25-TA-2737: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2025. gada 23. septembra noteikumos Nr. 568 "Atbalsta piešķiršanas kārtība pašvaldību vietējās ekonomikas stiprināšanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2025.gada 25.septembra Ministru kabineta noteikumos Nr.568 Atbalsta piešķiršanas kārtība pašvaldību vietējās ekonomikas stiprināšanai" (turpmāk - Noteikumu projekts) izstrādāts, lai nodrošinātu atbalstu visiem projekta iesniedzējiem, kas kvalificējušies atbalsta saņemšanas nosacījumiem, pašvaldību vietējās ekonomikas stiprināšanai.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir nodrošināt papildus finansējumu, lai veicinātu vietējo uzņēmējdarbību un pašvaldību ekonomisko attīstību, atbalstot jaunu komersantu dibināšanu, esošo komersantu attīstību un darba vietu radīšanu pašvaldībās, tādējādi veicinot investīciju piesaisti un eksporta veicināšanu reģionos. Kā arī noteikt jaunu termiņu lēmumu pieņemšanai par atbalsta piešķiršanu un secīgi līguma slēgšanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Valsts atbalsts pašvaldībām, kapitālsabiedrībām, speciālo ekonomisko zonu pārvaldēm un ostu pārvaldēm ekonomiskās aktivitātes veicināšanai ir būtisks, lai nodrošinātu līdzsvarotu reģionālo attīstību, palielinātu nodarbinātību un piesaistītu investīcijas.
Ministru kabinets 2025. gada 23. septembrī apstiprināja noteikumus Nr. 568 “Atbalsta piešķiršanas kārtība pašvaldību vietējās ekonomikas stiprināšanai” (turpmāk – MK noteikumi Nr.568) ar mērķi veicināt vietējo uzņēmējdarbību un pašvaldību ekonomisko attīstību, atbalstot jaunu komersantu dibināšanu, esošo komersantu izaugsmi un darba vietu radīšanu pašvaldībās, tādējādi sekmējot investīciju piesaisti un eksporta veicināšanu reģionos.
Saskaņā ar MK noteikumu Nr.568 4. punktu reģionālās atbalstam pieejamais finansējums ir 3 000 000 euro.
Tāpat šobrīd MK noteikumos Nr.568 ir noteikts, ka LIAA lēmumu par atbalsta piešķiršanu vai atteikumu piešķirt atbalstu pieņem līdz 2025. gada 14. novembrim. Tāpat ir noteikts, ka divu nedēļu laikā pēc lēmuma par atbalsta piešķiršanu tiek noslēgts līgums par attiecīgā projekta īstenošanu.
Ministru kabinets 2025. gada 23. septembrī apstiprināja noteikumus Nr. 568 “Atbalsta piešķiršanas kārtība pašvaldību vietējās ekonomikas stiprināšanai” (turpmāk – MK noteikumi Nr.568) ar mērķi veicināt vietējo uzņēmējdarbību un pašvaldību ekonomisko attīstību, atbalstot jaunu komersantu dibināšanu, esošo komersantu izaugsmi un darba vietu radīšanu pašvaldībās, tādējādi sekmējot investīciju piesaisti un eksporta veicināšanu reģionos.
Saskaņā ar MK noteikumu Nr.568 4. punktu reģionālās atbalstam pieejamais finansējums ir 3 000 000 euro.
Tāpat šobrīd MK noteikumos Nr.568 ir noteikts, ka LIAA lēmumu par atbalsta piešķiršanu vai atteikumu piešķirt atbalstu pieņem līdz 2025. gada 14. novembrim. Tāpat ir noteikts, ka divu nedēļu laikā pēc lēmuma par atbalsta piešķiršanu tiek noslēgts līgums par attiecīgā projekta īstenošanu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK noteikumos Nr. 568 pieejamais finansējums ir 3 000 000 euro, savukārt kopējais iesniegto projektu pieteikumu, kas kvalificējas MK noteikumu Nr. 568 nosacījumiem, finansējums ir 3 897 360 euro.
Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (turpmāk – LIAA) no 2025. gada 6. oktobra līdz 17. oktobrim organizēja projektu pieteikumu atlasi. Kopumā iesniegti 48 pieteikumi par 4 457 326,78 euro, no tiem 45 projektu pieteikumi atbilst MK noteikumu Nr. 568 nosacījumiem. Attiecīgi šo 45 projektu kopējais finansējums ir 3 897 360 euro.
Minēto 45 projektu kopējais privātais ieguldījums ir plānots 24 357 633,91 euro apmērā (6,2 reizes vairāk nekā pieprasītais publiskais finansējums). LIAA šos projekta pieteikumus, kuri ranžēšanas secībā netika apstiprināti finansējuma trūkuma dēļ, noraidīja ar piebildi, ka, ja Ministru kabinets lems par papildu finansējuma piešķiršanu, lēmums var tikt pārskatīts.
Tāpat ir nepieciešams noteikt jaunu lēmuma par atbalsta piešķiršanu vai atteikumu termiņu tiem projekta pieteikumiem, kuri tikuši noraidīti finansējuma trūkuma dēļ.
Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (turpmāk – LIAA) no 2025. gada 6. oktobra līdz 17. oktobrim organizēja projektu pieteikumu atlasi. Kopumā iesniegti 48 pieteikumi par 4 457 326,78 euro, no tiem 45 projektu pieteikumi atbilst MK noteikumu Nr. 568 nosacījumiem. Attiecīgi šo 45 projektu kopējais finansējums ir 3 897 360 euro.
Minēto 45 projektu kopējais privātais ieguldījums ir plānots 24 357 633,91 euro apmērā (6,2 reizes vairāk nekā pieprasītais publiskais finansējums). LIAA šos projekta pieteikumus, kuri ranžēšanas secībā netika apstiprināti finansējuma trūkuma dēļ, noraidīja ar piebildi, ka, ja Ministru kabinets lems par papildu finansējuma piešķiršanu, lēmums var tikt pārskatīts.
Tāpat ir nepieciešams noteikt jaunu lēmuma par atbalsta piešķiršanu vai atteikumu termiņu tiem projekta pieteikumiem, kuri tikuši noraidīti finansējuma trūkuma dēļ.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu finansējumu visiem projektu pieteikumiem, kuri kvalificējas MK noteikumiem Nr. 568, ar Noteikumu projektu paredzēts noteikt papildus finansējumu 897 360 euro apmērā.
Ņemot vērā šo projektu nozīmi vietējās ekonomikas stiprināšanā un investīciju piesaistē, finansējumu 897 360 euro apmērā plānots iekšēji pārdalīt no Ekonomikas ministrijas apakšprogrammas 29.08.00 "Latvijas un Igaunijas atkrastes vēja enerģijas kopprojekts ELWIND" programmai 35.00.00 "Valsts atbalsta programmas", jo ELWIND projektā plānoto pētījumu īstenošana aizkavējās.
Papildus finansējums ļaus apstiprināt visus projektus un īstenot visas projekta pieteikumos paredzētās aktivitātēs, atbalstot pašvaldību un pašvaldību kapitālsabiedrību projektu pieteikumus, kas vērsti uz uzņēmējdarbības veicināšanu, infrastruktūras attīstību un darba vietu radīšanu. Papildu finansējuma piešķiršana radīs pozitīvu ekonomisko efektu, sekmējot ilgtermiņa izaugsmi Latvijas tautsaimniecībā.
Tāpat ar Noteikumu projektu tiek noteikts, ka LIAA lēmumu par atbalsta piešķiršanu vai atteikumu termiņu tiem projekta pieteikumiem, kuri tikuši noraidīti finansējuma trūkuma dēļ pieņem līdz 2025. gada 8.decembrim. Kā arī līgumu par attiecīgā projekta īstenošanu noslēdz 2 dienu laikā no lēmuma par atbalsta piešķiršanu.
Ņemot vērā šo projektu nozīmi vietējās ekonomikas stiprināšanā un investīciju piesaistē, finansējumu 897 360 euro apmērā plānots iekšēji pārdalīt no Ekonomikas ministrijas apakšprogrammas 29.08.00 "Latvijas un Igaunijas atkrastes vēja enerģijas kopprojekts ELWIND" programmai 35.00.00 "Valsts atbalsta programmas", jo ELWIND projektā plānoto pētījumu īstenošana aizkavējās.
Papildus finansējums ļaus apstiprināt visus projektus un īstenot visas projekta pieteikumos paredzētās aktivitātēs, atbalstot pašvaldību un pašvaldību kapitālsabiedrību projektu pieteikumus, kas vērsti uz uzņēmējdarbības veicināšanu, infrastruktūras attīstību un darba vietu radīšanu. Papildu finansējuma piešķiršana radīs pozitīvu ekonomisko efektu, sekmējot ilgtermiņa izaugsmi Latvijas tautsaimniecībā.
Tāpat ar Noteikumu projektu tiek noteikts, ka LIAA lēmumu par atbalsta piešķiršanu vai atteikumu termiņu tiem projekta pieteikumiem, kuri tikuši noraidīti finansējuma trūkuma dēļ pieņem līdz 2025. gada 8.decembrim. Kā arī līgumu par attiecīgā projekta īstenošanu noslēdz 2 dienu laikā no lēmuma par atbalsta piešķiršanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Papildu finansējuma piešķiršana 897 360 euro apmērā ir pamatota un lietderīga, jo tā nodrošina visu projektu īstenošanu un maksimāli izmanto esošo programmu mērķu potenciālu. Ieguldījums veicinās jaunu uzņēmumu dibināšanu, esošo komersantu attīstību un darba vietu radīšanu, igtermiņā paredzams nodokļu ieņēmumu pieaugums, investīciju piesaiste un ekonomiskā aktivitātes pieaugums reģionos, papildu izmaksas ir vienreizējas, savukārt ieguvumi būs ilgstoši, nodrošinot augstu multiplikatora efektu.
45 projektu kopējais finansējums ir 3 897 360 euro, savukārt privātais ieguldījums ir plānots 24 357 633,91 euro apmērā, kas ir 6,2 reizes vairāk nekā pieprasītais publiskais finansējums.
45 projektu kopējais finansējums ir 3 897 360 euro, savukārt privātais ieguldījums ir plānots 24 357 633,91 euro apmērā, kas ir 6,2 reizes vairāk nekā pieprasītais publiskais finansējums.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Sabiedrība grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē ir pašvaldības, pašvaldības vai privātās kapitālsabiedrības un ostu pārvaldes, speciālās ekonomiskās zonas pārvaldes. Noteikumu projekts radīs pozitīvu ietekmi, veicinot projektu īstenošanu tās teritorijās.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Papildu finansējums radīs pozitīvu ietekmi, nodrošinot visu apstiprināto projektu, kas kvalificējas kritērijiem, īstenošanu. Finansējuma piešķiršana veidos ekonomisko aktivitāti veicinošu vidi Latvijas reģionos, kas sekmēs vietējo uzņēmējdarbību, pašvaldību ekonomisko attīstību, jaunu uzņēmumu dibināšanu un esošo uzņēmumu izaugsmi.
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
Papildu finansējums radīs pozitīvu ietekmi, nodrošinot visu apstiprināto projektu, kas kvalificējas kritērijiem, īstenošanu. Finansējuma piešķiršana veidos ekonomisko aktivitāti veicinošu vidi Latvijas reģionos, kas sekmēs vietējo uzņēmējdarbību, pašvaldību ekonomisko attīstību, jaunu uzņēmumu dibināšanu un esošo uzņēmumu izaugsmi.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Papildu finansējums radīs pozitīvu ietekmi, nodrošinot visu apstiprināto projektu, kas kvalificējas kritērijiem, īstenošanu. Finansējuma piešķiršana veidos ekonomisko aktivitāti veicinošu vidi Latvijas reģionos, kas sekmēs vietējo uzņēmējdarbību, pašvaldību ekonomisko attīstību, jaunu uzņēmumu dibināšanu un esošo uzņēmumu izaugsmi.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Papildu finansējums radīs pozitīvu ietekmi, nodrošinot visu apstiprināto projektu, kas kvalificējas kritērijiem, īstenošanu. Finansējuma piešķiršana veidos ekonomisko aktivitāti veicinošu vidi Latvijas reģionos, kas sekmēs vietējo uzņēmējdarbību, pašvaldību ekonomisko attīstību, jaunu uzņēmumu dibināšanu un esošo uzņēmumu izaugsmi.
2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Papildu finansējums radīs pozitīvu ietekmi, nodrošinot visu apstiprināto projektu, kas kvalificējas kritērijiem, īstenošanu.
Finansējuma piešķiršana ļaus atbalstīt visus projektu iesniedzējus, tādējādi stimulējot jaunu darba vietu radīšanu, veicinot uzņēmējdarbības aktivitāti un uzlabojot reģionu investīciju vidi.
Finansējuma piešķiršana ļaus atbalstīt visus projektu iesniedzējus, tādējādi stimulējot jaunu darba vietu radīšanu, veicinot uzņēmējdarbības aktivitāti un uzlabojot reģionu investīciju vidi.
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
3 000 000
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
3 000 000
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
3 000 000
897 360
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
3 000 000
897 360
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-897 360
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-897 360
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
897 360
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Ar šo Noteikumu projektu paredzēts papildus 897 360 euro, atbalstot vēl 10 projektu pieteikumus.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Ņemot vērā, ka 2025.gadā ELWIND projektā plānoto pētījumu īstenošana aizkavējās, papildu finansējums 897 360 euro apmērā tiks nodrošināts, pārdalot to no Ekonomikas ministrijas apakšprogrammas 29.08.00 "Latvijas un Igaunijas atkrastes vēja enerģijas kopprojekts ELWIND" uz programmu 35.00.00 "Valsts atbalsta programmas", lai nodrošinātu atbalsta piešķiršanu pašvaldībām vietējās ekonomikas stiprināšanai.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Projekts apstiprināms steidzamības kārtā.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Ekonomikas ministrija
- Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
