Anotācija (ex-ante)

23-TA-1480: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Atbalsta piešķiršanas kārtība Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai intervencē "Pārtikas kvalitātes shēmas"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Atbalsta piešķiršanas kārtība Eiropas lauksaimniecības fonda lauku attīstībai intervencē "Pārtikas kvalitātes shēmas"" (turpmāk – noteikumu projekts) ir sagatavots, pamatojoties uz Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5. panta ceturto daļu, kā arī saskaņā ar
1) Komisijas 2022. gada 11. novembra Īstenošanas lēmumu Nr. CCI: 2023LV06AFSP001, ar kuru apstiprina Latvijas 2023.–2027. gada KLP stratēģisko plānu attiecībā uz Savienības atbalstu, ko finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda un Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai;
2) Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulu (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013 (turpmāk – regula 2021/2115).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt kārtību, kādā piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu kopējās lauksaimniecības politika stratēģiskā plāna 2023.–2027. gadam (turpmāk – KLP SP) intervencē LA18 "Pārtikas kvalitātes shēmas", lai sekmētu lauksaimniecības produktu ražotāja un pārtikas apritē iesaistīta pārstrādes uzņēmuma iesaistīšanos pārtikas kvalitātes shēmās, tā veicinot kvalitatīvu pārtikas produktu ražošanu, apstrādi un pārstrādi un nodrošinot to nokļūšanu mazumtirdzniecībā. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pārtikas kvalitātes shēmas ir svarīgs sadarbības veids, ar kura palīdzību tiek nodrošināta augsta pārtikas produktu kvalitāte un nekaitīgums, veicināta patērētāju uzticēšanās vietējiem pārtikas produktiem un stimulēta Latvijas pārtikas nozare. Latvijā tiek īstenotas četras pārtikas kvalitātes shēmas, kas darbojas atbilstoši Ministru kabineta 2014. gada 12. augusta noteikumiem Nr. 461 "Prasības pārtikas kvalitātes shēmām, to ieviešanas, darbības, uzraudzības un kontroles kārtība" – bioloģiskās lauksaimniecības shēma, nacionālā pārtikas kvalitātes shēma, aizsargātu ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu un aizsargātu cilmes vietas nosaukumu shēma un garantētu tradicionālo īpatnību shēma (turpmāk – pārtikas kvalitātes shēmas).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lauksaimniecības produktu ražotāji un pārtikas apritē iesaistīti pārstrādes uzņēmumi, kas piedalās pārtikas kvalitātes shēmās, uzņemas papildu saistības, kuru īstenošana rada lielāku viņu produkcijas pievienoto vērtību un veicina ilgtspējīgu un atbildīgu resursu pārvaldību. 
Lai mudinātu lauksaimniecības produktu ražotājus un pārtikas apritē iesaistītus pārstrādes uzņēmumus aktīvi iesaistīties kvalitātes shēmās, ir nepieciešams finansiāls atbalsts, lai segtu papildu izmaksas par dalību kvalitātes shēmā pirmajos dalības gados. Palielinot to lauksaimnieku skaitu, kas piedalās pārtikas kvalitātes shēmās, tiktu veicināta arī augstas kvalitātes vietējā tirgus produktu ražošana un izveidotas īsās piegādes ķēdes.
Atbalsts dalībai bioloģiskās lauksaimniecības pārtikas kvalitātes shēmā veicinās bioloģiski saražoto un marķēto produktu pieejamību tirdzniecībā, tā sniedzot ieguldījumu bioloģiskās nozares attīstībā un Zaļā kursa mērķa izpildē.
Risinājuma apraksts
Atbalsta pretendents intervencē LA18 "Pārtikas kvalitātes shēmas" ir lauksaimniecības primāro produktu, tostarp biškopības produktu, ražotājs, kā arī pārtikas apritē iesaistīts uzņēmums, tostarp mājražotājs.
Atbalsts pārtikas kvalitātes shēmām tiek īstenots saskaņā ar KLP SP un regulas 2021/2115 77. pantu "Sadarbība", un šī panta 1. punktā attiecībā uz pārtikas kvalitātes shēmām noteikts, ka dalībvalstis var piešķirt atbalstu, lai veicinātu un atbalstītu kvalitātes shēmas, kuras atzinusi Eiropas Savienība vai dalībvalstis, un to, lai lauksaimnieki tās izmantotu. Šīs regulas 2. pantā arī noteikts, ka dalībvalstij ar atbalsta palīdzību jāveicina jauni sadarbības veidi – lauksaimniecības produktu ražotāju un pārtikas apritē iesaistītu pārstrādes uzņēmumu dalība jaunās pārtikas kvalitātes shēmās, tostarp esošās pārtikas kvalitātes shēmās, ja tiek sākta jauna darbība jeb ieviests jauns produkts. Atbilstoši šai prasībai noteikumu projekts paredz, ka atbalsta pretendents ir jābūt uzsākušam dalību vai jābūt dalībniekam kādā no pārtikas kvalitātes shēmām un ka pārtikas kvalitātes shēmā iesaistītie dalībnieki ražo produktus, kas tiks uzskaitīti Lauku atbalsta dienestā izveidota elektroniska produktu uzskaites datu sistēmā. Tajā uzkrātā informācija par produktiem nodrošinās to, ka Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai atbalstu par dalību pārtikas kvalitātes shēmās par konkrēto produktu nevarēs saņemt ilgāk kā piecus gadus, kā tas ir noteikts KLP SP LA18 "Pārtikas kvalitātes shēmas" intervences aprakstā. 
Lauku atbalsta dienesta izveidotajā elektroniskajā uzskaites sistēmā tiks iekļauts:
1) atbalsta pretendenta vārds un uzvārds, personas kods un deklarētās dzīvesvietas adrese – fiziskai personai;
2) nosaukums, reģistrācijas numurs komercreģistrā un juridiskā adrese – juridiskai personai;
3) tālruņa numurs, elektroniskā pasta adrese vai oficiālā elektroniskā adresi, ja tā ir aktivizēta;
4) informācija par to, kurās pārtikas kvalitātes shēmās atbalsta pretendents ir dalībnieks;
5) atbalstam pieteiktā produkta nosaukums un sertifikāta numurs.
Papildu prasība, lai kvalificētos atbalsta saņemšanai nacionālās pārtikas kvalitātes shēmā un lai nodrošinātu regulas 2021/2115 77. panta 2. punktā noteikto attiecībā uz jaunu sadarbību, ir atbalsta pretendenta ne agrāk kā 2023. gadā noslēgts jauns apakšlicences līgums par nacionālās pārtikas kvalitātes shēmas norādes lietošanas tiesībām. Pēc analoģijas aizsargātu ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu un aizsargātu cilmes vietas nosaukumu shēmas un garantētu tradicionālo īpatnību shēmas dalībniekiem būs jāpierāda jauna sadarbība, ne agrāk kā 2023. gadā noslēdzot jaunu sadarbības līgumu, lai veicinātu konkrētā pārtikas kvalitātes shēmas produkta laišanu tirgū, nodrošinot produkta nokļūšanu mazumtirdzniecībā.
Atbalsta maksājums tiek piešķirts atkarībā no saražoto produktu skaita, un atbalsta likmes ir aprēķinātas, lai nosegtu sākotnējās dalības izmaksas pārtikas kvalitātes shēmā, gada ieguldījumu dalībai pārtikas kvalitātes shēmā un pārbaužu izmaksas, kas vajadzīgas, lai pārbaudītu atbilstību pārtikas kvalitātes shēmas prasībām.
Atbalsta summa primāro produktu ražotājiem bioloģiskajā pārtikas kvalitātes, aizsargātu ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu un aizsargātu cilmes vietas nosaukumu vai garantētu tradicionālo īpatnību shēmā ir no 340 līdz 590 euro, nacionālajā pārtikas kvalitātes shēmā – no 250 līdz 400 euro.
Atbalsta summa pārtikas apritē iesaistītiem pārstrādes produktu ražotājiem: bioloģiskajā pārtikas kvalitātes, aizsargātu ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu un aizsargātu cilmes vietas nosaukumu vai garantētu tradicionālo īpatnību shēmā – no 430 līdz 7150 euro, nacionālajā pārtikas kvalitātes shēmā – no 420 līdz 5400 euro.
Noteikumu projektā ir ietverti de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas nosacījumi, jo atbalstu pārtikas apritē iesaistītam pārstrādes uzņēmumam, kas Līguma par Eiropas Savienības darbību I pielikumā noteiktos lauksaimniecības produktus pārstrādā šajā pielikumā neminētos lauksaimniecības produktos, piešķir dotācijas veidā kā de minimis atbalstu saskaņā ar Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulu (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam. 
Lai pieteiktos atbalstam, pārtikas kvalitātes shēmas dalībnieks Lauku atbalsta dienestā iesniedz kontaktinformāciju, informāciju par pārtikas kvalitātes shēmu, kurā ir dalībnieks, un par konkrētajiem produktiem. Nacionālās pārtikas shēmas dalībnieki un aizsargātu ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu un aizsargātu cilmes vietas nosaukumu shēmas un garantētu tradicionālo īpatnību shēmas dalībnieki papildus iesniedz informāciju par jauno sadarbību apliecinošajiem līgumiem. De minimis atbalsta saņēmēji Lauku atbalsta dienestā iesniedz arī de minimis atbalsta uzskaitei un piešķiršanai nepieciešamo veidlapu vai tās identifikācijas numuru.
Noteikumu projektā ir noteikta Lauku atbalsta dienesta rīcība situācijās, kad atbalsta pieprasījums pārsniedz gadam piešķirtā finansējuma apmēru, proti, tad Lauku atbalsta dienests veic norēķinus, proporcionāli samazinot izmaksājamā atbalsta apmēru. Intervencei piešķirtā finansējuma atspoguļojums pa gadiem ir ietverts anotācijas 3. sadaļas "Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem" tabulas 6. rādītājā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektā ietvertais tiesiskais regulējums attieksies uz atbalsta pretendentiem – lauksaimniecības produktu ražotājiem un pārtikas apritē iesaistītiem pārtikas uzņēmumiem.
Nozare
Lauksaimniecība, mežsaimniecība un zivsaimniecība
Nozaru ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās kvalitatīvu pārtikas produktu ražošanu, apstrādi un pārstrādi, kā arī nodrošinās to nokļūšanu mazumtirdzniecībā. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Atbalsts sekmēs augstu pārtikas produktu kvalitāti un nekaitīgumu, ar tā palīdzību tiks veicināta patērētāju uzticēšanās vietējiem pārtikas produktiem un stimulēta Latvijas pārtikas nozare.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Plānots, ka atbalsta pretendenti pārsvarā būs mazie un vidējie uzņēmumi, kas produkciju realizē nelielā apjomā, tāpēc noteikumu ietekme uz maziem un vidējiem uzņēmumiem būs pozitīva un tiks veicināta to konkurētspēja.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās lauksaimniecības un pārtikas nozares uzņēmumu konkurenci un palielinās konkurētspēju.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Tā kā intervences mērķis ir veicināt lauksaimniecības produktu ražotāja un pārtikas apritē iesaistīta pārstrādes uzņēmuma iesaistīšanos pārtikas kvalitātes shēmās un arvien paplašināt katra ražotāja pārtikas kvalitātes shēmās iekļaujamo produktu skaitu un līdz ar to arī atbalsta lielumu, ir sagaidāma noteikumu projekta pozitīva ietekme uz nodarbinātības veicināšanu un nodarbināto skaita pieaugumu pārtikas kvalitātes shēmās iesaistītajos uzņēmumos. 

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
7 238,00
visi uzņēmumi
palielinās
Vērtības nozīme:
10,34
vienas stundas darbaspēka bruto izmaksas lauksaimniecībā, mežsaimniecībā un zivsaimniecībā (CSP veidlapa DIS 010, par 2022. gadu
1,00
iesnieguma sagatavošanai patērējamais laiks stundās
700
plānotais atbalsta pretendentu skaits gadā
1
Atbalsta saņemšanai jāiesniedz viens iesniegums gadā.
7 238,00
Pārtikas kvalitātes shēmu dalībniekam, kas vēlēsies saņemt atbalstu, autorizējoties Lauku atbalsta dienesta elektroniskajā pieteikšanās sistēmā, vienu reizi gadā būs jāiesniedz iesniegums. Iesniegumā jānorāda kontaktinformācija, izvēlnē jāatzīmē pārtikas kvalitātes shēma, kurā ir dalībnieks, kā arī jāieraksta atbalstam pieteiktie produkti un pārtikas kvalitātes shēmas sertifikāta numurs. Nacionālajā pārtikas kvalitātes shēmā atbalsta pretendents iesniegumam pievieno apakšlicences līgumu  par nacionālās pārtikas kvalitātes shēmas norādes lietošanas tiesībām. Pēc analoģijas aizsargātu ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu un aizsargātu cilmes vietas nosaukumu shēmas un garantētu tradicionālo īpatnību shēmas dalībnieks iesniegumam pievieno sadarbības līgumu, kas noslēgts, lai veicinātu konkrētā produkta laišanu tirgū. Ja atbalsts tiek piešķirts kā de minimis atbalsts, iesniegumam jāpievieno veidlapa par sniedzamo informāciju de minimis atbalsta uzskaitei un piešķiršanai vai jānorāda de minimis atbalsta uzskaites sistēmā izveidotās un apstiprinātās veidlapas identifikācijas numurs. Gadā vidēji būs 700 atbalsta pretendentu, kas ir lauksaimniecības produkcijas ražotāji vai pārtikas apritē iesaistīti pārstrādes uzņēmumi. Ievērojot iesniedzamo dokumentu skaitu un šajos dokumentos norādāmo informāciju un datu tvērumu, kā arī papildus iesniegumam iesniedzamo dokumentu kopumu, viena dokumenta sagatavošanai patērējamais laiks stundās vidēji var aizņemt vienu stundu. Aprēķinā norādīts • iesniedzamo dokumentu skaits vienam atbalsta pretendentam gadā; • viena dokumenta sagatavošanai patērējamais laiks stundās – vidēji viena stunda; • vienas stundas darbaspēka bruto izmaksas lauksaimniecībā, mežsaimniecībā un zivsaimniecībā (CSP veidlapa DIS 010, par 2022. gadu) – 10,34 euro. Plānots, ka piecu gadu periodā Lauku atbalsta dienests ik gadu saņems 700iesniegumu. Kopējās 700 atbalsta pretendentu administratīvās izmaksas gadā veido 7238,00 euro.
Kopā
7 238,00

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
1 829 421
0
1 954 677
2 084 370
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
1 829 421
0
1 954 677
2 084 370
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
2 152 260
0
2 299 620
2 452 200
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
2 152 260
0
2 299 620
2 452 200
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-322 839
0
-344 943
-367 830
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-322 839
0
-344 943
-367 830
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-322 839
-344 943
-367 830
5.1. valsts pamatbudžets
0
-322 839
-344 943
-367 830
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 18. janvāra protokolu Nr. 3 34.§ "Informatīvais ziņojums "Par Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģisko plānu 2023.–2027. gadam"" norādīto indikatīvo finansējumu un Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģisko plānu 2023.–2027. gadam intervencei LA18 "Pārtikas kvalitātes shēmas" publiskais finansējums apstiprināts 12 000 000 euro apmērā (no tā ES līdzfinansējums 85 % jeb 10 200 000 euro un valsts finansējums 15 % jeb 1 800 000 euro). 2022. gada 18. janvāra informatīvajā ziņojumā bija norādīts indikatīvs finanšu sadalījums. Ievērojot Eiropas Komisijas iesniegtos apsvērumus par KLP stratēģisko plānu 2023.–2027. gadam, plānā tika izdarīti grozījumi, tostarp finansējuma sadalē starp atsevišķiem pasākumiem jeb intervencēm un finansējums LA18 intervencei "Pārtikas kvalitātes shēmas" tika palielināts līdz 12 301 020 euro. Finansējums tika samazināts Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai pasākumam LA9 "Ražotāju grupu un organizāciju izveide". Atbalsta publiskais finansējums sadalīts pa gadiem šādās daļās, kas tālāk veido 85 % ES līdzfinansējumu un 15 % valsts līdzfinansējumu:
2024. gadā – 2 152 260 euro, t. sk. ES  1 829 421 euro, valsts 322 839 euro
2025. gadā – 2 299 620 euro, t. sk. ES 1 954 677 euro, valsts 344 943 euro;
2026. gadā – 2 452 200 euro, t. sk. ES 2 084 370 euro, valsts 367 830 euro;
2027. gadā – 2 622 180 euro, t. sk. ES 2 228 853 euro, valsts 393 327 euro;
2028. gadā – 2 774 760 euro, t. sk. ES 2 358546 euro, valsts 416 214 euro.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Nepieciešamo finansējumu noteikumu projektā plānoto pasākumu īstenošanai Zemkopības ministrija pieprasīs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā no valsts budžeta programmas 80.00.00 "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai".
Zemkopības ministrija atbalstu intervences īstenošanai izmaksās no budžeta apakšprogrammas 65.10.00. "Maksājumu iestādes izdevumi Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA) projektu un pasākumu īstenošanai (2023–2027)".
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
2021R2115
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32013R1407
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2013. gada 18. decembra Regula (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Vispārīga atsauce uz regulu 
Noteikumu projekta 3. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2013. gada 18. decembra Regula (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Vispārīga atsauce uz regulu Nr. 1407/2013
Noteikumu projekta 4. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
1. panta 1. punkts
Noteikumu projekta 17.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
3. panta 2. punkts
Noteikumu projekta 17.3. un 17.4. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
5. panta 1. punkts
Noteikumu projekta 17.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
5. panta 2. punkts
Noteikumu projekta 17.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
2. panta 2. punkts
Noteikumu projekta 17.4. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
7. panta 4. punkts
Noteikumu projekta 17.6. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
8. pants
Noteikumu projekta 17.6. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
6. panta 4. punkts
Noteikumu projekta 17.7. apakšpunkts un 18. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauku atbalsta dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
31.07.2023. noteikumu projekts tika ievietots Tiesību aktu TAP portālā publiskai apspriešanai. TAP portālā priekšlikumi par noteikumu projektu netika saņemti, bet tie tika iesūtīti Zemkopības ministrijā vēstuļu veidā.

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Kopumā par noteikumu projektu tika saņemti astoņi priekšlikumi. Vienu priekšlikumu iesniedza biedrība "Siera klubs", vienu – biedrība "Salacgrīvas nēģi" un sešus – Latvijas Pārtikas uzņēmumu federācija (turpmāk – LPUF).
Noteikuma projektā sagatavošanā tika ņemts vērā biedrības "Siera klubs" priekšlikums attiecībā uz atbalsta pieejamību visiem pārtikas kvalitātes shēmu dalībniekiem. 
2023. gada 14. septembrī notika tiešsaistes sanāksme ar LPUF pārstāvjiem, un tajā tika lemts par noteikumu projekta tālāku virzību, kā arī ņemts vērā LPUF priekšlikums attiecībā uz atbalsta pieejamību visiem pārtikas kvalitātes shēmu produktiem un pieņemts lēmums nedalīt atbalsta saņēmējus pēc apgrozījuma lieluma. Tā kā tiks veidota jauna pārtikas kvalitātes shēmu produktu uzskaites sistēma, tad priekšlikums par pārejas perioda ieviešanu vairs nav aktuāls. Daļēji tika ņemti vērā un skaidroti divi LPUF priekšlikumi saistībā ar atbalsta summas samazināšanu par vienu nacionālās shēmas produktu, t. i., Zemkopības ministrija skaidroja, ka intervences mērķis ir veicināt lauksaimniecības produktu ražotāja un pārtikas apritē iesaistīta pārstrādes uzņēmuma iesaistīšanos pārtikas kvalitātes shēmās un arvien paplašināt katra ražotāja pārtikas kvalitātes shēmās iekļaujamo produktu skaitu un līdz ar to arī atbalsta lielumu.
Biedrībai "Salacgrīvas nēģi" un LPUF tika sniegts skaidrojums, ka noteikumu projekts ir sagatavots un atbalstu ir paredzēts piešķirt, pamatojoties uz regulu 2021/2115. Tā kā šī regula aptver vienīgi lauksaimniecības produktus, atbalstu zvejniecības un akvakultūras produktu ražotājiem dalībai pārtikas kvalitātes shēmās ir plānots iekļaut Programmas zivsaimniecības attīstībai 2021.–2027. gadam pasākumā "Tirdzniecības veicināšanas pasākumi". 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Zemkopības ministrija
  • Lauku atbalsta dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
Lauku atbalsta dienesta izveidotā konkrēto produktu un atbalsta ilguma elektroniskā uzskaites sistēma tiks veidota, izmantojot esošo budžeta līdzekļus, kā arī uzturēta ar esošajiem cilvēkresursiem.

7.5. Cita informācija

Noteikumu projekts neietekmē administratīvās izmaksas tā izpildē iesaistītajām institūcijām. Noteikumos ietvertās tiesiskās normas tiks izpildītas par iestāžu esošo finansējumu.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Atbalsts dalībai bioloģiskās lauksaimniecības pārtikas kvalitātes shēmā veicinās bioloģiski saražoto un marķēto produktu pārstrādi un pieejamību tirdzniecībā, tā sniedzot ieguldījumu bioloģiskās nozares attīstībā un Zaļā kursa mērķa izpildē.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Kā izriet no noteikumu projekta 5. punkta, Lauku atbalsta dienests atbalstu administrē atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 7. marta noteikumiem Nr. 113 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības vispārējā kārtība lauku un zivsaimniecības attīstībai", un šo noteikumu 12. punktā ir noteikts, kuras prasības Lauku atbalsta dienestam ir jāievēro attiecībā uz fizisko personu datu apstrādi.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi