Anotācija

24-TA-3164: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma "Eņģeļdārzi" Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, daļas pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 9. panta pirmā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz projekta “Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve “Rail Baltica” koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu” (turpmāk – Rail Baltica projekts) īstenošanas vajadzībām no privātpersonas atsavināt nekustamā īpašuma “Eņģeļdārzi” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 66720040137) daļu - zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720040540) 0,0046 ha platībā - Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā,  kas izveidota zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 66720040137 sadales rezultātā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
        Īstenojot Rail Baltica projektu, nepieciešams atsavināt nekustamā īpašuma "Eņģeļdārzi" Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 66720040137) (turpmāk – Nekustamais īpašums) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720040540) 0,0046 ha platībā (turpmāk – Nekustamā īpašuma daļa).
        Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 “Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu”. Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 “Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica” noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
        Atbilstoši būvniecības ieceres tehniskajiem risinājumiem būvatļaujā Nr. BIS-BL-379867-281 “Ātrgaitas dzelzceļa ‘‘Rail Baltica’’ DS3 posma “LV/EE robeža – Vangaži” apakšposms DPS1”, būvatļauja Nr. 2, Rail Baltica projekta īstenošanai Nekustamā īpašuma daļa būs izmantojama saistītās infrastruktūras – pašvaldības nozīmes autoceļa (autoceļa nodalījuma josla) būvniecībai.
        Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši akciju sabiedrības “RB Rail” sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot likuma “Par autoceļiem” 4. panta regulējumu.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
       Nekustamais īpašums sākotnēji nebija ierakstīts zemesgrāmatā.
       Valsts zemes dienests 2023. gada 11. decembra vēstulē Nr. 9-08/1303469-1/3 informēja Institūciju (Sabiedrība ar ierobežotu atbildību “EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS”), ka Kadastra informācijas sistēmā          Nekustamam īpašumam kā lietotājs reģistrēta fiziskā persona, pamatojoties uz  Valsts zemes dienesta Vidzemes reģionālās nodaļas 2014. gada 9. jūnija atzinumu Nr. 9-01/359272-1/1 par īpašuma tiesību atzīšanu.
        Atbilstoši Likuma 40. pantam Institūcija 2024. gada 16. februāra paziņojumā Nr. 2.3.N/2024-849 “Paziņojums par nekustamā īpašuma “Eņģeļdārzi" Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, kadastra Nr. 66720040137, daļas atsavināšanas nepieciešamību sabiedrības vajadzību nodrošināšanai”, informējot Nekustamā īpašuma lietotāju par zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 66720040137 daļas ar aptuveno platību 0,0048 ha atsavināšanas nepieciešamību Rail Baltica projekta vajadzībām, vienlaikus izteica lūgumu ierakstīt Nekustamo īpašumu zemesgrāmatā vai pilnvarot Institūciju lietotāja vārdā veikt visas nepieciešamās darbības un ierakstīt sabiedrības vajadzībām nepieciešamo zemi zemesgrāmatā, par ko šādā gadījumā Institūcija segs visus izdevumus.
        2024. gada 28. jūnijā zvērināts notārs apliecināja Ģenerālpilnvaru Nr. 1706, ar kuru Nekustamā īpašuma lietotājs pilnvaro Institūciju veikt visas nepieciešamās darbības īpašuma tiesību sakārtošanai un Rail Baltica projektam nepieciešamās Nekustamā īpašuma daļas ierakstīšanai zemesgrāmatā uz Nekustamā īpašuma lietotāja vārda.
Valsts zemes dienesta Vidzemes reģionālās nodaļas 2014. gada 09. jūnija atzinumā Nr. 9-01/359272-1/1 par īpašuma tiesību atzīšanu minēts, ka ar lietā esošiem dokumentiem ir pierādītas mantošanas tiesības uz Nekustamo īpašumu un Nekustamā īpašuma lietotājam ir tiesības turpināt īpašuma tiesību atjaunošanu.
         2024. gada 23. februārī elektroniskā sarakstē Valsts zemes dienests informēja Institūciju, ka nav tiesīgs veikt un arī neplāno organizēt zemes kadastrālo uzmērīšanu zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 66720040137 par valsts budžeta līdzekļiem.

        Limbažu novada pašvaldības Centrālās pārvaldes Nekustamā īpašuma un teritorijas plānojuma nodaļas 2024. gada 23. aprīļa izziņā Nr. 4.6.8/24/142 norādīts, ka Nekustamā īpašuma lietotājs maksā nekustamā īpašuma nodokli par faktiskajā lietošanā esošo zemi 0,5 ha platībā ar kadastra apzīmējumu 66720040137. Limbažu novada pašvaldības Centrālās pārvaldes Nekustamā īpašuma un teritorijas plānojuma nodaļas rīcībā nav informācijas par Nekustamā īpašuma strīda esamību. Par nekustamo īpašumu Limbažu novadā, Salacgrīvas pagastā “Eņģeļdārzi” (kadastra Nr. 66720040137) nav nekustamā īpašuma nodokļa parāda.
        Saskaņā ar Limbažu novada pašvaldības Centrālās pārvaldes Nekustamā īpašuma un teritorijas plānojuma nodaļas 2024. gada 4. jūnijā lēmumu Nr. 8.16/24/103 “Par zemes vienības Limbažu novadā, Salacgrīvas pagastā “Eņģeļdārzi” sadalīšanu un lietošanas mērķa noteikšanu” zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 66720040137 sadalīta divās daļās, kur zemes vienības daļa ar aptuveno platību 0,0048 ha iekļauta jauna pašvaldības nozīmes ceļa izbūves teritorijā un ceļa zemes nodalījuma joslas robežā, savukārt daļa ar aptuveno platību 0,4952 ha ar Rail Baltica projekta risinājumiem netiek ietekmēta.

      Kadastra informācijas sistēmas dati par Nekustamo īpašumu un Nekustamā īpašuma atsavināmo daļu pēc kadastrālās uzmērīšanas procesa pabeigšanas.
1.       Nekustamais īpašums pēc zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 66720040137 sadales sastāv no divām zemes vienībām:
1.1.    zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 66720040539 – 0,56 ha platībā; 
1.2.    zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 66720040540 – 0,0046 ha platībā.
Saskaņā ar Kadastra informācijas sistēmas datiem uz zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 66720040539 atrodas būves: dzīvojamā māja (būves kadastra apzīmējums 66720040137001), pamati (būves kadastra apzīmējums 66720040137003), pirts (būves kadastra apzīmējums 66720040137004) un arī koka šķūnis (būves kadastra apzīmējums 66720040539001).
       Limbažu novada pašvaldības Centrālās pārvaldes Nekustamā īpašuma un teritorijas plānojuma nodaļas 2024. gada 28. novembra izziņā Nr. 4.6.8/24/419 sniegts skaidrojums, ka līdz 1993.gada 5. aprīlim Kadastra informācijas sistēmā reģistrētās būves atbilstoši likumam “Par 1937. gada 22. decembra Zemesgrāmatu likuma spēka atjaunošanu un spēkā stāšanās kārtību” nav reģistrētas Limbažu novada pašvaldībā uz citas personas vārda.      Nodaļas rīcībā nav datu vai dokumentu par būvju piederību, tiesisko valdījumu vai lietojumu, būves neatrodas Limbažu novada pašvaldības bilancē vai lietošanā.
       Līdz ar to būvju īpašuma tiesību sakārtošanas un ierakstīšanas zemesgrāmatā pienākums jāuzņemas Nekustamā īpašuma īpašniekam patstāvīgi pēc Nekustamā īpašuma ierakstīšanas zemesgrāmatā. 
Būves netiek skartas ar Rail Baltica projekta risinājumiem.

      Nekustamā īpašuma atsavināmai daļai – zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720040540) 0,0046 ha platībā Kadastra informācijas sistēmā noteikts apgrūtinājums - biosfēras rezervāta ainavu aizsardzības zonas teritorija – 0,0046 ha.
      Ņemot vērā, ka Nekustamā īpašuma daļu veidojošā zemes vienība atrodas biosfēras rezervāta ainavu aizsardzības zonas teritorijā, pēc atsavināšanas attiecībā uz tās turpmāko izmantošanu būs ievērojami Ministru kabineta 2011. gada 19. aprīļa noteikumos Nr. 303 "Ziemeļvidzemes biosfēras rezervāta individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi" noteiktie ierobežojumi.
      Zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720040540) noteikts lietošanas mērķis – zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā (kods 1101). Zemes vienība atrodas lauksaimniecībā izmantojamās zemes platībā.
      Nekustamā īpašuma daļa Rail Baltica projekta ietvaros būs izmantojama saistītās infrastruktūras – pašvaldības nozīmes autoceļa izbūvei.  
      Uz atsavināmās Nekustamā īpašuma daļas neatrodas zemesgrāmatā un/vai Kadastra informācijas sistēmā reģistrētas būves.

       Saskaņā ar situāciju pirms zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720040137) sadales, nodalot Rail Baltica projekta īstenošanai un saistītajai infrastruktūrai nepieciešamo (atsavināmo) zemes vienības daļu aptuveni 0,0048 ha platībā (pēc zemes vienības sadales zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 66720040540, 0,0046 ha platībā), atlikumā veidojas zemes vienības daļa aptuveni 0,4952 ha platībā (pēc zemes vienības sadales zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 66720040539, 0,56 ha platībā).  
        Atbilstoši Limbažu novada pašvaldības 2023. gada 9. novembra izvērtējumam (vēstule Nr. 8.2/23/1410) zemes vienība atrodas Lauksaimnieciskajā teritorijā (L) un neapbūvēta zemes daļa, kas atrodas šajā teritorijā, nevar būt mazāka par 2 ha. Šis ierobežojums neattiecas uz zemes daļām, kas ir apbūvētas – apbūvētām daļām nav platību ierobežojuma.
        Ņemot vērā minēto un to, ka uz zemes vienības atlikušās daļas saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datiem atrodas būves – dzīvojamā māja (būves kadastra apzīmējums 66720040137001), pamati (būves kadastra apzīmējums 66720040137003), pirts (būves kadastra apzīmējums 66720040137004) un arī koka šķūnis (būves kadastra apzīmējums 66720040539001), ievērojot Salacgrīvas novada domes 2009. gada 19. augusta saistošo noteikumu Nr. 6 6.13.1. apakšpunktā minēto, ka viensēta (savrupmāja, saimniecības ēka, pirts) ir Lauksaimnieciskajās teritorijās atļautā izmantošana, secināms, ka zemes vienības daļa 0,4952 ha platībā atbilst pašvaldības teritoriālajam plānojumam un turpmāk ir izmantojama patstāvīgi.
       Saskaņā ar akciju sabiedrības “RB Rail”, kas ir atbildīga par Rail Baltica trases projektēšanu, sniegto informāciju Nekustamā īpašuma atlikušajai (neatsavināmajai) zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720040539) 0,56 ha platībā Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros ir paredzēta piekļuve no projektēta pašvaldības nozīmes autoceļa.

      Institūcijas Rail Baltica projektam atsavināmā īpašuma atlīdzības noteikšanas pastāvīgā komisija (Komisija) 2024. gada 26. novembra sēdes slēgtajā daļā apstiprināja atlīdzības apmēru par sabiedrības vajadzībām – projekta “Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūves “Rail Baltica” koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu” īstenošanai – atsavināmo nekustamā īpašuma “Eņģeļdārzi” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 66720040137) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720040540) 0,0046 ha platībā – Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, nosakot to atbilstoši kopējai tirgus vērtībai 78,20 EUR (septiņdesmit astoņi eiro, 20 centi).

      Komisija noteica, ka Nekustamā īpašuma atsavināmās daļas atsavināšanas procesuālās darbības ir turpināmas un Pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu ir noslēdzams pēc tam, kad Nekustamā īpašuma atsavināmā daļa ierakstīta zemesgrāmatā uz lietotāja vārda atbilstoši Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma 40. panta otrajā daļā noteiktajam.

      Institūcijā 2024. gada 22. novembrī elektroniskā sarakstē ar Nekustamā īpašuma lietotāja/īpašnieka tuvu radinieku (mazmeitu), ar kuru Institūcija ir informēta un uztur saziņu visā īpašuma tiesību atjaunošanas, ierakstīšanas zemesgrāmatā un arī atsavināšanas procesa laikā, saņemta informācija, ka Nekustamā īpašuma lietotājs/īpašnieks piekrīt atlīdzības apmēram.   
       Alternatīvais vērtējums nav iesniegts.

       2024. gada 30. novembrī Institūcija Satiksmes ministrijai iesniedz Nekustamā īpašuma atsavināšanas lietas dokumentus, tostarp Komisijas 2024. gada 26. novembra lēmumu Nr. 2024/223 “Par taisnīgas atlīdzības apmēra apstiprināšanu par nekustamā īpašuma “Eņģeļdārzi” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 66720040137) Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, daļu, kas atsavināma projekta “Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve “Rail Baltica” koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu” īstenošanai” izvērtēšanai atbilstoši Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu, kā arī aprēķina atlīdzības apmēru par servitūta tiesību izlietošanu un to izmaksā nekustamā īpašuma īpašniekam” 36. punktā noteiktajam, kā arī citus dokumentus, kas nepieciešami izskatīšanai Ministru kabinetā.
       2024. gada 5. decembrī Satiksmes ministrija ar lēmumu Nr. 03.1-14/4096 "Par taisnīgas atlīdzības apmēra noteikšanu sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma "Eņģeļdārzi" Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, daļas atsavināšanai" apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par Nekustamā īpašuma daļas – zemes vienības (kadastra apzīmējums 6672 004 0540) 0,0046 ha platībā atsavināšanu, nosakot to atbilstoši tirgus vērtībai 78,20 EUR (septiņdesmit astoņi eiro, 20 centi). Pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma labprātīgu atsavināšanu ir noslēdzams pēc tam, kad Nekustamais īpašums ir ierakstīts zemesgrāmatā uz Lietotāja vārda atbilstoši Likuma 40. panta otrajā daļā noteiktajam. Ievērojot to, ka Institūcija nevarēja iesniegt informāciju par paredzamo nekustamā īpašuma ierakstīšanas zemesgrāmatā brīdi, Ministru kabineta rīkojums par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu netika virzīts saskaņošanai. 

      2025. gada 24. aprīlī ar Vidzemes rajona tiesas tiesneša lēmumu Nekustamais īpašums visā tā sastāvā (zemes vienības ar kadastra apzīmējumiem 66720040539 un 66720040540) ierakstīts zemesgrāmatā (Salacgrīvas pagasta zemesgrāmatas nodalījums Nr. 100000944058) uz Nekustamā īpašuma lietotāja vārda, un uz zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 66720040540 uzlikta aizlieguma atzīme.

     2025. gada 16. septembrī Satiksmes ministrija ar vēstuli Nr. 07-02/2846 informē Institūciju, ka Nekustamā īpašuma atsavināšanas procesa pabeigšanai līdz 2025. gada beigām izmaksas sedzamas no 60.07.00 programmas.
2025. gada 22. septembrī Institūcija saņēma Nekustamā īpašuma daļas aktualizēto vērtējumu (Vērtējums).
Saskaņā ar Vērtējumu Nekustamā īpašuma atsavināmās daļas tirgus vērtība ir aprēķināta 82,80 EUR (astoņdesmit divi eiro un 80 centi), ko veido atsavināmās daļas 0,0046 ha platībā tirgus vērtība 82,80 EUR apmērā jeb 1,80 EUR/m². Atsavināšanas rezultātā atlikušās zemes vienības (kadastra apzīmējums 66720040539) 0,56 ha platībā vērtības samazinājums nav konstatēts.

      2025. gada 26. septembrī Komisija sēdē izvērtēja sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja atkārtoti sagatavoto vērtējumu un tam pievienotos dokumentus un pieņēma lēmumu apstiprināt atlīdzības apmēru par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu, nosakot to atbilstoši tirgus vērtībai 82,80 EUR (astoņdesmit divi eiro un 80 centi) jeb 1,80 EUR/m2.
     2025. gada 26. septembrī Institūcija ar vēstuli Nr. 2.3.N/2025-2856 informēja Nekustamā īpašuma īpašnieku par precizēto un atkārtoti aprēķināto atlīdzības apmēru.
2025. gada 6. oktobrī elektroniskā sarakstē ar Nekustamā īpašuma īpašnieka tuvu radinieku (mazmeitu), par kuru Institūcija ir informēta un uztur saziņu visā īpašuma tiesību atjaunošanas, ierakstīšanas zemesgrāmatā un arī atsavināšanas procesa laikā, saņemta informācija, ka Nekustamā īpašuma īpašnieks piekrīt Komisijas 2025. gada 26. septembra sēdē atkārtoti aprēķinātās atlīdzības apmēram par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu un turpmākajā procesā klātienē nepiedalīsies.

      Komisija 2025. gada 9. oktobra sēdes slēgtajā daļā nolēma apstiprināt atlīdzības apmēru par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu, nosakot to tirgus vērtības 82,80 EUR (astoņdesmit divi eiro un 80 centi) apmērā, ko veido atsavināmās daļas ar kopējo platību 0,0046 ha tirgus vērtība 82,80 EUR (astoņdesmit divi eiro un 80 centi), jeb 1,80 EUR/m2.

      Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 “Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu, kā arī aprēķina atlīdzības apmēru par servitūta tiesību izlietošanu un to izmaksā nekustamā īpašuma īpašniekam” 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2025. gada 5. novembra lēmumu Nr. 03.1-14/3411 apstiprināja Nekustamā īpašuma daļas tirgus vērtību 82,80 EUR (astoņdesmit divi euro, 80 centi) jeb 1,80 EUR par vienu kvadrātmetru zemes platības.

      Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Nekustamā īpašuma īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
      Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
      Pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas, Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
      Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija atsavināto Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros pēc būvdarbu pabeigšanas un inženierbūvju nodošanas ekspluatācijā plānots attiecīgi izveidotos nekustamos īpašumus – zemes vienības un uz tām izbūvētos pašvaldības nozīmes autoceļus – nodot pašvaldības īpašumā. Savukārt Satiksmes ministrija šobrīd strādā pie risinājuma (attiecīgu grozījumu normatīvajos aktos un/ vai informatīvā ziņojuma sagatavošana un iesniegšana izskatīšanai valdībā par esošo situāciju), lai nākotnē pēc pašvaldības nozīmes ceļa izbūves šāda veida ceļš (autoceļš) ar visiem tā kompleksā ietilpstošajiem elementiem būtu nododams pašvaldības īpašumā, jo, ievērojot likuma “Par autoceļiem” 4. panta trešās daļas tiesisko regulējumu, pašvaldību nozīmes ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz atsavināt nekustamā īpašuma “Eņģeļdārzi” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 66720040137) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720040540) 0,0046 ha platībā – Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
     Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
     Likuma “Par autoceļiem” 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, savukārt šā likuma 4. panta trešā daļa noteic, ka pašvaldību un komersantu ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, kā arī māju ceļi ir attiecīgo pašvaldību, komersantu vai fizisko personu īpašums.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļu aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
-
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļas nepieciešamība sabiedrības vajadzībām konstatēta Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros izstrādātajos detalizētajos tehniskajos risinājumos būvprojektā.

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Nekustamā īpašuma īpašnieku, no kura Nekustamā īpašuma daļa atsavināma sabiedrības vajadzībām.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai. Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai, kas labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija

      Rīkojuma projektam ir ietekme uz valsts budžetu, jo izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma daļas pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no 60.07.00. programmas "Eiropas transporta infrastruktūras projekti (Rail Baltica)" līdzekļiem.
       Ministru kabineta 2025. gada 1. jūlija sēdē izskatīts Satiksmes ministrijas informatīvais ziņojums "Par finansējumu nekustamo īpašumu iegūšanai Rail Baltica projekta īstenošanai" (prot Nr. 26 32. §) un atļauts Satiksmes ministrijai ar Ministru kabineta 2023. gada 17. janvāra sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 3 56. §) "Informatīvais ziņojums "Par nepieciešamo finansējumu Rail Baltica projekta vajadzībām iegūto nekustamo īpašumu apsaimniekošanai 2023. - 2025. gadā"" 1. punktu piešķirto finansējumu nekustamo īpašumu pārvaldīšanai 60.07.00. programmas "Eiropas transporta infrastruktūras projekti (Rail Baltica)" ietvaros izmantot ar nekustamo īpašumu iegūšanu (tai skaitā atsavināšanu) Rail Baltica projekta īstenošanai saistīto izdevumu segšanai.
 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr.639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm. 
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas – Satiksmes ministrija un sabiedrība ar ierobežotu atbildību “EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS”.

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa un autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi