Anotācija (ex-ante)

23-TA-497: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Paredz iespēju iedzīvotāju ienākuma nodokļa maksātājiem- saimnieciskās darbības veicējiem iedzīvotāju ienākuma nodokļa avansa maksājumus veikt labprātīgi arī 2023.gadā. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekts paredz, ka saimnieciskās darbības veicēji (iedzīvotāju ienākuma nodokļa maksātāji) iedzīvotāju ienākuma nodokļa avansa maksājumus arī par 2023.gadu var veikt labprātīgi, ja paši prognozē, ka saimnieciskās darbības rezultāts būs pozitīvs.
Attiecīgi iedzīvotāju ienākuma nodokļa maksātājs pats varēs izvērtēt, vai tas spēj un vēlas veikt iedzīvotāju ienākuma nodokļa nomaksu vienreiz gadā, iesniedzot gada ienākumu deklarāciju, vai vēlas sadalīt maksājumu vairākās daļās, labprātīgi veicot iedzīvotāju ienākuma nodokļa avansa maksājumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Nākamā diena pēc izsludināšanas (likumprojektam)
Pamatojums
Lai nodrošinātu, ka iedzīvotāju ienākumam nodokļa maksātājam - saimnieciskās darbības veicējam arī 2023.gadā ir pieejama iespēja veikt labprātīgi iedzīvotāju ienākuma nodokļa avansa maksājumus, jo Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 6.panta pirmajā daļā iekļautais normatīvais regulējums ir noteikts konkrētam laika posmam (par 2020., 2021. un 2022. taksācijas gadu).
Šobrīd, atbilstoši likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" 18.panta trešajai daļai, pirmais iedzīvotāju ienākuma nodokļa avansa maksājums 2023.gadā ir jāiemaksā vienotajā nodokļu kontā ne vēlāk kā 23.martā.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pašreiz Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 6.panta pirmā daļa nosaka iedzīvotāju ienākuma nodokļa maksātāja tiesības neveikt likumā “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli”  noteiktos iedzīvotāju ienākuma nodokļa avansa maksājumus no saimnieciskās darbības ienākuma par 2020., 2021. un 2022. taksācijas gadu.
Sākot ar 2023.gadu iedzīvotāju ienākuma nodokļa maksātājam ir jāveic iedzīvotāju ienākuma nodokļa avansa maksājumi saskaņā ar likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" noteikto.
Likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" 18.panta trešā daļa paredz, ka iedzīvotāju ienākuma nodokļa maksātājs patstāvīgi iemaksā vienotajā nodokļu kontā aprēķinātos iedzīvotāju ienākuma nodokļa avansa maksājumus par taksācijas gadu šādos termiņos: ne vēlāk kā 23. martā, ne vēlāk kā 23. jūlijā, ne vēlāk kā 23. septembrī un ne vēlāk kā 23. novembrī. Līdz ar to pirmais iedzīvotāju ienākuma nodokļa avansa maksājums 2023.gadā ir jāiemaksā vienotajā nodokļu kontā ne vēlāk kā 23.martā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 6.panta pirmā daļā noteiktais normatīvais regulējums paredzēja dot iedzīvotāju ienākuma nodokļa maksātājiem - saimnieciskās darbības veicējiem iespēju pēc Covid-19 pandēmijas maksimāli efektīvi izmantot to rīcībā esošo finanšu resursus, ieguldot tos savā saimnieciskajā darbībā.
Tomēr dažādās saimnieciskās darbības jomās ekonomiskās darbības atjaunošanās tempi un iespēja gūt saimnieciskās darbības ienākumus var atšķirties. Tāpat, lai gan 2022. gadā Covid-19 infekcijas sekas daļēji tika pārvarētas un bija iespējams atjaunot normālu saimniecisko darbību, tomēr šos procesus neparedzēti bremzēja citi ārēji apstākļi kā Krievijas izraisītā kara Ukrainā ietekme uz globālo ekonomiku.
Risinājuma apraksts
Lai dotu iespēju iedzīvotāju ienākuma nodokļa maksātājiem - saimnieciskās darbības veicējiem  pilnībā atjaunot Covid-19 infekcijas laikā sašaurināto saimniecisko darbību, likumprojekts paredz, ka iedzīvotāju ienākuma nodokļa maksātāji- saimnieciskās darbības veicēji iedzīvotāju ienākuma nodokļa avansa maksājumus arī par 2023.gadu var veikt labprātīgi, ja paši prognozē, ka saimnieciskās darbības rezultāts būs pozitīvs.
Attiecīgi iedzīvotāju ienākuma nodokļa maksātājs pats varēs izvērtēt, vai tas spēj un vēlas veikt iedzīvotāju ienākuma nodokļa nomaksu vienreiz gadā, iesniedzot gada ienākumu deklarāciju, vai vēlas sadalīt maksājumu vairākās daļās, labprātīgi veicot iedzīvotāju ienākuma nodokļa avansa maksājumus.
Valsts ieņēmumu dienests nodrošinās, ka automātiski ģenerētajos  iedzīvotāju ienākuma nodokļa avansa maksājumu aprēķinos par 2023. gadu aprēķina summas būtu nulle. Minētais būs attiecināms gan uz 2022. gadā ģenerēto iedzīvotāju ienākuma nodokļa avansa maksājumu aprēķinu par 2023. gada pirmo ceturksni, gan uz 2023. gadā ģenerēto iedzīvotāju ienākuma nodokļa avansa maksājumu aprēķinu par 2023. gada otro, trešo un ceturto ceturksni. Ja nodokļa maksātājs iesniegs 2022. gada ienākumu deklarāciju pirms likumprojekta spēkā stāšanos un izmaiņu veikšanas Valsts ieņēmumu dienesta informācijas sistēmās, tad par 2023. gadu jau izveidotajiem automātiskajiem iedzīvotāju ienākuma nodokļa maksājumu aprēķiniem būs veikts datu labojums, precizējot aprēķināto iedzīvotāju ienākuma nodokļa maksājumu aprēķinu uz nulli. Katram nodokļa maksātajām būs nosūtīts paziņojums Valsts ieņēmumu dienesta Elektroniskās deklarēšanas sistēmā ar informāciju par veiktajiem labojumiem un par tiesībām labprātīgi maksāt iedzīvotāju ienākuma nodokļa avansa maksājumus, iesniedzot aprēķinu par iedzīvotāju ienākuma nodokļa avansu maksājumu lielumu taksācijas gadā.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Saimnieciskās darbības veicēji (iedzīvotāju ienākuma nodokļa maksātāji)
Ietekmes apraksts
Sniegta iespēja saimnieciskās darbības veicējiem (iedzīvotāju ienākuma nodokļa maksātājiem) maksimāli efektīvi izmantot to rīcībā esošo finanšu resursus, lai iespējami efektīvāk atjaunotu normālu saimniecisko darbību.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Iedzīvotāju ienākuma nodokļa avansa maksājumu labprātīgas nomaksas iespēja 2023.gadā veicinās iedzīvotāju ienākumu nodokļa maksātāju –saimnieciskās darbības veicēju spēju iespējami efektīvāk atjaunot normālu saimniecisko darbību.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
1 916 200 000
0
2 026 190 000
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
479 050 000
0
506 547 500
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
1 437 150 000
0
1 519 642 500
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
19 300
0
1 351
0
1 351
1 351
2.1. valsts pamatbudžets
0
19 300
0
1 351
0
1 351
1 351
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
1 916 200 000
-19 300
2 026 190 000
-1 351
0
-1 351
-1 351
3.1. valsts pamatbudžets
479 050 000
-19 300
506 547 500
-1 351
0
-1 351
-1 351
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
1 437 150 000
0
1 519 642 500
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
19 300
0
1 351
0
1 351
1 351
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)


 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Nepieciešamo izmaiņu veikšanai Valsts ieņēmumu dienesta informācijas sistēmās ir nepieciešams finansējums 19 299,50 EUR ar PVN apmērā
 
VID IS nosaukums Izmaksas cilvēkdienās (c/d) Vienas c/d cena EUR Izmaksas EUR ar PVN
Elektroniskās deklarēšanas  sistēma (EDS) 29 665,50

19 299,50

 
Uzturēšana gadā 7% (turpmāk katru gadu)     1 350,97
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Fiskālā ietekme saimnieciskās darbības veicējiem iedzīvotāju ienākuma nodokļa avansa maksājumus arī par 2023.gadu veicot labprātīgi, kopumā vērtējama neitrāli, jo rada nobīdi tikai iedzīvotāju ienākuma nodokļa  ieņēmumu naudas plūsmā. Negūtie ieņēmumi no avansa maksājumiem 2023.gadā tiks kompensēti nākamajā gadā, saimnieciskās darbības veicējiem maksājot lielākas iedzīvotāju ienākuma nodokļa summas pēc gada deklarāciju iesniegšanas (netiek atskaitīti iepriekš veiktie avansa maksājumi).

Nepieciešamo izmaiņu veikšanai un uzturēšanai Valsts ieņēmumu dienesta informācijas sistēmās nepieciešamais finansējums tiks nodrošināts Finanšu ministrijas resora piešķirtā valsts budžeta ietvaros.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Likumprojekts paredz pagarināt tajā jau iekļauta normatīvā regulējuma (Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 6.panta pirmā daļa) piemērošanu arī 2023.gadā, nemainot šī regulējuma būtību.
Līdz ar to sabiedrības iesaiste jau tika nodrošināta, iepriekš izstrādājot minēto normatīvo regulējumu (Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 6.panta pirmā daļa).

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ieņēmumu dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi