Anotācija (ex-ante)

23-TA-2726: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 13. jūnija noteikumos Nr. 298 "Dabas aizsardzības pārvaldes publisko maksas pakalpojumu cenrādis"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Izdoti saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību  5. panta devīto daļu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir precizēt Dabas aizsardzības pārvaldes publisko maksas pakalpojumu cenrāža pakalpojuma pozīciju nosaukumus, mērvienības un izmaksas atbilstoši faktiskajai situācijai, kā arī izslēgt no cenrāža pozīciju “Komerciālu pasākuma rīkošana brīvā dabā īpaši aizsargājamā dabas teritorijā, ja tiek izmantota valsts zeme, kas atrodas pārvaldes pārvaldīšanā”, lai neradītu papildu finansiālu slogu tautas masu sporta organizatoriem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2023. gada 13. jūnija noteikumi Nr. 298 “Dabas aizsardzības pārvaldes publisko maksas pakalpojumu cenrādis" (turpmāk - noteikumi Nr. 298) nosaka publisko maksas pakalpojumu veidus un cenu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumos Nr. 298 noteiktie atsevišķu pakalpojumu pozīciju nosaukumi, mērvienības  un nosacījumi to piemērošanai rada neskaidrības, kā arī nepieciešams aktualizēt izmaksas atbilstoši elektrības cenu kāpumam.
Risinājuma apraksts
Ir nepieciešams precizēt noteikumu Nr. 298 atsevišķu pakalpojumu pozīciju nosaukumus, mērvienības un izmaksas.
Noteikumu projekts papildināts ar 3.1 un 3.2 punktiem, lai korekti noteiktu atlaidi par stāvlaukuma Līgatnes dabas takās izmantošanu transportlīdzekļiem, ar kuriem pārvietojas bāreņi un bez vecāku gādības palikuši bērni, krīzes centru, ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūciju klienti un Valsts izglītības informācijas sistēmā reģistrēto speciālo izglītības iestāžu izglītojamie, personas ar I un II invaliditātes grupu, uzrādot atbilstošus dokumentus. 
Lai korekti piemērotu maksas atlaidi par noteikumu Nr. 298 pielikuma 6.4. apakšpunktā noteikto pakalpojuma veidu - izglītojošu nodarbību/pārgājienu grupām - atlaides kategorija ir izteikta atsevišķā noteikumu Nr. 298 3.2 punktā, jo atlaidi nevar piemērot individuāli katrai personai.
Precizēta noteikumu Nr. 298 5. punkta redakcija, kas paredz Dabas aizsardzības pārvaldes pakalpojumus, kuriem piemēro  30% atlaidi, savukārt jauns papildu noteikumu Nr. 298 51. punkts nosaka pakalpojumus, kuriem piemēro 100% atlaidi. Nenoteiktības mazināšanai izslēgta atlaides piemērošana 50% apmērā.
Noteikumu Nr. 298 pielikuma 2.3. apakšpunktam precizēts nosaukums, lai skaidri noteiktu, ka maksa kempingpiekabei tiek piemērota par stāvlaukuma izmantošanu kopā ar elektrības pieslēgumu, tāpat ir veikts pakalpojuma izmaksu pamatojošais aprēķins, kā rezultātā atbilstoši elektrības cenu kāpumam, ir precizēta pakalpojuma maksa.
Uzsākot noteikumu piemērošanu, Dabas aizsardzības pārvalde ir secinājusi, ka cenrādī noteiktā maksa par vienu bišu saimi nav atbilstoša, jo biškopji, novietojot bišu dravas, galvenokārt izmanto daudzkorpusa stropus, t.i., vienā vietā tiek novietoti vairāki desmiti savstarpēji savienotu stropu - bišu saimju, un praktiski tiek izmantota platība vagoniņa ar stropiem novietošanai, par ko arī ir aprēķināta maksa 10,50 euro . Tāpat nav nepieciešams noteikt, ka tas ir vienā zemes vienībā, jo valsts zemes vienības ir lielas teritorijas - vairāki desmiti un simti hektāru lielas, un var tikt izmantotas vairākas vietas vienā zemes vienībā. Attiecīgi par katru vietu piemērojama maksa 10,50 euro, kas ir samērīgi. Līdz ar to precizēts noteikumu Nr. 298 pielikuma 4. punktā noteiktais pakalpojuma veida nosaukums un mērvienība.
Tā kā Dabas aizsardzības pārvaldes rīcībā ir arī elektrotransportlīdzeklis, tad noteikumu Nr. 298 pielikuma 6.6. apakšpunktā noteiktās dabas izglītības izbraukuma lekcijas vai nodarbības, kā arī noteikumu Nr. 298 7.4. apakšpunktā noteikto pakalpojumu ceļa izdevumu noteikšanai ir jāparedz arī elektrotransportlīdzekļa elektrības patēriņa un elektroenerģijas cenas datu izmantošana. 

No publisko pakalpojumu maksas cenrāža svītrots noteikumu projekta pielikuma sākotnēji noteikumu Nr. 298 7. punktā paredzētais pakalpojums “Komerciālu pasākumu rīkošana brīvā dabā īpaši aizsargājamā dabas teritorijā, ja tiek izmantota valsts zeme, kas atrodas Pārvaldes pārvaldīšanā”. Precizējums veikts, ievērojot sporta pasākumu rīkotāju pausto nostāju, ka tas  rada nesamērīgu administratīvo slogu, birokrātiskus šķēršļus sporta pasākumu rīkotājiem, kavē tautas sporta attīstību kopumā, jo var izraisīt dalības maksas pieaugumu, kas būtiski ierobežo tautas sporta pasākumu dalībnieku iespējas piedalīties šāda tipa sporta notikumos. Līdz ar to precizēta pielikumā tālāk sekojošo pakalpojumu veidu numerācija, atsauces noteikumu projekta 6. (noteikumu Nr. 298 paredzētajā 51.punktā), 7. (noteikumu Nr. 298 paredzētajā 6.2. apakšpunktā) un 8. punktā (noteikumu Nr. 298 paredzētajā 6.3. apakšpunktā), kā arī informācija anotācijā un tās pielikumā.
Dabas aizsardzības pārvalde ir izveidojusi elektrotransportlīdzekļa uzlādes vietas ar iespēju pie vienas uzlādes stacijas uzlādēt divus elektrotransportlīdzekļus, piemēram, viena šāda stacija atrodas Gūtmaņalas stāvlaukumā, Siguldā. Noteikumu Nr. 298 pielikuma 8. punktā noteiktā pakalpojuma mērķis ir veicināt videi draudzīgu transportlīdzekļu izmantošanu, samazinot fosilās degvielas izmantošanu un gaisa piesārņojumu īpaši aizsargājamās dabas teritorijās.
Noteikumu Nr. 298 pielikums papildināts ar 9. punktu, kas nosaka maksu par citu Dabas aizsardzības pārvaldes izveidotu labiekārtotu stāvlaukumu izmantošanu, piemēram, Gūtmaņalas stāvlaukumu, Siguldā, paredzot diferencētu maksu par vieglās automašīnas, mikroautobusa un autobusa novietošanu, kā arī maksu par stāvlaukuma izmantošanu ar elektrības pieslēgumu kempingpiekabei.
Tā kā Līgatnes dabas takās lielāko apmeklētāju daļu veido ģimenes ar bērniem, kuras pārvietojas ar vieglo pasažieru automašīnu, savukārt autobusu un mikroautobusu skaits, ar kuriem pārvietojas skolēni vai citu kategoriju apmeklētāji, ir skaitliski neliels un sastāda tikai 3% no stāvlaukumā novietotā kopējā transportlīdzekļu skaita, tad Līgatnes dabas takās nav paredzēts izdalīt atsevišķas transportlīdzekļa kategorijas maksai par stāvēšanu. Tāpat viens no aspektiem ir veicināt Līgatnes dabas taku apmeklētāju pārvietošanos ar lielākas ietilpības transportlīdzekļiem, t.i. mikroautobusiem, autobusiem, nodrošinot lielākus ieņēmumus no Līgatnes dabas taku apmeklējuma biļetēm, nekā ieņēmumus, kas varētu rasties no paaugstināta maksas noteikšanas par stāvlaukuma izmantošanu.

Dabas aizsardzības pārvaldes publiskajiem maksas pakalpojumiem tiek piemērota 21% pievienotās vērtības nodokļa likme.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Uzsākot noteikumu piemērošanu, Dabas aizsardzības pārvalde ir secinājusi, ka cenrādī noteiktā maksa par vienu bišu saimi nav atbilstoša, līdz ar to alternatīva paredz pakalpojuma nosaukuma un mērvienības izteikšanu jaunā redakcijā.
Tika izvērtēts alternatīvs risinājums, piemērot brīvprātīgu maksājumu publisko pasākumu organizētājiem, gadījumā, ja īpaši aizsargājamā dabas teritorijā rīkotā pasākumā ar dalības maksu tiek izmantota valsts zeme, kas atrodas Dabas aizsardzības pārvaldes pārvaldīšanā. Tomēr ievērojot Likuma par budžetu un finanšu vadību terminu skaidrojumu, ka maksas pakalpojums ir pasākumu kopums, ko valsts budžeta iestāde ārējos normatīvajos aktos paredzētajos gadījumos veic par samaksu, lai nodrošinātu sabiedrības vajadzību ievērošanu, valsts pārvaldes iestādes publisko maksas pakalpojumu cenrādis nevar paredzēt tiesisko regulējumu brīvprātīgam maksājumam (ziedojumam) valsts iestādei. Tādējādi noteikumu Nr. 298 pielikuma sākotnējās redakcijas 7. punktā noteiktais pakalpojums ir dzēsts.
Noteikumu projekts paredz jaunu maksas pakalpojumu "Elektrotransportlīdzekļa uzlāde pārvaldes izveidotā elektrotransportlīdzekļa uzlādes stacijā", ņemot vērā, ka Dabas aizsardzības pārvalde ir izveidojusi šādas elektrotransportlīdzekļu uzlādes stacijas un, uzlādējot transportlīdzekli tiek patērēta elektroenerģija.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Anotācijas pielikumā pievienots publisko maksas pakalpojumu izmaksu pamatojošais aprēķins, kā arī atbilstoši cenrādim plānotie ieņēmumi.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • personas ar invaliditāti
Ietekmes apraksts
Precizēta maksas atlaides piemērošana individuāliem un grupu apmeklējumiem.
Juridiskās personas
  • Saimnieciskās darbības veicēji, kas plāno bišu saimju izvietošanu īpaši aizsargājamā dabas teritorijā valsts zemē, kas atrodas Dabas aizsardzības pārvaldes pārvaldīšanā
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts skar saimnieciskās darbības veicējus, kas plāno bišu saimju izvietošanu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas 24.08.00 apakšprogrammā “Nacionālo parku darbības nodrošināšana” 2023. gadā un sekojošajos gados Dabas aizsardzības pārvaldes ieņēmumi no publiskajiem maksas pakalpojumiem un citiem pakalpojumiem ir 365 476 euro, no kuriem maksas pakalpojumi  saskaņā ar cenrādi ir 359 210,27 euro un ieņēmumi no citiem pakalpojumiem 6 265,73 euro, tostarp, ieņēmumi no nomas, īres līgumiem, cirsmu izsoles, medību tiesību iznomāšanas.
Anotācijas pielikumā 2024. gadā veiktajos aprēķinos jaunajiem maksas pakalpojuma veidiem atalgojums atbilstoši Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 3. pielikumā noteiktajai mēnešalgu skalai sasniedz intervāla minimumu. 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Dabas aizsardzības pārvalde
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/5616a097-19d8-4907-b4fd-3d26d6661760
 

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Publiskajā apspriešanā no 2023. gada 06. novembra līdz 21. novembrim saņemts biedrības "Zaļā brīvība" viens iebildums par noteikumu projektā plānoto cenrāža pozīcijas “Komerciālu pasākuma rīkošana brīvā dabā īpaši aizsargājamā dabas teritorijā, ja tiek izmantota valsts zeme, kas atrodas pārvaldes pārvaldīšanā” izslēgšanu, jo īpaši aizsargājamo dabas teritoriju mērķis primāri nav sporta un izklaides pasākumu atbalstīšana, bet gan dabas aizsardzība – sugu, biotopu un ainavu saglabāšana.
Dabas aizsardzības pārvalde savas kompetences ietvaros skaņo katru publiskā pasākuma pieprasījumu, izvērtējot pasākuma norises vietu, maršruta trasējumu, lai novirzītu un mazinātu radīto slodzi dabas vērtībām, lai īpaši aizsargājamās dabas teritorijās vienlaikus būtu iespējams gan netraucēti atpūsties, izzināt dabas vērtības, gan organizēt publiskus aktīvās atpūtas pasākumus, gan atbilstoši šo teritoriju izveides mērķiem nodrošināt dabas aizsardzību – sugu, biotopu un ainavu saglabāšanu. Ņemot vērā sociālekonomisko situāciju, neradot papildu slogu tautas sporta pasākumu organizatoriem, iebildums par maksas pakalpojuma pozīcijas izslēgšanu netiek ņemts vērā, vienlaikus Dabas aizsardzības pārvalde pasākumu saskaņošanas gaitā nosaka pasākumu organizatoriem risku mazinošos pasākumus.
Noteikumu projekta anotācijas pielikumā ir pievienoti Dabas aizsardzības pārvaldes publisko maksas pakalpojumu cenrāža izcenojuma aprēķini, kas detalizēti attēlo publisko pakalpojumu izmaksas un plānotos ieņēmumus, tostarp finansējumu īpaši aizsargājamo dabas teritoriju apsaimniekošanai un infrastruktūras uzturēšanai.

6.4. Cita informācija

Atsaucoties uz sporta organizāciju bažām, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija sadarbībā ar Dabas aizsardzības pārvaldi 2023. gada 15. septembrī organizēja sanāksmi, lai skaidrotu maksas pakalpojuma pozīciju “Komerciālu pasākumu rīkošana brīvā dabā īpaši aizsargājamā dabas teritorijā, ja tiek izmantota valsts zeme, kas atrodas Pārvaldes pārvaldīšanā“, kas nosaka maksu komercpasākumiem ar vairāk nekā 100 dalībniekiem. Diskusijā tika vērtēti riski, vai iespējams samērot ieguvumus pasākuma apmeklētājiem un zaudējumus dabas vērtībām. Tika izskatīti alternatīvi risinājumi, piemērot brīvprātīgu maksājumu, tomēr valsts pārvaldes iestādes publisko maksas pakalpojumu cenrādis nevar paredzēt tiesisko regulējumu brīvprātīgam maksājumam (ziedojumam) valsts iestādei. Tādējādi noteikumu Nr. 298 pielikuma sākotnējās redakcijas 7. punktā noteiktais pakalpojums ir dzēsts.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Dabas aizsardzības pārvaldes publisko maksas pakalpojumu cenrāža izcenojuma aprēķini