniskās sistēmas lietošanas tiesības. MK noteikumi Nr. 386 šī brīža redakcijā paredz prasības, kuras būtu aktualizējamas atbilstoši izmaiņām ES dokumentos un nacionālajā regulējumā, kā arī balstoties uz pastāvošo praksi, t.sk.:
1. MK noteikumu 386 1.punktā ir noteikts, ka noteikumi nosaka kārtību, kādā valsts vai pašvaldības institūcija vai šo institūciju pilnvarota juridiska persona publicē informāciju par sniegto komercdarbības atbalstu un kādā piešķir un anulē Eiropas Komisijas pārziņā esošās elektroniskās sistēmas Aid Award System Application (turpmāk – sistēma) lietošanas tiesības.
2. MK Noteikumu 386 3.punktā ir noteikts, ka informāciju par katru piešķirto individuālo atbalstu, kas pārsniedz konkrētajā Eiropas Savienības tiesību aktā komercdarbības atbalsta jomā noteikto piešķirtā atbalsta slieksni, publicē, izmantojot Eiropas Komisijas pārziņā esošo sistēmu.
3. MK noteikumu Nr. 386 5.punktā ir noteikts, ka vietējais administrators ir Finanšu ministrijas vai Zemkopības ministrijas informācijas sistēmu speciālists.
4. MK noteikumu Nr. 386 15.punktā ir noteikts, ka izmaiņas sistēmā publicētajā informācijā var veikt 18 mēnešu laikā no dienas, kad publicēta informācija par piešķirto individuālo atbalstu.
5. MK noteikumu Nr. 386 12.punktā ir noteikts, ka valsts vai pašvaldības institūcija vai šo institūciju pilnvarota juridiska persona informāciju par katru piešķirto individuālo atbalstu, kas pārsniedz konkrētajā ES tiesību aktā komercdarbības atbalsta jomā noteikto piešķirtā atbalsta slieksni, sistēmā publicē katru gadu līdz 1.janvārim, 1.aprīlim, 1.jūlijam un 1.oktobrim pēc attiecīgā individuālā atbalsta piešķiršanas.
6. MK noteikumu Nr. 386 14.punktā ir noteikts, ka Zemkopības ministrija un Finanšu ministrija atbilstoši KAKL 9.panta pirmās daļas 1.punktā un otrajā daļā noteiktajam kompetenču sadalījumam ne retāk kā vienu reizi gadā līdz kārtējā gada 31.janvārim informē Valsts ieņēmumu dienestu par atbalsta programmām, kurās komercdarbības atbalstu piešķir nodokļu atvieglojumu veidā un kurās atbalsta sniedzējs nav noteikts.
7. MK noteikumu Nr.386 19. punkts paredz, ka Zemkopības ministrijas vietējais administrators piešķir un anulē sistēmas lietošanas tiesības Zemkopības ministrijas vai tās padotībā esošas iestādes ierēdnim vai darbiniekam, kurš ir atbildīgs par informācijas publicēšanu par katru piešķirto individuālo atbalstu, kas pārsniedz konkrētajā Eiropas Savienības tiesību aktā komercdarbības atbalsta jomā noteikto piešķirtā atbalsta slieksni, KAKL 9. panta otrajā daļā noteiktajās darbības jomās un nozarēs. Kā arī, ka Zemkopības ministrijas vai tās padotībā esošas iestādes ierēdnis vai darbinieks iegūtās sistēmas lietošanas tiesības izmanto, arī publicējot sistēmā informāciju par piešķirto individuālo atbalstu citu komercdarbības nozaru atbalstīšanai. Pārējos gadījumos sistēmas lietošanas tiesības piešķir un anulē Finanšu ministrijas vietējais administrators.
8. MK noteikumu Nr.386 21. punkts ir noteikts 10 darba dienu termiņš no amata vai darba tiesisko attiecību izbeigšanas dienas, kurā valsts vai pašvaldības institūcijai vai šo institūciju pilnvarotai juridiskai personai ir pienākums iesniegt Finanšu ministrijā vai Zemkopības ministrijā iesniegumu sistēmas lietošanas tiesību anulēšanai.
9. MK noteikumu Nr.386 pielikums ietver pieteikuma formu, kādu jāiesniedz Finanšu ministrijai vai Zemkopības ministrijai.
10. MK noteikumos Nr. 386 ietvertā terminoloģija atbilst ES dokumentos par individuālā atbalsta publicēšanas kārtību ietvertajām prasībām, kuras bija spēkā uz šo noteikumu izstrādes un spēkā stāšanas brīdī, kā arī KAKL 2014.gada 1.jūlija spēkā esošajā redakcijā ietvertajai terminoloģijai.
1. MK noteikumu 386 1.punktā ir noteikts, ka noteikumi nosaka kārtību, kādā valsts vai pašvaldības institūcija vai šo institūciju pilnvarota juridiska persona publicē informāciju par sniegto komercdarbības atbalstu un kādā piešķir un anulē Eiropas Komisijas pārziņā esošās elektroniskās sistēmas Aid Award System Application (turpmāk – sistēma) lietošanas tiesības.
2. MK Noteikumu 386 3.punktā ir noteikts, ka informāciju par katru piešķirto individuālo atbalstu, kas pārsniedz konkrētajā Eiropas Savienības tiesību aktā komercdarbības atbalsta jomā noteikto piešķirtā atbalsta slieksni, publicē, izmantojot Eiropas Komisijas pārziņā esošo sistēmu.
3. MK noteikumu Nr. 386 5.punktā ir noteikts, ka vietējais administrators ir Finanšu ministrijas vai Zemkopības ministrijas informācijas sistēmu speciālists.
4. MK noteikumu Nr. 386 15.punktā ir noteikts, ka izmaiņas sistēmā publicētajā informācijā var veikt 18 mēnešu laikā no dienas, kad publicēta informācija par piešķirto individuālo atbalstu.
5. MK noteikumu Nr. 386 12.punktā ir noteikts, ka valsts vai pašvaldības institūcija vai šo institūciju pilnvarota juridiska persona informāciju par katru piešķirto individuālo atbalstu, kas pārsniedz konkrētajā ES tiesību aktā komercdarbības atbalsta jomā noteikto piešķirtā atbalsta slieksni, sistēmā publicē katru gadu līdz 1.janvārim, 1.aprīlim, 1.jūlijam un 1.oktobrim pēc attiecīgā individuālā atbalsta piešķiršanas.
6. MK noteikumu Nr. 386 14.punktā ir noteikts, ka Zemkopības ministrija un Finanšu ministrija atbilstoši KAKL 9.panta pirmās daļas 1.punktā un otrajā daļā noteiktajam kompetenču sadalījumam ne retāk kā vienu reizi gadā līdz kārtējā gada 31.janvārim informē Valsts ieņēmumu dienestu par atbalsta programmām, kurās komercdarbības atbalstu piešķir nodokļu atvieglojumu veidā un kurās atbalsta sniedzējs nav noteikts.
7. MK noteikumu Nr.386 19. punkts paredz, ka Zemkopības ministrijas vietējais administrators piešķir un anulē sistēmas lietošanas tiesības Zemkopības ministrijas vai tās padotībā esošas iestādes ierēdnim vai darbiniekam, kurš ir atbildīgs par informācijas publicēšanu par katru piešķirto individuālo atbalstu, kas pārsniedz konkrētajā Eiropas Savienības tiesību aktā komercdarbības atbalsta jomā noteikto piešķirtā atbalsta slieksni, KAKL 9. panta otrajā daļā noteiktajās darbības jomās un nozarēs. Kā arī, ka Zemkopības ministrijas vai tās padotībā esošas iestādes ierēdnis vai darbinieks iegūtās sistēmas lietošanas tiesības izmanto, arī publicējot sistēmā informāciju par piešķirto individuālo atbalstu citu komercdarbības nozaru atbalstīšanai. Pārējos gadījumos sistēmas lietošanas tiesības piešķir un anulē Finanšu ministrijas vietējais administrators.
8. MK noteikumu Nr.386 21. punkts ir noteikts 10 darba dienu termiņš no amata vai darba tiesisko attiecību izbeigšanas dienas, kurā valsts vai pašvaldības institūcijai vai šo institūciju pilnvarotai juridiskai personai ir pienākums iesniegt Finanšu ministrijā vai Zemkopības ministrijā iesniegumu sistēmas lietošanas tiesību anulēšanai.
9. MK noteikumu Nr.386 pielikums ietver pieteikuma formu, kādu jāiesniedz Finanšu ministrijai vai Zemkopības ministrijai.
10. MK noteikumos Nr. 386 ietvertā terminoloģija atbilst ES dokumentos par individuālā atbalsta publicēšanas kārtību ietvertajām prasībām, kuras bija spēkā uz šo noteikumu izstrādes un spēkā stāšanas brīdī, kā arī KAKL 2014.gada 1.jūlija spēkā esošajā redakcijā ietvertajai terminoloģijai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Šobrīd MK noteikumu Nr.386 1.punktā ietvertais pilnvarojums būtu precizējams, lai nodrošinātu precīzu atbilstību KAKL 12.panta 2.punktā ietvertajam vārdiskajam tvērumam.
2. Saistībā ar nepieciešamajām izmaiņām MK noteikumu Nr.386 1. punktā nepieciešams papildināt noteikumu 3.punkta normu attiecībā uz subjektu loka identificēšanu, uz kuru attiecināms pienākums publicēt informāciju Eiropas Komisijas pārziņā esošajā elektroniskajā sistēmā.
3. MK noteikumu Nr.386 5.punktā ir noteikts, ka vietējais administrators ir Finanšu ministrijas vai Zemkopības ministrijas informācijas sistēmu speciālists. Tomēr praksē, ievērojot sistēmas funkcionalitāti, labojumus sistēmā var veikt darbinieks ar vietējā administratora tiesībām, kas nav tikai informācijas sistēmas speciālists.
4. Šobrīd MK noteikumu Nr.386 15.punktā ir noteikts, ka izmaiņas sistēmā publicētajā informācijā var veikt 18 mēnešu laikā no dienas, kad publicēta informācija par piešķirto individuālo atbalstu, taču praksē tika konstatēti gadījumi, kad izmaiņas bija nepieciešams veikt arī pēc noteiktā 18 mēnešu laika perioda. Ņemot vērā, ka praksē šis 18 mēnešu laika periods bija ierobežojošs, lai Finanšu ministrija vai Zemkopības ministrija, pamatojoties uz atbalsta sniedzēja lūgumu, varētu arī vēlākā laika posmā veikt izmaiņas publicētajos ierakstos sistēmā, ir nepieciešams precizēt MK noteikumu Nr. 386 15.punktu, svītrojot no tā minēto 18 mēnešu ierobežojošo laika periodu. Turklāt minētais 18 mēnešu ierobežojums tika atcelts arī ES dokumentos par individuālā atbalsta publicēšanas kārtību. Līdz ar to šāds 18 mēnešu ierobežojums ir šķērslis, lai izpildītu pārredzamības prasību par informācijas par piešķirto individuālo atbalstu publicēšanu pēc būtības. Turklāt radās nepieciešamība noteikt kārtību, kādā institūcijas piesaka lūgumu veikt izmaiņas publicētajos ierakstos sistēmā, kas praksē bija iestādes rakstisks iesniegums brīvā formā.
5. MK noteikumu Nr. 386 12.punktā ir noteikts, ka valsts vai pašvaldības institūcija vai šo institūciju pilnvarota juridiska persona informāciju par katru piešķirto individuālo atbalstu, kas pārsniedz konkrētajā ES tiesību aktā komercdarbības atbalsta jomā noteikto piešķirtā atbalsta slieksni, sistēmā publicē katru gadu līdz 1.janvārim, 1.aprīlim, 1.jūlijam un 1.oktobrim pēc attiecīgā individuālā atbalsta piešķiršanas. Tomēr praksē veidojās gadījumi, kad, piemēram, 31.martā tiek piešķirts individuālais atbalsts, un tas nozīmē, ka sistēmā tas ir jāpublicē līdz 1.aprīlim, kas ir atsevišķos gadījumos nesamērīgi īss termiņš informācijas publicēšanas īstenošanai un, tādējādi rodas risks, ka netiks ievērots MK noteikumos Nr.368 noteiktais termiņš.
6. MK noteikumu Nr.386 14.punktā ir noteikts, ka Zemkopības ministrija un Finanšu ministrija atbilstoši KAKL 9. panta pirmās daļas 1.punktā un otrajā daļā noteiktajam kompetenču sadalījumam ne retāk kā vienu reizi gadā līdz kārtējā gada 31.janvārim informē Valsts ieņēmumu dienestu par atbalsta programmām, kurās komercdarbības atbalstu piešķir nodokļu atvieglojumu veidā un kurās atbalsta sniedzējs nav noteikts. Tomēr kopš MK noteikumu Nr.386 pieņemšanas un spēkā stāšanas brīža praksē netika konstatēti gadījumi, kad kādā no atbalsta programmām, kurās komercdarbības atbalstu piešķir nodokļu atvieglojumu veidā un atbalsta sniedzējs nav noteikts. Tādējādi, Finanšu ministrija un Zemkopības ministrija, lai izpildītu MK noteikumos Nr.386 14.punktā noteikto pienākumu, katru gadu sūtīja vienāda satura vēstuli Valsts ieņēmumu dienestam, ka šādu atbalsta programmu, kurās komercdarbības atbalstu piešķir nodokļu atvieglojumu veidā un kurās atbalsta sniedzējs nav noteikts, nav. Neskatoties uz to, ka arī šobrīd nav izstrādātas spēkā esošās atbalsta programmas, kurās komercdarbības atbalstu piešķir nodokļu atvieglojumu veidā un kurās atbalsta sniedzējs nav noteikts, pat ja šāds atbalsta pasākums tiktu izstrādāts KAKL ir noteikta kārtība kā šādi pasākumi būtu skaņojami ar Eiropas Komisiju, kura ietvaros konkrētajam pasākumam no Eiropas Komisijas tiktu piešķirts valsts atbalsta lietas numurs, kas attiecīgi būtu izmantojams pārredzamības prasības izpildei. Secīgi Valsts ieņēmumu dienests tiktu informēts no atbalsta sniedzēja – atbalsta programmas izstrādātāja puses, ka šādu informāciju par katru piešķirto individuālo atbalstu, kas pārsniedz konkrētajā ES tiesību aktā komercdarbības atbalsta jomā noteikto piešķirtā atbalsta slieksni, sistēmā publicē Valsts ieņēmumu dienests, lai nodrošinātu publicēšanas pienākumu sistēmā, ievērojot MK noteikumu Nr.386 13.punktā noteikto.
7. MK noteikumu Nr.386 19. punkts spēkā esošajā redakcijā neparedz, ka Zemkopības ministrijas vietējais administrators piešķir un anulē sistēmas lietošanas tiesības arī Zemkopības ministrijas kapitālsabiedrībām kā atbalsta sniedzējām. Šādā gadījumā veidojas kompetenču pārklāšanās starp Finanšu ministriju un Zemkopības ministriju, kā atbildīgo ministriju par tās padotībā esošajām iestādēm, gan par tās kapitālsabiedrībām kā atbalsta sniedzējām.
8. Praksē tiek konstatēts, ka 10 darba dienu termiņš ir pārāk ilgs termiņš, kurā tiek anulētas sistēmas lietotāja tiesības darbiniekam, izbeidzot amata vai darba pienākumu pildīšanu, jo pastāv risks, ka lietotājs pēc amata vai darba attiecību izbeigšanas var prettiesiski izmantot lietotāja tiesības, tādējādi var veikt darbības, kas vājina sistēmas drošību.
9. Šobrīd MK noteikumu Nr.386 pielikums neparedz informāciju par privātuma politiku, ko paredz Fizisko personu datu aizsardzības regulējums. Līdz ar to nav iespējams pārliecināties, ka iestādes vadītājs/pilnvarotā persona, parakstot minēto pielikumu par sistēmas lietotāja tiesību piešķiršanu vai anulēšanu, ir informējis darbinieku, kuram tiek piešķirtas vai anulētas sistēmas tiesības.
10. Pēc MK noteikumu Nr.386 spēkā stāšanās, piemērojot tajos ietvertās normas tika konstatēts, ka atsevišķās normās lietotā terminoloģija atšķiras no ES dokumentos par individuālā atbalsta publicēšanas kārtību un KAKL 2024.gada 1.jūlija redakcijā lietotās aktuālās terminoloģijas.
2. Saistībā ar nepieciešamajām izmaiņām MK noteikumu Nr.386 1. punktā nepieciešams papildināt noteikumu 3.punkta normu attiecībā uz subjektu loka identificēšanu, uz kuru attiecināms pienākums publicēt informāciju Eiropas Komisijas pārziņā esošajā elektroniskajā sistēmā.
3. MK noteikumu Nr.386 5.punktā ir noteikts, ka vietējais administrators ir Finanšu ministrijas vai Zemkopības ministrijas informācijas sistēmu speciālists. Tomēr praksē, ievērojot sistēmas funkcionalitāti, labojumus sistēmā var veikt darbinieks ar vietējā administratora tiesībām, kas nav tikai informācijas sistēmas speciālists.
4. Šobrīd MK noteikumu Nr.386 15.punktā ir noteikts, ka izmaiņas sistēmā publicētajā informācijā var veikt 18 mēnešu laikā no dienas, kad publicēta informācija par piešķirto individuālo atbalstu, taču praksē tika konstatēti gadījumi, kad izmaiņas bija nepieciešams veikt arī pēc noteiktā 18 mēnešu laika perioda. Ņemot vērā, ka praksē šis 18 mēnešu laika periods bija ierobežojošs, lai Finanšu ministrija vai Zemkopības ministrija, pamatojoties uz atbalsta sniedzēja lūgumu, varētu arī vēlākā laika posmā veikt izmaiņas publicētajos ierakstos sistēmā, ir nepieciešams precizēt MK noteikumu Nr. 386 15.punktu, svītrojot no tā minēto 18 mēnešu ierobežojošo laika periodu. Turklāt minētais 18 mēnešu ierobežojums tika atcelts arī ES dokumentos par individuālā atbalsta publicēšanas kārtību. Līdz ar to šāds 18 mēnešu ierobežojums ir šķērslis, lai izpildītu pārredzamības prasību par informācijas par piešķirto individuālo atbalstu publicēšanu pēc būtības. Turklāt radās nepieciešamība noteikt kārtību, kādā institūcijas piesaka lūgumu veikt izmaiņas publicētajos ierakstos sistēmā, kas praksē bija iestādes rakstisks iesniegums brīvā formā.
5. MK noteikumu Nr. 386 12.punktā ir noteikts, ka valsts vai pašvaldības institūcija vai šo institūciju pilnvarota juridiska persona informāciju par katru piešķirto individuālo atbalstu, kas pārsniedz konkrētajā ES tiesību aktā komercdarbības atbalsta jomā noteikto piešķirtā atbalsta slieksni, sistēmā publicē katru gadu līdz 1.janvārim, 1.aprīlim, 1.jūlijam un 1.oktobrim pēc attiecīgā individuālā atbalsta piešķiršanas. Tomēr praksē veidojās gadījumi, kad, piemēram, 31.martā tiek piešķirts individuālais atbalsts, un tas nozīmē, ka sistēmā tas ir jāpublicē līdz 1.aprīlim, kas ir atsevišķos gadījumos nesamērīgi īss termiņš informācijas publicēšanas īstenošanai un, tādējādi rodas risks, ka netiks ievērots MK noteikumos Nr.368 noteiktais termiņš.
6. MK noteikumu Nr.386 14.punktā ir noteikts, ka Zemkopības ministrija un Finanšu ministrija atbilstoši KAKL 9. panta pirmās daļas 1.punktā un otrajā daļā noteiktajam kompetenču sadalījumam ne retāk kā vienu reizi gadā līdz kārtējā gada 31.janvārim informē Valsts ieņēmumu dienestu par atbalsta programmām, kurās komercdarbības atbalstu piešķir nodokļu atvieglojumu veidā un kurās atbalsta sniedzējs nav noteikts. Tomēr kopš MK noteikumu Nr.386 pieņemšanas un spēkā stāšanas brīža praksē netika konstatēti gadījumi, kad kādā no atbalsta programmām, kurās komercdarbības atbalstu piešķir nodokļu atvieglojumu veidā un atbalsta sniedzējs nav noteikts. Tādējādi, Finanšu ministrija un Zemkopības ministrija, lai izpildītu MK noteikumos Nr.386 14.punktā noteikto pienākumu, katru gadu sūtīja vienāda satura vēstuli Valsts ieņēmumu dienestam, ka šādu atbalsta programmu, kurās komercdarbības atbalstu piešķir nodokļu atvieglojumu veidā un kurās atbalsta sniedzējs nav noteikts, nav. Neskatoties uz to, ka arī šobrīd nav izstrādātas spēkā esošās atbalsta programmas, kurās komercdarbības atbalstu piešķir nodokļu atvieglojumu veidā un kurās atbalsta sniedzējs nav noteikts, pat ja šāds atbalsta pasākums tiktu izstrādāts KAKL ir noteikta kārtība kā šādi pasākumi būtu skaņojami ar Eiropas Komisiju, kura ietvaros konkrētajam pasākumam no Eiropas Komisijas tiktu piešķirts valsts atbalsta lietas numurs, kas attiecīgi būtu izmantojams pārredzamības prasības izpildei. Secīgi Valsts ieņēmumu dienests tiktu informēts no atbalsta sniedzēja – atbalsta programmas izstrādātāja puses, ka šādu informāciju par katru piešķirto individuālo atbalstu, kas pārsniedz konkrētajā ES tiesību aktā komercdarbības atbalsta jomā noteikto piešķirtā atbalsta slieksni, sistēmā publicē Valsts ieņēmumu dienests, lai nodrošinātu publicēšanas pienākumu sistēmā, ievērojot MK noteikumu Nr.386 13.punktā noteikto.
7. MK noteikumu Nr.386 19. punkts spēkā esošajā redakcijā neparedz, ka Zemkopības ministrijas vietējais administrators piešķir un anulē sistēmas lietošanas tiesības arī Zemkopības ministrijas kapitālsabiedrībām kā atbalsta sniedzējām. Šādā gadījumā veidojas kompetenču pārklāšanās starp Finanšu ministriju un Zemkopības ministriju, kā atbildīgo ministriju par tās padotībā esošajām iestādēm, gan par tās kapitālsabiedrībām kā atbalsta sniedzējām.
8. Praksē tiek konstatēts, ka 10 darba dienu termiņš ir pārāk ilgs termiņš, kurā tiek anulētas sistēmas lietotāja tiesības darbiniekam, izbeidzot amata vai darba pienākumu pildīšanu, jo pastāv risks, ka lietotājs pēc amata vai darba attiecību izbeigšanas var prettiesiski izmantot lietotāja tiesības, tādējādi var veikt darbības, kas vājina sistēmas drošību.
9. Šobrīd MK noteikumu Nr.386 pielikums neparedz informāciju par privātuma politiku, ko paredz Fizisko personu datu aizsardzības regulējums. Līdz ar to nav iespējams pārliecināties, ka iestādes vadītājs/pilnvarotā persona, parakstot minēto pielikumu par sistēmas lietotāja tiesību piešķiršanu vai anulēšanu, ir informējis darbinieku, kuram tiek piešķirtas vai anulētas sistēmas tiesības.
10. Pēc MK noteikumu Nr.386 spēkā stāšanās, piemērojot tajos ietvertās normas tika konstatēts, ka atsevišķās normās lietotā terminoloģija atšķiras no ES dokumentos par individuālā atbalsta publicēšanas kārtību un KAKL 2024.gada 1.jūlija redakcijā lietotās aktuālās terminoloģijas.
Risinājuma apraksts
1. Ar Noteikumu projektu tiek paredzēts MK noteikumu Nr.386 1.punktā precizēt pilnvarojumu atbilstoši KAKL 12.panta 2.punktā ietvertajam vārdiskajam tvērumam, vienlaikus, saglabājot MK noteikumos Nr.386 normas, kuras nosaka kārtību, kādā piešķir un anulē sistēmā lietošanas tiesības, jo tā ir neatņemama minēto noteikumu pilnvarojuma izpildes daļa. Līdz ar to tika precizēts arī MK noteikumu Nr.386 nosaukums.
2. Ar Noteikumu projektu tiek paredzēts MK noteikumu Nr.386 3.punktu papildināt ar subjektu loku, kurš publicē informāciju Eiropas Komisijas pārziņā esošajā elektroniskajā sistēmā, vienlaikus šajā punktā atrunājot šīs sistēmas oriģinālo nosaukumu angļu valodā un tās turpmāk izmantoto saīsinājumu minēto noteikumu tekstā.
3. Ar Noteikumu projektu tiek paredzēts MK noteikumu Nr. 386 5.punktā veikt labojumus, lai nodrošinātu KAKL uzraudzības institūcijas atbildīgo darbinieku, kas atbildīgi par pieteikto labojumu veikšanu sistēmā publicētajā informācijā, funkciju izpildi, ievērojot MK noteikumu 386 15.punktā noteikto kārtību, veicot labojumus sistēmā pēc saņemta iesnieguma.
4. Ar Noteikumu projektu tiek novērsts šķērslis, lai izpildītu pārredzamības prasību par informācijas par piešķirto individuālo atbalstu publicēšanu pēc būtības, svītrojot no MK noteikumu Nr. 386 15.punkta 18 mēnešu ierobežojošo laika periodu, nodrošinot, ka izmaiņas individuālā atbalsta piešķīrumā sistēmā var veikt, pamatojoties uz institūcijas, kas atbildīga par informācijas publicēšanu par katru piešķirto individuālo atbalstu, kas pārsniedz konkrētajā ES tiesību aktā komercdarbības atbalsta jomā noteikto piešķirtā atbalsta slieksni, iesniegumu.
5. Ar Noteikumu projektu tiek precizēts MK noteikumu Nr.386 12.punktā noteiktais termiņš, nosakot, ka valsts vai pašvaldības institūcija vai šo institūciju pilnvarota juridiska persona informāciju par katru piešķirto individuālo atbalstu, kas pārsniedz konkrētajā ES tiesību aktā komercdarbības atbalsta jomā noteikto piešķirtā atbalsta slieksni, sistēmā publicē 3 (trīs) mēnešu laikā pēc attiecīgā individuālā atbalsta piešķiršanas brīža, tādējādi novēršot problemātiku, saistībā šobrīd minētajā normā ietvertā termiņa ievērošanu praksē.
6. Ar Noteikumu projektu tiek paredzēts svītrot MK noteikumu Nr.386 14.punktu, jo kopš MK noteikumu Nr.386 pieņemšanas un spēkā stāšanas brīža praksē netika konstatēti gadījumi, kad kādā no atbalsta programmām, kurās komercdarbības atbalstu piešķir nodokļu atvieglojumu veidā un atbalsta sniedzējs nav noteikts, secīgi tika konstatēts, ka šī norma nav lietderīga.
7. Ar Noteikumu projektu tiek veikti precizējumi MK noteikumu Nr.386 19. punktā, paredzot, ka Zemkopības ministrijas vietējais administrators piešķir un anulē sistēmas lietošanas tiesības arī Zemkopības ministrijas kapitālsabiedrībām kā atbalsta sniedzējām.
8. Lai mazinātu sistēmas drošības riskus, saistībā ar darbinieku, kura amata pienākumos vairs nav ar MK noteikumu Nr.386 saistīto amata vai darba pienākumu veikšana, MK noteikumu Nr.386 21.punktā tiek paredzēts, ka valsts vai pašvaldības institūcijai vai šo institūciju pilnvarotai juridiskai personai ir pienākums 5 darbdienu laikā no amata vai darba tiesisko attiecību izbeigšanas dienas iesniegt Finanšu ministrijā vai Zemkopības ministrijā iesniegumu sistēmas lietošanas tiesību anulēšanai.
9. Tiek precizēts MK noteikumu Nr.386 pielikums, ietverot tajā informāciju par privātuma politiku. Līdz ar to iestādes vadītājs/pilnvarotā persona, parakstot minēto pielikumu par sistēmas lietotāja tiesību piešķiršanu vai anulēšanu, ar savu parakstu apliecinās, ka lietotājs ir informēts par viņa personas datu nodošanu Finanšu ministrijai vai Zemkopības ministrijai un iespēju iepazīties ar savu personas datu apstrādi minēto ministriju tīmekļu vietnēs.
10. Vienlaikus ar Noteikumu projektu tiek paredzēts precizēt MK noteikumos Nr.386 lietoto terminoloģiju atbilstoši ES dokumentos par individuālā atbalsta publicēšanas kārtību un KAKL 2024.gada 1.jūlija redakcijā lietotajai terminoloģijai. Piemēram, MKN 386 10.punktā ar Noteikumu projektu jēdziens "individuālais atbalsts" tiek aizstāts ar jēdzienu "ad-hoc atbalsts", bet MKN 386 13.punkts ar minēto "ad-hoc atbalsts" jēdzienu tiek papildināts, atbilstoši KAKL likuma 1.panta otrās daļas 1.punktā ietvertajai definīcijai; savukārt pārējās terminoloģiskas izmaiņas ir saistītas ar terminu salāgošanu ar Eiropas Komisijas izstrādātajā lietotāja rokasgrāmatā lietoto terminoloģiju.
2. Ar Noteikumu projektu tiek paredzēts MK noteikumu Nr.386 3.punktu papildināt ar subjektu loku, kurš publicē informāciju Eiropas Komisijas pārziņā esošajā elektroniskajā sistēmā, vienlaikus šajā punktā atrunājot šīs sistēmas oriģinālo nosaukumu angļu valodā un tās turpmāk izmantoto saīsinājumu minēto noteikumu tekstā.
3. Ar Noteikumu projektu tiek paredzēts MK noteikumu Nr. 386 5.punktā veikt labojumus, lai nodrošinātu KAKL uzraudzības institūcijas atbildīgo darbinieku, kas atbildīgi par pieteikto labojumu veikšanu sistēmā publicētajā informācijā, funkciju izpildi, ievērojot MK noteikumu 386 15.punktā noteikto kārtību, veicot labojumus sistēmā pēc saņemta iesnieguma.
4. Ar Noteikumu projektu tiek novērsts šķērslis, lai izpildītu pārredzamības prasību par informācijas par piešķirto individuālo atbalstu publicēšanu pēc būtības, svītrojot no MK noteikumu Nr. 386 15.punkta 18 mēnešu ierobežojošo laika periodu, nodrošinot, ka izmaiņas individuālā atbalsta piešķīrumā sistēmā var veikt, pamatojoties uz institūcijas, kas atbildīga par informācijas publicēšanu par katru piešķirto individuālo atbalstu, kas pārsniedz konkrētajā ES tiesību aktā komercdarbības atbalsta jomā noteikto piešķirtā atbalsta slieksni, iesniegumu.
5. Ar Noteikumu projektu tiek precizēts MK noteikumu Nr.386 12.punktā noteiktais termiņš, nosakot, ka valsts vai pašvaldības institūcija vai šo institūciju pilnvarota juridiska persona informāciju par katru piešķirto individuālo atbalstu, kas pārsniedz konkrētajā ES tiesību aktā komercdarbības atbalsta jomā noteikto piešķirtā atbalsta slieksni, sistēmā publicē 3 (trīs) mēnešu laikā pēc attiecīgā individuālā atbalsta piešķiršanas brīža, tādējādi novēršot problemātiku, saistībā šobrīd minētajā normā ietvertā termiņa ievērošanu praksē.
6. Ar Noteikumu projektu tiek paredzēts svītrot MK noteikumu Nr.386 14.punktu, jo kopš MK noteikumu Nr.386 pieņemšanas un spēkā stāšanas brīža praksē netika konstatēti gadījumi, kad kādā no atbalsta programmām, kurās komercdarbības atbalstu piešķir nodokļu atvieglojumu veidā un atbalsta sniedzējs nav noteikts, secīgi tika konstatēts, ka šī norma nav lietderīga.
7. Ar Noteikumu projektu tiek veikti precizējumi MK noteikumu Nr.386 19. punktā, paredzot, ka Zemkopības ministrijas vietējais administrators piešķir un anulē sistēmas lietošanas tiesības arī Zemkopības ministrijas kapitālsabiedrībām kā atbalsta sniedzējām.
8. Lai mazinātu sistēmas drošības riskus, saistībā ar darbinieku, kura amata pienākumos vairs nav ar MK noteikumu Nr.386 saistīto amata vai darba pienākumu veikšana, MK noteikumu Nr.386 21.punktā tiek paredzēts, ka valsts vai pašvaldības institūcijai vai šo institūciju pilnvarotai juridiskai personai ir pienākums 5 darbdienu laikā no amata vai darba tiesisko attiecību izbeigšanas dienas iesniegt Finanšu ministrijā vai Zemkopības ministrijā iesniegumu sistēmas lietošanas tiesību anulēšanai.
9. Tiek precizēts MK noteikumu Nr.386 pielikums, ietverot tajā informāciju par privātuma politiku. Līdz ar to iestādes vadītājs/pilnvarotā persona, parakstot minēto pielikumu par sistēmas lietotāja tiesību piešķiršanu vai anulēšanu, ar savu parakstu apliecinās, ka lietotājs ir informēts par viņa personas datu nodošanu Finanšu ministrijai vai Zemkopības ministrijai un iespēju iepazīties ar savu personas datu apstrādi minēto ministriju tīmekļu vietnēs.
10. Vienlaikus ar Noteikumu projektu tiek paredzēts precizēt MK noteikumos Nr.386 lietoto terminoloģiju atbilstoši ES dokumentos par individuālā atbalsta publicēšanas kārtību un KAKL 2024.gada 1.jūlija redakcijā lietotajai terminoloģijai. Piemēram, MKN 386 10.punktā ar Noteikumu projektu jēdziens "individuālais atbalsts" tiek aizstāts ar jēdzienu "ad-hoc atbalsts", bet MKN 386 13.punkts ar minēto "ad-hoc atbalsts" jēdzienu tiek papildināts, atbilstoši KAKL likuma 1.panta otrās daļas 1.punktā ietvertajai definīcijai; savukārt pārējās terminoloģiskas izmaiņas ir saistītas ar terminu salāgošanu ar Eiropas Komisijas izstrādātajā lietotāja rokasgrāmatā lietoto terminoloģiju.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Nav attiecināms.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Nav attiecināms.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
Ar Noteikumu projektu tiek izpildītas no ES dokumentos par individuālā atbalsta publicēšanas kārtību t.i., 2024.gada 18.novembra Eiropas Komisijas darba dokumentā “Informācijas reģistrēšana Valsts atbalsta pārredzamības modulī” un 2025.gada marta Eiropas Komisijas dokumentā “Piešķīrumu pārredzamības modulis Lietotāja rokasgrāmata”, noteiktas prasības.
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Grozījumi Noteikumu projektā attiecas tikai uz valsts vai pašvaldības institūcijām vai šo institūciju pilnvarotām juridiskajām personām jeb kapitālsabiedrībām, un, saistīti ar ES dokumentos par individuālā atbalsta publicēšanas kārtību noteikto obligāto prasību ievērošanu, kā arī atbilstību KAKL lietotajai aktuālajai terminoloģijai, secīgi grozījumi neskar sabiedrības intereses un sabiedrības līdzdalība nevar tos ietekmēt.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts ieņēmumu dienests
- Tieslietu ministrija
- Valsts kanceleja
- Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
- Lauku atbalsta dienests
- Ekonomikas ministrija
- Satiksmes ministrija
- Aizsardzības ministrija
- Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra
- "Attīstības finanšu institūcija Altum" AS
- Pašvaldību kopīgā iestāde "Rēzeknes speciālās ekonomiskās zonas pārvalde"
- Ventspils brīvostas pārvalde
- Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvalde
- Latvijas Pašvaldību savienība
- Finanšu ministrija
- Zemkopības ministrija
- Latgales speciālās ekonomiskās zonas pārvalde, Rīgas brīvostas pārvalde un citi atbalsta sniedzēji.
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Valsts ieņēmumu dienests
neietekmē
Tieslietu ministrija
neietekmē
Valsts kanceleja
neietekmē
Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
neietekmē
Lauku atbalsta dienests
neietekmē
Ekonomikas ministrija
neietekmē
Satiksmes ministrija
neietekmē
Aizsardzības ministrija
neietekmē
Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra
neietekmē
"Attīstības finanšu institūcija Altum" AS
neietekmē
Pašvaldību kopīgā iestāde "Rēzeknes speciālās ekonomiskās zonas pārvalde"
neietekmē
Ventspils brīvostas pārvalde
neietekmē
Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvalde
neietekmē
Latvijas Pašvaldību savienība
neietekmē
Finanšu ministrija
samazinās
Vērtības nozīme:
12,90
Saskaņā ar CSP datiem strādājošo mēneša vidējā darba samaksa (bruto) ministrijās, centrālajās valsts iestādēs un citās valsts struktūru iestādēs 2025.gada iepriekšējos mēnešos bija 2069 euro. 1 stundas likme: 2069/160=12,90 euro.
0,83
Kopējais sasummētais aprēķinātais laiks (stundās), kas patērēts attiecībā uz 1 (vienu) elektroniskā dokumenta sagatavošanu, t.sk. tā vizēšanu, parakstīšanu un nosūtīšanu adresātam, kura izpildē piedalās vairāki nodarbinātie.
1
Informācijas sniegšanas pienākums tika veikts attiecība uz MKN 386 14.punktu, kurš ar Noteikumu projekta 9.punktu tiek svītrots. Darba uzdevuma izpildē tika iesaistīti
5 nodarbinātie.
1
MKN 386 14.punktā tika paredzēts informācijusniegt vienu reizi gadā.
-10,71
Zemkopības ministrija
samazinās
Vērtības nozīme:
12,90
Saskaņā ar CSP datiem strādājošo mēneša vidējā darba samaksa (bruto) ministrijās, centrālajās valsts iestādēs un citās valsts struktūru iestādēs 2025.gada iepriekšējos mēnešos bija 2069 euro. 1 stundas likme: 2069/160=12,90 euro.
1,00
Kopējais sasummētais aprēķinātais laiks (stundās), kas patērēts attiecībā uz 1 (vienu) elektroniskā dokumenta sagatavošanu, t.sk. tā vizēšanu, parakstīšanu un nosūtīšanu adresātam, kura izpildē piedalās vairāki nodarbinātie.
1
Informācijas sniegšanas pienākums tika veikts attiecība uz MKN 386 14.punktu, kurš ar Noteikumu projekta 9.punktu tiek svītrots. Darba uzdevuma izpildē tika iesaistīti
6 nodarbinātie.
1
MKN 386 14.punktā tika paredzēts informācijusniegt vienu reizi gadā.
-12,90
Latgales speciālās ekonomiskās zonas pārvalde, Rīgas brīvostas pārvalde un citi atbalsta sniedzēji.
neietekmē
Kopā
-23,61
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
