Anotācija

24-TA-2815: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 23. maija noteikumos Nr. 259 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība dzīvnieku, sējumu un stādījumu apdrošināšanai 2023.–2027. gada plānošanas periodā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Lai atbalsta nosacījumos ietvertu Kopējās Lauksaimniecības politikas Stratēģiskajā plānā izdarītos grozījumus, kā arī precizētu citus nosacījumus, kas veicinātu apdrošināšanas pakalpojumu izmantošanu, ir jāpamaina atbalsta piešķiršanas un izmaksas nosacījumi.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir precizēt atbalsta nosacījumus saistībā ar
1) atbalstāmajiem riskiem;
2) maksimālo atbalsta likmi par dārzeņiem, augļiem, ogām un ilggadīgajiem stādījumiem.
Papildus izdarīti precizējumi attiecībā uz lauksaimniecības dzīvnieku reģistra nosaukumu, iesniedzamās apdrošināšanas polises spēkā stāšanos un atbalsta izmaksas kontu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Spēkā esošajos Ministru kabineta 2023. gada 23. maija noteikumos Nr. 259 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība dzīvnieku, sējumu un stādījumu apdrošināšanai 2023.–2027. gada plānošanas periodā" (turpmāk –noteikumi Nr. 259) noteikti atbalsta nosacījumi, tostarp prasības attiecībā uz atbalstāmajiem riskiem un maksimālajām atbalsta likmēm.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Latvijā ir stabila vilku populācija ar tendenci palielināties. Lai gan saimniecības īsteno pasākumus lauksaimniecības dzīvnieku aizsardzībai, katru gadu tiek reģistrēti vairāki desmiti gadījumu, kad vilki uzbrukuši lauksaimniecības dzīvniekiem, galvenokārt aitām. Tā kā vilki uzbrukumā var nokost lielu daļu vai pat visu ganāmpulku, tas ganāmpulku īpašniekiem rada lielus zaudējumus. Apdrošināšanas sabiedrības ir gatavas piedāvāt lauksaimniekiem apdrošināšanu pret plēsēju radītajiem zaudējumiem, bet, tā kā šādu pakalpojumu ir ieinteresēti izvēlēties tikai nedaudzi lauksaimnieki, apdrošināšanas polises pret šo risku ir diezgan dārgas. To ievērojot, būtu jāveicina lauksaimnieku vēlme izmantot ganāmpulka apdrošināšanu pret plēsējiem, daļēji kompensējot lauksaimniekiem apdrošināšanas polišu iegādi pret šo risku. 
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 259 7.1. apakšpunkts papildināts ar 7.1.5. apakšpunktu, paredzot, ka attiecināmais risks, par kura apdrošināšanu var saņemt atbalstu, ir arī plēsēju nodarītie postījumi ganāmpulkā. Apakšpunkta redakcijā minēts vispārējs vārds "plēsēji", lai būtu iespēja attiecināt arī citu plēsēju (piemēram, lāču u. c. lielo plēsēju) radītos zaudējumus, ja apdrošinātājs to piedāvā un ganāmpulka īpašniekam tas ir svarīgi, taču primāri plānotais atbalsts attiecas uz vilku nodarītajiem postījumiem.
Problēmas apraksts
Spēkā esošo noteikumu Nr. 259 7.6. apakšpunktā iekļauta atsauce uz valsts informācijas sistēmu "Lauksaimniecības datu centra informācijas sistēma". Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 13. septembra rīkojumam Nr. 743 "Par Lauksaimniecības datu centra likvidāciju" Lauksaimniecības datu centrs no 2025. gada 1. janvāra ir likvidēts, tāpēc 7.6. apakšpunkts ir precizējams.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 259 7.6. apakšpunkts precizēts, nosakot, ka dzīvnieku skaitu apdrošināšanas polisē salīdzina ar lauksaimniecības dzīvnieku, ganāmpulku un novietņu reģistrā norādīto dzīvnieku skaitu. Šo reģistru no 2025. gada 1. janvāra uztur Lauku atbalsta dienests.
Problēmas apraksts
Spēkā esošo noteikumos Nr. 259 paredzētā atbalsta intensitāte par apdrošināšanas polisē iekļauto attiecināmo risku iestāšanos ir 50 procentu no izmaksām, bet ne vairāk kā 50 euro par hektāru. Tā kā dārzeņu, augļu un ogu audzēšanas nozarē ir ļoti liela viena hektāra vērtība (ir liels iegūstamās ražas apjoms), arī apdrošināšanas polises izmaksas ir ievērojami lielākas nekā, piemēram, graudkopības nozarē, tāpēc, lai veicinātu apdrošināšanas polišu iegādi dārzeņu, augļu un ogu audzēšanas nozarē, ir jāpalielina maksimālā atbalsta likme par hektāru.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 259 10. punkts sadalīts divos apakšpunktos. 10.1. apakšpunktā saglabāti pašlaik spēkā esošie nosacījumi par atbalsta likmi. 10.2. apakšpunktā papildus noteikta maksimālā atbalsta likme par dārzeņu, augļu un ogu, tostarp ilggadīgo stādījumu, platībām – 200 euro par hektāru. Kultūraugu grupas, par kurām tiek rēķināta paaugstinātā atbalsta likme (5., 6. un 7. grupa), kā arī pārējās grupas noteiktas Ministru kabineta 2023. gada 18. aprīļa noteikumu Nr. 198 "Tiešo maksājumu piešķiršanas kārtība lauksaimniekiem" 1. pielikumā.
Problēmas apraksts
Lai saņemtu atbalstu, lauksaimnieks Lauku atbalsta dienestā iesniedz kārtējā gadā spēkā esošu apdrošināšanas polisi, tomēr apdrošināšanas polisei ir jābūt spēkā ne vēlāk kā atbalsta piešķiršanas brīdī, tāpēc nepieciešams precizēt noteikumu Nr. 259 13.1. apakšpunktu. 
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 259 13.1. apakšpunkts precizēts, nosakot, ka par apdrošināšanas polisi var saņemt atbalstu, ja tā stājas spēkā ne vēlāk kā iesniegumu iesniegšanas kārtas pēdējā dienā, lai nerastos situācija, kad atbalsts tiek piešķirts par polisēm, kas vēl nav sākušas darboties.
Problēmas apraksts
Ievērojot Eiropas Parlamenta un Padomes 2012. gada 14. marta Regulas (ES) Nr. 260/2012, ar ko nosaka tehniskās un darbības prasības kredīta pārvedumiem un tiešā debeta maksājumiem euro un groza Regulu (EK) Nr. 924/2009, 3. un 9. pantā noteikto, maksājumu saņēmējam nevar tikt norādīta konkrēta maksājumu pakalpojumu sniedzēja izvēle attiecībā uz valsts un ES maksājumu saņemšanu.
Tas nozīmē, ka jāpaplašina noteikumu Nr. 259 17. punktā noteiktās atbalsta samaksas iespējas, nodrošinot to, ka atbalsta maksājumi var tikt pārskaitīti ne tikai uz kontu, kas atvērts kredītiestādē vai valsts akciju sabiedrības "Latvijas Pasts" norēķinu kontu, bet arī uz maksājumu kontiem, kas ir izveidoti pie citiem Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likumā minētajiem maksājumu pakalpojumu sniedzējiem. Tie ietver elektroniskās naudas iestādes, maksājumu iestādes, ES dalībvalstīs licencētas iestādes, kas Latvijas teritorijā darbojas saskaņā ar minētā likuma 31. pantu, kā arī krājaizdevu sabiedrības.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 259 17. punkts precizēts, nosakot, ka valsts un ES atbalsta maksājumus Lauku atbalsta dienests bezskaidras naudas norēķinu veidā pārskaita uz atbalsta saņēmēja kontu, kas atvērts pie maksājumu pakalpojumu sniedzēja saskaņā ar Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likuma 2. panta otrās daļas 1., 2., 4., 7. un 8. punktu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Personas, kas nodarbojas ar lauksaimniecisko ražošanu
Ietekmes apraksts
Personām daļēji sedz izmaksas par apdrošināšanas polišu iegādi.
Juridiskās personas
  • Personas, kas nodarbojas ar lauksaimniecisko ražošanu
  • Apdrošināšanas pakalpojumu sniedzēji
Ietekmes apraksts
Personām daļēji tiek segtas apdrošināšanas polišu iegādes izmaksas.
Atbalsts veicina apdrošināšanas pakalpojumu attīstību lauksaimniecības nozarē, tā netieši ietekmējot arī apdrošināšanas pakalpojumu sniedzējus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
12 416 250
0
7 416 250
0
7 416 250
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
12 416 250
0
7 416 250
0
7 416 250
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
13 725 000
0
8 725 000
0
8 725 000
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
13 725 000
0
8 725 000
0
8 725 000
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-1 308 750
0
-1 308 750
0
-1 308 750
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
-1 308 750
0
-1 308 750
0
-1 308 750
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskā plāna 2023.–2027. gadam intervencei "Ražas, dzīvnieku, sējumu un stādījumu apdrošināšanas prēmija" ir apstiprināts publiskais finansējums 37 625 000 euro apmērā, ko veido ELFLA līdzfinansējums 85 % (31 981 250 euro) apmērā un Latvijas valsts līdzfinansējums 15 % (5 643 750 euro) apmērā.
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 19. septembra protokollēmuma Nr. 38 2.§ 16.2.2. apakšpunktam Zemkopības ministrijas budžeta apakšprogrammā 65.10.00 "Maksājumi iestādes izdevumiem Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA) projektu un pasākumu īstenošanai (2023–2027)" paredzētais papildu finansējums valsts atbalstam 2025. gadā ir 9 139 673 euro, no kuriem apdrošināšanas intervencei plānoti 5 000 000 euro
2025. gadā intervences īstenošanai no Stratēģiskā plāna pieejams finansējums 8 725 000 euro apmērā, kas pa gadiem sadalīts šādi:
2023. gadā – 2 725 000 euro;
2024. gadā – 8 725 000 euro;
2025. gadā – 8 725 000 euro;
2026. gadā – 8 725 000 euro;
2027. gadā – 8 725 000 euro.
Publiskais finansējums un papildu valsts budžeta līdzfinansējums ir apstiprināts likumā "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam".
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Finansējumu pasākuma īstenošanai plānots izmaksāt no budžeta apakšprogrammas 65.10.00. "Maksājumu iestādes izdevumi Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA) projektu un pasākumu īstenošanai (2023–2027)".
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32012R0260
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2012. gada 14. marta Regula (ES) Nr. 260/2012, ar ko nosaka tehniskās un darbības prasības kredīta pārvedumiem un tiešā debeta maksājumiem euro un groza Regulu (EK) Nr. 924/2009 Dokuments attiecas uz EEZ (turpmāk – Regula 260/2012)
Apraksts
Regulā izklāstīti noteikumi attiecībā uz euro denominētiem kredīta pārveduma un tiešā debeta maksājumu darījumiem Eiropas Savienībā.
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R2115
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013
Apraksts
Noteikumu projekts pārņem regulas 2021/2115 76. panta "Riska pārvaldības instrumenti" nosacījumus (atbalsta intensitāti) attiecībā uz apdrošināšanas prēmijām.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2012. gada 14. marta Regula (ES) Nr. 260/2012, ar ko nosaka tehniskās un darbības prasības kredīta pārvedumiem un tiešā debeta maksājumiem euro un groza Regulu (EK) Nr. 924/2009 Dokuments attiecas uz EEZ (turpmāk – Regula 260/2012)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 260/2012 3. un 9. pants
Noteikumu projekta 5. punktā izteiktais noteikumu Nr. 259 17. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2021/2115 76. panta 6. punkts 
Noteikumu projekta 3. punktā izteiktais noteikumu Nr. 259 10. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauku atbalsta dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/4f8919f4-8a5f-48eb-812e-a50d16f5ab0b

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Latvijas Augļkopju asociācija izteica priekšlikumu precizēt noteikumu projektā minētās kultūraugu grupas, par kurām atbalsts ir līdz 200 euro par hektāru, iekļaujot atsauci arī uz 8. grupu. Tā kā priekšlikumā bija ieviesusies kļūda, Latvijas Augļkopju asociācija atsauca savu priekšlikumu un noteikumu projektā saglabātas atsauces tikai uz  5., 6. un 7. grupu.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Lauku atbalsta dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk